HOLLAND OUDERS VOOR DEN ZATERDAGAVOND BLIjFT VAREN Tob nooit 't HOEKJE 1939-1940 Radioprogramma Amico, Ulvenhout, 28 Aug. 1941. De maand Augustus is verregend, daarmee veul vacanties en den grootstedeling koelt z'n teleurstelling op 't platteland. Zoo is den mensch 1 Hij heeft veur z'n teugenvallers 'nen zondenbok noodig. 'Nen beest, die, belajen en belast mee 'smenschen zonden, den woestijn wordt ingejaagd. Daar kan den ermen bok omkomen, daar kan ie mét de zonden vergaan! „Zonden?" zulde vragen, amico. „Is 't zonde om teleurgesteld te zijn deur twee of drie weken vuil weer? Sjuust vallende in oewen vacantie?" Neeë, tuurlijk nie! 't Kwaad ligt gaar anders. 't Ligt daér, dat den stedeling in den stillen buiten, tussohen den middag, waar slechts 'n Angelusklokske klept op den durpschen steen weg, of verwaait over de velden, of zachtkens zingt deur 't bosch, hij z'n tippeltje mist over de breeje troittoirs, langs blinkende spiegelrui ten, och, je hoeft niet ijdel te zijn, maar 't is toch plezierig zoo nou en dan 'ns even je spie gelbeeld te kunnen controleeren, daar wiegelen zulke aardige „kinderen" over de stoep, het breeje trottoir, die lijk 'nen oeverkant is langs den woeligen verkeersstroom mee 't geraas, geslib, getoeter, gebel, geschuifel, getramjen- gel, den heksenketel die zijn gehoor niet mis sen kan. 't Ligt dédr, dat ie qp de vezelende oneindig- hejd_van de hei, in 't heimelijke bosch mee 't druppengetik op den blarenbojem, in de blaau- we dreven, langs 'nen witten zandweg, dat ie op den stillen buiten, zoo om 'n uur of vijf des middags, heimwee krijgt naar z'n tafeltje in „Riche", „bij Schiller", „den Gouden Leeuw" of „Centraal" met Willem, Jan of Karei, den blin kenden ober, die op 'nen halven druppel sjecuur wit, hoé „kleurloos" meneer z'nen angestora mot zijn, hoe „sterk" z'nen „slappe" cats, z'nen pommerans of getikte. Denk nie, amico, da'k deuzen stedeling veur 'nen verfijnden alcoholist wil uitgeven; maar na' 'nen langen dag den patroon, den directeur of referendaris naar d'oogen gezien te hebben, is 't 'n opkikkerske veur 't zielement, om 'n uus- lang, 'nen dommestiek vol cosmetiek te com- mandeeren te hebben, die 't wèèrdigheidscom- plex van den stedeling, raison van 'n kwartje fooi, weer oppoetst. 't Ligt d&ér, dat ie op den waalenden buiten, om 'n uur of zeuven in den veuravond, gin plan kan trekken veur den komenden avond en heimwee krygt naar „de bios", naar de bridge club, naar z'n terras, waarlangs dat kind-van verleden-week voorbij ruischt, in langen sleep- rok, of sportief per fiets in 'n broekske zonder pijpen, maar iederen keer...... pikant. Parbleu! laatst was ze vurig kastanje, den anderen avond kwijnend blond! Ooemm, wat 'n t Ligt déér, dat den stedeling z'n hart in de stad blijft. En nou lees ik chagrijnige stukskes in de krant, misschient zijn 't „humoristische" stukskes, (wij op 't durp maken Anders leut), ik zeg, nou lees. ik chagrijnige krantenstukskes waarin den stedeling z'n hart lucht op den bui ten. En als ik die „leutige" stukskes goed be grijp, dan heeft ie heel zijnen verregenden vacantie gedocht, dat 't alleen op de Veluwe en in Brabant regende, dat in de stad de zon was blijven