BFFICIEEL GEDEELTE.
N#. 624
Donderdag 28 September.
A". 1893.
Nieuws- en
Advertentieblad.
Binnenland.
Dit blad verschijnt Woensdag- en Zaterdagavond.
Abonnementsprijs per 3 maanden
Voor den Bubo 80 Cts. Franco per post door ge
heel Nederland 45 Cts. Naar Am-brik-a 6q andere
landen met verhooging der porto's.
Advertentiën vóór 10 nnr op den dag der uitgave.
Prijs der Advertentiën
Van 1 tot 6 regels 80 Cts. Iedere regel meer 6 Cts.
Groote letters en Vignetten worden naar plaatsruimte
berekend. Bewijsnummers 2 Cts. per nummer.
ABONNEMENTEN en ADVERTENTIËN worden aangenomen de Uitgevers LANGEVELD DE ROOU, ParkstraatBurg op Tkxxl.
ROSTELOOZE INENTING.
BURGEMEESTER en WETHOUDERS der Ge-
ntj meente TEXEL maken bekend, dat op Vrijdag
kfl 29 September 1893 des namiddags 4 uur in de
-iel 0. L. School aan den Burg gelegenheid bestaat
tel tot kostelooze inenting en herinenting van de
aaJ ingezetenen die zich hiertoe aldaar aanmelden.
Texel, 26 September 1893.
Burgemeester en Wethouders voornoemd.
Ijjl Strick van Linschoten Burgemeester.
J. A. Wesstra Secretaris.
fljjl TEXEL, 27 Sept. 1893.
teel De aanvoer van wolvee ter markt van
ïhelMaandag jl. was belangrijk grooter dan den
i tslvoorgaanden marktdag. De handel was
deltamelijk vlug, de prijzen niet ongunstig;
ichapen konden gelden van f 9.00 tot f 15.25
ammeren van f 5.00 tot f 10.25.
Aangevoerd werden 340 Schapen, 215 Lam
oren, 5 Koeien, 3 Paarden, 1 Veulen, 3 Biggen,
korven Kippen.
Oudeschild, 26 Sept. Ook de visschers
inleven thans harde tijden. In deafgeloopen
hjreek heeft de Noordzeevloot geen cent ver-
ient. 't Gaat deze week eveneens nog niet
oordeelig. Hedenmorgen zeilde de vloot uit,
(och de toestand der zee was van dien aard,
,t het niet geraden was een aanvang te
aken met de visscherij.
De vloot keerde dus tegen den avond naar
Ie haven terug.
De palingvisscherij langs de kust verbeterde
el eenigszins, doch men heeft zeer veel last
in het gezonken wier, dat de fuiken vult.
enjDE Cocksdorp, 26 Sept. Zaterdagnamiddag
voelloeg, gedurende een hevig onweder met
Jasregens, de bliksem in bij den bakker
3(1 Blom Mz., evenwel zonder brand of per-
lonlijke ongelukken te veroorzaken. Naar
rt ien veronderstelt schijnt de bliksem den
^hl^orsteen binnen gekomen te zijn en na
!p Ten een kijkje in de bakkerij te hebben
r' jnomen en flink wat roet te hebben gestrooid,
in'cil6er rï°or rïön zijmuur zich eenen uitweg te
ia° .jbben gebaand. Gelukkig bevond zich op dit
*f Jgenblik niemand in de bakkerij.
Kls|- Wegens het heerschen der mazelen is
0. L. School bijna geheel ontvolkt. Er
maar enkele huisgezinnen met kinderen,
tot nog toe zijn verschoond gebleven. De
ikte heeft evenwel geen kwaadaardig
ter.
>or
>n El
zicb
,uD:
vro1
iel
rg v:
tfldni
vani
e in
r-J»
osterénd, 27 Sept. Gisteren hield de
eeniging „Nut en Genoegen" eene vergade-
tot afdoening van huishoudelijke zaken,
'otulen en rekening, welke sloot met een
i batig saldo, werden zonder aanmerkingen
dgekeurd.
