In groote huizen moet liet zuinigst worden gestookt UTTERSTAD ROOKENIN NIET-ROOKEN STAATSLOTERIJ M. Grunwa'd Marktberichten I Allerlei I Bit ANGSTIGE NACHT VOOR BEMANNING „DORUS RIJKERS". Men schrijft ons uit Den Helder: Het stond er zoo heel sobertjes in het maandoverzicht van de N. en Z. H. Redding maatschappij: „Op een der tochten van de motorreddingboot „Dorus Rijkers" heeft de bemanning in groot levensgevaar verkeerd. Wellicht heeft men er overheen gelezen en alleen gezien, dat de maand' Octobcr een record aantal geredde menschen aan wal werden gebracht. „Aan doodsgevaar ontsnapt", dat is Coen Bot, met zijn zoon Piet en de motordrijver R. Eelman, toen ze In het begin van de vorige maand buitengaats moesten om in nood ver keer en de schepelingen te redden. Om twee uur hakkelde de motor van de „Dorus" het havenhoofd uit. Men moest een flink eind van de "kust af. Het weer was ruw, een harde vytnd van zeker wel 7 of 8 windkracht, slpeg tegen den kop van de reddingboot, d>c zich dopper tegen de gol ven weerde, liet was kinderspel voor onze „Dorus" rr^t zijn kleine bemanning. Hij is liet geweid, tegen de golven op te rennen en in fa dalen weg te duiken, bet is een plezant spel, dat iederen keer weer öven sterk boeit. Om 8 uur 's avonds, 't was „hardstikke donker" was de Dorus vlak bij het doel van zijn reis. Men zag in de verte de sta kellichten van de in nood verkeerende zee lieden. Men stakclde terug, men ontstak zijn zoeklicht, men gooide er een schopje op. Om 9 uur was men nog slechts een halve mijl van zijn doel verwijderd, nog een kwestie van minuten, dan zouden de menschen. die daar hulpeloos op dat don kere, ruwe watervlak ronddansten, gered zijn- Toen ronkte plotseling, heel onverwacht, waarschijnlijk uit het grauwe wolkendek, een Engelsch vliegtuig naar beneden. Het schoot over de verlichte reddingboot heen en begin lievig uit zijn mitrailleur te schie ten op de bemanning die aan dek stond. De twee Rotten en Eelinan zochten dek king in de stuurhut. Een geluk was, dat het vliegtuig op den kop invloog, waar door men beschutting kon zoeken achter den stalen stuurhut. Maar ook daar was jiet nog benauwd, want bet vliegtuig keer de terug en begon opnieuw te schieten. Schipper Bot liad intusschen alle lichten laten dooven en men had zwarte dckkleeden naar boven laten brengen en daarmee de reddingboot zooveel mogelijk onzichtbaar gemaakt, terwijl getracht werd huiten de baan van het vliegtuig te komen. De motor was afgezet om eventueel liet hulp geroep van de menschen in nood te kun nen opvangen en die te kunnen helpen, maar dat was niet mogelijk, want de vlieger liet „zijn prooi" geen rust en zocht telkens opnieuw naar de reddingboot, zoodat Bot met zijn mannen, voor eigen levensbehoud moest probeeren den wal in te loopen. Maar die was ver en nauwelijks had rrlen van richting veranderd of reeds hing een licht- kogel boven het water. Men koerste naar het Noorden, in tegenovergestelde richting ,van het vliegtuig. Na korten tijd ontgloeide weer een lichtkogel in hel Noorden, men wendde zijn roer naar het zuiden. Het werd een angstige en spannende jacht De „Dorus" die trachtte te ontkomen aan de waanzin nige achtervolging van oen vlieger. Het duurde cenige uren. Men kon zijn vaarrichting niet bepalen, omdat zelfs het compaslicht niet ontstoken kon worden. Men voer dus in het stikdonker temidden van het gevaar van boven en van hot gevaar óp het water, losdrijvende mijnen en mijnen velden, waarvan men de positie in deze «luis ternis, zonder eenig compas, niet kon be palen. „Wij dachten niet aan de mijnen", zegt schipper