N«. 113.
Donderdag 1 November.
A#. 1888
Nieuws- en
Advertentieblad.
OFFICIEEL GEDEELTE.
Binnenland.
Dit blad verschijnt Woensdag- en Zaterdagavond.
Abonnementsprijs per 3 maanden
Voor den Bukg 30 Cts. Franco per post door ge
heel Nederland 45 Cts. Naar Amerika en andere
landen met verhooging der porto's.
Advertentiën vóór 10 uur op den dag der uitgave.
Prijs der Advertentièn
Van 1 tot 5 regels 30 Cts. Iedere regel meer 6 Cts.
Groote letters en Vignetten worden naar plaatsruimte
berekend. Bewijsnummers 2 Cts. per nummer.
ABONNEMENTEN en ADVERTENTIËN worden aangenomen bij de Uitgevers LANGEVELD DE ROOIJ, ParkstraatBukg op Texel.
Inrichtingen, welke gevaar, schade of
hinder kunnen veroorzaken.
BURGEMEESTER en WETHOUDERS van
TEXEL maken, ingevolge de voorschriften der
wet van den 2den Juni 1875. Staatsblad No. 95,
bekend, dat door JAN BREMER Pieterszoon,
wonende te Texel aan hen is ingediend een
verzoek, om in het perceel kadastraal bekend
Gemeente Texel Sectie D, No. 719, een brood
bakkerij te mogen oprichten.
Op Maandag den 12 November e. k., des mid
dags te 12 ure, zal op het Raadhuis der Gemeente
gelegenheid worden gegeven, bezwaren tegen
het inwilligen van genoemd verzoek in te brengen
en die mondeling en schriftelijk toe te lichten.
Van het verzoekschrift met bijlagen kan terstond
inzage worden genomenterwijl de ter zake
ingekomen schrifturen drie dagen voor even
genoemden dag op de Secretarie der Gemeente
ter visie zullen worden gelegd.
Texel, den 29 October 1888.
De Secretaris, De Burgemeester,
STIKKEL. D. C. LOMAN.
Men verzoekt de overname van 't volgende:
EEN STOOMVAARTLIJN OP ZUID-AMERIKA
Wil ons land, dat zijn welvaart nog altijd
grootendeels aan zijn handel te danken heeft,
te midden van den wedloop der natiën op
commercieel gebied een eervol en voordeelig
standpunt handhaven, dan is het zaak zich
aan het gemak van gewoonte en sleur te
onttrekken, niet in 't zelfde kringetje te blijven
ronddraaien, maar met volharding en energie
nieuwe banen te zoeken, nieuwe débouché's
op te sporen. Er is nog menig onontgonnen
of half ontgonnen gebied, waar den onderne-
menden handelaar rijke winsten wachten
menig land, voor weinig jaren onbekend, dat
reuzenschreden doet op den weg van welvaart
en beschaving, en dat daardoor van dag tot
dag meer vraagt aan de oude wereld ter be
vrediging zijner behoeften en zelf een toene
mende hoeveelheid producten aanbiedt ter
vervulling van onze behoeften. Zijn 't behalve
de Engelschen, vooral de Duitschers en Belgen
in den laatsten tijd ook de Italianen die overal
voorwaarts dringen en hun handel uitbreiden,
gelukkig wordt het ook bij ons meer en meer
begrepen, dat wij niet stil mogen zitten, maar
handen uit de mouwen moeten steken.
Een machtig middel nu, om een handelsweg
te scheppen, om aan de kiemen van een ont
luikenden handel vollen wasdom te verzekeren
is een geregelde stoomvaartverbinding. Onze
consuls in verschillende gewesten wijzen er
herhaaldelijk op, dat onze handel verloopt of
in vergelijking van die aan andere natiën ach
terblijft, bij 't gemis aan vaste stoomvaartver
bindingen, waarop de koopers rekenen kunnen.
Daarom achten wij 't een goede en vaderlands
lievende daad van de Nederlandsch-Amerikaan-
sche Stoomvaartm.pij, om zulk een geregelde
verbinding te openen met de Argentijnsche
Republiek.
Dat land is het land der toekomst. Geen
Zuid-Amerikaansche Staat, die zoo snel in
bloei toeneemt en nog voor zoo enorme was
dom vatbaar is. Het klimaat is gematigd en
gezond, de bodem vruchtbaar, voor landbouw
en veeteelt geschikt, rijk in voortbrengselen
van het plantenrijk en in delfstoffen. Bevolkt
met 3.940.000 zielen, waarvan 663.000 immi
granten, heeft het land bij een uitgestrektheid
20 maal zoo groot als Engeland en Wales,
plaats wellicht voor 300 millioen inwoners.
Ook voor landverhuizers uit gematigde lucht
streek verdient het ernstig de aandacht; wij
vinden er een geschikt klimaat en gelegenheid
om vooruit te komen. Reeds is de handel
zeer belangrijk.
Voorname uitvoerartikelen zijn huiden, wol
talk, vleesch, levend vee, koren, maïsvoor
name invoerartikelen, voedingsmiddelen, geest
rijke dranken, linnen en manufacturen, ijzer
en ijzerwaren enz. De geheele invoer had in
1887 eene waarde van 24,2 millioen pd. st..
de uitvoer een waarde van 18,1 millioen pd,
sterl. Van deze waarde komt Engeland het
leeuwendeel toe nl. 32 pCt. van den invoer
en 21 pCt. van den uitvoer, dan volgt Frankrijk
met 18 en 28 pCt., dan België met 9 en 15,
vervolgens Duitschland met 8 en 10 pCt.
