N\ 33.
Donderdag 26
A0. 1888.
Nieuws- en
Advertentieblad.
OFFICIEEL GEDEELTE.
Loting Nationale Militie.
Dienstregelingen.
Binnenland.
Dit blad verschijnt Woensdag;- en Zaterdagavond.
Abonnementsprijs per 3 maanden
Voor den Burg 30 Cts. Franco per post door ge
heel Nederland 45 Cts. Naar Amerika en andere
landen met verhooging der porto's.
Advertentiën vóór 10 uur op den dag der uitgave.
Prijs der Advertentiën
Van 1 tot 5 regels 30 Cts. Iedere regel meer 6 Cts.
Groote letters en Vignetten worden naar plaatsruimte
berekend. Bewijsnummers 2 Cts. per nummer.
ABONNEMENTEN en ADVERTENTIËN worden aangenomen bij de Uitgevers LANGE VELD DE ROOIJ, ParkstraatBurg op Texel.
Aan onze abonnenten buiten den
Burg woonachtigverzoeken wij be
leefd het aan ons verschuldigde bedrag (45 cent)
voor Februari te cloen toekomenaangezien wij
anders daarover per postkwitantie (alzoo met
10 cts. verhooging) zullen moeten disponeer en.
De Uitgevers.
KENNISGEVING.
BURGEMEESTER en WETHOUDERS van
TEXEL, maken bekend, dat de loting over de
in 1887 ingeschrevenen voor de lichting 188S is
bepaald op Woensdag den 22 Februari aan
staande, des voormiddags ten 10 ure aan den
Helder.
De lotelingen die vrijstelling van dienst recla
meeren wegens broederdienst of eenige zoon, zullen
zich daartoe ter Secretarie moeten aanmelden zoo
spoedig doenlijk en althans voor den 1 Februari a.s.
Texel, den 23 Januari 1888.
Burgemeester en Wethouders voornoemd,
D. C. LOMAN, Burgemeester.
STIKKEL, Secretaris.
WAGENDIENSTEN:
Van Oosterend naar Oudeschildvia de Waal en Burg.
Dagelijks behalve Zondags 's middags 1.15
Terug van Oudeschild naar Oosterend dezelfde dagen,
na aankomst der laatste boot.
Van den Burg naar Oudeschild.
Dagelijks: 'smorg. 3.30, 7 u., 'smidd. 2 uur.
Van Oudeschild naar den Burg.
Na aankomst van iedere boot.
STOOMBOOTDIENST „Ada van Holland."
Van Texel 's morg. 4.30, 8 uur, en 's nam. 3 uur.
Helder 6,30, 10 4.30.
SPOORWEGDIENST, richting Amsterdam.
Van Helder 'smorg. 6, 9.15, nam. 1.12, 4.05, 7,30.
Aank. 9.09, 11.52, 3.55, 7.14,11,35.
STOOMBOOTDIENST Gebr. Zur Mühlen.
Heider-Amsterdam en omgekeerd.
Vertrek Helder 's morgens 8 uur.
Aankomst Helder middags ruim 4 uur.
Het POST- en TELEGRAAFKANTOOR aan den Burg
is geopend:
Op werkdagen van 8—12, 1—3 en van 5.30—7.30.
Op Zon- en feestdagen van 8—9 en 1 3.
Voor postwissels en kwitantiën alleen op werk
dagen van 9 tot 12 en van 1 tot 3 uur.
Buslichtingen.
Voor Eierland, de CocksdorpVlieland en Ter
schelling 's morgens 7.45. j
Voor Oudeschild, den Hoorn, Helder en verder ge
legen plaatsen nam. 2 uur en 's avonds 11 uur.
Voor de Waal 's morgens 7.45 en namidd. 5.30.
Voor Oosterend namidd. 5.30 en 's avonds 11 uur_
Geopend de Kantoren:
van den Gemeente-Ontvanger Maandag Dinsdag
Woensdag en Donderdag van 9 tot 2 uur.
van den Rijks-Ontvanger Maandag, Dinsdag, Woens
dag en Donderdag van 9 tot 2 uur.
Gesloten de eerste en laatste van iedere maand.
Aan do N. Rott. Ct. wordt het volgende ont
leend omtrent
De verbinding- van Frankrijk en Engeland
door overbrugging van liet Kanaal.
Het reusachtig plan om Engeland en Frank
rijk, in plaats van door eene tunnel onder
het Kanaal, door eene spoorwegbrug te ver
binden, wordt thans in Frankrijk met allen
ernst en voortvarendheid voorbereid.
Zooals bekend is, stuitte het plan eener
tunnelverbinding af op de vrees van Engeland,
dat, ingeval van oorlog met het vasteland,
elk voordeel, dat voor een verdedigenden
krijg een eiland steeds aanbiedt, zou verloren
gaan. De tegenstanders van de tunnel stelden
bijzonder op den voorgrond, dat men reeds
bij het begin van staatkundige verwikkelingen
de tunnel moest laten springen of onder water
zetten, waardoor natuurlijk de geheele bouw
met een ontzaglijk kapitaal zoo goed als te
gronde zou gaan.