Bot, „we probeerden alleen maar aan de. bommen vhn den vlieger te ontko men, dié we zeker zouden ontvangen, als men ons onder schot had. Om drie uur dachten we inderdaad, dat het met ons gedaan was. Vlak boven de „Dorus Rijkers" ontgloeide een lichtkogel. De .reddingboot lag in het licht, maar als een bestiering van Boven, doofde het licht meteen en wij konden op nieuw ontkomen. Om 5 uur 's morgens zaten we tegen land. Het vliegtuig is ons kwijt geraakt en toen het begon te dagen, ontdekten we, dat we bij Kamperduin lagen. We voeren toen lerug naar Nieuwcdiep, waar we om tegen elf uur binnenliepen. We hadden er genoeg van, we wilden graag wat op verhaal komen, maar daar was geen tijd voor, want een nieuwe opdracht lag klaar en om half twaalf voer de „Dorus Rij kers" opnieuw uit en eerst om 8 uur des avonds keerde de reddingboot terug. „Ik zal dien nacht nooit vergeten", zei schipper Bot, die toch heusch wel voor heete vuren' gestaan heeft. LAN GEN DIJK LANGENDIJKER KOLFBOND. Het Bestuur van den Langendijker Kolf- hond besloot dezen winter weer een match te houden voor de bij de 6 clubs aangeslo ten kolfclubs, indien zich een voldoend aan tal deelnemers aanmeldt. Als gevolg van de verduiste.ringsmaatre- gelen is het niet onmogelijk, dat de lief hebberij geringer, is dan in vorige jaren, hoe wel getracht zal worden, oudere kolvers overdag te laten kolven. DE ERWTENGELDEN KOMEN BINNEN. Via de Boerenleenbanken worden de laat ste 14 dagen door de L.C.O. in Noordhol'and de door de tuinders ingeleverde erwten uit betaald. Het is bedroevend, zoo hoorden we verschillende tuinders vertellen, hoe gering de opbrengst per snees is. Dit is in de eerste plaats te wijten aan den buitenge woon slechten oogst, doch ook aan den te lagen prijs, welke voor dit product wordt betaald. De oogst moet hier wol heel goed zijn en de prijs bevredigend, wil men aan den Langendijk met zijn „klein" land een goed financieel resultaat verkrijgen. OUDKARSPEL. OPENBARE VERKOOPING Woensdagmiddag werd in 't. Huis dc Bre- derode ten overstaan van notaris II. VV. §niit een openbare verkooping gehouden van landerijen behoorende aan den heer J. Klinkert te Alkmaar, waarvan drie, te-< samen 5G snees, in huur waren bij den heer C. Klinkert voor 140,en 56 snees bij den heer A. Timmerman voor 168.— per jaar. Dc uitslag was, dat de heer P. Deutekom te Noordscharwoude kooper werd voor 6664,—. ZUIDSCHARWOUDE. KINDEREN NAAR HET CAFé. Men deelt ons mee dat de kleuterschool voorloopig zal worden ondergebracht in een der lokalen van het café van den heer Kramer. Het aantal leerlingen bedraagt nu 22. WIERINGERMEER MIDDENMEER TREURDAG VOOR DE LANGOOREN. Gisteren had een jachtgezelschap weer een goeden dag. Met zeven geweren werden niet minder dan 88 hazen neergeschoten. „WIERINGERMEERTIJD." Naar wij vernemen hebben de besturen der drie centrale middenstandsbonden zich in samenwerking met de plaatselijke mid- denstandsvereenigingen tot de bevolking ge wend met verzoek baar oordeel uit te spre ken over het verzetten van dc klokken. Deze zouden anderhalf uur bij den weste lijken tijd terug gezet moeten worden. De plaatselijke overheid zou hier niet afwijzend tegenover staan werd ons verzekerd en reeds wordt bij het aangaan der kerken onder elkaar van „gewone tijd" en „AVierin- germeertijd" gesproken. WIERINGERWERF. DAT IS NOG NIET ZOO WEINIG. Van bevoegde zijde werd ons medegedeeld dat de heeren jagers in twee dagen tijdsniet minder dan 115 hazen, 10 fazanten en twee patrijzen geschoten hebben. Toch wel een be wijs dat er nog wat wild over gebleven is, na den kouden