Buitenland. In de laatste dagen werden herhaaldelijk van allerlei goederen, die te Leeuwarden per spoor waren verzonden, aanzienlijke hoeveel heden vermist. Het vermoeden van diefstal werd bevestigd. Het is de politie mogen ge lukken de schuldigen te vinden; het zijn drie schippers, die in de nabijheid van het stations emplacement m< t hunne vaartuigen waren ingevroren. Bij onderzoek is gebleken, dat alles van hunne gading was: vaatjes boter, balen meel, erwten, steenkolen enz. De duisternis en het nachtelijk uur werden te baat genomen, om de goederen uit de tor verzending gereed staande wagens te balen en fluks in de vaartuigen te bergen. Zaterdagmorgen, in de vorige week, om streeks hal; acht, werden de bewoners van Alexanderstraat, Wilhelminastraat en Wilsons- plein te Haarlem opgeschrikt door een hevigen knal en een vreesehjk rinkelen der ruiten. Bij ingesteld onderzoeknaar deoorzaukdaarvan bleek al spoedig, dat het stadsriool in die straat op verschillende plaatsen was gesprongen, even zeer als het riool van enkele huizen. Reeds gedurende eenige digen was in verschillende perceelen in de buurt eene sterke gaslucht waargenomen, welke echter was verdwenen doordien een lek in de gasbuis was ontdekt en hersteld. Toen de 1 eer P., aldaar woon achtig, Zaterdagmorgen bij het privaat met licht een onderzoek instelde, is dit zoowel als de rioleering uit elkander geslagen. Eene som van f 40.000 is door de ver schillende stoomboot-reederijen beschikbaar ge steld om het Noord zeekanaal van IJmuiden tot Amsterdam open te hakken. Zóóvele weikloozen boden zich voor dat werk aan, dat de politie te IJmuiden moest worden ingeroepen om de orde te handhaven. Door het ijs. „Holland op zijn Smalst wordt voor de tweede maal doorgegraven zoo roept hot Hbl. uit. Schepen uit de tropen terug- keerend, vonden zich eensklaps vast in het ija andere, die de haven vim IJmuiden wilden binnen- loopen, wendden den steven, keerden het onge naakbare Amsterdam den rug toe en gingen te Rotterdam gastvrijheid vragen. Om aan dien toestand een eind te maken, wordt nu ijverig gewerkt. Omstreeks 200 man bij Velzen en ruim 50 bij IJmuidi-n is wel niet veel, maar ze arbeiden dagelijks 10 uren flink door. Twee aan twee, elk met eene bijl gewapend, hakken zij in het midden van het kanaal drie evenwijdige gleuven door andere gekruist, zoodat een weg van groote vierkante ijsblokken gevormd wordt. Omstreeks 1000 meter ten oosten van de wer- kelooze voetbrug bij Velzen lag gisteren de „Ko ningin Emina" in het midden van het glimmende, witte fjsvlak. Een troep mannen werkte daar vóór. Hunne lichamen bogen heen en weerde armen zwaaiden do blinkende bijlen, welke scherp in het fjs hakten, terwijl dê glinsterende splinters den werklieden om de ooren vlogon. De „Emma" voer zachtjes heen en weer. Een trapje werd aan twee touwen op het glibb'-rige ijs neergelaten en daarlangs bereikte ik het dek. De boot zou juist teruggaan om een aanloop te nemen voor een nieuwen aanval op het fis vlak. Van de brug leidde de kapitein de bewegingen. Langzaam stoomden we achter uit, terwijl het roer telkens groote ijsschollen ontmoette, welke in de straks gemaakte geul dreven en dan knersend langs den buitenhuid schuurden. Na een m'nuut of vijf klonk de schol der ket- tingtelegraaf in de machinekamer. De machine stopte en deed een schor gefluit hooren. Al de fjshakkers hielden op met hun werk en begaven tich met hunne bijlen naar den wal. „Volle kracht werd gecommandeerd. De schoorsteen wierp dikke rookwolken uit; de schroef snorde en plonste in het water snel schoot de „Koningin Emma" vooruit. Plotseling werd de wederstand grooter. Da scherpe ijzeren voorsteven, in de sleuf geloopen, spleet en brak nu het zware fjs met oen scheurend gekraak en dof gerommel open, en knarsend schoven de geweldige schotsen ter zijde, op en onder het ijsveld, dat over de geheele breedte van het kanaal in geweldige be weging gebracht werd, golfde, barstte en spleet. Het geheele schip sidderde en trilde en de voor steven hief zich op uit het water, om met ver dubbelde zwaarte op do brekende ijsmassa neer to komen. Eindeifjk zat zij