PRIJZEN goederenverkeer ie Alkmaar. Gasontploffing te Hilversum GOUDEN TIENTJES EN SLAOLIE Een Argentijn verricht 39 parachutesprongen De scheepvaart op de Zwarte Zee in het Tusschen Duitschland en Nederland heb ben altijd zeer nauwe handelsbetrekkingen bestaan, zo schrijft: Regierungsrat Dr. Wurdt te Den Haag, verbonden aan het rijkscom missariaat voor de bezette Ncderlandsche gebieden, in het te Dusseldorf verschijnen de economische tijdschrift „Ruhr und Rhein". Na de gebeurtenissen in de maand Mei van het vorige jaar, zoo vervolgt hij, zijn die handelsbetrekkingen verder uitgebreid. Het Duitsche Rijk treedt thans bijna uit sluitend als kooper en verkooper op. Het handelsverkeer is echter in het geheel niet eenzijdig Nederland exporteert niet alleen naar Duitschland, maar importeert ook uit Duitschland. De handelsbalans tusschen beide landen is volkomen in evenwicht. Volgens de jongste mededeelingen beweegt de waarde van den wederziidschen goederenruil zich tusschen 35 en 40 millioen gulden ner maand. De he- teekenis van de wederzijdsche handelsbe trekkingen blijkt in het bijzonder uit het feit., dat voortdurend zeer aanzienlijke or ders aan de Ncderlandsche industrie ver strekt worden Zonder een van staatswege ge leide prijspolitiek zouden deze maatregelen niet mogelijk zijn geweest. Nietemin bestaan er. volgens de steeds weer gedane waarnemingen, nog groote on duidelijkheden omtrent de grondbeginselen der prijspolitiek, welke in het handelsver keer tusschen heide landen gelden. Do vol gende uiteenzettingen moeten er toe bijdra gen, deze moeilijkheden weg te nemen. Het doel van de prijspolitiek in Nederland is, zooals minister dr. Fischboeck in een rede voor de Duit sche kamer van koophandel in Ne derland onlangs heeft uiteengezet., de aanpassing aan het Duitsche prijs niveau. Alle maatregelen zijn op dit doel gericht. Uit een* dergelijke aanpassing der Ncder landsche prijzen aan het niveau van het Duitsche" rijk volgt, dat bij den afzet van Duitsche producten naar Nederland geen hoogere prijzen geëischt mogen worden dan do Duitsche binnenlandsche prijzen. Im mers, anders bestaat, het gevaar, dat het prijspeil in Nederland het Duitsche binnen landsche prijspeil overtreft. Voorloopig. zijn nog uitgezonderd de Duitsche exportprijzen, welke vóór 9 Mei 1940 reeds boven den Duit schen binnenlandschcn prijs lagen. Zij mo gen voorloopig berekend blijven. De aan de Duitsche exporteurs betaalde prijzen mogen in Nederland verder bere kend wórden. Volgens de Nederlandsche prijsverordening, welke overeenkomt met de Duitsche prijsverordening on büitenland- sche goederen van 15 Juli 1937. mogen im porteurs bij den verkoop van goederen van buitenlandsche herkomst hoogstens een prijs berekenen, die met de werkelijk po- taalde inkoopprijzen overeenkomt. De in het eerste kwartaal v. '40 bij vergelijkbare trans acties gemiddeld berekende absolute kos ten en winstbedragen mogen daarbij gere kend worden. ^Vederverkoopers mogen bij de door importeurs gekochte goederen hun verkoopprijzen verhoogen met het absolute bedrag, waarmede hun inkoopprijzen geste gen zijn. Dit geld echter slechts dan, wan neer de goederen niet bewerkt of verwerkt worden. In alle andere gevallen is het zonder toe stemming van de Ncderlandscheinstanties niet geoorloofd den hoogeren prijs te bere kenen. Uit het feit, dat de Duitsche export prijzen1 in Nederland verder berekend mo gen worden, blijkt, dat het in het eigen be lang der Duitsche exporteurs is, geen hoo gere prijzen dan de Duitsche bïnnenland- sche prijzen te verlangen. Want voor zoovér producten van gelijken aard in Nederland