In groote huizen moet
liet zuinigst worden
gestookt
UTTERSTAD
ROOKENIN
NIET-ROOKEN
STAATSLOTERIJ
M. Grunwa'd
Marktberichten
I
Allerlei
I Bit
ANGSTIGE NACHT VOOR BEMANNING
„DORUS RIJKERS".
Men schrijft ons uit Den Helder:
Het stond er zoo heel sobertjes in het
maandoverzicht van de N. en Z. H. Redding
maatschappij: „Op een der tochten van de
motorreddingboot „Dorus Rijkers" heeft de
bemanning in groot levensgevaar verkeerd.
Wellicht heeft men er overheen gelezen en
alleen gezien, dat de maand' Octobcr een
record aantal geredde menschen aan wal
werden gebracht.
„Aan doodsgevaar ontsnapt", dat is Coen
Bot, met zijn zoon Piet en de motordrijver
R. Eelman, toen ze In het begin van de
vorige maand buitengaats moesten om in
nood ver keer en de schepelingen te redden.
Om twee uur hakkelde de motor van de
„Dorus" het havenhoofd uit. Men moest een
flink eind van de "kust af. Het weer was
ruw, een harde vytnd van zeker wel 7 of 8
windkracht, slpeg tegen den kop van de
reddingboot, d>c zich dopper tegen de gol
ven weerde, liet was kinderspel voor onze
„Dorus" rr^t zijn kleine bemanning. Hij is
liet geweid, tegen de golven op te rennen
en in fa dalen weg te duiken, bet is een
plezant spel, dat iederen keer weer öven
sterk boeit.
Om 8 uur 's avonds, 't was „hardstikke
donker" was de Dorus vlak bij het doel
van zijn reis. Men zag in de verte de sta
kellichten van de in nood verkeerende zee
lieden. Men stakclde terug, men ontstak
zijn zoeklicht, men gooide er een schopje
op. Om 9 uur was men nog slechts een
halve mijl van zijn doel verwijderd, nog
een kwestie van minuten, dan zouden de
menschen. die daar hulpeloos op dat don
kere, ruwe watervlak ronddansten, gered
zijn-
Toen ronkte plotseling, heel onverwacht,
waarschijnlijk uit het grauwe wolkendek,
een Engelsch vliegtuig naar beneden. Het
schoot over de verlichte reddingboot heen
en begin lievig uit zijn mitrailleur te schie
ten op de bemanning die aan dek stond.
De twee Rotten en Eelinan zochten dek
king in de stuurhut. Een geluk was, dat
het vliegtuig op den kop invloog, waar
door men beschutting kon zoeken achter
den stalen stuurhut. Maar ook daar was
jiet nog benauwd, want bet vliegtuig keer
de terug en begon opnieuw te schieten.
Schipper Bot liad intusschen alle lichten
laten dooven en men had zwarte
dckkleeden naar boven laten brengen en
daarmee de reddingboot zooveel mogelijk
onzichtbaar gemaakt, terwijl getracht werd
huiten de baan van het vliegtuig te komen.
De motor was afgezet om eventueel liet hulp
geroep van de menschen in nood te kun
nen opvangen en die te kunnen helpen, maar
dat was niet mogelijk, want de vlieger
liet „zijn prooi" geen rust en zocht telkens
opnieuw naar de reddingboot, zoodat Bot
met zijn mannen, voor eigen levensbehoud
moest probeeren den wal in te loopen. Maar
die was ver en nauwelijks had rrlen van
richting veranderd of reeds hing een licht-
kogel boven het water. Men koerste naar
het Noorden, in tegenovergestelde richting
,van het vliegtuig. Na korten tijd ontgloeide
weer een lichtkogel in hel Noorden, men
wendde zijn roer naar het zuiden. Het werd
een angstige en spannende jacht De „Dorus"
die trachtte te ontkomen aan de waanzin
nige achtervolging van oen vlieger.
Het duurde cenige uren. Men kon zijn
vaarrichting niet bepalen, omdat zelfs het
compaslicht niet ontstoken kon worden.
