Brabantschc Brief OUDERS De van Dré uriei Hondenhaar, Tab rw-cUtl 't HOEKJE Radioprogramma Ulvenhout, 28 Dec. 1940. Amlco, Hah, we hebben de lichtjes aangestoken! En ze branden nog. Ze blijven branden, tot Drie koningen toe. De vereering veur 't Kindeke, dit gaat nou 'na nie op de bon! Dót gaat royaal. „Sjuust nou", had Trui gezeed: „heb ik gelijk of nie?" Heur stopwoordeke, veural als ze hoopt teugengesproken te worden. Ja, hóópt! Lijk nou! Dan kan ze 'r gelijk 'ns effen bewijzen! Maar Dré ITT knipte 'ns 'n oogske naar me, dieën gladjanus heeft Trui in zijnen zak dat 't 'n lust is, en den Eeker wreef 'ns in zijn witte handjes, keek uit den stoel met kussels naar 't Stalleke, mee /n plazier, dat er veur 't eerst weer 'ns wat kleur op 't ratterig smartekópke kwam. De kleine Trui, ja, zoo wijd kost ik ver- lejen week nie komen mee m'nen brief, maar Kiské-van-den-smid brocht nog 'nen brief uit Amsterdam, dat Truike, Dré III z'n zuske, den kerstvacantie hier kwam deurbrengen. „Dat klopte als 'n bus", vond m'n baaske: „want nu kost da Amsterdamsche nest 'n fijn zijnen Eeker verplegen!" Trui zee niks, keek be dachtzaam mee veul studie naar haren klein- zeunHij had vroeger ommers al 'ns be weerd, dat er bij zijn weten maar één meske op de waereld was, dat den Eeker 't vuur aan de schenen kost leggen en dat was z'n zus en die zou hij Afijn. Ik vlieg alles veurbij. 't Zou alles tegelijk willen vertellen. Ochja, als ge weer, 'n efkes gelukkig zijt, amico, dandan vallen de jaren van oe af, dan Stampt ge als 'n jonk perdje, dat alles in de wei, ja z'n eigen voorbij wil loopen! De kleine Trui mocht de kèèrskens aansteken. Echt 'n karweike veur zoo'n gracielijk dingske, dat mee heur slank figuurke, de lenige armen, .de vèèrdige handen overal bij' kan komen. En den Eeker wreef in z'n witte handjes, daar kwam glans in de vlugge eekhoornoogskes, waarop alle kèèrskens, waarop heel 't Stalleke al rap te spiegelen stond. En Hanneke nog! Met haren van Dalen. Ook deus aanstaande Moederke was present op 't uur na 't Lof, waarop wij, ze wéét 't ommers van andere jaren, als den Vip dan vedelen kwam, op 't uur van den schemer, dat wij «J-t Staalleke in zijnen vollen glorie zetten dan! 't Was wel 'n zwaar uur, veur Hanne-van- den-Vic, maar een dat ze sjuust, nie missen wou. En als de kèèrskes brandden, den- gouden lichtwemel om 't Stalleke beefde, in de stilte van d,eus schoonste uur van heel 't jaar 't-God delijk Kindeke geboren wierd in onze harten, dandan zag ik weer den grijzen Vic daar staan', de viool onder den witten kop, vedelend bidden, vedelend danken, vedelend gloriëeren bij 't Kribbeke en 't wierd koud in m'nen nek. Waar zou ie zijn, deuzen zwerver? Misschien, ziek van eenzaamheid, in 'n leege kroeg, daar ieverans in 'n Amerikaansche stad," peinzend, mee de troebele, rooie oogen naar Herman, den gebrilden boxer, die daar aan z'n voeten lag? Of zou ie niet weten dat 't Kerstmis is en op 'nen atelier staan te zwoegen aan 'n schil derij, dat de aders langs z'n slapen zwollen, dik deur de huid? Neeë, dit zou ie weten: Kerst! Ulvenhout! 