Het mond- Nederlandsche chauffeurs in België en Noord - Frankrijk en klauwzeer Vijf daag sche reis van Nederlandsche journalisten HET GEVONDEN VROUWENHOOFD Botsingen aan de grens van Thailand en Malakka Midden in het eigenlijke oorlogsgebied, waarboven het heele etmaal door de vliegmachines gonzen en snorren, de zoek lichten hun felle flitsen omhoog pieken en doffe detonaties van ontploffende bommen langs den gezichtseinder voortrollen (V an een bij zonder en correspondentj OVER de eindelooze, .verlaten wegen van Noord-Frankrijk snorren en denderen lange colonnes grauwgrijze auto's met transporten voor de Duitsche weermacht. Vol zijn de wagens in Zuidelijke en Westelijke richting, leeg zijn ze veelal als zij terugko men, of het moest zijn dat soldaten een eind kunnen mederijden. Laat het U niet verwonderen wanneer ge, bij het passeeren van zulk een co lonne die voor rust, tanken of wa ter innemen even aan den kant van den weg staat, opeens Neder- landsch hoort spreken. Onze eigen taal, daar ver in het bezette Fransche land, dicht achter het Duitsche Kanaalfront midden in het eigenlijke oor logsgebied, waarboven het heele etmaal door de vliegmachines gonzen en snorren, hooger en lager, waar soms het afweerge schut blaft en dondert, de zoeklichten hun felle flitsen omhoog pieken en doffe deto naties van ontploffende bommen langs den gezichtseinder voortrollen. Nederlandsch uit den mond van bestuurders van Duit sche militaire vrachtauto's, want heel wat landgenooten hebben hier arbeid gezocht en gevonden in het kader van het N.S.K.K., de wijdvertakte, paramilitaire organisatie, welke met het transport in dit etappege- bied is belast ten behoeve van de hier en in België gestationneerde Duitsche lucht macht In den loop van het vorige najaar zijn ge leidelijk aan eenige duizenden Nederlan ders, die konden autorijden, naar Noord- Frankrijk getrokken, sommigen op eigen gelegenheid, velen op hier te lande gevor derde of gehuurde vrachtauto's en zij heb ben toen een contract voor langeren of kor- teren tijd gete'ekend om als burger vracht auto's te rijden voor militaire transporten. Gedurende den laatsten tijd is een deel van deze mannen opgenomen in het N.S.M. K., het Nat. Soc. Motor Korps, opgericht door de W. A. De deelen van dit N.S.M.K., welke zich in België en Noord-Frankrijk bevinden, zijn als Nederlandsche lcolonnes ingevegl. in de N.S.K.K.-Transport-Brigade in de Luftgau België en Noord-Frankrijk. Wij leven wel in een tijd van toenemend afkortingen-gebruik maar eenige verdui delijking is hier toch wel noodig. Het Nat. Soc. Kraftfahrt Korps is, evenals andere organisaties der N.S.D.A.P. reeds in de eerste jaren na 1920 ontstaan, toen Adolf Hitier met een kleine schare volgelingen den politieken strijd begon. Wie hunner een auto had, stelde die gratis ter beschik king voor vervoer van sprekers in verkie zingstijd, van vlugschriften en stormafdee- lingen. Na 1933 kwam de geleidelijke moto riseering van de Duitsche Weermacht en evenwijdig hiermede groeide het N.S.K.K. als officieele partijorganisatie. De leiding hiervan had een van I-Iitler's oudste medestrijders, Adolf Hühnlein, die er in slaagde, in enkele jaren een half mil- lioen mannen voor dezen vrijwilligen ar beid bijeen te brengen, in semimilitaire for maties in te deelen en te oefenen. Het vre deswerk van het N.S.K.K. bestond daarin, dat het Duitsche Volk en in het bijzonder de opgroeiende manlijke jeugd, met den motor, met de auto en met het rijden ook onder de moeilijkste omstandigheden, ver trouwd werd gemaakt. Overal werden N.S. K.K. motorsportscholen opgericht, welke tevens belast werden met de