Het Sovjetfront verbrijzeld
DAGBLAD VOOR HOLLAND'S NOORDERKWARTIER
DUITSCH-TURKSCfl
handelsverdrag geteekend
SLACHTOFFERS ONDER DE
BURGERBEVOLKING
Verduisteren
18.59 uur
Aardappelransoen
weer verhoogd
Loopende textielkaart
geldig tot 1 Mei 1942
De radiorede
van Mussert
VOOR
WINTERHULP
Hoofdredacteur: J. KEESMAN, Schagen.
VRIJDAG 10 OCTOBER 1941. 86e Jaargang. No. 11620.
tf&gove <fw N.V. Uitg.-Mif. JHollonds Noorderkwartier" Schagen.
Regeering vlucht uit Moskou
Laatste legers opgeofferd
PESSIMISME IN ENGELAND EN
AMERIKA.
„Het uur is gekomen waarop En
geland op slechte tijdingen voor
bereid moet zijn.
De rijksperschef Dr. Dietrich, heeft mede
gedeeld, dat de veldtocht in het Oosten werd
beslist met de verbrijzeling der legergroep
van Timosjenko „De beslissing is militair
definitief gevallen, de verdere militaire ont
wikkeling in het Oosten zal verloppen zooals
wij dat wenschen. De Sowjet-Unie heeft met
dezen laatsten geweldigen slag, dien wij haar
hebben toegebracht, militair afgedaan. De
Engelsche droom van'een oorlog op twee
fronten is definitief uitgedroomd."
De rijksperschef deelde verder mede, dat
de operaties in het Oosten het product waren
van een groot, zorgvuldig plan. Ju dit ver
band las hij den oproep van den Führer
in den histprischen nacht van 1 op 2 Octo-
ber voor, waarin hij had medegedeeld, dat de
aanstaande slag nog vóór het aanbreken van
den winter den vijand moest verbrijzelen en
dat de laatste groote beslissingsslag van dit
jaar begon.
De rijksperschef'deed vervolgens mededee-
iling van het reeds gepubliceerde speciale be
richt» betreffende de omsingeling van verdere
vijandelijke legers in H gebied van Brjansk.
Zooals daaruit kan worden gezien, heeft
daarmede de geweldige doorbraak door het
centrale front geleid tot de omsingeling van
het leger van maarschalk- Timosjenko in
twee gebieden.
Men raamt, aldus het D.NJB., den
omvang van de hier ingesloten Sow-
jetlegers op 60 70 divisies. Tezamen
met de reeds bij Wjarsma ingesloten
formaties heeftmaarschalk Timo-
i sjenko hier de laatste volledig tot
den strijd bekwame legers van het
geheele Sowjetfrontiopgeofferd. Wan
neer men bedenkt, dat de legers van
Worosjilov in Leningrad zijn inge
sloten, dat de legers van Boedjenni
feitelijk,hebben afgedaan, dan be
staat er geen twijfel aan, of het ge
heele Sowjetfront is thans verbrij-
seld.
In militaire kringen te Berlijn, aldus-
ttordt van goed ingelichte zijde vernomen,
legt men evenals dr. Dietrich in zijn ver
klaringen voor de pers vooral den nadruk
op het feit, dat in den strijd tegen het
bolsjewisme thans de beslissing is gevallen.
Er zijn natuurlijk nog uitgestrekte gebie
den in het Oosten, die moeten worden bezet,
aldus verklaart men verder, ook zullen nog
militaire operaties plaats hebben, om de
SowjetrUnie, voor zoover dit noodig is, .vast
[lil Duitsche* handen te krijgen.
Het staat echter vast, dat de bolsjewisH-
Khe weermacht thans verdwijnt van het
poote oorlogstooneeL.
Wanneer onder deze omstandigheden en
bij de bekende gestrengheid van den Russi-
sohen winter deze onvatting uitte men in
dé Wilhelmstrasse échter de Oeral wer
kelijk een nieuw bolsjewistisch leger zou
worden georganiseerd, dan is voor de ver
nietiging daarvan iri ieder geval geen groot
Duitsch leger meer noodig.
Het is mogelijk, aldus verklaarde men ver
der in dit verband, dat Stalin zich terug
trekt achter de Oeral om zich daar in een'
boerenhuis ook verder tegenover de wereld
voor te doen als een groote bondgenoot van
Churchill. Dit alles achtte men in politieke
kringen te 'Berlijn slechts een mogelijkheid
Voor de Sowjet-propaganda. Voor het Duit-
ische leger speelt dit geen roL
Evacuatie van Moskou.