vast. De machine stopte, werkte achteruit en de „Emma" dreef terug duor la t open water, waarin ijsschotsen en blokken wild d wal reiend ronddreven. Om streeks 40 meter komt de boot bfj eiken stoot, waarvoor eon twintig minuten noodig is, vooruit. In dezen tijd van hardrijderijen dient, dunkt ons, een wedstrijd in Mensingoweer gehouden, vermelding. Hier toch zaten op een avond eenige landbouwers gezellig bijeen. Een er van, nog al oen krasse vent, beweerde eerder den weg naar Öchouwerzyl te kunnen loopen dan zijn buurman, een reeds bejaard man, op schaatsen. Die voorslag werd aangenomen. Vrijdag moest de strijd plaatshebben. Bij de biug, bij Clason, werd post gevat en op het commando: een, twee, mars, deed ieder zijn best. Do uitslag was, dat de hardlooper het in 17 minuten deed, terwijl de rijder er 20 noodig had. Leve de vooruitgang De correspondent to Terborg van De Geld. Bode schrijft In den Slangenborgh, onder Ambt Doetichem, moet een opzichter der jacht naar men zegt bijna zijn bevroren. Ilij had's avonds postgevat bfj het huis van een strooper. Deze zag hem staan en kroop onder de wol (of hij gelijk had met dit weertje), 's Nachts ongeveer te 3 uur wordt de strooper wakker en kijkt eens door hot raam, of de jachtopziener er nog is. Deze staat nog trouw op dezelfde plaats tegen een boom. Do strooper gaat naar hem toe met hot oogmerk hem mede te deelen, dat hij wel naar huis kon gaan, daar hij nu toch ontdekt is. De man is echter geheel bewusteloos. De strooper pakt zijn vijand op en legt hom in zijn eigen warm bed. Toen de opzichter geheel 's morgens ontwaakte, was hij, natuurlijk, niet weinig verbaasd, zich in het bed van den strooper te bevinden. De minister van Waterstaat, handel en nijverheid heeft het volgende bepaaldTer verzekering eener tijdige aankomst in de haven van inscheping, zullen de mails naar Nederl.-Oost-Indië, tot, nadere aankondiging worden verzonden als volgtlangs den weg van Marseille en langs den weg van Genua in aansluiting op de Nederlandscho pakket booten, met den trein van 4.6 's avonds van Amsterdam naar Antwerpen, in plaats van met den trein van 5.50 's avonds van Am sterdam naar Antwerpen langs den weg van Marseille in aansluiting op de Fransche pakketbooten, met den trein van 5.37 's mor gens van Rotterdam naar Antwerpen, in plaats van met den trein van 7.45 's morgens van Amsterdam naar Antwerpenlangs den weg van Brindisi, in aansluiting op de Biitsche pakketbooten, met den trein van 7.45's mor gens van Amsterdam naar Antwerpen in plaats van met den trein van 12.55's avonds van Amsterdam naar Antwerpen. De pogingen, in den jongsten tijd beproef!, om de gelederen van het Nederlandsch-Indisch leger door Afrikaansche werving te versterken, zijn aanvankelijk goedgeslaagd. Reeds is het eerste vrijwilligen legioen, aangeworven aan de kust van Liberia., naar de Oost op reis. Voortdurend hoort men voorbeelden van de verregaande wanorde, die thans in ons spoor wegverkeer dag aan dag wordt waargenomen. Men verhaalt de ongelooflijkste dingen, zegt de „Arnh. Cl." EeD trein zou bestuurd zijn geworden door een machinist en geleid door conducteurs, die nooit den weg hadden afgelegd en aan de stations moesten vragen waar ze waren. Ten gevolge daarvan was de trein eenige uren te laat aangekomen. Dit moge overdreven zijn, maar uit allerlei omstandigheden en de herhaalde vertragingen blijkt genoeg, dat de zaken niet in orde zijn. Het Nederlandscho voik getroost zich, ofschoon dan ook pruttelend en morrend, deze onaange naamheden, die intusschen met zeven millioen wel wat duur betaald zfin, maar zal het bfj on aangenaamheden blfjven? Wanorde toch, vooral waar locomotieven iD het spel zijn en treinen in snelle vaart zich be wegen, is gevaarlijk en wie waarborgt ons, dat die ordeloosheid in het verkeer en de onbekend heid van het personeel met de lijnen, waarop het dienst doet, geene rampen zullen veroorzaken Het is meer dan tijd, dat ernstige en afdoende maatregelen worden genomen, vóór dat de pas sagiers, instede van te laat aan te komen, niet meer levend aankomen. In de afgeloopen week is te Gorinchem over het ijs naar