technische op leiding van jonge recruten, die bij gemoto riseerde weermachtsonderdeelen waren in gedeeld. Voorts hield het N.S K.K. zich voor al bezig met de verkeersopvoeding van het Duitsche Volk en ook richtte het vele Hulp diensten langs den weg in. Toen deze oorlog uitbrak werden meer dan 80 procent van de autobestuurders en 60 procent van alle manschappen onder de wapenen geroepen. Doch alle moeilijkheden konden overwonnen worden en weldra kreeg het Korps zijn eerste oorlogsopdrach ten in Polen en bij de werken van den Westwal. Naarmate de Duitsche- weer macht in het Westen voortrukte, volgde de N.S.K.K.-formaties hen „op de. wielen" en ontelbare transporten van munitie, brug- genbouwmateriaal en levensmiddelen zijn sedertdien vaak onder zware en gevaarlij ke omstandigheden, uitgevoerd. Zij reden ook voedsel aan voor de Belgische en Fran sche vluchtelingen, brachten geëvacueerden uit den Elzas èn uit Lotharingen weer naar huis, herstelden vernielde richtingaanwij zers en plaatsten nieuwe aanwijzingsbor den. Tegen het einde van het vorige jaar kreeg het N.S K.K. het verzoek zich te be lasten met de geheele transportregeling voor de luchtmacht in België en Noord- Frankrijk. In korten tijd werd toen een N. S.K.K. Transportregiment opgericht en uit-' gerust en eenige maanden geleden werd het apparaat uitgebreid tot de „N.S.K.K.- Transport-Brigade Luftwaffe". Dat hier voor, behalve tallooze auto's ook veel mèn- schen noodig waren, spreekt wel vanzelf en zoo is geleidelijk met andere niet-Duit- schers ook een contingent. Nederlanders als chauffeur, monteur of begeleider bij deze Brigade gekomen Een klein gezelschap Nederlandsche jour nalisten heeft dezer dagen een vijfdaag- sche reis gemaakt door t België en Noord- Frankrijk, op uit noodiging van 't N.S.K.K. in samenwerking met de W.A. en het depar tement van Volksvoorlichting en Kunsten, en daarbij is hun getoond, hoe deze Ne derlandsche autobestuurders worden opge leid, onder welke omstandigheden zij hun werk verrichten en hoe hun materieele verzorging is. Ergens in België is een klein stadje, in de schaduw van een oude citadel. Deze 18de eeuwsche vesting is tientallen van ja ren buiten gebruik geweest en vóór den oor log hebben er alleen politieke gevangenen nog wel eens een gedwongen gastvrijheid genoten. Net is zoo'n overjarige versterking met groene wallen, waaronder gemetselde gewelven, rond een ruim plein. Een smal le brug leidt naar een nauwe poort, waar voor een Nederlandsch W. A.-man en een Vlaamsche Zwarte soldaat de wacht hou den. Hier, in deze historische omgeving ko men de buitenlandsche, aanstaande N.S.lv. K.-mannen eerst tezamen om een rudimen taire militaire opvoeding te ontvangen. Zij zijn hier niet lang, worden in eenheden van een veertigtal elk Nederlanders en Vla mingen afzonderlijk ingedeeld, waarbij hun elementaire - discipline wordt. bijge bracht wat nog wel eens noodig is! en gaan dan, in de kolonnes aan den ar beid. Toen men er voor het eerst kwam, een maand geleden ongeveer, was er niets in de oude citadel, slechts holle ruimten, vuil en schemerig. Thans vindt men er slaap zalen die aan redelijke eischen voldoen en heldere keukens, welke al wel eens 3500 man p.er dag gespijzigd hebben uit hun bat terij van drie glimmende ketels van 1500 liter elk. Toen wij er een half uurtje rond keken had dit „doorgangshuis" een bevol king van 1500 man, van wie ruim 600 Ne derlanders de rest Vlamingen van de z.g. „zwarte brigade" en de comman dant vertelde, dat er tot dusver ongeveer 1600 Nederlanders waren afgeleverd. Ervaren autorijders gaan al gauw naar de troep, de meesten volgen eerst nog een