N\ 33. Donderdag 26 A0. 1888. Nieuws- en Advertentieblad. OFFICIEEL GEDEELTE. Loting Nationale Militie. Dienstregelingen. Binnenland. Dit blad verschijnt Woensdag;- en Zaterdagavond. Abonnementsprijs per 3 maanden Voor den Burg 30 Cts. Franco per post door ge heel Nederland 45 Cts. Naar Amerika en andere landen met verhooging der porto's. Advertentiën vóór 10 uur op den dag der uitgave. Prijs der Advertentiën Van 1 tot 5 regels 30 Cts. Iedere regel meer 6 Cts. Groote letters en Vignetten worden naar plaatsruimte berekend. Bewijsnummers 2 Cts. per nummer. ABONNEMENTEN en ADVERTENTIËN worden aangenomen bij de Uitgevers LANGE VELD DE ROOIJ, ParkstraatBurg op Texel. Aan onze abonnenten buiten den Burg woonachtigverzoeken wij be leefd het aan ons verschuldigde bedrag (45 cent) voor Februari te cloen toekomenaangezien wij anders daarover per postkwitantie (alzoo met 10 cts. verhooging) zullen moeten disponeer en. De Uitgevers. KENNISGEVING. BURGEMEESTER en WETHOUDERS van TEXEL, maken bekend, dat de loting over de in 1887 ingeschrevenen voor de lichting 188S is bepaald op Woensdag den 22 Februari aan staande, des voormiddags ten 10 ure aan den Helder. De lotelingen die vrijstelling van dienst recla meeren wegens broederdienst of eenige zoon, zullen zich daartoe ter Secretarie moeten aanmelden zoo spoedig doenlijk en althans voor den 1 Februari a.s. Texel, den 23 Januari 1888. Burgemeester en Wethouders voornoemd, D. C. LOMAN, Burgemeester. STIKKEL, Secretaris. WAGENDIENSTEN: Van Oosterend naar Oudeschildvia de Waal en Burg. Dagelijks behalve Zondags 's middags 1.15 Terug van Oudeschild naar Oosterend dezelfde dagen, na aankomst der laatste boot. Van den Burg naar Oudeschild. Dagelijks: 'smorg. 3.30, 7 u., 'smidd. 2 uur. Van Oudeschild naar den Burg. Na aankomst van iedere boot. STOOMBOOTDIENST „Ada van Holland." Van Texel 's morg. 4.30, 8 uur, en 's nam. 3 uur. Helder 6,30, 10 4.30. SPOORWEGDIENST, richting Amsterdam. Van Helder 'smorg. 6, 9.15, nam. 1.12, 4.05, 7,30. Aank. 9.09, 11.52, 3.55, 7.14,11,35. STOOMBOOTDIENST Gebr. Zur Mühlen. Heider-Amsterdam en omgekeerd. Vertrek Helder 's morgens 8 uur. Aankomst Helder middags ruim 4 uur. Het POST- en TELEGRAAFKANTOOR aan den Burg is geopend: Op werkdagen van 8—12, 1—3 en van 5.30—7.30. Op Zon- en feestdagen van 8—9 en 1 3. Voor postwissels en kwitantiën alleen op werk dagen van 9 tot 12 en van 1 tot 3 uur. Buslichtingen. Voor Eierland, de CocksdorpVlieland en Ter schelling 's morgens 7.45. j Voor Oudeschild, den Hoorn, Helder en verder ge legen plaatsen nam. 2 uur en 's avonds 11 uur. Voor de Waal 's morgens 7.45 en namidd. 5.30. Voor Oosterend namidd. 5.30 en 's avonds 11 uur_ Geopend de Kantoren: van den Gemeente-Ontvanger Maandag Dinsdag Woensdag en Donderdag van 9 tot 2 uur. van den Rijks-Ontvanger Maandag, Dinsdag, Woens dag en Donderdag van 9 tot 2 uur. Gesloten de eerste en laatste van iedere maand. Aan do N. Rott. Ct. wordt het volgende ont leend omtrent De verbinding- van Frankrijk en Engeland door overbrugging van liet Kanaal. Het reusachtig plan om Engeland en Frank rijk, in plaats van door eene tunnel onder het Kanaal, door eene spoorwegbrug te ver binden, wordt thans in Frankrijk met allen ernst en voortvarendheid voorbereid. Zooals bekend is, stuitte het plan eener tunnelverbinding af op de vrees van Engeland, dat, ingeval van oorlog met het vasteland, elk voordeel, dat voor een verdedigenden krijg een eiland steeds aanbiedt, zou verloren gaan. De tegenstanders van de tunnel stelden bijzonder op den voorgrond, dat men reeds bij het begin van staatkundige verwikkelingen de tunnel moest laten springen of onder water zetten, waardoor natuurlijk de geheele bouw met een ontzaglijk kapitaal zoo goed als te gronde zou gaan. De zaak wordt evenwel geheel anders wan neer men eene vernieling wil krijgen boven water. De vernieling toch van eenen der pijlers in de nabijheid der beide kusten is reeds voldoende om elke strategische onder neming onmogelijk te maken. Op dezen grond wil men thans de verbinding verkrijgen door eene overbrugging, hoewel de technische be zwaren zeker niet minder zijn dan bij