PRIJZEN
goederenverkeer
ie Alkmaar.
Gasontploffing
te Hilversum
GOUDEN TIENTJES
EN SLAOLIE
Een Argentijn verricht 39
parachutesprongen
De scheepvaart op de
Zwarte Zee
in het
Tusschen Duitschland en Nederland heb
ben altijd zeer nauwe handelsbetrekkingen
bestaan, zo schrijft: Regierungsrat Dr. Wurdt
te Den Haag, verbonden aan het rijkscom
missariaat voor de bezette Ncderlandsche
gebieden, in het te Dusseldorf verschijnen
de economische tijdschrift „Ruhr und
Rhein".
Na de gebeurtenissen in de maand Mei
van het vorige jaar, zoo vervolgt hij, zijn
die handelsbetrekkingen verder uitgebreid.
Het Duitsche Rijk treedt thans bijna uit
sluitend als kooper en verkooper op. Het
handelsverkeer is echter in het geheel niet
eenzijdig Nederland exporteert niet alleen
naar Duitschland, maar importeert ook uit
Duitschland.
De handelsbalans tusschen beide landen is
volkomen in evenwicht. Volgens de jongste
mededeelingen beweegt de waarde van den
wederziidschen goederenruil zich tusschen
35 en 40 millioen gulden ner maand. De he-
teekenis van de wederzijdsche handelsbe
trekkingen blijkt in het bijzonder uit het
feit., dat voortdurend zeer aanzienlijke or
ders aan de Ncderlandsche industrie ver
strekt worden Zonder een van staatswege ge
leide prijspolitiek zouden deze maatregelen
niet mogelijk zijn geweest.
Nietemin bestaan er. volgens de steeds
weer gedane waarnemingen, nog groote on
duidelijkheden omtrent de grondbeginselen
der prijspolitiek, welke in het handelsver
keer tusschen heide landen gelden. Do vol
gende uiteenzettingen moeten er toe bijdra
gen, deze moeilijkheden weg te nemen.
Het doel van de prijspolitiek in
Nederland is, zooals minister dr.
Fischboeck in een rede voor de Duit
sche kamer van koophandel in Ne
derland onlangs heeft uiteengezet.,
de aanpassing aan het Duitsche prijs
niveau. Alle maatregelen zijn op
dit doel gericht.
Uit een* dergelijke aanpassing der Ncder
landsche prijzen aan het niveau van het
Duitsche" rijk volgt, dat bij den afzet van
Duitsche producten naar Nederland geen
hoogere prijzen geëischt mogen worden dan
do Duitsche binnenlandsche prijzen. Im
mers, anders bestaat, het gevaar, dat het
prijspeil in Nederland het Duitsche binnen
landsche prijspeil overtreft. Voorloopig. zijn
nog uitgezonderd de Duitsche exportprijzen,
welke vóór 9 Mei 1940 reeds boven den Duit
schen binnenlandschcn prijs lagen. Zij mo
gen voorloopig berekend blijven.
De aan de Duitsche exporteurs betaalde
prijzen mogen in Nederland verder bere
kend wórden. Volgens de Nederlandsche
prijsverordening, welke overeenkomt met
de Duitsche prijsverordening on büitenland-
sche goederen van 15 Juli 1937. mogen im
porteurs bij den verkoop van goederen van
buitenlandsche herkomst hoogstens een
prijs berekenen, die met de werkelijk po-
taalde inkoopprijzen overeenkomt. De in het
eerste kwartaal v. '40 bij vergelijkbare trans
acties gemiddeld berekende absolute kos
ten en winstbedragen mogen daarbij gere
kend worden. ^Vederverkoopers mogen bij
de door importeurs gekochte goederen hun
verkoopprijzen verhoogen met het absolute
bedrag, waarmede hun inkoopprijzen geste
gen zijn. Dit geld echter slechts dan, wan
neer de goederen niet bewerkt of verwerkt
worden.
In alle andere gevallen is het zonder toe
stemming van de Ncderlandscheinstanties
niet geoorloofd den hoogeren prijs te bere
kenen. Uit het feit, dat de Duitsche export
prijzen1 in Nederland verder berekend mo
gen worden, blijkt, dat het in het eigen be
lang der Duitsche exporteurs is, geen hoo
gere prijzen dan de Duitsche bïnnenland-
sche prijzen te verlangen. Want voor zoovér
producten van gelijken aard in Nederland
zelf gemaakt worden, zijn zij in prijs mee-
rendeels lager. De Duitsche prijzen hebben
dus hun natuurlijke grens bij de vergelijk
bare Nederland binnenlandsche prijzen.
