Het Sovjetfront verbrijzeld DAGBLAD VOOR HOLLAND'S NOORDERKWARTIER DUITSCH-TURKSCfl handelsverdrag geteekend SLACHTOFFERS ONDER DE BURGERBEVOLKING Verduisteren 18.59 uur Aardappelransoen weer verhoogd Loopende textielkaart geldig tot 1 Mei 1942 De radiorede van Mussert VOOR WINTERHULP Hoofdredacteur: J. KEESMAN, Schagen. VRIJDAG 10 OCTOBER 1941. 86e Jaargang. No. 11620. tf&gove <fw N.V. Uitg.-Mif. JHollonds Noorderkwartier" Schagen. Regeering vlucht uit Moskou Laatste legers opgeofferd PESSIMISME IN ENGELAND EN AMERIKA. „Het uur is gekomen waarop En geland op slechte tijdingen voor bereid moet zijn. De rijksperschef Dr. Dietrich, heeft mede gedeeld, dat de veldtocht in het Oosten werd beslist met de verbrijzeling der legergroep van Timosjenko „De beslissing is militair definitief gevallen, de verdere militaire ont wikkeling in het Oosten zal verloppen zooals wij dat wenschen. De Sowjet-Unie heeft met dezen laatsten geweldigen slag, dien wij haar hebben toegebracht, militair afgedaan. De Engelsche droom van'een oorlog op twee fronten is definitief uitgedroomd." De rijksperschef deelde verder mede, dat de operaties in het Oosten het product waren van een groot, zorgvuldig plan. Ju dit ver band las hij den oproep van den Führer in den histprischen nacht van 1 op 2 Octo- ber voor, waarin hij had medegedeeld, dat de aanstaande slag nog vóór het aanbreken van den winter den vijand moest verbrijzelen en dat de laatste groote beslissingsslag van dit jaar begon. De rijksperschef'deed vervolgens mededee- iling van het reeds gepubliceerde speciale be richt» betreffende de omsingeling van verdere vijandelijke legers in H gebied van Brjansk. Zooals daaruit kan worden gezien, heeft daarmede de geweldige doorbraak door het centrale front geleid tot de omsingeling van het leger van maarschalk- Timosjenko in twee gebieden. Men raamt, aldus het D.NJB., den omvang van de hier ingesloten Sow- jetlegers op 60 70 divisies. Tezamen met de reeds bij Wjarsma ingesloten formaties heeftmaarschalk Timo- i sjenko hier de laatste volledig tot den strijd bekwame legers van het geheele Sowjetfrontiopgeofferd. Wan neer men bedenkt, dat de legers van Worosjilov in Leningrad zijn inge sloten, dat de legers van Boedjenni feitelijk,hebben afgedaan, dan be staat er geen twijfel aan, of het ge heele Sowjetfront is thans verbrij- seld. In militaire kringen te Berlijn, aldus- ttordt van goed ingelichte zijde vernomen, legt men evenals dr. Dietrich in zijn ver klaringen voor de pers vooral den nadruk op het feit, dat in den strijd tegen het bolsjewisme thans de beslissing is gevallen. Er zijn natuurlijk nog uitgestrekte gebie den in het Oosten, die moeten worden bezet, aldus verklaart men verder, ook zullen nog militaire operaties plaats hebben, om de SowjetrUnie, voor zoover dit noodig is, .vast [lil Duitsche* handen te krijgen. Het staat echter vast, dat de bolsjewisH- Khe weermacht thans verdwijnt van het poote oorlogstooneeL. Wanneer onder deze omstandigheden en bij de bekende gestrengheid van den Russi- sohen winter deze onvatting uitte men in dé Wilhelmstrasse échter de Oeral wer kelijk een nieuw bolsjewistisch leger zou worden georganiseerd, dan is voor de ver nietiging daarvan iri ieder geval geen groot Duitsch leger meer noodig. Het is mogelijk, aldus verklaarde men ver der in dit verband, dat Stalin zich terug trekt achter de Oeral om zich daar in een' boerenhuis ook verder tegenover de wereld voor te doen als een groote bondgenoot van Churchill. Dit alles achtte men in politieke kringen te 'Berlijn slechts een mogelijkheid Voor de Sowjet-propaganda. Voor het Duit- ische leger speelt dit geen roL Evacuatie van Moskou. Sjanghai, 9 Oct. (DNB.) Omtrent de re actie van de^Duitaohe overwinningen op