cursus aan de motorrijschool te Brussel. In de buurt van de plaats, waar de meerge noemde citadel is, bevindt zich ook het wa genpark van het N.S.K.K., waar alle pas gevorderde en gehuurde vrachtautp's eerst worden gespoten, nagekeken en zóonoodig gerepareerd. Het aantal merken is langzamerhand zoo groot geworden,dat het nu niet meer moge lijk is „raszuivere" kolonnes samen te stellen, naar de commandant, man uit het bedrijfsleven, zijn bezoekers toevertrouwde. De rijschool, waar de cursus 14 dagen duurt, is er om de mannen goed en veilig te leeren rijden en vooral ook om hen in te wijden, als het noodig is, in de gehei men van het rijden met vrachtauto's in moeilijk' terrein, buiten de wegen, want op dit punt zijn wij Nederlanders dank zij ons voortreffelijke wegennet, nogal verwend! Behalve aan de theorie, wordt vooral veel aandacht besteed aan de practijk, waarvoor de mooist denkbare hindernisbanen vlak bij de hand zijn. En zoo zagen wij op dien ochtend, dat wij de Rijschool bezochten, de auto's als vliegen op het spek tegen steile hellingen opkruipen, logge wagens goed moedig over het kuilige terrein voorthobbe len en een eindje verder een auto met ge blokkeerde wielen zigzag naar beneden ko men. Als in een mierenhoop krioelen de donkergrijze wagens over het geacciden teerde terrein door elkaar, hier bestormt er een een onneembaar schijnende wand en zijn motor, waar alles uit gehaald wordt wat er maar inzit, giert in uiterste kracht inspanning boven al het lawaai beneden hem uit. Het mislukt een paar maal, maar tenslotte is de kranige rijder toch boven. Zijn passagiers in de laadbak, cursisten die straks om beurten achter het stuurwiel moeten plaatsnemen, nu daverend door el kaar geschud, konden 's avonds wel eens wat hoofdpijn hebben gehad.... Vijf dagen lang heeft de reisleider N.S.K. K.-obertruppführer ,C. O. Windecker, pres- sereferent der Brigade, zelf journalist en schrijver van naam, ons gezelschap laten zien wat voor een doodgewonen burger in de oorlogszone niet verborgen moet blijven en misschien wel iets meer da ndat en zo hebben wij, globaal, een indruk gekre gen van het werk van het N.S.K.K. in Bel gië en Noord-Frankrijk; wij hebben dë werkplaatsen bezichtigd, zooals er 54 ge huurd zijn, met Belgische en Nederland sche vaklui, onder Duitsche opzichters, voor alle voorkomende reparaties, men heeft ons aan de hand van statistieken en grafieken getoond dat het aantal tijdelijk buiten "bedrijf zijnde vrachtauto's terugge bracht is tot 1115 proc. en ons vervoer- cijfers verteld welke we hier niet mogen neerschrijven. Wij weten nu dat het N.S. K.K. over complete werkplaatsen op wielen beschikt en ter, wat sombere, afwisseling ging de tocht dan verder door het Fran sche land waar de wonden van een korten lievigen strijd in menig stadje en dorp nog niet geheeld zijn. In Rijssel is in de Rue de Paris ho. 96 een leegstaand winkelpand van onder tot boven ingericht als Tehuis voor passagierende W. A.-mannen, met een ruime cantine beneden en verder een conversatiezaal, werk- en leeskamers, een muzielcvertrek en slaap gelegenheden op de drie verdiepingen. Hier hebben zij, toen ons gezelschap er een avond de gast was van banleider P. Lan- geveld, den verbindingsofficier tusschen de Brigade en de W.A.-staf, in onopgesmukte woorden verteld van hun werk legering voe ding en ontspanning. Bij veel lof en tevre denheid wij hoorden het later ook er gens in een gewezen seminarie, waar nu eenige afdeelingen W. A.