Hoogere Duitsche exportprijzen brengen dus
althans op de gebieden waar Nederland zelf
producent is, den afzet in gevaar.
Deze principieele richtsnoeren ontmoeten
niet altijd begrip bij de Duitsche exporteurs.
Men wenscht in de gevallen, dat de Duitsche
binnenlandsche prijzen hoven de Ncder
landsche prijzen liggen, of waarin men hoo
gere dan de Duitsche binnenlandsche prij
zen bij den uitvoer verlangt, een bescher
ming tegen de Nederlandsche concurrentie
en wenscht in die gevallen een verhooging
van de Nederlandsche nriizen tot het export
prijspeil, een eïsch, die in het Nederland
sche bedrijfsleven vaak weerklank vindt.
In het belane van een organische en stel
selmatig geleide politiek der prijsaanpassing
kunnen deze eischen echter niet altijd ver
vuld worden. Prijsverhooqingen voor Neder
landsche producten worden slechts dan goed
qcheurd, wanneer de hosten zulks rechtvaar
digen en zij economisch noodzakelijk, znn
Prijsverhoogingen uitsluitend om een aan
passing aan 't Rijks-Dnitsche peil te berei
ken, werden tot dusver, van uitzonderingen
afgezien, geweigerd. De marge tusschen de
hoogere Duitsche en de lagere Nederland
sche prijzen zal in den loop van den tud en
binnen het bestek van de verdere vorming
der kosten in Nederland worden weggeno
men. Zou men thans reeds de marge door
verhoogingen in evenwicht, brengen, dan
zou het niet mogelijk zijn. eventucele latere
onvermijdelijke stijgingen van kosten m
evenwicht te brengen. Het gevaar zou be
staan, dat de Nederlandsche prijzen boven
de Duitsche prijzen uitkomen en dat het
Duitsche prijspeil van huiten af wordt op
gestuwd, hetgeen onder alle omstandigheden
moet' worden vermeden.
Evenwel is er een algemeene uitzondering
'toegplaten. Merkartikelen mogen in Neder
land zonder verdere goedkeuring teqen de
Duitsche binnenlandsche prijzen verkocht
worden. Ook de kortingen der groot- en
kleinhandelaren kunnen zonder meer met
de Duitsche kortingen in overeenstemming
gebracht worden.
De grondbeginselen: uitvoer naar Neder
land tegen Duitsche binnenlandsche prijzen'
uitvoer naar Duitschland tegen Nederland-
sehe binnenlandsche prijzen, verkoop van
Ncderlandsche producten hoogstens tegen
de Duitsche binnenlandsche prijzen en ver-
hooeine der Nederlandsche binnenlandsche
en exportprijzen slerhts dan, wanneer de
kosten zulks rechtvaardigen en de verhoo
ging uit. economisch oogpunt noodzakelijk
is, moet bij onderhandelingen tusschen Duit
sche en Nederlandsche industrieele groe-
pen over prijsovereenkomsten onvoorwaar
delijk in acht genomor worden. Want bij
de prijsverschillen, die thans nog on bijna
i'le fobicden bsofaan. moeten dergelijke
overeenkomsten, hetzij in Duitschland of
in -Nederland, door de overheid worden
goedgekeurd.
De biervoor vermelde grondbeginselen
worden uiteraard elastisch gehandhaafd.
Ziin de prijsverschillen gering, of worden
zij in evenwicht gebracht door het feit. dat
bii één industrietak een depl van de pro
ducer» hoven, een ander deel onder het
nrüsneil van den anderen partner ligt. dan
zu'len er meestal ge-m bezwaren teg^n een
prnsaannassïn"' bestaan omdat in d'® ge
vallen hef bereiken van het doel aanpas
sing van het gezamenlijke niveau be-
'1an~-;'ker is dan het vasthouden aan de
grondbeginselen. F,en andpre mogelijkheid
om nriisverschillen te overbruggen is de
vorming van .m5sphpr,%;sc" 0f de oprichting
van ..ausgleichskassen".
