N«. 113. Donderdag 1 November. A#. 1888 Nieuws- en Advertentieblad. OFFICIEEL GEDEELTE. Binnenland. Dit blad verschijnt Woensdag- en Zaterdagavond. Abonnementsprijs per 3 maanden Voor den Bukg 30 Cts. Franco per post door ge heel Nederland 45 Cts. Naar Amerika en andere landen met verhooging der porto's. Advertentiën vóór 10 uur op den dag der uitgave. Prijs der Advertentièn Van 1 tot 5 regels 30 Cts. Iedere regel meer 6 Cts. Groote letters en Vignetten worden naar plaatsruimte berekend. Bewijsnummers 2 Cts. per nummer. ABONNEMENTEN en ADVERTENTIËN worden aangenomen bij de Uitgevers LANGEVELD DE ROOIJ, ParkstraatBukg op Texel. Inrichtingen, welke gevaar, schade of hinder kunnen veroorzaken. BURGEMEESTER en WETHOUDERS van TEXEL maken, ingevolge de voorschriften der wet van den 2den Juni 1875. Staatsblad No. 95, bekend, dat door JAN BREMER Pieterszoon, wonende te Texel aan hen is ingediend een verzoek, om in het perceel kadastraal bekend Gemeente Texel Sectie D, No. 719, een brood bakkerij te mogen oprichten. Op Maandag den 12 November e. k., des mid dags te 12 ure, zal op het Raadhuis der Gemeente gelegenheid worden gegeven, bezwaren tegen het inwilligen van genoemd verzoek in te brengen en die mondeling en schriftelijk toe te lichten. Van het verzoekschrift met bijlagen kan terstond inzage worden genomenterwijl de ter zake ingekomen schrifturen drie dagen voor even genoemden dag op de Secretarie der Gemeente ter visie zullen worden gelegd. Texel, den 29 October 1888. De Secretaris, De Burgemeester, STIKKEL. D. C. LOMAN. Men verzoekt de overname van 't volgende: EEN STOOMVAARTLIJN OP ZUID-AMERIKA Wil ons land, dat zijn welvaart nog altijd grootendeels aan zijn handel te danken heeft, te midden van den wedloop der natiën op commercieel gebied een eervol en voordeelig standpunt handhaven, dan is het zaak zich aan het gemak van gewoonte en sleur te onttrekken, niet in 't zelfde kringetje te blijven ronddraaien, maar met volharding en energie nieuwe banen te zoeken, nieuwe débouché's op te sporen. Er is nog menig onontgonnen of half ontgonnen gebied, waar den onderne- menden handelaar rijke winsten wachten menig land, voor weinig jaren onbekend, dat reuzenschreden doet op den weg van welvaart en beschaving, en dat daardoor van dag tot dag meer vraagt aan de oude wereld ter be vrediging zijner behoeften en zelf een toene mende hoeveelheid producten aanbiedt ter vervulling van onze behoeften. Zijn 't behalve de Engelschen, vooral de Duitschers en Belgen in den laatsten tijd ook de Italianen die overal voorwaarts dringen en hun handel uitbreiden, gelukkig wordt het ook bij ons meer en meer begrepen, dat wij niet stil mogen zitten, maar handen uit de mouwen moeten steken. Een machtig middel nu, om een handelsweg te scheppen, om aan de kiemen van een ont luikenden handel vollen wasdom te verzekeren is een geregelde stoomvaartverbinding. Onze consuls in verschillende gewesten wijzen er herhaaldelijk op, dat onze handel verloopt of in vergelijking van die aan andere natiën ach terblijft, bij 't gemis aan vaste stoomvaartver bindingen, waarop de koopers rekenen kunnen. Daarom achten wij 't een goede en vaderlands lievende daad van de Nederlandsch-Amerikaan- sche Stoomvaartm.pij, om zulk een geregelde verbinding te openen met de Argentijnsche Republiek. Dat land is het land der toekomst. Geen Zuid-Amerikaansche Staat, die zoo snel in bloei toeneemt en nog voor zoo enorme was dom vatbaar is. Het klimaat is gematigd en gezond, de bodem vruchtbaar, voor landbouw en veeteelt geschikt, rijk in voortbrengselen van het plantenrijk en in delfstoffen. Bevolkt met 3.940.000 zielen, waarvan 663.000 immi granten, heeft het land bij een uitgestrektheid 20 maal zoo groot als Engeland en Wales, plaats wellicht voor 300 millioen inwoners. Ook voor landverhuizers uit gematigde lucht streek verdient het ernstig de aandacht; wij vinden er een geschikt klimaat en gelegenheid om vooruit te komen. Reeds is de handel zeer belangrijk. Voorname uitvoerartikelen zijn huiden, wol talk, vleesch, levend vee, koren, maïsvoor name invoerartikelen, voedingsmiddelen, geest rijke dranken, linnen en manufacturen, ijzer en ijzerwaren enz. De geheele invoer had in 1887 eene waarde van 24,2 millioen pd. st.. de uitvoer een waarde van 18,1 millioen pd, sterl. Van deze waarde komt Engeland het leeuwendeel toe nl. 32 pCt. van den invoer en 21 pCt. van den uitvoer, dan volgt Frankrijk met 18 en 28 pCt., dan België met 9 