VOOR DEN ZATERDAGAVOND van Dré Tob nooit N1 II VOOR DE OUDER! De in 't regenwater gevallen Augustus- vacantie-week 1 Ulvenhout, 14 Aug. 1941. Amico, Wieske had ons geschreven. „Vertrouwe lijk", om 't 'ns officieel te zeggen. Wat dan beteekent in deus geval: achter den rug om van onzen Dré, den kunstschilder. Ja, zoo zijn die wefkes. Ze kunnen dikkels veul mee oe óp hebben, veur oe deur 't vuur gaan, over dreven bewondering koesteren veur 't bietje dat ge beteekent in de motschappij, mee ziel en lichaam oew slavinneke zijn (als ge 't bui tengewoon getroffen hebt) maar... daar zijn toch altg dingskes, die oe „nie aangaan". Ge kunt in heur trouwe oogskes 'nen reus zijn van kracht en van wijsheid, maar... daar zgn dingskes die wijd boven oew lichamelijke en geestvermogens uitgaan! Ge kunt, in heur oogen, 'n ster zijn als... als... als machinist b.v., maar 't theelichtje stikt zij toch maar liever eigens aan!Ge kunt, in heur oogen, den bekwaamsten boer van 't durp zgn, maar 'r geraniums stekt zg toch liever eigens! Enne... ze hebben dunkt me gelijk, die wef kes. Ik heb 'nen kearel gekend, die uitmuntte als paedagoog, die de school, waaraan ie ver bonden was, 'nen naam bezurgde, die klonk als 'n klok, maar in de vacanties probeerde z'n vrouw 'm uit te bestejen bg familie, of 'm uit visschen te sturen, want als heuren paeda goog thuis was, dan kon 't goeie mensch gin baas van de kinders worden! Wieske had ons geschreven. Vertrouwelijk, d.w.z. achter den Dré om. En veur 'n dag of acht gelejen, na den eten, als Dré III en den Eeker den akker al weer op waren, dan visch- te Trui dieën brief van Wieske uit haren zak onder den bovenrok, zee: „wacht nog 'ns efkes mee oew pijp", trok 'n gezicht als 'nen notaris, die op 't punt staat om 'n oud en geheimzinnig testament te gaan lichten en zee toen: „lees dien 's goed, Dré". Veur ik den brief aanvatte, keek ik m'n Trui 'ns sjecuur aan. „Pak dan vast", zee ze ongeduldig! Den brief was werm van heuren zak. „Is... is..., wat is 't...?" vroeg ik eerst nog: „iets... ernstigs...?" „Léés maar 'ns!" Weinig enthousiast gong ik den brief be kijken. Zag toen, dat ie uit Amsterdam kwam, van ons Wieske! „Zitte gij daar den gosgan- schen dag mee in oewen zak...? Mag ons baaske nie weten als z'n Moeder schrijft...?" „Léés nou eerst 'ns", zee den „Notaris". Ik begost. Weinig op m'n gemak. Wieske begost geheimzinnig. „Wilt jullie me helpen?" Oem! Vaneigens! Toen: „laat m'n kleine Dré er maar buiten." Oem! Kleine Dré...! Hij stopt z'n blonde Moeke in z'nen binnenzak. Afijn. „Mijn groote Dré heb ik er ook buiten gelaten. Die kan soms zoo driftig worden, ziet U en dan kan ie niet werken, de goeierd". •Hah, 'n vrouwenkonkeleefoeske! Tc Wierd nuuwsgierig. Ik scheen uit de verzameling den eenigen Dré te zijn, die er n i e buitengehou- wen kost worden...! Dan: ,,'t gaat over ons Truike. Die apekop, zestien jaren, heeft 'n jongen!" 'k Wierd nou attenter. Gong critischer lezen, want... Truike schilt maar één jaar mee Dré III en Dré III wierd achttien in Mei. Boven dien: dat Truike is 'n beeld van 'n toeteloe- riske...! Opletten, Dré! „Is dat iets om mee te lachen?" snapte Trui ineens. „Ik lach nie!" „Dat doede wel!" Tc Las wijers. Wieske schreef, dat „die jongens" 'n blaag was van amper achttien jaar. Tja, mee 'nen kearel van vijftig zou ze 't wel nie aanleggen. En dat die snotneUs-van-'n-jongen zoo brutaal was, heele avonden door „onze straat" liep „tot schandaal voor de buren". Er met die Truike dan geen huis-te-houden