Verke ersdicipline
ONAFGEBROKEN AANVALLEN
OP ENGELAND
Callantsoog wil liever
Den Helder dan Zijpe
Rotterdammers moeten bon
stad blijven herkennen
Plotselinge stuwing van
de Maas
De samenvoeging
van Zaangemeenten
Van nu af aan
strenger optreden
Geen vrede in den
Stillen Oceaan
DE KALAMAS
OVERSCHREDEN
NOG LIEVER ZELFSTANDIG BLIJVEN!
Een uitvoerig advies van B. en W.
Dat men in Callantsoog zijn zelfstan
digheid zal verdedigen, zal niemand
verwonderen, gezien het taai verzet
tegen de annexatieplannen in 1935
1936. Het is wel gebleken, dat men
voor samenvoeging met Zijpe althans
niets voelt, en zoo men al zijn zelf
standigheid moet verliezen, zich lie
ver ziet samengevoegd met Den Hel
der. Een door V.V.V. ingestelde
enquête stelde vast, dat 76 der be
volking hiervoor gevoelde, slechts
18 prefereerde Zijpe, 6 %..wist geen
beslissing te nemen. Dinsdagavond
zullen de vroede vaderen zich uitspre
ken. B. en W. hebben een uitvoerig
advies opgesteld.
Het advies begint met in het verleden te
rug te grijpen, herinnert aan den succesvol
len, strijd tegen Zijpe. en er wordt aange
voerd dat er nu naast de motieven die des
tijds golden, Callantsoog thans nog be
schikt over een goede wijkverpleging en
«en moderne brandweer.
Callantsoog, kan nog zonder rijksbij
drage de begrooting 1941 sluitend maken,
zelfs zal de begrooting 1942 geen moeilijk
heden opleveren. Betere fïuancieele uitkom
sten van landbouw en veeteelt zullen de po
sitie der gemeente nog versterken.
Tegenover de lage schuldenlast staat een
ruime dekking aan bezittingen, de werkloo-
zen zijn bijna uitsluitend geholpen door werk
verschaffing, inplaats van door steun. Ook op
het gebied van het vreemdelingenverkeer
wordt de toekomst voor Callantsoog als' zelf
standige gemeente met vertrouwen tegemoet
gezien en het te betreuren zou zijn, als zij
niet zelf de vruchten van velé jaren van
moeilijken voorbereidenden arbeid mocht
plukken, terwijl toch in elk geval zou dienen
te worden gewaarborgd, dat de baten van
Callantsoog als badplaats ook inderclaad wor
den besteed aan de ontwikkeling daarvan.
Men acht het een nadeel dat door samen
voeging de afstand naar het raadhuis groo-
ter wordt en de band tusschen gemeentebe
stuur en ingezetenen losser.
Tegen samenvoeging met Zijpe hebben B.
en W. de volgende bezwaren:
1. De vergroore gemeente Zijpe zal wei
nig voor Callantsoog kunnen doen, wat de
zelfstandige gemeente Callantsoog niet zou
hebben gekund:
2. de uitgestrekte gemeente Zijpe bezit
geen centrum van beteekenis, dat op cultu
reel of economisch gebied Callantsoog iets
heeft aan te bieden;
3. volgens de bestaande jaarweddcschaal
voor burgemeester, secretaris en ontvanger
OUDE STRAATNAMEN IN DE NIEUWE
GEDEELTEN.
Het opbouwprobleem te Middel
burg het moeilijkst.
In het kader van de uiteenzettingen, wel
ke wij in twee vorige artikelen hebben gege
ven over den wederopbouw van die deelen
van ons land, welke door het oorlogsgeweld
in de Mei-dagen het meeste hebben geleden,
volgt hier dan tenslotte een overzicht, van de
plannen, welke voor de verschillende ge
meenten zijn ontworpen.
ROTTERDAM.