't Was stil in onzen huis. Ik hóórde de keerskes branden, 't Was' weer net als alle jaren, dan toch. De stèèrtklok tikte deur den gouwen wemel de leste uren van 't kwaje jaar tot stukskes. Maar ik miste den Vic zijnen schoonen, zijnen gesourdiheerden muziek, waarvan de toontjes hipten, glejen, zweefden, gesponnen om 't Stalleke tusschen de kèèrs kes en ons zielement. Wel zag ik de'gouwen draden, veul! 't Wierd 'nen gouwen mist En 'k loerde 'ns naar Hanneke. Zachtekes zat 't wijfke te simmen, 'k Gong 'ns naar haar toe. Klopte ze op den schouder.. „Dré, waar..:... zou ie nou.nou zijn...? Den Vic!" „Hier, Hanneke, bij ons! Ik zag 'm sjuussstaan vedelen." Hanneke knikte. Heur schouwers snokten. „Dré, waarom is Vader toch wegge gaan.. Kon ik zeggen „om jou"? Kon ik haar ver tellen, dat ie bijna alles opgemaakt had aan z'n Lien? 't Ouwe mevrouwke. ge wit! En de rest aan z'n Hanneke toen? Dié trouwen zou mee 'nen bruidschat, 'n dochter van Vic Zon-, neveld wèèrdig? De woorden lagen op m'n tong. Toen keek Trui me aan. En weer verzweeg ik. hoe ie alles, alles weggegeven had, deuzen vedelèèr by 't arme Koningske; weggeschonken als 'nen Vorst, om dan te verdwijnen, mee zijnen hond en de schilderskist, wijd weg, over oceanen, die nou nie meer te bevaren zijn „Maar vrouw", zee van Dalen: „denk toch om ons Ochja, dieën van Dalen, goeien kearel, hij weet 't zoo nie. Daar is zooveul gebeurd. Maar Hanneke lachte weemoedig deur haar tranen om dat „ons Ons Kindeke, dat allen dag komen kan. Toen kwam Trui in 't geweer. Dat verstade! „Allee, Hanneke, den oorlog zal nie eeuwig duren. Als den Vic dan weer 'ns hier komt, dan mot 't kleine Vicske steuvig en gezond zrjn ee...? Hou-d-oe taai, meske! Nog 'n bakske koffie? Daós goed teugen de zenuws, wa gij, meneer van Dalen!" „Zou... zou 't ooit nog 'ns waar zijn, Truike". vroeg Hanneke blij, met oogen die blonken van tranen: „Zou Vader ons Kindeke...?" Wijer kost ze weer nie komen. 't Was toen even heel stil. En den Eeker. daar in zijnen stoel mee kussels, zee bekanst fluisterend, maar daarom zoo goed te verstaan op deuzen moment:. „Juffrouw Hanneke, verle- jen jaar, as meneer Zonneveld zo 'nen schoo nen muziek had gemok bij 't Kribbeke, dan ben 'k naar boven- gegaan, naar 't woonwageltje. En toen is den baas bij me gekomen. Die zee toen: efkes keek ie me aan: „Eeker, alles wa ge geren wenscht, bij 't Kindeke Gods, wordt verhoord. Enne.... juffrouw Hanneke, vader en moeder zijn nou uit den woon wagel. En ze kómen nou dal ijk hier...! Ee? Baas?" 't Was nou'nóg stiller. Deus diep vertrouwen van zoo'n keareltje, hier bij 't lichte Stalleke, 't Stalleke wierd er deur gewijd. 1 Zweet stond op den Eeker z'n veurhoofd, 't daauwde in den kèèrsenglans langs z'n in gevallen slapen. Dan zeet ie weer: „daarom ben ik ziek geworden, juffrouw Hanneke. Ik was vergeten, da 'k vandaag hier moest zyn, maare... hihi... 't Kerstkindeke nie!" Hanneke stond op. Gong naar den Eeker. Depte z'n natte veurhoofd droog. Dan... dan kuste ze 'm en zee: „bedankt Eeker, bedankt. Nou... nou weet ik zeker! Vader kómt terug." „Ojeeja," antwoordde den Eeker, den kus verlegen wegveegde mee den mouw van z'nen hansop. 