N#. 465. Zondag 20 Maart A0. 1892. Advertentieblad. Nieuws en OFFICIEEL GEDEELTE. Binnenland» ONZEW EGEnT™ ABONNEMENTEN en ADVERTENTIÈN worden aangenomen bij de Uitgevers LANGEVELD DE ROOU, ParkstraatBuna op Texel. Dit blad verschijnt Woensdag- en Zaterdagavond. Abonnementsprijs per 3 maanden Voor den Bubo SO Cts. Franco per post door ge heel Nedebland 45 Cts. Naar A mertka en andere landen met verhooging der porto's. Advertentiën vóór 10 uur op den dag der uitgave. Prijs der Advertentièn Van 1 tot 5 regels 30 Cts. Iedere regel meer 6 Cts. Groote letters en Vignetten worden naar plaatsruimte berekend. Bewijsnummers 2 Cts. per nummer. KOSTE LOOZE INE N TIN G. BURGEMEESTER en WETHOUDERS der Gemeente TEXEL maken bekend, dat op Dinsdag den 22 Maart aanstaande, des namiddags te 4 uren, de gelegenheid zal zijn opengesteld tot kostelooze Inenting en Herineutiug van de ingezetenen, die zich daartoe op dien tijd in de Algemeene Bewaarschool a/d Burg aanmelden. Afgekondigd en aangeplakt te Texel, den 19 Maart 1892. Burgemeester en Wethouders voornoemd, De Secretaris, De Burgemeester, Stikkel. Strick van Linschoten. Wanneer we spreken over onze wegen dan bedoelen we daarmede de gelegenheden waar langs men met voertuigen gaat tot vervoer van goederen en dergelijke. Belangrijk is het op te merken hoe aller- wege de gelegenheden tot vervoer te water en te land worden verbeterd en uitgebreid. Voortdurend wordt er naar gestreefd om het vervoer per spoor doelmatiger en vlugger te makenmet alle krachtsinspanning wordt gezorgd voor eene ongestoorde communicatie te waterwaar deze gelegenheid niet bestaat, wordt geijverd om goede waterwegen te ver krijgen en waar het spoor niet genoegzaam voorziet in het verkeer te lande, wordt door het maken van goede wegen, daarin vaak met veel opoffering voorzienzoo ongeveer is de indruk welke men krijgt bij het lezen van groote en van locale bladen. Waarom dit alles wordt gedaan'? Zeer eenvoudig: omdat men allerwege overtuigd is dat eene goede communicatie te water en te land, eene behoefteis, noodzakelijk en onont beerlijk. Is de behoefte aan goede wegen voor de eene plaats wellicht iets grooter dan voor de andere, wij meenen echter toch geen tegen spraak te moeten verwachten wanneer we zeggen dat goede roegen wel door niemand als een luxe-artikel zullen worden beschouwden zoo komen we geleidelijk tot de conclusie dat de uitgaven voor goede gelegenheden tot ver voer, alleszins gewettigd zijn. als de natuur zich over onze wegen niet ontfermt wanneer langdurige droogte ons deel is, wanneer de regens veelvuldig neer- plassen, of wanneer de gevallen sneeuw zich in water oplost, enz., dan voorzeker zal niemand beweren dat onze wegen, goede verkeerswegen zijn. Wat het artikel waterwegen betreft, daar van is ons eiland niet ruim voorzien, en niet onmogelijk is de uitbreiding daarvan, tengevolge van eigenaardige moeielijkheden, nog wel voor eerst niet te wachten, (hoe ook elders wordt be toogd dat goede waterwegen nog de voorkeur verdienen boven de gelegenheid tot vervoer te lande). Aan vervoerwegen te land bestaat hier geen gebrek, ja zelfs verbaast men zich vaak over het doolhof van wegen welke men bij het doen van eene wandeling opmerkt. Voor een groot deel zijn het echter kleine buurtwegen, meer ten dienste van sommige bewoners in het veld of voor de gebruikers van aan die wegen liggende landerijen dan voor het publiek verkeer. Doch ook verkeerswegen zijn op ons eiland geen onbekende zaken, maaren dit is het kritieke punt, goedeverkeerswegen daaraan zijn we niet zoo rijk. En bij het gemis van waterwegen bestaat aan goede verkeerswegen te land des te grooter behoefte. Onze verkeerswegen zijn zeer goed, wanneer de natuur ons wat helpt. Als nu eens een -egenbuitje het stof wat bedwingt, dan weder >en zonnestraaltje de weg droog doet houden, ^an kunnen we nog al tevreden zijn; maar Men meene nu evenwel niet dat wij door dit schrijven resp. bestuurderen van achteloos heid of onwil zouden willen beschuldigen, dit is geenszins onze bedoeling; wij weten te goed dat niet alles wat men wenscht, is te bereiken, en dat meer dan een goede wil noodig is voor de voltooiing van een of ander werk van beteekenis. En onze verschillende besturen hebben nog al dit gemeen dat zij zich niet kunnen ver heugen over goed gevulde kassen, bere kenen en nog eens berekenen is vaak noodig om het credit en debet zoowat in balans te houden. Prijzenswaardig is het zeker waar dit wordt toegepast en alzoo wordt vermeden eenen zwaarderen druk op de belastingbetalenden. Maar ook hierin kan men te ver gaan want die angstvalligheid voor groote uitgaven kan vaak indirecte voordeelen in den weg staan. Niet het minst is zulks van toepassing ten opzichte van publieke werken, en daaronder de verkeerswegen. Worden deze in orde gehouden naar gelang de financiën toelaten dan kan zulks voldoende zijn, maar 