winter. WIE RIN GEN GEVONDEN Een grijze heerenhoed. Verloren: een zwarte wollen trui, een huissleutel, een rijwielplaatje in etui en een lichtgevend speldje, met woord „Geertje". Komen aanloopep twee pinken. Inlichtingen gemeentebode. VASTSTELLING SCHOOLTIJDEN Naar wij vernemen ligt het in het voor nemen de sGhooltijdon van de openbare lagere scholen in deze gemeente in verband met de niet-invoering van de zomertijd, on geveer als volgt vast te stellen: De vrije Woensdagmiddag zal vervallen, doch daarvoor in de plaats wordt Zater dagsmorgens geen school gehouden. Gedu rende de maanden November en Februari zullen de schooltijden worden gehouden van 9.30 tot 12.30 uur en van 2 tot 4 uur. Gedurende de maanden December en Ja nuari van 10 tot 12.30 en van 2 tot 4 uur. De Kerstvaeanties zullen worden uitgebreid tot 14 dagen. t.w. van 23 December tot en met 4 Januari. WEKRTIJDENREGELING WERK VERSCHAFFING. In verband met de niet-invoering van de zomertijd zal met ingang van 7 November a.s. de volgende werktijdenregeling voor de werkverschaffing gelden. Voor arbeiders, die in eigen gemeente zijn tewerkgesteld en veelal tusschen do mid dag thuis gaan eten, wordt het aanvangs- uur van Maandag tot en met Vrijdag vast gesteld op 8.30. terwijl de werkzaamheden om 18.00 uur beëindigd worden. Zaterdags wordt het werk om 8.30 uur aangevangen en om 13.45 beëindigd De schafttijden wor den gehouden van 12 tot 1 uur en van 3 tot 3.15 uur., Zaterdags alleen van 10 tot 10.1 5uur. De werktijd bedraagt dus 8*A uur per dag en Zaterdags 5 uur. Wanneer de arbeiders op grooteren af stand van hun woning werkzaam zijn is de aanvang eveneens op 8 30 uur, doch de be ëindiging, behalve Zaterdags vroeger, nl. 17.15 uur, tenzij des morgens een extra- schaft wordt ingelascht van 10 tot 10.15 u* alsdan eindigt'het werk om 173.0 De schaft tijden worden gehouden van 12 tot 12.30 uur cn van 15 tot 15.15 uur. Zaterdags al leen van 10 tot 10,15 uur. Bij toepassing van eerstgenoemde rege ling' zal van Maandag tot en met Vrijdag per dag uur lichtverlet worden vergoed, terwijl voor den Zaterdag deze vergoeding over y2 uur zal worden uitgekeerd Voor laastgenoemde regeling zal over de dagen Maandag tot en met Zaterdag V2 uur per dag vergoeding wegens ljchtverlet worden UitRekGerd- BERGEN OPENBARE VERKOOPING. In de voorzaal van de „Rustende Jager", werden gistermiddag ten overstaan van no taris C. Knook In het openbaar verkocht: 1. Een huis, genaamd 1'Esperance, met ga rage met het recht van erfpacht van den grond tot 3 April 2000 aan de Dorpsstraat 64, groot 8 aren 40 c.A. Staat in opbod voor f 4610.Verkocht voor f 5410.— aan J. de Groot, Alkmaar. 2 Een woon- en winkelhuis, tevens inge richt als pension, genaamd „Bergeroord" aan de Dorpsstraat 15, hoek Kleine Dorps straat, groot 3 aren, 70 c. A. Staat in opbod voor f 5700.Verkocht v. f 6200.aan H. Blank te Bergen. 3. Een huis en erf aan het Fnidsen 63 te Alkmaar groot ongeveer 80 c.A. Verhuurd voor f 4 p. week. Staat in opbod voor f 2210 Verkocht voor f 2220.— aan Zandvoort te Alkmaar. 4. Een huis met erf en tuin aan den Kruisweg 28. groot 2 aren 13 c.A. Huur f 6 per week tot 14 Juli 1941. Stond in opbod voor f 3840.—Verkocht voor f 4315,— aan P. Bruin te Bergen. 5. Een huis met schuur, erf en tuin aan het Achterpad 11, groot 8 aren, 50 c.A. verhuurd voor f 4 per week. Stond in opbod voor f 2520.Verkocht voor f 2S70— aan P. Bruin te Bergen. 6. Een huis mets ehuur, erf, tuin en wei land aan den Oudhurgerweg 18. groot 1.92.80 H.A. Verhuurd aan N. J. Raven voor f 9.per week tot Kerstmis 1942. Stond in opbod voor f 6360 Verkocht ^voor f 77G0.