't Wierd Dré m, dieën gezonden goffert, te bar, dunkt me. „Hoor 'ns hier, Eeker, allen eerbied veur 't Kindeke, alrrtharre... as gij oew eigen nie uit den naad gewerkt had en toen heel oewen spaarpot omgekeerd, dan zaten ze bij jouw thuis nóg in dieën wagel mee de tocht- spleten op da stinkend pleintje!" Maar den Eeker schudde z'n kopke. En wijs, of 't van ons pastoorke kwam, wat was den Sproetenkoning ineens weer „oud", zee-t-ie: „gin maar, Dré,... wij' zijn, wij doen niks uit ons eigen. Alleenalleen 't kwaje. Da. toen wee$ ie naar 't Stalleke: „da kón ons toch gin enkel kwaai gedacht geven, Dré?" En lachend bleven z'n oogskes haken aan 't poover Stalleke, dat daar zachtekes gloorde deur den donkeren huis, tot diep in oew zielement. „Knoop dat in oew ooren, protsmakert," zee Trui teugen den Dré, maar hij had al gin oog meer veur z'n grootmoeder, want den Eeker viel in slaap en z'n kopke glee machteloos van de kussels. „Sodetjuu," siste m'n baaske ver schrikt: „dalijk valt ie teugen de platte buis en mijnen Eeker is te goed veur 't vagevuur." En bezurgd zette 'n-ie 't kopke schoor tusschen de kussels, pakte mee z'n vingers den Eeker z'n polskes vast, den Dré z'n klavieren zijn te pootig veur 't broze kwiebuske, dan nam ie stoel met kussels, Eeker en al op en zette dien 'n meter achteruit. „Zou 't zoo goed zijn, Opa?" ,;Trui!" aan z'n zuske: „kom hier zitten, naast 'm en zet oew broek maar strak aa-t-'r ziedatte aan m'n Eekerske komt, horre, Sprenkel nog 'ns dat eaudeclogne dien ik oe veur 'm gegeven heb, offe „Wat offe?" snibte Truike. „Of hebt ge 'm op oew eigen leeggemorst?" ,,'n Halve.liter zeker?" „Hah, ge bent er toch aan gewist!" „Van jou niets noodig, groote broer! Mis punt!" „Is 't goeie?" „Wot?" „Wot?" Wij zeggen watte! Of dieën eaude clogne goed is, vraag ik." „Truike zweeg. Gerokt. „Offie...... goed.isss!" siste den Dré on verwacht in heur blanke oorke, schoon als 'nen schelp van albast. Wat schrok ze. Ze wierd er kwaad van. Gaf den Dré 'nen stomp, maar ze riep eigens „auw!" „Die fent is van -beton," zee ze woelend: „oow, me pols. Mispunt toch! Gawèg famme, zekje!" „Ge zult me zeggen of dieën clonje goed is, andersss „Anders?" „Dan motte me wéér slaan, horre!" Ja; Hijsgoed, ellendelaar!" Wit zag zé. „Dan krijgde gij van mij mergen ook zbo'n flesch. Da's nou alles, nest!" 't „Nest" wou eerst zeggen dat ze van hum niks nooóig had. 't Schoone kopke mee de blonde krullen, nèt ons Wieske, wou kwaad lijken en moest lachen. De lipkes tril den. Danjaja'n echt wefke in den dop, dan koos ze eiers veur d'r geld en lachte ze broerlief zuurzoet toe. Man, da'k oe dit broer-en-zusruzieke even schrijf, 'k heb er ergens zou'n leut in g'Had! ;t Was zoo, zoo echt! Zoo „groot" ze al zijn, die jonk, tóch, tóch „vechten", al zien ze malkaar soms maar ééns per jaar! Ook Hanneke, heelegaar opgefleurd deur den Eeker z'n brave troostwoordeke, hoe is 't toch.meugelijk? Vroeger dorst ie hoogstens te zeggen „kweetnie", ook Hanneke, die eigens 'n „groote 'n „groote broer" heeft, ge wit wel, Willem den ingenieur, in de West, ook Hanneke had zoo'n plazier in deus moelenge- vecht van Dré en Trui Juniores. „Van beton...! schaterde Hanneke. „Hé. man ik hoop dat 't 'n jongen zal zijn! Waartegen z'n