Laadruimte
moet tot minstens 80 °|0
worden gebruikt
Nieuwe
5.48 uur
De vrijheid der zeeën
DAGBLAD VOOR HOLLANDS NOORDERKWARTIER
Bepalingen gelden alleen
voor beroeps-transport
ondernemers
Engeland en Roemenië
„Generaal Honger" zal
niet in Dnifschlaad heerschen
81 jarige op glad ijs
Militaire strafzaken voor
de gewone rechtbank
Noodlottig ongelnk
De oorlog in China
Verduisteren
VRIJDAG 10 JANUARI 1941. 85e Jaargang. No. 11389.
Laan, Schagen. Tel. 444 (2 lijnen). Kengetal 2240.
Üftgöve der N.V. Uitg.-Mif. „Hollands Noorderkwartier"
De autobevrachtingen
Ledige ritten zonder
toestemming verboden
Over de nieuwe verkeersmaatregelen, waar
van het algemeen communiqué elders in dit
blad is afgedrukt, hadden wij nog een na
der onderhoud met den gevolmachtigde van
den Rijkscommissaris voor het verkeer, Dr.
Pini, die begon met te zeggen, dat voor de
maand Januai'i in Nederland dezelfde hoe
veelheid motorbrandstof ter beschikking zal
staan als in de laatste drie maanden en dat
de hoop bestaat, dat niet tot verlaging van
deze hoeveelheden zal behoeven te worden
overgegaan.
Toch, aldus Dr. Pini, is het noodig het weg
verkeer nog straffer te organiseeren, opdat
er geen. of althans zoo weinig mogelijk laad
ruimte verloren gaat.
Daartoe zal per 13 Januari a.s. een auto-
bevrachtingsdienst in werking worden ge
steld, die er voor zal hebben te zorgen, dat
beschikbare laadruimte zooveel mogelijk ook
wordt uitgebuit.
In het algemeen zullen beroeps
transportondernemers verplicht wor
den minstens 80 van hun laad
ruimte te gebri'iücii. Wanneer zij
meer dan 20 pet. ledige ruimte heb
ben, zullen zij ter verantwoording
worden geroepen. Gereden zal slechts
mogen worden in opdracht van den
auto-bevrachtingsdienst (A.B.D.).
Van deze regeling zijn voorloopig nog
uitgezonderd: autobusdiensten op vaste tra
jecten en transporten die zich uitstrekken
over een afstand van minder dan 15 km. Ook
transporten van vee, versche visch, melk,
groenten, fruit, aardappelen, eieren, bloemen
en planten, naar en van veilingen
hebben voorloopig geen bijzondere vergun
ning noodig.
Overigens geldt ook voor deze groepen de
verplichting dat minstens 80 pet. van de
laadruimte moet worden benut. Ledige rit
ten mogen slechts met toestemming van den
Rijksinspecteur van het Verkeer plaats heb
ben.
De auto-bevrachtingsdienst (A.B.D.) is een
staatsinstelling, waarvan de leiding berust
bij de Rijksinspecteurs van het verkeer, ter
wijl in de afzonderlijke districten agenten en
sub-agenten zullen worden aangesteld.
De A.B.D. treedt eigenlijk op als een enor
me vervoerscentrale, waar de belangen van
,.den verlader en die van den vervoerder in
overeenstemming worden gebracht met die
van het algemeen.
De beroeps-auto-transportondernemers zul
len slechts die ladingen moeten vervoeren,
welke hun van de zijde van den A.B.D. wor
den toegewezen; de verladers hunnerzijds
moeten zich'dus, voor zoover het niet gaat
om de bovengenoemde uitgezonderde goede
ren (vee, visch, melk, enz.) voortaan wenden
tot de organen van den autobevrachtings-
dienst 'om transportruimte te verkrijgen.
Zooals reeds gezegd, aldus Dr. Pini, gel
den de bepalingen van den autobevrach-
tingsdienst voorloopig nog slechts voor be
roeps-transportondernemers en slaan niet
op eigen vervoer. De rijksinspecteur van het
verkeer kan echter thans reeds vrachtauto's
van vervoerders voor eigen bedrijf dwingen
zich na het lossen der lading onmiddellijk
bij den agent van den autobevxachtings-
dienst te melden en transporten aan te ne
men.
Gasgeneratoren.
In de laatste zes maanden, vervolgt Dr.