De pogingen, reeds thans tot e/»n prijsaan
passing te komen, vinden daar haar grens,
waar de prijsverschillen nog aanzienlijk
zijn.:
Al met al gaat de prijsaanpassing stelsel-
matig verder. Want anders is het niet te
begrijpen, dat de vermelde orders, die naar
de Nederlandsche industrie worden overge
heveld. zonder gevaar voor het Duitsche
prijspeil kunnen worden overgebracht. Eén
voorwaarde blijft, bestaan: dat beide partij
en slechts stelselmatig en volgens welover
wogen maatstaven te werk gaan.
Engelsche luchtaanvallen
Donderdagavond was het Engelsche lucht-
wapen boven ons land bijzonder actief. Een
groot aantal vliegtuigen verscheen boven Nc-
derlandsch grondgebied en wierp vele bom
men, welke meerendeels buiten de bebouw
de kommen neervielen. In een aantal plaat
sen echter ontstond schade van niet zeer ern
stigen aard aan woonhuizen, aan een sleep
boot, aan boerderijen en aan veel vensterrui
ten. Een burger is gedood en zes zwaar ge1
wond. Een vrouw werd licht gewond,
BOKSVERBOD TE ENSCHEDE EN BREDA
OPGEHEVEN.
Naar wij van den voorzitter van den Ne-
derlandschen Boksbond vernemen, is het
boksverbod in de plaatsen Breda en Enschede
opgeheven.
Voor de propaganda van dezen belangrijke
tak van sport betcekenen beide plaat
sen zeer veel. Voor de gemeente Enschedé is
deze opheffing al bijzonder gelukkig, daar de
organisatie van de amateurkampioenschap
pen van den N.B.B. aan het oostelijk district
was opgedragen. Thans zal Enschedé door
het bestuur van den bond worden aangewe
zen als plaats, waar deze wedstrijden moeten
worden gehouden op Zondag "27 en Maandag
28 April a.s. in het gebouw Irène.
(Zitting van Vrijdag 14 Maart.)
Bars ngerhorni
geen prijslijst in den winkel.
Op 24 December van het vorige jaar con
stateerde de veldwachter te Barsingerhorn,
dat de slager S. j. H. aldaar geen prijslijst
in zijn winkel had.
Die zou ik nog krijgen van den slagers-
bond, we hadden 's Maandags vergadering
en Dinsdags werd ik bekeurd, voerde verd.
ter verdediging aan. Ik had toen de lijst in
duplo klaar, maar er stond nog geen ge-
meentestempe! op; voegde hij eraan too.
De wnd. Ambt. van het O.M. mr. Smal
wilde met deze omstandigheden rekening
houden en eischte f 3.—* boete, subs. 3 da
gen hechtenis.
Dat vond. verd. nogal veel in dezen tijd.
De Kantonrechter, mr. Boerrigter uitspraak
doende, veroordeelde verd. tot f 2.boete,
subs. 1 dag.
't Zand
Niet als getuige verschenen.
Mej. T. M. wonende te 't Zand moest op
4 Febuari voor de rechtbank als getuige
verschijnen, doch was zonder bericht weg
gebleven. Deswege had zij zich thans voor
den Kantonrechter te verantwoorden.
Dat stond in verhand met m'n echtgenoot
die is stoker bij de Rijksweermacht en
moest eten, zeide verd. Dan had hij maar
wat later moeten eten. U had er in ieder
geval moeten zijn. Dat eten van Uw man
heeft niets met de zaak te maken, voegde,
mr. Boèrrigter eraan toe.
De Ambt. van het O.M. vordering nemend,
eischte f 6.boete, subs. 4 dagen.
Verdachte vond dit nogal veel, doch
werd niettemin toch conform den eisch
van den Ambtenaar veroordeeld.
Heerhugowaar d.
een gecompliceerde aanrijding
in den mtst.
Twee wagens met een paard bespannen,
een auto en een bakkerskar, dat waren de
factoren welke op 23 Januari des morgens
om tien uur op den Middenweg te Heerhu-
Gisterochtend vroeg heeft in den ijzerhan
del van den heer Tilburgs aan den Lo-
rentzweg te Hilversum een hevige gasont
ploffing plaats gehad, waardoor het huis
grootendeels is ingestort.