was. Zij gisteravond nog, toen die knul weer de buurt onveilig maakte, 'n vollen' pot thee had ls een vallen. Alle kostelijke thee weg en 't servies geschon den! Dré toen zoo kwaad geworden was en gevraagd had: „snotneus, wat is er met jou toch aan de hand, tegenwoordig? Je wordt eiken dag 'n stuk stommer en onhandiger!" Dat alles werkte op Wieske's zenuwen. „En nu een vriendelijk verzoek. Vader en Moeder? Mag ik Truike 'n tijdje naar jullie toe stu ren?" En zoo wger! „Is dat nou alles", viel uit m'nen mond. Waarop Trui hartelijk informeerde, waar of mijn verstand zat, op mgnen ouwer? En ik heur kost inlichten, dat 't nog alty op de eigenste plek zat als op m'n tiende jaar, toen... ik héur leerde kennen...! „Hier dieën brief", zee Trui. „Bemoei-d-oew eigen maar nieverans mee, ik zal dat verken weer wel alleen wasschen!" Pats! Heel de Dré-serie was nou compleet uitgeschakeld. Dré m, omdat die nog gin verstand had, volgens 't vrouwvolk. Dré II, omdat die van zulke dingen gin verstand had, volgens 't vrouwvolk. Dré I, omdat die wel nooit verstand zal krijgen. Ik zeg: ge kunt bg oew Trui te boek staan als 'nen gewéldigen machinist, van heur theelichtje blijfde éf. 't Goot. Wiedes! 't Was toch zekers... va- cantiemaand! Den regen hong, ïyk 'n kralen- gordgn, loodrecht van den zwarten hemel om laag. Den weg zag groen van 't afgesturmde blad, de velden vaagden weg in den schemer van water, water! 't Was Zondag. Truike was op komst. „Nou- nou", zee Dré in, die nog van niks wist: „nounou", daar zal ze wel nie deurhenen komen! Zoo hee 't schaap er niks aan!" „Ja- ja", gaf Trui,als 'n goeie tooverheks, ten ant woord: „jaja, ze komt vast, horre! Gaat maar gerust naar 't spoor, jullie!" „Ja, Dréke", lachte-it-ik: „span de sjees maar in, horre. Trui hee suiker gemorst en da's... visite!" „Da's bijgeloof", zee den Eeker afkeurend maar bescheiën. „Zoo is 't, Eeker, viel Trui bg, die anders toch wel wèèrde hecht aan 'n „pgltje op de thee", of aan 't schèèr die open op den grond valt...! Zoo'h schèèr is ruzie, verstade Deur hondenweer zgn de twee kleinmannen Truike gaan afhalen aan de stadsche statie. Als ze eindelijk afgerejen waren, de sjees inspannen is altg 'n gebeurtenis daarna mok ten de heeren veul werk van huilie toilet, tel kens als den Eeker over den modderigen erf was gewist, poetste-n-ie weer z'n schoenen, als ze dan eindelgk afgerejen waren, was 't hier stil in den huis. 'n Tikske te stil. Ik verzon al iets, om wat lawgd te maken, sliste 'n liedeke mee m'n tong, maar ik kwam deur die stilte-met-voorbedachten-rade nie henen. Toen gong ik maar achter de krant zitten! Kost ik tenminste m'n gezicht „loslaten". Na efkes zee Trui: „zeg..." Nou was 't mijn beurt. „Zwijg nou stil, toeteloeris, 'k lees hier sjuust iets bezonders." „Onderstenboven, zekers De die...! Die ziet nou ólles! „Doe me 'n plazier, ee, ouwen gek, en lot mg mee dat jonk betijen. Wieske gééft ons nou dat vertrouwen..., dus! Stuur me nou niks in de wèèr, mee oew onwijshedens, mee oew... „beelden uit oew kinderjaren"... eh... onze schooljaren en zoo...!" „Oow. Noemde gij dat vandaag onze „schóóóljaren...Wat... zijn... wij... allank... opschool"... ee? Truike?!" „Ga-d-oew krant weer maar lezen", zee Trui dramatiek: „maar ge zg gewaarschouwd, kin- derachtigen vent!" 