De grondslag is geweest, dat een Rotter
dammer zijn eigen stad zal moeten herken
nen. Het specifiek Rotterdamsche karakter
zal dus behouden moeten blijven. Zoo zal
men ook weer de oude straatnamen in het
herbouwde gedeelte terugvinden, zij het dan
op andere plaatsen. In het centrum zijn
25.000 woningen vernield. Ongeveer 10.000
zullen hier herbouwd worden, waarvan 6000
woningen in een apart woonkwartier ten
noorden van de Goudsche Singel, met in het
midden een plantsoen. In Rotterdam bestond
altijd do moeilijkheid met het rivierwater,
waarvan de stad bij hoog water last had.
Men heeft deze gelegenheid aangegrepen om
hierin tevens verbetering ;e brengen en daar
om langs de Maas een groote boulevatd te
projecteeren, welke als waterkecring dienst
zal doen. Voorts is er het spoorwegprobleem.
Het centraal station zal Delftsche Poort wor
den, het Maasstation verdwijnt. De spoorweg
blijft echter op een viaduct door de stad
heengeleid, doch dit viaduct zal aan het nieu
we stadsbeeld worden aangepast, zoodat het
leelijke bouwsel, dat tot nog toe Rotterdam
ontsierde, verdwijnen zal. Ia de oude stad
waren vele industrieën, die in het herbouwde
Rotterdam niet meer een plaats zullen kun
nen krijgen. Daarom is buiten het verwoeste
gebied, in den z.g. Spaanschen Polder, een
-'root terrein onteigend, waar deze bedrijven
'ich zullen kunnen vestigen. Het volgend
aar zullen in Rotterdam 8000 woningen ge
reed komen. Thans reeds staat vast, dat 600
woningen gebouwd zullen worden in Var
kensoord. 600 in Tuindorp—Vreeswijk, voorts
3 flats met 100 woningen elk aan het Zuid
plein, dan 109 woningen voor alleen wonende
personen bij het Noorderkanaal.
Voorts zuilen nog plannen uitgeweekt wor
den voor andere bouwrijpe terreinen.
Middelburg.
In deze stad is veel vernietigd, dat in den
waren zin des woords onherstelbaar is. Histo-
rische gebouwen, uitingen van waardevolle
cultuur en architectuur uit vroegere eeuwen
zouden deze functionarissen in de nieuwe
gemeente automatisch een salarisverhooging
genieten van te zamen f1450.per jaar, het
geen naar te verwachten is ook billijkheids
halve zou moeten leiden tot verhooging van
het salaris der overige ambtenaren en het
offer der zelfstandigheid, door Callantsoog
gebracht, zou voor een belangrijk deel hier
mede tevergeefs zijn, wat toch niet de bedoe
ling kan zijn.
Met Den Helder samen!
Beter acht het college samenvoeging met
Den Helder.
Bü overweging van een dergelijke
vereeniging behoort niet te worden
gelet op de zeer moeilijke omstan
digheden. waarin de tot voor kort
welvarende gemeente Den Helder
thans verkeert, omdat deze toch van
voorbijgaanden aard zullen zijn, ter
wijl bij de vereeniging der gemeen
ten met een blijvenden toestand moet
worden gerekend.
Reeds voor vele ingezetenen is Den Hel
der „de stad". Den Helder kan financieel
krachtig de ontwikkeling van Callantsoog
als badplaats bevorderen en is dus voor Cal
lantsoog een behoorlijk achterland.
Op het gebied van onderwijs en sociale zorg
valt een vergelijking tusschen de gemeenten
Zijpe en Den Helder wel zeer in het voor
deel der laatste uit. daar deze vele instel
lingen voor uitgebreid, middelbaar, voorbe
reidend hooger en nijverheidsonderwijs en
sociale zorg bezit en Zijpe geen. Wat de af
stand betreft zal het weinig verschil uit
maken of de stad Den Helder dan wel het
dorp Schagerbrug (Zijpe) het toekomstige
gemeentelijk centrum voor Callantsoog zal
zijn. "terwijl te venvachten is. dat het auto-
busverlteer met- Den Helder mede door cfe
vereeniging intensiever zal worden.