-mannen wonen- als-zij-niet-onderweg-zijn kwam ook critiek tot uiting. De een klaagde over slechte post verbinding met thuis, een ander over uitge steld verlof, en het eten smaakt ook wel eens anders; kortom, hoe werd er bij ons in dienst ook niet, en met toewijding ge kankerd! Maar over het geheel was men over de materieele verzorging tevreden en voor het overige bereid, in aanmerking te nemen, dat men nog midden in oorlog zit. Als wij, als buitenstaander, dan nog een opmerking mogen maken is het deze: zou er niet wat meer voor goede ontspanning gedaan kunnen worden: kisten met lees boeken, vooral voor de kleine afdeelingen buiten, ver van een stad filmvoorstel lingen e.d.? Wij hebben uit bonte indrukken van een kriskrasreis slechts eenige grepen kunnen1 doen, voldoende wellicht om hun die hierin belangstellen eenige inzicht te geven in de levensomstandigheden van de Nederlanders die verkozen hebben hun arbeidskracht vrijwillig in dienst te stellen van den Duit- sclien etappendienst, zooals die 'verzorgd wordt door het N.S.K.K.. De roulette draaide Politie deed op listige wijze een inval. Op listige wijze heeft de politie te Am sterdam een inval gedaan in een woning aan, de Leidschekade waar gelegenheid tot hazardspel werd gegeven. Terwijl een der politiemannen, na aangebeld te hebben, dengene, die de deur open deed, aan den praat hield, glipten de andere stuk voor stuk naar binnen, waar een 14-tal personen om de roulettetafel geschaard zat. Het ge noegen van den bewoner, een 32-jarigen ho telhouder zooveel nieuwe gasten te zien, verkeerde spoedig in angst, toen hij be merkte, dat deze. van de politie waren. Het geheele gezelschap werd naar het bureau Leidscheplein gebracht en daar_ver hoord. De exploitant en dé bankhouder ble ven in arrest. De overigen werden weer op vrije voeten gesteld. Verdacht van moord op zijn echt genoot». Omtrent den 52-jarigen Amsterdammer, die in verband met het vindep van eep vrouwenhoofd in het Merwedekanaal enkele dagen geleden te Rotterdam is aangehouden, vernemen wij nader, dat de man een werklooze monteur, wonende in Amsterdam Oost, verdacht wordt van moord op zijn echtgenoote Deze moet reeds eenigen tijd worden vermist. De arrestant is gister voor den officier van justitie geleid. Hoewel de politie zeer bezwarende aanwijzingen tegen hem heeft, blijft hij tot nu toe hardnekkig ontkennen. Amerikaansche piloten voor Tsjoengking? Domei publiceert berichten uit Singapore, Sjanghai en andere plaatsen, volgens welke de Vereonigde Staten aan de- regeering van Tsjoengking piloten ter beschikking stelt. Amerikaansche piloten en deskundigen van het luchtwapen zouden uit den actièven dienst treden en in dienst van de regeering van Tsjoengking gaan. De woordvoerder van het inlichtingenbu reau zeide naar aanleiding hiervan het vol gende: indien deze berichten juist zijn, zou het alleen een verspilling van menschen en materiaal zijn. AMERIKAANSCHE TROEPEN OP GROENLAND? De Britsche berichtendienst beweert, dat Amerikaansche troepen op Groenland zijn aangekomen. Naar men zegt, zouden zij daar vliegvelden willen aanleggen, aldus een bericht van het D.N.B. uit Berlijn. DOODELIJKE ONGEVALLEN IN AMERIKA. New York, 3 Juni (D.NB.). In de Ver. Staten zijn tijdens het jongste weekeinde in totaal 496 personen, onder wie 326 door auto-ongelukken, omgekomen. D.N.B. meldt, dat. volgens een bericht •van Tokio Asahi Sjimboen uit Bangkok in het grensgebied van Thailand en Britsch Malakka den laatsten tijd aan beide zijden de troepen zijn versterkt. Door het uit dagende optreden van de Britten, zegt D.N.B., zijn er reeds eenige malen botsin gen' aa.n de grens voorgevallen. Steeds weer probeerden de Engelschen over de grens te komen en bij de conflicten met de Thai- landsche grenswacht gaven zij steeds weer als