Nieuwe redding „Doms Rijkers" Hoog water te Rotterdam Afnemende reisgelegenheid Europa-Amerika DAGBLAD VOOR HOLLANDS NOORDERKWARTIER De noodklok luidt te Kralingen Matroos dook in kokende zee Visschers in nood Sibelius 75 jaar De concurrentie tusschen Verduisteren 5.27 uur Inbraak om vijf pond boter BENARDE POSITIE IN AUTOCABINE Artillerieduel over het Kaoaal Chineesche deiensielinie bezweken Laan. Schagen, Tel. 444 (2 lijnen). Kengetal 2240. ZATERDAG 7 DECEMBER 1940. 85e Jaargang. No. 11363 Uitgave der N.V. Uitg.-4Aij', „Hollands Noorderkwartier" Spannende uren in de Maasstad De ontruimde binnenstad loopt onder. Rotterdam en omgeving hebben gister avond eenige spannende uren doorgemaakt ten gevolge van het hooge water dat, opge zweept door den zwaren storm, eenige stads wijken bedreigde. Om half elf deden alar- meerende berichten de ronde, dat het water de kruin van don dijk, waarlangs de Hoog straat is gebouwd, had bereikt en om elf uur liep de geheele binnenstad onder. Dit laatste was echter van weinig beteekenis, daar de binnenstad wegens de gebeurtenis sen in Mei geheel is ontruimd. Alle velden liepen onder water. Erger was, dat het verkeer tusschen de beide Maasoevers werd verbroken, doordat de straten in de binnenstad blank stonden en het in de duisternis levesgevaarlijk was. er doorheen te -waden. De bewoners van de stadswijk Kralingen werden omstreeks elf uur opgeschrikt door het luiden van de j noodklok, welke slechts in beweging komt, wanneer het water een stand van drie meter zestig Rottepeil heeft bereikt. De peilschaal wees reeds 3.6)2 m. aan en derhalve achtte men het raadzaam, behalve tot het lui den van de klok, ook tot het oproe pen van het z.g. dijkleger, dat bij dijkbreuk in moet grijpen, over te gaan. ^Verscheidene gemeentedien sten werden eveneens, wegens het overstroomingsgevaar voor Kralin gen. in gereedheid gehouden. Om half twaalf meldde het hoogheem raadschap Schieland, dat het water niet meer steeg en weinige minuten daarna kon men val constateeren, zoodat het gevaar voor Kralingen was geweken. Ook op den linker Maasoever heeft men last van het hooge water gehad en werden eenige straten overstroomd, waarbij alle kelders onderliepen. Persoonlijke ongelukken deden zich niet voor. Hier en daar is schade aangericht. Om schipbreukelingen te redden „Je hebt je bijzonder kranig gehouden, evenals je collega's aan boord van de Z.R.D. 50", aldus zei Graf von Monts, S.S. Haupt- fuehrer, die in het gebouw van den Zee- reddingsdienst te Scheveningen den IJmui- denschen matroos G. Zwart huldigde voor zijn heldhaftig reddingswerk. In October strandde op eenigen afstand van Hellevoetsluis een schip op een zand bank. De positie van het vaartuig was ha chelijk en er werd om hulp geseind. De Z.R.D. 50, die was uitgevaren, kon het schip op ongeveer 250 meter naderen, daar het anders zelf in een gevaarlijke situa tie zou komen. Het bleek dus langs norma len weg niet mogelijk de schipbreukelingen te redden. Er werd toen aan boord beraadslaagd. De eenig mogelijke weg was, om te trach ten zwemmende het in noodverkeerende vaartuig te bereiken. De 28-jarige IJmui- denaar C. Zwart bood zich aan, om te trachten de schipbreukelingen op deze wijze te redden. De zee stond hoog, de wind was ijzig koud en het water had een zeer lage tem- peratuur. Zwart stak zich in een badpak en met een tros tusschen zijn kiezen dook hij. Langzaam liet men den tros aan boord van de R.D.Z. 50 vieren. Onder adembene mende spanning volgde men aan boord van beide schepen den bijna bovenmenschelijke strijd, dien Zwart in het ijskoude water voerde. Halverwege leek het, alsof de man uit geput was en werd van boord geroepen om terug te keeren. Doch Zwart wilde met alleruiterste in spanning zijn doel berei ken. Inderdaad