sohijnen sjuust zóó als toen ie er uit trok mee rugzak, bloote beenen, vrouw en kinders. En dus de bedden waren te hard! De wegels te vuil. De huizekes te koud. De stoepkes te ongeltjk en 'n lekske in 't dak 'nen niagara. En dus wat is 'n buitenhuizeke zonder warmwatergey- sers? Zonder waterleiding? Zonder gashaard? Wat is in 's hemelsnaam 'n huizeke in de hei zonder uitzicht op 't Rembrandtplein Wat is 'n huizeke in 't bosch zonder 'n bioscoop aan den overkant, of op den hoek En wanneer vin den ze daar op den buiten nou toch ein-de-lrjk 'ns bosscheri uit zonder boomen?! Dan heb je toch ook geen last van muggen en zoo! Wat is 'n hei zonder tramsOnbewoonbaar, onding, 'n wantoestand mijnheer! En waarom kan in zoo'n hei niet 'n keurige kapperssalon gevestigd zjjn, je wil toch wel 'ns 'n friction, de vrouw 'n watergollefie. Waarom hebben die boomen allemaal wortels? Nouja, ik begrijp, waarom hebben wij teenen, nietwaar? Maar waarom groeien die wortels soms boven den grond; om je den nek te laten breken? Enne ook zoo'n ongerief: op die heele hei en ik beloof je dat het 'n lap is, uren mijnheer, uren, on gelogen waar, en wat kan 't er vrééselijk warm zijn, maar op heel die hei niet de rudimen- tairste kiem van 'n Italiaansch ijssalonnetje! 'k Was m'n mesjes zoek, mijnheer, 'k heb drie dagen rondgeloopen met 'n baard'n bóAArdals 't Kerstmannetje! Ik traite er op, als ik me 's morgens uit m'n twijfelaar ge werkt had. Je zou verwilderen, heusch! Me kinderenMijnheer, ze stonken als zigeuners. Ik dacht dikkels: zijn dAt nou mijn keurige telgjes uit onze laen? Weet je wat 'n plezierigste oogenblik is geweest van m'n va cantie? Toen we, gepakt en gezakt op 'n boe renwagen naar de bushalte bobbelden, 'n uur van onze lekke „villa" vandaan, opweg naar onze comfortabele woning in de verre, verre stad! Ja, we gaan volgend jaar weer, och je moet er 'ns uit, nietwaer, waar blijft je crediet als je 's zomers niet van huis gaet? Enne je kunt toch ook niet onbeantwoord laten de ansichtkaerten van je familie en goeie kennis sen, die op 'n ander oord zitten te... verrek... verwilderen. Ismetsoo? Ja, amico, de leuze „Terug naar de Natuur" heeft al veul op 'r geweten! Ge uknt oew eigen blaauw schrijven over den schoonen buiten, heesch praten daarover, de natuur- minnende stedelingen genieten 't heerlijkst van den buiten, als ze 'r 'n smeuïg stukske over kunnen lezen in boek of krantv 'Nen stadtér zonder asfalt onder z'n zolen is 'n pèèrd zonder hoefijzers, 't Ideaal van den buiten da's veur den stadschen mensch 'nen kleurenfilm, die... nie te lank duurt. In 'n donkere zaal, mee 'n builtje zuurtjes in den zak, 'n walmend piraatje, den krullenkop van z'n Truike op z'nen schouwer, zoo geniet ie van 't natuurschoon, zonder te hooren den wind in de boomen, zonder te ruuken den geur uit de velden, zonder te voelen den wind om den kop, zonder te proeven den bloei van-de blommen, zonder... te zien bekans, want zuur tjes, piraatjes en 'n Truike eischen veul aan dacht. Zóó. zonder eenig zintuigelijk genot „bewondert" ie den buiten, want 't is mode dat te doen. Zelfs gaat de mode al 'n bietje over, want „leuke schrijvers" knutselen cha grijnige stukskes in de krant, die