zusje eenmaal 't zelfde kan zeggen...!" „Toemaar," lachte van Dalen. „Eén is géén," zee Trui: „Hanneke hee gelijk! Amico, ik most oe nog schrijven den entree van de Hoppenbrouwersen en 'k had zoo geren geschreven de thuiskomst van onzen Eeker, maar ik kan toch nie aan den gank blijven man! Maar de kèèrsekens branden nog. Den Eeker houdt ze mee z'n lachende oogskes bij en Truike ververscht ze telkens. Ze zullen blijven branden van 't jaar tot Driekoningen toe. Tot en met den dag, dat de drie Wijzen kwamen in 't Stal leke van de Waarheid en 't Licht. De beelde kens staan nog. in 't donker, „we zetten ze iederën dag 'n paske dichter bij", hee dén Eeker gevraagd. Tot ze op 6 Januari 't Stalleke genaderd zijn. De drie Wijzen, 't Waren weinige Maar 't Kindeke Gods schenke de weareld dé drie Wijzen die de weareld brengen tot den Vrede. De drie Wijzen, die deus dagen van Kerst, 't Hoogtij van de Waarheid en 't Licht, de genade meugen ontvangen, om aan 't Krik- beke den kleinen Christus in huilie hart geboren te voelen worden, om dan de arme Herders, waaruit wij Menschdom bestaan, den Vrede verom te geven. Want 't is toch, wat den Eeker in zijnen bra ven eenvoud zee: „wij doen 't kwaje uit ons eigen, maar dit, 't Goddelijk borenlingske in die dierenruif, kón ons toch gin enkel slecht gedacht ingeven...!" In deus gedacht, amico, bij ons Stalleke en den Eeker in z'n witte kussels, wensch ik oe hartelijk 'n Zalig Kerstfeest! Nie minder aan al d'e lezers en lezereskes! Die allen gestaan hebben bij 't Kribbe, waar den Verlosser aller menschen geboren is. Nie den Verlosser van vrinden. Nie den Verlosser van vijanden, 't Kindeke is geboren veur ons allemaal, veur ólle menschen van Goeien Wil; veur den Vrede óp aarde! Zalig Kerstfeest, aan allemaal, waarover de klokken 't hebben uitgeluid: „Christus is ons geboren; komt, laten wy hem aanbidden! De drie Wijzen. Hier gaan ze eiken dag 'n stapke nader. Daar let ons, brave Eekerske op, die bidt mee z'n lachend' oogskes, bidt mee z'n jagende hart, bidt mee z'n heele ziele- mentje, dat opbrandt als 'n kèèrske, om den Vrede, om 't Geluk veur al zijn evennaasten. Ja, eiken dag laat ie de kleine Trui de beelde- kes der drie Wijzen wat dichter naderen tot 't Goddelijk Bloeike; zoo viert' ons Eekerske Kerstmis 1940. Vol. Veul groeten van Trui, Dré UI, den Eeker en als altij gin horke minder van oewen t.a.v. DRÊ. ZONDAG 29 DECEMBER 1940. Hilversum I, 415 m. Nederlandsch Programma. 8.00 VARA, 10.00 VPRO, 12.00 VARA, ^2.00—7.15 KRO. 8.00 Nieuwsberichten ANP, gramofoonmuziek (pl.m. 8.30 VARA-Almanak). 10.00 Gramofoonmuziek. 10.30 Remonstrantsche Kerkdienst. 12,00 Esmeralda en solisten (In de pauze: VARA-Almanak 12.45 Nieuws- en economische berichten 9NP. .1.00 VARA-orkest. I.45 Nederlandsch Verbond voor Sibbekunde: „Wie en wat waren onze voorouders?", lezing. 2.00 De Meesterzangers, KRO-Kamerorkest en solist. 2.30 „Wy leven in een grooten tijd", toe spraak. 2.45 KRO-symphonie-orkest. 3.00 Interview. 3.30 Uit Berlijn: 54e verzoekconcert voor de Duitsche Weermacht. 6.00 „Land en volk van West-Afrika", lezing. 6.15 Gramofoonmuziek. 6.45 Actueele reportage of gramofoonmuziek. 