Men voer dus in het stikdonker temidden
van het gevaar van boven en van hot gevaar
óp het water, losdrijvende mijnen en mijnen
velden, waarvan men de positie in deze «luis
ternis, zonder eenig compas, niet kon be
palen.
„Wij dachten niet aan de mijnen", zegt
schipper Bot, „we probeerden alleen maar
aan de. bommen vhn den vlieger te ontko
men, dié we zeker zouden ontvangen, als men
ons onder schot had. Om drie uur dachten
we inderdaad, dat het met ons gedaan was.
Vlak boven de „Dorus Rijkers" ontgloeide
een lichtkogel. De .reddingboot lag in het
licht, maar als een bestiering van Boven,
doofde het licht meteen en wij konden op
nieuw ontkomen.
Om 5 uur 's morgens zaten we tegen land.
Het vliegtuig is ons kwijt geraakt en toen
het begon te dagen, ontdekten we, dat we bij
Kamperduin lagen. We voeren toen lerug
naar Nieuwcdiep, waar we om tegen elf uur
binnenliepen.
We hadden er genoeg van, we wilden graag
wat op verhaal komen, maar daar was geen
tijd voor, want een nieuwe opdracht lag
klaar en om half twaalf voer de „Dorus Rij
kers" opnieuw uit en eerst om 8 uur des
avonds keerde de reddingboot terug.
„Ik zal dien nacht nooit vergeten", zei
schipper Bot, die toch heusch wel voor heete
vuren' gestaan heeft.
LAN GEN DIJK
LANGENDIJKER KOLFBOND.
Het Bestuur van den Langendijker Kolf-
hond besloot dezen winter weer een match
te houden voor de bij de 6 clubs aangeslo
ten kolfclubs, indien zich een voldoend aan
tal deelnemers aanmeldt.
Als gevolg van de verduiste.ringsmaatre-
gelen is het niet onmogelijk, dat de lief
hebberij geringer, is dan in vorige jaren, hoe
wel getracht zal worden, oudere kolvers
overdag te laten kolven.
DE ERWTENGELDEN KOMEN BINNEN.
Via de Boerenleenbanken worden de laat
ste 14 dagen door de L.C.O. in Noordhol'and
de door de tuinders ingeleverde erwten uit
betaald. Het is bedroevend, zoo hoorden we
verschillende tuinders vertellen, hoe gering
de opbrengst per snees is. Dit is in de
eerste plaats te wijten aan den buitenge
woon slechten oogst, doch ook aan den te
lagen prijs, welke voor dit product wordt
betaald. De oogst moet hier wol heel goed
zijn en de prijs bevredigend, wil men aan
den Langendijk met zijn „klein" land een
goed financieel resultaat verkrijgen.
OUDKARSPEL.
OPENBARE VERKOOPING
Woensdagmiddag werd in 't. Huis dc Bre-
derode ten overstaan van notaris II. VV.
§niit een openbare verkooping gehouden
van landerijen behoorende aan den heer
J. Klinkert te Alkmaar, waarvan drie, te-<
samen 5G snees, in huur waren bij den heer
C. Klinkert voor 140,en 56 snees bij den
heer A. Timmerman voor 168.— per jaar.
Dc uitslag was, dat de heer P. Deutekom
te Noordscharwoude kooper werd voor
6664,—.
ZUIDSCHARWOUDE.
KINDEREN NAAR HET CAFé.
Men deelt ons mee dat de kleuterschool
voorloopig zal worden ondergebracht in
een der lokalen van het café van den heer
Kramer. Het aantal leerlingen bedraagt
nu 22.
WIERINGERMEER
MIDDENMEER
TREURDAG VOOR DE LANGOOREN.
Gisteren had een jachtgezelschap weer
een goeden dag. Met zeven geweren werden
niet minder dan 88 hazen neergeschoten.
„WIERINGERMEERTIJD."
