HERFST.... MODEREVUE HOLLYWOOD-ELEGA NCE Afscheid van warmte en licht Zaterdag 2 November 1940 Vierde blad De boom heeft zijn bladeren noo- dig voor de ademhaling en de ver damping en voor het opnemen yan belangrijke voedingsstoffen. Dit pro- de in de cellen van het blad in groote mate aanwezige microsco- die werkelijk wonderen kunnen verrichten. Zij zijn kleine. (lobóra- toria. waarin Moeder Natuur spe lenderwijs datgene teweegbrengt, wat de scheikundige-; ondank-s zijn gecompliceerde apparaten niet na kan doen. Onder de inwerking van het zonlicht is dit bladgroen in staat Een van de vele filmsterren uit Hollywood laat zich hier zien in een prachtcostuum van karmijnroode dikke zijde. De hals is, hoewel vierkant gehouden, buitengewoon laag. De armen dragen een rijk paarldecor en de breede elegant gedrapeerde rok vormt I met het overige een schoon geheel: HET VERKLEURINGSPROCES IN DE NATUUR. Hoe ontstaan de herfsttinten eigenlijk? Nog is het herfst... nog bijna twee maanden scheiden ons van het échte winterseizoen. Er zijn da gen geweest en er komen misschien nog dagen, dat het herfsflandschap zich als een verrukelijk schilderij voor ons uitspreidt. „Sterven der na tuur" noemen de dichters het, ver gaan van het zomertij. Maar is dat niet terzelfder tijd een „sterven in schoonheid?" Herfst betcekent afscheid van "den zo mer en dus afscheid van warmte en licht. Maar ook in den herfst en win ter schijnt de zon boven ons landje, doch zij komt veel later op en gaat veel vroeger on der dan in den zomer, terwijl baar stralen vrijwel geen warmte geven. Herfst betcekent ook: niet meer zonder overjas de straat op gaan, de schoorsteen schoon laten maken, nieuwe handschoenen koopen enz. Dit is vrijwel alles, wat de stedeling van den herfst merkt, de stedeling, die uiterlijk be gin September weer in de stad terugkeert en dan dikwijls vergeet, dat er nog zooiets als de natuur bestaat. De natuurliefhebber zal echter in den herfst bij voorkeur een wandeling maken door het dichtstbijzijnde bosch en volop genieten van de bonte kleurenweelde, wel ke men te zien krijgt. Tusschen de hel groene esschen, de goudgele beuken en ahornen en de roodbruine eiken bewondert men de roode kornoelje, kersenboomen en enkele hegsoorten, de zilverachtige blade ren van de meelj^sbooni, of het donkere, geurige groen van den denneboom. Wanneer de herfstmaanden mis tig en regenachtig zijn, is de kiehr- vorming uiterst zwak; is de herfst echter zonnig en zijn de nachten droog en koel. dan worden de kleu ren bijzonder levendig. Vooral bij vlierboorrien merkt incn dit vaak en duidelijk op- één en dezelfde vliersoort heeft hij een temperatuur van 5 graden Celsius donker-violet- te, hij 15 graden lichtrose en bij 30 graden witte bladeren. En wat geschiedt er eigenlijk tijdens het verkleuringsproces' in den herfst'? De groe ne bladkleurstof, het zoogenaamde chloro- phyl, wordt, v.oordat de bladeren afvallen, als het ware afgesneden van den weg naar de bladeren en vloeit gedeeltelijk in den stam terug Dit geschied bij verschillende boomsoorten op verschillende wijzen en tij den. Hoe meer nu het chlorophyl verdwijnt, des te sterker treden de voor dien tijd be dekte kleurstoffen, carotine en xantophyl, naar voren en verschaffen het gebladerte de goudgele kleur. Hierbij komt nog een ander verschijnsel! dé koolzuren van de lucht in zijn elementen te ontleden. Daarbij wordt de koolstof in orga nische substanties veranderd en door het plantcnlichaam. vastgehou den, terwijl de zuurstof aan de bui tenwereld wordt teruggegeven.' Kunt U dus begrijpen,, dat de kleine bladgroencellen het uitgangspunt zijn voor al het organische leven?' Verbaasd houden wij 'een Verdord hl ad in de hand, dat niet van de den boom gevallen is, maar.da,t'door den boom als een onontbeerlijke, ja zelfs scha- lelijke overvloed is -afgestootcn. Hoewel, wij gewend zijn, den herfst te zien als den tijd, waarin cle bladeren van de. Doornen- vallen, wordt, dit proces toch reeds in den zomer voorbereid Reeds van het tijclstip der zonnewende af (omstreeks 23 September) kan men vast stellen, dat onze boomen een v.oor qcn ftun bladeren verliezen en wel eerst die, welke door de andere bladen