Toen mevrouw Tilburgs beneden kwam,
nam zij "een sterke gaslucht in de keuken
achter den winkel waar. Het bleek, dat een
der muurkraantjes openstond en dat de gas
slang van het kraantje was gegleden. Zij
sloot het kaskraantje doch stak het andere
gasstel aan, waardoor een ontploffing ont
stond. De gevolgen waren zeer ernstig. De
buitenmuur werd voor een groot gedeelte
weggerukt, terwijl het meubilair vrijwel
geheel vernield werd.
Alle ruiten van den winkel en de woning
sprongen. De dakpannen vlogen over de
straat.
Een begin van brand kon tijdig door de.
bewoners worden gebluscht. De vrouw
kreeg brandwonden aan gelaat en handen.
Een banketbakker en een automobielhan
delaar in Den Haag waren nog in het bezit
van resp. 12 en 9 gouden tientjes en wilden
deze tegen een goeden prijs van de hand
doen. Zij vonden een melkslijter bereid om
als tusschen persoon bij den verkoop te fun-
geeren. Toen men tot den verkoop van de
gouden tientjes tegen f37.— per stuk wilde
overgaan, greep de politie in. Zij was n.1. van
het voornemen op de hoogte geweest en had
eenige rechercheurs de gangen van het drie
tal laten nagaan. Proces-verbaal werd opge
maakt wegens overtreding van de deviezen-
verordening 1940.
Gelijktijdig had de banketbakker een aan
bieding gekregen van 100 flesschen slaolie te
gen f 2.80 per flesch. De verkoop was reeds
tot stand gekomen, doch de partij was dooi
den aanbieder, den 3S-jarigen J. Iv. uit Voor
burg, nog niet afgeleverd. Deze werd gear
resteerd wegens overtreding van het prijs-
beheerschingsbesluit.
Nadat proces-verbaal was opgemaakt, is
K. weer op vrije voeten gesteld.
Het stakingsvraagstuk
in de V.S.
Voor de justitioneele commissie van het
Huis van Afgevaardigden der V.S., heeft de
voorzitter1 der marinecommissie Vinson, zijn
voorstel, aan de stakingen in de wapenin
dustrie een einde te maken door federale
wetgeving, verdedigd. Het is onvoorwaarde
lijk noodig, aldus Vinson, dat het stakings
vraagstuk zeer spoedig geregeld wordt. Van
1 Januari 1940 tot midden Februari 1941 zijn
door stakingen in de wapenindustrie 7.817.360
arbeidsuren verloren gegaan. In dien tijd
had men 325 bommenwerpers kunnen ver
vaardigen. Het Amerikaansche volk heeft er
recht op, aldus vervolgde Vinson, dat al zijn
deelen tot de tenuitvoerlegging van het wa
penprogramma bijdragen. Dat zoowel werk
gevers als werknemers van bepaalde rechten
afstand doen, zooals in Vinsons voorstel het
geval is, is derhalve een bittere noodzaak.
Het plan tot instelling van een instantie,.die
in arbeidsconflicten zou moeten bemiddelen,
zou volgens Vinson het stakingsprobleem
niet kunnen oplossen. Associated Press
meldt, dat een dergelijk plan Donderdag aan
Roosevelt is voorgelegd.
gowaard tot een aanrijding aanleiding gaven.
Het was toen toch al goed licht; meende
Mr. Boerrigter.
We leve daar nog met de ouwe tijd en het
was erg mistig; zeide verd. C. B. uit Heer-
hugowaard. Voor mij uit reed een paard en
wagen en daar wou ik voorbij. Toen ik d'er
langs was, zag ik in énémaal een auto voor
me en kon geen kant meer uit.
Maar het risico van het passeeren, was toch
voor U, meende de Kantonrechter. U hadt
achter dat voorste gespan moeten blijven, tot
de weg vrij was. Heeft u nog schade gehad?
I-Ict eene been van m'n paard was bezeerd
en een boom van den wagen was gebroken.
De schade zal ongeveer f3.50 zijn geweest;
antwoordde verd.
De eerste getuige J. Br. uit Alkmaar was
de chauffeur van den auto. Deze verklaarde,
dat er een bakkerskar aan den kant van den
weg stond, welke hij voorbij moest. In eens
zag hij in den mist een paard en wagen voor
zicht, die een ander gespan passeerde, Het
had er wel iets van of beide voerlui een ren
hielden, wie het allerhardst kon gaan.
Get. vond in deze omstandigheden het
wel wat onverantwoordelijk van den twee
den voerman, om den eersterr te passeeren.