zelf gemaakt worden, zijn zij in prijs mee- rendeels lager. De Duitsche prijzen hebben dus hun natuurlijke grens bij de vergelijk bare Nederland binnenlandsche prijzen. Hoogere Duitsche exportprijzen brengen dus althans op de gebieden waar Nederland zelf producent is, den afzet in gevaar. Deze principieele richtsnoeren ontmoeten niet altijd begrip bij de Duitsche exporteurs. Men wenscht in de gevallen, dat de Duitsche binnenlandsche prijzen hoven de Ncder landsche prijzen liggen, of waarin men hoo gere dan de Duitsche binnenlandsche prij zen bij den uitvoer verlangt, een bescher ming tegen de Nederlandsche concurrentie en wenscht in die gevallen een verhooging van de Nederlandsche nriizen tot het export prijspeil, een eïsch, die in het Nederland sche bedrijfsleven vaak weerklank vindt. In het belane van een organische en stel selmatig geleide politiek der prijsaanpassing kunnen deze eischen echter niet altijd ver vuld worden. Prijsverhooqingen voor Neder landsche producten worden slechts dan goed qcheurd, wanneer de hosten zulks rechtvaar digen en zij economisch noodzakelijk, znn Prijsverhoogingen uitsluitend om een aan passing aan 't Rijks-Dnitsche peil te berei ken, werden tot dusver, van uitzonderingen afgezien, geweigerd. De marge tusschen de hoogere Duitsche en de lagere Nederland sche prijzen zal in den loop van den tud en binnen het bestek van de verdere vorming der kosten in Nederland worden weggeno men. Zou men thans reeds de marge door verhoogingen in evenwicht, brengen, dan zou het niet mogelijk zijn. eventucele latere onvermijdelijke stijgingen van kosten m evenwicht te brengen. Het gevaar zou be staan, dat de Nederlandsche prijzen boven de Duitsche prijzen uitkomen en dat het Duitsche prijspeil van huiten af wordt op gestuwd, hetgeen onder alle omstandigheden moet' worden vermeden. Evenwel is er een algemeene uitzondering 'toegplaten. Merkartikelen mogen in Neder land zonder verdere goedkeuring teqen de Duitsche binnenlandsche prijzen verkocht worden. Ook de kortingen der groot- en kleinhandelaren kunnen zonder meer met de Duitsche kortingen in overeenstemming gebracht worden. De grondbeginselen: uitvoer naar Neder land tegen Duitsche binnenlandsche prijzen' uitvoer naar Duitschland tegen Nederland- sehe binnenlandsche prijzen, verkoop van Ncderlandsche producten hoogstens tegen de Duitsche binnenlandsche prijzen en ver- hooeine der Nederlandsche binnenlandsche en exportprijzen slerhts dan, wanneer de kosten zulks rechtvaardigen en de verhoo ging uit. economisch oogpunt noodzakelijk is, moet bij onderhandelingen tusschen Duit sche en Nederlandsche industrieele groe- pen over prijsovereenkomsten onvoorwaar delijk in acht genomor worden. Want bij de prijsverschillen, die thans nog on bijna i'le fobicden bsofaan. moeten dergelijke overeenkomsten, hetzij in Duitschland of in -Nederland, door de overheid worden goedgekeurd. De biervoor vermelde grondbeginselen worden uiteraard elastisch gehandhaafd. Ziin de prijsverschillen gering, of worden zij in evenwicht gebracht door het feit. dat bii één industrietak een depl van de pro ducer» hoven, een ander deel onder het nrüsneil van den anderen partner ligt. dan zu'len er meestal ge-m bezwaren teg^n een prnsaannassïn"' bestaan omdat in d'® ge vallen hef bereiken van het doel aanpas sing van het gezamenlijke niveau be- '1an~-;'ker is dan het vasthouden aan de grondbeginselen. F,en andpre mogelijkheid om nriisverschillen te overbruggen is de vorming van .m5sphpr,%;sc" 0f de oprichting van ..ausgleichskassen". De pogingen, reeds thans tot e/»n prijsaan passing te komen, vinden daar haar