Buitenland.
In de laatste dagen werden herhaaldelijk
van allerlei goederen, die te Leeuwarden per
spoor waren verzonden, aanzienlijke hoeveel
heden vermist. Het vermoeden van diefstal
werd bevestigd. Het is de politie mogen ge
lukken de schuldigen te vinden; het zijn drie
schippers, die in de nabijheid van het stations
emplacement m< t hunne vaartuigen waren
ingevroren. Bij onderzoek is gebleken, dat
alles van hunne gading was: vaatjes boter,
balen meel, erwten, steenkolen enz. De
duisternis en het nachtelijk uur werden te
baat genomen, om de goederen uit de tor
verzending gereed staande wagens te balen
en fluks in de vaartuigen te bergen.
Zaterdagmorgen, in de vorige week, om
streeks hal; acht, werden de bewoners van
Alexanderstraat, Wilhelminastraat en Wilsons-
plein te Haarlem opgeschrikt door een hevigen
knal en een vreesehjk rinkelen der ruiten. Bij
ingesteld onderzoeknaar deoorzaukdaarvan bleek
al spoedig, dat het stadsriool in die straat op
verschillende plaatsen was gesprongen, even
zeer als het riool van enkele huizen. Reeds
gedurende eenige digen was in verschillende
perceelen in de buurt eene sterke gaslucht
waargenomen, welke echter was verdwenen
doordien een lek in de gasbuis was ontdekt
en hersteld. Toen de 1 eer P., aldaar woon
achtig, Zaterdagmorgen bij het privaat met
licht een onderzoek instelde, is dit zoowel als
de rioleering uit elkander geslagen.
Eene som van f 40.000 is door de ver
schillende stoomboot-reederijen beschikbaar ge
steld om het Noord zeekanaal van IJmuiden
tot Amsterdam open te hakken.
Zóóvele weikloozen boden zich voor dat
werk aan, dat de politie te IJmuiden moest
worden ingeroepen om de orde te handhaven.
Door het ijs. „Holland op zijn Smalst
wordt voor de tweede maal doorgegraven zoo
roept hot Hbl. uit. Schepen uit de tropen terug-
keerend, vonden zich eensklaps vast in het ija
andere, die de haven vim IJmuiden wilden binnen-
loopen, wendden den steven, keerden het onge
naakbare Amsterdam den rug toe en gingen te
Rotterdam gastvrijheid vragen. Om aan dien
toestand een eind te maken, wordt nu ijverig
gewerkt. Omstreeks 200 man bij Velzen en
ruim 50 bij IJmuidi-n is wel niet veel, maar ze
arbeiden dagelijks 10 uren flink door. Twee aan
twee, elk met eene bijl gewapend, hakken zij
in het midden van het kanaal drie evenwijdige
gleuven door andere gekruist, zoodat een weg
van groote vierkante ijsblokken gevormd wordt.
Omstreeks 1000 meter ten oosten van de wer-
kelooze voetbrug bij Velzen lag gisteren de „Ko
ningin Emina" in het midden van het glimmende,
witte fjsvlak. Een troep mannen werkte daar
vóór. Hunne lichamen bogen heen en weerde
armen zwaaiden do blinkende bijlen, welke scherp
in het fjs hakten, terwijl dê glinsterende splinters
den werklieden om de ooren vlogon. De „Emma"
voer zachtjes heen en weer.
Een trapje werd aan twee touwen op het
glibb'-rige ijs neergelaten en daarlangs bereikte
ik het dek. De boot zou juist teruggaan om
een aanloop te nemen voor een nieuwen aanval
op het fis vlak. Van de brug leidde de kapitein
de bewegingen. Langzaam stoomden we achter
uit, terwijl het roer telkens groote ijsschollen
ontmoette, welke in de straks gemaakte geul
dreven en dan knersend langs den buitenhuid
schuurden.
Na een m'nuut of vijf klonk de schol der ket-
tingtelegraaf in de machinekamer. De machine
stopte en deed een schor gefluit hooren. Al de
fjshakkers hielden op met hun werk en begaven
tich met hunne bijlen naar den wal. „Volle
kracht werd gecommandeerd. De schoorsteen
wierp dikke rookwolken uit; de schroef snorde
en plonste in het water snel schoot de „Koningin
Emma" vooruit. Plotseling werd de wederstand
grooter. Da scherpe ijzeren voorsteven, in de
sleuf geloopen, spleet en brak nu het zware fjs
met oen scheurend gekraak en dof gerommel
open, en knarsend schoven de geweldige schotsen
ter zijde, op en onder het ijsveld, dat over de
geheele breedte van het kanaal in geweldige be
weging gebracht werd, golfde, barstte en spleet.