en 15, vervolgens Duitschland met 8 en 10 pCt. Nederland verdient niet de eer eener afzonder lijke vermelding. Toch is reeds onze handel verre van onbeduidend, maar alles gaat over Antwerpen of voor een kleiner deel over Duitsche of Engelsche havens. Wij voeren in: kaas en manufacturenterug ontvangen wij vooral huiden, geconserveerd vleesch, maïs, tarwe. Maar 't gemis eener stoomvaartver binding houdt de vlucht van den handel tegen. Dat België daarentegen een zoo omvangrijk verkeer met Argentinië heeft, is uitsluitend een gevolg van de Antwerpsche stoomvaart verbindingen. Dank zij de energie der Neder- landsch-Amerikaansche zullen thans ook wij op dit terrein gaan concurreeren. De Maatschappij is in staat drie harer schepen in deze vaart te brengen, daar zij door aan koop van twee nieuwe stoomers, de „Baltic" en „Republic" van de „White Star Line", voor haar lijn op New-York twee plaatsver vangers gekregen heeft, naar de modernste eischen ingericht. De eerste vaart op Buenos Ayres zal plaats hebben op 5 Dec. en voor- loopig geschiedt zij om de maand. Bij de heenvaart denkt men aan te doen Coruna, Lissabon, Madera, Las Palmas, Montivideo, Buenos-Ayres, bij de terugvaart Rosario, Santos en Havre. De Maatsch. rekent dus ook op Santos-koffie als retourvracht. Bij de heenreis wordt het beter geacht voorshands geen Bra- ziliaansche haven aan te doen. Bij de uitgebreide relatiën, die de Maatsch. bezit, en den steun, door den handel haar toegezegd, mag verwacht worden, dat deze onderneming een goede toekomst tegemoet gaat. Hier wordt een stekje geplant van een boom, wier takken zich wijd zullen kunnen verbreiden. Er is geen enkele reden, waarom Nederland op den duur geen belangrijke plaats zou kunnen innemen in de vrachtvaart op Zuid-Anrerika, die thans geheel in andere handen is. En om te beginnen, kan onze handel met de Argentijnsche republiek, ongetwijfeld de eerste der Zuid-Amerikaan- sche Staten, wat handel, verkeersmiddelen en ineellectueele ontwikkeling betreft' een hooger vlucht nemen. TEXEL, 31 October 1888. Een goed iverk. 't Was in October des vorigen jaars, dat een onzer plaatsgenooten, een ijverig en flink, oppassend werkman, J.H. door den dood aan zijn gezin ontviel. Dat treurig sterfgeval was oorzaak, dat eenige personen zich vereenigden tot eene commissie, ten einde te trachten in de behoeften welke daardoor in dat huisgezin ontstonden, eenigszins te voorzien. Die pogingen zijn met een gunstig resultaat beloond. Uit het verslag door den penningm. dier commissie in den vorigen week uitgebracht bleek dat het mogelijk was geweest, het verstreken jaar eene niet onbeteekenende ondersteuning te verleenen, en wel gedurende 8 maanden 4 gulden 's weeks en gedurende 4 maanden f 3.50 per week; ook thans werd voor de wintermaanden de wekelijksche uit- keering weder op 4 gulden s' weeks bepaald. De daarvoor benoodigde gelden werden verkregen door jaarlijksche, maandelijksche en wekelijksche bijdragen, welke variëerden van 50 cents tot f2.50 per jaar, 10 tot 25 cents per maand en van 2 tot 10 cent iedere week, en nog enkele bijdragen in eens. De verschillende bijdragen, zoowel wekelijk sche, als maandelijksche en jaarlijksche werden zonder eenige belooning daarvoor, geïnd door D. Kok, die zich met veel accuratesse van die taak kweet. Nu het jaar verstreken is, meende de com missie zich gerechtigd en verplicht weder te beschikken over de toegezegde jaarlijksche bijdragen en wij vleien ons, dat zij daarover ook alle reden tot tevredenheid moge hebben. Wanneer wij opmerken, dat de intekomen gelden niet enkel voor de wed. H. doch bij voorkomende gevallen door de commissie ook ten behoeve van anderen kunnen en zullen worden gebruikt, dan meenen wij tot ruime bijdragen wel te mogen aansporen, want hier mede wordt een doel beoogd, dat zeker ieders medewerking ten volle waardig is. Zij de uitslag daarvan het bewijs. „Het bericht uit Arolsen dat de Vorstin van Waldeck, moeder van H. M. onze Koningin, te Pyrmont door een longontsteking was aange tast, is gevolgd door het te 'sHage ontvangen bericht dat de bejaarde lijderes is overleden. Het hof heeft de rouw aangenomen voor den tijd van 11 weken. Volgens rapport van binnengekomen vis- schers, dreef achter Texel, ongeveer vijf mijlen uit den wal, zeer veel nieuw hout rond, vermoe delijk eene geheele scheepslading, waarbij zeer zware balken waren. TEXELSCHE COURANT,

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1888 | | pagina 1