N1PPER EN PELLE HET RAADSEL AAN BOORD PADEREWSKI OVERLEDEN Radioprogramma .35 jaar tramconducteur Phoenix 233. Een aangename ontmoeting. 1, „Nou zitten we zelf in de penarie, wfl, die notabene gekomen zijn, om te hel pen!" „Nou, ik dank jullie feeste lijk! Een leeuw! Een brul lende leeuw!" „Ik ga er van door! Tot ziens hoor!" 234. Wawhoo la onversaagd' 1. „Wawhoo, Wawhoo, waar om ben je ons ontrouw ge worden?" 2. Wawhoo was echter zijn vrienden niet ontrouw ge worden! HQ was hun voet stappen gevolgd en toen Pelle hem riep, kwam hij meteen te hulp gesneld, dreigend zwaaiend met zyn dood en verderf brengende knuppel! haden echter de bakkers van bovengenoem de gemeenten, waar de prijs op dat oogen- blik nog 12 cent bedroeg, deze maar in één keer op 15 cent gebracht. Voor deze overtreding van de prijzenbe- schikking 1940 werden de 26 bakkers door den inspecteur voor de prijsbeheersching te Arnhem beboet met bedragen tot f 300 waarbij rekening was gehouden met het door eik van hem aan zijn afnemers teveel in rekening gebrachte. EX-MINISTER-PRESIDENT VAN POLEN EN BEROEMD PIANIST. New-York. 30 Jiini (D.N.B.j. De vroegere minister-president van Polen en beroemde pianist. Ignaz Paderëwski. is Zondag op Sl-jarigen leeftijd' in een notel te New York overleden, na gedurende een week ziek te zijn geweest. Ignaz Johann Paderewski werd geboren in Kurikowka in Podolie op 18 November 1860. Hij studeerde muziek te Warschau. Berlijn en Weenen. Hij debuteerde als pia nist in Weenen in 18S7. in Parijs in 18S9 en in Londen in 1890. Men heeft de pia- nistiek van Paderewski vaak virtuozenidom genoemd, doch zijn speelwijze ging daar zonder twijfel ver bovenuit Zeker, Pade rewski boheerschbe de techniek van liet pianospel volkomen, maar hij maakte haar ondergeschikt aan zijn muzikaliteit. Zijn recitals waren dan ook steeds de vrucht van diepe en serieuze studie van de werken der componisten, welke hij uitvoerde. Paderewski behaalde artistieke successen in de geheele wereld, doch Polen vergat hij nooit. De liefde voor zijn land was er ook oorzaak van. dat hij zich op politiek terrein bewoog. Sedert 1915 ijverde hij voor de Poolsche onafhankelijkheid en hij slaagde er in. president Wilson te overtuigen, dat deze hersteld moest worden. Van Amerika uit heeft hij erooten invloed gehad op de politieke gebeurtenissen in zijn land en wel zoo zeer. dat hij in Januari 1919 werd ge kozen tot minister-presidenh Hij vertegen woordigde zijn land in Versailles en in 1920 en 1921 in den Volkenbondsraad te Genè- ve. Hij slaagde er evenwel niet in, zijn wensch van een nationale unie in Polen te verwezenlijken. Daarom trad hij op 27 No vember 1919. Tot 1921 bleef hij evenwel politiek werk zaam. waarna hij zich terugtrok op zijn landgoed in Californië. om zich wederom geheel te wijden aan de muziek. Handel in motorrijtuigen geordend Waardebewijs moet aanwezig zijn. Het is noodig gebleken den koop en ver koop van gebruikte auto's en motorrijwie len aan bijzondere voorschriften te bin den. De basis van de prijscontrole, de verge lijking van den prijs op 9 Mei 1940 was voor den handel in tweedehandsch motor rijtuigen niet zeer bruikbaar, omdat deze prijs in den regel ontbrak. In de plaats daarvan heeft men, naar de gemachtigde voor de prijzen mededeelt, een taxatiesysteem ingevoerd. Dit is omschre ven in een beschikking van .de secretaris sen-generaal