Pini, zijn reeds 3200 vrachtauto's met gas
generatoren in bedrijf gesteld, ongeveer de
helft voor houtgas, de andere helft voor an-
thracietgas.
De capaciteit voor houtgasgeneratoren is
thans bereikt. Hiervoor zullen geen vergun
ningen meer worden afgegeven. Thans is
reeds voor nog 700 vrachtauto's toestem
ming tot het monteeren van generatoren
gegeven. Het betreft hier ongeveer 100 turf-
gasgeneratoren en 600 anthracietgcnerato-
ren. Achthonderd aanvragen moeten nu
nog behandeld worden. Voor turfgas- en
anthracietgasgcneratoren zijn nog vol
doende brandstofvoorraden beschikbaar,
zoodat dit aantal nog grooter worden kan.
Opgemerkt dient echter te worden, aldus
onze zegsman, dat gasgeneratoren niet
beschikbaar worden gesteld voor personen
auto's.
De -vrachtauto's, met generatoren uitge
rust zullen niet voor weermachtsdoelein-
dep worden aangekocht, bij toewijzing van
banden zooveel mogelijk voorrang krijgen,
terwijl daarenboven de vroegere belasting-
verhooging, welke werd geheven bij het
gebruik van een andere brandstof dan ben
zine reeds is opgeheven.
Dr. Pini sprak tenslotte woorden van
groote waardeering Voor het werk der Ne-
derlandsche Rijksverkeersinspecteurs, die
door hun nauwgezette arbeid hebben be
reikt, dat ondanks de drastische vermin
dering van het kwantum motorbrandstof,
dat Nederland mag verbruiken, geen en
kele verkeersstremming heeft plaats gehad.
Hen slotte geven wij nog enkele algè-
meene maatregelen. Vervoerders zullen
zich moeten melden bij de agenten of sub
agenten van den A.B.D., waar hen een
identiteitsbewijs voor de auto wordt ver
strekt. Deze kaart is geel. Verder ontvan
gen zij een witte (ritten-) kaart, die dient
om de voor de A.B.D. uit te voeren ritten te
noteeren.
Vanaf dat oogenblik mogen dus alleen
die ladingen worden vervoerd, welke den
vervoerder door den A.B.D. worden aan
gewezen.
Als de vervoerder zelf een lading bij
agent of sub-agent van den A.B.D. aan
brengt, beteekent dit nog allerminst, dat
juist hij voor het vervoer van die partij zal
worden aangewezen.
Vervoer mag alleen plaats hebben als het
gedekt is door een control ©bewijs, afgege
ven door den .agent, of, op diens aanwijzin
gen door den sub-agent.
Na lossing van de lading moét de vervoer
der zich weer direct melden bij het dichtst
bijzijnde kantoor van den agent of sub-agent
van den A.B.D. Dit kan ook telefonisch ge
schieden. Hij krijgt dan van dien beambte
verdere opdrachten. -
Is geen lading aanwezig, dan kan het
voorkomen dat verlof wordt gegeven met de
ledige auto naar de garage terug te keeren.
Het Is echter verboden dat de vervoerder
deze ledige ritten op eigen initiatief onder
neemt.
De A.B.D. bemoeit zich voorloopig niet met
de verrekening van den vrachtprijs. De agen
ten of sub-agenten innen slechts de door
den vervoerder te betalen provisie voor de
diensten van den A.B.D. verschuldigd.
Wel ligt het in de bedoeling in de toe
komst de verrekening van den vrachtprijs
over den A.B.D. te doen loopen.
Het ligt daartoe in de bedoeling een beurt-
vaartadres, bestaande uit drie deelen, in te
voeren.
Zooals vanzelf spreekt, is door deze orga
nisatie van het vervoer aan den vervoerders
een vervoersplicht opgelegd. Zij moeten dus
die vrachten uitvoeren welke hun door den
A.B.D. worden opgedragen.
Stijd tegen Engeland, ook strijd
van Roemenië.
