Buitenland. Ter bestrijding van de varkensziekte heeft het bestuur der 8e afdeeling van de Friesche Maatschappij van Landbouw hare leden kosteloos in de gelegenheid gesteld tot het laten inenten van hunne biggen tegen genoemdo ziekte. De biggen mogen voordat doel niet jonger dan 8 en niet ouder dan 16 weken zijn. Uit de kas der afdeeling is f 150 beschikbaar gesteld, teneinde de biggen, welke ten gevolge van de enting komen te sterven, voor de helft te vergoeden. Volgens do uitspraak van het Admirali teitshof in zake de aanvaring van de „Prins Frederik" en de „Marpessa", werd de „Prins Frederik" schuldig bevonden. De uitspraak bijmonde van den rechter Butt gedaan, luidde in hoofdzaak als volgt „De beide schepen bevonden zich voor het critieke oogenblik feitelijk paralel, dus in tegenover gestel ie richtingen. Wij koesteren geen twijfel, dat de werkelijke oorzaak dei- ramp te zoeken is in het over stuurboord aanhouden van de „Prins Frederik" dwars voor den boeg van de „Marpessa". De getui gen van de „Marpessa" deden duidelijk uit komen, dat zij den koers van hun schip niet veranderden, terwijl de „Prins Frederik" den zijnen aanmerkelijk moet veranderd hebben. Ook op het punt van te groote snelheid in het mistige weder, blijkt het verwijt, dat de gezagvoerder der „Marpessa" gemaakt werd, ongegrond. De snelheid schijnt te zijn geweest 2 knoopen op de „Marpessa" en 2 of 3 knoopen op de „Prins Frederik". De „Prins Frederik" (zoo eindigde de rechter) was een mooi schip, bevaren door eenen kapitein en stuurlieden, die ongetwijfeld voortreffelijke zeelieden zijn, en die in het algemeen haar goed hanteerden. Ik zeg dit, omdat ik tot mijn leedwezen in dit geval tot de slotsom moet geraken, dat zij het waren, die de feil begingen. Ik verklaar de „Prins Frederik" alléén te laken. Dooi den gezagvoerder van de „Prins Frederik" was de volgende verklaring afgelegd Het stoomschip „Prins Frederik" was bestemd van Amsterdam naar Java, 1. v. Southampton, en koerste met de wind ZW. met fraai weder ZW. V4 W:, met de machine, dewijl het mistig was, half kracht stooinende en makende onge veer 7 mijlen per uur. Een stoomfluit werd gehoord (zooals later bleek van de „Marpessa") op de stuurboordsboeg en op betrekkelijk verren afstand. De stoomfluit van de „Prins Frederik" antwoordde daarop met een lang aanhoudenden stoot, Het roer werd toen aan stuurboord ge draaid en tevens twee korte stooten met de fluit gegeven, en veranderde toen hot schip twee stre ken van koers, waarna de machine gestopt en later met volle kracht achteruit werd gewerkt tevens werd de stoomfluit bij na aanhoudend gaande gehouden. Er werd slechts eene vaart van on geveer 3 mijlen in het stoomschip gehouden juist voldoende om het te sturen. Toen werd de stoomfluit van do „Marpessa" voor de tweede maal gehoord en zag men terzelfder tijd het toplicht van de „Marpessa" ongeveer vier stroken op de stuurboordboeg op een afstand van 350 a 500 voet. Men zag toon dat de „Marpessa" op de stuurboordzijde van do „Prins Frederik" zou aanloopen; om zulks te vermijden werd onmiddelijk „full speed" gecommandeerd doch voor dat zulks op de vaart van de „Prins Frederik" van uit werking kon zijn, kwam de „Marpessa" met grooten spoed en waarschijnlijk met bakboords- roer in aanvaring mot do „Trina Frederik" die aan stuurboordzijde op hoogte van de machinen- kamer werd aangevaren en daardoor gezonken is, waardoor 7 militairen, waaronder een of ficier, het loven verloren. De gezagvoerder van de „Marpessa" verklaart het volgende Het stoomschip „Marpessa", groot 1071 register ton, was op de reis van Taganrog naar Duinkerken, met eene volle lading tarwe. De equipage bestond uit 21 koppen. De gestuurde koers was NO/2.0 per kompas. Hot weder was mistig doch was de maan nu en dan zichtbaar. Men stoomde slechts ongeveer 3 mijl vaart. De stoomfluit van de „Prins Frederik" werd gehoord een weinig op do bakboordboeg, onmiddelijk word de machine van de „Marpessa" gestopt en daarna met volle kracht achteruitgowerkt terwijl drie korte stooten op de fluit werden gedaan. Bijna onmiddelijk nadat de stoomfluit van de „Prins Frederik" werd