den mensch er van motten overtuigen, dat 't nieverans zoo... geriefelijk Is, als in, nouja, Mokum b.v.! Daar draaide maar aan 'n kraantje en zoo loopt 't water uit den muur. Daar hebben ze electrieke haarden en gashaarden enne... die branden twee keer per jaar 'n kwartier als er visite komt. En daar rooken de kachels nie ('k hoop Anders veur de menschen deuzen winter). Daar zijn de stalen matrassen zach ter dan onze veeren bedden. Daar Afijn, zoo 'nen vacantie is eigenlek, 'ns goed, oxh te ervaren, dat den buiten éénen wildernis, de stad één-en-al beschaving is! Wat regen al beschadigen kan aan 's men schen harsenpan! Zekers, de Augustus-maand is verregend. En daarmee veul vacantieplazier. Maar ik was efkes in de groote stad. Enne 'k zag daar menschen uit de provincie. Maar ze hadden 't nie naar den zin. Zelfs de... „beschaving" kost huilie 't plazier nie geven, dat 't kwaje weer afgapte. Ze stonden in rijen veur de bezienswèèrdig- hedens, onder lekkende pèreplu's; ze stonden daar hoog in de schouwers, 'nen trek van moeiheid over de glimlachende gezichten, één gedacht in den kop: „wat dóen we in de kou?" De schoone Oogstmaand is verregend. Ge kunt er gin goei woordeke van zeggen, ge kunt er gin plazierig briefke over schrijven. Daarom, amico, ik schei er maar af. De lochten worden weer efkes dunner, Tc ga nog 'ns kijken op den erf. Ons Truike is verom naar Amsterdam, 't „Heiligbeeldeke" van den Eeker is van haar consolleke getuimeld. 't Gebeurde in 'n ruzieke mee Dré m, die fel opkwam teugen weer 'nverloving" van ons Truike, nou mee 'nen kwiedam, waarop den Dré veul teugen had. „As ik er mee dieën schobbenjak teugenkom" had Dré III ge dreigd: „dan schup ik hum den sloèt in en jou vat ik b$j oew permanent en breng oe zoo thuis, snotaap!" Waarop Truike heftig opkwam veur haar rechten, den Dré verweet dat die al mee z'n zeuven jaar geduelleerd had, maar „dat je nooit door 'n rijtuig overreden...!" „Juffrouw Truike toch...", schrok den be droefden Eeker, die vol afgrijzen had staan zien naar die kleine, schoohe furie! Pront draaide „Juffrouw Truike" 'r eigen om, naar den Eeker en... gaf hem toen z'n vet! „Zeur! Schil je af! Als ik zoo'n gezicht had, ging ik er naast loopen. Wat 'n ponem! Rflst met krenten!" Den Sproetenkoning beefde op z'n beenen. Hij wierd er akelig van. Wreef over z'n maag, trok 'n „vies" gezicht. Maar z'n heilig popke lag in gruzels. En hij dee zelfs gin moeite meer om 't geval te lymen. Drentelde naar z'n woonwageltje. Maar de ouwe Trui mokte aan de logeer partij 'n eind. Ze schreef 'n uitvoerig rapport, gedocumenteerd mee 'n stapeltje liefdesbrie ven en nou... ermen Josef daar in Amsterdam! Afyn, wie wit hoe „gelukkig" die op den oogenblik is...! Den Eèker echter is er, veur zoowij d ik 't bekyken kan, zonder kleerenscheuren afgeko men. Hij heeft geleerd, dunkt me, dat Heilige- beeldekes alty nog maar beter van gips kun nen zijn...! MAAr, hy heeft er 'nen schoonen bijnaam uit overgehouwen, want die is te raak om rap te vergeten! Veul groeten van Trui, Dré m, Rrj3tmet- krenten en als altij gin horke minder van oewen t.a.v., DRfi. Per schip naar West-Afrika, de U.S.A. en Argentinië vu. De trams waren even slecht en ramme lend als overal, het geld gaf men hier niet aan den conducteur, maar wierp het in een soort automaat. Ik ging nog even in een van de groote zaken een kop koffie drinken en zette toen mijn wandeling weer voort. Het was ook interessant de etalages te bekijken en de prijzen van dollars in guldens om te reke nen. Goedkoop is het hier voor Hollanders in het algemeen niet, uitgezonderd de radio toestellen. 