Sjanghai, 9 Oct. (DNB.) Omtrent de re
actie van de^Duitaohe overwinningen op den
toestand in Moskou melden in Sowjetkrin-
gen alhier ontvangen berichten, dat de eva
cuatie van alle partij- en regeeringsburëaux,
van de hoogste militaire autoriteiten en de
buitenlandsche ambassades en legaties uit
Moskou in vollen gang is. De burgerbevol
king heeft echter bevel gekregen in. de hoofd
stad te blijven en zich voor te bereiden op
het bieden van den uitersten tegenstand.
Pessimisme in Londen en Was
hington.
Stockholm, 9 Oct. (DNB.) De Londen-
sohe bladen staan vol uiterst pessimistische
berichten over den toestand aan het Sovjet
front. De militaire medewerker weïischt, dat
het slecht weer wordt, om deh Duitsohen
troepen het verder oprukken moeilijk te ma
ken. Het is duidelijk, zoo zegt hij, dat het
nieuwe Duitsche offensief gevaarlijker is,
dan men eerst aannam.
De News Ghronicle schrijft, dat Hitier
nooit de verantwoording voor dez^ reusach
tige operaties op zich genomeiy nooit met
zoo een vaste overtuiging van den gelukki
gen afloop gesproken zou hebben, indien hij
niet tevoren het succesvolle verloop van het
offensief gekend had. Het uur is gekomen,
waarop Engeland op slechte tijdingen Voor
bereid moet zijn.
In de New Yorksdhe pers weerspiegelt zich
den indruk, die de geweldige Duitsche over
winningen aan het Oostelijke front op het
Amerikaansche publiek hebben gemaakt Zij
schrijven, dat de bolsjewistische legers wan
kelen en dat een millioen man omsingeld
zijn.Veel aandacht schenkt de pers voorts
aan het bericht, dat de Sowjetregeering
reeds uit Moskou vlucht.
De Evening Standaard schrijft: de toe
stand der Sowjets is steeds ernstig geweest
en dit beteekent tevens een reusachtig ge
vaar voor Engeland.
Zeer belangrijke goederenruiL
De DuitschTurksche handelsbetrekkin
gen, welke de laatste weken te Ankara zijn
gevoerd, zijn thans geëindigd. De overeen
komsten zijn gisteren geteekend.
De goederenruil tusschen beide landen
wordt door de overeenkomsten geregeld tot
31 Maart 1943. In deze periode zal Duitsch-
land naar Turkije goederen uitvoerenrtot een
bedrag vap bijn 200 millioen mark en Tur
kije goederen naar Duitschland tot eenzelfde
bedrag. Door Duitschland worden alle in
dustrieproducten geleverd, die voor Turkije
van groote beteekenis zijn, in de eerste plaats
producten van ijzer- en staalindustrie, waar
bij 'ook oorlogsmateriaal. Turlcrije levert
Duitschland grondstoffen en levensmiddelen,
die steeds het belangrijkste deel van den
Turkschen uitvoer naar Duitschland ge
vormd hebben, in de eerste plaats katoen,
tabak, olijfolie en delfstoffen.
Alle olieverschepingen
naar Japan gestaakt
Voor Japan geen verrassing.
,Reuter meldt uit Washington, dat de Ver-
eenigde Staten, "Groot Brittanje en de Ne-
derlandsche emigrantenregeering te Londen
besloten hebben alle leveranties van petro
leum aan Japan te staken.
Wat de Ver. Staten betreft, gaat het hier
om de formeele bevestiging van een reeds be-
De geweldige strijd, die momenteel in het
Oosten gestreden wordt, eischt vele slachtof
fers onder de burgerbevolking. Stalin's sol
daten nemen het niet zoo nauw met het
oorlogsrecht: zij dwingen de burgerbevolking
tot gewapend verzet, branden steden en dor
pen plat en .zoo geeselt deze oorlog feller
dan elders de bevolking van het land, waar
hij uitgevochten wordt.
Deze beklagenswaardige burgers moeten
ook geholpen worden. Steunt, daarom de Ne-
derlandsche ambulance, die straks naar het
strijdtooneel uitrijdt om hulp te bieden aan
vriend en vijand.
Stort uw bijdrage, iets meer dan u missen
kunt, op girorekening
NEDERLANDSCHE AMBULANCE,
Koninginnegracht 22, 's-G-ravenhage.
staanden toestand, dat de uitvoer van ben
zine en motorolie sedert 26 Juni was stopge
zet.