7.00 Nieuwsberichten ANP, Hilversum H, 301 m. 8.00 AVRO, 8.30 KRO, 9.30 AVRO, 2.00 VARA, 4.00 NCRV, 5.15—7.15 VARA. 8.00 Nieuwsberichten ANP, gramofoonmuziek. 8.30 Morgenwijding. 9.3P Graipolpontpuzjek. y 10.00 Morgenwijding. 10.25 Nieuw Nederlandsch strijkkwartet. II.00 Declamatie. 11.05 Concertgebouw-orkest en soliste. 12.00 Cyclus" „Nederlandsche prozaschrijvers en dichters uit vroeger eeuwen en wij". 12.20 Gramofoonmuziek. - 12.40 „Wij sluitentoespraak. 12.45 Nieuws- en economische berichten ANP. 1.00 AVRO-Amusementsorkest, solisten en de AVRO-Girls. I.45 „Rapporten", causerie. 2.00 Orgelspel. 2.30 Gramofoonmuziek. 3.00 Declamatie. 3.20 Gooisch Kamermuziekgezelschap. 4.00 Gereformeerde Kerkdienst. 5.15 Wekelijksche gedachtenwisseling ANP. 5.30 Voor de kinderen. 6.00 Gramofonmuziek. 6.40 VARA-Almanak. 6,45 Actueele reportage of gramofoonmuziek. 7.00 Nieuwberichten ANP. MAANDAG 30 DECEMBER 1940. Hilversum I, 415 'm. Nederlandsch Programma. NCRV. 8,00 Nieuwsberichten ANP. 8.10 Schriftlezing en Meditatie. 8.25 Gewijde muziek (gr.pl.). 8,35 Gramofoonmuziek. 10.30 Morgendienst. II.00 Christelyke lectuur. 11.30 Viool, piano en gramofoonmuziek. 12.15 Reportage of muziek? 12.45 Nieuws- en economische berichten ANP. I.00 Bel Canto en gramofoonmuziek. 2.00 Gramofoonmuziek. 3.00 Voor tuinliefhebbers. 3.30 Klarinet, altviool, piano en gramofoon muziek. 4.30 Voor de kinderen. 5.00 Gramofoonmuziek. 5.15 Nieuws-, economische- en beursberichten ANP. 5.30 Berichten. 5.35 Orgelspel. 6.10 Gramofoonmuziek. 6.45 Actueele reportage of gramofoonmuziek. 7.00 Economische vragen van den dag ANP. Hilversum n, 801.5 m. Uitzending. 8.00 Nieuwsberichten ANP, gramofoonmuziek (pl.m. 8.30 VARA-Almanak). 10.00 VPRO: Morgenwijding. 10.20 Declamatie. 10.40 Pianovoordracht. II.10 Orgelspel. 11.45 VARA-orkest. 12.00 Berichten. 12.15 VARA-orkest (In de pauze: VARA- Almanak). 12.45 Nieuws- en economische berichten ANP. 1.00 Esmeralda en soliste. 1.45 Gramofoonmuziek. 2.00 Voor de vrouwen. 3.00 Vocaal en instrumentaal programma. 4.00 Gramofoonmuziek met toelichting. 4.30 Voor de kinderen. 5.00 VPRO: „Kinderen in de vacantié", cau serie. 5.15 Niéuws-, economische- en beursberichten ANP. 5.30 „Het landbouwvraagstuk", lezing. 5.45 Vlaamsche uitzending. 6.25 Orgelspel en zang. 6.42 VARA-Almanak. 6.45 Actueele reportage of gramofoonmuziek. 7.00 Friesch praatje ANP. wol zonder punten Dames trimmen honden om de „wol". „HOHA"-CENTRALE OPGERICHT. In China zou het slachten van Chow-chows of keezen om hun vacht geschieden en hun Vacht geschieden en liun vleesch slechts een bijproduct 'zijn, dat de mindere man eet. Hoe het zij, het was juist de eigenares eener sterk bevolkte kennel van Chows, die in den vorigen oorlog in Engeland mon sters van haar „hondenwol" naar de wol- beurs in Londen ter keuring zond. Het oor deel luidde zóó gunstig, dat tal van kennels het afgeworpen haar begonnen te verzame len. Meestal werden' er kleedingstukken van vervaardigd, de opbrengst kwam ten bate van het Roode Kruis. In den tegenwoordigen oorlog begon Duitschland met het verwerken van honden haar en „De Hondenwereld" vestigde de belangstelling op de mogelijkheid üit dit