's Avonds gingen we met een stelletje naar een dancing, waar ik me nu wat aan het Amerikaansche slang kon ge wennen. Daarpiee was deze Zondag ook weer om en bleef ik eens een paar dagen rustig aan boord en oefende overdag in de bediening van de draai- en schaafbank. 's Avonds had ik nog een gesprok met den Chinees, die zijn avonturen uit China Town van Baltimore vertelde, in zijn eigen taaltje, dat half Engelsch, half Hollandsch was. Op het hoogtepunt van het gesprek illustreerde hij dit steeds met: „en soo plenty lache hè!" We gingen nu weer eens met 3 man de wal op en kwamen in de Hollywood Bar te recht, waar we veel dronken en dansten en kennis maakten met een Oostenrijksch kel nerinnetje, die heimwee kreeg door de Hol landers, die haar zoo veel deden denken aan Oostenrijk. Ook voegde zich een Amerikaansche bij ons- gezelschap en er ontstond een geani meerd gesprek, waarbij mij opviel dat men hier wel zeer weinig van Holland afwist en in de meeste gevallen niet eens wist dat het een zelfstandig land was, en we een eigen taal hadden! Er was hier ook een cabaret, waarvan ik enkele foto's nam. Om 3 uur kwamen we per taxi aan boord. De berichten over Holland werden hier steeds slechter en herhaaldelijk kon men met vette letter het woord Holland of Bel gië op de koppen der kranten gedrukt zien. Zaterdags gingen we om 4 uur weer van boord en waren van plan een radio te koo- pcn, door de enorme keuze konden we juist niet slagen en zagen er maar weer van af. We zochten toen ChinaTown op en gingen in een klein Chineesoh restaurant I bami eten Daarna zochten, we een groot Duitsch ca baret op, dronken echt Duitsch bier en ver rukten den zanger door een opname van hem te maken, die ik hem beloofde op tp sturen. Daar we hier gauw uitgekeken wa ren, zochten we Hollywood weer op,' waar we meer lui van ons aantroffen en nog ge zei lig wat feest vierden. De Zondag was minder amusant, het was vreeselijk slecht weer en niemand had zin, om weg te gaan. 's Avonds zaten we nog even in een kleine kroeg bij de haven, waar ook de bemanning van een andere Neder landsche boot zat, en zware verhalen over hun reis vertelden. De brooddronken stem ming hier, in de weinig interessante omge ving vond ik stom vervelend en ik ging weer vroeg naar boord. Maandags werkte ik weer samen met den electriciën, we praatten wat over de toe komst en men voorspelde mij dat ik na deze reis, de volgende reis wel weer mee zou gaan. Ik had hier nog niet over nage dacht, maar het leek me nu toch ook nog niet zoo'n gek idee. 