Het mond-
Nederlandsche chauffeurs in
België en Noord - Frankrijk
en klauwzeer
Vijf daag sche reis
van Nederlandsche
journalisten
HET GEVONDEN
VROUWENHOOFD
Botsingen aan de grens
van Thailand en Malakka
Midden in het eigenlijke oorlogsgebied,
waarboven het heele etmaal door de
vliegmachines gonzen en snorren, de zoek
lichten hun felle flitsen omhoog pieken
en doffe detonaties van ontploffende
bommen langs den gezichtseinder
voortrollen
(V an een bij zonder en
correspondentj
OVER de eindelooze, .verlaten
wegen van Noord-Frankrijk
snorren en denderen lange
colonnes grauwgrijze auto's
met transporten voor de Duitsche
weermacht. Vol zijn de wagens in
Zuidelijke en Westelijke richting,
leeg zijn ze veelal als zij terugko
men, of het moest zijn dat soldaten
een eind kunnen mederijden. Laat
het U niet verwonderen wanneer ge,
bij het passeeren van zulk een co
lonne die voor rust, tanken of wa
ter innemen even aan den kant
van den weg staat, opeens Neder-
landsch hoort spreken.
Onze eigen taal, daar ver in het bezette
Fransche land, dicht achter het Duitsche
Kanaalfront midden in het eigenlijke oor
logsgebied, waarboven het heele etmaal
door de vliegmachines gonzen en snorren,
hooger en lager, waar soms het afweerge
schut blaft en dondert, de zoeklichten hun
felle flitsen omhoog pieken en doffe deto
naties van ontploffende bommen langs den
gezichtseinder voortrollen. Nederlandsch
uit den mond van bestuurders van Duit
sche militaire vrachtauto's, want heel wat
landgenooten hebben hier arbeid gezocht
en gevonden in het kader van het N.S.K.K.,
de wijdvertakte, paramilitaire organisatie,
welke met het transport in dit etappege-
bied is belast ten behoeve van de hier en in
België gestationneerde Duitsche lucht
macht
In den loop van het vorige najaar zijn ge
leidelijk aan eenige duizenden Nederlan
ders, die konden autorijden, naar Noord-
Frankrijk getrokken, sommigen op eigen
gelegenheid, velen op hier te lande gevor
derde of gehuurde vrachtauto's en zij heb
ben toen een contract voor langeren of kor-
teren tijd gete'ekend om als burger vracht
auto's te rijden voor militaire transporten.
Gedurende den laatsten tijd is een deel
van deze mannen opgenomen in het N.S.M.
K., het Nat. Soc. Motor Korps, opgericht
door de W. A. De deelen van dit N.S.M.K.,
welke zich in België en Noord-Frankrijk
bevinden, zijn als Nederlandsche lcolonnes
ingevegl. in de N.S.K.K.-Transport-Brigade
in de Luftgau België en Noord-Frankrijk.
Wij leven wel in een tijd van toenemend
afkortingen-gebruik maar eenige verdui
delijking is hier toch wel noodig. Het Nat.
Soc. Kraftfahrt Korps is, evenals andere
organisaties der N.S.D.A.P. reeds in de
eerste jaren na 1920 ontstaan, toen Adolf
Hitier met een kleine schare volgelingen
den politieken strijd begon. Wie hunner
een auto had, stelde die gratis ter beschik
king voor vervoer van sprekers in verkie
zingstijd, van vlugschriften en stormafdee-
lingen. Na 1933 kwam de geleidelijke moto
riseering van de Duitsche Weermacht en
evenwijdig hiermede groeide het N.S.K.K.
als officieele partijorganisatie.