Gezaghebbende kringen te Tokio verklaar
den heden, dat zij niet in het minst verrast
zijn over dit bericht. In Japan werden posi
tieve stappen van deze drie regeeringen te
dien aanzien verwacht. Japan is volkomen
voorbereid om het hoofd te bieden aan eiken
toestand, die voorspruit uit het verbod op de
verscheping van petroleum. De oorlogsstruc
tuur van het Japansche bedrijfsleven, zoo
voegt men in gezaghebbende Japansche krin
gen hier aan toe, heeft niet in het minst ge
leden onder het blokkeeren van de Japansche
saldi en zal evenmin lijden onder dit em
bargo op de verscheping van petroleum. De-
maatregelen kunnen er slechts toe leiden, dat
Japan versterkt wordt in zijn voornemen om
het Oost-Aziatische gebied van welvaart te
vestigen.
Aan het Oostfront. - Met behelp van»
wordt de eendacht der Duitsche vliegers
e doeken, uitgespreid op den grond,
op gevestigd, dat deze plaats inmiddels
b hganawee (Atlantic-Hoiland)
De duisternis eischt
slachtoffers
Twee mannen te Amsterdam
verdronken.
De zware duisternis, welke gisteravond
heerschte, was oorzaak, dat reeds vroeg in
den avond te Amsterdam enkele menschen
te water geraakten, vap wie er twee ver
dronken.
Op het Singel nabij het Spui waren 'op
een gegeven moment 3 personen vrijwel ge
lijktijdig in. het koude nat terecht gekomen.
Twee hunner konden spoedig op het droge
gebracht worden, de derde bleek echter
reeds te zijn overleden. Zijn lijk werd door
den G.G. en G.D. naar he^ Binnengasthuis
vervoerd.
Ook nabij de Schollenbrugstraat kon men
een man. die daar in 't water was geloo-
pen. slechts levenloos ophalen
Een drenkeling, die in het water van-de
Beitelkade \vas terecht gekomen, kon zich
zelf daaruit redden en op eigen gelegen
heid huiswaarts keeren.
Op turf bonnen thans
ook andere brandstof
MET DE HOEVEELHEID BRANDSTOF,
DIE NU OP DE BONNEN VERKRIJG
BAAR IS. MOET TOT 1 FEBRUARI
1942 WORDEN GESTOOKT.
's-Gra venhage, 9 October:
De secretaris-generaal van het Departe
ment van handel, nijverheid en scheepvaart
maakt inzake de distributie van vaste
brandstoffen het volgende bekend:
Tengevolge van den goeden afvoer van ko
len. van de mijnen loopt de bevoorrading van
den handel met vasté brandstoffen regelma
tiger. Teneinde ook den handel in staat te
stellen voor een zoo vlot mogelijkeafleve
ring aan het publiek zorg te dragen, is het
gewenscht, dat de handelaren eenige maan
den te voren ^.een indeeling kunnen maken
van de nog af te leveren hoeveelheden.
Op grond hiervan is besloten, om met in
gang van Donderdag 9 October 1941 nog eeni
ge bonnen voor vaste brandstoffen geldig te
verklaren, en wel van de bonkaarten J. en K.
voor verbruikers in de categorie „haardert
en kachels", de bonnei. 05 H.K.; 06 H.K. en
07 H.K. en van de bonkaart L. voor verbrui
kers in dé categorie „Centrale Verwarming*
de bonnen 12 C.V., 13 GrV., 14 C.V., 15 C.V.,
16 C.V., 17 C.V:, 18 C.V., 19 C.V. en 20 C.V.
De bovengenoemde bonnen geven geduren
de het tijdvak van Donderdag 9 October 1941
tot en met 31 Januari 1942 elk recht op het
koopen van een eenheid vaste brandstoffen.
Bovendien zijn met ingang van Donderdag
9 October. 1941, geldig verklaard dé bonnen
gemerkt „Brandstoffen, een eenheid, vijfde
periode" eil ,3randstoffen, een eenheid, zesJ
de periode" van de zoogenaamde periodebon-
stellen, welke aan verbruikers, die op een
extra i'antsoen van 10 of meer eenheden
recht hebben, en<aan verbruikers in de groe
pen B, C en D met een verbruik van 10
eenheden of meer zijn uitgereikt. Deze pe
riodebonnen geven gedurende het tijdvak
van 9 October 1941 to' en met 30 April 1942
elk recht op het koopen van een eenheid vas
te brandstoffen. Aan de z.g. grootverbruikers,
die van de distributiediensten een toewij
zing per periode ontvangen, zullen eveneens
toewijzingen voor de 5de en 6e periode wor
deti verstrekt.