's Avonds wilde ik schoenen gaan koopen, maar eenmaal op weg besloten we toch maar liever een'glaasje bier te gaan drinken. De volgende dag begonnen we sojaboonen voor Holland in te laden, we gingen nu dus toch inderdaad naar Holland terug. Woensdag, 8 November ging ik voor hét laatst de stad in om nog enkele inkoopen te Het vertrek werd- door een telegram even wel weer uitgesteld, we moesten op nader orders wachten, in verband met de interna tionale toestand. Vrijdag 10 November om 1 uur kregen we eindlijk order om te vertrekken. De berich ten over Holland werden steeds slechter en daarmee de stemming ook beneden nul; ieder was met zijn eigen gedachten bezig en dacht aan de toekomst. Zaterdag om 3 uur ging de loods van boord en waren we dus weer in de Atlan tic gekomen. Het werd nu ook plotseling weer warmer. De rookvoorraad raakte door de lange reis uitgeput, maar ze kon nu weer worden aangevuld door de Lucky Strike (200 voor 50 cent) dde nu achter ze gel vandaan kwam. De wachten werden nu weer anders ge regeld en ik kreeg de heerenwacht. dus van 812. Na ca. 3 dagen varen werd het weer zeer koud en hadden we zelfs een buitenboord water van slechts 2 gr. C. We waren nu ook in de echte Noord^-Atlantic gekomen en volgden de noordelijke route aan de grens van het drijf ijs. We maakten nu ook een storm mee, die het heele schip ZONDAG 81 AUGUSTUS 1941. Hilversum I. 415,5 m. 8.30 BNO: Nieuwsberichten. 8.00 Gewijde muziek (gr.pl.). 8.45 Gramofoonmuziek. 10.30 Omroep-Symphonieorkest en solisten (e.o.). 11.30 Meisjeskoor „De Krekels" 12.00 Salonorkest, 12.45 BNO.: Nieuws- en economische bericht. 1.00 Nederlandsche verbond voor Sibbekunde Beantwoording van binnengekomen vragen. 1.15 Gramofopnmuziek. 1.30 Eerste Nederlandsche Radio-Muziekfeest voor Harmonie- en Fanfareorkesten (In de pauzes: Declamatie en gramofoonmuziek) 3.35 Vervolg Muziekfeest. 4.20 Gramofoonmuziek. 4.30 Zang en piano. 5.25 Gramofoonmuziek. 5.30 Voor de jeugd. 6.00 Gramofoonmuziek. 6.10 Sport van den dag. 6.35 Kurt Hohenberger en rijn orkest (e.o.) 7.00 Actueel halfuurtje. 7.30 De Lichte Toets. 8.10 Radiotooneel. 8.40 Nieuw Hongaarsch Strykkwartet. 9.30 Gramofoonmuziek. 9.45 BNO: Nieuwsberichten. 10.0010.15 BNO: Engelsche uitzending: An American sees Holland. Hilversum H. 801,5 m. 8.00 Gramofoonmuziek. 8.30 BNO: Nieuwsberichten. 8.45 Gramofoonmuziek. 9.00 Uitzending voorbereid door de Christe lijke Radio-Stichting, a. 9.00 Rondom het orgel. b. 9.30 Morgenwijding. 10.00 Zondagmorgen zonder zorgen. 12.00 Cyclys: „Kent Gij Uw Bijbel?" (Voor bereid door de Christelijke Radio Stichting), 12.15 Het Nederlandsche Kamerkoor. 12.45 BNO: Nieuws-, economische berichten. 1.00 Orgelspel en zang. 1.30 Klaas van Beeck en zijn orkest. 2.00 Cyclus: „Onze eigen taal". 2.15 Gramofoonmuziek. 2.30 Rotterdamsch Philharmonisch orkest en solisten, het Rotterdamsch Philharmonisch koor en het Schiedamsch Mannenkoor: „Or- pheus". 3.30 Gramofoonmuziek. 4.00 Studiodienst. 5.30 Sportberichten van het ANP. 5.35 Ensemble Bandi Balogh. 6.00 Declamatie. 6.10 Gramofoonmuziek. 6.30 Rococo-octet. 7.00 Actueel halfuurtje. 7.30 Gramofoonmuziek. 7.45 Reportage. 8.00 Omroeporkest en solisten. 9.00 Gramofoonmuziek. 9.15 Gramofoonmuziek met toelichting. 9.45 BNO: Nieuwsberichten. 