gehoord zag men het toplicht en helgroene licht van dat vaartuig op 350 a 400 yards af stand op eene streek aan bakboord van de „Mar pessa". Men zag de „Prins Frederik" naderen met groote spoed en oogenschijulijk met het roer aan stuurboord. Kort daarna voer het met de stuurboordzijde tegen de boeg van de „Mar pessa" waardoor deze beschadigd werd. In de gemeente Dantumadeel werd dezer dagen, bij de voltrekking van een huwelijk, een oud gebruik gevolgd. Ten aanschouwe van eene groote menigte volks werden bruid en bruidegom uit Zwaag- westeinde gereden door de vlammen van een vuur, aangelegd van stroo en takkenbossen. Dit was de zoogenaamde „vuurproef." Zij liep goed afalleen het haar en de baard des bruidegoms droegen de sporen van in aan raking te zijn geweest met den vuurgloed. Voor eenige jaren kon men in Eigen Haard een illustratie zien van een eenwieler, een zeer groot wiel, waar binnen in de as een zitplaats was aangebracht, die, door de drie wieltjes er onder aangebracht, altijd in horizontale positie bleef. Berijden scheen evenwel onmogelijk. Thans meldt men echter aan de Ned. Sport uit Drenthe, dat een timmermanszoon te Sleen bij Emrnen zoo'n wieier berijdt. Was men maar niet zoo dom. In den laatsten tijd is het getal slimmerts, die een ander bij den neus nemen, weder met eenige vermeerderd. Onderscheiden locale blaadjes, (maar toch ook het N. v. d. Dag) bevatten soms prijsraadsels die ieder kan beantwoorden. Voor de goede beantwoording worden prijzen uitgeloofd en bij inzending van zeven postzegels bij het goede antwoord, worden deze prijzen toegezon den. Die prijzen zijn gewoonlijk eenige prullen, die men in een boek of galanteriewinkel voor 10 cents koopt, of zooals in Plaarlemmermeer is geschiedt, de inzenders krijgen eene kaart met bericht, dat een den prijs heeft getrokken. Uit Valthermond schrijft men Hoe een bij uitstek vruchtbare bodem door omstandigheden tot eene geringe opbrengst kan worden gebracht, blijkt hier duidelijk in de groen landen, in het Valtherveen gelegen. Eens waren die perceelen land zoo winstgevend, dat zij den naam van „de Vetstukken" ontvingen; later toen de stroom ten gevolge van kanalisatie uitdroogde, nam die vruchtbaarheid dermate af, dat veel van dat land in sommige jaren het hooien niet meer waard is. Dat echter zoodanig land wel weer tot vruchtbaarheid is te brengen, is hier gebleken. De landbouwer A. Hadders heeft van oud, niet uitgegraven groenland, door kainitbemes- ting eene opbrengst bekomen, welke voor die in den vroegeren vetten tijd niet behoeft onder te doen. Ongeveer 70 ares groenland leverden dit jaar ruim 20 voeren hooi. Zoodanige uitkomsten zullen er zeker toe bij dragen, dat de bemesting met kunstmest op de thans zoo weinig voordeel aanbrengende landerijen wordt toegepast. Zaterdag avond vertrok van Delft eene schuit beladen met 200 kisten jenever, bestemd om te Rotterdam te worden overgeladen. Voor de spoorbrug van de Delfshavensche Schie gekomen, kon die op dat uur niet ge opend worden, en trachtte de schipper er onder door te varen. Dit ging echter niet, doch hij wist laad en liet eenige voeten water in het ruim loopen, niet bedenkende de schade die hij daardoor aan zijne lading zou veroorzaken. In het voormalige Delfshaven aangekomen, heeft men de geheele lading onder toezicht der administratie moeten overlossen, zeker tot groote schade voor de afzenders. Omtrent de onlangs vermelde steenkolen- laag, die in Oost-Overijsel ontdekt is, kan gemeld worden dat deze laag zich waarschijnlijk over Ahaus en Dosfeld tot Osnabrucksche voortzet, terwijl de kolen van goede qualiteit moeten zijn. Woensdag zijn van trein 116, van de Holl. IJ. S. M. bij vertrek te Koog-Zaandijk op wissel 6, twee voertuigen ontspoord waar door beide sporen tot 8 ure versperd waren. Er hadden geen persoonlijke ongelukken plaats. Te Gouda heeft een hond het leven van een 3 jarig kind gered, dat in de Wetering was gevallen. Daar niemand in de onmiddellijke nabijheid was, zou het ongetwijfeld verdronken zijn, als niet een hond (die daar aan een get ting lag) zoo'n luid geblaf'aangeheven, en zoo'n loven gemaakt