van de departementen van handel, nijverheid en scheepvaart en van waterstaat, welke in de staatscourant van heden is gepubliceerd. Voortaan zal men nog slechts een gebruikt motorrijtuig mogen koopen of verkoopen, indien er een waarde bewijs aanwezig is. Dat bewijs kan men aanvragen bij de rijks ver- kecrsinspectie, die er voor zorgt, dat de auto of de motor door des kundigen wordt getaxeerd. De ge taxeerde waarde wordt bij het waar de bewijs vermeld. Het is uitdrukkelijk verboden een prijs te betalen of te vragen, die hooger is dan de taxatieprijs, indien <Je verkoo-per een ge bruiker is. Is de verkooper een handelaar, dan mag hij den taxatieprijs met ten hoog ste 15% verhoogen. WOENSDAG 2 JULI 1941. Hilversum I. 415.5 m. 6.45 Graraofoonmuziek. 6.50 Ochtendgymnastiek. 7.00 Gramofoonmuziek. 7.45 Ochtendgymnastiek. 8.00 BNO: Nieuwsberichten. 8.15 Gewyde muziek (gr.pl.) 8.40 Gramofoonmuziek. 9.15 Voor de huisvrouw. 10.45 Pianospel. 11.00 Voor de kleuters. 11.20 Omroeporkest. 12.00 Puszta-orkest. 12.45 Voor den boer. 12.40 Almanak. 12.45 BNO: Nieuws- en economische berich ten. 1.00 Cello met pianobegeleiding. 1.30 Gramofoonmuziek. 2.15 De Melodisten en solist. 3.00 Voor de vrouw. 3.20 Zang met pianobegeleiding en gramo foonmuziek. 4.00 Bijbellezing. 4.20 Vobr de jeugd. 5.00 Gramofoonmuziek. 5.15 BNO: Nieuws-, economische en beurs- berichten. 5.30 Voor de rijpere jeugd. 5.45 Klaas van Beeck en zijn orkest. 6.15 Voor den Binnenschipper. 6.30 Omroeporkest. 7.00 BNO: Economische vragen van den dag. 7.15 Voor de kleuters. 7. 5 Gramofoonmuziek. 7.30 Volkszang met pianobegeleiding. 8.00 BNO: Nieuwsberichten. 8.15 Spiegel van den dag. 8.30 Cabaretprogramma-. 9.30 Berichten (Engelsch). 9.45 BNO: Nieuwsberichten. 10.0010.15 BNO: Engelsche uitzending Hilversum II. 801.5 m. 6.4-5 Gramofoonmuziek. 6.50 Ochtendgymnastiek. 7.00 Gramofoonmuziek. 7.45 Ochtendgymnastiek. 8.00 BNO: Nieuwsberichten. 8.15 Gramofoonmuziek. 10.00 Morgenwijding (voorbereid door het Vrijz. Prot. Kerkcomité). Pianovoordracht. 10.40 Causerie: „Een herinnering aan P. A. de Genestet, gestorven 80 jaar geleden op 2 Juli 1861". 11.00 Zang met pianobegeleiding en gramo foonmuziek. 11.30 Viool met pianobegeleiding. 12.00 Berichten. 12.15 Orgelconcert. 12.45 BNO: Nieuws- en economische berich ten. 1.45 Omroeporkest. 1.00 Ensemble Erica Helen. 2.15 Voor de jeugd. 2.30 Verkorte opera „Tosca" (gr.pl.). 4.00 Viool, fluit en alt. 5.00 Cursus „Het geestelijk karakter van ons volk" (voorbereid door het Vrijz. Prot. Kerkcomité). 5.15 BNO: Nieuws-, economische- en beurs berichten. 5.30 Amusementsorkest en solist. 6.15 Orgelconcert. 6.45 Reportage. 7.00 BNO: Brabantsch praatje. 7.15 Pianospel. 7.30 Causerie. .Volksgezondheid". 7.45 Gramofoonmuziek. 8.00 BNO: Nieuwsberichten. 8.15 Residentie-orkest en soliste. 9.00 Boekbespreking. 9.20 Gramofoonmuziek. 9.45 BNO: Nieuwsberichten. 10.00 Dagsluiting (voorbereid door de Chr. Radio-Stichting). 10.0510.15 Gramofoonmuziek. 