den toestand in Moskou melden in Sowjetkrin- gen alhier ontvangen berichten, dat de eva cuatie van alle partij- en regeeringsburëaux, van de hoogste militaire autoriteiten en de buitenlandsche ambassades en legaties uit Moskou in vollen gang is. De burgerbevol king heeft echter bevel gekregen in. de hoofd stad te blijven en zich voor te bereiden op het bieden van den uitersten tegenstand. Pessimisme in Londen en Was hington. Stockholm, 9 Oct. (DNB.) De Londen- sohe bladen staan vol uiterst pessimistische berichten over den toestand aan het Sovjet front. De militaire medewerker weïischt, dat het slecht weer wordt, om deh Duitsohen troepen het verder oprukken moeilijk te ma ken. Het is duidelijk, zoo zegt hij, dat het nieuwe Duitsche offensief gevaarlijker is, dan men eerst aannam. De News Ghronicle schrijft, dat Hitier nooit de verantwoording voor dez^ reusach tige operaties op zich genomeiy nooit met zoo een vaste overtuiging van den gelukki gen afloop gesproken zou hebben, indien hij niet tevoren het succesvolle verloop van het offensief gekend had. Het uur is gekomen, waarop Engeland op slechte tijdingen Voor bereid moet zijn. In de New Yorksdhe pers weerspiegelt zich den indruk, die de geweldige Duitsche over winningen aan het Oostelijke front op het Amerikaansche publiek hebben gemaakt Zij schrijven, dat de bolsjewistische legers wan kelen en dat een millioen man omsingeld zijn.Veel aandacht schenkt de pers voorts aan het bericht, dat de Sowjetregeering reeds uit Moskou vlucht. De Evening Standaard schrijft: de toe stand der Sowjets is steeds ernstig geweest en dit beteekent tevens een reusachtig ge vaar voor Engeland. Zeer belangrijke goederenruiL De DuitschTurksche handelsbetrekkin gen, welke de laatste weken te Ankara zijn gevoerd, zijn thans geëindigd. De overeen komsten zijn gisteren geteekend. De goederenruil tusschen beide landen wordt door de overeenkomsten geregeld tot 31 Maart 1943. In deze periode zal Duitsch- land naar Turkije goederen uitvoerenrtot een bedrag vap bijn 200 millioen mark en Tur kije goederen naar Duitschland tot eenzelfde bedrag. Door Duitschland worden alle in dustrieproducten geleverd, die voor Turkije van groote beteekenis zijn, in de eerste plaats producten van ijzer- en staalindustrie, waar bij 'ook oorlogsmateriaal. Turlcrije levert Duitschland grondstoffen en levensmiddelen, die steeds het belangrijkste deel van den Turkschen uitvoer naar Duitschland ge vormd hebben, in de eerste plaats katoen, tabak, olijfolie en delfstoffen. Alle olieverschepingen naar Japan gestaakt Voor Japan geen verrassing. ,Reuter meldt uit Washington, dat de Ver- eenigde Staten, "Groot Brittanje en de Ne- derlandsche emigrantenregeering te Londen besloten hebben alle leveranties van petro leum aan Japan te staken. Wat de Ver. Staten betreft, gaat het hier om de formeele bevestiging van een reeds be- De geweldige strijd, die momenteel in het Oosten gestreden wordt, eischt vele slachtof fers onder de burgerbevolking. Stalin's sol daten nemen het niet zoo nauw met het oorlogsrecht: zij dwingen de burgerbevolking tot gewapend verzet, branden steden en dor pen plat en .zoo geeselt deze oorlog feller dan elders de bevolking van het land, waar hij uitgevochten wordt. Deze beklagenswaardige burgers moeten ook geholpen worden. Steunt, daarom de Ne- derlandsche ambulance, die straks naar het strijdtooneel uitrijdt om hulp te bieden aan vriend en vijand. Stort uw bijdrage, iets meer dan u missen kunt, op girorekening NEDERLANDSCHE AMBULANCE, Koninginnegracht 22, 's-G-ravenhage. staanden toestand, dat de uitvoer van ben zine en motorolie sedert 26 Juni was stopge zet. Gezaghebbende kringen te Tokio verklaar den heden, dat zij niet in het minst verrast zijn over dit