10.0010.15 Gramofoonmuziek. deed slingeren en stampen, waarbij dat van de heenreis, naar Amerika niets was. Alles werd door elkaar geranumelid en 't scheen of alles kapot zou moeten gaair Af en toe zagen we het achterschip onder water duiken. Tot overmaat van ramp kregen we in dit weer een motorstoring. Geluk kig kon dit spoedig verholpen worden, al waren het geen ideale omstandigheden waaronder gewerkt moest worden. Wordt vervolgd. 3 VOOR DE We hebben in de vorige hoekjes ons bezig gehouden met enkele prinèipieele opvoedings- vragen. Thans willen we onze aandacht be palen bij de vraag, wat kinderzonden en kin dergebreken zijn en ten tweede of we wel onderscheid kunnen maken tusschen zonden en gebreken van kinderen en volwassenen. Men spreekt over zonde en bedoelt dan ongehoorzaamheid aan Gods Wet, „afwijking van den Goddelijken norm". Ik weet natuurlijk zeer goed, dat men in bepaalde kringen het woord zonde langen tijd niet gekend heeft en dat men liever sprak over schuld. Hoe men het ook noemt en bekijkt, er is altijd sprake van ongehoorzaamheid aan het God delijk gebod. Het gebod is absoluut. Daar valt niet mee te transigeeren, we kunnen het niet op een - accoordje gooieh, zooals de mensch zoo vaak wil. Want we weten het allen wel: we willen wel, zeker, maar dan zoo of zoo, altijd weer iets anders, dan van ons gevergd wordt, iets minder, iets ruimer, enz. We trachten aan de gehoorzaamheid te ont komen! Het is bij kinderen al precies zoo. Ook zij staan onder het goddelijk gebod. Wanneer zij er niet aan gehoorzamen, dan is er ook bfl hen zonde. Maar bij kinderen zal er zelden sprake zijn van moedwillige ongehoorzaam heid aan Gods wil. Kinderen liegen. Men kan dit zonde noemen of een erg kindergebrek, het zij zoo. Een feit is, dat kinderen liegen. De vraag is alleen: doen ze dit dit willens en wetens, moedwillig of komt het voor uit een nog-niet-weten of een onvoldoende weten? Kinderen kunnen ook stelen. We weten het uit ervaring. Alleen... mogen we spreken van een moedwillig stelen, zooals de volwassene dat doen kan? Kinderen bezondigen zich op het terrein van het zedelyk leven. Alweer: willens en wetens Laat ik vooraf enkele dingen opmerken. Ik heb al verteld niet te behooren tot hen, die dweepen met het kind, met Koning Kind. Wanneer ik hier den indruk wek ten aanzien van de kinderzonden (gebreken) een milder houding te hebben, dan anderen mogelijk be- 0 rzitten, moet men dit toeschrijven aan mijn in doen. Donderdag werd om 12 uur de wacht zicht in het kinderleven, mijn ervaringen op weer ingepikt en om 5 uur zouden we ver- I dit terrein. trekken. Het ia my'n ervaring, dat kindergebreken en kinderzonden vaak. zeer vaak teruggebracht kunnen worden tot verkeerde invloeden uit het -milieu, waartoe helaas ook dikwijls zijn eigen opvoeders behooren. Het kind liegt. Men vindt het erg, zeer erg. Nu iets uit het dagelijksch leven van den volwassene en het kind. Er komt een bedelaar aan de deur. Zeg maar, dat er niemand thuis is." Een bewuste leugen, waarmede het kind opgescheept wordt. Tante Jeanne heeft een nieuwe japon ge kocht. Moe moet die ook bewonderen. „Nou, en hoe vind je 'm?" „Prachtig zeg, hij staat je als gegoten." NU thuis, onder elkaar: „Neen maar, wat heeft Jeanne toch een afschuwelijke jurk gekocht. Hij hangt om haar lichaam als een zak." Kleine zus hoort uit denzelfden mond, nog