33 JAAR OP LIJN 3. (Van onzen Haagschen correspondent). De volgende week om nauwkeurig te zijn op 6 Juli zal conducteur no. 1 van de Haagsche Tram, in de wandeling genaamd „Keesje", bij den Burgerlijken Stand en het Bevolkingsregister bekend als C. Brandwijk, 35 jaar tramconducteur zijn. En hiervan heeft hij niet minder dan 33 jaren op lijn 3 gereden. Lijn 3, die in den loop der jaren alsmaar langer is geworden en indertijd slechts tot het Volkenboschplein reed, waar sedertdien nog zeker 3l/2 K.M. is bijgekomen Keesje het verkleinwoord blijft, hoewel hij flink van postuur en een heel stuk in de vijftig is Keesje is eigenlijk een soort gastheer,ceremoniemeester op wielen. Hij verkoopt niet maar zoo kaartjes en trekt aan de bel als iemand uit moet, neen, hij ontvangt zijn passagiers of het zijn per soonlijke gasten waren! Komt U maar binnen, kalmpjes aan mevrouw, we zijn niet te laat... hiorgen ko lonel, voor is er ook nog plaats genoeg. Zoo Kees, alles goed? Grijs baardje en lintje, 'n bekende Haagsche verschijning, stapt bij de volgende halte op. Alles bést, meneeren dan tegen ons op het achterbalkon vertrouwelijk die heb ik nog gekend toen hij student was. Ontzag en pret klinken beide in zijn stem. Hij heeft, zoo in den loop der jaren, zijn vaste klanten gekregen vrienden van het huis zou men zeggen, als 't geen tramwagen was. Vijf en dertig jaar tramconducteur, dat beteekent als men de gemiddelde rit op 8 K.M. rekent, zeker niet minder dan een millioen drie honderd duizend K.M. of zoo- iets als dertig maal den omtrek der aarde: Eerst op het oude paardentrammetje van de Atjehstraat langs het kanaal, naar Sche- veningen, toen een goed jaar op 8 en 9, ook naar Soheveningen en vervolgens, nu al 33 jaar ononderbroken op lijn 3. Op minstens 300 werkdagen per jaar telkens 16 malen de Groenmarkt gepasseerd, met in totaal eiken dag gemiddeld een 400 reizigers, en elk jaar voor een f 8000 kaartjes verkocht! En altijd een goed humeur, voor iedereen een toepasselijk praatje en bijzondere zorg voor moeders en kinderen al is hij tegen de ongetrouwde dochters ook 'niet onvriende lijk! Ondeugend twinkelende oogen achter de brilleglazen, een die plezier in het leven ■heeft; die precies weet wat hij aan z'n klant jes heeft en zorgt voor een genoeglijke stem ming, Lang wachten, in felle zon. of drui lerige regen is als bij toovenslag vergeten, wanneer Kees hun, als hield hij receptie, (heeft begroet en naar binnen geloodst. Een klein eindje doorloopen alstublieft, vooraan! ja, mevrouw, dat weet U wel, voor U heb ik altijd plaats! Het is tegenwoordig niet zoo gemoedelijk meer, vindt hij, maar over 't algemeen heeft hij tocJh geen klachten over het publiek. Ge slachten heeft hij zien opgroeien, als hum mels heb ik ze al meegenomen naar school, ilc heb ze zien opgroeien en nu rijden ze met hun kinders al weer met me mee. I-Ict zal niet lang meer duren of het derde geslacht rijdt al met me mee! Tot in Indië zitten z'n oude getrouwen en Kees kreeg nog steeds ansichten uit alle deelen der wereld en meer dan eens is het voorgekomen dat bij het eerste Europecschc verlof Kees ook niet, vergeten werd door een jarenlangen lijndriëër. Vandaar dat Kees heel wat Indische spullen thuis heeft. No. 1: 35 jaar bij de tram en 33 jaar op Hjn 3merkwaardig jubileum. De Hollandsche windmolen houdt stand. 