De Roerneensche Buna Vestire wijdt een
uitvoerig artikel aan de houding van Enge
land tegenover Roemenië. Roemenië, aldus
schrijft het blad, is door Engeland met voor
liefde uitgekozen als doel van zijn inmen
ging op het vasteland. Het Engelèch-Jood-
sohe kapitaal is in den tijd van de Roe-
meensch-Joodsche democratie in het geheele
land belegd en ziet thans zijn bronnen van
inkomsten opdrogen. Dat is de oorzaak van
den Engelschen haat tegen het legionnaire
regime in Roemenië, een haat, die tot uiting
komt in iedere uitzending van den Brit-
schen omroep. Het Joodsch-Engelsche im
perialisme heeft zich zonder gewetenswroe
ging gemengd in de lotsbepaling van het
Roerneensche volk, n.1. bij den moord op
Codreanu. Het is voor niemand een geheim,
dat Londen bij de voorbereiding van deze
afschuwelijke misdaad een belangrijke rol
heeft gespeeld. Zonder den Britschen rugge
steun zou geen Roemeen den moed voor de
zen moord gehad hebben. De strijd tegen
Engeland, aldus het officieuze blad, is ook
een strijd van het Roerneensche volk.
Leven gaaf normaal zijn gang.
De bekende Bulgaarsche schilder Boris
Deneff, die onlangs een tentoonstelling in
Berlijn geopend heeft, geeft iri het blad Slo-
vo in den vorm van feuilletons zijn indruk
ken weer van zijn verblijf in Duitschland.
Tot dusver zijn drie artikelen verschenen,
dié op het Bulgaarsche publiek een bij
zonder goeden indruk gemaakt hebben, zegt
het. A.N.P. Uit de beschrijving van Denef
blijkt, dat het leven in Duitschland volko
men normaal zijn gang gaat. Van de En-
gelsohe luchtaanvallen merkt men weinig
en het eenige, wat den Bulgaar ongewoon
voorkwam was de verduistering. Wat het
leyensmiddelenvraagstuk betreft, schrijft
hii. dat „Generaal Honger" nooit in Duisch-
land zal heerschen.
Rantsoenen ongewijzigd.
De volgende bonnen zijn voor gebruik
aangewezen:
Boter en vetten.
Gedurende het tijdvak van Zaterdag 11
Januari tot en met Vrijdag 17 Januari
geeft de met 25 genummerde bon van de
boterkaart en van de vetkaart recht op
het koopen van een half pond boter, of een
half pond margarine, of twee ons vet naar
keuze.
De met 25 genummerde bonnen, die op
Vrijdag 17 Januari nog niet gebruikt zijn,
blijven voorts nog geldig tot en met Vrijdag
24 Januari.
Brood en gebak.
Gedurende het tijdvak van Maandag 1
Januari tot en met Zondag 19 Januari geeft
elk der met 23, genummerde bonnen van
de broodkaart recht op het koopen van
ongeveer 100 gram roggebrood of ander
brood of het koopen van één rantsoen ge
bak.
De op 19 Januari nog niet gebruikte bon
nen blijven voorts nog geldig gedurende
de week van 20 tot en met 26 Jan. met dien
verstande, dat zij gedurende laatstgenoem
de week niet mogen worden gebruikt in
hotels, restaurants e.d.
Eieren.
Gedurende het tijdvak van Maandag 13
januari tot en met Zondag 19 Januari geeft
de met 111 genummerde bon van het alge
meen dist.ributiebonboekje recht op het
koopen van één ei. De bonnen, welke op
19 januari nog niet zijn gebruikt, blijven
geldig tot en met Zondag 26 Januari, met
dien verstande, dat zij gedurende de week
van 19 tot en met 26 Januari niet gebruikt
mogen worden in hotels, restaurants e.d.
Een kwieke onde dame op de
baan.
STEEKT JONGEREN
DE LOEF AF.
Gisteren reed op de baan van het woon
schuithaventje aan den Buiksloterweg over
het IJ te Amsterdam, de bijna 81-jarige
„Opoe Verschoor". Met eenige van haar
kleinkinderen genoot zij naar hartelust van
de vaderlandsche wintersport. Het was een
lieve lust het kwieke oude vrouwtje over
de baan te zien gaan. Velen jongen men-
sche stak zij de loef af. want zij rijdt nog
een forschen slag, welken de meeste jonge
vrouwen haar niet na durven te doen.
Valt het nog mee. Opoe, op dien leeftijd
een baantje te rijden? vroegen wij.
Daar kregen wij een verbazingwekkend
antwoord.
Och, mijnheer, dat baantje rijden is niet
veel. Het is nog te gevaarlijk voor tochten,
maar andersDan gingen we er lange
dagen op uit.