wel dien van haar moeder, twee uitspraken over een en hetzelfde ding, welke lijnrecht met elkaar in strijd zijn. Hier is gelogen, of de eerste of de tweede maal. Dat begrijpt kleine zus zeer goed. Moeder liegt dus ook wel eens en niemand zegt, dat Moeder nu gelogen heeft. Hé, vreemd, dat je liegen kan en mag..." Wat wordt er in de samenleving der vol wassenen gelogen en bedrogen, gestolen, ge praat op schunnige wijze, gevloekt en ver vloekt. Zeker, niet onder alle volwassenen en evenmin in even sterke mate. Er zijn groote en kleine leugens, groote en kleine diefstallen, ergerlijke en halve vloeken, enz., enz. Maar dit gradueel verschil neemt het we zenlijke niet weg: een leugen is een leugen, hetzy groot of klein. En -het stelen van een appel van den groen- tenwagen is even goed diefstal als het weg halen van een koe uit de weide. Een kind. dat opgroeit in een milieu, waar men kleine leugentjes vergoelijkt, kleine dief stallen als „eerlijk vatten" beschouwt, zoo'n kind k a n nu eenmaal niet opgevoed worden tot eerlijkheid en betrouwbaarheid. Het zijn heusch niet de groote leugens, de groote diefstallen, de groote vloeken, die oor zaak zijn van veel mislukte levens. We weten heel weinig van des menschen levensloop en al de kleine zonden en gebreken, tijdens de opvoeding van het kind niet bestreden en vermeden, zij hebben meer dan wij vaak ver moeden een ontzaglijke beteekenis. OVEEKA. MAANDAG 1 SEPTEMBER. Hilversum I. 415,5 m. 6.45 Gramofoonmuziek. 6.50 Ochtendgymnastiek. 7.00 Gramofoonmuziek. 7.45 Ochtendgymnastiek. 8.00 BNO: Nieuwsberichten. 8.15 Morgenwijding. 8.25 Paaschbergkoor en orgelmuziek (e. o.), 8.45 Gramofoonmuziek. 9.15 Voor de huisvrouw. 9.20 Gramofoonmuziek. 11.00 Ensemble Jonny Kroon. 12.00 Zang met pianobegeleiding en gramo. foonmuziek. 12.40 Almanak. 12.45 BNO: Nieuws- en economische bericht I.00 Viool, piano en gramofoonmuziek. 2.00 Omroeporkest en soliste. 3.00 Voor de vrouw. 3.45 Gramofoonmuziek. 4.45 Voor de jeugd. 5.15 BNO: Nieuws-, economische en beursbe richten. 5.30 Boyd Bachman en zijn orkest. 6.15 Reportage. 6.30 Ramblers. 7.00 Actueel halfuurtje. 7.30 Utrechtsch Stedelijk Orchest en solist. 8.10 Zang met pianobegeleiding en gramo foonmuziek. 8.30 Utrechtsch Stedelijk Orchest. 8.55 Gaat het regenen? causerie. 9.10 Zang met pianobegeleiding en gramo. foonmuziek. 9.30 Gramofoonmuziek. 9.45 BNO: Nieuwsberichten. 10.0010.15 BNO: Engelsche uitzending: „Things worth knowing about Holland". Hilversum H. 301,5 m. 6.458.00 Zie Hilversum I. 8.00 BNO: Nieuwsberichten. 8.15 Gramofoonmuziek. 10.00 Morgendienst (Voorbereid door de Christelijke Radio Stichting). 10.20 Pianovoordracht. II.00 Voordracht. 11.20 Gramofoonmuziek^ 12.15 Ensemble Bandi Balogh. 12.45 BNO: Nieuws- en economische bericht 1.00 Gerard Lebon en zyn orkest en gramo foonmuziek. 2.00 Gramofoonmuziek. 3.00 Rotterdamsch Philharmonisch orkest en solist (e.o.). 4.00 Orgelconcert en zang. 4.30 Gramofoonmuziek. 5.00 Voor jongens en meisjes (Voorbereid d. de Christelijke Radio Stichting). 5.15 BNO: Nieuws-, economische en beursbe richten. 5.30 4-handige pianovoord Jacht. 6.00 Cyclus: „Arm en rijk in het Nieuwe Tes tament". 6.15 Romancers en soliste. 