mocht hij er in slagen het schip te bereiken, terwijl hij nog steeds den tros tusschen zijn tanden geklemd hield. Met groote vreugde werd hij aan boord geheschen. De verbinding was tot stand gebracht Zwart had zijn bijzonder moei lijken tocht met succes volbracht. Hierdoor was het mogelijk om de schipbreukelingen binnen enkele uren naar de Z.R.D. 50 over te brengen. Voor deze heldhaftige daad is Zwart na mens den Rijkscommissaris gehuldigd, al dus meldt de Tel. Een horloge met in scriptie werd hem aangeboden. Ook de overige leden der bemanning mochten in de hulde deelen. door de Op de reede van Den Helder is het Zweed- sche stoomschip „Ossian" aangevaren en in zinkenden toestand op den Zuidwal gezet. Gistermiddag werden noodseinen gehe schen waarop de motorreddingboot „Dorus Rijkers" van de Noord- en Zuidhollandschc Redding Maatschappij bij vliegend storm weer er stond een orkaan uitvoer on der schipper Koen Bot. Men slaagde er in de geheele bemanning van 22 koppen be houden aan wal te brengen. Omtrent het Zweedsche stoomschip „Os sian", dat gisteren in zinkenden toestand op den Zuidwal werd gezet, wordt nader vernomen, dat het voorschip lek is gesla gen. zoodat dit onder water zit en de schroef is te zien. Het water reikt vanaf den voorsteven tot aan de brug. Het schip, dat eigendom is van de Rederia A/B te Hel- singborg. werd in 1892 gebouwd en meet circa 1600 ton. „DORUS RIJKERS" IN ACTIE. Nog vermisten. Gistermiddag werd de motorreddingboot „Dorus Rijkers" van de Noord- en Zuidhol- landsche Redding Maatschappij gealarmeerd voor een aantal visschersvaartuigen, die benoorden Wieringcn in nood verkeerden. Tijdens vliegend stormweer voer de Dorus Rijkers uit om haar gevaarlijke plicht bo ven de gronden van de Waddenzee te gaan vervullen. De stormwind, welke de kracht van een orkaan had, zwiepte de golven hoog op en joeg het stuivende water door de lucht. Nog voor het invallen der duister nis slaagde de bemanning van de redding boot er in, drie man van een in nood ver- keerend visschersvaartuig over te nemen, 't geen met levensgevaar en zeer groote moei lijkheden ging gepaard. Het was inmiddels half donker geworden hetgeen het zoeken naar de andere in nood verkeerende vaar tuigen zeer bemoeilijkte. Na eenigen tijd werd 'n onderstboven liggend visschersvaar tuig ontdekt. Schipper Bot achtte het wegens de duis ternis en het vliegende stormweer raadzaam het zoeken naar de andere vermiste vis schers vaartuigen te staken tot het aanbre ken van den dag. Na een zware reis over de Waddenzee, waarbij de „Dorus" verschei dene malen in gevaarlijk water kwam en op banken stootte werd Den Helder bereikt. Door deze en andere reddingen is de dap pere bemanning er in geslaagd in het afge loopen etmaal een groot aantal zeelieden veilig aan wal te brengen. Bij informatie te Wieringen vernamen wij, dat de geheele Wieringervloot binnen is. Vermoedelijk betreft dit ongeval dus visschers van elders. De beroemde Finsche componist, wiens werken vooral de laatste tijd zeer dikwijls op de concertprogramma's staan, wordt morgen 75 jaar. JEAN SIBELIUS (Foto Archief) Zuid-Amerika over het kruiser gevecht in den Atlantischen Oceaan. In scheepvaartkringen te Lissabon verluidt dat de reisgelegenheid van Lissabon naar de V.S. steeds geringer wordt. Het gebrek aan Amerikaansche passagiersschepen wordt steeds sterker voelbaar. Volgens inlichtingen uit dezelfde kringen is het Amerikaansche s.s. „Exchaorda" reeds uit den dienst geno men. Men vreest dit eveneens voor andere Amerikaansche passagiersschepen. Op grond hiervan verzorgen thans het Amerikaansche vrachtschip Exouth en het Portugeesche vrachtschip „Gonvalo Velho" den passagiers- dienst. Ook de Portugeesche "passagierssche pen Carvalho, Araujo, Serpa, Pinta