Naar wij vernemen hebben de besturen
der drie centrale middenstandsbonden zich
in samenwerking met de plaatselijke mid-
denstandsvereenigingen tot de bevolking ge
wend met verzoek baar oordeel uit te spre
ken over het verzetten van dc klokken.
Deze zouden anderhalf uur bij den weste
lijken tijd terug gezet moeten worden. De
plaatselijke overheid zou hier niet afwijzend
tegenover staan werd ons verzekerd en
reeds wordt bij het aangaan der kerken
onder elkaar van „gewone tijd" en „AVierin-
germeertijd" gesproken.
WIERINGERWERF.
DAT IS NOG NIET ZOO WEINIG.
Van bevoegde zijde werd ons medegedeeld
dat de heeren jagers in twee dagen tijdsniet
minder dan 115 hazen, 10 fazanten en twee
patrijzen geschoten hebben. Toch wel een be
wijs dat er nog wat wild over gebleven is,
na den kouden winter.
WIE RIN GEN
GEVONDEN
Een grijze heerenhoed.
Verloren: een zwarte wollen trui, een
huissleutel, een rijwielplaatje in etui en een
lichtgevend speldje, met woord „Geertje".
Komen aanloopep twee pinken.
Inlichtingen gemeentebode.
VASTSTELLING SCHOOLTIJDEN
Naar wij vernemen ligt het in het voor
nemen de sGhooltijdon van de openbare
lagere scholen in deze gemeente in verband
met de niet-invoering van de zomertijd, on
geveer als volgt vast te stellen:
De vrije Woensdagmiddag zal vervallen,
doch daarvoor in de plaats wordt Zater
dagsmorgens geen school gehouden. Gedu
rende de maanden November en Februari
zullen de schooltijden worden gehouden
van 9.30 tot 12.30 uur en van 2 tot 4 uur.
Gedurende de maanden December en Ja
nuari van 10 tot 12.30 en van 2 tot 4 uur.
De Kerstvaeanties zullen worden uitgebreid
tot 14 dagen. t.w. van 23 December tot en
met 4 Januari.
WEKRTIJDENREGELING WERK
VERSCHAFFING.
In verband met de niet-invoering van de
zomertijd zal met ingang van 7 November
a.s. de volgende werktijdenregeling voor
de werkverschaffing gelden.
Voor arbeiders, die in eigen gemeente zijn
tewerkgesteld en veelal tusschen do mid
dag thuis gaan eten, wordt het aanvangs-
uur van Maandag tot en met Vrijdag vast
gesteld op 8.30. terwijl de werkzaamheden
om 18.00 uur beëindigd worden. Zaterdags
wordt het werk om 8.30 uur aangevangen
en om 13.45 beëindigd De schafttijden wor
den gehouden van 12 tot 1 uur en van 3
tot 3.15 uur., Zaterdags alleen van 10 tot
10.1 5uur. De werktijd bedraagt dus 8*A uur
per dag en Zaterdags 5 uur.
Wanneer de arbeiders op grooteren af
stand van hun woning werkzaam zijn is de
aanvang eveneens op 8 30 uur, doch de be
ëindiging, behalve Zaterdags vroeger, nl.
17.15 uur, tenzij des morgens een extra-
schaft wordt ingelascht van 10 tot 10.15 u*
alsdan eindigt'het werk om 173.0 De schaft
tijden worden gehouden van 12 tot 12.30
uur cn van 15 tot 15.15 uur. Zaterdags al
leen van 10 tot 10,15 uur.
Bij toepassing van eerstgenoemde rege
ling' zal van Maandag tot en met Vrijdag
per dag uur lichtverlet worden vergoed,
terwijl voor den Zaterdag deze vergoeding
over y2 uur zal worden uitgekeerd Voor
laastgenoemde regeling zal over de dagen
Maandag tot en met Zaterdag V2 uur per
dag vergoeding wegens ljchtverlet worden
UitRekGerd- BERGEN
OPENBARE VERKOOPING.