afval goede wol te vervaardigen. Tegenwoor dig toch heeft een zeer groot aantal der honden ruw haar, dat geplukt wordt, dus in eens, tegelijk, verwijderd. Vele andere hebben lang haar, dat bij het ruien, wan neer men goed borstelt, vrij snel na elkaar loslaat. Twee Nederlandsche dames zijn nu op de gedachte gekomen eens een proef te nemen met het spinnen, ja daarna ook met het weven van dit. „afval". Haar verwachting werd niet beschaamd en zij sichtten de Eerste Nederlandsche Hondenhaar Centrale „Hoba". "Wij hebben de Hoha bezocht, aldus het Heb., om te zien wat ër van waar was. We hebben, eerst héél voorzichtig om de dames niet te beschamen, getracht de draden stuk te trekken, daarna héél hard, daar haar lachen ons als-hoon klonk. Maar het bleek te taai! Meestal wordt tot nu toe haar van ruwharige Belgische herdershonden, van Chow-chows en van Poedels gebruikt. Van het eerste toonde men ons eer) door zijn tin ten en stof antrekkejijk tafelkleed. Vooral gebruikt mén de wol vpor truien en andere kleedingstukken,ööch men gaat er ook vloerkleeden van maken. Wat de „opbrengst" van een hond betreft: het plukken van drie',Belgische, herdershon den levert gemiddeld samen 5Q0 gram zui vere wol op. We bewonderden zijdeachtige wol van Pe kingeczenhaar, even voornaam als die Chi- neesche iemandjes zelf. Dat van den Schot sehen terrier valt wel mooi uit, doch bleek niet zoo sterk. De hoogste waarde heeft tot nu toe, dat van den Maltezer, hier ook Las Palmas, Tónóriffc, Leeuwhondje en wat niet al genoemd. Het komt overeen met de zoo begeerde Angorawol, thans zoo zeldzaam. GEZOND DENKEN. Zyn onze gedachten aan onzen wil ondi worpen. Ja en neen. Wij kunnen er niet voor zijn, c een onzuivere, onlogische of onredelijke dachte op een oogenblik in ons hoofd komt .maar wij kunnen haar wel dadel energiek verjagen en zoodoende voorkomt dat -wij erop gaan voortborduren. Zooals wij er ni.et vóór kunnen zijn, dat e landlooper, die niets goeds, in den zin heeft a onze bel trekt, maar wy er wel degelijk zo voor dragen dat zijn verblijf op onze sto< nadat wij hem eenmaal ontdekt hebbi buitengewoon kort is. Over het algemeen echter waken wij ht wat minder scherp tegen ongewenschte 1 onvruchtbare gedachten dan tegen lan loopers. Een beetje meer kieskeurigheid tegenover i gedachten'die wij voor noemenswaardigen ti toelaten, zou bij de meesten van ons heelema niet misplaatst zijn. Het wordt gauw een gewoonte om op 1 een of ander wijze verkeerd te denken, om b. achter alles, wat iemand die wij niet moge lyden doet, een onaardig opzet te zoeken, 0 afgunst te voelen wanneer aan anderen iel prettigs of aardigs overkomt, of om te gaa tobben over vage mogelijkheden. Wij zijn veelal te toegevend tegenover ons gedachten. Hoe dikwijls denken wij niet: „Gi lukkig maar dat niemand onze gedachten ka lezen". Dit kan tot oorzaak hebben, een tegel zin om een ander te kwetsen, maar meestal i het omdat wij beseffen, dat onze gedachte va dat oogenblik ons niet tot eer strekt, dat dez onrechtvaardig of kleinzielig of onlogisch ij Wanneer U voelt dat Uw gedachten U prik kelen of neerslachtig maken, dan kunt U he beste een bezigheid ter hand nemen die