Sleeuwijk gegaan een met 2 paarden bespannen voertuig, wegende 6000 kilo's. - Men zendt aan de N. R. Ct. een afschrift van de navolgende aanteekening, uit het jaar 1845 als curiositeit te boek gesteld en thans toevallig teruggevonden Op den tweeden Kerstdag van '44 reed ik op schaatsen de Maas uit naar Dordt. Do dooi viel in, en de rivier vertoonde blank water. Maar opnieuw kwam de vorst en voor de tweede maal in dienzelfden winter raakte de Maas vast, den 20sten Februari. Den lSen Maart vertoonde do thermometer 9°, en den 14en, des morgens te 8 uren, 6° Fahrenheit. Andermaal passeerde men geregeld de Maas, totdat men zich op 20 Maart, den eersten Paaschdag, de aardigheid veroorloofde eieren te koken en die op de rivier te gaan opeten. Daags daarna viel met regen en zuidwestenwind de dooi in, met zooveel kracht dat 's morgens te 10 uren voor de stad de Maas geheel blank water was. - Bij den burgerlijken stand te Rotterdam werd op 1 Januari van 46 overleden personen aangifte gedaaD. Dit cijfer was sedert de laatste jaren nog niet bereikt, zelfe niet toen daar ter stede de influonza heerschte. (N. R. Ct.) Zoo iels beteekent nog al. Omtrent den winter van het jaar 1740 deelt men het volgende mede Er waren, die niet meer of minder voorspelden dan dat de geheele dampkring in ijs zou veranderen en de menschen plotseling gapend met een klomp fjs in den mond zouden stikken. Anderen beweerden, dat, het zoo erg niet zou loopen, maar dat wel het bloed zou bevriezen. Den 22sten Januari lag de Amstel zoo dik, dat eeu zware ijzeren fjsbreker, bespannen met twintig paarden er niet meer door kon. De bierbrouwers, d.e water noodig hadden, besteedden eeD geul in het fjs aan voor f 2328. Bij het kfjken naar den ijsbreker werd een deftig Am sterdammer, Hendrik De Veer, zoo door de kou bevangen, dat hij den volgenden dag stierf. Hendrik De Veer was do eenigo niet, wien dat lot overkwam. Reizigers kwamen in sleeën aan, stokstijf, met open oogen, en als pien ze wilde uitlaten, bleken zij doodgevroren. Postiljons zaten schijnbaar even kranig op hunne paarden, maar waren ook dood. De schildwachten moesten elk half uur worden afgelost, of men vond ze niet meer levend. De chirurgijns verdienden, zooals een tijdgenoot zegt, geld als water met het af zetten van bevroren ledematen. Op 't Fransche pad bleven een maD en een vrouw in bed dood. De Zuiderzee werd bereden met sleeën en kanen, alsof het vasteland was, ja zelfs de Noordzee zat een half uur ver van het land vast. VoorSche- veningen, Katwijk en Zandvoort wandelden de lui kalm over zee, als over eon straat. Den 26sten Februari kwam te Amsterdam de post bode uit Zuidholland te laat aan, omdat het postpaard onderweg was doodgevroren. Ook was het gebrek aan water zoo groot, dat er voor een emmer drinkwater zeven stuivers werd betaald. Voor Italiaansche rekening zijn in den omtrek van Meppel de vorige week paarden aangekocht, die tot f 700 opbrachten. Wel een bewijs, dat in die streken flinke paarden worden aangetroffen. Na' fj Mapita, in Durango, (Mexico) is door onvoorzichtigheid van een der werklieden iu een kruitmagazijn eene ontploffing veroorzaakt. Het geheele magazijn vloog in de lucht. Twaalf mannen werden terstond gedood eD drie anderen zóó bedenkelijk gewond, dat men vreest, dat zij niet zullen herstellen. - Een genootschap van vegetariërs in Londen heeft gedurende de laatste drie koude weken aan arme kindei en in twee wijken zes duizend middag malen uitgereikt, tegen een halve stuiver het maal. Het bestaat uit een bord voedzame vege tarische soep met een flink stuk zuiver brood en nog wat toe (appelstroop, jam of zoo iets bij de homp brood). In West-Ham, een andere Lon- densche buurt, zijD in de laatste negen weken in zes armenscholen 28,815 soortgelijke malen door voorstanders van het vegetarianisme verstrekt. Zoo maken de Engelsche ij veraars voor „eene hervorming van het voedsel" propaganda voor hun beginsel en onderwijl bekomen arme kinderen een gezond, warm maal in deze barre winterdagen. De theorie der vegetariërs is, dat in meel van

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1891 | | pagina 2