Verder wordt er op gewezen dat Callants
oog reeds geheel aansluit bij den pokler
Hct Koegras (gemeente Den Helder), dat
op het gebied van wijkverpleging reeds
vruchtbare samensmelting tot stand kwam
tusschen het plattelands-gedeelte, van Den
Helder (Julianadorp) en Callantsoog
cn dat het bezwaar vpn salax'isverhooging
niet zal gelden hij vereenigingon met Den
Helder Het advies wordt tenslotte als volgt
samengevat:
I. de gemeente Callantsoog zelfstandig te
laten;
II. voor het geval aan het advies sub I.
geen gevolg kan worden gegeven, de ge
meente Callantsoog toe te voegen aan de ge
meente Den Helder;
III. als onverhoopt de gemeente Zijpe en
Callantoog mochten worden verecnigd, den
naam der nieuwe gemeente Zijpe te doen
luiden en als centrum aan te wijzen Scha
gerbrug.
zijn in Middelburg verloren gegaan Daarom
is het dubbel moeilijk geweest een plan voor
den herbouw samen te stellen, dat bevredi
ging kan schenken en dat een'zoo gelukkig
mogelijke oplossing brengt in de leegte, wel
ke in de oude Zeeuwsche stad, waar 546 hui-
'zen zijn verwoest, is ontstaan. Het nieuwe
plan gaat er van uit. dat het karakter van
de stad zooveel mogelijk bewaard moet wor
den. Het doorgaand verkeer zal niet. meer
door het centrum worden geleid.
Ook voor vele andere steden en dorpen
zijn de plannen reeds gereed.
Voor Den Helder zijn zij. zooals wij reeds
meldden, in gevorderd stadium. De plannen
dat men overal in het land niet bij de pak
ken neerzit en dat energiek wordt gearbeid
om de sporen, welke den oorlog in ons va
derland heeft achtergelaten, zoo spoedig mo'
gelijk uit te wisschen en dat deze herbouw
tevens wordt aangewend om fouten, die in
het verleden werden gemaakt, te verbeteren
en het geheel daardoor te verfraaien.
Maandag werd een plotselinge stuwing
van de Maas geconstateerd.
Dinsdagmorgen meldde men reeds dat
het water te Plante de jaagpaden reeds had
overstroomd. Bij de brug van Jambes be
dekte het water de kaai. Aan den overkant
was het water reeds op talrijke plaatsen
over de kaaien geloopen.
Ook de Sambre is op onrustbarende wijze
gestegen en op verscheidene plaatsen bui
ten haar oever getreden. Op beide wateren
is de stroom zeer sterk.
De oeverbewoners zijn zeer ongerust. Zij
vreczen immers een herhaling van den toe
stand van 1926. toen er in deze streken zoo
veel schade door het water werd aange
richt.
Uit Aarlen meldt men dat sedert twee
dagenware stortregens op de streek zijn
neergekomen. De beken, welke in de Se-
mois uitmonden, kunnen best met water
vallen worden vergeleken.
De Semois is buiten haar oevers getre
den en sleept bij haar doortocht boomstron
ken mede.
De brug van Lingle, welke in Mei jl. op
geblazen werd en alleen gebruikt kon wor
den door de voetgangers, staat volledig
onder water,
Geen samenvoegingen* zonder
grondig onderzoek.
In een spoedvergadering van de Kamer
van Koophandel en Fabrieken voor Zaan
land, welke speciaal was bijeengeroepen
voor de bespreking van de plannen van
den secretaris-generaal van binnenlandsche
zake. voor de samenvoeging van Zaange
meenten, heeft de voorzitter, de heer J. A.
E. Verkade medegedeeld, dat men op het
verzonden adres, waarin tegen de samen
voeging was geprotesteerd, van den secre
taris-generaal antwoord heeft ontvangen. In
dit antwoord werd medegedeeld, dat geen
grond bestaat voor de ongerustheid, dat be
langrijke samenvoegingen van gemeenten
zullen plaats hebben, zonder dat een gron
dig onderzoek zal zijn ingesteld. Zoo noodig
zal de secretaris-generaal van het aanbod
der' kamer om als objectief intermediair
voorlichting te geven, gebruik maken.
