J. H. MOOJEN, Makelaar te Texel, Meubilaire Goederen i, o. sioe Dadelijk gevraagd in Eijerland: Een GLAZENDEUR, Fanlaisie-, Zien- en Stroolioeilen, Petten, enz. JAN KTJIPER Ingezonden Stukken. Marktberichten. Meubelen Huisraad en Inboedel. Kruideniers- en Grutterswaren, Gekleurde en zwarte Tricot-Tailles, ADVERTENTIËN. DANKBETUIGING publiek verkoopen: De verkoop der Te koop gevraagd: beste KUI-KAL VEREN, Zeer waarde Redacteur 't Trok mijne aandacht, dat ik binnen een kort tijdbestek, tot twee malen toe een ingezonden stuk las: „Schipbreuk en redding aan 't strand" in het Nieuws van den Dag. Ik juich zoodanige zaken toe en vind 't een edel streven om niet stil te staan by 't oude, maar daar waar 't noodig is en gevorderd wordt, alle mogelyke en denkbare verbetering aan te brengen, vooral daar waar 't menschenlevens geldt bij strandingen op onze kusten. Een ieder heeft daaromtrent zyn eigen inzichten, oordeelt naar zyn eigen idee en van zijn eigen standpunt. 't Zy mij vergunt ook daaromtrent iets in 't midden te brengen en wel naar aanleiding van 't bovenstaande; schrijver: de Heer S. te Gempt (Callantsoog). Ik twyfel geenszins of dat schryven is met een goede bedoeling geschied, te meer, omdat ik den Heer S. te Gempt eenigszins van die zijde heb leeren kennen, nl. om waar 't mogelyk is, alle gewenschte verbetering daar te stellen en steeds te trachten, om vooruitgang in den waren zin des woords te helpen bevorderen op elk gebied. Ik voor my heb intusschen ook myn inzichten en misschien ook een weinig kennis, naar aanleiding waarvan ik meer dan eens over ons redding wezen én reddingbooten, én loodskotters, èn loodsschoeners heb geschreven en misschien? met goed gevolg. De Heer te G. nu wijst in zyn ingezonden stuk op 4 middelen, om gemeenschap met den wal bij strandingen vanaf 't gestrande schip te erlangen en voegt ten slotte daar nog een by van eigen vinding, nl.een „luchtbol" ergodat zyn 5 wegen, die open staan, en nu is de groote vraag: welke van die zou dan wel 't doelmatigst en 't meest aan te bevelen zyn, tegenover de neteligste positie van stranding. Een hond? Ja, die zal veel kunnen doen, maar 't arme beest, hoe moedig en trouw ook, kan te pletter slaan tegen boord van 't schip of in de landzee (branding) totaal verloren gaan, met de beste wil en alle hoop is mits dien vernietigd op dat punt; en toch is een hond gemakkelijk van boord te laten. Wat de Heer te G. meldt van Harlinger zeelieden als zouden die beproetd hebben een vlieger samen te stellen, die van 't in nood verkeerende vaartuig, opgelaten, een man naar de kust zou kunnen sleepen, is al van ouderen datum, want 't is sedert lang ge bleken, wat zoo ver ik weet, dat zoodanige vlieger werkelijk menig menschenleven heeft gered. Ik stem toe, dat by een proefneming op ruim baan niet alleen't oplaten van zoo'n vlieger, maar ook de resultaten gunstiger zullen zijn dan op een ont redderd schip, dat met soms gebroken masten en tuigage en met al zijn loopend en losslingerend touwwerk, heel wat hinderpalen in den weg zal leggen, om dan met schik een vlieger te doen op gaan, te meer wanneer telkens en nogmaals de hooggaande grondzeeën over 't schip rollen en alles in hun wilde vaart mee voeren. Bij verzeilingen op een strand en bij niet al te ongunstig weer, zou ik meenen, dat zoodanige vlieger veel recht van bestaan had en dan zeer goed zou te pas komen. Dat men hier op Texel aan 't knutselen is ge weest, zoo de Heer te G. zich uitdrukt, om een blikken doos daar te stellen waarin menschen by stranding naar den wal gingen beken ik eerlijk, dat ik van die dwaasheid nooit heb gehoord. „Op Texel is men wijzer." Wat nu een luchtbol aanbetreft, 't zij in alle be scheidenheid gezegd, die zou ik 't allerminst onder