In de voorzaal van de „Rustende Jager",
werden gistermiddag ten overstaan van no
taris C. Knook In het openbaar verkocht:
1. Een huis, genaamd 1'Esperance, met ga
rage met het recht van erfpacht van den
grond tot 3 April 2000 aan de Dorpsstraat
64, groot 8 aren 40 c.A.
Staat in opbod voor f 4610.Verkocht
voor f 5410.— aan J. de Groot, Alkmaar.
2 Een woon- en winkelhuis, tevens inge
richt als pension, genaamd „Bergeroord"
aan de Dorpsstraat 15, hoek Kleine Dorps
straat, groot 3 aren, 70 c. A.
Staat in opbod voor f 5700.Verkocht v.
f 6200.aan H. Blank te Bergen.
3. Een huis en erf aan het Fnidsen 63 te
Alkmaar groot ongeveer 80 c.A. Verhuurd
voor f 4 p. week. Staat in opbod voor f 2210
Verkocht voor f 2220.— aan Zandvoort te
Alkmaar.
4. Een huis met erf en tuin aan den
Kruisweg 28. groot 2 aren 13 c.A. Huur f 6
per week tot 14 Juli 1941. Stond in opbod
voor f 3840.—Verkocht voor f 4315,— aan
P. Bruin te Bergen.
5. Een huis met schuur, erf en tuin aan
het Achterpad 11, groot 8 aren, 50 c.A.
verhuurd voor f 4 per week.
Stond in opbod voor f 2520.Verkocht
voor f 2S70— aan P. Bruin te Bergen.
6. Een huis mets ehuur, erf, tuin en wei
land aan den Oudhurgerweg 18. groot
1.92.80 H.A. Verhuurd aan N. J. Raven voor
f 9.per week tot Kerstmis 1942. Stond in
opbod voor f 6360 Verkocht ^voor f 77G0.—
aan Jac. Bruin te Bergen,
De koleodisfributie
Het Vad. heeft door middel van den Eco-
nomischcn Voorlichtingsdienst van liet Mi
nisterie van Nijverheid, Handel en Scheep
vaart eenige nadere inlichtingen gekregen
over de beginselen der kolendistributie.
Het beginsel, waarop de brandstolfendistri-
butie steunt, is, dat in ieder woonhuis, dat
met kachels wordt verwarmd, in elk geval
één kamer behoorlijk verwarmd moet kun
nen worden. Daarbij is als norm genomen,
dat in een huis met vier kamers op een zelf
de tijdstip genomen, slechts één zal behoeven
verwarmd te worden; voor huizen met vijf
of meer kamers is de gelegenheid geboden
zoo nu en dan een tweede kamer tegelijker
tijd niet een. andere te verwarmen.
Voor huizen met centrale verwar
ming is uitgegaan van de norm, dat
in elk geval behoefte bestaat aan de
verwarming van twee kamers; voor
huizen met zeven of meer kamers is
de mogelijkheid gegeven zoo nu en
dan een derde kamer te verwarmen.
De distributieregeling gaat dus in het alge
meen van de gedachte uit, dat hoe grooter
het huis, hoe meer op brandstoffen bezuinigd
zal moeten worden.
BARSINGERHORN
BURGERLIJKE STAND.
Geboren: Jan, zoon van Jan den Adel cn
van Meinsje de Boer; Cornelia, dochter v.
Jacobus Nieuwdorp en van Ivlazina Cor
nelia Portegijs; Else, dochter van Johan
Pool en van Else Dyko; Picter Gerardus,
zoon van Adriaan Jense en van Antonia
Maria Cornelia de Rooij (woonplaats Den
Helder).
Ondertrouwd: Ilaije de Jong, oud 32 j.,
landarbeider en Guda Dekker, oud 24 j.,
zonder beroep, beide wonende te Barsinger-
horn.
Getrouwd: Pieter Middelkoop en Helena
Kralt; Pieter Roozing en Piclernella Fre-
derika van der Klooster; Haije de Jong en
Guda Dekker
Overleden: Martinus Rippens, oud 90 ja
ren, weduwnaar van Bartha Johanna. Gor
ter (woonplaats Don Helder); Neeltjc Win
kel, oud 65 j., eclitgenoote van Cornelis
Ótsen.