Verleden jaar ben ik nog naar Marken
en Haarlem geweest. Baantje rijden, daar
geef ik niet veel om. Je moet de beenen
eens flink aan één stuk door kunnen uit
slaan! De schaatsen, die ik onder heb,
kreeg ik dertig jaar geleden van mijn
broer cadeau op mijn verjaardag. Ik heb
in mijn leven drie eerste prijzen gewonnen,
steeds in wedstrijden voor mannen en
vrouwen. Den laatsten op mijn vijftigsten
jaar. Ik kan nu niet meer meedoen aan
wedstrijden. Ik kan nog hard genoeg, maar
ik houd het niet meer vol. Mijn man, die
ook al dik in de tachtig is, blijft achter
de kachel. Straks is ie even wezen kijken.
Hij voelt niet veel voor het ijs. Maar ik
niet nog, hoor en vind het fijn.
Zoo praat het vitale vrouwtje verder. Ze
is nog bruisend van levenslust en het is
moeilijk te gelooven, dat daar een 81-jarige
vrouw over de baan zweeft., zegt de Tel,
MILITAIRE BIJZITTERS.
Alle miltaire strafzaken, welke nog behan
deld hadden moeten worden, voor de inmid
dels opgeheven krijgsraden, de Zeekrijgsraad
inbegrepen, zullen, naar wij vernemen, thans
spoedig geleidelijk dienen voor de gewone
rechtbanken, die hiertoe waarschijnlijk met
militaire bijzitters versterkt zullen worden.
Naar verluidt, is de bedoeling, de zaken zoo
veel mogelijk naar de plaats, waar de te ver
volgen daad gepleegd is. over de rechtban
ken te verdeelen. Met deze toewijzina en
de bestudeering van de dossiers zal nog wel
eenige tijd gemoeid zijn.
Beaoemiag prijzencommissaris
bouwbedrijf ia ziebt
Bijstand aan den gemachtigde
voor den wederopbouw.
(Van onzen Haagschen correspondent)
Naar wij vernemen zal binnenkort ondei-
den algemeen Gemachtigde voor den We
deropbouw, dr. ir. J. A. Ringers een Prij
zencommissaris worden benoemd. Het is
n.1. de bedoeling, dat de bevoegdheden van
ir. Ringers nog verder zullen worden uit
gebreid in 't bijzonder in dezen zin. dat hij
ook zeggenschap krijgt over alle bij de
bouwnijverheid betrokken takken van in
dustrie voorzoover dit noodzakelijk en ge-
wenscht blijkt in het kader van den weder
opbouw dan wel« tot stabiliseering van de
toekomstige normale bouwbedrij vigheid
waaromtrent onlangs reeds mededeelingen
zijn gedaan. Hierbij behoort ook een be-
heersching van de prijzen van bouwmate
rialen en hiertoe zal nu in den Staf van
den Algemeen Gemachtigde voor den We
deropbouw en voor de Bouwnijverheid een
nieuwe organisatie in het leven worden ge
roepen, welke onder leiding zal komen van
een vooraanstaande persoonlijkheid uit het
particuliere bouwbedrijf.
Onder den groentenwagen ge
raakt.
De groentenkoopman H. te Didam, die gis
teren met paard en wagen den boer op
ging, .is noodlottig om het leven gekomen.
Op een gegeven oogenblik sloeg zijn paard
op hol. H. werd van den wagen geslingerd
en kwam zoo ongelukkig ten val, dat de
wagen he mdwars over het lichaam ging.
Hij liep ernstige inwendige kneuzingen op.
Men vervoerde hem naar het ziekenhuis te
Zevenaar, waar hij kort na aankomst over
leed.
Japanscho resultaten in Decem
ber.
In den loop van de maand December heb
ben volgens een Domei-bericht uit Nanking
Japansche troepen, die aan de beneden-
Jangtse opereerden, in 273 gevechten met
36.000 man vijandelijke troepen slag gele
verd. De vijand zou 218 dooden op het slag
veld hebben achtergelaten. De Japanners
maakten 297 gevangènen. Zij zouden voorts
3 loopgraafmotieren, 23 zware machinegewe
ren, 540 geweren en meer dan 800 handgra-
naaen buitgemaakt hebben.