't Blééf gieten. Pepkes! De ramen leken van dik geribbeld glas. Ge kost er amper deur zien. „Eindelgk!" zuchtte Trui: „ik hoor de sjees". „Da's den regen." Gin antwoord, Trui luisterde. Dan: „hoor de 't nóu?" „Regen". Maar ze had 't goed gehoord. Even later draaide de sjees den inrij deur, om dan, mee 'nen bocht, den erf op te draaien. Den kledder spatte teugen de blipden. Den Dré sprong van den bok, vong z'n zuster in de armen en droeg ze binnen. Den Eeker kwam mee den bagage daarachter, die was zwaar! Berekend op veul ...„vacantie". 't Was 'n plazierig veromzien. Vaneigens! Dat jonkgoed brengt altg veul leut en levens lust mee, Truike had van alles te vertellen over thuis, over Vader, die wel 'ns moppert, over Moeder, die soms zoo ouwer we tsch is, over Bart, die mee had willen komen, maar alweer gesjeesd was en dus zgnen vacantie thuis mot blijven. Truike pakte uit, had veur ieder 'n verrassing, na 'n uur zat ze aan den koffie, te luisteren naar den Dré, onderwgl den Eeker Truike's koffers bovenbrocht, de sjees gong uitspannen, binnenree, er de spuit opzette, properspoelde en afzeemde. Bles z'n tuig kreeg ook 'n beurt, dan gong den beest de wei in. Tot den eten gong alles zgnen gewonen, plazierigen gank. Toen dee ik m'n dutje en gong naar „de Koei". '8 Avonds was de kleine Trui wat stiller, dan anders, docht me. Maar da's wel meer mee kinders, den eersten dag als ze van huis zgn, zelfs... als ze él zeuventien zgn enne... „verloofd". Maar Dinsdag al „vong Trui 'nen brief, die begost mee den aanhef: „Liefste Truike", En die verschrikkelijk vochtig eidigde, n.1. mee „1000 kussen". Van den Josef. Trui blonk. Van edele verontwèèrdiging, van speurzin, van van alle meugelijke Grootmoederlijke deugden! Terwgl ik den brief las, stond Trui, mee de vuisten in de zg, vlak veur me, 'n Houding van: dieën brief krggt ginmensch dan over m'n Igk! „Nou...?!" zee ze, als ik over 't voch tige ende was henengekomen: „nou?!" „Trui, de weareld is nog niet zoo slecht als vroeger! Ik geloof, ik schreef onder dienst nét zoo, maar ik was veul scheutiger mee m'n nullen als ik op pampier gong kus sen!" „Verroest, flaauwen labes! zee Trui. die uit heuren hemel van zalige verontwèèrdiging tuimelde: „verroest! Is dét 'n antwoord?" Dan gong de brief in heuren zak en terwgl ze heuren rok oplichtte en gebogen den brief stond weg te friemelen: „wat hee 'n mensch aan Jou veur steun, lamzak?" Den anderen mergen, als den postbooi kwam, zat de kleine Trui mee 'n gerekt halske toe te kgken. Dan kreeg ze 'n kleur en vroeg: „ls er niets... eh... voor mij, uit Amsterdam, post?" Kiske-van-den-smid keek nog 'ns z'n brie ven na, Truike hoopte, Trui... zat als 'n kat veur 't muizengat, maar Kiske schudde den kop, 'nen franje van water wiebelde aan z'n klep, en hij zee dan: „neeë, juffrouw, maar 'k zal er op letten, horre!" „Moeder hee wel iets anders te doen, dan alle dagen brieven schrijven, zee Dré III in blanke onschuld. „Overmergen Trui, dan komt Moeders' brief altij?" 'n Rap oogske van z'n zus, 'n spottend bevingske van heur lip, was veur Dré III Alle antwoord. Méér... den wakkeren tiep was 't nie ontgaan. Efkes kneep ie z'n oogen wat toe, zag fel naar z'n verlegen zuster, knipte 'n oogske naa mij...! Jaja, hg hakte ook al mee dat bgltje, lgk ge wit. Verschillende kee- ren zelfs! Dan zuchtte-n-ie, terwijl ie weer 'nen botram „verscheurde": „oooh... is 't... détte...?" „Wétte?" viel Truike uit. „Ik docht hardop, Truike", zee den Dré kalm. ,,'k Docht over de wije toekomst, ziede. hoe mijn neefkes en nichtekes over huiliën Oome Dré zullen denken...!" „Eet liever, dan zoo te zitten kletsen; ge mot er nog van groeien, kinders!" zee Trui! „Ja, Opoeke", gekte Dré III: ,,'k zal oe de