Het geheele schip sidderde en trilde en de voor
steven hief zich op uit het water, om met ver
dubbelde zwaarte op do brekende ijsmassa neer
to komen. Eindeifjk zat zij vast. De machine
stopte, werkte achteruit en de „Emma" dreef
terug duor la t open water, waarin ijsschotsen
en blokken wild d wal reiend ronddreven. Om
streeks 40 meter komt de boot bfj eiken stoot,
waarvoor eon twintig minuten noodig is, vooruit.
In dezen tijd van hardrijderijen dient,
dunkt ons, een wedstrijd in Mensingoweer
gehouden, vermelding. Hier toch zaten op een
avond eenige landbouwers gezellig bijeen. Een
er van, nog al oen krasse vent, beweerde eerder
den weg naar Öchouwerzyl te kunnen loopen
dan zijn buurman, een reeds bejaard man, op
schaatsen. Die voorslag werd aangenomen.
Vrijdag moest de strijd plaatshebben. Bij de
biug, bij Clason, werd post gevat en op het
commando: een, twee, mars, deed ieder zijn
best. Do uitslag was, dat de hardlooper het
in 17 minuten deed, terwijl de rijder er 20
noodig had. Leve de vooruitgang
De correspondent to Terborg van De Geld.
Bode schrijft
In den Slangenborgh, onder Ambt Doetichem,
moet een opzichter der jacht naar men zegt
bijna zijn bevroren. Ilij had's avonds postgevat
bfj het huis van een strooper. Deze zag hem
staan en kroop onder de wol (of hij gelijk had
met dit weertje), 's Nachts ongeveer te 3 uur
wordt de strooper wakker en kijkt eens door hot
raam, of de jachtopziener er nog is. Deze staat
nog trouw op dezelfde plaats tegen een boom.
Do strooper gaat naar hem toe met hot oogmerk
hem mede te deelen, dat hij wel naar huis kon
gaan, daar hij nu toch ontdekt is. De man is
echter geheel bewusteloos. De strooper pakt zijn
vijand op en legt hom in zijn eigen warm bed.
Toen de opzichter geheel 's morgens ontwaakte,
was hij, natuurlijk, niet weinig verbaasd, zich in
het bed van den strooper te bevinden.
De minister van Waterstaat, handel en
nijverheid heeft het volgende bepaaldTer
verzekering eener tijdige aankomst in de
haven van inscheping, zullen de mails naar
Nederl.-Oost-Indië, tot, nadere aankondiging
worden verzonden als volgtlangs den weg
van Marseille en langs den weg van Genua
in aansluiting op de Nederlandscho pakket
booten, met den trein van 4.6 's avonds van
Amsterdam naar Antwerpen, in plaats van
met den trein van 5.50 's avonds van Am
sterdam naar Antwerpen langs den weg
van Marseille in aansluiting op de Fransche
pakketbooten, met den trein van 5.37 's mor
gens van Rotterdam naar Antwerpen, in plaats
van met den trein van 7.45 's morgens van
Amsterdam naar Antwerpenlangs den
weg van Brindisi, in aansluiting op de Biitsche
pakketbooten, met den trein van 7.45's mor
gens van Amsterdam naar Antwerpen in
plaats van met den trein van 12.55's avonds
van Amsterdam naar Antwerpen.
De pogingen, in den jongsten tijd beproef!,
om de gelederen van het Nederlandsch-Indisch
leger door Afrikaansche werving te versterken,
zijn aanvankelijk goedgeslaagd. Reeds is het
eerste vrijwilligen legioen, aangeworven aan de
kust van Liberia., naar de Oost op reis.
Voortdurend hoort men voorbeelden van de
verregaande wanorde, die thans in ons spoor
wegverkeer dag aan dag wordt waargenomen.
Men verhaalt de ongelooflijkste dingen, zegt de
„Arnh. Cl." EeD trein zou bestuurd zijn geworden
door een machinist en geleid door conducteurs,
die nooit den weg hadden afgelegd en aan de
stations moesten vragen waar ze waren. Ten
gevolge daarvan was de trein eenige uren te
laat aangekomen.
Dit moge overdreven zijn, maar uit allerlei
omstandigheden en de herhaalde vertragingen
blijkt genoeg, dat de zaken niet in orde zijn.
Het Nederlandscho voik getroost zich, ofschoon
dan ook pruttelend en morrend, deze onaange
naamheden, die intusschen met zeven millioen
wel wat duur betaald zfin, maar zal het bfj on
aangenaamheden blfjven?
Wanorde toch, vooral waar locomotieven iD
het spel zijn en treinen in snelle vaart zich be
wegen, is gevaarlijk en wie waarborgt ons, dat
die ordeloosheid in het verkeer en de onbekend
heid van het personeel met de lijnen, waarop
het dienst doet, geene rampen zullen veroorzaken
Het is meer dan tijd, dat ernstige en afdoende
maatregelen worden genomen, vóór dat de pas
sagiers, instede van te laat aan te komen, niet
meer levend aankomen.
