Buitenland.
Ter bestrijding van de varkensziekte
heeft het bestuur der 8e afdeeling van de
Friesche Maatschappij van Landbouw hare
leden kosteloos in de gelegenheid gesteld tot
het laten inenten van hunne biggen tegen
genoemdo ziekte. De biggen mogen voordat
doel niet jonger dan 8 en niet ouder dan 16
weken zijn.
Uit de kas der afdeeling is f 150 beschikbaar
gesteld, teneinde de biggen, welke ten gevolge
van de enting komen te sterven, voor de helft
te vergoeden.
Volgens do uitspraak van het Admirali
teitshof in zake de aanvaring van de „Prins
Frederik" en de „Marpessa", werd de „Prins
Frederik" schuldig bevonden.
De uitspraak bijmonde van den rechter Butt
gedaan, luidde in hoofdzaak als volgt
„De beide schepen bevonden zich voor het
critieke oogenblik feitelijk paralel, dus in
tegenover gestel ie richtingen. Wij koesteren
geen twijfel, dat de werkelijke oorzaak dei-
ramp te zoeken is in het over stuurboord
aanhouden van de „Prins Frederik" dwars
voor den boeg van de „Marpessa". De getui
gen van de „Marpessa" deden duidelijk uit
komen, dat zij den koers van hun schip niet
veranderden, terwijl de „Prins Frederik" den
zijnen aanmerkelijk moet veranderd hebben.
Ook op het punt van te groote snelheid in
het mistige weder, blijkt het verwijt, dat de
gezagvoerder der „Marpessa" gemaakt werd,
ongegrond. De snelheid schijnt te zijn geweest
2 knoopen op de „Marpessa" en 2 of 3 knoopen
op de „Prins Frederik". De „Prins Frederik"
(zoo eindigde de rechter) was een mooi schip,
bevaren door eenen kapitein en stuurlieden,
die ongetwijfeld voortreffelijke zeelieden zijn,
en die in het algemeen haar goed hanteerden.
Ik zeg dit, omdat ik tot mijn leedwezen in
dit geval tot de slotsom moet geraken, dat zij
het waren, die de feil begingen. Ik verklaar
de „Prins Frederik" alléén te laken.
Dooi den gezagvoerder van de „Prins Frederik"
was de volgende verklaring afgelegd
Het stoomschip „Prins Frederik" was bestemd
van Amsterdam naar Java, 1. v. Southampton,
en koerste met de wind ZW. met fraai weder
ZW. V4 W:, met de machine, dewijl het mistig
was, half kracht stooinende en makende onge
veer 7 mijlen per uur. Een stoomfluit werd
gehoord (zooals later bleek van de „Marpessa")
op de stuurboordsboeg en op betrekkelijk verren
afstand. De stoomfluit van de „Prins Frederik"
antwoordde daarop met een lang aanhoudenden
stoot, Het roer werd toen aan stuurboord ge
draaid en tevens twee korte stooten met de fluit
gegeven, en veranderde toen hot schip twee stre
ken van koers, waarna de machine gestopt en
later met volle kracht achteruit werd gewerkt
tevens werd de stoomfluit bij na aanhoudend gaande
gehouden. Er werd slechts eene vaart van on
geveer 3 mijlen in het stoomschip gehouden juist
voldoende om het te sturen. Toen werd de
stoomfluit van do „Marpessa" voor de tweede
maal gehoord en zag men terzelfder tijd het
toplicht van de „Marpessa" ongeveer vier stroken
op de stuurboordboeg op een afstand van 350 a
500 voet. Men zag toon dat de „Marpessa" op
de stuurboordzijde van do „Prins Frederik" zou
aanloopen; om zulks te vermijden werd onmiddelijk
„full speed" gecommandeerd doch voor dat zulks
op de vaart van de „Prins Frederik" van uit
werking kon zijn, kwam de „Marpessa" met
grooten spoed en waarschijnlijk met bakboords-
roer in aanvaring mot do „Trina Frederik" die
aan stuurboordzijde op hoogte van de machinen-
kamer werd aangevaren en daardoor gezonken
is, waardoor 7 militairen, waaronder een of ficier,
het loven verloren.
De gezagvoerder van de „Marpessa" verklaart
het volgende
Het stoomschip „Marpessa", groot 1071 register
ton, was op de reis van Taganrog naar Duinkerken,
met eene volle lading tarwe. De equipage bestond
uit 21 koppen. De gestuurde koers was NO/2.0
per kompas. Hot weder was mistig doch was
de maan nu en dan zichtbaar. Men stoomde
slechts ongeveer 3 mijl vaart. De stoomfluit van
de „Prins Frederik" werd gehoord een weinig
op do bakboordboeg, onmiddelijk word de machine
van de „Marpessa" gestopt en daarna met volle
kracht achteruitgowerkt terwijl drie korte stooten
op de fluit werden gedaan. Bijna onmiddelijk
nadat de stoomfluit van de „Prins Frederik"
werd gehoord zag men het toplicht en helgroene
licht van dat vaartuig op 350 a 400 yards af
stand op eene streek aan bakboord van de „Mar
pessa". Men zag de „Prins Frederik" naderen
met groote spoed en oogenschijulijk met het
roer aan stuurboord. Kort daarna voer het met
de stuurboordzijde tegen de boeg van de „Mar
pessa" waardoor deze beschadigd werd.