ooren van oewen kop frèten!" „Ik... ben... ik groei niet meer", bitste de kleine Trui. De stemming wierd zoetekesaén wat scherper. Ze begosten malkaar in de kaart te kijken. Na 'n week was Trui heuren vangst drie brieven en twee prentkaarten, één vol mee vraagteekens! En de kleine Trui wierd stiller, brak bor- denkommekes; éénen keer 'n mooie kan. Toen toen stond Josef bg ons op den weg...! Mee z'n fiets. Uren stond ie in den regen. Truike knapte op. Heur oogskes blonken weer, op 'r wangen kwam wat kleur. Dat den Josef in 't natte bosch of verstolen in 'nen stal moest slapen héér 'nen zurg. Hij wés er en dat was voldoende.. Nou wierd de ouwe Trui bleek. En begost borden te breken. Den Dré zweeg. Liet niks uit. Was strikt neutraal. We zwegen trouwens alle- méél. We wisten precies wat er gebeurde, maar we dejen of we niks begrepen. Truike wierd drukker, gezelliger! Had ook geen heimwee meer naar Amsterdam. Ja, zelfs merkte zg „niks" van Trui's hatelgkheden. Den Eeker...? Liep rond als den verper soonlijkten Kweetnie! Stond overal buiten. Ja, den Eeker stond overal buiten, hoe sjecuur ie z'n schoenen ook gepoetst had, om Truike van de Statie te halen...! Maar op 'nen avond kwam de krant, hier 't sjecuurste gelezen deur den Eeker. ,,'k Gaai efkes sjek halen", zee-t-ie. Josef stond op den weg, geleund teugen 'nen boom. Ge künt, dunkt me nóg zien den deuk in dieën boom, van den Josef zijnen schouwer. Truike zat in de voorkamer, lanks 'n splitje van 't gordgn te... nouja... te vrijen. Trui liep 'r eigen te verbgten. Zee teugen me: „dat hou'k nie vol. Straks gooi 'k 'nen emmer water over dieën loep." Dré III? Zag gin Truike, ginnen Josef. Den Eeker? Oja die was tabak halen! Maar als ik de krant wou lezen, was ze weg! 'n Half uur later kwam den Eeker verom. 't Wierd al donker. Trui had den avond pap gereed. We gongen eten. Maar Josef heben we nooit meer verom ge zien. Z'n portret had in de krant gestaan. Opsporing verzocht deur de ouders van Josef Zusenzoo. Te Amsterdam. Den Eeker wou die ouwers nie te lank in onrust laten. Onder onzen pap mot Josef gehaald zijn, deur den Veldwachter. Truike nekt weer borden en kommekes. Kiske-van-den-Smid krggt van haar smeek- oogskes veur 'nen brief, om tien Josefs te laten smelten! Haar vriend, Kiske heeft nooit brieven veur de kleine Trui...! 't Is 'n heele spanning, hier! Dré m ziet nou en dan z'n grootmoeder vragend aan; soms den Eeker. Dré III is „iets" kwyt; den boom staat er nog wel, maar da's ook alles! Den Eeker...? Die is weggekropen achter zgn onschuldigste kweetnie-gezicht mee de duu- zend sproeten. En Truike..., dat zieltje...! Tc Heb mee heur te doen. Ze zoekt 't heele bosch af, komt soms sliknat thuis op de fiets. Maar Trui triomfeert! Hoelank nog...?? Zoo'nen schoenpoetsenden Sproetenkoning toch! Hij gong even... sjek halen! Kom, ik schei maar af. Veul groeten van Trui, Dré m, den Eeker en als altg gin horke minder van oewen t.é.v. Dré. Het kan soms leelgk spoken en stormen op de levenszee. Maar misschien hebben wg het 't moeilgkst, wanneer het stormt in eigen inner- Igk, wanneer de kompasnaald in zoo'n voort durende wilde beweging is, dat wg geen rich ting meer kunnen aflezen, waarheen, wat nu, waar moeten wij het zoeken? Er zijn oogenblikken in een menschenleven, waarop ook het sterkste geloof, de diepst ge grondveste overtuiging wankelen, omdat de gebeurtenissen te overweldigend Igken voor onze menschelijke zwakheid om ze te dragen. In zulke momenten hebben wg behoefte aan den steun