De voorzitter der kamer van koophandel
bepleitte in zijn uitvoerige- rede instelling
van een wetenschappelijke commissie van
voorlichting, waarin zitting zouden kunnen
hebben de professoren Boerman, v. Vuuren
en ter Veen, die op het gebied van economi
sche geographie in ons land en in de socio-
graphie reeds baanbrekend werk hebben
verricht, alsmede van een hoogleeraar of
lector in de bestuurswetenschappen. Deze
commissie zou richtlijnen kunnen geven
om met een algemeene plan van nieuwe
gemeenteindeeling te komen.
Bij doorvoering van dit plan zou de se
cretaris-generaal de erkentelijkheid van ve
le generaties kunnen* erlangen, aldus de
heer Verkade.
Uoet&at
reeds spoedig een wedstrijd
zwitserland—frankrijk
Als bewijs, dat Frankrijk hard werkt aan
het herstel der interne aangelegenheden
geldt de'poging welke wordt aangewend om
zoo spoedig mogelijk te komen tot een
landenwedstrijd met Zwitserland. In princi
pe zijn beide landelijke sportfederaties reeds
tot een overeenstemming gekomen, doch
men is het onderling nog niet eens over de
vraag in welk land deze internationale ont
moeting zal gehouden worden. Frankrijk
heeft Marseille voorgesteld, terwijl Zwitser
land meer vasthoudt aan nader te bepalen
plaats in Zwitserland.
De commissaris-generaal voor openbare
veiligheid, de hoogere SS- en politieleider
hij den rijkscommissaris voor het bezette
Nederlandsche gebied ftcht zich verplicht in
het bijzonder de automobilisten en de wiel
rijders nogmaals met de meeste klem de
noodzakelijkheid van naleving van de uit-,
gevaardigde verkeers- en verduisterings
bepalingen onder het oog te brengen.
Zoowel de autorijder als de wielrijder
moet zich, zoo gedragen, dat het verkeer
niet in gevaar kan worden gebracht Zij
moeten zich zoo gedragen, dat niemand
anders schade lijdi of meer hinder of over
last ondervindt, dan de omstandigheden
vereischen.
Wielrijders moeten steeds <fe uiterste
rechterzijde van den rijweg houden. Zij
mogen slechts ten hoogste met t\veeën naast
elkaar rijden. Maar het inhalen is slechts
aan één wielrijder tegelijk geoorloofd.
Voortdurend naast een ander voertuig te
rijden, in het bijzonder naast een tram, en
ook het hangen aan voertuigenis -verbo
den. Fietsers, die van richting willen ver
anderen of hun richting willen houden,
moeten dit den anderen weggebruikers tij
dig en duidelijk doen blijken. Doch het
uitsteken van de hand ontheft den wielrij
der niet van den plicht tot voorzichtigheid.
Ten slotte moeten fietsers voorhanden en
in behoorlijken staat verkeerende fietspa
den ook werkelijk gebruiken.
Den autorijder zijn de toegelaten maxi
mumsnelheden nauwkeurig voorgeschre
ven. Zij bedragen binnen de bebouwde kom
men voor alle soorten auto's 40 km per uur.
Buiten de bebouwde kommen alsmede op
speciale autowegen is de maximumsnel
heid voor personenauto's, die met inbegrip
van den chauffeur ten hoogste acht perso
nen mogen vervoeren en- voor motorrijwie
len met of zonder zijspan 80 km per uur,
terwijl andere auto's slechts een snelheid
van 60 km per uur mogen hebben.
Ondanks deze duidelijke bepalin
gen moet men steeds nog opmerken,
dat veel autorijders zich aan een
waanzinnig voortrazen schuldig
maken. Daartegen zal in de toe
komst met de scherpste straffen en
politiemaatregelen wórden opge
treden.
Ook de verduistering van auto's en rij
wielen, waaromtrent nauwkeurige bepalin
gen zijn uitgevaardigd, laat veelal nog te
wenschen over. Naast het onvoldoende
verduisteren van voertuigen is het natuur
lijk ook verboden voertuigen en rijwielen
geheel zonder verlichting aan het verkeer
te doen deelnemen of op den rijweg of op
het trottoir te parkeeren.