In de gemeente Dantumadeel werd dezer
dagen, bij de voltrekking van een huwelijk,
een oud gebruik gevolgd.
Ten aanschouwe van eene groote menigte
volks werden bruid en bruidegom uit Zwaag-
westeinde gereden door de vlammen van een
vuur, aangelegd van stroo en takkenbossen.
Dit was de zoogenaamde „vuurproef."
Zij liep goed afalleen het haar en de baard
des bruidegoms droegen de sporen van in aan
raking te zijn geweest met den vuurgloed.
Voor eenige jaren kon men in Eigen Haard
een illustratie zien van een eenwieler, een zeer
groot wiel, waar binnen in de as een zitplaats
was aangebracht, die, door de drie wieltjes er
onder aangebracht, altijd in horizontale positie
bleef. Berijden scheen evenwel onmogelijk.
Thans meldt men echter aan de Ned. Sport
uit Drenthe, dat een timmermanszoon te Sleen
bij Emrnen zoo'n wieier berijdt.
Was men maar niet zoo dom. In den
laatsten tijd is het getal slimmerts, die een
ander bij den neus nemen, weder met eenige
vermeerderd.
Onderscheiden locale blaadjes, (maar toch
ook het N. v. d. Dag) bevatten soms prijsraadsels
die ieder kan beantwoorden. Voor de goede
beantwoording worden prijzen uitgeloofd en
bij inzending van zeven postzegels bij het
goede antwoord, worden deze prijzen toegezon
den. Die prijzen zijn gewoonlijk eenige prullen,
die men in een boek of galanteriewinkel voor
10 cents koopt, of zooals in Plaarlemmermeer is
geschiedt, de inzenders krijgen eene kaart
met bericht, dat een den prijs heeft getrokken.
Uit Valthermond schrijft men
Hoe een bij uitstek vruchtbare bodem door
omstandigheden tot eene geringe opbrengst kan
worden gebracht, blijkt hier duidelijk in de groen
landen, in het Valtherveen gelegen. Eens waren
die perceelen land zoo winstgevend, dat zij den
naam van „de Vetstukken" ontvingen; later toen
de stroom ten gevolge van kanalisatie uitdroogde,
nam die vruchtbaarheid dermate af, dat veel
van dat land in sommige jaren het hooien niet
meer waard is. Dat echter zoodanig land wel
weer tot vruchtbaarheid is te brengen, is hier
gebleken. De landbouwer A. Hadders heeft van
oud, niet uitgegraven groenland, door kainitbemes-
ting eene opbrengst bekomen, welke voor die in
den vroegeren vetten tijd niet behoeft onder te
doen. Ongeveer 70 ares groenland leverden dit
jaar ruim 20 voeren hooi.
Zoodanige uitkomsten zullen er zeker toe bij
dragen, dat de bemesting met kunstmest op de
thans zoo weinig voordeel aanbrengende landerijen
wordt toegepast.
Zaterdag avond vertrok van Delft eene
schuit beladen met 200 kisten jenever, bestemd
om te Rotterdam te worden overgeladen.
Voor de spoorbrug van de Delfshavensche
Schie gekomen, kon die op dat uur niet ge
opend worden, en trachtte de schipper er onder
door te varen. Dit ging echter niet, doch hij
wist laad en liet eenige voeten water in het
ruim loopen, niet bedenkende de schade die
hij daardoor aan zijne lading zou veroorzaken.
In het voormalige Delfshaven aangekomen,
heeft men de geheele lading onder toezicht
der administratie moeten overlossen, zeker
tot groote schade voor de afzenders.
Omtrent de onlangs vermelde steenkolen-
laag, die in Oost-Overijsel ontdekt is, kan
gemeld worden dat deze laag zich waarschijnlijk
over Ahaus en Dosfeld tot Osnabrucksche
voortzet, terwijl de kolen van goede qualiteit
moeten zijn.
Woensdag zijn van trein 116, van de
Holl. IJ. S. M. bij vertrek te Koog-Zaandijk
op wissel 6, twee voertuigen ontspoord waar
door beide sporen tot 8 ure versperd waren.
Er hadden geen persoonlijke ongelukken plaats.
Te Gouda heeft een hond het leven van
een 3 jarig kind gered, dat in de Wetering was
gevallen. Daar niemand in de onmiddellijke
nabijheid was, zou het ongetwijfeld verdronken
zijn, als niet een hond (die daar aan een get
ting lag) zoo'n luid geblaf'aangeheven, en zoo'n
loven gemaakt had, dat men kwam toeijlen en
het gevaar nog bijtijds opmerkte.