In de afgeloopen week is te Gorinchem
over het ijs naar Sleeuwijk gegaan een met
2 paarden bespannen voertuig, wegende 6000
kilo's.
- Men zendt aan de N. R. Ct. een afschrift
van de navolgende aanteekening, uit het jaar
1845 als curiositeit te boek gesteld en thans
toevallig teruggevonden
Op den tweeden Kerstdag van '44 reed ik
op schaatsen de Maas uit naar Dordt. Do
dooi viel in, en de rivier vertoonde blank water.
Maar opnieuw kwam de vorst en voor de
tweede maal in dienzelfden winter raakte de
Maas vast, den 20sten Februari. Den lSen
Maart vertoonde do thermometer 9°, en den
14en, des morgens te 8 uren, 6° Fahrenheit.
Andermaal passeerde men geregeld de Maas,
totdat men zich op 20 Maart, den eersten
Paaschdag, de aardigheid veroorloofde eieren te
koken en die op de rivier te gaan opeten.
Daags daarna viel met regen en zuidwestenwind
de dooi in, met zooveel kracht dat 's morgens
te 10 uren voor de stad de Maas geheel blank
water was.
- Bij den burgerlijken stand te Rotterdam
werd op 1 Januari van 46 overleden personen
aangifte gedaaD. Dit cijfer was sedert de
laatste jaren nog niet bereikt, zelfe niet toen
daar ter stede de influonza heerschte.
(N. R. Ct.)
Zoo iels beteekent nog al.
Omtrent den winter van het jaar 1740 deelt
men het volgende mede
Er waren, die niet meer of minder voorspelden
dan dat de geheele dampkring in ijs zou veranderen
en de menschen plotseling gapend met een klomp
fjs in den mond zouden stikken. Anderen
beweerden, dat, het zoo erg niet zou loopen, maar
dat wel het bloed zou bevriezen.
Den 22sten Januari lag de Amstel zoo dik,
dat eeu zware ijzeren fjsbreker, bespannen met
twintig paarden er niet meer door kon. De
bierbrouwers, d.e water noodig hadden, besteedden
eeD geul in het fjs aan voor f 2328. Bij het
kfjken naar den ijsbreker werd een deftig Am
sterdammer, Hendrik De Veer, zoo door de kou
bevangen, dat hij den volgenden dag stierf.
Hendrik De Veer was do eenigo niet, wien dat
lot overkwam. Reizigers kwamen in sleeën aan,
stokstijf, met open oogen, en als pien ze wilde
uitlaten, bleken zij doodgevroren. Postiljons zaten
schijnbaar even kranig op hunne paarden, maar
waren ook dood. De schildwachten moesten elk
half uur worden afgelost, of men vond ze niet
meer levend. De chirurgijns verdienden, zooals
een tijdgenoot zegt, geld als water met het af
zetten van bevroren ledematen. Op 't Fransche
pad bleven een maD en een vrouw in bed dood.
De Zuiderzee werd bereden met sleeën en kanen,
alsof het vasteland was, ja zelfs de Noordzee zat
een half uur ver van het land vast. VoorSche-
veningen, Katwijk en Zandvoort wandelden de
lui kalm over zee, als over eon straat. Den
26sten Februari kwam te Amsterdam de post
bode uit Zuidholland te laat aan, omdat het
postpaard onderweg was doodgevroren. Ook was
het gebrek aan water zoo groot, dat er voor
een emmer drinkwater zeven stuivers werd
betaald.
Voor Italiaansche rekening zijn in den
omtrek van Meppel de vorige week paarden
aangekocht, die tot f 700 opbrachten. Wel
een bewijs, dat in die streken flinke paarden
worden aangetroffen.
Na' fj Mapita, in Durango, (Mexico) is door
onvoorzichtigheid van een der werklieden iu een
kruitmagazijn eene ontploffing veroorzaakt. Het
geheele magazijn vloog in de lucht. Twaalf
mannen werden terstond gedood eD drie anderen
zóó bedenkelijk gewond, dat men vreest, dat zij
niet zullen herstellen.
- Een genootschap van vegetariërs in Londen
heeft gedurende de laatste drie koude weken aan
arme kindei en in twee wijken zes duizend middag
malen uitgereikt, tegen een halve stuiver het
maal. Het bestaat uit een bord voedzame vege
tarische soep met een flink stuk zuiver brood
en nog wat toe (appelstroop, jam of zoo iets bij
de homp brood). In West-Ham, een andere Lon-
densche buurt, zijD in de laatste negen weken
in zes armenscholen 28,815 soortgelijke malen
door voorstanders van het vegetarianisme verstrekt.
Zoo maken de Engelsche ij veraars voor „eene
hervorming van het voedsel" propaganda voor
hun beginsel en onderwijl bekomen arme kinderen
een gezond, warm maal in deze barre winterdagen.
De theorie der vegetariërs is, dat in meel van