De leiding hiervan had een van I-Iitler's
oudste medestrijders, Adolf Hühnlein, die
er in slaagde, in enkele jaren een half mil-
lioen mannen voor dezen vrijwilligen ar
beid bijeen te brengen, in semimilitaire for
maties in te deelen en te oefenen. Het vre
deswerk van het N.S.K.K. bestond daarin,
dat het Duitsche Volk en in het bijzonder
de opgroeiende manlijke jeugd, met den
motor, met de auto en met het rijden ook
onder de moeilijkste omstandigheden, ver
trouwd werd gemaakt. Overal werden N.S.
K.K. motorsportscholen opgericht, welke
tevens belast werden met de technische op
leiding van jonge recruten, die bij gemoto
riseerde weermachtsonderdeelen waren in
gedeeld. Voorts hield het N.S K.K. zich voor
al bezig met de verkeersopvoeding van het
Duitsche Volk en ook richtte het vele Hulp
diensten langs den weg in.
Toen deze oorlog uitbrak werden meer
dan 80 procent van de autobestuurders en
60 procent van alle manschappen onder de
wapenen geroepen. Doch alle moeilijkheden
konden overwonnen worden en weldra
kreeg het Korps zijn eerste oorlogsopdrach
ten in Polen en bij de werken van den
Westwal. Naarmate de Duitsche- weer
macht in het Westen voortrukte, volgde de
N.S.K.K.-formaties hen „op de. wielen" en
ontelbare transporten van munitie, brug-
genbouwmateriaal en levensmiddelen zijn
sedertdien vaak onder zware en gevaarlij
ke omstandigheden, uitgevoerd. Zij reden
ook voedsel aan voor de Belgische en Fran
sche vluchtelingen, brachten geëvacueerden
uit den Elzas èn uit Lotharingen weer naar
huis, herstelden vernielde richtingaanwij
zers en plaatsten nieuwe aanwijzingsbor
den. Tegen het einde van het vorige jaar
kreeg het N.S K.K. het verzoek zich te be
lasten met de geheele transportregeling
voor de luchtmacht in België en Noord-
Frankrijk. In korten tijd werd toen een N.
S.K.K. Transportregiment opgericht en uit-'
gerust en eenige maanden geleden werd
het apparaat uitgebreid tot de „N.S.K.K.-
Transport-Brigade Luftwaffe". Dat hier
voor, behalve tallooze auto's ook veel mèn-
schen noodig waren, spreekt wel vanzelf en
zoo is geleidelijk met andere niet-Duit-
schers ook een contingent. Nederlanders als
chauffeur, monteur of begeleider bij deze
Brigade gekomen
Een klein gezelschap Nederlandsche jour
nalisten heeft dezer dagen een vijfdaag-
sche reis gemaakt door t België en Noord-
Frankrijk, op uit noodiging van 't N.S.K.K.
in samenwerking met de W.A. en het depar
tement van Volksvoorlichting en Kunsten,
en daarbij is hun getoond, hoe deze Ne
derlandsche autobestuurders worden opge
leid, onder welke omstandigheden zij hun
werk verrichten en hoe hun materieele
verzorging is.
Ergens in België is een klein stadje, in
de schaduw van een oude citadel. Deze
18de eeuwsche vesting is tientallen van ja
ren buiten gebruik geweest en vóór den oor
log hebben er alleen politieke gevangenen
nog wel eens een gedwongen gastvrijheid
genoten. Net is zoo'n overjarige versterking
met groene wallen, waaronder gemetselde
gewelven, rond een ruim plein. Een smal
le brug leidt naar een nauwe poort, waar
voor een Nederlandsch W. A.-man en een
Vlaamsche Zwarte soldaat de wacht hou
den.
Hier, in deze historische omgeving ko
men de buitenlandsche, aanstaande N.S.lv.
K.-mannen eerst tezamen om een rudimen
taire militaire opvoeding te ontvangen. Zij
zijn hier niet lang, worden in eenheden van
een veertigtal elk Nederlanders en Vla
mingen afzonderlijk ingedeeld, waarbij
hun elementaire - discipline wordt. bijge
bracht wat nog wel eens noodig is!
en gaan dan, in de kolonnes aan den ar
beid.