— aan Jac. Bruin te Bergen, De koleodisfributie Het Vad. heeft door middel van den Eco- nomischcn Voorlichtingsdienst van liet Mi nisterie van Nijverheid, Handel en Scheep vaart eenige nadere inlichtingen gekregen over de beginselen der kolendistributie. Het beginsel, waarop de brandstolfendistri- butie steunt, is, dat in ieder woonhuis, dat met kachels wordt verwarmd, in elk geval één kamer behoorlijk verwarmd moet kun nen worden. Daarbij is als norm genomen, dat in een huis met vier kamers op een zelf de tijdstip genomen, slechts één zal behoeven verwarmd te worden; voor huizen met vijf of meer kamers is de gelegenheid geboden zoo nu en dan een tweede kamer tegelijker tijd niet een. andere te verwarmen. Voor huizen met centrale verwar ming is uitgegaan van de norm, dat in elk geval behoefte bestaat aan de verwarming van twee kamers; voor huizen met zeven of meer kamers is de mogelijkheid gegeven zoo nu en dan een derde kamer te verwarmen. De distributieregeling gaat dus in het alge meen van de gedachte uit, dat hoe grooter het huis, hoe meer op brandstoffen bezuinigd zal moeten worden. BARSINGERHORN BURGERLIJKE STAND. Geboren: Jan, zoon van Jan den Adel cn van Meinsje de Boer; Cornelia, dochter v. Jacobus Nieuwdorp en van Ivlazina Cor nelia Portegijs; Else, dochter van Johan Pool en van Else Dyko; Picter Gerardus, zoon van Adriaan Jense en van Antonia Maria Cornelia de Rooij (woonplaats Den Helder). Ondertrouwd: Ilaije de Jong, oud 32 j., landarbeider en Guda Dekker, oud 24 j., zonder beroep, beide wonende te Barsinger- horn. Getrouwd: Pieter Middelkoop en Helena Kralt; Pieter Roozing en Piclernella Fre- derika van der Klooster; Haije de Jong en Guda Dekker Overleden: Martinus Rippens, oud 90 ja ren, weduwnaar van Bartha Johanna. Gor ter (woonplaats Don Helder); Neeltjc Win kel, oud 65 j., eclitgenoote van Cornelis Ótsen. INGEKOMEN EN VERTROKKEN Ingekomen: P. H. E. Commelter en gezin van den Helder naar Haringbuizen D 13; F. L. van Setten van Amsterdam naar A73; A. A. Meester van Medeniblik naar A 1; J. M. Harnis van Den Helder naar A 27; H. Jowerda, wed. J. M. van> Wolferen en C. J. van Wolferen en gezin van Den Hel der naar Haringbuizen D 13; Mej,C. de Wit van Oudendijk naar Kreil C 50; Mej. G. Dekker van Olidani naar A 6; E. Kana- rek van Weesp naar Kreil C 19; F. J. Takes van Amsterdam naar Kolhorn, haven: Mej. J. van Lcijen van Den Helder naar Wester moerbeek D 52; W. van der Rijt en gezin en A. van der Rijt en gezin van Hoorn naar Kolhorn, ark; echtg. P. Middelkoop van Den Heldor naar Kolhorn E 55. Vertrokken: R. C. Ropst-naar Geleen, Burg. Lcmmensstraat 220; Mej. M. Geertsema n. Emmen', Molenkamp 20; K. G. Smit én echt- gen. naar Wicringcrmeor, Wieringervverf, Oosterterpweg M 7. NIEUWE NIEDORP IN BESLAG GENOMEN. Door de ambtenaren van de crisisopspo- ringsdienst is bij den heer Z. aan de Lange- reis een partijtje tarwe gevonden en in be slag genomen. Deze tarwe was niet door een bezitvergun ning gedekt vandaar de in beslag name, met'allo gevolgen van dien. „Vredesvoelhorens" zijn maar sprookjes Duitsch oordeel over Churchills rede. Bij gebrek aan roëele grondslagen, aldus de Deutsche diplomatisch-politische Kor- respondenz, neemt bijna dagelijks dc een of andere Engelsclic minister het woord om den „schitterenden toestand" van dc Qrit- sche defensie uiteen te zetten en een spoedig offensief aan te kondigen. Zoo zeide bijvoor beeld de eerste lord der admiralitiet, Alexan- dcr, dat de Duitsche piloten van geringer kwaliteit zijn dan de Britsche vliegers, die, zooals bekend is, overdag