van een mensch, aan een hand, die ons wordt toegestoken, alleen figuurlgk ge sproken of misschien ook letterlgk. Aan iemand die met ons spreekt, of misschien niet eens veel spreekt, maar die in elk geval ons moreel zoo ver versterkt, ons evenwicht in zooverre her stelt dat wg voelen: „nu kan, nu durf ik weer verder". Aan een noodhaven- Er zijn menschen die als een soort geestelgke magneet, allen tot zich schgnen te trekken, die door het leven in het nauw gedreven en, voor hun gevoel aan het einde van hun weerstand gekomen, een noodhaven zoeken. Het zgn niet eens altgd bizondere menschen, maar wel typen die een groote gevoeligheid bezitten in com binatie met een sterken weerstand en een rui men blik op het leven. Zg kunnen iemand soms helpen aan een dosis nieuwe levensmoed zon der de oorzaak te kennen, die die levensmoed tot het nulpunt deed dalen. Zoo'n type was Dorothee Alster. Hoewel zy zelf geen gemakkelgk leven had, aan de zyde van een hoogst nerveuzen, tot melancholie ge- neigden man, met twee levenslustige, maar veel aandacht en zorg vereischende kinderen, en met een nauwelijks toereikend inkomen, was zg een „noodhaven" van waaruit menig levensscheepje met nieuwen moed zee koos. En toen zij op een warmen middag stond te strijken, herkende haar fgne intuïtie een mensch in nood in de kantoor-collega van een jonger zusje, die een enkele maal bg haar aan huis kwam, en nu tegen half zes aanbelde. En daarom was zg hartelijk en gastvrg, hoewel ze moe was en allerminst bezoek gewenscht had. „Zoo Riet, kom je weer eens kijken? Zoek maar zelf een plaatsje, ik ben dadelgk klaar met strijken en dan zal ik je een glas limonade geven". Terwgl ze het strgkwerk afmaakte, observeerde Dorothee ongemerkt de bezoekster. Riet praatte met een klame maar wat vlakke stem, alsof haar gedachten mijlenver verwijderd waren van hetgeen waar ze over sprak. Het waren vooral haar oogen die Dorothee's aan geboren drang tot helpen en beschermen op wekten. De uitdrukking van die oogen was niet zoekend noch rusteloos, zy had eer de gelaten, onbestemde blik van iemand, die niets meer zoekt, omdat zij de overtuiging heeft dat er toch nergens uitkomst te vinden is. Dorothe had eenmaal te voren die uitdruk- king in iemand's oogen gezien als meisje van 16 jaar, toen zy te jong en onervaren was a de beteekenis ervan te peilen. Die persoon hi den volgenden dag een poging tot zelf moot gedaan, en daardoor had Dorothee die uitdruk king nooit meer vergeten. Over Riet dacht zij: „groote moeilijkhede of een groot verdriet. En zij is van het soor dat er niet over spreken kan." Toen Dorothee op het punt was de tafel gaan dekken zei Riet, met een blik op haj horloge:„Kom ik ga maar eens." „Blgf bg ons eten", zei Dorothee, ik vi» het gezellig, en mijn man en de kinders hj mogen je ook graag." „Zou ik?" weifelde de andere. „Waarom zou je niet?" Na het eten zag Dorothee kans, een uurtj met Riet alleen te praten terwgl haar man zij krant las en de meisjes hun huiswerk maai t^p. Riet sprak haar moeilijkheden niet uit maar zg voelde in de andere een warme gent gen belangstelling, een woordeloos aanbod aai hulp, indien deze mogelijk en gewenscht zot zijn. En toen zij om 11 uur naar huis ging stond haar gezichtje moe maar ontspannen e hadden haar oogen dien verren, vagen blii niet meer. Dikwijls is het voor een mensch i nood voldoende, wanneer hg contact voelt mt iemand, die waarachtig hoopt dat de anden niet te gronde zal gaan. Dr. Jos de Cock, bel Er was een tgd en hg ligt