grens, waar de prijsverschillen nog aanzienlijk zijn.: Al met al gaat de prijsaanpassing stelsel- matig verder. Want anders is het niet te begrijpen, dat de vermelde orders, die naar de Nederlandsche industrie worden overge heveld. zonder gevaar voor het Duitsche prijspeil kunnen worden overgebracht. Eén voorwaarde blijft, bestaan: dat beide partij en slechts stelselmatig en volgens welover wogen maatstaven te werk gaan. Engelsche luchtaanvallen Donderdagavond was het Engelsche lucht- wapen boven ons land bijzonder actief. Een groot aantal vliegtuigen verscheen boven Nc- derlandsch grondgebied en wierp vele bom men, welke meerendeels buiten de bebouw de kommen neervielen. In een aantal plaat sen echter ontstond schade van niet zeer ern stigen aard aan woonhuizen, aan een sleep boot, aan boerderijen en aan veel vensterrui ten. Een burger is gedood en zes zwaar ge1 wond. Een vrouw werd licht gewond, BOKSVERBOD TE ENSCHEDE EN BREDA OPGEHEVEN. Naar wij van den voorzitter van den Ne- derlandschen Boksbond vernemen, is het boksverbod in de plaatsen Breda en Enschede opgeheven. Voor de propaganda van dezen belangrijke tak van sport betcekenen beide plaat sen zeer veel. Voor de gemeente Enschedé is deze opheffing al bijzonder gelukkig, daar de organisatie van de amateurkampioenschap pen van den N.B.B. aan het oostelijk district was opgedragen. Thans zal Enschedé door het bestuur van den bond worden aangewe zen als plaats, waar deze wedstrijden moeten worden gehouden op Zondag "27 en Maandag 28 April a.s. in het gebouw Irène. (Zitting van Vrijdag 14 Maart.) Bars ngerhorni geen prijslijst in den winkel. Op 24 December van het vorige jaar con stateerde de veldwachter te Barsingerhorn, dat de slager S. j. H. aldaar geen prijslijst in zijn winkel had. Die zou ik nog krijgen van den slagers- bond, we hadden 's Maandags vergadering en Dinsdags werd ik bekeurd, voerde verd. ter verdediging aan. Ik had toen de lijst in duplo klaar, maar er stond nog geen ge- meentestempe! op; voegde hij eraan too. De wnd. Ambt. van het O.M. mr. Smal wilde met deze omstandigheden rekening houden en eischte f 3.—* boete, subs. 3 da gen hechtenis. Dat vond. verd. nogal veel in dezen tijd. De Kantonrechter, mr. Boerrigter uitspraak doende, veroordeelde verd. tot f 2.boete, subs. 1 dag. 't Zand Niet als getuige verschenen. Mej. T. M. wonende te 't Zand moest op 4 Febuari voor de rechtbank als getuige verschijnen, doch was zonder bericht weg gebleven. Deswege had zij zich thans voor den Kantonrechter te verantwoorden. Dat stond in verhand met m'n echtgenoot die is stoker bij de Rijksweermacht en moest eten, zeide verd. Dan had hij maar wat later moeten eten. U had er in ieder geval moeten zijn. Dat eten van Uw man heeft niets met de zaak te maken, voegde, mr. Boèrrigter eraan toe. De Ambt. van het O.M. vordering nemend, eischte f 6.boete, subs. 4 dagen. Verdachte vond dit nogal veel, doch werd niettemin toch conform den eisch van den Ambtenaar veroordeeld. Heerhugowaar d. een gecompliceerde aanrijding in den mtst. Twee wagens met een paard bespannen, een auto en een bakkerskar, dat waren de factoren welke op 23 Januari des morgens om tien uur op den Middenweg te Heerhu- Gisterochtend vroeg heeft in den ijzerhan del van den heer Tilburgs aan den Lo- rentzweg te Hilversum een hevige gasont ploffing plaats gehad, waardoor het huis grootendeels is ingestort. Toen mevrouw Tilburgs beneden kwam, nam zij "een sterke gaslucht in de keuken achter den winkel waar. Het bleek, dat een der muurkraantjes openstond en dat de gas slang van het kraantje was gegleden. Zij sloot het kaskraantje doch