de geschikte middelen, verbinding met 't strand willen rangschikken. Bedenk eens I hoeveel loopend touwwerk, gebroken brassen en schoten, waaien de schipbreukelingen om 't hoofd, aangenomen dat hy nog aan dek kon verkeeren, sloepen, booten, water vaten, alles stuk en losgebroken, met de aankleve van dien, teisteren den manschappen met verderf, dat hen van alle zijden aangrijnst. Hoe in zoodanige chaos een luchtbal op te laten met de noodige prepe- raten, is my een raadsel, en zoover mijn weinige kennis strekt, totaal onmogelijk of 't moest ook zijn, bjj verzeiling en met niet al te ruw weer, dat men dan zou kunnen slagen met een luchtbal. In zoodanig geval zouden onze wakkere redding bootsmannen echter den luchtbal niet afwachten, maar voor dien tijd aan boord zijn ter redding. En nu tot slotbegin van den Heer te G.„Een Texelaar bedacht een aardig toestelletje, dat echter beter bruikbaar schijnt op een gracht of kanaal, dan op onze zeestranden." Misschien dat ik mij vergis en dan vraag ik bi) voorbaat exuus, maar als de Heer te G. met dat toestelletje soms mocht bedoelen een vinding of liever een idee van den Heer P. Koning alhierdan is 't dunkt me om te lachen, want juist dat idee die vinding, zou ik niet alleen, maar velen, die ook maar een weinig bekend zyn met strandingen, vooral in haast hopelooze oogenblikken, zullen dat prefe- reeren. Ter verduidelijking dient dat de Heer P. Koning een cilinder-vormig lichaam van koper aanvoerde, in den vorm van een zandlooper, dwz., in 't midden klein van diameter, ter lengte van pi. m. 2 meter met een ontzaggelijk groot dryfvermogen en waarom een lijn van 1000 meter gemakkelijk en ruimschoots plaats vond. Hoewel nu een zoodanige koker (ik heb die gezien) aan boord van een schip wel heel wat ruimte be slaat, vooral op schepen van klein formaat, zou men die wel wat kunnen wijzigen en ze ook in mindere afmetingen daar stellen, om evengoed een lengte van 1000 meter te kunnen omvatten, in of op be hoorlijke of vereischte holte van den buitenkant van den koker of cilinder. Me dunkt, ieder, bevoegd of onbevoegd, deskundig of ondeskundig, zal uit de hierboven gedane gegevens kunnen opmaken, dat juist dat „toestelletje" in de uiterste gevallen en bij de meest ondenkbare toestanden, de beste verzekering aanbiedt voor een stellige verbinding met de kust „lager wal." Al is een gestrand schip nog zoo ontredderd en op de verschrikkelijkste wijze gehavend, totaal ver loren en als wrak nog eenigszins in zijn geheel, dan behoeft men, gesteld dat 't idee „P- Koning" aan boord is, dat slechts over boord te werpen, weg te stooten; want ontzien behoeft men dat redmiddel niet, omdat noch schip, noch strand daar voorshands averij kunnen aanbrengen. 't Schijnt, dunkt me, dientengevolge zoo klaar als de dag, dat zoodanige koker vanaf 't schip, dat in nood verkeert, zich met een verbazende snelheid naar 't strand „lager wal" zal omwentelen en ont rollen om de gemeenschap vry zeker daar te stellen, 't Idee van den Heer P. Koning kan ik daarom naar mijn gevoelen niet anders dan toejuichen, hoewel 't voor beterweters overblijft, daarin alweer ver betering te brengen. Geen stilstand; vooruit is de leus en alle middelen aangewend die beschikbaar zijn om 's menschen bestaan te verzekeren niet alleen, maar ook in alle eventueele gevallen, in nood zijnde medemenschen krachtdadig bijgestaan. Dat de middelen daartoe van vele zyden aangewend, immer 't gunstigste resultaat ook in de verre toe komst moge opleveren, en met dankzegging voor de plaatsing voor myn wel wat uitgebreid schryven, heb ik Weledele Heer de eer te zjjn, U Weled. dw. dien. Z- Alkmaar, 21 April. Aangevoerd 2300 koeien f 226 vette kalveren f 80 a 10044 nucht. kalveren f 8 a 16 Schapen f 88 