Toen men er voor het eerst kwam, een
maand geleden ongeveer, was er niets in
de oude citadel, slechts holle ruimten, vuil
en schemerig. Thans vindt men er slaap
zalen die aan redelijke eischen voldoen en
heldere keukens, welke al wel eens 3500
man p.er dag gespijzigd hebben uit hun bat
terij van drie glimmende ketels van 1500
liter elk. Toen wij er een half uurtje rond
keken had dit „doorgangshuis" een bevol
king van 1500 man, van wie ruim 600 Ne
derlanders de rest Vlamingen van de
z.g. „zwarte brigade" en de comman
dant vertelde, dat er tot dusver ongeveer
1600 Nederlanders waren afgeleverd.
Ervaren autorijders gaan al gauw naar
de troep, de meesten volgen eerst nog een
cursus aan de motorrijschool te Brussel. In
de buurt van de plaats, waar de meerge
noemde citadel is, bevindt zich ook het wa
genpark van het N.S.K.K., waar alle pas
gevorderde en gehuurde vrachtautp's eerst
worden gespoten, nagekeken en zóonoodig
gerepareerd.
Het aantal merken is langzamerhand zoo
groot geworden,dat het nu niet meer moge
lijk is „raszuivere" kolonnes samen te
stellen, naar de commandant, man uit het
bedrijfsleven, zijn bezoekers toevertrouwde.
De rijschool, waar de cursus 14 dagen
duurt, is er om de mannen goed en veilig
te leeren rijden en vooral ook om hen in
te wijden, als het noodig is, in de gehei
men van het rijden met vrachtauto's in
moeilijk' terrein, buiten de wegen, want op
dit punt zijn wij Nederlanders dank zij ons
voortreffelijke wegennet, nogal verwend!
Behalve aan de theorie, wordt vooral veel
aandacht besteed aan de practijk, waarvoor
de mooist denkbare hindernisbanen vlak
bij de hand zijn. En zoo zagen wij op dien
ochtend, dat wij de Rijschool bezochten, de
auto's als vliegen op het spek tegen steile
hellingen opkruipen, logge wagens goed
moedig over het kuilige terrein voorthobbe
len en een eindje verder een auto met ge
blokkeerde wielen zigzag naar beneden ko
men. Als in een mierenhoop krioelen de
donkergrijze wagens over het geacciden
teerde terrein door elkaar, hier bestormt er
een een onneembaar schijnende wand en
zijn motor, waar alles uit gehaald wordt
wat er maar inzit, giert in uiterste kracht
inspanning boven al het lawaai beneden
hem uit. Het mislukt een paar maal, maar
tenslotte is de kranige rijder toch boven.
Zijn passagiers in de laadbak, cursisten die
straks om beurten achter het stuurwiel
moeten plaatsnemen, nu daverend door el
kaar geschud, konden 's avonds wel eens
wat hoofdpijn hebben gehad....
Vijf dagen lang heeft de reisleider N.S.K.
K.-obertruppführer ,C. O. Windecker, pres-
sereferent der Brigade, zelf journalist en
schrijver van naam, ons gezelschap laten
zien wat voor een doodgewonen burger in
de oorlogszone niet verborgen moet blijven
en misschien wel iets meer da ndat en
zo hebben wij, globaal, een indruk gekre
gen van het werk van het N.S.K.K. in Bel
gië en Noord-Frankrijk; wij hebben dë
werkplaatsen bezichtigd, zooals er 54 ge
huurd zijn, met Belgische en Nederland
sche vaklui, onder Duitsche opzichters,
voor alle voorkomende reparaties, men
heeft ons aan de hand van statistieken en
grafieken getoond dat het aantal tijdelijk
buiten "bedrijf zijnde vrachtauto's terugge
bracht is tot 1115 proc. en ons vervoer-
cijfers verteld welke we hier niet mogen
neerschrijven. Wij weten nu dat het N.S.