en Joao Selo zijn uit den dienst op Amerika genomen. De Braziliaansche minister van verkeer heeft de berichten tegengesproken, volgens welke de Lloyd Brasileiro van plan zou zijn den dienst op Europa te staken. Zoo er al op het oogenblik geen booten naar Europa ver trekken, aldus de minister, dan vindt dit zijn oorzaak in het gebrek aan schepen. Een deèl der schepen van den Lloyd Brasileiro be vindt zich in Europeesche havens, terwijl een deel onderweg is. Engeland erkent beschadiging van zijn hulpkruiser. Officieel wordt in Londen medegedeeld, dat de „Carnarvon Castle" in het zuiden van den Atlantischen Oceaan bij een gevecht met een vijandelijk vaartuig beschadigd is Er vielen eenige verliezen aan boord van de „Carnar von Castle". Het bericht omtrent de zware beschadi ging van den Engelschen hulpkruiser „Car narvon Castle". die zooals men weet den aanval op de Braziliaansche kustboot Duifsche en Nederlandsche havens Eerst Bremen en Hamburg voor 100 pet. benut! De verkeersdirecteur van de Bremer Ka mer van Koophandel, O. Keil berg, heeft in de „Deutsche Verkehrsnachrichten" een uit voerige studie laten verschijnen over de po sitie van de Duitsche Noordzeehavens, Ham burg en Bremen, tegenover de havens Rotter dam en Antwerpen, aldus het Vad. In plaats van de oude tarievenpolitiek, waardoor men de eigen havens jaren lang heeft begunstigd, is er een stelsel van verkeersordening van Do ven af ingevoerd. De tarieven spelen dan eên veel minder belangrijke rol, daar men toch niet vrij is een anderen weg te kiezen, dan dien, welke de regeering voorschrijft. Na tuurlijk tracht de overheid zelf de zaak zoo economisch mogelijk te regelen en dank zij die leiding van boven af kan er heel wat bezuinigd worden inzake verkeersgelegen- heid. Dit stelsel werkt uitstekend voor het bin nenland. De concurrentie met de buitenland- sche havens echter kan men op die wijze niet l^eheerschen. Te Bremen en te Hamburg maakt men zich nu blijkbaar bezorgd over de mogelijkheid, dat de oude tarie venpolitiek na den vrede niet langer zal gebruikt worden om de concur rentie van Rotterdam en van Ant werpen te bestrijden. Vanavond gaat de verduistering in om en duurt tot morgenochtend 9 36 uur Een groot gedeelte van de Duitsche in dustrie ligt nu eenmaal geografisch dichter bij de „Westhafen" dan bij de Duitsche Noordzeehavens. Ook na voltooiing van het nieuwe kanalennet zal dit nog zoo zijn. Zon der de speciale spoorwegtarieven zal een te groot aandeel van den Duitschen in- en uit voer over die Nederlandsche en Belgische ha vens gaan. Daartegen dient, naar de meening van O. Keilberg. ernstig gewaakt te worden. Natuurlijk is het mogelijk, aldus deze ver tegenwoordiger van de Bremer reeders, dat er na den vrede zulk een machtige ontwik keling komt in het verkeer, dat er werk zal zijn voor iedereen en ook voor alle havens op volle capaciteit, Duitschland moet echter eischen, dat er geen Duitsch verkeer naar de Westelijke haven afbuigt, zoolang de haven capaciteit van Hamburg en van Bremen niet voor 100 percent wordt gebruik*.. Een terugkeer tot de oude tarievenpolitiek zal daartoe, volgens Keilberg, volstrekt noo- dig zijn. „Itape" heeft gepleegd, door een Duitschen hulpkruiser in het zuidelijk deel van den At lantischen Oceaan, heeft in Brazilië buiten gewoon diepen indruk gemaakt. De avond bladen van de Braziliaansche hoofdstad heb ben het bericht zwaar opgewerkt. De Argentijnsche ambasadeur te Rio, La- bougle, die tevens vertegenwoordiger van Ar gentinië in de Panamerikaansche neutrali- teitscommissie is, heeft omtrent het ltape- incident verklaard: „Brazilië kan op Argen tinië rekenen, welke houding Brazilië ook zal aannemen." Al bougie wees er op. dat met het oog op de moeilijkheden van den over- zeeschen handel als