waarlgk nq niet zoo heel ver achter ons! dat men 4 opvatting huldigde, dat het kind, zooals h? pas de wereld intreedt, een onschuldig wichl 3, schuldeloos wicht was. Een blad blanco papia J Wat er op geschreven werd: goed of kwaad zie, dat hing maar af van zgn opvoedo (sters). En het baart geen verwondering, dj men in dien tgd ontzaglijk veel van de opvoi ding verwachtte en overal spoken zag! Een» zgds meende men, door middel van opvoedin en onderwijs het kind te kunnen brengen, waa men het zoo graag hebben wilde, anderzjjé was men bang voor de vele verkeerde invlot erj den, welke van buiten af zouden inwerken q f dïr v<x be< «al de: IETS is in 't Neder- landsche klimaat wis selvalliger dan het weer van den dag. Wanneer U deze regels leest, dan kan het een stralende dag zijn, of een zwarte storm en regen kunnen door de boomen en over 't strand gieren en tegen de rui ten kletteren: het kan snik kend heet of ook misschien na- herfstachtig koud zijn. Maar één. ding staat vast: de eerste week van Augustus heeft dui zenden en duizenden vacantie- gangers bittere teleurstelling gebracht! Heeft niet de aller opperste rijmelaar der Neder- landsche courantenwereld, Clin- ge Doorenbos, reeds in zijn lijf blad gejeremieerd: ,Wat een pruts Augustus maand je: Wat een water! Ongekend! Is de eene bui verdwenen, d'Andere is weer present"...?? De eerste regen- en windda- gen van de vacantiemaand Au gustus stellen, en niet voor den eersten keer, het probleem aan de orde: moeten wij vast houden aan den ouden sleur, die nu eenmaal de vacantie's in Augustus bepaalt? Of is er een betere tijd? De meteorologische waarne mingen, sinds vele tientallen jaren ononderbroken voortge zet, kunnen en moeten hierop antwoord geven. Doch daarbij dient men te bedenken, dat gemiddelde waarden, over een halve eeuw, gemiddelde uitkomsten gevenwan neer men, op grond der waar nemingen, de vacantietijd ver schuift, dan blijven er niette min natte en droge vacanties, doch gemiddeld zullen ze gunstiger kunnen blijken te zijn. Er valt over heel Nederland in één jaar gemiddeld 70 c.m. neerslag. Het meeste, nl. 7.9 cm. in Augustus!; het minst nl. 4,0 c.m., in Februari. In Moeten wij onze zomervacantie verzetten (Van onzen weerkundigen medewerker.) Juni: 5,9 c.m.; September: 6,4 Mei: 4,8 c.m. Juli 7,1 c.m.; c.m. Dit brengt ons niet verder, terwijl we de groote zomerva- cantie maar meteen naar Mei en Juni zouden verleggen en dat is wat erg vroeg. Dr. C. Braak, van het K.N. M.I., heeft eenige jaren geleden (H. D. '32) de weergesteld heid van Juni. Juli, Aug. en Septin dit verband, iets na der beschouwd. Hij verdeelde dé maanden in de, in de me teorologie gebruikelijke, perio den van 10 dagen: de decaden 1, II, III. Dan blijkt het aan tal uren neerslag te zijn in: Juni Juli Aug. Sept. I II III mnd. 24,2- -20.824.1 69.1 23,7-19.4 30,2 73.3 22,7--26,6- 35,5 84,8! 27,630,222,2 80,1 Dit is dus voor Augustus al erg ongunstig. Met de tempe ratuur is het al evenzoo: 17,6° Celsius in gem. in Aug. tegen 18,2° in Juli. Op grond van deze en veler lei cijfergroepeeringen, welke wij wegens de plaatsruimte, die zij zouden vergen, niet verder kunnen overnemen, komt dr. Braak ongeveer tot deze ge- vol et rek kingen: 1. Over heel Nederland wordt de hoogste neerslag be reikt in Augustus III (dat wil dan zeggen: 20—31 Aug. - Red.) Daarop volgt echter Juli III. Er schijnt dus het gevaar te dreigenvan den regen in den drop te geraken! De regenval-maxima zijn ver der regionaal verschillend Oost-Nederland