K.K. over complete werkplaatsen op wielen
beschikt en ter, wat sombere, afwisseling
ging de tocht dan verder door het Fran
sche land waar de wonden van een korten
lievigen strijd in menig stadje en dorp nog
niet geheeld zijn.
In Rijssel is in de Rue de Paris ho. 96 een
leegstaand winkelpand van onder tot boven
ingericht als Tehuis voor passagierende W.
A.-mannen, met een ruime cantine beneden
en verder een conversatiezaal, werk- en
leeskamers, een muzielcvertrek en slaap
gelegenheden op de drie verdiepingen. Hier
hebben zij, toen ons gezelschap er een
avond de gast was van banleider P. Lan-
geveld, den verbindingsofficier tusschen de
Brigade en de W.A.-staf, in onopgesmukte
woorden verteld van hun werk legering voe
ding en ontspanning. Bij veel lof en tevre
denheid wij hoorden het later ook er
gens in een gewezen seminarie, waar nu
eenige afdeelingen W. A.-mannen wonen-
als-zij-niet-onderweg-zijn kwam ook critiek
tot uiting. De een klaagde over slechte post
verbinding met thuis, een ander over uitge
steld verlof, en het eten smaakt ook wel
eens anders; kortom, hoe werd er bij ons
in dienst ook niet, en met toewijding ge
kankerd! Maar over het geheel was men
over de materieele verzorging tevreden en
voor het overige bereid, in aanmerking
te nemen, dat men nog midden in oorlog
zit.
Als wij, als buitenstaander, dan nog een
opmerking mogen maken is het deze: zou
er niet wat meer voor goede ontspanning
gedaan kunnen worden: kisten met lees
boeken, vooral voor de kleine afdeelingen
buiten, ver van een stad filmvoorstel
lingen e.d.?
Wij hebben uit bonte indrukken van een
kriskrasreis slechts eenige grepen kunnen1
doen, voldoende wellicht om hun die hierin
belangstellen eenige inzicht te geven in de
levensomstandigheden van de Nederlanders
die verkozen hebben hun arbeidskracht
vrijwillig in dienst te stellen van den Duit-
sclien etappendienst, zooals die 'verzorgd
wordt door het N.S.K.K..
De roulette draaide
Politie deed op listige wijze een
inval.
Op listige wijze heeft de politie te Am
sterdam een inval gedaan in een woning
aan, de Leidschekade waar gelegenheid tot
hazardspel werd gegeven. Terwijl een der
politiemannen, na aangebeld te hebben,
dengene, die de deur open deed, aan den
praat hield, glipten de andere stuk voor
stuk naar binnen, waar een 14-tal personen
om de roulettetafel geschaard zat. Het ge
noegen van den bewoner, een 32-jarigen ho
telhouder zooveel nieuwe gasten te zien,
verkeerde spoedig in angst, toen hij be
merkte, dat deze. van de politie waren.
Het geheele gezelschap werd naar het
bureau Leidscheplein gebracht en daar_ver
hoord. De exploitant en dé bankhouder ble
ven in arrest. De overigen werden weer op
vrije voeten gesteld.
Verdacht van moord op zijn echt
genoot».
Omtrent den 52-jarigen Amsterdammer,
die in verband met het vindep van eep
vrouwenhoofd in het Merwedekanaal enkele
dagen geleden te Rotterdam is aangehouden,
vernemen wij nader, dat de man een
werklooze monteur, wonende in Amsterdam
Oost, verdacht wordt van moord op zijn
echtgenoote Deze moet reeds eenigen tijd
worden vermist.
De arrestant is gister voor den officier
van justitie geleid. Hoewel de politie zeer
bezwarende aanwijzingen tegen hem heeft,
blijft hij tot nu toe hardnekkig ontkennen.
Amerikaansche piloten voor
Tsjoengking?