oorzaak op, dat de grenslijn onduide lijk is. Zoo werd de Engelsche druk op Thailand sterker. Aan den anderen kant hebben de Engelschen de methoden van hun economische politiek jegens Thailand volkomen gewijzigd. In tegenstelling tot de laatste maanden, waarin zij op Bangkok den sterksten economischen 'en financieelen druk uitoefenden, om Thailand aan hun zijde te dwingen, probeerden zij het thans met de metliode der economische steunver- leening. Op het oogenblik vertoeft de Thai- land&che minister Nibira op uit,noodiging van de Britsche overheid in Singapore, om onderhandelingen te voeren over de leve ring van petroleum, welke Thailand drin gend noodig heeft. Nibira heeft boven dien reeds een onderhoud gehad met den opperbevelhebber der Britten, in hét Verre Oosten, generaal Popham. De Engelschen hadden als tegenprestatie voor de levering van petroleum voorgesteld, die producten af te nemen, welke thans, door Japan ge kocht worclen. Deze onderhandelingen tus schen Thailand en de Engelschen, zoo be toogt het blad, verdienen de grootste aan dacht van Japansche zijde. linie tusschen Engeland en de V.S.? De New York Times meldt, dat de be kende Britsche Iabourafgevaardigde, kolo nel Wedge-wood. vanuit Canada te New York is aangekomen. In een interview heeft Wedgewood verklaard, dat de Verecnigde Staten en Groot-Brittannië onmiddellijk een unie dienen te vormen, teneinde de democratie te redden en een basis voor een permanente vrede te verkrijgen. Voorts verklaarde hij. dat hij minstens drie maan den in de Vereen igde Staten wil blijven. BOERDERIJ. HET PLAN-HOOVER. Washington, 3 Juni (D.N.B.) De •de mocratische senator Thomas heeft een door 37 senatoren onderteekende resolutie ingediend., waarin gevraagd wordt het plan Hoovcr aan t.c nemen. Dit' plan voorziet in het verstrekken van levensmiddelen aan de burgerbevolking in de bezette gebieden in F.uropa. De resolutie stelt voor, dat de mi nister van buitenlandsche zaken spoedig een effectief program van hulpverleening ten uitvoer zal leggen. EEREDOCTORAAT VOOR HALIFAX. New York, 3 Juni (D.N.B.) De bladen melden, dat aan den Britschen ambassa deur, Lord Halifax. het eeredoctoraat, in de rechten door de Columbia-universiteit ver leend. zal worden. DE DIRECTEUR VAN DEN VEE- ARTSENIJKUNDIGEN DIENST RICHT ZICH TOT DE BOEREN. Medewerking een eerste vereischte In verband met het feit, dat het, aanvankelijk sporadisch voorko mende, mond- en klauwzeer zich de laatste weken, voornamelijk in Zuid-Holland, eenigermate heeft uitgebreid, heeft de directeur van den veear.tsenijkundigen dienst, prof. dr. H. C. E. Berger, zich tot de veehouders géwend met een opwek king om bij de bestrijding van de ze ziekte medewerking te verlee- nen. Hierbij wijst de directeur erop, dat vooral onder de tegenwoordige omstandigheden moet worden ge tracht te voorkomen, dat dit lijden een grooten omvang onder den Ne- derlandschen veestapel zou aanne men. Over het algejneen aldus prof. Berger vertoont de ziekte tot dusverre een goed aardig karakter en blijft zij in een veebe- slag, waarin zij optreedt, veelal tot enkele, in den regel jongere dieren, beperkt. De andere dieren schijnen uit de vorige epide- miën nog een zekere onvatbaarheid te heb ben overgehouden. Echter doen zich als gevolg van een en ander aanvankelijk zekere moeilijkheden voor te aanzien van het zoogenaamde re convalescente serum. Men is in het huidige stadium dan ook in hooge mate aangewe zen op de veterinaire politie-maatregelen. Zullen deze een zoo nuttig mogelijk effect sorteeren, dan is in de eerste plaats de me dewerking der veehouders vereischt. De directeur van den dienst doet op deze medewerking een - beroep en legt er den nadruk is, dat de veehouders, wanneer zij meenen, verschijnselen van mond- en klauw zeer onder hun dieren te bespeuren daarvan onmiddellijk aangifte be lmoren te doen. 