heeft voorna melijk Juli-maxima; een bree- de strook achter de Noordzee kust heeft Augustus-maxima, en in een smalle strook vlak achter de liooge duinen treft men een regenrijkste October- maand aan. II. Wat het aantal regen dagen betreft: hier vallen de regionale verschillen zoo goed als weg; Augustus III heeft een onbestreden maximum, doch met slechts kleine verschillen volgen Juni III en Juli III. III. In zonneschijnpercenta- ges vallen de minima elders; voor 't heele land in Juli III, maar: dan zijn de dagen ook zoo heel lang! De slotsom van dr. Braak, al het bewerkte materiaal be schouwende, is echter aldus samen te Vatten: A. Vervanging van Augus tus III door Juli III geeft geen vooruitgang in alle opzichten, en in het Oosten des lands zal die vooruitgang het allerminst zijn. B. Een éérdere vervroeging, bijv. Juli IIII of Juli II— III en Aug. I zal echter, naar zijn oordeel gunstig zijn voor heel Nederland, behalve voor het uiterste Oos ten en Zuiden de streken rond Winterswijk-Maastricht. Daarbij zouden wij kunnen op merken, dat bijv. Bchoolvacan- ties niet regionaal te regelen zijn, en dat verreweg het groot ste deel onzer bevolking in het midden, het Westen en het Noorden woont: wat het zwaarst ls moet dan maar het zwaarst wegen. Door een algemeene ver vroeging der vacanties, zoo, dat in elk geval de laatste decade van Augustus er buiten valt, zal men in normale omstandigheden en gemiddeld den Nederlandschen vacantie- gangers minder neerslag, minder regendagen en evenveel of meer zon neschijn verschaffen. Als dit statisch vaststaat, is het dan niet tijd met den sleur te breken en de zomervacanties 2—3 weken te vervroegen? Rest nog de vraag: wanneer we nu afzien van de school kinderen en andere gelukki gen, die een maand of nog lan ger vacantie hebben en ons wenden naar degenen die een vacantie week krijgen, wat dan? Dan zouden wij, op grond der in vorengenoemd arti kel verwerkte gegevens, den raad willen geven: vermijdt Juli III en Au gustus II en III en geeft die week in Juli II of Aju- gustus I, dus: van 10—20 Juli of 1—10 Augustus. Weliswaar is dit jaar in Jie periode juist de regentijd gevallen, maar déér kan de meteorologische statistiek voor- loopig niets aan doen: dat risi co blijft men houden. Over een halve eeuw beke ken is de eerste decade van Augustus echter een „beste vacantieweek". Dat moge den teleurgesteldcn van begin Au gustus tot schralen troost strekken! de kinderziel. En zie, er waren opvoeders, éi hun kinderen van alle kwaad vere hielden bg de opvoeding en het onderwgs de grooti mogelijke zorgen in toepassing brachten. H( resultaat? Ideale kinderen? Flinke jongens® meisjes? Deugdzame volwassenen? Och - L het viel zoo tegen, zoo bitter tegen! De gevangenissèn konden niet opgerulm worden en de politie werd niet overbodig u de deugd kroonde niet overal het leven. En men begon te beseffen, dat er iets in h« kind was, waartegen men o zoo weinig doe: kon, dat het kind niet zoo schuldeloos was, al men dacht. In bepaalde kringen had men dit reeds eer der aanvaard, maar ook al weer niet heel zui ver. Daar heerschte de opvatting, dat opvoe- ding en onderwijs niets vermogen en dat he: voorbeschikt, wat uit een kind zal groeien Hier dus een onmachtige houding, waar strak sprake was van een overdreven idee ten aan zien van de macht van opvoeding en onderwijl Wg in onzen tgd zgn zoo langzamerhand aan beide ideeën ontgroeid en wij zijn tot h« inzicht gekomen, dat het kind niet als ee „blanco vel papier" ter wereld