INGEKOMEN EN VERTROKKEN
Ingekomen: P. H. E. Commelter en gezin
van den Helder naar Haringbuizen D 13;
F. L. van Setten van Amsterdam naar A73;
A. A. Meester van Medeniblik naar A 1;
J. M. Harnis van Den Helder naar A 27;
H. Jowerda, wed. J. M. van> Wolferen en
C. J. van Wolferen en gezin van Den Hel
der naar Haringbuizen D 13; Mej,C. de
Wit van Oudendijk naar Kreil C 50; Mej.
G. Dekker van Olidani naar A 6; E. Kana-
rek van Weesp naar Kreil C 19; F. J. Takes
van Amsterdam naar Kolhorn, haven: Mej.
J. van Lcijen van Den Helder naar Wester
moerbeek D 52; W. van der Rijt en gezin
en A. van der Rijt en gezin van Hoorn naar
Kolhorn, ark; echtg. P. Middelkoop van
Den Heldor naar Kolhorn E 55.
Vertrokken: R. C. Ropst-naar Geleen, Burg.
Lcmmensstraat 220; Mej. M. Geertsema n.
Emmen', Molenkamp 20; K. G. Smit én echt-
gen. naar Wicringcrmeor, Wieringervverf,
Oosterterpweg M 7.
NIEUWE NIEDORP
IN BESLAG GENOMEN.
Door de ambtenaren van de crisisopspo-
ringsdienst is bij den heer Z. aan de Lange-
reis een partijtje tarwe gevonden en in be
slag genomen.
Deze tarwe was niet door een bezitvergun
ning gedekt vandaar de in beslag name,
met'allo gevolgen van dien.
„Vredesvoelhorens" zijn
maar sprookjes
Duitsch oordeel over Churchills
rede.
Bij gebrek aan roëele grondslagen, aldus
de Deutsche diplomatisch-politische Kor-
respondenz, neemt bijna dagelijks dc een
of andere Engelsclic minister het woord om
den „schitterenden toestand" van dc Qrit-
sche defensie uiteen te zetten en een spoedig
offensief aan te kondigen. Zoo zeide bijvoor
beeld de eerste lord der admiralitiet, Alexan-
dcr, dat de Duitsche piloten van geringer
kwaliteit zijn dan de Britsche vliegers, die,
zooals bekend is, overdag niet boven Duitsch
gebied durven komen.
Dat Churchill thans de sinds lang voorbe
reide en ingeleide bezetting van Kreta als
bijzonder roemrijk feil van den Britschen of
fensieven geest in de Middellandsche Zee
naar voren heeft gebracht, kon nauwelijks
anders worden verwacht.
Bijzonder effect schijnt men thans in
Engeland te verfachtcn van de bewering,
dat Duitschland weer eens vredesvoelhorens
uitsteekt. Mort verwacht klaarblijkelijk, dat
de eenige maanden geleden op gelijke wijze
gepubliceerde soortgelijke legendes in dien
tusschentijd vergeten zijn en gelooft ze thans
opnieuw te kunnen opdienen. Afgaande on
de nadrukkelijkheid, waarmede ze gomibli
ceerd worden acht men het oogensehiinliji'
noodig, bii gebrek aan andere argumenten
om de vaak genoeg bedrogen bevolking om
haar moreel op te monteren aanwijzingen
Ie geven van de zwakte van een tegensfan
der. wiens geconcentreerde kracht slechls
wacht op nieuw optreden tegen den Brit
schen vijand, aldus het ï).N.Bt
AVaarom nu, zal de stoker van haarden óf
kachels zeggen, krijgt iemnad, die een cen
trale verwaining heeft-, meer brandstof?
Het antwoord op deze vraag moet luiden
dat technische redenen dit verschil noodza
kelijk maken. Het minimum, dat voor cen-
tiale verwaiming ter beschikking moet wor
den gesteld, ligt hooger dan bij kachels en
haarden. Maar omdat dit minimum reeds
hooger ig, kon de scheidingslijn tusschen dc
aantallen kamers ook hooger worden gesteld
Bij centrale verwarming komt men dus latei-
voor een hooger quantum brandstof in aan
merking dan bij kachels en haarden.