niet boven Duitsch gebied durven komen. Dat Churchill thans de sinds lang voorbe reide en ingeleide bezetting van Kreta als bijzonder roemrijk feil van den Britschen of fensieven geest in de Middellandsche Zee naar voren heeft gebracht, kon nauwelijks anders worden verwacht. Bijzonder effect schijnt men thans in Engeland te verfachtcn van de bewering, dat Duitschland weer eens vredesvoelhorens uitsteekt. Mort verwacht klaarblijkelijk, dat de eenige maanden geleden op gelijke wijze gepubliceerde soortgelijke legendes in dien tusschentijd vergeten zijn en gelooft ze thans opnieuw te kunnen opdienen. Afgaande on de nadrukkelijkheid, waarmede ze gomibli ceerd worden acht men het oogensehiinliji' noodig, bii gebrek aan andere argumenten om de vaak genoeg bedrogen bevolking om haar moreel op te monteren aanwijzingen Ie geven van de zwakte van een tegensfan der. wiens geconcentreerde kracht slechls wacht op nieuw optreden tegen den Brit schen vijand, aldus het ï).N.Bt AVaarom nu, zal de stoker van haarden óf kachels zeggen, krijgt iemnad, die een cen trale verwaining heeft-, meer brandstof? Het antwoord op deze vraag moet luiden dat technische redenen dit verschil noodza kelijk maken. Het minimum, dat voor cen- tiale verwaiming ter beschikking moet wor den gesteld, ligt hooger dan bij kachels en haarden. Maar omdat dit minimum reeds hooger ig, kon de scheidingslijn tusschen dc aantallen kamers ook hooger worden gesteld Bij centrale verwarming komt men dus latei- voor een hooger quantum brandstof in aan merking dan bij kachels en haarden. Deze regeling de basisregeling zou men kunnen zeggen is algemeen en voor ieder een gelijk. Anders staat het bij de extra toe wijzingen voor werkkamers (dokters, leeraars enz.) Die worden gegeven aan speciale ge vallen en elk geval daarvan wordt afzonder lijk beoordeeld door de brandstoffencommis- sie. Zij houdt wel rekening met de grootte der te verwarmen ruimte cn met het ver bruik van den vorigen winter. Deze toewij zingen worden echter zoo zuinig mogelijk uitgemeten. De groote vraag, algemeen door de verbrui kers van brandstoffen gesteld, is: maar hoe staat het met onze kolen? Die vraag nu is niet te beantwoorden. De kolenpositie hangt op elk tijd stip van verschillende omstandighe den af: omvang der productie, in- en uitvoerpositie en transportgelégen- heid. De distributieregcling is er op gebaseerd, dat, indien zich geen bijzondere omstandig heden voordoen, ieder kan krijgen, waarop zijn kaai t aan de hand van de nu vastgestel de eenheden recht geeft. Dc mogelijkheid is opengelaten om de periode te verjongen of te verkorten; dc eenheid zal gelijk blijven. Getracht, wordt hot verbruik van turf te stimulcercn door in een bepaalde maand ko- lenbonnen van de volgende maand reeds voor turf beschikbaar te stellen. Ondanks alle gemopper over schaarschte aan het bij de mannen nu eenmaal zoo gelief de rookgerei, ziet men er de heeren-der-schep- ping over het algemeen nog aardig van- la ngs-rooken. Sigaar, sigaret en pijp zijn nu eenmaal vrienden, waar men blijkbaar moeilijk af stand van kan doen. Op zichzelf zal een ieder daar zeker vrede mee gunnen hebben, ware het niet, dat er ve len zijn, die er ook daar geen afstand van kunnen doen, waar het rooken nu eenmaal verboden is. Zoo hebben de Nedcrlandsche Spoorwegen, die waarlijk niet gauw over hun klanten klagen, dezer dagen hun hart eciis tegenover ons uitgestort over het euvel, dat er zoo ont zaglijk veel gerookt wordt in de coupé's, die bestemd zijn voor die reizigers, die geen be hoefte aan „een sigaretje" voelen en al even min aan de rook