Met nadruk wordt er dé aandacht op ge
vestigd, dat met de hoeveelheid -brandstof
fen, die op de tot nu toe geldige en de thans
geldig verklaarde bonnen is of wordt betrok
ken tot 1 Februari 1942 zal .moeten worden
gestookt. De verbruikers kunnen derhalve
op grond hiervan zelf bepalen^ wanneer zij
met st --ken zullen kunnen beginnen.
Vanavond gaat de
verduistering in om
en duurt tot morgenochtend
7.57 uur
NIEUWE BONNEN.
's-Gravenhage, 10 October. Voor het tijd
vak van Zondag 12 October tot Zaterdag IS
October zijn de gebruikelijke rantsoenen
brood of gebak, vleesch of vleeschwaren en
melk verkrijgbaar op dg bonnen 39 van de
daarvoor bestemde kaarten.
Het aardappelenrantsoee heeft weder eeni
ge verhooging ondergaan, aangezien naast
de bonnen 39a, welke elk recht geven op
1% kilo ook is aangewezen bon 39-b, waar
op een half kilo aardappelen beschikbaar
wordt gesteld.
Stoottroepen voor Blanke
wapenen - Man tegen man!
Steunt de Nederlandsche ambulan
ce voor het Oostfront, Koninginne
gracht 22, Giro 87600 's Graven-
hage.
NIEUWE
VERKEERSREGELING
AFGEKONDIGD
Veiligheid voor alles
SPELEN OP DEN RIJWEG VOORTAAN
STRAFBAAR. VOORRANGSWEGEN
VERDWIJNEN. HOOFDWEGEN
ER VOOR IN DE PLAATS.
SNELVERKEER TEN AL
LEN TIJDE VOORRANG.
Met ingang van 9 December a.s. zal
een nieuwe wegenverkeersregeling
in werking treden. Het jrondbeginsel
van deze regeling zal zijn, dat elke
weggebruiker zich op een zoodanige
w^ze dient te gedragen, dat het ver
keer niet in gevaar kan worden ge
bracht. Hij dient zich tevens zoo te
gedragen, dat aan een ander geen
schade wordt berokkend of die an-,
der niét in sterker mate wordt belem
merd of overlast ondervindt dan in
de gegeven omstandigheden onver
mijdelijk is.
De bijzondere voorschriften inzake de ver
duisteringsmaatregelen blijven echter on
verminderd van kracht
Voetgangers moeten in beginsel van
voetpaden gebruik maken. De voetgangers
(moeten voortaan op kruispunten met ver
keerslichten voor het roode licht wachten.
Wel mogen zij in de vrijgegeven richting
afslaan.
Verboden is het blijven staan op hoeken
van straten, indien hierdoor de veiligheid
van het verkeer wordt belemmerd of in
gevaar gebracht.
Invalidenwagentjes en kinderwagens
mogen op de voetpaden worden voortge
duwd.
Schoolklassen.
Schoolklassen behoor en gebruik te maken
van het voetpad. Maken zij gebruik van
de rijbaan, dan worden zij beschouwd als
gesloten colonnes en dienen bij duisternis
of dichte mist ter aanduiding van
breedte en lengte lantaarns mee te voeren.
Verboden is het spelen van kinderen op
de rijbaan. Het spelen op den rijweg wordt
dus strafbaar gesteld.
Fietsrijders.
Onder het berijden van een rijwiel wordt
mede versttaan het voortduwen van. een
rijwiel. Men mag derhalve een weg. welke
voor alle rijverkeer in één richting is ver
boden. ook niet meer met een fiets aan de
hand ingaan.
Op dezen regel beslat echter de vol
gende uitzondering: is de rijweg in beide
richtingen gesloten voor rijwielverkeer,
dan mafl men dien weg wel nj^t de fiets
aan de hand ingaan.
Het is verboden naast een ander voer
tuig dan een rijwiel te blijven rijden, in
het bijzonder naast een tram.
Het is verboden zich door een voertuig
te laten voorttrekken.
Wielrijders moeten gebruik maken van
de bestaande rijwielpaden, mogen hoog
stens met z'n tweeën naast elkander rij
den. moeten aehter elkaar gaan rijden, in
dien het verkeer zulks eischt.
Inhalen mag in den regel slechts ge
schieden door één wielrijder, twee wiel.
rijders mogen inhalen, indien het overige
verkeer zulks toelaat.
Op rijwielen met één zitplaats mogen geen
andere personen dan de bestuurder worden
vervoerd, uitgezonderd kinderen beneden 10
jaar, mits de bestuurder volwassen is en 't
rijwiel van een géschikte zitplaats is voor
zien.
