Nieuwe redding
„Doms Rijkers"
Hoog water
te Rotterdam
Afnemende reisgelegenheid
Europa-Amerika
DAGBLAD VOOR HOLLANDS NOORDERKWARTIER
De noodklok luidt
te Kralingen
Matroos dook in
kokende zee
Visschers in nood
Sibelius 75 jaar
De concurrentie tusschen
Verduisteren
5.27 uur
Inbraak om vijf
pond boter
BENARDE POSITIE IN
AUTOCABINE
Artillerieduel over
het Kaoaal
Chineesche deiensielinie
bezweken
Laan. Schagen, Tel. 444 (2 lijnen). Kengetal 2240.
ZATERDAG 7 DECEMBER 1940. 85e Jaargang. No. 11363
Uitgave der N.V. Uitg.-4Aij', „Hollands Noorderkwartier"
Spannende uren in de Maasstad
De ontruimde binnenstad loopt
onder.
Rotterdam en omgeving hebben gister
avond eenige spannende uren doorgemaakt
ten gevolge van het hooge water dat, opge
zweept door den zwaren storm, eenige stads
wijken bedreigde. Om half elf deden alar-
meerende berichten de ronde, dat het water
de kruin van don dijk, waarlangs de Hoog
straat is gebouwd, had bereikt en om elf
uur liep de geheele binnenstad onder. Dit
laatste was echter van weinig beteekenis,
daar de binnenstad wegens de gebeurtenis
sen in Mei geheel is ontruimd. Alle velden
liepen onder water.
Erger was, dat het verkeer tusschen de
beide Maasoevers werd verbroken, doordat
de straten in de binnenstad blank stonden
en het in de duisternis levesgevaarlijk was.
er doorheen te -waden.
De bewoners van de stadswijk
Kralingen werden omstreeks elf uur
opgeschrikt door het luiden van de
j noodklok, welke slechts in beweging
komt, wanneer het water een stand
van drie meter zestig Rottepeil heeft
bereikt. De peilschaal wees reeds
3.6)2 m. aan en derhalve achtte men
het raadzaam, behalve tot het lui
den van de klok, ook tot het oproe
pen van het z.g. dijkleger, dat bij
dijkbreuk in moet grijpen, over te
gaan. ^Verscheidene gemeentedien
sten werden eveneens, wegens het
overstroomingsgevaar voor Kralin
gen. in gereedheid gehouden.
Om half twaalf meldde het hoogheem
raadschap Schieland, dat het water niet
meer steeg en weinige minuten daarna kon
men val constateeren, zoodat het gevaar
voor Kralingen was geweken.
Ook op den linker Maasoever heeft men
last van het hooge water gehad en werden
eenige straten overstroomd, waarbij alle
kelders onderliepen.
Persoonlijke ongelukken deden zich niet
voor. Hier en daar is schade aangericht.
Om schipbreukelingen te redden
„Je hebt je bijzonder kranig gehouden,
evenals je collega's aan boord van de Z.R.D.
50", aldus zei Graf von Monts, S.S. Haupt-
fuehrer, die in het gebouw van den Zee-
reddingsdienst te Scheveningen den IJmui-
denschen matroos G. Zwart huldigde voor
zijn heldhaftig reddingswerk.
In October strandde op eenigen afstand
van Hellevoetsluis een schip op een zand
bank. De positie van het vaartuig was ha
chelijk en er werd om hulp geseind. De
Z.R.D. 50, die was uitgevaren, kon het
schip op ongeveer 250 meter naderen, daar
het anders zelf in een gevaarlijke situa
tie zou komen. Het bleek dus langs norma
len weg niet mogelijk de schipbreukelingen
te redden.
Er werd toen aan boord beraadslaagd.
De eenig mogelijke weg was, om te trach
ten zwemmende het in noodverkeerende
vaartuig te bereiken. De 28-jarige IJmui-
denaar C. Zwart bood zich aan, om te
trachten de schipbreukelingen op deze
wijze te redden.
De zee stond hoog, de wind was ijzig
koud en het water had een zeer lage tem-
peratuur. Zwart stak zich in een badpak
en met een tros tusschen zijn kiezen dook
hij. Langzaam liet men den tros aan boord
van de R.D.Z. 50 vieren. Onder adembene
mende spanning volgde men aan boord van
beide schepen den bijna bovenmenschelijke
strijd, dien Zwart in het ijskoude water
voerde.