stak het andere gasstel aan, waardoor een ontploffing ont stond. De gevolgen waren zeer ernstig. De buitenmuur werd voor een groot gedeelte weggerukt, terwijl het meubilair vrijwel geheel vernield werd. Alle ruiten van den winkel en de woning sprongen. De dakpannen vlogen over de straat. Een begin van brand kon tijdig door de. bewoners worden gebluscht. De vrouw kreeg brandwonden aan gelaat en handen. Een banketbakker en een automobielhan delaar in Den Haag waren nog in het bezit van resp. 12 en 9 gouden tientjes en wilden deze tegen een goeden prijs van de hand doen. Zij vonden een melkslijter bereid om als tusschen persoon bij den verkoop te fun- geeren. Toen men tot den verkoop van de gouden tientjes tegen f37.— per stuk wilde overgaan, greep de politie in. Zij was n.1. van het voornemen op de hoogte geweest en had eenige rechercheurs de gangen van het drie tal laten nagaan. Proces-verbaal werd opge maakt wegens overtreding van de deviezen- verordening 1940. Gelijktijdig had de banketbakker een aan bieding gekregen van 100 flesschen slaolie te gen f 2.80 per flesch. De verkoop was reeds tot stand gekomen, doch de partij was dooi den aanbieder, den 3S-jarigen J. Iv. uit Voor burg, nog niet afgeleverd. Deze werd gear resteerd wegens overtreding van het prijs- beheerschingsbesluit. Nadat proces-verbaal was opgemaakt, is K. weer op vrije voeten gesteld. Het stakingsvraagstuk in de V.S. Voor de justitioneele commissie van het Huis van Afgevaardigden der V.S., heeft de voorzitter1 der marinecommissie Vinson, zijn voorstel, aan de stakingen in de wapenin dustrie een einde te maken door federale wetgeving, verdedigd. Het is onvoorwaarde lijk noodig, aldus Vinson, dat het stakings vraagstuk zeer spoedig geregeld wordt. Van 1 Januari 1940 tot midden Februari 1941 zijn door stakingen in de wapenindustrie 7.817.360 arbeidsuren verloren gegaan. In dien tijd had men 325 bommenwerpers kunnen ver vaardigen. Het Amerikaansche volk heeft er recht op, aldus vervolgde Vinson, dat al zijn deelen tot de tenuitvoerlegging van het wa penprogramma bijdragen. Dat zoowel werk gevers als werknemers van bepaalde rechten afstand doen, zooals in Vinsons voorstel het geval is, is derhalve een bittere noodzaak. Het plan tot instelling van een instantie,.die in arbeidsconflicten zou moeten bemiddelen, zou volgens Vinson het stakingsprobleem niet kunnen oplossen. Associated Press meldt, dat een dergelijk plan Donderdag aan Roosevelt is voorgelegd. gowaard tot een aanrijding aanleiding gaven. Het was toen toch al goed licht; meende Mr. Boerrigter. We leve daar nog met de ouwe tijd en het was erg mistig; zeide verd. C. B. uit Heer- hugowaard. Voor mij uit reed een paard en wagen en daar wou ik voorbij. Toen ik d'er langs was, zag ik in énémaal een auto voor me en kon geen kant meer uit. Maar het risico van het passeeren, was toch voor U, meende de Kantonrechter. U hadt achter dat voorste gespan moeten blijven, tot de weg vrij was. Heeft u nog schade gehad? I-Ict eene been van m'n paard was bezeerd en een boom van den wagen was gebroken. De schade zal ongeveer f3.50 zijn geweest; antwoordde verd. De eerste getuige J. Br. uit Alkmaar was de chauffeur van den auto. Deze verklaarde, dat er een bakkerskar aan den kant van den weg stond, welke hij voorbij moest. In eens zag hij in den mist een paard en wagen voor zicht, die een ander gespan passeerde, Het had er wel iets van of beide voerlui een ren hielden, wie het allerhardst kon gaan. Get. vond in deze omstandigheden het wel wat onverantwoordelijk van den twee den voerman, om den eersterr te passeeren. Gek had alles gedaan