'Ook stelt hij in het licht, dat een goede verpleging van de zieke dieren, mede te voorko ming van de zoogenaamde naziek- ten„ van het allergrootste belang is. Alleen de dierenarts kan den boe ren in dit verband de juiste voor lichting geven, zoodat het noodig is, dat zij hem raadplegen. De directeur van den veeartscnijkundigen dienst, eindigt zijn, tot de boeren gerichte, opwekking met erop te wijzen, dat eer^ deugdelijke samenwerking tusschen de veehouders en den dienst de mogelijkheid schept, dat gevaren, die bij het optreden van het mond- en klauwzeer kunnen drei gen, zooveel doenlijk worden afgewend. De medewerking der boeren is in het belang in de eerste plaats van henzei ven, maar tevens van heel het Nederlandsche volk. Geen Amerikaansche wapens aan Ierland In een onderhoud met den vioe-minister van buitenlandsche zaken ^der V. S., Sum> ner Welles, heeft, volgens D.N.B., de Ier- sche gezant, Brennan, medeg'edeeld, dat Ierland bereid is het aanbod van Roose- velt om levensmiddelen ter waarde van 500.000 dollar te sturen, aan te nemen, "Volgens de New York Herald Tribune heeft de Iersche gekant echter uiting w geven aan zijn teleurstelling over het feit dat Amerika aan Ierland geen wapens zal leveren. Verder meldt het blad, dat (Ie Iersche minister van verdediging, Aiken, die voor het koopen van wapens sindi eenigen tijd in Amerika vertoeft, binnen kort naar Ierland zal terugkeeren. 486e STAATSLOTERIJ (Niet officieel) 5de klasse, 9de lijst Trekking van Dinsdag 3 Jnnl 1941 Hooge Prijzen 1000.10135 14108 15050 400.—: 10500 14521 200.—: 15259 20481 100.—: 4750 9404 12410 12939 14695 20359 Prezen van t 70. 1109 1254 1658 1772 1854 1976 2055 2226 2275 2320 2341 2769 2821 2837 3269 3343 3428 3473 3489 3492 3527 3764 3785 3902 4028 4073 4085 4115 4351 4640 4720 4844 4946 4992 5026 5280 5375 5396 5411 5419 5494 5598 5812 5819 5820 5932 6150 6254 6542 6720 6726 6727 6731 6801 6883 6889 7027 7202 7228 7237 7454 7471 7498 7714 7716 7787 8031 8249 8312 8479 8745 8924 8926 9123 9169 9329 9339 9446 9486 9525 9581 9'677 9727 9847 1Ó012 10034 10075 10082 10266 10276 10348 11021 11092 11110 11112 11173 11277 11316 11404 11489 11607 11697 11700 11718 11835 12016 12085 12179 12277 12355 12379 12390 12677 12792 12870 13180 13245 13264 13450 13659 13690 13692 13746 13931 13944 14210 14464 14491 14498 14524 14721 14762 14874 15091 15306 15441 15442 15590 15714 15737 16132 16137 16197 16225 16282 16368 16667 16727 16753 16780 16897 16963 17401 17663 17817 17887 17935 17944 18089 18145 18167 18253 18262 18315 18523 18754 18765 18876 18922 19005 19325 19373 19410 18426 19569 19621 19630 19650 19875 19879 19888 19898 .20042 20117 20176 20254 20328 20384 20440 20672 20797 20844 20985 21045 21198 21248 21332 21957 21983 19411 2141 3184 3681| 4271 52481 5773 6569 7019 7581 8525 9354 11345 11989 12623 13558 14381 15051 15811 16691 17734 18191 18881 19598 19909 20611 21283 Nieten 1016 1020 1043 1089 1095 1100 1107 120 1224 1280 1313 1333 1338 1361 1402 153! 1568 1588 1616 1630 1642 1715 1763 17? 