's-Gravenhage, 30 Juni In dezen tijd, is het meer dan ooit zaak, de natuurkrach ten aan te wenden. Dit geldt in het bijzon der bij onze Hollandsche polderbemalingen. Sedert vele eeuwen hebben onze Holland sche windmolens hun diensten bewezen en zij hebben den strijd tegen de clectrifica- tie nog steeds niet verloren. En zij zullen deze niet verliezen, daar de praktijk bewe zen heeft, dat niets duurzamer en voordee- liger is dan de oude windmolen, vooral nu in de laatste jaren allerlei verbeteringen zijn aangebracht, die de capaciteit van de molens aanmerkelijk opvoeren. Er zijn vele vernuftige systemen bedacht en een verbe tering. die veel toepassing gevonden heeft is de zoogenaamde „verdekkering". Bij dit systeem, dat een uitvinding is van den Feuilletor door E. Philips Oppenheim 7 Monsieur Mermillon wenschte het cadeau te doen aan een neef, die over een paar weken meerderjarig wordt. Hy bood mij ongeveer drie maal den prijs dien ik er voor betaald heb. En wat was je antwoord? Ik weigerde. Ik wensch het niet te ver koopen, ^edaar. Ik wensch geen voet of geen el van deze plaats verwijderd te zijn. Als dat kasteel daar niet geweest was hij keek er naar, zooals het tusschen de boomen door schemerde en jij woonde niet in dat kasteel, en wij waren beiden niet zoo dol op zwemmen och, dan zou ik er misschien anders over denken. Nu blijft een ieder met zijn vingers van mijn jacht af. Ik ben hier niet vandaan te krijgen. Dat is een groot compliment voor rnjj. zei 2,^ Het lijkt haast ongelooflijk. Terwijl iedereen beweert, dat Amerikanen alleen om geld geven, smijt jij het weg, alleen om met mij in het zonnetje te zitten. Ik zit graag met jou in het zonnetje, Lucienne, antwoordde hij. Ik geniet van de dagen, die wij hier samen doorbrengen méér, dan van alles wat er voor geld in de heer Dekker, molenbouwer en waterbouw kundige te Leiden, worden de stalen wieken gestroomdlijn. Bij de oude molens met de zware, vierkante balken aan de wieken, werd veel weerstand ondervonden en werd een nuttig effect bereikt van 9 tot 11 pro cent, hetgeen bij het systeem „Dekker" op- voerd wordt van 34 tot 52 procent. Deze ver beterde soort wieken hebben de doorsnede van de vleugels Van. een vogel. De beken de molen „de Gooyer" te Amsterdam, wel ke met vele andere water- koren- en hout zaagmolens zulke wieken heeft, en die met deze wieken van 28 meter draaiend om een as, die 34 meter voren den beganen grond ligt, wordt 500 d 600 kg. tarwe pér uur ge malen. De capaciteit vóór de restauratie van dezen molen was niet meer dan een derde hiervan In het kader van de produc tieslag is dit van niet te onderschatten be- teelc en is. Ondanks deze verbeteringen aan dé oude molens, welke hen in staat stelden te vol doen aan de moderne eischen, heeft men er toch niet tegen opgezien ook in de laat ste jaren nog tientallen oude molens te sloopen en te vervangen door in gebruik veel duurdere electrische gemalen. Toch houdt de oude windmolen taai stand en zoo wordt gemeld, dat in de Aderpolder bij' Rijkswetcring in de provincie Zuid-Holland een nieuwe molen zal worden gebouwd, vol gens het oude beproefde type. Het wordt een ronde stcencn molen met een draaibare kap. In de terminologie van den molenaar heet die een „bovenkruier". Voor den bouw van dezen molen worden onderdeelen ge bruikt, die afkomstig zijn van een oude molen- in den Zijdepolder onder Haarlem, welk omolen sedert 10 a 12 jaar niet meer gebruikt werd en die men thans aan het sloopen is. Natuurlijk worden de wieken „verdekkerd" en 'zullen veel onderdeelen volgens de eischen van den tijd worden aan gebracht, doch dit zal het uiterlijk van den molen niet schaden. In plaats van leven loos massief electrisch gemaal of een ander metalen monster zal in den Aderpolder straks weer een echt oud-Hollandsche mo len zijn arbeid verrichten waarop