Halverwege leek het, alsof de man uit
geput was en werd van boord geroepen
om terug te keeren. Doch Zwart wilde met
alleruiterste in spanning zijn doel berei
ken. Inderdaad mocht hij er in slagen het
schip te bereiken, terwijl hij nog steeds den
tros tusschen zijn tanden geklemd hield.
Met groote vreugde werd hij aan boord
geheschen. De verbinding was tot stand
gebracht Zwart had zijn bijzonder moei
lijken tocht met succes volbracht. Hierdoor
was het mogelijk om de schipbreukelingen
binnen enkele uren naar de Z.R.D. 50 over
te brengen.
Voor deze heldhaftige daad is Zwart na
mens den Rijkscommissaris gehuldigd, al
dus meldt de Tel. Een horloge met in
scriptie werd hem aangeboden. Ook de
overige leden der bemanning mochten in
de hulde deelen.
door de
Op de reede van Den Helder is het Zweed-
sche stoomschip „Ossian" aangevaren en in
zinkenden toestand op den Zuidwal gezet.
Gistermiddag werden noodseinen gehe
schen waarop de motorreddingboot „Dorus
Rijkers" van de Noord- en Zuidhollandschc
Redding Maatschappij bij vliegend storm
weer er stond een orkaan uitvoer on
der schipper Koen Bot. Men slaagde er in
de geheele bemanning van 22 koppen be
houden aan wal te brengen.
Omtrent het Zweedsche stoomschip „Os
sian", dat gisteren in zinkenden toestand
op den Zuidwal werd gezet, wordt nader
vernomen, dat het voorschip lek is gesla
gen. zoodat dit onder water zit en de
schroef is te zien. Het water reikt vanaf
den voorsteven tot aan de brug. Het schip,
dat eigendom is van de Rederia A/B te Hel-
singborg. werd in 1892 gebouwd en meet
circa 1600 ton.
„DORUS RIJKERS" IN ACTIE.
Nog vermisten.
Gistermiddag werd de motorreddingboot
„Dorus Rijkers" van de Noord- en Zuidhol-
landsche Redding Maatschappij gealarmeerd
voor een aantal visschersvaartuigen, die
benoorden Wieringcn in nood verkeerden.
Tijdens vliegend stormweer voer de Dorus
Rijkers uit om haar gevaarlijke plicht bo
ven de gronden van de Waddenzee te gaan
vervullen. De stormwind, welke de kracht
van een orkaan had, zwiepte de golven
hoog op en joeg het stuivende water door
de lucht. Nog voor het invallen der duister
nis slaagde de bemanning van de redding
boot er in, drie man van een in nood ver-
keerend visschersvaartuig over te nemen, 't
geen met levensgevaar en zeer groote moei
lijkheden ging gepaard. Het was inmiddels
half donker geworden hetgeen het zoeken
naar de andere in nood verkeerende vaar
tuigen zeer bemoeilijkte. Na eenigen tijd
werd 'n onderstboven liggend visschersvaar
tuig ontdekt.
Schipper Bot achtte het wegens de duis
ternis en het vliegende stormweer raadzaam
het zoeken naar de andere vermiste vis
schers vaartuigen te staken tot het aanbre
ken van den dag. Na een zware reis over
de Waddenzee, waarbij de „Dorus" verschei
dene malen in gevaarlijk water kwam en
op banken stootte werd Den Helder bereikt.
Door deze en andere reddingen is de dap
pere bemanning er in geslaagd in het afge
loopen etmaal een groot aantal zeelieden
veilig aan wal te brengen.
Bij informatie te Wieringen vernamen
wij, dat de geheele Wieringervloot binnen
is. Vermoedelijk betreft dit ongeval dus
visschers van elders.
De beroemde Finsche componist, wiens
werken vooral de laatste tijd zeer dikwijls
op de concertprogramma's staan, wordt
morgen 75 jaar.
JEAN SIBELIUS
(Foto Archief)
Zuid-Amerika over het kruiser
gevecht in den Atlantischen
Oceaan.
In scheepvaartkringen te Lissabon verluidt
dat de reisgelegenheid van Lissabon naar de
V.S. steeds geringer wordt. Het gebrek aan
Amerikaansche passagiersschepen wordt
steeds sterker voelbaar. Volgens inlichtingen
uit dezelfde kringen is het Amerikaansche
s.s. „Exchaorda" reeds uit den dienst geno
men. Men vreest dit eveneens voor andere
Amerikaansche passagiersschepen. Op grond
hiervan verzorgen thans het Amerikaansche
vrachtschip Exouth en het Portugeesche
vrachtschip „Gonvalo Velho" den passagiers-
dienst. Ook de Portugeesche "passagierssche
pen Carvalho, Araujo, Serpa, Pinta en Joao
Selo zijn uit den dienst op Amerika genomen.