om het paard te sparen en had daarom het stuur naar links omgegooid, waardoor de auto tegen een boom was opgereden. Reed u hard? wilde m. Boerrigter weten. In verhand met den mist reed ik erg langzaam, zeide eet. En bent. u er goed afgekomen?, vroeg de kantonrechter. Gelukkig wel. maar ik had een schade van ongeveer 100 gulden, zeide get. hierop. Verd. ontkende, dat hii hard gereden had. De landbouwer L. P. v. d. G. uit Heer- husowaard was de voerman van het voorste trespan Deze get. zeide ook. dat door den mist. het zicht zéér slecht was. Hii had op 40 a 50 meter afstand den bakkerswagen wel zien staan en reed met een gewoon gangetje. D'er was zeen sprake van. dat verd. en hij geprobeerd hadden. welk naard het hardst liep. De naderende auto had deze eet. niet gezien. Voorts vertelde hii.d at de wee elad was. omdat er nog een dunne sneeuwkorst op lag. De Ambt. van het O.M. wilde van get J. Br. weten, of deze nog met de lichten had geknipperd? Dat heb ik zeker gedaan, aldus get. Verdachte had dit echter niet gezien. Vordering nemend, meende do Ambtenaar dat verd. onder deze omstandigheden voor zichtiger had dienen te zijn en eischte f0 boete. subs. 4 dagen. De kantonrechter vonnis wijzende, veroor- Duitsch weermachtbericht GLASGOW GETEISTERD BRITSCHE AANVAL OP HAMBURG. Het opperbevel van de Duitsche weer macht maakt bekend: Het Duitsche luchtvvapen heeft ook van nacht den vijand opnieuw geduchte slagen toegebracht. Sterke formaties gevechtsvlieg tuigen deden met groot succes aanvallen op inrichtingen van havens en werven, op op slagplaatsen van grondstoffen p.n levensmid delen en werden ondernomen tijdens volle maan en "helder uitzicht. Zij duurden ver scheidene uren. Er ontstonden tal van groote branden, die in den loop van den nacht tot een vlammenzee samensmolten. Tevens bombardeerden andere sterke forma ties gevechtsvliegtuigenin Liverpool en ITull bedrijven van de levensmiddelenindu strie, verzorgingsinrichtingen van allerlei aard en opslagplaatsen van grondstoffen. In Liverpool wezen nog oude branden, die van de aanvallen uit den vorieen nacht afkom stig waren, den gevechtsvliegtuigen den weg Andere geslaagde aanvallen waren gericht op helangrijke militaire doelen in Zuid- on Midden-F/ngeland. Twee verkenningsvlieg tuigen deden overdag een aanval op een groot tankschip in het Kanaal van Bristol en beschadigden het ernstig door voltreffers. In den loop van den dag ontstonden er aan de Britsche Zuidkust weer herbaalde- lijk luchtgevechten, waarbij de vijand zes jachtvliegtuigen van het type Spitfire ver loor. Hierbij onderscheidde zich vooral een afzonderlijk vliegend verkenningstoestel, dat een Spitfirejagor uit een formatie van vijf vijandelijke jachtvliegtuigen wegschoot, de overige aanvallers dwong terug te lcee- ren en zelf behouden de thuishaven weer bereikte. In den afgeloopen nacht deed de vijand aanvallen op verscheidene plaatsen in Noordwest-Duitschland, vooral op Hambupg. De schade aan industrie- en havenïnrichtin gen is niet aanzienlijk. Daarentegen werden in woonwijken weer verscheidene ogebou- wen. o.a. tvyee ziekenhuizen door brisant-' bommen verwoest, of zwaar beschadigd. On der de burgerbevolking ontstonden verlie- Het wereldrecord voor het grootste aan tal op elkaar volgende parachutesprongen, dat tot dusver met 38 sprongen in handen was van den Amerikaan George Waltz, is thans overtroffen door een Argentijn Tomas Picasso die 39 spróngen verricht heeft. Don derdagochtend om 7 uur begon hij aan zijn reeks sprongen op het vliegveld San Fernan- do bij Buenos Aires en ondanks het feit, dat zijn valscherm verscheidene malen