Domei publiceert berichten uit Singapore,
Sjanghai en andere plaatsen, volgens welke
de Vereonigde Staten aan de- regeering van
Tsjoengking piloten ter beschikking stelt.
Amerikaansche piloten en deskundigen van
het luchtwapen zouden uit den actièven
dienst treden en in dienst van de regeering
van Tsjoengking gaan.
De woordvoerder van het inlichtingenbu
reau zeide naar aanleiding hiervan het vol
gende: indien deze berichten juist zijn, zou
het alleen een verspilling van menschen en
materiaal zijn.
AMERIKAANSCHE TROEPEN OP
GROENLAND?
De Britsche berichtendienst beweert, dat
Amerikaansche troepen op Groenland zijn
aangekomen. Naar men zegt, zouden zij
daar vliegvelden willen aanleggen, aldus een
bericht van het D.N.B. uit Berlijn.
DOODELIJKE ONGEVALLEN IN
AMERIKA.
New York, 3 Juni (D.NB.). In de Ver.
Staten zijn tijdens het jongste weekeinde in
totaal 496 personen, onder wie 326 door
auto-ongelukken, omgekomen.
D.N.B. meldt, dat. volgens een bericht
•van Tokio Asahi Sjimboen uit Bangkok in
het grensgebied van Thailand en Britsch
Malakka den laatsten tijd aan beide zijden
de troepen zijn versterkt. Door het uit
dagende optreden van de Britten, zegt
D.N.B., zijn er reeds eenige malen botsin
gen' aa.n de grens voorgevallen. Steeds weer
probeerden de Engelschen over de grens te
komen en bij de conflicten met de Thai-
landsche grenswacht gaven zij steeds weer
als oorzaak op, dat de grenslijn onduide
lijk is. Zoo werd de Engelsche druk op
Thailand sterker. Aan den anderen kant
hebben de Engelschen de methoden van
hun economische politiek jegens Thailand
volkomen gewijzigd. In tegenstelling tot de
laatste maanden, waarin zij op Bangkok
den sterksten economischen 'en financieelen
druk uitoefenden, om Thailand aan hun
zijde te dwingen, probeerden zij het thans
met de metliode der economische steunver-
leening. Op het oogenblik vertoeft de Thai-
land&che minister Nibira op uit,noodiging
van de Britsche overheid in Singapore, om
onderhandelingen te voeren over de leve
ring van petroleum, welke Thailand drin
gend noodig heeft. Nibira heeft boven
dien reeds een onderhoud gehad met den
opperbevelhebber der Britten, in hét Verre
Oosten, generaal Popham. De Engelschen
hadden als tegenprestatie voor de levering
van petroleum voorgesteld, die producten
af te nemen, welke thans, door Japan ge
kocht worclen. Deze onderhandelingen tus
schen Thailand en de Engelschen, zoo be
toogt het blad, verdienen de grootste aan
dacht van Japansche zijde.
linie tusschen Engeland
en de V.S.?
De New York Times meldt, dat de be
kende Britsche Iabourafgevaardigde, kolo
nel Wedge-wood. vanuit Canada te New York
is aangekomen. In een interview heeft
Wedgewood verklaard, dat de Verecnigde
Staten en Groot-Brittannië onmiddellijk
een unie dienen te vormen, teneinde de
democratie te redden en een basis voor
een permanente vrede te verkrijgen. Voorts
verklaarde hij. dat hij minstens drie maan
den in de Vereen igde Staten wil blijven.
BOERDERIJ.
HET PLAN-HOOVER.
Washington, 3 Juni (D.N.B.) De •de
mocratische senator Thomas heeft een
door 37 senatoren onderteekende resolutie
ingediend., waarin gevraagd wordt het plan
Hoovcr aan t.c nemen. Dit' plan voorziet in
het verstrekken van levensmiddelen aan de
burgerbevolking in de bezette gebieden in
F.uropa. De resolutie stelt voor, dat de mi
nister van buitenlandsche zaken spoedig
een effectief program van hulpverleening
ten uitvoer zal leggen.