Nederland verdient niet de eer eener afzonder
lijke vermelding. Toch is reeds onze handel
verre van onbeduidend, maar alles gaat over
Antwerpen of voor een kleiner deel over
Duitsche of Engelsche havens. Wij voeren
in: kaas en manufacturenterug ontvangen
wij vooral huiden, geconserveerd vleesch, maïs,
tarwe. Maar 't gemis eener stoomvaartver
binding houdt de vlucht van den handel tegen.
Dat België daarentegen een zoo omvangrijk
verkeer met Argentinië heeft, is uitsluitend
een gevolg van de Antwerpsche stoomvaart
verbindingen. Dank zij de energie der Neder-
landsch-Amerikaansche zullen thans ook wij
op dit terrein gaan concurreeren.
De Maatschappij is in staat drie harer schepen
in deze vaart te brengen, daar zij door aan
koop van twee nieuwe stoomers, de „Baltic"
en „Republic" van de „White Star Line",
voor haar lijn op New-York twee plaatsver
vangers gekregen heeft, naar de modernste
eischen ingericht. De eerste vaart op Buenos
Ayres zal plaats hebben op 5 Dec. en voor-
loopig geschiedt zij om de maand. Bij de
heenvaart denkt men aan te doen Coruna,
Lissabon, Madera, Las Palmas, Montivideo,
Buenos-Ayres, bij de terugvaart Rosario, Santos
en Havre. De Maatsch. rekent dus ook op
Santos-koffie als retourvracht. Bij de heenreis
wordt het beter geacht voorshands geen Bra-
ziliaansche haven aan te doen.
Bij de uitgebreide relatiën, die de Maatsch.
bezit, en den steun, door den handel haar
toegezegd, mag verwacht worden, dat deze
onderneming een goede toekomst tegemoet
gaat. Hier wordt een stekje geplant van een
boom, wier takken zich wijd zullen kunnen
verbreiden. Er is geen enkele reden, waarom
Nederland op den duur geen belangrijke plaats
zou kunnen innemen in de vrachtvaart
op Zuid-Anrerika, die thans geheel in andere
handen is. En om te beginnen, kan onze
handel met de Argentijnsche republiek,
ongetwijfeld de eerste der Zuid-Amerikaan-
sche Staten, wat handel, verkeersmiddelen
en ineellectueele ontwikkeling betreft' een
hooger vlucht nemen.
TEXEL, 31 October 1888.
Een goed iverk. 't Was in October des
vorigen jaars, dat een onzer plaatsgenooten,
een ijverig en flink, oppassend werkman, J.H.
door den dood aan zijn gezin ontviel.
Dat treurig sterfgeval was oorzaak, dat
eenige personen zich vereenigden tot eene
commissie, ten einde te trachten in de behoeften
welke daardoor in dat huisgezin ontstonden,
eenigszins te voorzien.
Die pogingen zijn met een gunstig resultaat
beloond. Uit het verslag door den penningm.
dier commissie in den vorigen week uitgebracht
bleek dat het mogelijk was geweest, het
verstreken jaar eene niet onbeteekenende
ondersteuning te verleenen, en wel gedurende
8 maanden 4 gulden 's weeks en gedurende
4 maanden f 3.50 per week; ook thans werd
voor de wintermaanden de wekelijksche uit-
keering weder op 4 gulden s' weeks bepaald.
De daarvoor benoodigde gelden werden
verkregen door jaarlijksche, maandelijksche
en wekelijksche bijdragen, welke variëerden
van 50 cents tot f2.50 per jaar, 10 tot 25
cents per maand en van 2 tot 10 cent
iedere week, en nog enkele bijdragen in eens.
De verschillende bijdragen, zoowel wekelijk
sche, als maandelijksche en jaarlijksche werden
zonder eenige belooning daarvoor, geïnd door
D. Kok, die zich met veel accuratesse van
die taak kweet.
Nu het jaar verstreken is, meende de com
missie zich gerechtigd en verplicht weder te
beschikken over de toegezegde jaarlijksche
bijdragen en wij vleien ons, dat zij daarover
ook alle reden tot tevredenheid moge hebben.
Wanneer wij opmerken, dat de intekomen
gelden niet enkel voor de wed. H. doch bij
voorkomende gevallen door de commissie ook
ten behoeve van anderen kunnen en zullen
worden gebruikt, dan meenen wij tot ruime
bijdragen wel te mogen aansporen, want hier
mede wordt een doel beoogd, dat zeker ieders
medewerking ten volle waardig is.
Zij de uitslag daarvan het bewijs.
„Het bericht uit Arolsen dat de Vorstin
van Waldeck, moeder van H. M. onze Koningin,
te Pyrmont door een longontsteking was aange
tast, is gevolgd door het te 'sHage ontvangen
bericht dat de bejaarde lijderes is overleden.
Het hof heeft de rouw aangenomen voor den
tijd van 11 weken.
Volgens rapport van binnengekomen vis-
schers, dreef achter Texel, ongeveer vijf mijlen
uit den wal, zeer veel nieuw hout rond, vermoe
delijk eene geheele scheepslading, waarbij zeer
zware balken waren.
TEXELSCHE COURANT,