AI deze bepalingen hebben natuurlijk een
zekeren lijd noodiq gehad om in te burge
ren. Daar werd tot nn toe ook door de po
litie rekening mede gehouden. Van nu af
echter moeten deze voorschriften aan een
ieder bekend zijn en door ieder nauwgezet
in acht worden genomen. De politieele en
justitieele autoriteiten hebben dan .pok In
structie ontvangen van nn af aan met de
strengste straffen en de scherpste politie
maatregelen tegen een ieder op te treden,
die meent deze voorschriften te kunnen
veronaohtzamen.
In de toekomst kan daarom degene, die
de uitgevaardigde verkeers- en verduiste-
ringsvoorschriftcn niet of niet voldoende in
acht neemt, nóch op tegemoetkoming nóch
op genade van de zijde der justitie en po
litie rekenen.
Japansche pers over herkiezing
van Roosevelt.
De Japansche bladen constateeren, dat de
herkiezing van president Roosevelt niet als
een verrassing komt, en dat Japan thans de
politiek der Vereenigde Staten met nog
grootere aandacht en vastberadenheid moet
volgen. De Yomioeri Sjimboen schrijft, dat
de herkiezing van Roosevelt een ophelde
ring van de Japansch-Amerikaanschc be
trekkingen bemoeilijkt, ja zelfs onmogelijk
maakt, en dat een verscherpte anti.-Japan-
sche politiek van de Vereenigde Staten te
verwachten is. Japan moet dus bij het voe
ren van zijn ingeslagen politiek een nog
grootere vastberadenheid toonen. De Japan
sche politiek, zoo schrijft de Asahi Sjimboen
is vastgelegd in 't drielandenpact en kan
ook door de herkiezing van Roosevelt niet
beïnvloed worden. Wel kan verder een druk
en inmenging van de Vereenigde Staten
verwacht worden, maar Japan zal des te
intensiever voortgaan met zijn opbouwen
de politiek in het Verre Oosten, daar de po
litiek van Roosevelt tot dusver niet tot den
vrede der wereld heeft bijgedragen. Dc on
rust in de wereld is door de herkiezing van
Roosevelt nog vergroot, schrijft de Nitsji
Nitsji. Roosevelt heeft tevoren wel ver
klaard, de Vereenigde Staten buiten den
oorlog te willen houden, doch ook Wilson
'leeft Amerika, ondanks verzekeringen van
het tegendeel, iri den wereldoorlog gestort.
De Kokoemin Sjimboen meent, dat men
thans niet meer van vrede in den Stillen
Oceaan kan droomen. Voor de Japansche
diplomatie zijn zware tijden te verwachten.
Zelfs wanneer de Vereenigde Staten zich
tot een economischen druk op Japan zouden
beperken, zou eens he\ tijdstip moeten ko
men, waarop dergelijke vijandige en een
zijdige acties in een staat van oorlog moe
ten uitloopen. Tot dusver hebben de Ver.
Staten voortdurend Japan bedreigd, terwijl
Japan een niet-agressieve houding heeft
gehandhaafd. Thans is voor een dergelijke
houding geen aanleiding meer aanwezig.
Engelsche agitatie in de
Vereen. Staten
De Chicago Tribune meldt, dat met de
beëindiging van de presidentsverkiezingen
een van New York en de oostelijke staten
uitgaande stelselmatige campagnè is be
gonnen, die onder'leiding van pro-Engclsche
persoonlijkheden thans openlijk ervoor ijvert
dat Amerika zich aan de zijde van Engeland
in den oorlog mengt. Een der hoofdacteurs
is de New Y'orksche vertegenwoordiger van
de Britsche radiomaatschappij Raymond
Gramswing.
Ifaliaansch weermachtbericht
Gevechten in Oost-A frika.