komt, dat he in aanleg goede en kwade eigenschappen mei brengt, eigenschappen, welke*vaak erfelj verkregen werden. Wg weten ook, dat opvoe ding en onderwgs veel vermogen, en du niet alles. Wg hebben leeren inzien, dat een verstal dige opvoeding en goed onderwijs middel kun nen zgn om het goede in het kind naar tyovei te halen, tot ontwikkeling te brengen en he: kwade op die wijze terug te dringen op der achtergrond. Zonder evenwel de zekerheid t< hebben, dat het op een kwaden keer ineen doorbreekt en den mensch, dien we langen tiji als een goed individu kenden, tot een misdadi ger of iemand, die ons zeer tegengevallen it maken. Dan zien we, dat de opvoeding ge- i faald heeft en wij vragen ons af, wat daarvai Y de oorzaaken kunnen zijn. Soms maar ooi al weer niet a 11 ij d kunnen we die naspeu h ren en komen we tot het besef, dat we btb paalde dingen niet gezien hebben of\r te wel d nig aandacht aangeschonken hebben. We heb- ben dan ervaringen opgedaan en we nemei b ons voor beter uit te kijken. We hoor en i: zulke gevallen de opmerking: „Dat zal me bg het volgende kind niet meer overkomen. Ei ben nu ervaringen rijker geworden!" Of: „De opvoeding van het tweede kind gaat weer ge- makkelgker, dan die van mijn eerste. Ik bet nu beter onderlegd." Inderdaad. Het zijn de ervaringen, welke ons by het opvoedingswerl zoo veel dienst bewgzen kunnen en men moe« als opvoeders veel en veel meer letten op zijn kinderen, veel meer de ervaringen met hen opschrijven. In sommige gezinnen bestaat de goede gewoonte een dagboek bg te houden, Ik weet wel, dat dit veel tijd kost en weinig menschen volharden in het dagelijks noteeres van de ervaringen, niettemin, voor velen onzei zou het van groote beteekenis zgn, als we al en toe eens in zoo'n dagboek konden kgken wat we met onzen eersten meemaakten... Gelukkig, dat moeders vooral op dit terreil een goed geheugen hebben" Kinderen! Wat is er en wat wordt er nu nog wel ge dweept met het kind. Ge kent toch de uit drukking: „De eeuw van het Kind? Koning Kind En toch, als we een oogenblik nadenken weten we het allen: Het kind is er niet, er zgn kinderen, millioenen maar geen vai die allen is gelgk aan een ander kind, zoo min er ook een ding in de natuur precies gelijk is aan een ander ding. Er is hoogstens sprake van een zeer vergaande overeenkomst (denk bijv. aan tweelingen). Maar in wezen is ieder kind iets aparts. Ouders weten dit best. „Mgn tweede is zoo geheel anders dan onze eerste." Deze opmerking kent u allen. En in derdaad, in het gezin zien we de verschillen duidelgk. Zeker, Er zijn wel overeenkomsten, men kan vaak aan de kinderen zien, dat ze uit hetzelfde gezin komen, dezelfde trekken bezitten, nauwkeuriger bestudeering leidt tot de gevolgtrekking als hierboven reeds ge noemd. Kinderen. Millioenen kinderen. Elk met een eigen aanleg, eigen vermogens, een eigen be stemming in de wereld. En wat weten wg van elk kind afzonderlijk! Wat weten wg van de wereld: ons kind? O zoo weinig, zoo bitter weinig vaak. Onlangs sprak ik een moeder, een zeer ver standige vrouw, die veel over opvoeding ge lezen heeft en haar oogen en ooren den kost gaf. Zg had twee dochters. „De eene," zoo zei ze, „ken ik onderhand wel, al weet ik nog niet alles. Maar de tweede leer ik nooit kennen. Daar krgg ik nooit vat op. En het was deze moeder, die mij wees op de groote moeilijkheid kinderen op te voeden tot hun eigen bestemming, welke voor ons ver borgen is.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1941 | | pagina 8