het pol derbestuur met recht trots zal kunnen zijn. 26 BAKKERS VERKOCHTEN HET BROOD TE DUUR. De bakkers in de gemeenten Geldermal- scn. Buurmalsen en Deil hadden begin October 1940 den prijs van tarwebrood van 12 op 15 cent gebracht. Bij een door don centralen crisis controle dienst ingesteld onderzoek beriepen de bakkers zich op eep aan hun Tielsche collega's verleende toestemming om den bruinbrood prijs met 1 cent te verhoogen, waardoor deze in Tiel op 15 cent kwam. Ook voor de gemeenten rond Tiel mocht deze verhooging met 1 cent per brood worden doorgevoerd. Nu wereld te koop is. En ze wilden mij nog wel wijsmaken, dat Amerikanen in de kunst van het hof maken zoo onbedreven zijn! Het hof maken heeft niets met nationa liteit te maken, antwoordde hij. Je hebt alleen maar te zeggen wat je voelt. Meer niet. Ik begin bang van je te worden, lispelde zy. In Frankrijk gaan wij niet zoo recht op het doel af. Onze manier is beter, zei hij met over tuiging. Wij wachten tot wij zeker van ons- zelven zijn en dan spreken wij. Als ik dus zeker weet, dat ik trek in nog een kop koffie heb, en ik zie dat er nog is, mag ik je er dan om vragen. Hij schonk een kopje voor haar in en over handigde het haar zwijgend. Zij nam een siga ret uit het open kistje en stak die aan. Toen zij de stilte verbrak, klonk haar stem, hoewel zacht, een weinig onvast. Ik heb niet veel landslieden van je ont moet, Hamer, maar weet wel, dat er bij jullie tusschen de jongelui van beiderlei kunne jonge mannen en meisjes groote vrijheid heerscht. Is dat jullie manier om tegen je vrouwelijke kennissen te spreken? Niet, tenzij wy meenen wat wij zeggen, haastte hij zich te antwoorden. Weet je zeker, dat je meende wat je tegen m\j zei Tot de laatste letter en nog een boel meer. Zij legde haar hand weer op de zijne. Be waar de rest. Bewaar die nog een kort tijdje. Wij zijn hier zoo gelukkig. Zul je blijven komen om met mij te zwem men en je tijd met mij door te brengen? Zoo lang als ik kan, antwoordde zij. Over een paar dagen, als wij vol logees zitten, wordt het anders. Maar laten wij het voor 't oogenblik nog laten voorkomen alsof wjj kin deren zijn en samen spelen. Spoedig, zeer spoedig misschien, en als je dan nog wilt, zul len wij ernstiger praten. Haar vingers lagen koud op zijn stevig vleesch. Hoewel hij deed alsof hij het niet zag, kon hij haar kleine borsten snel op en neer zien gaan Discretie of intuïtie - deze of gene gave Gods was zijn leidsvrouw. Hij was tevreden met wachten. En wat meer zegt, hij leidde haar uit den doolhof van gemoedsbe wegingen waarin zij geraakt waren. En wil je mij nu zeggen, wat je van mijn avonturen vindt Het licht in haar oogen was zeer zacht en hij was zich haar erkentelijkheid bewust. Zij zweeg verscheidene oogenblikken. Toen: Hamer, zeg mij eens, bewaar je kost baarheden aan boord? Niet wat je zoo noemt, antwoordde hij. Alleen de gewone mannensieraden, een paar zeldzame boeken, en dan mijn Jtleeren. Waarom willen die menschen dan zoo graag je jacht koopen? Dat weet ik waarlijk niet. Het onder scheidt zich in niets van welk vaartuig ook van zijn -type. Het werd gebouwd door een En- gelschman, wat misschien de waarde verhoogt, maar toch niet om er koopers óp te doen stormloopen. Wie was de vorige eigenaar? Een Franschman. een zekere Dupont. Het jacht werd speciaal voor hem en onder zijn streng persoonlijk toezicht