EEREDOCTORAAT VOOR HALIFAX.
New York, 3 Juni (D.N.B.) De bladen
melden, dat aan den Britschen ambassa
deur, Lord Halifax. het eeredoctoraat, in de
rechten door de Columbia-universiteit ver
leend. zal worden.
DE DIRECTEUR VAN DEN VEE-
ARTSENIJKUNDIGEN DIENST
RICHT ZICH TOT DE BOEREN.
Medewerking een
eerste vereischte
In verband met het feit, dat het,
aanvankelijk sporadisch voorko
mende, mond- en klauwzeer zich
de laatste weken, voornamelijk in
Zuid-Holland, eenigermate heeft
uitgebreid, heeft de directeur van
den veear.tsenijkundigen dienst,
prof. dr. H. C. E. Berger, zich tot de
veehouders géwend met een opwek
king om bij de bestrijding van de
ze ziekte medewerking te verlee-
nen. Hierbij wijst de directeur erop,
dat vooral onder de tegenwoordige
omstandigheden moet worden ge
tracht te voorkomen, dat dit lijden
een grooten omvang onder den Ne-
derlandschen veestapel zou aanne
men.
Over het algejneen aldus prof. Berger
vertoont de ziekte tot dusverre een goed
aardig karakter en blijft zij in een veebe-
slag, waarin zij optreedt, veelal tot enkele,
in den regel jongere dieren, beperkt. De
andere dieren schijnen uit de vorige epide-
miën nog een zekere onvatbaarheid te heb
ben overgehouden.
Echter doen zich als gevolg van een en
ander aanvankelijk zekere moeilijkheden
voor te aanzien van het zoogenaamde re
convalescente serum. Men is in het huidige
stadium dan ook in hooge mate aangewe
zen op de veterinaire politie-maatregelen.
Zullen deze een zoo nuttig mogelijk effect
sorteeren, dan is in de eerste plaats de me
dewerking der veehouders vereischt.
De directeur van den dienst doet
op deze medewerking een - beroep
en legt er den nadruk is, dat de
veehouders, wanneer zij meenen,
verschijnselen van mond- en klauw
zeer onder hun dieren te bespeuren
daarvan onmiddellijk aangifte be
lmoren te doen. 'Ook stelt hij in het
licht, dat een goede verpleging van
de zieke dieren, mede te voorko
ming van de zoogenaamde naziek-
ten„ van het allergrootste belang is.
Alleen de dierenarts kan den boe
ren in dit verband de juiste voor
lichting geven, zoodat het noodig
is, dat zij hem raadplegen.
De directeur van den veeartscnijkundigen
dienst, eindigt zijn, tot de boeren gerichte,
opwekking met erop te wijzen, dat eer^
deugdelijke samenwerking tusschen de
veehouders en den dienst de mogelijkheid
schept, dat gevaren, die bij het optreden
van het mond- en klauwzeer kunnen drei
gen, zooveel doenlijk worden afgewend. De
medewerking der boeren is in het belang
in de eerste plaats van henzei ven, maar
tevens van heel het Nederlandsche volk.
Geen Amerikaansche wapens
aan Ierland
In een onderhoud met den vioe-minister
van buitenlandsche zaken ^der V. S., Sum>
ner Welles, heeft, volgens D.N.B., de Ier-
sche gezant, Brennan, medeg'edeeld, dat
Ierland bereid is het aanbod van Roose-
velt om levensmiddelen ter waarde van
500.000 dollar te sturen, aan te nemen,
"Volgens de New York Herald Tribune
heeft de Iersche gekant echter uiting w
geven aan zijn teleurstelling over het feit
dat Amerika aan Ierland geen wapens zal
leveren. Verder meldt het blad, dat (Ie
Iersche minister van verdediging, Aiken,
die voor het koopen van wapens sindi
eenigen tijd in Amerika vertoeft, binnen
kort naar Ierland zal terugkeeren.