had, dat men kwam toeijlen en het gevaar nog bijtijds opmerkte. De Utr. Gtr. schrijft: Over de voorkomendheid onzerpolitie-agenten in het algemeen heeft men toch werkelijk niet te klagen. Zoo zagen wij gisteren morgen een heer „in gala" eenigszins beschonken, tusschen twee agenten bureauwaarts marchee- ren, en ter wille van het hemelwater, dat mild neder viel, had een der beambten in functie de beleefdheid, arrestants zwart pak voor nat te bewaren, door hem zorgvuldig de parapluie boven het hoofd te houden. Kan het netter? Het gedenkteeken voor de graven Lode- wijk en Hendrik van Nassau, de broeders van Willem van Oranje, zal niet, zooals aanvan kelijk het plan was, op de Mookerheide worden opgericht. Men vreest toch teveel de kosten van het voortdurend onderhoud ten gevolge van den invloed van het weder en mogelijke bal dadigheid bij gebrek aan behoorlijk toezicht. Het huldeblijk zal nu in de Protestantsche kerk te Heumen een plaats vinden. Zooals men weet bestaat nog altijd de gelegenheid om voor dit goede doel bijdragen in te zenden. De dampkring schijnt maar niet in evenwicht te kunnen komen. Terwijl op enkele plaatsen menschen van de hitte flauw vallen, zit men elders eenige voeten in de sneeuw, en de onweders en stormen, die door deze verbazende temperatuur verschillen worden opgewekt, maken den toestand niet beter. Zware onweders hebben in de buurt van Ober- barnim gewoed. Volgens geloofwaardige personen vielen er hagelsteenen van 300 gram, zoodat bijna alle vensterruiten aan de windzijde vernield werden 167, in een school 41 ruiten verbrijzeld, en op een naburig landgoed niet minder dan 500, meest in de glasbedekking van broeikassen. Op enkele plaatsen werden graan- en aardappeloogsten geheel vernield. Een zware storm wo9dde in het Russische Gouvernement Grodno. Schuren en kleine gebou wen werden vernield en zware boornen ontworteld. Omstreeks 20 personen verloren het leven. Nabij Saint Qeuntin werden 3 personen, man, vrouw en hun löjarige zoon, die zich van het veld huiswaarts begaven, door den bliksem gedood. Nu de Senaat der Vereenigde Staten het reuzenplan van de North rivier bridge Company goedgekeurd heeft, staat niets de uitvoering langer in den weg van de zoolang als een droom beeld beschouwde overbrugging der Hudsonrivier, die de Staten New-York en New-Jersy zal verbin den. De ontzaglijke brug van New-York naar Brook lyn en zelfs de beroemde Firth of Fort brug zullen door dit werk in de schaduw worden gesteld. Naar het project van den hoofdingenieur Linden- thal zal het tusschen de hoofdpijlers eigenlijk hangende deel van de nieuwe brug 3000 voet lang zyn en 155 voet boven den waterspiegel gelegd worden. De torens aan de beide eindpunten zullen 500 voet hoog, dit is slechts iets lager dan het Washingtonmonument, ziju. Elk van deze torens zal meer materiaal bevatten dan de grootste der Egyptische pyramiden. De kabel, waaraan de brug zal hangen, wordt vier voet dik in doorsnede dat is dan ook wel noodig, met het ocg op hetgeen de brug zal moeten dragen. Er komen tien spoorwegen, zes rijwegen, twee groote wandelpa den op de brug en men berekent dat tegelijk 40 50 spoortreinen, 1000 vrachtwagens, 2000 andere rijtuigen en 10 20.000 voetgangers op de brug zich zullen kunnen bewegen. De kosten van den bouw zijn op 40 millioen dollars begioot. De bezoekers der badplaats van Zeiestro, in Hongarije, hadden onlangs eene vreemde ontmoe ting. Terwijl 40 waterdrinkers op de promenade rondwandelden, verscheen daar eensklaps een wilde beer, die een schaap, dat hij gestolen had, na zich sleepte. Daar de bezoekers het allen op een loopen zetten on niemand op de gedachte scheen te komen om een geweer te halen, bleef de beer in het bezit van het terrein, waar hij zijn maaltijd hield, en daarna keerde hij rustig naar zijn schuilplaats in de bergen terug. Als het waar is dat het eten van paarden- vleesch wild maakt, belooft het toekomstige geslacht in Duitschland gevaarlijk te worden. Ter markt is de prys van paardenvleesch wegens het toenemend verbruik in Keulen met 25 pCt., te

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1890 | | pagina 2