Gek had alles gedaan om het paard te
sparen en had daarom het stuur naar links
omgegooid, waardoor de auto tegen een
boom was opgereden.
Reed u hard? wilde m. Boerrigter weten.
In verhand met den mist reed ik erg
langzaam, zeide eet.
En bent. u er goed afgekomen?, vroeg de
kantonrechter.
Gelukkig wel. maar ik had een schade
van ongeveer 100 gulden, zeide get. hierop.
Verd. ontkende, dat hii hard gereden had.
De landbouwer L. P. v. d. G. uit Heer-
husowaard was de voerman van het voorste
trespan Deze get. zeide ook. dat door den
mist. het zicht zéér slecht was. Hii had op
40 a 50 meter afstand den bakkerswagen
wel zien staan en reed met een gewoon
gangetje. D'er was zeen sprake van. dat
verd. en hij geprobeerd hadden. welk
naard het hardst liep. De naderende auto
had deze eet. niet gezien. Voorts vertelde
hii.d at de wee elad was. omdat er nog
een dunne sneeuwkorst op lag.
De Ambt. van het O.M. wilde van get
J. Br. weten, of deze nog met de lichten
had geknipperd?
Dat heb ik zeker gedaan, aldus get.
Verdachte had dit echter niet gezien.
Vordering nemend, meende do Ambtenaar
dat verd. onder deze omstandigheden voor
zichtiger had dienen te zijn en eischte f0
boete. subs. 4 dagen.
De kantonrechter vonnis wijzende, veroor-
Duitsch weermachtbericht
GLASGOW GETEISTERD
BRITSCHE AANVAL OP HAMBURG.
Het opperbevel van de Duitsche weer
macht maakt bekend:
Het Duitsche luchtvvapen heeft ook van
nacht den vijand opnieuw geduchte slagen
toegebracht. Sterke formaties gevechtsvlieg
tuigen deden met groot succes aanvallen op
inrichtingen van havens en werven, op op
slagplaatsen van grondstoffen p.n levensmid
delen en werden ondernomen tijdens volle
maan en "helder uitzicht. Zij duurden ver
scheidene uren. Er ontstonden tal van
groote branden, die in den loop van den
nacht tot een vlammenzee samensmolten.
Tevens bombardeerden andere sterke forma
ties gevechtsvliegtuigenin Liverpool en
ITull bedrijven van de levensmiddelenindu
strie, verzorgingsinrichtingen van allerlei
aard en opslagplaatsen van grondstoffen. In
Liverpool wezen nog oude branden, die van
de aanvallen uit den vorieen nacht afkom
stig waren, den gevechtsvliegtuigen den weg
Andere geslaagde aanvallen waren gericht
op helangrijke militaire doelen in Zuid- on
Midden-F/ngeland. Twee verkenningsvlieg
tuigen deden overdag een aanval op een
groot tankschip in het Kanaal van Bristol
en beschadigden het ernstig door voltreffers.
In den loop van den dag ontstonden er
aan de Britsche Zuidkust weer herbaalde-
lijk luchtgevechten, waarbij de vijand zes
jachtvliegtuigen van het type Spitfire ver
loor. Hierbij onderscheidde zich vooral een
afzonderlijk vliegend verkenningstoestel,
dat een Spitfirejagor uit een formatie van
vijf vijandelijke jachtvliegtuigen wegschoot,
de overige aanvallers dwong terug te lcee-
ren en zelf behouden de thuishaven weer
bereikte.
In den afgeloopen nacht deed de vijand
aanvallen op verscheidene plaatsen in
Noordwest-Duitschland, vooral op Hambupg.
De schade aan industrie- en havenïnrichtin
gen is niet aanzienlijk. Daarentegen werden
in woonwijken weer verscheidene ogebou-
wen. o.a. tvyee ziekenhuizen door brisant-'
bommen verwoest, of zwaar beschadigd. On
der de burgerbevolking ontstonden verlie-
Het wereldrecord voor het grootste aan
tal op elkaar volgende parachutesprongen,
dat tot dusver met 38 sprongen in handen
was van den Amerikaan George Waltz, is
thans overtroffen door een Argentijn Tomas
Picasso die 39 spróngen verricht heeft. Don
derdagochtend om 7 uur begon hij aan zijn
reeks sprongen op het vliegveld San Fernan-
do bij Buenos Aires en ondanks het feit, dat
zijn valscherm verscheidene malen onklaar
geraakte en er een hevige storm opstak, wist
hij tot des avonds 6 uur vol te houden. Reeds
het vorige jaar heeft Picasso een poging ge
daan het wereldrecord te breken, doch toen
slaagde hij niet, omdat hij bij den 2len
sprong gewond \$crd.