bericht. In Japan werden posi tieve stappen van deze drie regeeringen te dien aanzien verwacht. Japan is volkomen voorbereid om het hoofd te bieden aan eiken toestand, die voorspruit uit het verbod op de verscheping van petroleum. De oorlogsstruc tuur van het Japansche bedrijfsleven, zoo voegt men in gezaghebbende Japansche krin gen hier aan toe, heeft niet in het minst ge leden onder het blokkeeren van de Japansche saldi en zal evenmin lijden onder dit em bargo op de verscheping van petroleum. De- maatregelen kunnen er slechts toe leiden, dat Japan versterkt wordt in zijn voornemen om het Oost-Aziatische gebied van welvaart te vestigen. Aan het Oostfront. - Met behelp van» wordt de eendacht der Duitsche vliegers e doeken, uitgespreid op den grond, op gevestigd, dat deze plaats inmiddels b hganawee (Atlantic-Hoiland) De duisternis eischt slachtoffers Twee mannen te Amsterdam verdronken. De zware duisternis, welke gisteravond heerschte, was oorzaak, dat reeds vroeg in den avond te Amsterdam enkele menschen te water geraakten, vap wie er twee ver dronken. Op het Singel nabij het Spui waren 'op een gegeven moment 3 personen vrijwel ge lijktijdig in. het koude nat terecht gekomen. Twee hunner konden spoedig op het droge gebracht worden, de derde bleek echter reeds te zijn overleden. Zijn lijk werd door den G.G. en G.D. naar he^ Binnengasthuis vervoerd. Ook nabij de Schollenbrugstraat kon men een man. die daar in 't water was geloo- pen. slechts levenloos ophalen Een drenkeling, die in het water van-de Beitelkade \vas terecht gekomen, kon zich zelf daaruit redden en op eigen gelegen heid huiswaarts keeren. Op turf bonnen thans ook andere brandstof MET DE HOEVEELHEID BRANDSTOF, DIE NU OP DE BONNEN VERKRIJG BAAR IS. MOET TOT 1 FEBRUARI 1942 WORDEN GESTOOKT. 's-Gra venhage, 9 October: De secretaris-generaal van het Departe ment van handel, nijverheid en scheepvaart maakt inzake de distributie van vaste brandstoffen het volgende bekend: Tengevolge van den goeden afvoer van ko len. van de mijnen loopt de bevoorrading van den handel met vasté brandstoffen regelma tiger. Teneinde ook den handel in staat te stellen voor een zoo vlot mogelijkeafleve ring aan het publiek zorg te dragen, is het gewenscht, dat de handelaren eenige maan den te voren ^.een indeeling kunnen maken van de nog af te leveren hoeveelheden. Op grond hiervan is besloten, om met in gang van Donderdag 9 October 1941 nog eeni ge bonnen voor vaste brandstoffen geldig te verklaren, en wel van de bonkaarten J. en K. voor verbruikers in de categorie „haardert en kachels", de bonnei. 05 H.K.; 06 H.K. en 07 H.K. en van de bonkaart L. voor verbrui kers in dé categorie „Centrale Verwarming* de bonnen 12 C.V., 13 GrV., 14 C.V., 15 C.V., 16 C.V., 17 C.V:, 18 C.V., 19 C.V. en 20 C.V. De bovengenoemde bonnen geven geduren de het tijdvak van Donderdag 9 October 1941 tot en met 31 Januari 1942 elk recht op het koopen van een eenheid vaste brandstoffen. Bovendien zijn met ingang van Donderdag 9 October. 1941, geldig verklaard dé bonnen gemerkt „Brandstoffen, een eenheid, vijfde periode" eil ,3randstoffen, een eenheid, zesJ de periode" van de zoogenaamde periodebon- stellen, welke aan verbruikers, die op een extra i'antsoen van 10 of meer eenheden recht hebben, en<aan verbruikers in de groe pen B, C en D met een verbruik van 10 eenheden of meer zijn uitgereikt. Deze pe riodebonnen geven gedurende het tijdvak van 9 October 1941 to' en met 30 April 1942 elk recht op het koopen van een eenheid vas te brandstoffen. Aan de z.g. grootverbruikers, die van de distributiediensten een toewij zing per periode ontvangen, zullen eveneens toewijzingen voor de 5de en 6e periode wor deti verstrekt. Met nadruk wordt er dé aandacht op ge vestigd, dat met de hoeveelheid -brandstof fen, die op de tot nu toe geldige en de thans geldig verklaarde bonnen is of wordt betrok ken tot 1 Februari 1942 zal .moeten worden gestookt. De verbruikers kunnen derhalve op grond hiervan zelf bepalen^ wanneer zij met st --ken zullen kunnen beginnen. Vanavond gaat de verduistering in om en duurt tot morgenochtend 7.57 uur NIEUWE BONNEN. 