beschaduwd zijn. Rij minder licht kan slechtsweinig of hcele- maal niet de hierboven beschreven arbeid van de assimilatie verricht worden. De ver kregen voedingsstoffen, vooral stijfsel, sui ker enz. gaan vanuit.de bladeren naar den stam en de wortels, en overwinteren daar als resorvevoedsel, terwijl' ook de blad- gr'oencellen zich terugtrekken. Daarbij vin den eigenaardige ontledingen plaats, waar aan het herfstloof zijn gele, bruine en pur peren kleuren dankt. Op welke wijze ontdoet de boom zich nu van zijn bladeren? Wordt de temperatuur van den grond in den herfst lager en daar door de opzuigende werkzaamheid van de wortels verhinderd, dan kan het door de verdamping van de bladen veroorzaakte waterverlics niet aangevuld worden. On der aan de steel vormt zich dan een cel- laag, de zgn. „scheidingslaag". Zij bestaat uit cellen, dje rijk aan sap zijn, en waar van de onvaste samenstelling maakt,, dat één windstoot of zelfs het gewicht van het heeus vroeg vaït de schaduw door het woud.... HerfstI (Foto archief). blad voldoende is om het te doen afvallen. Maar, hoewel wij doorgaans meer van warmte en zon- en van groen gebladertete houden, dan van koude en kale hoornen, tod) zullen weinigen van ons de herfst wil len missen, «le herfst, die.de bosschen zoo'n sprookjesachtige entourage geeft en die ons doet verlangen naar de gezelligheid van de -huiskamer in den winter. En bovenal de herfst,, die door zijn komt immers ook be looft, dat -het volgend jaar de lente weer de natuur zal doen ontwaken HET BALLET. Etm hijzohder verheugend verschijnsel isi de oprichting vair ,\M'et 'NAtfdfiale Ballet",' door de Nederlandsche pans-Liga. Maar al te weinig kansen immers heeft het Neder- landsche ballet tot voor kort in ons eigen lahd gehad. Doch spoedig zal hier nu wel verandering in komen; ja, wij kunnen eigenlijk heter zeggen, dat er al een groote verandering heeft plaats gevonden. Het werd trouwens tijd, dat de kunstzinnige dans in Nederland niet meer zou worden achtergesteld hij de doorgaans weinig kunstzinnige en weinig smaakvolle dansen van „dans-girls" om dan nog maar te zwijgen van dc grootendeels volkomen on kunstzinnige dansen in een „dancing". De omschrijvingen van hetgeen „dans" is, komen niet alle op hetzelfde neer. Uitgaan de van de veronderstelling dat dansen hiei als een kunstzinnige uiting moet worden beschouwd, passen we de definitie „gema terialiseerde en gestyleerde zielsbeweging" toe. Nemen we aan, dat iedere beweging, zoowel de vlucht voor een dolle hond als „het armen uitstrekken en gapen"«een psy chische oorzaak heeft, dan is elke wille keurige en onwillekeurige beweging „ziels beweging, die in de materie zichtbaar wordt". Is nu beweging gestyleerd, d.w.z. bewust lot. bepaalde vormen gebracht en tegelijkertijd bewust tot impressie van schoonheid verwerkt, dan is er sprake van „dans". Uit dit alles zou men kunnen con- cludoeren, dat we piet de omschrijving „ge styleerde menschelijke lichaamsbeweging" hadden kunnen volstaan, hetgeen juist is, maar we prefereoren de andere descriptie, omdgt we in het bijzonder willen hebben over het soort dansen, waarbij „bewust" en vaak „nadrukkelijk" gevoelens, instincten en zelfs gedachten worden vertolkt. Het ■fpecst opzettqlüke.'is dan .altijd bet streven naar schoonheid; de verbeelding van het innerlijk is soms half onbewust, soms ge heel en al Feitelijk is dus de definitie „ge styleerde menschelijke lichaamsbeweging" beter, omdat ze ruimer is. De grcnsvallem en overgangen zijn uit den aard der zaak legio. Het kan voorkomen, dat een Russi sche hoer vol vreugde een nationale dans begint uit te voeren, typische Slavische wijze om zij/i gemoed lucht te geven. Hij vangt aan, half mechanisch maar overigens met geheel zijn ziel de overgeleverde dans passen te vertoonen, gaat allengs bewust trachten dit zoo fraai en krachtig moee- lijk te doen, en voorts wordt het hem 'tij- dons liet dansen min of meer duidelijk, dat hij hier zijn blijdschap aan het „mate- rialiseeren" is. Men vermoedt reeds hij de eerste kennis making met deze en dergelijke verschijn selen. dat er vele vormen van lichaams bewegingskunst denkbaar zijn. Daar is om te beginnen de spontane danser, die