^ot uitbreiding van de Bibliotheek werd
naar gewoonte f 25 beschikbaar gesteld,
besloten werd, dat reeds met primo
October boeken ter lezing uitgereikt zullen
worden.
De aftredende bestuursleden, de heeren
W. K. Bakker en J. Daalder, werden beiden
met algemeene stemmen min één herkozen.
De ledenlijst bevat thans 57 namen.
Volgens mededeeling van den Inspecteur
over het Loodswezen in het 3de District do. 18
en 19 Sept. jl. zyn in de Zuiderzee, de volgende
wrakken bebakend
1. Een wrak, gelegen tusschen Vollenhove en
Kuinre, door een drijf baken met dwarslat als
topteeken, in 30 d.M. water, in de peiling: Groote
Kerk van Kuinre in éen met den schoorsteen
van de boterfabriekHavenlicht van Blokzijl in
den O.-kant van de boomen bij Vollenhove; kerk
toren van Kuinre, N.kerktoren van Blankenham,
N 67° O.; kerktoren van Blokzijl Z 56° O.
Ligging ongeveer, 52° 44' 54" N.b. en 0» 58'
31" 0.1.
2. Een wrak, gelegen tusschen Uitdam en
Marken, door een drijfbaken met dwarslat als
topteeken, in 30 d. M. water, in de peiling
kerktoren van Uitdam, N 85° W.kerktoren
van Monnikendam, N 44° W.lichttoren van
Marken, N 34° 01
Ligging ongeveer52° 25' 30" N.b. en 0° 14'
17" 0.1.
Volgens mededeeling als voren do. 20 Septem
ber jl. is de ligging van de nieuwe reddingkaap
op de Onrust, zeegat van Texel, bepaald op 52°
59' 0" N.b. en 0° 9' 23" W.l.
De Staatscourant van 21 dezer bevat een
reisrapport van Hr. Ms. schoener „Dolfijn",
belast met het politietoezicht in de Noordzee,
van 15 Aug. tot 5 Sept. 1893. Daaruit blijkt
o. a. dat, evenals de beugvisschers, de meeste
haringvisschers klaagden over de slechte zaken,
die zij maakten. Bij de laatsten komt er bij,
dat zelfs bij goede vangst de haringprijzen te
laag zijn om winst af te werpen. Overtredingen
zijn niet geconstateerdomtrent moeilijk
heden tusschen de visschers is niets ver
nomen. Het weder was ongunstig en dikwijls
onstuimig.
Vroege kievits-eieren zijn duur dat ook
laten echter hun geld waard zijn, bleek in
de vorige week, toen een boerenjongen uit
Berlicum te 's-Hertogenbosch te koop liep
met een drietal pas gevonden kievitseieren,
en daarvoor 4 gulden besomde.
In een gezin in de Barentzstraat te
Amsterdam had de vrouw des huizes even de
kamer verlaten. In dat onbewaakt oogenblik
kreeg een driejarig jongetje een doosje lucifers
te pakken, dat hij al spelende in een koffiekan
met koffie stopte. Toen de moeder terugkwam
en zich een kopje koffie inschonk, kreeg ze
dadelijk een vreemden smaak in den mond en
vond bij een nader onderzoek het doorweekte
lucifersdoosje in de koffie liggen. Gelukkig,
dat het zoo spoedig bemerkt werd, anders
zou wellicht het heele gezin ongesteld zijn
geworden.
De Kamer van koophandel en fabrieken
te Hoogezand besloot zich tot den Raad van
toezicht op de spoorwegdiensten te wenden,
met verzoek om hier te lande spoorwegwag-
gons der 4de klasse in gebruik te stellen.
Te Hoogezand schijnt men spoedig te vreden.