1811 1900 1910 1926 1965 1966 2007 205 2081 2102 2133 2227 2246 2266 2279 231 2327 2347 2374 2402 2414 2429 2432 245 2460 2472 2531 2545 2563 2599 2624 263: 2643 2657 2723 2755 2843 2900 2941 295 2972 2975 2981 3025 3083 3092 3157 321 3274 3339 3352 3368 3385 3453 3524 353 3577 3613 3720* 3787 3792 3809 3817 393 3969 3986 4030 4033 4042 4055 4065 407= 4095 4167 4179 4183 4194 4235 4276 430 4331 4352 4394 4420 4433 4512 4548 455 4594 4597 4604 4614 4643 4652 4734 478 4797 4821 4850 4866 4867 4892 4907 492 5048 5075 5088 5121 5123 5138 5177 521' 5322 5326 5415 5429 5431 5435 5441 5491 5495 5500 5519 5532 5561 5605 5618 5621 5627 5635 5643 5663 5665 5762 5822 5821 5838 5840 5886 5892 5913 5970 5991 602' 6035 6037 6047 6050 6080 6085 6108 612' 6132 61T2 6189 6232 6256 6259 6282 6301 6304 6390 6430 6446 6462 6546 6565 6631 6691 6709 6748 6775 6789 .6790 6861 687 6877 6940 6959 6960 6967 6968 6973 697, 7055 7094 7111 7121 7129 7160 7163 718 7188 7264 7307 7320 7331 7359 7401 743 7477 7547 7585 7594 7649 7665 7666 768 7698 7706 7740 7775 7821 7839 7845 784 7852 7873 7934 8016 8024 8038 8040 808 8099 8150 8183 8217 8223 8258 8303 833 8412 8427 8447 8490 8503 8545 8658 868 8715 8727 8730 8741 8759 8772 8812 885 8879 8890 8968 8971 8977 8989 8991 003 9051 9070 9088 9093 9109 9112 9135 918 9182 9201 9271 9273 9278 9305 9398 940 9406 9412 9435 9450 9468 9469 9535 955 9659 9660 9704 9723 9771 9829 9831 984 9852 9896 9980 9981 10027 10033 10045 1005 10061 10132 10147 10173 10251 10265 10318 1035 10377 10389 10405 10407 1Ó419 10433 10449 1041 10485 10511 10515 10535 10540 10583 10636 1065 10678 10717 10771 10778 10800 10810 10813 1081 10860 10911 10926 10939 10991 11004 11016 110! 11054 11076 11104 11119 11135 11165 11175 1115 11201 11269 11282 11290 11313 11317 11346 1135 11429 11433 11470 11498 11509 11519 11546 1151 11592 11605 11652 11658 11682 11739 11751 117f 11809 11816 11852 11890 11895 11906 11950 1191 12015 12031 12041 12090 12111 12123 12225 122! 12253 12304 12316 12334 12337 12395 12443 124£ 12549 12600 12625 12657 12743 12748 12774 1271 12791 12804 12853 12924 12931 12943 12958 1297 12984 12989 12995 13044 13075 1308Ö 13091 1311 13148 13224 13278 13305 13319 13373 13477 1355 13553 13605 13633 13665 13695 13703 13711 13?! 13760 13761 13789 13813 13823 13838 13875 1388 1S910 13927 13869 13978 13994 14016 14027 1403 14122 14158 14230 14240 14272 14294 14296 1435 14381 14409 14413 14421 14444 14465 14468 1441 14535 14563 14742 14748 14753 14819 14994 150! 15054 15083 15085 15096 15111 15115 15144 151? 15168 15171 15177 15273 15293 15298 15368 153S 15414 15454 15464 15472 15493 15536 15583 1561 15601 15704 15740 15753 15757 15791 15805 1581 15842 15845 15873 15939 16002 16032 16034 1601 16096 16113 16120 16170 16229 16232 16261 163( 16332 16360 16369 16383 16428 16435 16446 1645 16564 16572 16664 16685 16693 16726 16733 167? 16737 16768 16838 16873 16908 16910 16917 169! 16957 16971 17006 17029 17071 17104 17118 172J 17224 17232 17291 17316" 17339 17478 17485 1745 17542 17583 17589 17667 17744 17749 17806 1785 17860 17879 17937 17964 18042 18079 18136 1815 18214 18244 18248 18258 18273 18311 18322 1835 18389 18547 18550 18585 18641 18660 18661 1861 18711 18779 18790 18902 18919 18920 18927 189! 18983 19006 19025 19045 19109 19134 19140 191! 19178 19185 19220 19223 19250 19251 19254 192< 10282 19329 19360 19364 19392 19396 19428 194! 19486 19553 19583 19612 19624 19725 19796 1981 19851 19874 19877 19963 19987 20054 20087 2005 20107 20140 20154 20157 20169 20195 20196 2021 20211 20224 20249 20261 20269 20374 20409 2045 20561 20585 20656 20660 20679 20699 20757 207' 20779 20833 20841 20887 20938 20942 20955 2Ö973 20980 21086 21093 21112 21175 21177 2115 21194 21199 21250 21303 21379 21403 21424 2141 21436 21518 21526 21529 21549 21556 21571 215' 21580 21659 21664 21679 21749 21750 21753 217? 21772 21863 21866 21875 21907 21932 Verbetering: 5e klasse 8e lijst: 3931 m.z. 399

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1941 | | pagina 4