De Japansche marinevliegtuigen hebben
gisteren aanvallen ondernomen op Donking
de hoofdstad van de Chineesche provincie
Anhwei, waarbij zij het Chineesehe militai
re hoofdkwartier en andere inrichtingen met
bommen vernield hebben.
Vanavond gaat de
verduistering in om
en duurt tot morgenochtend
9 47 uur
Al is er veel gedistribueerd, de houder van het oud Hoilandsch „koekeo-
zoopie" weet zijn klanten nog wel een tractatie voor te zetten
(Foto Pax-Holland^
Een verdediging van Duitsche
handelwijzen in het verleden.
WAARSCHUWING AAN DE NEUTRALEN.
De bekende diplomatieke medewerker van
de Boersenzeituing Karl Megerle, houdt zich
heden, steunend op de onderzoekingen van
den Berlijnschen volkenrechtskundige, Vik-
tor Bruns, waarvan c|,eze het resultaat heeft
neergelegd in, de Britsche handelsoorlog en
het geldende oorlogsrecht ter zee, met de
„vrijheid der zeeën" bezig.
Megerle begint met vooral president
Roosevelt te verwijten, dat hij over
dit thema, hoewel het woord vrijheid
bij hem een even grooten rol speelt
als bij de Britsche propaganda, vol
komen gezwegen heeft en toont aan,
hoe het stelselmatige onderzoek En
geland als den totalen 'internationa
len rechtschender aan de kaak heeft
gesteld.
WAARSCHUWING AAN
DE NEUTRALEN.
Aan het adres van de neutralen richt de
schrijver dan nog eens de ernstige waar
schuwing zooals van het begin af aan
herhaaldelijk van Duitsche zijde geschied is
zich wel te bedenken wanneer zij zich
actief en passief in het blokkadefront van
de Westelijke mogendheden laten opnemen
elke neutrale diende te weten, dat elke
niet nadrukkelijk bij oorlogs of neutrali.
teitsrecht toegestane inbreuk op zijn han
delsvrijheid een rechtssohendina is, waar
voor hij tegenover de andere oorlogspartij
tot afweer verplicht is.
Hij kan b.v. zich niet tegen een oorlog
voerende verplichten en de andere partij
de aanvoer afsluiten. Hij mag niet met de
eene partij een overeenkomst aangaan,
waardoor hii de facto aan den handels*
oorlog tegen de andere partij deelneemt. Zoo
was het ook, aldus onderstreept Megerle, in
het geheel niet met de plichten der neu
traliteit vereenigbaar. wanneer een neutra
le staat eenzijdig zonder overleg met de
Duitsche regeering een overeenkomst met
de Britsche regeering sloot
Het Britsche blokkadestelsel zou
zonder medewerking van de neutrale
landen in het geheel niet functio-
neeren. Zij schikten zich er echter
niet alleen in, zij werkten zelfs
mee, door de Britsche oorlogsorga
nisatie in hun landen te dulden en
deze hun eigen autoriteiten ter be
schikking te stellen.
Dat is het resultaat eener zakelijke op
heldering van de werkelijke rechtspositie,
waarin de neutralen door Engeland ge
bracht zijn. Daaruit blijkt, dat Duitschland
ook tegenover hen bij alle maatregelen,
welke het ter bescherming van zijn be
langen en tot afweer van den Engelschen
aanval noodig achtte te pemen, zich in
een volkomen volkenrechtelijke positie be
vindt. Duitschland heeft, zoo betoogt Me
gerle, van dit recht gebruik gemaakt met
een gereserveerdheid, welke niet overal
naar waarde geschat is.
'Vlotte Japaosch-Fraoscbe
ooderhaodeliogeo
Over Fransch Indo-China.
Naar Domei verneemt, hebben de onder
handelingen tusschen Japan en Frankrijk
betreffende Fransch Indo China een vlot
verloop. Gistermiddag is de vierde be
spreking tusschen de Fransche en Japan
sche delegaties gehouden, waarover de Ja
pansche regeeringspersdienst het volgende
communiqué heeft uitgegeven:
De Japansche ambassadeur, Matsoemiya,
heeft een onderhoud gehad met den leider
der Fransche delegatie, Robin, ten bureele
van den plaatsvervangenden minister van
buitenlandsche zaken. In deze bijeenkomst
is de gedachtenwisseling over concrete1 aan
gelegenheden der economische betrekkin
gen tusschen Japan en Fransch Indo-China
voortgezet.