Deze regeling de basisregeling zou men
kunnen zeggen is algemeen en voor ieder
een gelijk. Anders staat het bij de extra toe
wijzingen voor werkkamers (dokters, leeraars
enz.) Die worden gegeven aan speciale ge
vallen en elk geval daarvan wordt afzonder
lijk beoordeeld door de brandstoffencommis-
sie. Zij houdt wel rekening met de grootte
der te verwarmen ruimte cn met het ver
bruik van den vorigen winter. Deze toewij
zingen worden echter zoo zuinig mogelijk
uitgemeten.
De groote vraag, algemeen door de verbrui
kers van brandstoffen gesteld, is: maar hoe
staat het met onze kolen? Die vraag nu is
niet te beantwoorden.
De kolenpositie hangt op elk tijd
stip van verschillende omstandighe
den af: omvang der productie, in- en
uitvoerpositie en transportgelégen-
heid.
De distributieregcling is er op gebaseerd,
dat, indien zich geen bijzondere omstandig
heden voordoen, ieder kan krijgen, waarop
zijn kaai t aan de hand van de nu vastgestel
de eenheden recht geeft. Dc mogelijkheid
is opengelaten om de periode te verjongen
of te verkorten; dc eenheid zal gelijk blijven.
Getracht, wordt hot verbruik van turf te
stimulcercn door in een bepaalde maand ko-
lenbonnen van de volgende maand reeds
voor turf beschikbaar te stellen.
Ondanks alle gemopper over schaarschte
aan het bij de mannen nu eenmaal zoo gelief
de rookgerei, ziet men er de heeren-der-schep-
ping over het algemeen nog aardig van-
la ngs-rooken.
Sigaar, sigaret en pijp zijn nu eenmaal
vrienden, waar men blijkbaar moeilijk af
stand van kan doen.
Op zichzelf zal een ieder daar zeker vrede
mee gunnen hebben, ware het niet, dat er ve
len zijn, die er ook daar geen afstand van
kunnen doen, waar het rooken nu eenmaal
verboden is.
Zoo hebben de Nedcrlandsche Spoorwegen,
die waarlijk niet gauw over hun klanten
klagen, dezer dagen hun hart eciis tegenover
ons uitgestort over het euvel, dat er zoo ont
zaglijk veel gerookt wordt in de coupé's, die
bestemd zijn voor die reizigers, die geen be
hoefte aan „een sigaretje" voelen en al even
min aan de rook van andermans sigaret.
Die menschen zijn eren zij hebben redhf op
„een rookvrije schuilplaats"
Den Spoorwegen zelf kan het rooken on
verschillig zijn en zij zouden met genoegen
in elke coupé een aschbakje aanbrengen als
er niet die talrijke reizigers en reizigsters
waren, die op geen rook en rookgerei prijs
stelden. Het euvel van het rooken in de cou
pé's, waar dit verboden is, heeft den laatsten
tijd keer dergelijke afmetingen aangenomen,
dat de spooi-wegon ons verzocht hehhen, er
bij het publiek op aan te dringen, zich ook
in dit opzicht toch vooral aan de regels te
houden, omdat men anders zijn mede-reizi
gers ernstig hindert en men de last van het
controlepersoneel Onnoodig verzwaart. Het
personeel is nog eens door middel van eert
dienstorder met nadruk onder het oóg ge
bracht. dat het op een juiste naleving krach
tig moet toezien.
Groote brand te
ROSMALEN
NEGENTIEN PERSONEN DAKLOOS
Gistermiddag 1e circa half twee brak
brand uit in een woningencomplex, gele
gen in den Kerkenboek alhier en bewoond
door drie gezinnen. Zoo spoedig mogelijk
was de brandweer aanwezig onder persoon
lijke leiding van den heer Linnenbank Met
twee slangen werd het vuur bestreden. De
inboedel van den heer W. \7octs ging nage
noeg geheel in de vlammen op. Die van den
daarnaast wonende Ch Aroels kon gedeel
telijk worden behouden. Tijdens het ber
gingswerk droeg men den bedlegerigen A.