onklaar geraakte en er een hevige storm opstak, wist hij tot des avonds 6 uur vol te houden. Reeds het vorige jaar heeft Picasso een poging ge daan het wereldrecord te breken, doch toen slaagde hij niet, omdat hij bij den 2len sprong gewond \$crd. DE ONGEHOORZAAMHEIDSCAMPAGNE IN BRITSCH-INDIë. Volgens officieele inlichtingen uit kringen van het Indische nationale congres, zijn se dert het begin der burgerlijke ongehoorzaam- heïdscampagne 5099 personen geari'esteerd. Deze menschen hebben boeten moeten beta len tot een totaal bedrag van 237.000 roe pijen. deelde verd. conform den eisch van het Openbaar Ministerie. Camperduin. OP ZOEK NAAR ZIJN KAT! Op den eersten Februari werd verd. J. E. uit Camperduin op den bon geslingerd, om dat hij zich bevond in het Schoorlsche duin. dat door gewone stervelingen niet mag wor den helroden. As ik me erf af kom, dan sta ik al op ver boden gi'ond en ben ik dus .altijd in over treding. Maar die verbalisant, een zekere Snip zoekt me. Hij is onbezoldigd Rijksveld wachter en tevens voorman bij bet Staats- bosclibcheer. Hij wilde maar, dat ik strik ken had gezet, maar dat was niet waar. Lk zocht naar m'n kat,; katten kan die man niet uitstaan en hij schiet er op, zeide verd. ter verdediging. De Ambt. van het O.M., vordering nemend, vond de klachten tegen den verhalisant nog al ernstig, ofschoon hij niet kan beoordee- len, of ze gegrond waren. Toch schijnt er een zekere animositeit tusschen de beide heeren te bestaan. Mr. Smal eischte f4.— boete, subs. 2 dagen. Verd. vond de boete niet hoog, maar wèl vond hij het jammer, dat hij daardoor aan Snip war. overgeleverd. Di.ent U maar eens een klacht in tegen Snip hij het Staatsboschbcheer, raadde mr. Boerrigter verd. aan en* veroordeelde hem tot f2.— boete, subs. 1 dag. Uitspraken. De Kantonrechter wees gisteren schriftelijk vonnis in de volgende zaken: De caféhouder G. B. te Schagen, die zijn schapen op een drietal stukken land had laten loopen, waar de heesten de spruitjes hadden ongevreten, werd veroordeeld tot driemaal f3.boete, subs. 3 maal 2 dagen: met toekenning aan elk der drie getuigen van een schadevergoeding ad fl.50. (De eisch luidde: f20.— boete, subs. 10 dagen en een sc.hadevei'goeding van driemaal f5.-.) J. Th. S. te Nieuwe Niedorp. die in Ileer- hugownard een aanrijding had veroorzaakt, werd door mr. Boerrigter veroordeeld tol f 10.— hoele. subs. 6 dagen. (De eisch in deze zaak luidde: f20.boete, subs. 10 dagen hechtenis. zen aan dooden en gewonden, vooral in de ziekenhuizen. Nachtjagers, luchtdoclartille- rie en marine-artillerie schoten negen der aanvallende Britsche vliegtuigen neer. Italiaaosch weermachtbericht KRETA GEBOMBARDEERD. In zijn wecrmachtsbericht no. 280 maakt het Italiaansche opperbevel het volgende be kend: ln den sector van het elfde leger aan het Grigksche front plaatselijke actie van infan terie en artillerie. Talrijke Italiaansche lucht formaties bombardeerden zonder ophouden de vijandelijke verdedigingswerken en troe pen. Bovendien werd een belangrijke Griek- sche vlootbasis gebombardeerd. Vijf vijande lijke vliegtuigen werden door een formatie Italiaansche jachtvliegtuigen neergehaald. Drie van onze toestellen zijn niet terugge keerd. In den ochtend van 13 Maart trachtten vijandelijke torpedovliegtuigen Italiaansche schepen aan te vallen, welke gemeerd lagen in de haven van Valona. Als gevolg van de hevige luchtafweer der Koninklijke marine, konden slechts twee vijandelijke vliegtuigen den aanval uitvoeren, doch zij werden bei de neergehaald. De bemanningen werden gevangen genomen. Slechts één schip werd beschadigd. Een Duitsche