486e STAATSLOTERIJ
(Niet officieel)
5de klasse, 9de lijst
Trekking van Dinsdag 3 Jnnl 1941
Hooge Prijzen
1000.10135 14108 15050
400.—: 10500 14521
200.—: 15259 20481
100.—: 4750 9404 12410 12939 14695
20359
Prezen van t 70.
1109 1254 1658 1772 1854 1976 2055
2226 2275 2320 2341 2769 2821 2837
3269 3343 3428 3473 3489 3492 3527
3764 3785 3902 4028 4073 4085 4115
4351 4640 4720 4844 4946 4992 5026
5280 5375 5396 5411 5419 5494 5598
5812 5819 5820 5932 6150 6254 6542
6720 6726 6727 6731 6801 6883 6889
7027 7202 7228 7237 7454 7471 7498
7714 7716 7787 8031 8249 8312 8479
8745 8924 8926 9123 9169 9329 9339
9446 9486 9525 9581 9'677 9727 9847
1Ó012 10034 10075 10082 10266 10276 10348
11021 11092 11110 11112 11173 11277 11316
11404 11489 11607 11697 11700 11718 11835
12016 12085 12179 12277 12355 12379 12390
12677 12792 12870 13180 13245 13264 13450
13659 13690 13692 13746 13931 13944 14210
14464 14491 14498 14524 14721 14762 14874
15091 15306 15441 15442 15590 15714 15737
16132 16137 16197 16225 16282 16368 16667
16727 16753 16780 16897 16963 17401 17663
17817 17887 17935 17944 18089 18145 18167
18253 18262 18315 18523 18754 18765 18876
18922 19005 19325 19373 19410 18426 19569
19621 19630 19650 19875 19879 19888 19898
.20042 20117 20176 20254 20328 20384 20440
20672 20797 20844 20985 21045 21198 21248
21332 21957 21983
19411
2141
3184
3681|
4271
52481
5773
6569
7019
7581
8525
9354
11345
11989
12623
13558
14381
15051
15811
16691
17734
18191
18881
19598
19909
20611
21283
Nieten
1016 1020 1043 1089 1095 1100 1107 120
1224 1280 1313 1333 1338 1361 1402 153!
1568 1588 1616 1630 1642 1715 1763 17?
1811 1900 1910 1926 1965 1966 2007 205
2081 2102 2133 2227 2246 2266 2279 231
2327 2347 2374 2402 2414 2429 2432 245
2460 2472 2531 2545 2563 2599 2624 263:
2643 2657 2723 2755 2843 2900 2941 295
2972 2975 2981 3025 3083 3092 3157 321
3274 3339 3352 3368 3385 3453 3524 353
3577 3613 3720* 3787 3792 3809 3817 393
3969 3986 4030 4033 4042 4055 4065 407=
4095 4167 4179 4183 4194 4235 4276 430
4331 4352 4394 4420 4433 4512 4548 455
4594 4597 4604 4614 4643 4652 4734 478
4797 4821 4850 4866 4867 4892 4907 492
5048 5075 5088 5121 5123 5138 5177 521'
5322 5326 5415 5429 5431 5435 5441 5491
5495 5500 5519 5532 5561 5605 5618 5621
5627 5635 5643 5663 5665 5762 5822 5821
5838 5840 5886 5892 5913 5970 5991 602'
6035 6037 6047 6050 6080 6085 6108 612'
6132 61T2 6189 6232 6256 6259 6282 6301
6304 6390 6430 6446 6462 6546 6565 6631
6691 6709 6748 6775 6789 .6790 6861 687
6877 6940 6959 6960 6967 6968 6973 697,
7055 7094 7111 7121 7129 7160 7163 718
7188 7264 7307 7320 7331 7359 7401 743
7477 7547 7585 7594 7649 7665 7666 768
7698 7706 7740 7775 7821 7839 7845 784
7852 7873 7934 8016 8024 8038 8040 808
8099 8150 8183 8217 8223 8258 8303 833
8412 8427 8447 8490 8503 8545 8658 868
8715 8727 8730 8741 8759 8772 8812 885
8879 8890 8968 8971 8977 8989 8991 003
9051 9070 9088 9093 9109 9112 9135 918
9182 9201 9271 9273 9278 9305 9398 940
9406 9412 9435 9450 9468 9469 9535 955
9659 9660 9704 9723 9771 9829 9831 984
9852 9896 9980 9981 10027 10033 10045 1005
10061 10132 10147 10173 10251 10265 10318 1035
10377 10389 10405 10407 1Ó419 10433 10449 1041
10485 10511 10515 10535 10540 10583 10636 1065
10678 10717 10771 10778 10800 10810 10813 1081
10860 10911 10926 10939 10991 11004 11016 110!