De Braziliaansche minister van verkeer
heeft de berichten tegengesproken, volgens
welke de Lloyd Brasileiro van plan zou zijn
den dienst op Europa te staken. Zoo er al op
het oogenblik geen booten naar Europa ver
trekken, aldus de minister, dan vindt dit zijn
oorzaak in het gebrek aan schepen. Een deèl
der schepen van den Lloyd Brasileiro be
vindt zich in Europeesche havens, terwijl
een deel onderweg is.
Engeland erkent beschadiging
van zijn hulpkruiser.
Officieel wordt in Londen medegedeeld, dat
de „Carnarvon Castle" in het zuiden van den
Atlantischen Oceaan bij een gevecht met een
vijandelijk vaartuig beschadigd is Er vielen
eenige verliezen aan boord van de „Carnar
von Castle".
Het bericht omtrent de zware beschadi
ging van den Engelschen hulpkruiser „Car
narvon Castle". die zooals men weet
den aanval op de Braziliaansche kustboot
Duifsche en Nederlandsche havens
Eerst Bremen en Hamburg voor
100 pet. benut!
De verkeersdirecteur van de Bremer Ka
mer van Koophandel, O. Keil berg, heeft in
de „Deutsche Verkehrsnachrichten" een uit
voerige studie laten verschijnen over de po
sitie van de Duitsche Noordzeehavens, Ham
burg en Bremen, tegenover de havens Rotter
dam en Antwerpen, aldus het Vad. In plaats
van de oude tarievenpolitiek, waardoor men
de eigen havens jaren lang heeft begunstigd,
is er een stelsel van verkeersordening van Do
ven af ingevoerd. De tarieven spelen dan eên
veel minder belangrijke rol, daar men toch
niet vrij is een anderen weg te kiezen, dan
dien, welke de regeering voorschrijft. Na
tuurlijk tracht de overheid zelf de zaak zoo
economisch mogelijk te regelen en dank zij
die leiding van boven af kan er heel wat
bezuinigd worden inzake verkeersgelegen-
heid.
Dit stelsel werkt uitstekend voor het bin
nenland. De concurrentie met de buitenland-
sche havens echter kan men op die wijze niet
l^eheerschen.
Te Bremen en te Hamburg maakt
men zich nu blijkbaar bezorgd over
de mogelijkheid, dat de oude tarie
venpolitiek na den vrede niet langer
zal gebruikt worden om de concur
rentie van Rotterdam en van Ant
werpen te bestrijden.
Vanavond gaat de
verduistering in om
en duurt tot morgenochtend
9 36 uur
Een groot gedeelte van de Duitsche in
dustrie ligt nu eenmaal geografisch dichter
bij de „Westhafen" dan bij de Duitsche
Noordzeehavens. Ook na voltooiing van het
nieuwe kanalennet zal dit nog zoo zijn. Zon
der de speciale spoorwegtarieven zal een te
groot aandeel van den Duitschen in- en uit
voer over die Nederlandsche en Belgische ha
vens gaan. Daartegen dient, naar de meening
van O. Keilberg. ernstig gewaakt te worden.
Natuurlijk is het mogelijk, aldus deze ver
tegenwoordiger van de Bremer reeders, dat
er na den vrede zulk een machtige ontwik
keling komt in het verkeer, dat er werk zal
zijn voor iedereen en ook voor alle havens
op volle capaciteit, Duitschland moet echter
eischen, dat er geen Duitsch verkeer naar de
Westelijke haven afbuigt, zoolang de haven
capaciteit van Hamburg en van Bremen niet
voor 100 percent wordt gebruik*..
Een terugkeer tot de oude tarievenpolitiek
zal daartoe, volgens Keilberg, volstrekt noo-
dig zijn.
„Itape" heeft gepleegd, door een Duitschen
hulpkruiser in het zuidelijk deel van den At
lantischen Oceaan, heeft in Brazilië buiten
gewoon diepen indruk gemaakt. De avond
bladen van de Braziliaansche hoofdstad heb
ben het bericht zwaar opgewerkt.