De Utr. Gtr. schrijft:
Over de voorkomendheid onzerpolitie-agenten
in het algemeen heeft men toch werkelijk
niet te klagen. Zoo zagen wij gisteren morgen
een heer „in gala" eenigszins beschonken,
tusschen twee agenten bureauwaarts marchee-
ren, en ter wille van het hemelwater, dat mild
neder viel, had een der beambten in functie
de beleefdheid, arrestants zwart pak voor nat
te bewaren, door hem zorgvuldig de parapluie
boven het hoofd te houden. Kan het netter?
Het gedenkteeken voor de graven Lode-
wijk en Hendrik van Nassau, de broeders van
Willem van Oranje, zal niet, zooals aanvan
kelijk het plan was, op de Mookerheide worden
opgericht. Men vreest toch teveel de kosten
van het voortdurend onderhoud ten gevolge van
den invloed van het weder en mogelijke bal
dadigheid bij gebrek aan behoorlijk toezicht.
Het huldeblijk zal nu in de Protestantsche
kerk te Heumen een plaats vinden. Zooals
men weet bestaat nog altijd de gelegenheid
om voor dit goede doel bijdragen in te zenden.
De dampkring schijnt maar niet in evenwicht
te kunnen komen. Terwijl op enkele plaatsen
menschen van de hitte flauw vallen, zit men
elders eenige voeten in de sneeuw, en de onweders
en stormen, die door deze verbazende temperatuur
verschillen worden opgewekt, maken den toestand
niet beter.
Zware onweders hebben in de buurt van Ober-
barnim gewoed. Volgens geloofwaardige personen
vielen er hagelsteenen van 300 gram, zoodat
bijna alle vensterruiten aan de windzijde vernield
werden 167, in een school 41 ruiten verbrijzeld,
en op een naburig landgoed niet minder dan 500,
meest in de glasbedekking van broeikassen. Op
enkele plaatsen werden graan- en aardappeloogsten
geheel vernield.
Een zware storm wo9dde in het Russische
Gouvernement Grodno. Schuren en kleine gebou
wen werden vernield en zware boornen ontworteld.
Omstreeks 20 personen verloren het leven.
Nabij Saint Qeuntin werden 3 personen, man,
vrouw en hun löjarige zoon, die zich van het
veld huiswaarts begaven, door den bliksem gedood.
Nu de Senaat der Vereenigde Staten het
reuzenplan van de North rivier bridge Company
goedgekeurd heeft, staat niets de uitvoering
langer in den weg van de zoolang als een droom
beeld beschouwde overbrugging der Hudsonrivier,
die de Staten New-York en New-Jersy zal verbin
den. De ontzaglijke brug van New-York naar Brook
lyn en zelfs de beroemde Firth of Fort brug zullen
door dit werk in de schaduw worden gesteld.
Naar het project van den hoofdingenieur Linden-
thal zal het tusschen de hoofdpijlers eigenlijk
hangende deel van de nieuwe brug 3000 voet
lang zyn en 155 voet boven den waterspiegel
gelegd worden.
De torens aan de beide eindpunten zullen 500
voet hoog, dit is slechts iets lager dan het
Washingtonmonument, ziju. Elk van deze torens
zal meer materiaal bevatten dan de grootste der
Egyptische pyramiden. De kabel, waaraan de
brug zal hangen, wordt vier voet dik in doorsnede
dat is dan ook wel noodig, met het ocg op hetgeen
de brug zal moeten dragen. Er komen tien
spoorwegen, zes rijwegen, twee groote wandelpa
den op de brug en men berekent dat tegelijk
40 50 spoortreinen, 1000 vrachtwagens, 2000
andere rijtuigen en 10 20.000 voetgangers op
de brug zich zullen kunnen bewegen. De kosten
van den bouw zijn op 40 millioen dollars begioot.
De bezoekers der badplaats van Zeiestro, in
Hongarije, hadden onlangs eene vreemde ontmoe
ting. Terwijl 40 waterdrinkers op de promenade
rondwandelden, verscheen daar eensklaps een wilde
beer, die een schaap, dat hij gestolen had, na zich
sleepte. Daar de bezoekers het allen op een loopen
zetten on niemand op de gedachte scheen te komen
om een geweer te halen, bleef de beer in het bezit
van het terrein, waar hij zijn maaltijd hield, en
daarna keerde hij rustig naar zijn schuilplaats in
de bergen terug.
Als het waar is dat het eten van paarden-
vleesch wild maakt, belooft het toekomstige
geslacht in Duitschland gevaarlijk te worden. Ter
markt is de prys van paardenvleesch wegens het
toenemend verbruik in Keulen met 25 pCt., te