Bij het meevoeren van voorwerpen op de
fiets moet de noodige voorzichtigheid worden
betracht.
De door de politie gegeven aanwij
zingen in het verkeer moeten altijd
worden opgevolgd, deze gaan zelfs
boven de verkeersregelingen, welke
van overheidswege door verkeerstee-
kens zijn aangegeven.
Algemeen© zegels.
Voor het besturen van voertuigen gelden
algemeene regels.
a. Een tot zelfstandig handelen geschikte
bestuurder.
b. bij storingen het voertuig uit het ver
keer nemen.
c. de bestuurder van het cvoertuig is ge
houden met de noodige voorzichtigheid te
rijden, moet-voldoende uitzicht hebben, en
mag slechts personen of goederen naast zich
vervoeren, indien hij daardoor in het bestu
ren of bedienen van het voertuig niet wordt
belemmerd (de beschikbare plaats ruimtema
ten vervallen)
De waardeering van de punten
van deze kaart blijft ongewijzigd
's-Gravenihage, 9 October. Naar men
ons van bevoegde zijde mededeelt, zal de
loopende textielkaart geldig blijven tot 1 Mei
1942, terwijl de punten waardeering van de
ze kaart ongewijzigd zal blijven. Hierbij
"dient in aanmerking te worden genomen,
dat, zooals reeds eerder werd bekend ge
maakt, met jngang van 1 November a.s.
voor het aanschaffen van bepaalde groote
stukken bovendien éen speciale vergunning
noodig is.
Bijzonderheden aangaande de per 1 Nov.
ingaande nieuwe textielkaart zullen tegen
dien daturrf worden bekend gemaakt
Gelijk reeds kort is bericht, zal de leider
der N.S.B., Ir. Mussert, hedenavond 10 Oc
tober, een zeer belangrijke radiorede hou
den. Het onderwerp van deze rede zal zijn:
„Hoe ik er 'toe gekomen ben, onze Neder
landsche nationaal-socialististen naar het
Oostfront te zenden, om te strijden tegen de
bolsjewisten".
Deze rede zal worden'uitgesproken over
den zender Hilversum 2, op golflengte 301
meter, van 19.45 uur tot 20.000 uur.
Deze radiorede, die zich o.m. bezig zal hou
den met het vertrek van een bataljon Ne
derlandsche Nationnal-Socialisten naar het
Oostfront, zal van groote beteekenis blijken
te zijn. Wij vestigen er daarom de bijzondere
aandacht op.
Vele Nederlanders hebben het geldi, dat
zij ontvingen voor de ingeleverde metalen
als een meevallertje beschouwd.. De beste
Nederlanders hebben direct aan het leed
van hun medemenschen gedacht! en dit
geld voor W.H.N. overgemaakt ter be
schikking gesteld. Dit is een klem gebaar,
doch weer een s-èhoone daad, een teeken
van echte gemeenschapszin.
Een voorbeeld, dat navolging verdient.
Stort heden nog uw geld van de metaal-
inlevering op gironummer 5553.
Maximum snelheden*
Belangrijk is ook, dat het parkeeren, bin
nen de bebouwde kom, slechts aan den
rechterkant van den weg mag geschieden.
De maximum snelheid voor motorrijtui
gen bedraagt:
a. binnen bebouwde kom voor alle mo
torrijtuigen: 40 'km. per uur.
•b. buiten bebouwde kom voor personen
auto's, welke zijn ingericht voor het .vervoer
van hoogstens acht personen en voor mo
toren met zijspan 80 km. per uur.
c. voor vrachtauto's, autobussen en alle
andere motorrijtuigen 60 km. per uur.
Nieuw is het voorschrift, dat óp wegen I
met één richtingsverkeer trams links en
rechts mogen worden ingehaald. Nieuw is
ook het vólgende:
Het verkeer met motorrijtuigen heeft voor
rang boven het langzame verkeer. Trams
en motorrijtuigen zijn wat den voorrang
betreft, gelijkgesteld.
.Steeds echter geldt de regel, dat bij krui
singen of vereenigingen van wegen de ge
bruiker van den hoofdweg voorrang heeft.
Het woord „voorrangsweg" verdwijnt en
wordt hoofdweg. Bijzondere aandacht trekt
de verplichting van bestuurders van motor
rijtuigen om te, dimmen voor voetgangers,
indien deze in gesloten gelederen mar-
cheeren.
Voorts de verplichting om steeds te dim
men tijdens het stilstaan voor spoorweg-,
overgangen.