Als men bedenkt hoe onherbergzaam onze
3de klasse-waggons er uitzien, dan zullen die
der 4de klasse niet veel meer comfort kunnen
aanbieden dan men gewoon is in goederen-
waggons aan te treffen
Het viermast-stoomschip „Maasdam", van de
N.-A.S.-M. werd 21 Sept. te Plymouth binnengesleept
door het stoomschip „P. Caland" van dezelfde Maat
schappij (reeds vermeld). Eerstgenoemd, dat den
6den Sept. van Rotterdam naar Nieuw-York vertrok
met lading en ongeveer 400 passagiers vervolgde de
reis met tamelyk gunstig weder tot den llden, toen
door een orkaanachtigen storm en daardoor veroor
zaakte hooge zee de krukas brak, ten gevolge waarvan
het stoomschip geheel hulpeloos in de zee lag.
Onmiddellflk werden zeilen bijgezet om het schip te
steuneD, terwijl de machinisten ijverig, doch vruch
teloos bezig waren de schade te herstellen. Gelukkig
begon de storm spoedig te bedareD, waardoor evenwel
het stoomschip dwars van de zee lag te slingeren.
Kapitein Potjer slaagde er echter in, om het stoom
schip in de koerslfln der uitgaande stoomschepen te
houden, zoodat binnen drie dagen hulp kwamopdagen.
Er werden noodseinen gedaan en den derden dag
na het ongeval kwam het Engelsche stoomschip
„Winchester" in het gezicht, dat op het stoomschip
„Maasdam" toehield.
De machine van de „Winchester", mede bestemd
naar Nieuw-York, was niet krachtig genoeg om het
stoomschip „Maasdam" op sleeptouw te nemen, doch
op verzoek van kapt. Potjer bleef de „Winchester"
in de nabflheid om de passagiers gerust te stellen,
in afwachting dat assistentie zou komen opdagen,
Na 36 uren wachtens kwam hetstoomschip „P. Caland",
dat 9 September van Rotterdam vertrok, in het gezicht
en toen men bemerkte dat deze op de noodseinen
van het stoomschip „Maasdam" afhield, ging er een
gejuich onder de passagiers op. Het stoomschip
„Winchester" vervolgde toen de reis naar Nieuw-York
en na beraadslaging werd besloten dat het stoom
schip „P. Caland" het stoomschip „Maasdam" naar
Plymouth zou slepen. Wind en weder waren
gunstig en een afstand van 1080 mfllen werd met
eene gemiddelde snelheid van 200 mfllen per etmaal
afgelegd. Bfl aankomst in Plymouth Sound was de
vreugde der passagiers uitbundig en gaven zfl op de
luidruchtigste wflze hunne tevredenheid over de
gelukkige aankomst ter plaatse aan de gezagvoerders
der beide stoomschepen te kennen. De mails werden
overgebracht op het stoomschip „P. Caland", dat, na
kolen ingenomen te hebben, den 22sten, des namiddags
de reis naar Nieuw-York heeft voortgezet. Het
stoomschip „Maasdam" zal te Plymouth repareeren.
Door het bestuur van het departement
's-Hertogenbosch van de „Maatschappij tot Nut
van 't Algemeen", is besloten den minister aan
te bieden, de voor de kweek- en leerschool
benoodigde gebouwen voor rekening van het
departement op te richten, op gelijke voor
waarden als door den tegenwoordigen gemeente
raad werden van de hand gewezen. Deze voor
waarden: het rijk geeft eene jaarlijksche huur
van f 2000 en voorziet in het onderhoud der
gebouwen, welke voor rekening van de gemeente
thans van het departement, volgens een door den
minister goedgekeurd plan, worden gebouwd.
Tot deze daad is het departement instaat,
doordat de spaarbank, eene zijner instellingen te
's-Hertogenbosch, door het in werking stellen
van de rijkspostspaarbank minder noodig gewor
den, een reserve-kapitaal van bijna drie ton
gouds bezit.
Mocht de minister het aanbod van het depar
tement niet kunnen of willen aannemen, dan
zal daar ter stede eene in alle opzichten naar de
eischen des tijds ingerichte Nutsschool gesticht
worden, toegankelijk zoowel voor betalenden
als niet-betalenden. [Hbl.)
TEXELSCHE COURANT.