pas achteraf hoort of ziet wat hij gewrocht heeft, en soms niet eens de moeite neemt om zich daarvan op de hoogte te stellen. Daar is de aestheticus, die probeert na te gaan, welke bewegingen het meest boeien. Daar is de kunstzinnige theoreticus, die vaststelt welke bepaalde plastiek corres pondeert met bepaalde gevoelens, verlan gens en andere psychische krachten, en hoe de vertolking er van op het publiek werkt. Men mag wel aanvaarden, dat som mige groote dansers zoowel iets van den spontane, als iets van den aestheticus en den theoreticus in zich hebben. In beginsel is het ballet: samendans, in dien zin, dat men zich één voelt met de mededansers. Dit sluit echter het zich-be- wust-zijn individualiteit en individueel pogen geenszins uit. EEN AARDIGE „BONTJAS" LINKS: Een breede zoom van bont doet het bij zonder goed bij een eenvoudige, rondgesne- den getailleerde mantel. Het verdiend daar bij voorkeur, zooals op onze foto de pels- manchetten en pelskraag weg te laten, daar anders het geheel wat druk wordt. Een bontmutsje zal er daarentegen leuk bij slaan. EEN ELEGANT WOLLEN COSTUUMPJI HECHTS: Een aardig Weensch modelletje, waarii de mode van de nieuwe lijn met verlengd taille duidelijk spreekt. De zakken zijn ééi met het geheel. De paarlenketting uit ze ven snoeren is het nieuwste. Men zal hebben opgemerkt, dat de mees te ballet-dansers zich Russische namen aanschaffen, waarschijnlijk omdat het Rus sische ballet het oudste en meest beroem de ter werelcl is. Men beweert wel, dat de eigenlijke balletkunst uit de 18de eeuw etamt. Zij ontstond ten deele in het thea ter en de keizerlijke hermitage te. St. Pe tersburg, ten deele in kasteelen der boja ren. Het summum van stijleenheid werd bereikt onder Tsaar Nicolaas. Kenmerken waren: straffe discipline, strenge vormge ving. Technisch bereikte men een ongewo ne hoogte, maar door het tc stelselmatig toepassen van overgeleverde beginselen be gonnen de psychische drijfveeren hun kracht te verliezen. De verschijning van Isidora Duncan was dan ook van ontzaglijke beteekenis, voor al om de nieuwe wegen, die zij insloeg. Dit nieuwe bestond daarin, dat zij de opvat ting verkondigde: de dans is niet in de eerste plaats bewegingskunst, maar wel: uitdrukkingskunst. Het nieuwe standpunt had ook nog geheel andere gevolgen: ook de choreographische tradities van weleer werden verworpen. Door de toenemende neiging tot zinnebeeldigheid kreeg de en- sceneering voor 't eerst een groote beteeke nis. De schilders kregen gelegenheid om inet de balletmeesters samen te werken. Mannen als Goskiej en Fokin stelden Be- noit, Bakst en Korovin in de gelegenheid hun impressionistische kunstzin op de dans bot te vieren. En ook de'begeleidende muziek kreeg een steeds grooter beteeke nis en waarde. Zoo is de ballelkunst ten slotte een kunstuiting géworden, welke hoewel hoofdzakelijk de dans, ook de mu ziek- en 'ensceneeringskunst orhvat. ces wordt mogelijk gemaakt door pisch-kleine bladgroenlichaampjes, In de bladeren van vele boom- en struik soorten bevinden ziqh kleurlooze stof- fen, welke door zuurstof-onttrekking veranderd worden in roode kleurstof, hot bekende anthokyan. Deze kleurlooze pro ducten gaan waarschijnlk door het zich afzetten van zuurstof over in gele kleur stof (antichloor), welke verwant is met de kleurstoffen van de primula, de gele dha- lia enz. Doch zooalis wij reeds eerder op- j merkten moeten de temperatuur, en de. energie van de zon meewerken om mooie resultaten te kunnen behalen in dé herfst- tinten. In den herfst lijkt hèt zoo vanzelfspre kend, dat elke stap, welke wij in het bosch doen, weer vergezeld gaat van het geruiscll der ontelbare afgevallen bladeren, welke een mooi herfsttapijt vormen. 'De bladèrcn vielen af, omdat: zij verwelkten. Dóch waar om verwelkten dan de bladeren? <Hier wordt de schijnbare vanzelfsprekendheid reeds i een. wetenschappelijk probleem. Ieder1 las tig „waarom" in het dagelij ksche levën is voor den levensonderzoekcr een aansporing om bijzondere aandacht te wijden aan het „hoe". Wat heeft de wetenschap te zeggen over de oorzaak van het afvallen van het loof?

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1940 | | pagina 11