DE ONGEHOORZAAMHEIDSCAMPAGNE
IN BRITSCH-INDIë.
Volgens officieele inlichtingen uit kringen
van het Indische nationale congres, zijn se
dert het begin der burgerlijke ongehoorzaam-
heïdscampagne 5099 personen geari'esteerd.
Deze menschen hebben boeten moeten beta
len tot een totaal bedrag van 237.000 roe
pijen.
deelde verd. conform den eisch van het
Openbaar Ministerie.
Camperduin.
OP ZOEK NAAR ZIJN KAT!
Op den eersten Februari werd verd. J. E.
uit Camperduin op den bon geslingerd, om
dat hij zich bevond in het Schoorlsche duin.
dat door gewone stervelingen niet mag wor
den helroden.
As ik me erf af kom, dan sta ik al op ver
boden gi'ond en ben ik dus .altijd in over
treding. Maar die verbalisant, een zekere
Snip zoekt me. Hij is onbezoldigd Rijksveld
wachter en tevens voorman bij bet Staats-
bosclibcheer. Hij wilde maar, dat ik strik
ken had gezet, maar dat was niet waar.
Lk zocht naar m'n kat,; katten kan die man
niet uitstaan en hij schiet er op, zeide verd.
ter verdediging.
De Ambt. van het O.M., vordering nemend,
vond de klachten tegen den verhalisant nog
al ernstig, ofschoon hij niet kan beoordee-
len, of ze gegrond waren. Toch schijnt er
een zekere animositeit tusschen de beide
heeren te bestaan. Mr. Smal eischte f4.—
boete, subs. 2 dagen.
Verd. vond de boete niet hoog, maar wèl
vond hij het jammer, dat hij daardoor aan
Snip war. overgeleverd.
Di.ent U maar eens een klacht in tegen
Snip hij het Staatsboschbcheer, raadde mr.
Boerrigter verd. aan en* veroordeelde hem
tot f2.— boete, subs. 1 dag.
Uitspraken.
De Kantonrechter wees gisteren schriftelijk
vonnis in de volgende zaken:
De caféhouder G. B. te Schagen, die zijn
schapen op een drietal stukken land had
laten loopen, waar de heesten de spruitjes
hadden ongevreten, werd veroordeeld tot
driemaal f3.boete, subs. 3 maal 2 dagen:
met toekenning aan elk der drie getuigen
van een schadevergoeding ad fl.50.
(De eisch luidde: f20.— boete, subs. 10
dagen en een sc.hadevei'goeding van driemaal
f5.-.)
J. Th. S. te Nieuwe Niedorp. die in Ileer-
hugownard een aanrijding had veroorzaakt,
werd door mr. Boerrigter veroordeeld tol
f 10.— hoele. subs. 6 dagen.
(De eisch in deze zaak luidde: f20.boete,
subs. 10 dagen hechtenis.
zen aan dooden en gewonden, vooral in de
ziekenhuizen. Nachtjagers, luchtdoclartille-
rie en marine-artillerie schoten negen der
aanvallende Britsche vliegtuigen neer.
Italiaaosch weermachtbericht
KRETA GEBOMBARDEERD.
In zijn wecrmachtsbericht no. 280 maakt
het Italiaansche opperbevel het volgende be
kend:
ln den sector van het elfde leger aan het
Grigksche front plaatselijke actie van infan
terie en artillerie. Talrijke Italiaansche lucht
formaties bombardeerden zonder ophouden
de vijandelijke verdedigingswerken en troe
pen. Bovendien werd een belangrijke Griek-
sche vlootbasis gebombardeerd. Vijf vijande
lijke vliegtuigen werden door een formatie
Italiaansche jachtvliegtuigen neergehaald.
Drie van onze toestellen zijn niet terugge
keerd.
In den ochtend van 13 Maart trachtten
vijandelijke torpedovliegtuigen Italiaansche
schepen aan te vallen, welke gemeerd lagen
in de haven van Valona. Als gevolg van de
hevige luchtafweer der Koninklijke marine,
konden slechts twee vijandelijke vliegtuigen
den aanval uitvoeren, doch zij werden bei
de neergehaald. De bemanningen werden
gevangen genomen. Slechts één schip werd
beschadigd.