Hoijmang uit den nastgelegcn woning. Door
een raam in te slaan, gelukte het den man
naar buiton te brengen.
Van de derde woning kon de inboedel, bij
na geheel in veiligheid worden gebracht.
Met geheele complex woningen ging in de
vlammen op. De oorzaak van den brand
l9 onbekend. A'an de bewoners was W.
Voets niet verzekerd, terwijl Ch. Voets en
A. Heymans slechts laag verzekerd waren.
De omliggende woningen, die alle strooien
daken hadden, konden door krachtige he
spuiting behouden blijven, Omstreeks vier
uur was men den brand meester.
Maas stygt onrustbarend
Twee meter op één dag.
De wa9 van de Maas was gisteren schrik
barend. Sinds Maandagmorgen is er nu
meer dan drie meter water bijgekomen,
waarvan twee meter sinds gistermorgen. De
peilschaal te Vertlo wees een stand aan van
12.14 meter boven A.P., terwijl gistermiddag
het water reeds tot 14.00 meter was gestegen
Aangezien uit Borghaven over het laatste
etmaal nog was wordt gemeld, is de hoogste
stand te Venlo nog niet bereikt, zegt bet Hbl.
Tengevolge van dezen hoogen waterstand is
het lossen en laden aan den loswal te Blerick
onmogelijk geworden, terwijl te Venlo de
hooge kademuren in gebruik zijn genomen.
De verbinding tusschen Blerick en A'enlo
wordt slechts met veel moeite onderhouden
Indien dezen winter nog hoogere walersfan
den zullen voorkomen, za! de trein het eenig.
communicatiemiddel worden tusschen beid
deelen van de gemeente Venlo,
Voor de. vele blijken van be
langstelling. bij de geboorte
van onze Dochter ondervonden,
betuigen wij onzen hartelijken
dank.
J. F. ZAVAGERMAN-
Schuurman.
J. ZAVAGERMAN.
Nieuwe Niedorp, Nov. 1940.
verkrijgbaar bij
tijdelijk postkantoor Oudesluis,
tegen toezending ft f3.60 per
1/20 en porto op giro 164828.
Gevraagd te Schagcn;
EEN NET KOSTHUIS
met huiselijk verkeer.
Br. lett. NL55 Bur. v^n dit blad.
Gevraagd te Schagcn een
ZIT-SLAAPKAMER.
Br. lett. NI.56 Bur. van dit blad.
II. U. NANNTNGA. Arts,
Schagen. vraagt om direct in
dienst te treden
EEN LOOPJONGEN.
Aanmelden op het spreekuur.
Onschuld van Griekenland
niet in geding
Het gaat slechts om waarbor
gen tegen schending der Griek-
sche neutraliteit door Engeland.
De Engelsche propaganda gaat voort een
beroep te doen op liet algemeen medelijden
voor het arme Griekenland, dat het slacht
offer is geworden van Italiaunsche aggres-
sie. De Popoio di lloma merkt op, dat Italië
zich niet heeft afgevraagd, of Griekenland
onschuldig is. Italië heeft alleen maarwaar
borgen gevraagd tegen Engelsche schendin
gen van de Grieksche nentrnlieit. Door -het
Italiaansclie verzoek in te willigen, d.w.z.
door toe te staan dat Italiaansclie troepen
eenige plaatsjes van strategisch belang op
Ilellecnsch gebied onder toezicht zouden
houden, zulks met volstrekte eerbiediging
van de souvereiniteit en onafhankelijkheid
des lands voor het heden en de toekomst,
zou de regeering te Athene op de beste wij
ze hebben voorzien in haar rust. De weige
ring, die gesteld werd tegenover de voor
stellen, vervat in de Italiaansclie nota,
bracht aan het licht, dat de Grieksche neu
traliteit slechts schijn was. AA'at is dat dan
voor een onafhankelijkheid, die Griekenland
thans verdedigt? Het zou beter hebben ge
daan haar tegen Engeland te verdedigen,
welk land het had toegestaan zich tegen
Rome te bedienen van de Helleenscheba
ses. Het blad besluit met zich af te vragen,
waarom Griekenland zooveel welwillend
heid en zwakheid toonde jegens Londen
en zóóveel energie aan den dag legde tegen
Rome.