Ui geheele aandacht opeischt. Gezonde concentra tie zal een onzuivere gedachte verdrijven, maa laat men een onzuivere gedachte voortwoeke ren, dan kan zij ontstellende proporties aan nemen. Denkt U b.v. eens in: U wordt op een morgei wakker met een zweem van hoofdpijn. Wan- neer U gewoon aan Ujw bezigheden gaat, is ei groote kans, dat de hoofdpijn met een uurtjs geheel verdwenen is. Heeft U daarentegen nieta te doen en neemt U ook niets ter hand, maar denkt U voortdurend: hé wat heb ik toch" een hoofdpijn", dan zult U onherroepelijk heel gauw werkelijk een barstende hoofdpijn hebben. Elk» daad heeft een gedachte tot grondslag gehad, vermoedelijk dezelfde gedachte meermalei herhaald. Men begint met de gedachte: „Zou ik dat doen?" Vervolgens: „ik moest dat maar doen", tien misschien twintig maal. Eind» lijk doet men het. Zoo kan 'elke gedachte hs begin zijn van de gewoonte om in een bepaald! lijn te denken en daardoor de grondslag wor den voor een daad. En 'daarom moeten wij niet maar lukraal denken, maar onzè 'gédachten wel degelijk cri- tiseeren, controleeren en. ziften. Zoodra D- voelt dat een gedachte U nie waardig is om welke reden dan ook, zegt da: direct tot Uzelf: „halt, zoo wil ik niet verdü denkèn." Wie komen wil tot een zuiver, doei- bewust leven moet beginnen met zyn gedach ten te behèerschen. Wie geen meester is ove: hetgeen hij denkt, zal het ook niet kunnen zij: over hetgeen hij doet. In de maatschappij leeren wij vanzelf, niet alles uit te spreken wat ons voor den monl komt; wij kunnen onszelf leeren, om maar geei „gastvrijheid" in onzen geest te verleenen aai elke opkomende gedachte. Wie beter denkt, wordt ook beter en die gaat het beter. Nadruk verboden. Dr. Jos de Cock, VOOR DE I. Er is onlangs een heel mooi werk verschenen van de bekende paedagoge Dr. Charlotte Bühler: „Psychologie der pubertiteitsjaren". Dit werk is helaas voor den doorsnee ouder te moeilijk. Het- bevat talrijke statistieken en grafische voorstellin gen, welke laatste vooraj, voor velen weinig sprekénd zijn. daar ze zeer gecompliceerd samen gesteld werden. Nochtans is het werk zelf on danks de bezwaren, die ik tegen verschillende con clusies heb wel van zoo groote beteekenis. dat het m. i. van- nut kan zijn er een paar „hoekjes aan te wijden. In deze eerste beschouwing wil ik iets vertellen naar .aanleiding van hetgeen de schrijfster in haar inleiding opmerkt over pubertiteit en levensloop. Zij vestigt er de aandacht op, dat zij in tegen stelling met hetgeen in haar-vroegére werken over pubertiteit gezegd werd, thans de pubertiteit wil bezien in het geheel van het menschelijk Jgven en in verband met het geheele menschelijke leven. Zij maakte bij haar studie gebruik van honderden levensbeschrijvingen en talrijke dagboeken. Uit deze en uit gesprekken opgenomen levensbeschrij vingen "ontdekte zij een wetmatige opeenvolging van levenservaringen en levensopvattingen. Zij ver deelde het levén in vijf opeenvolgende phasen: N.l. allereerst die, welke /ij de biologische phasen noemde. Stellen we den levensduur van een mensch op zeventig jaren, dan kunnen we opmerken, dat er in ieder menschenleven een periode van opgang en