gevolg van den oorlog de Tnteramerikaanschc handel bijzondere be teekenis heeft. „Daarom".' zoo zeide hij, „is de kustvaart van vitaal belang voor de Ame rikaansche landen, daar zij draagster van den Interamerikaanschen handel is. De kust vaart en de Interamerikaansche handel mo gen niet gehinderd worden door inmenging van mogendheden van buiten het continent." Doch de dief had meer op zijn kerfstok. Gisteravond hebben twee burgers een 37- jarigen werkman betrapt in een bakkerij aan de Camperstraat te Amsterdam, waar de man zich door braak toegang had verschaft en daar vijf pond natuurboter wilde mede- nemen. De politie heeft den man gearresteerd en voorloopig opgesloten in het bureau Lin- naeusstraat. Bij nader onderzoek is komen vast te staan, dat de man zich reeds eerder aan diefstal had schuldig gemaakt. Door zijn aanhouding zijn thans twee inbraken, eveneens in de Oosterparkbuurt opgehelderd. Avontuur op de reede van Schier monnikoog. Tengevolge van den hevigen Westerstorm, gepaard aan hoogen vloed is bij Schiermon nikoog de landingsdam, waar de veerboot aanlegt, onder wal er komen te staan. De veerboot „Brakzand" kon wel aanleggen, doch de passagiers konden niet te voet over den dam. Men is er in geslaagd met een autobus de ongeveer twintig passagiers van hot schip te halen. Toen men poogde op ge lijke wijze de post en vracht van het schip over te nemen, werd de motor van de auto nat, zoodat deze afsloeg en niet meer op gang gebracht kon worden. De auto stond midden in het water op den dam, in de ca bine zaten nög twee personen. De roeired- dingboot is toen uitgevaren om hen te ha len, doch kon hen niet bereiken. In den loop van den avond zijn eenige mannen met een touw achter zich over den landingsdam geloopen. Ondanks de zware branding slaagden zij erin, het touw aan de auto te bevestigen. Het voertuig kon toen gemakkelijk op den wal worden getrokken, zoodat. de roeireddingboot verder geen dienst behoefde te doen. Vèr-dragend geschut van beide zijden in actie. Donderdag is het bij het invallen van de schemering tot een duel gekomen tusschen het Engelsche en het Duitsche vèr-dragende geschut. De bij Kaap Grisnez opgestelde Duitsche batterij, aldus U. P., begon het gebied van Dover te beschieten. Dit werd beantwoord door het Engelsche vèr-dragende geschut. Het duel werd geruimen tijd voortgezet. Toen de nevel boven het Kanaal optrok, kon men dui delijk de mondingsvlammen van het Duit sche geschut aan de Fransche kust door den regen heen waarnemen. De beschieting van Dover en omgeving was zoo hevig, dat de huizen in vele Kanaalstreken tengevolge van den luchtdruk der explosies trilden. Naar het D.N.B. uit New York meldt, heeft men daar vernomen, dat het gebied van Dover tot een diepte van ruim 35 km. werd beschoten. Na vier dagen strijd. In het weekoverzicht, dat gisteravond ge publiceerd is door het hoofdkwartier van de Japansche strijdkrachten in China, wordt medegedeeld, dat de Chineesche verdedi gingslinies, die van de Woetan-bergen door de provincie Jvoepei ten noorden van It- sjang naar de Tahang-bergen loopen, vier dagen na den aanvang van het algemeene Japansche offensief bezweken zijn. In den toren van kasteel Nijenrode aan de Vecht wordt een carillon geplaatst, dat zoowe or mechanisch spel als voor handbespeling wordt ingericht. Aan den toren (door den poort gezien), komt nu hoogstaand werk goed van pas (Foto Pax-Holland) NIEUWE DIRECTEUR-GENERAAL VOOR DE B.B.C. De Daily Telegraph meldt, dat de Brit- sche premier een nieuwen directeur- gene raal van de British Broadcasting Corporaion zal benoemen. Wellicht hangt met deze be noeming een volkomen nieuwe organisatie van de B.B.C. samen, zoo meent het blad.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1940 | | pagina 1