Van rijdende tram
gesprongen
Dame aan kwetsuren overleden.
Gisteravond omstreeks half acht gebeurde
op de Noorder Amstellaan te Amsterdam
een ongeluk waarbij een 54-jarige dame het
leven verloor.
Zij sprong nog voor de motorwagen van
lijn 25 bij de halte Waalstraat tot stilstand
was gebracht van dc tram, waarbij zij op
het achterhoofd kwam Ie vallen. Met een
schedelhasisfractuur werd het slachtoffer
naar het N. I. Z. overgebracht, doch tijdens
het vervoer is zij overleden.
FRANSCHE GEZANT TE BANGKOK
TERUGGEROEPEN.
Uit Bangkok vernemen de Italiaansclie
bladen, dat de Fransche gezant, Le PrlSSier,
door de regeering te Vichy teruggeroepen
NOORDSCHARAVOUDE. 6 Nov.
Aanvoer: 32000 Kg roode kool 3.60—5.10,
330 Kg. gele kool 3.50—3.60, 50600 Kg. D.
witte kool 2.60—3.20. S000 Kg. Succes witte
kool 3.—. 4500 Kg. uien 6.506-60. grove
uien 6.30. drielingen 4.20. nep 4.6200 Kg.
peen; a 1.80, b 2.8(^-3.20, c 2.70-2.80, 83100
Kg. vroege witte kool 2.50, 11300 struik an
dijvie 1.50.
BROEK OP LANGENDIJK. 6 Nov.
Aanvoer: 25200 Kg. roode kool 3—57Ö. 16000
Kg. gele kool 2.90—3.90. 53200 Kg. Doensclie
witte kool 2.90—3.30, 12800 Kg. Savoye kool
2.90—3.10. 7050 Kg. uien 5.806.30, grove
uien 66.30 drielingen 44.50, nep 44.50,
stek 3.50—3.70. 7700 Kg. peen 23.20, 175
stuks bloemkool 7.50. 2o soort 2.10—4.70,
41700 Kg vroege witte kool 2.50. 126.000 str.
andijvie 11.60 25 I<g. snij hoon en 27.90, 700
Kg., druiven: Alicante 24.10—4J.30.
AMSTERDAM. 6 Nov?
Veemarkt. Geen aanvoer; geen notee
ring.
ALKMAAR. 6 Nov.
Andijvie 1—1 80 appelen 4—12. bloemkool
I 914, idem II 4—6,50, boerenkool 150
3.60 bieten 1.203 druiven 1626. gele kool
2.20- 3.S0. eroene kool 2.50—3.80, krodsla
13. knolselderie 2.40R.óO, koolrapen 2.70.
peren 6—12. prei 2.50—4.60. peterselie 1.20—
1.80. nostelein 0.85. radijs 1.90—2.20. roode
kool 2.50—-3.80, selderie 1.203.20. spinazie.
0.36 0 75. spruiten 5—12, snilboonen 15
17.50. fofnafon 4—1160. tilen 2.50—8.30, witte
kool 2.50—3.30, wortelen 3.50-fl. witlof le
soort 18.—.
WARMENlTUfZRW 6 Nov.
Roode kool 3—4.8Q. gele kool 2.803.20,
witte kool 2.50—3 Deonschp witte kool 2.50—
3.10. andijvie 1 10—2.50. Aanvoer: 30000 Kg.
roode kool. 2400 Kg. gelé kool. 68.300 Kg.
witte kool. 2500 Kg. Deensche witte kool,
S50Q st. andijvie.