7.00 Actueel halfuurtje. 7.30 Pianospel. 7.45 Politiek weekpraatje. 8.00 Otto Hendrik en zijn orkest. 8.25 Landmans lust. 9.00 Omroeporkest en solist. 9.45 BNO: Nieuwsberichten. 10.0010.15 Gramofoonmuziek. Weest goed zonder goedheid Is ondauk 's werelds loon? Er zyn inderdaad gevallen, waarin werke lijke goedheid niet gewaardeerd, ja zelfs misbruikt wordt, en waarop het spreek woord over de snoode ondank, die 's werelds loon zou zijn, inderdaad van toepassing is. Goedheid is prachtig; slechts de volslagen egoïst is er geheel van ontbloot; hij zal on der alle omstandigheden en aan iedereen elk verzoek weigeren dat botst met zijn eigen plannen, verlangens of genoegens en hij zal daarvan de wrange vruchten plukken in den vorm van de eenzaamheid die het deel is van iemand, voor wie niemand iets over heeft. Wanneer hij ooit een gunst verleent of een dienst bewijst, houdt hem dan vooral goed in het oog, want dan gooit hy een vorentje uit om een kabeljauw te vangen. Goedheid weet te geven en te nemen, zal nimmer nemen zonder gegeven- te hebben en dikwijls ook zonder ontvangen te hebben en zonder kans op wederdienst toch geven, maar met mate en met oordeel des onderscheids. Er zyn echter ^ook menschen, die in wat in hun eigen oogen goedheid is, veel te ver gaan omdat ze eenvoudig den moed mis sen om „neen" te zeggen. Alle overdrijving schaadt, en een al te groote goedheid wordt licht karakterloosheid. Zoo'n type mist het karakter, om in menschelijk-normale mate voor zijn eigen belangen op te komen. Hij zegt op elk verzoek „ja", niet omdat hij de redelijkheid of het belang van dat verzoek inziet, of zelfs niet gedreven door een spon taan meegevoel met dengene, die het verzoek doet, maar eenvoudig omdat hij te slap is om „neen" te zeggen. Hij wordt door anderen niet „goed", maar „goedig" genoemd. In dat woord ligt iets van minachting, zooiets als: „onbeduidend, ja, maar wel goedig". En tot zoo iemand wenden de niet-al-te-scrupuleuzen zich met hun moeilijkheden, omdat hij zooals zij weten „toch niet zal durven weigeren!" Waar blijft de grens tusschen goed en goe dig?Die is zuiverder te voelen dan te om schrijven, maar toch zijn er wel enkele richt lijnen aan te geven. Stel dat men U een ver zoek doet, dat U liever niet zoudt inwilligen. Gaat dan na: is dit omdat U het redelijk üüümi 6n daarom' al zit er aan het inwilligen ervan een opoffering voor Uzelf Hever niet wUt Wgeren Of omdat u het niet durft weigeren? efa£ geva' wordt u gedreven door goedheid. In het tweede door goedigheid, en in dat geval indien U prijs stelt op het be- wJlgeren" Persoonlijkheid, onherroepelijk een richtlijn: het is goedheid om Uw laatste gulden te deeien met Iemand die dit verdient en noodig heeft, maar het Is dwaas heid om Uw laatste gulden te offeren om een ff" eCn kwar«e te helpen. M.a.w. ook KSihi rrpl Cht U niet' om een ander uit moeilijkheden te helpen ten koste van groo- tere moeilijkheden voor Uzelf. En tenslotte: bedenkt, dat niet alleen zij die onrecht begaan de onrechtvaardigheid in de wereld helpen handhaven, maar evenzeer zy, die onrecht zonder verweer verdragen. Dr. Jos de Cock,

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1941 | | pagina 6