De zaak wordt evenwel geheel anders wan
neer men eene vernieling wil krijgen boven
water. De vernieling toch van eenen der
pijlers in de nabijheid der beide kusten is
reeds voldoende om elke strategische onder
neming onmogelijk te maken. Op dezen grond
wil men thans de verbinding verkrijgen door
eene overbrugging, hoewel de technische be
zwaren zeker niet minder zijn dan bij den
bouw van eene tunnel.
De reden waarom in Frankrijk deze onder
neming met kracht wordt ter hand genomen,
is hoofdzakelijk gelegen in het handelsverkeer.
De in den laatsten tijd in het buitenland aan
gebouwde spoorwegen en verschillende plannen
voor nieuwe lijnen, die in uitvoering zullen
worden gebracht, dreigen Frankrijk geheel af
te sluiten van den grooten handelsweg tus-
schen noord-westelijk Europa en het Oosten.
Door het bouwen eener spoorwegbrug nu
wordt het Engelsch-Oostersch doorgangsver-
keer verzekerd en daarmede voor een groot
deel ook de bloei der Fransche havensdei-
handelsplaatsen en spoorwegen.
Het nieuwe plan dezer reuzenbrug wordt
krachtig ondersteund door den admiraal Cloué,
en het is zeker dat deze oud-Minister van
Marine zich niet aan het hoofd zou stellen
eener zoo stoute onderneming, wanneer zij
niet zoowel uit een practisch als wetenschap
pelijk oogpunt uitvoerbaar ware. Hij heeft
zich reeds de medewerking verzekerd van de
ingenieurs Hersent, Fowler en Baker, de eerste
door Suez en Panama bekend als ondernemer
van groote werken, de beide anderen als zeer
zaakkundige Engel» eurs.
Ook is er reeds e ïg gemaakt met
de ontwerpen voor aen bovenbouw
door de ingenieurs d( ieken te Creusot.
De grootste moei 3 daarin gelegen,
dat de spoorbaan ven den water
spiegel moet kom ran de grootste
schepen den vrijen te verzekeren.
Het plan is, genu Iers van 50 M.
lengte en 30 M. p te richten, tot
op eene hoogte van 10 M. boven water, en
daarop de ijzeren constructie te doen rusten,
met eene overspanning van 500 M. Volgens
de meening van den admiraal Cloué kan die
afstand nog vermeerderd worden; de in aan
bouw zijnde Forthbrug toch heeft twee over
spanningen, elk van 519 M.
Op eiken pijler zal een vuurtoren, voorzien
van electrisch licht, worden opgericht, terwijl
voor mistig weder sirenen en klokken zullen
worden aangebracht.
De brug zal Cran-aux-Oeufs, 3 KM. zuidelijk
van kaap Grix-Nez, met Folkestone verbinden.
Deze 35 KM. lange richting is gekozen om
de geringste diepten te verkrijgen. Aan de
Fransche zijde bedraagt de diepte van het
Kanaal voor het eerste derde gedeelte der
hjn ongeveer 50 M.; dan overschrijdt de brug
de eerste der twee ondiepten de Colbart
met 6 M. water, waarna de bodem weder
tot gemiddeld 12 M. daalt, om vervolgens,
met eene geringe afbuiging, de tweede on
diepte de Warren eveneens met 6 M.
diepte, te bereiken; vervolgens geeft de peiling
tot aan de Engelsche kust 30 tot 35 M. water.
Om de beide ondiepten te kunnen bereiken,
maakt de lijn twee lichte krommingen; tot
aan de Colbart gaat zij in eene rechte richting.
De brug zal vier spoorbanen bevatten en
eenen weg voor voetgangers, alleen bestemd
voor opzichters. Het geheele werk is geraamd
op een milliard en zal in 7 jaren gereed kun
nen zijn.
Volgens eene mededeeling in het Centralblatt
der Bauverwaltungwaarin door den ingenieur
Peschek, attaché bij het gezantschap te Parijs,
over deze onderneming werd gesproken, heeft
de admiraal Cloué eenige dagen geleden een
onderhoud gehad met den Minister van Open
bare werken, en kunnen spoedig de noodige
stappen bij Engeland verwacht wordenom
toestemming tot het plan te verkrijgen.
Nu eerstdaags in het Engelsche Parlement
eene vaste verbinding met Frankrijk weder
ter sprake zal komen, kan men vermoedelijk
aldaar op een sterken steun rekenen.
TEXEL, 25 Januari 1888.
Zondag jl. had de heer B. alhier 't ongeluk
een beste os, bestemd voor de slachtbank, te
verliezen. Daar 't beest slechts enkele dagen
ongesteld was geweest, sprak men er eerst
van het vleesch onder de mingegoeden te
verdeelen. De vrees evenwel, dat het dier
aan een of andere besmettelijke ziekte zou
zijn overleden en het vleesch dus niet goed
mocht zijn voor de consumptie deed eerst
telegrafeeren naar den rijks-veearts te Alkmaar,
den heer M. J. Hengeveld. Door deze nu werd
geconstateerd dat het dier gestorven was aan
miltvuur, zoodat het noodig werd geoordeeld
het vleesch te verbranden.
Dit nu had gisterenmiddag onder toezicht
van de politie op het land van den heer B.
TEXELSCHE COURANT,