't kan ook voorkomen dat meer malen een hoogst onbevredigende toestand daarvan het gevolg is, een toestand die voor belanghebbenden niet alleen onpleizierig en hinderlijk, doch ook vaak nadeelig is. En met bescheidenheid meenen wij te moeten opmerken dat aan dat euvel vele van onze verkeerswegen wel wat laboreereneen ware modderpoel, dat is het beeld van vele onzer wegen gedurende het natte jaargetij die klacht is algemeen. Wat daartegen te doen'? De zaak flink aanpakken. Onze wegen maken tot zulke wegen, dat zoowel des zomers als des winters, zoowel bij groote droogte als in het regensaisoen zij goede verkeerswegen zijn. Dat kost geld, veel geld Zeker, maar de voordeelen er van zijn toch ook niet te verwerpen. Vraag het maar aan hen, die gedwongen zijn van onze wegen veel gebruik te maken. Wenschelijk ware het dat d6 gemeente daarin flink voor ging, vermoedelijk zouden andere besturen dan wel volgen. Binnen kort wacht ons in den gemeenteraad de behandeling van opritten bij den havendijk te Oudeschildzijn die opritten er noodig, welnu, dat zij er dan komen daar, het station waar alles moet worden verscheept en ontscheept wat van het eiland wordt uitgevoerd of wordt aangevoerd, daar behoort in de eerste plaats de gelegenheid tot verkeer in orde te zijn. Maar blijve het niet enkel daarbijniet slechts bij het station zelve moet het verkeer goed zijn, doch de gelegenheid om dat station te bereiken, moet tevens zoo gemakkelijk mogelijk worden gemaakt. Thans laat dat zeker wel wat te wenschen overvoor een groot deel van Texel is de gelegenheid van verkeer met de haven zeer onvoldoendeherinneren we slechts aan den grooten omweg welke steeds moet worden gemaakt door een vaak drassigen weg, de moeielijke tochten over de Hoogte, het gevaar lijke rijden op den zeedijk, enz. Wat velen zouden wenschen? Dat men er in allen ernst eens naar streefde om dien toestand te verbeteren. Laat het voorstel worden gedaanlo. om een flinken straatweg (een korteren weg) te maken beoosten het Bierhuis Burgzicht recht streeks naar de Haven2o. om de overige wegen aan de gemeente behoorende, afdoend te verbeterenen laten dan velen voor dit plan gewonnen kunnen worden. En het geld? Maar Mijnheeren is men dan niet gerechtigd daarvoor de steun te vragen van Rijk en Provincie Kan men daarvoor zelfs niet aankloppen bij corporatiën en particulieren En overigens waar de financiën bij de ge meente direct niet voorhanden zouden zijn, is het dan niet geoorloofd daarvoor eene leening te sluiten? De gemeente-rekening zal jaarlijks eene ver minderde uitgaaf kunnen aanwijzen van f 1000 (subsidie aan de boot), welnu wat is er tegen om dat bedrag voortaan te bestemmen als rente voor eene te sluiten geldleening, waarmede zeer veel zou kunnen wordengedaan. Wij mogen vertrouwen dat ook zonder de subsidie aan de stoombootdienst, die dienst behoorlijk geregeld zal blijven, immers de schijnbare schade voor den ondernemer wordt door verhoogde vrachtprijzen weder vergoed, indirect echter weder ten onzen laste. Welnu, laat dan het voordeel van f 1000 's jaars voor onze gemeentekas, dat toch onze belastingdruk niet zal verminderen, worden aangewend tot indirect voordeel van de be volking, door verbetering van wegen en andere gewenschte zakenzoo worde onze indirect hoogere lasten door indirecte voordeelen weder gedekt. „Het tegenwoordig geslacht en de wegen worden met elkander oud," hoorden we iemand zeggendat woord is geen loftuigingwaarlijk, wanneer wij aan het nageslacht als erfdeel slechts nalaten een primitieve toestand, dan is dat erfdeel al zeer zuinig en zullen d6 erfgenamen ons daarvoor niet zeer dankbaar zijn. Neen, heter is het eene voldoende toestand te maken, waaraan het nageslacht ook zijn rechtmatig aandeel wel zal willen bijdragen. Zoo helpen wij ons zeiven, zoo laten wij een goed erfdeel na. TEXEL, 19 Maart 1892. De buitengewone repetitie, te houden door de werkende leden van het Muziekcorps aan den Burg, op Woensdagavond a. s. zal naar wij vernemen uitsluitend voor de kunstlievende loden met hunne dames toegankelijk zijn. Niet slechts dat de toegang niet voor entrée is opengesteld, doch vóór dien avond bestaat zelfs niet de gelegenheid om kunstlievend lid te worden. Het bestuur en de werkende leden hebben gemeend dezen avond uitsluitend te moeten verstrekken aan hen, die reeds terstond door de toetreding als kunstlievend lid hunne belangstelling toonden. Ongetwijfeld zullen deze laatsten aan de uit- noodiging hun gedaan wel gehoor geven en zich gaan overtuigen hoe het programma zal worden afgewerkt. Oudeschild, 18 Maart. Door de ingezetenen van hier is ook iets bijgedragen voor de nood lijdenden te Beets. Eene inzameling, voor het goede doel gehouden, leverde ongeveer f 16 op, welk bedrag onverwijld aan de com missie werd overgemaakt. "V

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1892 | | pagina 1