gebouwd. Hij maakte er één reis mee, was tevreden, be taalde contant, zou een week later een kruis tocht gaan makèn, verliet Marseille, en ver dween. Verdween herhaalde zij. Is dat tegen- I woordig niet wat moeilijk? Hij deed het, in ieder geval. De scheeps bouwer ontdekte later, dat zijn adressen en zijn naam valsch waren, en dat niemand hem kende, op de plaats waar hij opgegeven had te wonen. Nadat aan de wettelijke formali teiten voldaan was. kwam het jacht aan de markt. En zoo kocht ik het. Dan was het van 't begin af in een waas van geheimzinnigheid gehuld, merkte Lucien ne op. Kocht je het met den geheelen inven taris en machinerieën en al? Zoo goed als, antwoordde hij. Ik liet natuurlijk een paar veranderingen aanbren gen. Het is een gewoon schoenerjacht van iets minder dan dertig ton, stevig en comfortabel gebouwd, maar zonder eenig mysterie in de constructie. En toch, mompelde Lucienne, kreeg je een nachtelijk bezoek van een vrouw, en daarna van Frankrijks eersten minister, ver gezeld door een van de grootste financiers... die je dit jacht voor driemaal de waarde wil len af koopen! Hamer, als ik je was, verkocht ik het en zei het vaarwel! Ik zal je zeggen wat ik doen zal. Ik zal het verkoopen aan den eersten den besten, die mij in waarheid vertelt waarom hij het koopen wil. Lucienne stond op. Een prachtdenkbeeld, keurde zij goed. Met dien verstande, dat Ik het niet ver koopen zou. als ik in je plaats was, aan dat kleine kereltje in dat bootje beneden. Terwijl wij spraken is hy tweemaal rondgevaren en zijn uiterlijk bevalt mij niet. Hamer Wildburn keek over de verschansing. Over het water roeide een ongunstig uitziend individu, met een wilden, tegen de zon onbe- schermden haardos, in een kleine boot. Hij zag Wildburn en bracht dezen een soort groet. Een héél aardig scheepje, riep hij. Mag ik het komen bezichtigen? Wildburn schudde zijn hoofdv Het spijt mij, zei hij, maar het is niet te bezichtigen. Pardon, monsieur, zei de man en roeide door tot aan de trap, alsof hij niet goed ver staan had. Ik laat niemand aan boord. Verwijder u dus, riep Hamer hem toe. Dan later, misschien, zei het mannetje. Ik interesseer mij voor vaartuigen van dit type. Ik ben motorexpert. Wellicht zou ik... Ik ben met mijn schip tevreden zooals het is, viel Wildburn hem in de rede. Be grijp goed, vriendje, dat ik jou, noch andere nieuwsgierige bezoekers aan boord zal toe laten. Maak dat je wegkomt! De man verwijderde zich gemelyk. Hamer en Lucienne wisselden blieken. Ik geloof dat je gelyk hebt, zei de laat ste. Ik heb dien man nooit eerder gezien, maar hij is een ongunstig type. Als er met je jacht iets gebeurde, zou ik hem voor den dader aanzien. Intusschen was ccn barkas van dc aanleg plaats van het kasteel afgestoken en langszy gekomen. De kamenier van Lucienne sprak deze druk gesticuleerend aan: Mals made- moiselle, u is/h het kasteel dringend noodig. Er zijn verscheidene bezoekers aangekomen, en de markiezin weet geen raad. Ik kom u dus haien. Best, Annette, antwoordde haar meeste res. Au revoir dus, waarde gastheer, ging zij voort, en liet haar handen een oogenblik op de zijne rusten. Morgen komt er weer een dag. Je hebt een ondeugend duiveltje in my wakker geroepen. Ik zwem naar je toe, het koste wat het wil. Is dat naar je zin? Wordt vervolgd.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1941 | | pagina 6