een van neergang is en daartusschen ligt een période van een zekere stabjliteit. Tot ongeveer het vijf en twintigste levensjaar groeit het lichaam voortdurend. In deze periode is er vermeerdering van de substantie, van de kracht en den omvang. Van het 25ste levensjaar tot het vijftigste blijft het lichaam in normale gevallen stationnair, d.w.z. er wordt niets gewonnen, maar ook mets ver boren. Het leven vult de verliezen regelmatig aan. Na het vijftigste levensjaar begint het verval. Dan treedt de neergang in. In nauw verband met het bovenstaande staat de toename en de afname van het voortplantingsvermogen. Nu moet men aan deze indeeling natuurlijk niet een strikte waarde hechten: gelijk bij alle indeelingen is ook hier de duur der perioden niet overal even lang. Van be- belang is echter, dat er een regelmatige opeenvol- g(ng is van de levensverschijnselen. Het komt et niet zoo zeer op aan, hoe lang een periode wel duurt, dan wel. dat de eene periode gevolgd wordt door de andere. Bij den een begint het verval vroê' gcr dan bij den ander. De hierboven genoemde biologische phasen heeft de' schrijfster vergeleken met de psychologische phasen. En dit is voor ons doel van het grootste gewicht. Bestaat er verband tusschen beide phasen (biologische en psycholo gische)? Zeer zeker. De eerste biologische phast kenmerkt zich door een toename aan kracht, sub stantie, leven. De eerste biologische phase ken merkt zich door een toenemende levensdrift. In deze-eerste periode is de mensch zeer expansief. We kennen dit: jonge menschen dringen zich naar voren. Zij willen actief medewerken, zijn actief, scheppen zich levensruimte, zoeken vrienden en vriendinnen, stichten een gezin. Naarmate de mensch ouder wordt, trekt hij zich meer en meer uit het leven terug. Zijn lichaamskrachten nemen af, maar ook zijn activiteit op geestelijk gebied. Alweer: men neme dit niet te absoluut op. Er zijn genoeg gevallen bekend, dat menschen tot op hoogen leeftijd hun activiteit behouden. Ja. men kent zelfs wel menschen met een zwak lichaam en een zeer sterken geest. En dit wijst er dan ook op. dat nog andere factoren een rol spelen! Wij krijgen nog wel gelegenheid op die factoren te wijzen. Op êén ding moge hier reeds gewezen worden: wanneer de.mensch zijn einde voelt naderen licha melijk dan) kan hij toch blijven vasthouden aan een ideaal. Een dergelijk ideaal, het komt er minder op aan. w a t voor ideaal het is. remt belangrijke mate het geestelijk verval. De licha melijke neergang gaat- door. de geestelijke friscb- heid houdt het nog lang uit. Dan krijgen we: Oud naar lichaam, maar jeugdig naar den geest. Maar deze jeugdige geesteshouding wordt reeds jong verkregen en dit maakt het ons duidelijk, dat zij, die haar niet bezitten, jong van jaren en oud van geest kunnnen zijn. Men kan op zijn dertigste jaar al een afgeleefd mensch zijn, geestelijk be schouwd. Oppervlakkig lijkt dit alles niets te maken te hebben met de opvoeding, wie dieper, over* de zaken nadenkt zal dra bemerken, dat juist hief zeer veel opvoedkunde aan de orde komt. Maar daarover later.- Oveeka.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1940 | | pagina 9