van andermans sigaret. Die menschen zijn eren zij hebben redhf op „een rookvrije schuilplaats" Den Spoorwegen zelf kan het rooken on verschillig zijn en zij zouden met genoegen in elke coupé een aschbakje aanbrengen als er niet die talrijke reizigers en reizigsters waren, die op geen rook en rookgerei prijs stelden. Het euvel van het rooken in de cou pé's, waar dit verboden is, heeft den laatsten tijd keer dergelijke afmetingen aangenomen, dat de spooi-wegon ons verzocht hehhen, er bij het publiek op aan te dringen, zich ook in dit opzicht toch vooral aan de regels te houden, omdat men anders zijn mede-reizi gers ernstig hindert en men de last van het controlepersoneel Onnoodig verzwaart. Het personeel is nog eens door middel van eert dienstorder met nadruk onder het oóg ge bracht. dat het op een juiste naleving krach tig moet toezien. Groote brand te ROSMALEN NEGENTIEN PERSONEN DAKLOOS Gistermiddag 1e circa half twee brak brand uit in een woningencomplex, gele gen in den Kerkenboek alhier en bewoond door drie gezinnen. Zoo spoedig mogelijk was de brandweer aanwezig onder persoon lijke leiding van den heer Linnenbank Met twee slangen werd het vuur bestreden. De inboedel van den heer W. \7octs ging nage noeg geheel in de vlammen op. Die van den daarnaast wonende Ch Aroels kon gedeel telijk worden behouden. Tijdens het ber gingswerk droeg men den bedlegerigen A. Hoijmang uit den nastgelegcn woning. Door een raam in te slaan, gelukte het den man naar buiton te brengen. Van de derde woning kon de inboedel, bij na geheel in veiligheid worden gebracht. Met geheele complex woningen ging in de vlammen op. De oorzaak van den brand l9 onbekend. A'an de bewoners was W. Voets niet verzekerd, terwijl Ch. Voets en A. Heymans slechts laag verzekerd waren. De omliggende woningen, die alle strooien daken hadden, konden door krachtige he spuiting behouden blijven, Omstreeks vier uur was men den brand meester. Maas stygt onrustbarend Twee meter op één dag. De wa9 van de Maas was gisteren schrik barend. Sinds Maandagmorgen is er nu meer dan drie meter water bijgekomen, waarvan twee meter sinds gistermorgen. De peilschaal te Vertlo wees een stand aan van 12.14 meter boven A.P., terwijl gistermiddag het water reeds tot 14.00 meter was gestegen Aangezien uit Borghaven over het laatste etmaal nog was wordt gemeld, is de hoogste stand te Venlo nog niet bereikt, zegt bet Hbl. Tengevolge van dezen hoogen waterstand is het lossen en laden aan den loswal te Blerick onmogelijk geworden, terwijl te Venlo de hooge kademuren in gebruik zijn genomen. De verbinding tusschen Blerick en A'enlo wordt slechts met veel moeite onderhouden Indien dezen winter nog hoogere walersfan den zullen voorkomen, za! de trein het eenig. communicatiemiddel worden tusschen beid deelen van de gemeente Venlo, Voor de. vele blijken van be langstelling. bij de geboorte van onze Dochter ondervonden, betuigen wij onzen hartelijken dank. J. F. ZAVAGERMAN- Schuurman. J. ZAVAGERMAN. Nieuwe Niedorp, Nov. 1940. verkrijgbaar bij tijdelijk postkantoor Oudesluis, tegen toezending ft f3.60 per 1/20 en porto op giro 164828. Gevraagd te Schagcn; EEN NET KOSTHUIS met huiselijk verkeer. Br. lett. NL55 Bur. v^n dit blad. Gevraagd te Schagcn een ZIT-SLAAPKAMER. Br. lett. NI.56 Bur. van dit blad. II. U. NANNTNGA. Arts, Schagen. vraagt om direct in dienst te treden EEN LOOPJONGEN. Aanmelden op het spreekuur. Onschuld van Griekenland niet in geding Het gaat slechts om waarbor gen tegen schending der Griek- sche neutraliteit door Engeland. De Engelsche propaganda gaat voort een beroep te doen