Een Duitsche luchtformatie heeft in den
nacht van 12 op 13 Maart vijandelijke lucht
en vlootbases in Noord-Afrika bestookt. Op
den beganen grond staande vliegtuigen, ge
motoriseerde strijdmiddelen en verscheide
ne andere inrichtingen werden vernield.
Vijandelijke vliegtuigen ondernamen een
nacht,elijken bomaanval op Tripolis en brach
ten lichte schade aan. Onze luchtformaties
bombardeerden de lucht.hases op het eiland
Kreta. In den nacht van 12 op 13 Maart wier
pen Britsche vliegtuigen brand- en brisant
bommen op eenige dorpen en op een kloos
ter van het eiland Rhodos, waarbij twee be
woners gedood en twee andere gewond wer
den. Er werd eenige schade toegebracht
aan woonhuizen.
In Oost-Afrika werd een vijandelijke aan
val in den sector Keren afgeslagen, ln den
Opper-Soedan bombardeerden onze vliegtui-
ge gemotoriseerde strijdmiddelen en troepen.
Diplomatie van Japan
in beslissend stadium
In een beschouwing over de politieke ont
wikkeling schrijft de „Kokoemin Sjimboen",
dat de leen- en pachtwet en Matsocoka's reis
naar Europa een nieuwe bijdrage leveren tot
een duidelijke uitstijjpeling der fronten. Er
behoeft niet meer aan getwijfeld te worden,
dat de verhouding tusschen het Engelsch
Amerikaansche en het JapanschDuitsch
Italiaansche kamp ernstiger wordt. Matsoe-
oka komt naar Berlijn en Rome op een oogen-
blik, dat de Europeesche onderteekenaars
van het driemogendhedenverdrag zich gereed
maken voor den definitieven slag tegen En
geland, terwijl de Vereenigde Staten hun
hulp aan Engeland vergrooten. Er is echter
nog een andere factor, die niet over het hoofd
gezien mag worden. In het Verre Oosten zijn
Thailand en Indo-China toegetreden tot de
reorganisatie van Oost-Azië onder Japansche
leiding. Ook de reis van Matsocoka zal een
diplomatieke zet blijken te zijn tegen de An
gelsaksische pogingen tot verhindering dezer
reorganisatie.
Het spreekt vanzelf, dat Matsocoka zich op
een reis in een tijd, die zoo rijk is aan be
langrijke politieke gebeurtenissen, niet zal
beperken tot gezelschapsconversatie. De poli
tiek en diplomatie van Japan zijn ongetwij
feld in een beslissend stadium gekomen.
Daarvan moet zich het geheele Japansche
volk bewust zijn. Het moet de politiek der
Japansche regeering uit alle kracht steunen.
Italiaansch weremachtsbericht.
De vrede op den BALKAN
Het Joego-Slavische blad de ..Vreme"
meldt in grooten opmaak, dat dezed dagen de
vrede op den Balkan volkomen bevestigd
zal worden. Het blad doet dit bericht steu
nen op berichten van verschillende zijner
buitenlandsche correspondenten. Volgens
den correspondent te Sofia is men er in Bul-
gaarsche politieke kringen van overtuigd,
dat zeer binnenkort ook de laatste vraag
stukken, die vor den Balkan en de spilmo-
gendheden van belang zijn, geregeld zullen
worden.
Vertrek van het Britsche gezant
schap te Belgrado?
Volgens een bericht van het Rocmeensche
blad „de Curentul" uit Belgrado treft het
Britsche gezantschap aldaar voorbereidin
gen voor zijn vertrek.
Het Roemeensche financieele blad Sfarma
Pitara te Constantza meldt, dat anders dan
in hetbuitenland verbreide geruchten wil
len doen gclooven, de scheepvaart op de
Zwarte Zee volkomen normaal is. Te Con
stantza liggen op het oogenblik zes Russi
sche stoomschepen, die zaaghout voor de
Sovjet Unie laden. Twee onder Bulgaarsche
vlag varende schepen nemen petroleum voor
Rusland in. Vier Turksche schepen, die. ko
loniale waren gelost hebben, nemen thans
Roemeensche goederen voor Turkije aan
boord. Verder zijn verscheidene Russische
schepen met graan te Constantza aangeko
men.