De Argentijnsche ambasadeur te Rio, La-
bougle, die tevens vertegenwoordiger van Ar
gentinië in de Panamerikaansche neutrali-
teitscommissie is, heeft omtrent het ltape-
incident verklaard: „Brazilië kan op Argen
tinië rekenen, welke houding Brazilië ook zal
aannemen." Al bougie wees er op. dat met
het oog op de moeilijkheden van den over-
zeeschen handel als gevolg van den oorlog
de Tnteramerikaanschc handel bijzondere be
teekenis heeft. „Daarom".' zoo zeide hij, „is
de kustvaart van vitaal belang voor de Ame
rikaansche landen, daar zij draagster van
den Interamerikaanschen handel is. De kust
vaart en de Interamerikaansche handel mo
gen niet gehinderd worden door inmenging
van mogendheden van buiten het continent."
Doch de dief had meer op zijn
kerfstok.
Gisteravond hebben twee burgers een 37-
jarigen werkman betrapt in een bakkerij aan
de Camperstraat te Amsterdam, waar de
man zich door braak toegang had verschaft
en daar vijf pond natuurboter wilde mede-
nemen. De politie heeft den man gearresteerd
en voorloopig opgesloten in het bureau Lin-
naeusstraat.
Bij nader onderzoek is komen vast te staan,
dat de man zich reeds eerder aan diefstal
had schuldig gemaakt. Door zijn aanhouding
zijn thans twee inbraken, eveneens in de
Oosterparkbuurt opgehelderd.
Avontuur op de reede van Schier
monnikoog.
Tengevolge van den hevigen Westerstorm,
gepaard aan hoogen vloed is bij Schiermon
nikoog de landingsdam, waar de veerboot
aanlegt, onder wal er komen te staan. De
veerboot „Brakzand" kon wel aanleggen,
doch de passagiers konden niet te voet over
den dam. Men is er in geslaagd met een
autobus de ongeveer twintig passagiers van
hot schip te halen. Toen men poogde op ge
lijke wijze de post en vracht van het schip
over te nemen, werd de motor van de auto
nat, zoodat deze afsloeg en niet meer op
gang gebracht kon worden. De auto stond
midden in het water op den dam, in de ca
bine zaten nög twee personen. De roeired-
dingboot is toen uitgevaren om hen te ha
len, doch kon hen niet bereiken.
In den loop van den avond zijn eenige
mannen met een touw achter zich over den
landingsdam geloopen. Ondanks de zware
branding slaagden zij erin, het touw aan de
auto te bevestigen. Het voertuig kon toen
gemakkelijk op den wal worden getrokken,
zoodat. de roeireddingboot verder geen dienst
behoefde te doen.
Vèr-dragend geschut van beide
zijden in actie.
Donderdag is het bij het invallen van de
schemering tot een duel gekomen tusschen
het Engelsche en het Duitsche vèr-dragende
geschut.
De bij Kaap Grisnez opgestelde Duitsche
batterij, aldus U. P., begon het gebied van
Dover te beschieten. Dit werd beantwoord
door het Engelsche vèr-dragende geschut. Het
duel werd geruimen tijd voortgezet. Toen de
nevel boven het Kanaal optrok, kon men dui
delijk de mondingsvlammen van het Duit
sche geschut aan de Fransche kust door den
regen heen waarnemen. De beschieting van
Dover en omgeving was zoo hevig, dat de
huizen in vele Kanaalstreken tengevolge
van den luchtdruk der explosies trilden. Naar
het D.N.B. uit New York meldt, heeft men
daar vernomen, dat het gebied van Dover tot
een diepte van ruim 35 km. werd beschoten.
Na vier dagen strijd.
In het weekoverzicht, dat gisteravond ge
publiceerd is door het hoofdkwartier van
de Japansche strijdkrachten in China, wordt
medegedeeld, dat de Chineesche verdedi
gingslinies, die van de Woetan-bergen door
de provincie Jvoepei ten noorden van It-
sjang naar de Tahang-bergen loopen, vier
dagen na den aanvang van het algemeene
Japansche offensief bezweken zijn.
In den toren van kasteel Nijenrode aan de Vecht wordt een carillon geplaatst, dat zoowe or mechanisch spel als voor
handbespeling wordt ingericht. Aan den toren (door den poort gezien), komt nu hoogstaand werk goed van pas
(Foto Pax-Holland)
NIEUWE DIRECTEUR-GENERAAL VOOR
DE B.B.C.
De Daily Telegraph meldt, dat de Brit-
sche premier een nieuwen directeur- gene
raal van de British Broadcasting Corporaion
zal benoemen. Wellicht hangt met deze be
noeming een volkomen nieuwe organisatie
van de B.B.C. samen, zoo meent het blad.