op liet algemeen medelijden voor het arme Griekenland, dat het slacht offer is geworden van Italiaunsche aggres- sie. De Popoio di lloma merkt op, dat Italië zich niet heeft afgevraagd, of Griekenland onschuldig is. Italië heeft alleen maarwaar borgen gevraagd tegen Engelsche schendin gen van de Grieksche nentrnlieit. Door -het Italiaansclie verzoek in te willigen, d.w.z. door toe te staan dat Italiaansclie troepen eenige plaatsjes van strategisch belang op Ilellecnsch gebied onder toezicht zouden houden, zulks met volstrekte eerbiediging van de souvereiniteit en onafhankelijkheid des lands voor het heden en de toekomst, zou de regeering te Athene op de beste wij ze hebben voorzien in haar rust. De weige ring, die gesteld werd tegenover de voor stellen, vervat in de Italiaansclie nota, bracht aan het licht, dat de Grieksche neu traliteit slechts schijn was. AA'at is dat dan voor een onafhankelijkheid, die Griekenland thans verdedigt? Het zou beter hebben ge daan haar tegen Engeland te verdedigen, welk land het had toegestaan zich tegen Rome te bedienen van de Helleenscheba ses. Het blad besluit met zich af te vragen, waarom Griekenland zooveel welwillend heid en zwakheid toonde jegens Londen en zóóveel energie aan den dag legde tegen Rome. Van rijdende tram gesprongen Dame aan kwetsuren overleden. Gisteravond omstreeks half acht gebeurde op de Noorder Amstellaan te Amsterdam een ongeluk waarbij een 54-jarige dame het leven verloor. Zij sprong nog voor de motorwagen van lijn 25 bij de halte Waalstraat tot stilstand was gebracht van dc tram, waarbij zij op het achterhoofd kwam Ie vallen. Met een schedelhasisfractuur werd het slachtoffer naar het N. I. Z. overgebracht, doch tijdens het vervoer is zij overleden. FRANSCHE GEZANT TE BANGKOK TERUGGEROEPEN. Uit Bangkok vernemen de Italiaansclie bladen, dat de Fransche gezant, Le PrlSSier, door de regeering te Vichy teruggeroepen NOORDSCHARAVOUDE. 6 Nov. Aanvoer: 32000 Kg roode kool 3.60—5.10, 330 Kg. gele kool 3.50—3.60, 50600 Kg. D. witte kool 2.60—3.20. S000 Kg. Succes witte kool 3.—. 4500 Kg. uien 6.506-60. grove uien 6.30. drielingen 4.20. nep 4.6200 Kg. peen; a 1.80, b 2.8(^-3.20, c 2.70-2.80, 83100 Kg. vroege witte kool 2.50, 11300 struik an dijvie 1.50. BROEK OP LANGENDIJK. 6 Nov. Aanvoer: 25200 Kg. roode kool 3—57Ö. 16000 Kg. gele kool 2.90—3.90. 53200 Kg. Doensclie witte kool 2.90—3.30, 12800 Kg. Savoye kool 2.90—3.10. 7050 Kg. uien 5.806.30, grove uien 66.30 drielingen 44.50, nep 44.50, stek 3.50—3.70. 7700 Kg. peen 23.20, 175 stuks bloemkool 7.50. 2o soort 2.10—4.70, 41700 Kg vroege witte kool 2.50. 126.000 str. andijvie 11.60 25 I<g. snij hoon en 27.90, 700 Kg., druiven: Alicante 24.10—4J.30. AMSTERDAM. 6 Nov? Veemarkt. Geen aanvoer; geen notee ring. ALKMAAR. 6 Nov. Andijvie 1—1 80 appelen 4—12. bloemkool I 914, idem II 4—6,50, boerenkool 150 3.60 bieten 1.203 druiven 1626. gele kool 2.20- 3.S0. eroene kool 2.50—3.80, krodsla 13. knolselderie 2.40R.óO, koolrapen 2.70. peren 6—12. prei 2.50—4.60. peterselie 1.20— 1.80. nostelein 0.85. radijs 1.90—2.20. roode kool 2.50—-3.80, selderie 1.203.20. spinazie. 0.36 0 75. spruiten 5—12, snilboonen 15 17.50. fofnafon 4—1160. tilen 2.50—8.30, witte kool 2.50—3.30, wortelen 3.50-fl. witlof le soort 18.—. WARMENlTUfZRW 6 Nov. Roode kool 3—4.8Q. gele kool 2.803.20, witte kool 2.50—3 Deonschp witte kool 2.50— 3.10. andijvie 1 10—2.50. Aanvoer: 30000 Kg. roode kool. 2400 Kg. gelé kool. 68.300 Kg. witte kool. 2500 Kg. Deensche witte kool, S50Q st. andijvie.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1940 | | pagina 3