's-Gravenhage, 10 October. Voor het tijd vak van Zondag 12 October tot Zaterdag IS October zijn de gebruikelijke rantsoenen brood of gebak, vleesch of vleeschwaren en melk verkrijgbaar op dg bonnen 39 van de daarvoor bestemde kaarten. Het aardappelenrantsoee heeft weder eeni ge verhooging ondergaan, aangezien naast de bonnen 39a, welke elk recht geven op 1% kilo ook is aangewezen bon 39-b, waar op een half kilo aardappelen beschikbaar wordt gesteld. Stoottroepen voor Blanke wapenen - Man tegen man! Steunt de Nederlandsche ambulan ce voor het Oostfront, Koninginne gracht 22, Giro 87600 's Graven- hage. NIEUWE VERKEERSREGELING AFGEKONDIGD Veiligheid voor alles SPELEN OP DEN RIJWEG VOORTAAN STRAFBAAR. VOORRANGSWEGEN VERDWIJNEN. HOOFDWEGEN ER VOOR IN DE PLAATS. SNELVERKEER TEN AL LEN TIJDE VOORRANG. Met ingang van 9 December a.s. zal een nieuwe wegenverkeersregeling in werking treden. Het jrondbeginsel van deze regeling zal zijn, dat elke weggebruiker zich op een zoodanige w^ze dient te gedragen, dat het ver keer niet in gevaar kan worden ge bracht. Hij dient zich tevens zoo te gedragen, dat aan een ander geen schade wordt berokkend of die an-, der niét in sterker mate wordt belem merd of overlast ondervindt dan in de gegeven omstandigheden onver mijdelijk is. De bijzondere voorschriften inzake de ver duisteringsmaatregelen blijven echter on verminderd van kracht Voetgangers moeten in beginsel van voetpaden gebruik maken. De voetgangers (moeten voortaan op kruispunten met ver keerslichten voor het roode licht wachten. Wel mogen zij in de vrijgegeven richting afslaan. Verboden is het blijven staan op hoeken van straten, indien hierdoor de veiligheid van het verkeer wordt belemmerd of in gevaar gebracht. Invalidenwagentjes en kinderwagens mogen op de voetpaden worden voortge duwd. Schoolklassen. Schoolklassen behoor en gebruik te maken van het voetpad. Maken zij gebruik van de rijbaan, dan worden zij beschouwd als gesloten colonnes en dienen bij duisternis of dichte mist ter aanduiding van breedte en lengte lantaarns mee te voeren. Verboden is het spelen van kinderen op de rijbaan. Het spelen op den rijweg wordt dus strafbaar gesteld. Fietsrijders. Onder het berijden van een rijwiel wordt mede versttaan het voortduwen van. een rijwiel. Men mag derhalve een weg. welke voor alle rijverkeer in één richting is ver boden. ook niet meer met een fiets aan de hand ingaan. Op dezen regel beslat echter de vol gende uitzondering: is de rijweg in beide richtingen gesloten voor rijwielverkeer, dan mafl men dien weg wel nj^t de fiets aan de hand ingaan. Het is verboden naast een ander voer tuig dan een rijwiel te blijven rijden, in het bijzonder naast een tram. Het is verboden zich door een voertuig te laten voorttrekken. Wielrijders moeten gebruik maken van de bestaande rijwielpaden, mogen hoog stens met z'n tweeën naast elkander rij den. moeten aehter elkaar gaan rijden, in dien het verkeer zulks eischt. Inhalen mag in den regel slechts ge schieden door één wielrijder, twee wiel. rijders mogen inhalen, indien het overige verkeer zulks toelaat. Op rijwielen met één zitplaats mogen geen andere personen dan de bestuurder worden vervoerd, uitgezonderd kinderen beneden 10 jaar, mits de bestuurder volwassen is en 't rijwiel van een géschikte zitplaats is voor zien. Bij het meevoeren van voorwerpen op de fiets moet