In zijn weermachtsbericht no. 153 maakt
het Italiaansche hoofdkwartier het volgen
de bekend:
Onze divisies hebben de rivier Kalamas
in Griekenland overschreden. Onze lucht
macht heeft deelgenomen aan de operaties
te land met behulp van machinegeweer
vuur en bommen en daarbij vijandelijke in
stallaties langs den weg van Janina naar
Kalibaki getroffen, alsmede in de zóne van
Florina cn nabij het meer van Prespa. On
ze luchtformaties bombardeerden bovendien
de havenwerken van Volos en Patras, het
vliegveld en bet station van Larissa, mili
taire doelen te Missolonghi. Zakïnthos en
Methone alsmede het station van Florina,
waar groote branden werden veroorzaakt.
Al onze vliegtuigen zijn teruggekeerd. Een
vijandelijk toestel werd neergehaald. Een
andere vijandelijke machine is waarschijn
lijk neergehaald. Tijdens een vijandelijken
aanval op liet vliegveld van Valona, werd
een vijandelijk toestel door onze jagers bran
dend neergehaald en een ander toestel
door de luchtdoelbatterijen der marine.
Een vijandelijk viermotorig toestel van
het type Sunderland, welke te Malta ge
meerd lag, werd door onze jagers met ma
chinegeweren beschpt.cn, en liep merkbare
schade op.
In Oost-Afrika leed de vijand groote ver
liezen en herhaalde hij geleidelijk zijn aan
vallen. De actie is nog gaande. Onze lucht
macht werkte met de troepen samen in her
haalde aanvallen gedurende welke onze ja
gers zes vijandelijke vliegtuigen van het
type Glostor neerschoten.
Duifsch weermachtbericht
Het opperbevel van de Duitsche weer
macht maakt bekend:
Formaties gevechtsvliegtuigen hebben de
vergeldingfaanvallen op Londen overdag
en vooral des nachts met sterke krachten
voortgezet en ook andere voor de oorlog
voering belangrijke doelen op succesvolle
wijze met bommen bestookt. In de doks en
pakhuizen van Southampton en andere
plaatsen in Zuid-Enseiand braken bran
den uit. Nachtelijke aanvallen waren voorts
gericht on Coveptrv. Birmingham en Li-
verpool. Hangars en schnilplaat.sen der
vliegvelden van Grent-Driffield. Leeming
en Rum werden in brand gezet. Luchtdoel-
ha tteriien werden door machinegeweervuur
tot zwijgen gebracht.
Aan de kust van het Kanaal schoten
iaehtvliegers weer negen Britsche jagers
omlaag, verdragende ha ter yen van het le
ger beschoten de haven van Dover alsmede
conige vijandelijke schepen Zuidoostwaarts
van Dover. Een dezer schepen werd zóó
Amsferdamscbe effectenbeurs
OBLIGATIES
STAATSLEENINGEN.
V-K. LK
Nederland 1940 I 4 1013/16 101%
Nederland 1940 II 4 943/fi-95 95-9U
Idem met bel. fac. 101% 101%
Nederland 1938 3.3% 84-84% 84V,^
Oost-Indië 1937 3 84 S4
Oost Indië 1937 A 3 80% 80%
Duitschland 1930 5% 35-32 32-jg
DUITSCHLAND
D. Gr. b '40 Ct. 6 -
Konv Kas (m.v.) 4 82%
PROVINCIALE EN GEM. LEENINGEN
A'dam '37 I 3% 84%
's Grav. '37 I 3% 90%
N.-Holl. *38 3 -
N.-Holl. '38 II (3%) 3 83% 8354
R'dam '37 I. III 3% 81%
Z.-Holland 1937 3 83% 83%
HYPOTHEEKBANKEN.
Ned. Hyp.b. Veen dam 3% 91% 90%
INDUSTIEELE ONDERNEMINGEN.
Buitenland.
Farbenind. I. G. 7 160
Gelsenk. Bergw. 5
BANK- EN CRED.-INST.
Binnenland.
Koloniale Bank A 182
Ned. Ind, Handelsb. A 141
Ned. Handel Mij. c. v. A 124
183
139
m
AANDEELEN.
industrieele ondernemingen.
Binnenland.
A.K.U. 125-123 118%2-lï
Calvé Delft c.v. A. 85 88~y
Centr. Suiker Mij. 185 189'
Fokker g. A. 193% 195
Lever Bros en Unilever cv.A139%-141%
139-lë
Ned. Ford 328 326
Philips G B.v.A. 212-218 21.Vit
Philips pref. A 145 145
Buitenland.