11054 11076 11104 11119 11135 11165 11175 1115
11201 11269 11282 11290 11313 11317 11346 1135
11429 11433 11470 11498 11509 11519 11546 1151
11592 11605 11652 11658 11682 11739 11751 117f
11809 11816 11852 11890 11895 11906 11950 1191
12015 12031 12041 12090 12111 12123 12225 122!
12253 12304 12316 12334 12337 12395 12443 124£
12549 12600 12625 12657 12743 12748 12774 1271
12791 12804 12853 12924 12931 12943 12958 1297
12984 12989 12995 13044 13075 1308Ö 13091 1311
13148 13224 13278 13305 13319 13373 13477 1355
13553 13605 13633 13665 13695 13703 13711 13?!
13760 13761 13789 13813 13823 13838 13875 1388
1S910 13927 13869 13978 13994 14016 14027 1403
14122 14158 14230 14240 14272 14294 14296 1435
14381 14409 14413 14421 14444 14465 14468 1441
14535 14563 14742 14748 14753 14819 14994 150!
15054 15083 15085 15096 15111 15115 15144 151?
15168 15171 15177 15273 15293 15298 15368 153S
15414 15454 15464 15472 15493 15536 15583 1561
15601 15704 15740 15753 15757 15791 15805 1581
15842 15845 15873 15939 16002 16032 16034 1601
16096 16113 16120 16170 16229 16232 16261 163(
16332 16360 16369 16383 16428 16435 16446 1645
16564 16572 16664 16685 16693 16726 16733 167?
16737 16768 16838 16873 16908 16910 16917 169!
16957 16971 17006 17029 17071 17104 17118 172J
17224 17232 17291 17316" 17339 17478 17485 1745
17542 17583 17589 17667 17744 17749 17806 1785
17860 17879 17937 17964 18042 18079 18136 1815
18214 18244 18248 18258 18273 18311 18322 1835
18389 18547 18550 18585 18641 18660 18661 1861
18711 18779 18790 18902 18919 18920 18927 189!
18983 19006 19025 19045 19109 19134 19140 191!
19178 19185 19220 19223 19250 19251 19254 192<
10282 19329 19360 19364 19392 19396 19428 194!
19486 19553 19583 19612 19624 19725 19796 1981
19851 19874 19877 19963 19987 20054 20087 2005
20107 20140 20154 20157 20169 20195 20196 2021
20211 20224 20249 20261 20269 20374 20409 2045
20561 20585 20656 20660 20679 20699 20757 207'
20779 20833 20841 20887 20938 20942 20955
2Ö973 20980 21086 21093 21112 21175 21177 2115
21194 21199 21250 21303 21379 21403 21424 2141
21436 21518 21526 21529 21549 21556 21571 215'
21580 21659 21664 21679 21749 21750 21753 217?
21772 21863 21866 21875 21907 21932
Verbetering: 5e klasse 8e lijst: 3931 m.z. 399