den bouw van eene tunnel. De reden waarom in Frankrijk deze onder neming met kracht wordt ter hand genomen, is hoofdzakelijk gelegen in het handelsverkeer. De in den laatsten tijd in het buitenland aan gebouwde spoorwegen en verschillende plannen voor nieuwe lijnen, die in uitvoering zullen worden gebracht, dreigen Frankrijk geheel af te sluiten van den grooten handelsweg tus- schen noord-westelijk Europa en het Oosten. Door het bouwen eener spoorwegbrug nu wordt het Engelsch-Oostersch doorgangsver- keer verzekerd en daarmede voor een groot deel ook de bloei der Fransche havensdei- handelsplaatsen en spoorwegen. Het nieuwe plan dezer reuzenbrug wordt krachtig ondersteund door den admiraal Cloué, en het is zeker dat deze oud-Minister van Marine zich niet aan het hoofd zou stellen eener zoo stoute onderneming, wanneer zij niet zoowel uit een practisch als wetenschap pelijk oogpunt uitvoerbaar ware. Hij heeft zich reeds de medewerking verzekerd van de ingenieurs Hersent, Fowler en Baker, de eerste door Suez en Panama bekend als ondernemer van groote werken, de beide anderen als zeer zaakkundige Engel» eurs. Ook is er reeds e ïg gemaakt met de ontwerpen voor aen bovenbouw door de ingenieurs d( ieken te Creusot. De grootste moei 3 daarin gelegen, dat de spoorbaan ven den water spiegel moet kom ran de grootste schepen den vrijen te verzekeren. Het plan is, genu Iers van 50 M. lengte en 30 M. p te richten, tot op eene hoogte van 10 M. boven water, en daarop de ijzeren constructie te doen rusten, met eene overspanning van 500 M. Volgens de meening van den admiraal Cloué kan die afstand nog vermeerderd worden; de in aan bouw zijnde Forthbrug toch heeft twee over spanningen, elk van 519 M. Op eiken pijler zal een vuurtoren, voorzien van electrisch licht, worden opgericht, terwijl voor mistig weder sirenen en klokken zullen worden aangebracht. De brug zal Cran-aux-Oeufs, 3 KM. zuidelijk van kaap Grix-Nez, met Folkestone verbinden. Deze 35 KM. lange richting is gekozen om de geringste diepten te verkrijgen. Aan de Fransche zijde bedraagt de diepte van het Kanaal voor het eerste derde gedeelte der hjn ongeveer 50 M.; dan overschrijdt de brug de eerste der twee ondiepten de Colbart met 6 M. water, waarna de bodem weder tot gemiddeld 12 M. daalt, om vervolgens, met eene geringe afbuiging, de tweede on diepte de Warren eveneens met 6 M. diepte, te bereiken; vervolgens geeft de peiling tot aan de Engelsche kust 30 tot 35 M. water. Om de beide ondiepten te kunnen bereiken, maakt de lijn twee lichte krommingen; tot aan de Colbart gaat zij in eene rechte richting. De brug zal vier spoorbanen bevatten en eenen weg voor voetgangers, alleen bestemd voor opzichters. Het geheele werk is geraamd op een milliard en zal in 7 jaren gereed kun nen zijn. Volgens eene mededeeling in het Centralblatt der Bauverwaltungwaarin door den ingenieur Peschek, attaché bij het gezantschap te Parijs, over deze onderneming werd gesproken, heeft de admiraal Cloué eenige dagen geleden een onderhoud gehad met den Minister van Open bare werken, en kunnen spoedig de noodige stappen bij Engeland verwacht wordenom toestemming tot het plan te verkrijgen. Nu eerstdaags in het Engelsche Parlement eene vaste verbinding met Frankrijk weder ter sprake zal komen, kan men vermoedelijk aldaar op een sterken steun rekenen. TEXEL, 25 Januari 1888. Zondag jl. had de heer B. alhier 't ongeluk een beste os, bestemd voor de slachtbank, te verliezen. Daar 't beest slechts enkele dagen ongesteld was geweest, sprak men er eerst van het vleesch onder de mingegoeden te verdeelen. De vrees evenwel, dat het dier aan een of andere besmettelijke ziekte zou zijn overleden en het vleesch dus niet goed mocht zijn voor de consumptie deed eerst telegrafeeren naar den rijks-veearts te Alkmaar, den heer M. J. Hengeveld. Door deze nu werd geconstateerd dat het dier gestorven was aan miltvuur, zoodat het noodig werd geoordeeld het vleesch te verbranden. Dit nu had gisterenmiddag onder toezicht van de politie op het land van den heer B. TEXELSCHE COURANT,

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1888 | | pagina 1