Anaconda copper c.v. A. 29%-31%'
28%-29
Am. Sm. en Ref. c.A. 47
Beth. Steel c.v. A 89-91% 88%l
Gen. Motors c.v. A. 56% 54
Kennecot Copper c.v. A. 38-40 38%-S
North. Am. Aviation c.v.A, 21 f"
Rep. Steel c.v. A. 26-273/16
25%*
U. S. Steel c.v. A. 73-76% 73%;
petroleumondernemingen.
Binnenland.
Dordtsche Petr. g. A. 283% 282-
Kon. Petr. 296-307 298-30
Buitenland.
Shell Union c.v. A.
Tide Water c.v. A.
131/16-14
12%
1115/16-12%
12 1/16-1!
scheepvaart maatschappijen
Hofland-Amerikalijn A 113-121% 119%1
Java China-Japanlijn A. 146-148 149%-lS
Kon. Ned. Stoomb. Mij. 141-150 152-11':
nat. bez. v. A. 152%15S% 157-1
Kon. Paketvaart A. 240 '238
Ned. Scheepv. Unie A. 166%-172% 172-1
Rott. Lloyd A. 145 144%
Stoomv. Mij. Nederland A. 150 147%
suiker-ondernemingen.
H.V.A. 466-482 4804?!
Javasche Cultuur 266 275
N.I.S.U. 261 270
Ver. Vorstenl. Cult. 130%-133%
129%l
tabaksondernemingen.
Deli Batavia Mij. 197-200 203-200
Deli Mij. c. v. A. 252-263 275-270
Senembah 214-211
rubber-ondernemingen.
Amsterd. Rubber 266-276 278-20
Bandar Rubber Mij. A. 4SS-190 ÏSSVÓ-I^
Deli Batavia Mij. A. 198-203 20S%-2M
Koersen Nederlandscb
clearinginstituut
Koersen voor stortingen op 8 November 'H
Reichsmarken 75.36; Belga's 30.1432; Z*-
sersche Francs 43.56; Lires 9.87; Deenscfo
Kronen 36.40: Zweedsche Kronen 4^
Tsjechische Kronen (oudé schulden) 6,15
Tsjechische Kronen (nieuwe schulden) 7$
zwaar getroffen, 'dat het zijn reis niet
voortzetten. In den Atlantïschen Ocet
500 K.M. ten Westen van Ierland, ded'
Duitsche gevechtsvliegtuigen een aanr
op een konvooi en troffen drie vrachtsd
pen van elk 6.000 b.r.t. zoo zwaar, dat
als verloren beschouwd moeten worden,
Ten Zuiden van de Orkaden werd een
koopvaardijschip van 8.000 b.r.t. midscheeps
tot zinken gebracht. Een tweede schip
werd beschadigd. Een derde vrachtsctó
werd aan de Britsche Oostkust met bot0,
men bestookt. Bij de aanvallen op- de te
ven Kinloch-Castle aan de Westkust Y!J
Schotland, kreeg een groot koopvaardij'
schip twee zware treffers. Pakhuizen wcr
den in brand geschoten. Ook gisteren w.cf
den mijnen gelegd voor Britsche havens.
Tijdens nerh'eliike vluchten van den vij
and boven Duifsch rijksgebied vielen
bommen in hoofdzaak in het onen veld cn
veroorzaakten slechts schade aan de' lap;
deriien. Slechts in twee gevallen rieden, vr
andeliike vliegtuigen aanvallen on fabries
comnlexen. Zij beschadigden daarbij n'el
aanzienlijk een ketelhuis en een laadbruC
Bii andere aanvallen on woonwijken
verscheidene personen gedood en gewond-
Tn West-Duitsehland werd een aanval on
dernomen op oor» ziekenhuis dat duidri',K
van het Roode Kruis-teeken was voorzien.
De verliezen van den viiand bedroeden
"•isteren bü elkaar negen vüpgtuigen.
.eigen toestellen worden vermist.