luchtformatie heeft in den nacht van 12 op 13 Maart vijandelijke lucht en vlootbases in Noord-Afrika bestookt. Op den beganen grond staande vliegtuigen, ge motoriseerde strijdmiddelen en verscheide ne andere inrichtingen werden vernield. Vijandelijke vliegtuigen ondernamen een nacht,elijken bomaanval op Tripolis en brach ten lichte schade aan. Onze luchtformaties bombardeerden de lucht.hases op het eiland Kreta. In den nacht van 12 op 13 Maart wier pen Britsche vliegtuigen brand- en brisant bommen op eenige dorpen en op een kloos ter van het eiland Rhodos, waarbij twee be woners gedood en twee andere gewond wer den. Er werd eenige schade toegebracht aan woonhuizen. In Oost-Afrika werd een vijandelijke aan val in den sector Keren afgeslagen, ln den Opper-Soedan bombardeerden onze vliegtui- ge gemotoriseerde strijdmiddelen en troepen. Diplomatie van Japan in beslissend stadium In een beschouwing over de politieke ont wikkeling schrijft de „Kokoemin Sjimboen", dat de leen- en pachtwet en Matsocoka's reis naar Europa een nieuwe bijdrage leveren tot een duidelijke uitstijjpeling der fronten. Er behoeft niet meer aan getwijfeld te worden, dat de verhouding tusschen het Engelsch Amerikaansche en het JapanschDuitsch Italiaansche kamp ernstiger wordt. Matsoe- oka komt naar Berlijn en Rome op een oogen- blik, dat de Europeesche onderteekenaars van het driemogendhedenverdrag zich gereed maken voor den definitieven slag tegen En geland, terwijl de Vereenigde Staten hun hulp aan Engeland vergrooten. Er is echter nog een andere factor, die niet over het hoofd gezien mag worden. In het Verre Oosten zijn Thailand en Indo-China toegetreden tot de reorganisatie van Oost-Azië onder Japansche leiding. Ook de reis van Matsocoka zal een diplomatieke zet blijken te zijn tegen de An gelsaksische pogingen tot verhindering dezer reorganisatie. Het spreekt vanzelf, dat Matsocoka zich op een reis in een tijd, die zoo rijk is aan be langrijke politieke gebeurtenissen, niet zal beperken tot gezelschapsconversatie. De poli tiek en diplomatie van Japan zijn ongetwij feld in een beslissend stadium gekomen. Daarvan moet zich het geheele Japansche volk bewust zijn. Het moet de politiek der Japansche regeering uit alle kracht steunen. Italiaansch weremachtsbericht. De vrede op den BALKAN Het Joego-Slavische blad de ..Vreme" meldt in grooten opmaak, dat dezed dagen de vrede op den Balkan volkomen bevestigd zal worden. Het blad doet dit bericht steu nen op berichten van verschillende zijner buitenlandsche correspondenten. Volgens den correspondent te Sofia is men er in Bul- gaarsche politieke kringen van overtuigd, dat zeer binnenkort ook de laatste vraag stukken, die vor den Balkan en de spilmo- gendheden van belang zijn, geregeld zullen worden. Vertrek van het Britsche gezant schap te Belgrado? Volgens een bericht van het Rocmeensche blad „de Curentul" uit Belgrado treft het Britsche gezantschap aldaar voorbereidin gen voor zijn vertrek. Het Roemeensche financieele blad Sfarma Pitara te Constantza meldt, dat anders dan in hetbuitenland verbreide geruchten wil len doen gclooven, de scheepvaart op de Zwarte Zee volkomen normaal is. Te Con stantza liggen op het oogenblik zes Russi sche stoomschepen, die zaaghout voor de Sovjet Unie laden. Twee onder Bulgaarsche vlag varende schepen nemen petroleum voor Rusland in. Vier Turksche schepen, die. ko loniale waren gelost hebben, nemen thans Roemeensche goederen voor Turkije aan boord. Verder zijn verscheidene Russische schepen met graan te Constantza aangeko men.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1941 | | pagina 7