vette Varkens 42 a 50 ct per K. G 14 magere dito f 18 a 22. Kalveren f a per kilo. Prijs van koeien hoog, handel stug. Amsterdam, 21 April. Aangevoerd 616 Run deren, le kwal 75 a 80 ets, 2de kwal 70 ets., 3e kwal. 60 ct. per kG; Melk- en kalfkoeien f 150 a 250; -• Graskalveren f a; 89 nucht. kalv 9 a 14; 109 Schapen en Lammeren f25 f 32 365 vette Varkens 46 a 50 ets per KG. Purmercnd, 22 April. Aangevoerd 230 vette kalveren80 100 ct. per kg.; 472 nucht. kalv. 6 a 20 120 vette Varkens 40 ct. 50 per kG 145 magere Varkens f 17 a 35; 335 Biggen f 8 a 12,; 2133 Schapen en Lammeren 201 Runderen en 12 Stieren f a kip-Eieren f3.— a per 100. Vette koeien prijshoudend, duur, handel vlug, f0,70 a 0,82 per KG. Gelde koeien prijshoudend, handel traag, f140 a f240 per stuk, Melkkoeien prijshoudend, handel traag, f 150 a f 280 per stuk. Vette kalveren lager in orijs, handel stug. Nuchtere kalveren hooger in prijs, handel vlug. Vette varkens, Magere varkens en biggen prijs houdend, handel traag. O verhouders prijshoudend, handel traag f 24 a f36 per stuk. Vette schapen lager in prijs, handel traag f 26 Melkschapen hoog in prijs, handel vlug, 118 a f 30 per stuk. Lammeren, hoog in prijs, handel vlug f9 a 19 per stuk. Burgerlijke Stuud der Gemeente Texel. van 16 23 dezer. ONDERTROUWDGeene. GETROUWDJacob Breman en Marretje Gort. GEBOREN Jan zoon van Jan Vos Jz. en Feljtje Daalder, Marretje en Cornelia dochters van Jan Timmer Cz. en Jetske Bremer, Trijntje dochter van Gerrit Krul Gz. en Trijntje Kiljan. OVERLEDENMaria Elisabeth Slot 14 jaren dochter van Klaas Slot (overl.) en Vrouwtje Zoetelief. Ariën Buis 16 jaren zoon van Arien Buis en Antje Dekker (overl.) Jacob Bruin Tz1 77 jaar, geh. met Aaltje Dekker. aan onze goede buren en verder aan allen, die hun ne belangstelling toonden bij 't vieren onzer 12!/s jarige Echtvereeniging. 't Horntje, Texel, 21 April 1890. C. BEUMKES en Echtgenoote, T>ij deze betuigen wij onzen iimigendank -■-'aan allen, welke gedurende de ziekte en het overlijden van onze geliefde dochter en zus ter zoo ondubbelzinnig hunne belangstelling heb ben betoond; in de eerste plaats aan den WelEd. Heer Dr. STIGGELBOUT, voor de toewijding waarmede de patiënte door hem werd behan deld, verder aan buren en vrienden voor de betoonde belangstelling, alsmede aan dragers en kleedoplegsters voor de laatste eer de overledene bewezen. Wed, K.- SLOT en Kinderen. Burg Texel, 21 April 1890. zal ten overstaan van den Deurwaarder P. C. KONING A. Op DONDERDAG 24 A P RIL a. s. 's morgens 11 ure, op het MARKTPLEIN a/d BURG. 145 Riga Schalen, 75 Kantdeelen, 60 Achter- deelen en wat volgen zal. B. Op MAAND AG 38 APRIL a. s. des namiddags 2 ure, voor het huis van den Heer F. KRIJNEF a/d HOORN. Een welloopend Billart met toebehooren, Tafels, Stoelen, Lampen, Glas, Aardewerk, enz. C. op DINSDAG 29 A P RIL a. s. 's middags 2 ure, voor het huis van den Heer N. HUISMAN, Gasthuisstraat a/d BURG. van JAN ZUIDEWIND, is uitgesteld tot MAANDAG 28 APRIL a. s. des morgens 10Vs ure. Notaris G. DIKKERS. levert alle benoodigde de kwaliteit in aanmerking genomen, beneden concurrentie. Zuivere onvermengde CHINEESCHE THEEËN in verschillende kwaliteiten en prijzen. STOF- THEE van af 9 cent per ons. Porcelein, Kristal, Glas-, Aardewerk, Eau de Cologne. Slij ters kunnen zeer aannemelijk acontan t terecht Een flinke KNECHT op „Vlijt" en eenige WIEDERS op „Dordrecht." Men kan zich op laatstgenoemde hofstede aanmelden. met of zonder kozyn. Adres. KLAAS SLOT Jr. Heden ontvangen een groote keuze in TAPIJTSTOFFEN, KARPETTEN, Steenenplaats. J. Sz. DEKKER. heeft weder ontvangen een partij welke voor billijke prijzen van de hand wor den gedaan.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1890 | | pagina 3