de noodige voorzichtigheid worden betracht. De door de politie gegeven aanwij zingen in het verkeer moeten altijd worden opgevolgd, deze gaan zelfs boven de verkeersregelingen, welke van overheidswege door verkeerstee- kens zijn aangegeven. Algemeen© zegels. Voor het besturen van voertuigen gelden algemeene regels. a. Een tot zelfstandig handelen geschikte bestuurder. b. bij storingen het voertuig uit het ver keer nemen. c. de bestuurder van het cvoertuig is ge houden met de noodige voorzichtigheid te rijden, moet-voldoende uitzicht hebben, en mag slechts personen of goederen naast zich vervoeren, indien hij daardoor in het bestu ren of bedienen van het voertuig niet wordt belemmerd (de beschikbare plaats ruimtema ten vervallen) De waardeering van de punten van deze kaart blijft ongewijzigd 's-Gravenihage, 9 October. Naar men ons van bevoegde zijde mededeelt, zal de loopende textielkaart geldig blijven tot 1 Mei 1942, terwijl de punten waardeering van de ze kaart ongewijzigd zal blijven. Hierbij "dient in aanmerking te worden genomen, dat, zooals reeds eerder werd bekend ge maakt, met jngang van 1 November a.s. voor het aanschaffen van bepaalde groote stukken bovendien éen speciale vergunning noodig is. Bijzonderheden aangaande de per 1 Nov. ingaande nieuwe textielkaart zullen tegen dien daturrf worden bekend gemaakt Gelijk reeds kort is bericht, zal de leider der N.S.B., Ir. Mussert, hedenavond 10 Oc tober, een zeer belangrijke radiorede hou den. Het onderwerp van deze rede zal zijn: „Hoe ik er 'toe gekomen ben, onze Neder landsche nationaal-socialististen naar het Oostfront te zenden, om te strijden tegen de bolsjewisten". Deze rede zal worden'uitgesproken over den zender Hilversum 2, op golflengte 301 meter, van 19.45 uur tot 20.000 uur. Deze radiorede, die zich o.m. bezig zal hou den met het vertrek van een bataljon Ne derlandsche Nationnal-Socialisten naar het Oostfront, zal van groote beteekenis blijken te zijn. Wij vestigen er daarom de bijzondere aandacht op. Vele Nederlanders hebben het geldi, dat zij ontvingen voor de ingeleverde metalen als een meevallertje beschouwd.. De beste Nederlanders hebben direct aan het leed van hun medemenschen gedacht! en dit geld voor W.H.N. overgemaakt ter be schikking gesteld. Dit is een klem gebaar, doch weer een s-èhoone daad, een teeken van echte gemeenschapszin. Een voorbeeld, dat navolging verdient. Stort heden nog uw geld van de metaal- inlevering op gironummer 5553. Maximum snelheden* Belangrijk is ook, dat het parkeeren, bin nen de bebouwde kom, slechts aan den rechterkant van den weg mag geschieden. De maximum snelheid voor motorrijtui gen bedraagt: a. binnen bebouwde kom voor alle mo torrijtuigen: 40 'km. per uur. •b. buiten bebouwde kom voor personen auto's, welke zijn ingericht voor het .vervoer van hoogstens acht personen en voor mo toren met zijspan 80 km. per uur. c. voor vrachtauto's, autobussen en alle andere motorrijtuigen 60 km. per uur. Nieuw is het voorschrift, dat óp wegen I met één richtingsverkeer trams links en rechts mogen worden ingehaald. Nieuw is ook het vólgende: Het verkeer met motorrijtuigen heeft voor rang boven het langzame verkeer. Trams en motorrijtuigen zijn wat den voorrang betreft, gelijkgesteld. .Steeds echter geldt de regel, dat bij krui singen of vereenigingen van wegen de ge bruiker van den hoofdweg voorrang heeft. Het woord „voorrangsweg" verdwijnt en wordt hoofdweg. Bijzondere aandacht trekt de verplichting van bestuurders van motor rijtuigen om te, dimmen voor voetgangers, indien deze in gesloten gelederen mar- cheeren. Voorts de verplichting om steeds te dim men tijdens het stilstaan voor spoorweg-, overgangen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1941 | | pagina 1