N 643.
Zondag 3 December.
A0. 1893.
Nieuws- en
Advertentieblad.
Oe Vroolijke Huisvriend,
OFFICIEEL CEPEELTE.
Binnenland.
Sint Nicolaas.
Aan onze abonnee's
berichten wij
*3-
Dit blad verschijnt Woensdag- en Zaterdagavond.
Abonnementsprijs per 8 maanden
Voor dhn Buna 80 Cts. Franco per post door ge
heel Nederland 46 Cts. Naar Amerika en andere
landen met verhooging der porto's.
Advertentiën vóór 10 unr op den dag der uitgave.
Prijs der Advertentiën
Van 1 tot 6 regels 80 Cts. Iedere regel meer 6 Cts.
Groots letters en Vignetten worden naar plaatsruimte
berekend. Bewijsnummer* 2 Cts. per nummer.
ABONNEMENTEN en ADVERTENTIËN worden aangenomen bij de Uitgevers LANQEVELD DE ROOU, ParkstraatBurg op Tkxel.
Voor bovengenoemd feest je ontvingen wij als
nog 2 maal f 1.00totaal kwam alzoo in bij de
damescommissie en aan ons bureau f 21.50,
benevens verschillende kleedingstukken.
dat wij begin 1° Jannari aanstaande
(bij genoegzame deelneming) aan ons blad als
premie zullen toevoegen
welke premie voor de abonnee's in den Burg
verkrijgbaar zal zijn voor 25 Cts. per drie
maanden; buiten den Burg franco per post
31V. Ct.
Wij verzenden bij dit nummer van ons blad
een proefnummer van,de Vroolijke Huisvriend,"
en verzoeken beleefd eene spoedige opgave of
men die premie in het volgend jaar op de
bepaalde conditiën geregeld wenscht te ont
vangen.
Verder verwijzen wij naar de in dit nummer
voorkomende advertentie.
De Uitgevers.
Rijden met vrachtwagens door de Weverstraat.
BURGEMEESTER en WETHOUDERS der
Gemeente TEXEL, vestigen de aandacht van
belanghebbenden op het bepaalde by art. 17 der
verordening van politie voor de Gemeente, waarin
o.a. voorkomt, dat het rijden met vrachtwagens
(waaronder worden verstaan zoowel karren
als wagens, beladen ot onbeladen) door straten,
welke daarvoor door Burgemeester en Wethouders
ongeschikt zjjn verklaard, terwijl zulks dooreen
bord of eene plank aan het begin of einde der
straat is aangeduid (zijnde in dezen de Wever
straat aan den Bnrg), verboden is, tenzij men
toestemming van Burgemeester en Wethouders
heeft of de vrachtwagens in de straat geladen of
gelost moeten worden.
Overtreding wordt gestraft met eene geldboete
van ten hoogste drie gulden.
Texel, 27 November 1893.
Burgemeester en Wethouders voornoemd,
Strick van Linsohoten, Burgemeester.
J. A. Wesstra, Secretaris.
Inrichtingen, welke gevaar, schade of hinder
kunnen veroorzaken.
BURGEMEESTER en WETHOUDERS van
TEXEL brengen ter kennis van belanghebbenden,
dat door hen vergunning is verleend aan CORNE-
LIS KEIJSER ALBERTSZOON wonende te de
Waal, tot het oprichten eener graanmalerij, gedre
ven door middel van een petroleum-motor in de
schuur, staande nabij zj)ne woning aldaar, plaat
selijk gequoteerd wijk W N°. 1.
Texel, den 30 November 1893.
Burgemeester en Wethouders voornoemd,
Strick van Linschoten, Burgemeester.
J. A. Wesstra, Secretaris.
SCHEEPVAART.
De BURGEMEESTER van TEXEL vestigt de
aandacht op de navolgende artikelen van het ten
vorigen jare in werking getreden
„Reglement ter voorkoming van aanvaring
of aandrijving op openbare wateren in het
Rijk, die voor de scheepvaart openstaan.
Hoofdstuk I.
l Algemeene bepalingen.
Artikel 1.
Voor do toepassing van dit reglement geldt;
ieder vaartuig enz.;
de tijd tussclien Zonsondergang en Zonsop
gang au nacht.
Hoofdstuk II.
Voorschriften omtrent het voeren van lichten
en seinen.
Art. 6. De Schippers zorgen dat hunne vaar
tuigen des nachts, welke ook de weersgesteldheid
zjj, de lichten voeren, voorgeschreven in de vol
gende artikelen.
Het voeren van andere lichten is verboden.
Art. 8. Alle vaartuigen die onder zeil of dra
vende zijn, of gesleept, gejaagd, geroeid, geboomd
of getrokken worden, moeten een helder wit licht
van den grooten top voeren. Van de vaartuigen
die onder zeil zjjn of gesleept worden, moet het
licht by donkeren nacht en goed zicht, op ten
minste 1 zeemijl (van 60 in den breedtegraad,
1852 meter) zichtbaar zyn.
Vaartuigen met gestreken mast moeten het
licht ter hoogte van ten minste 3 meter boven
den romp voeren. Op vaartuigen zonder mast
moet het licht zoodanig zijn aangebracht, dat het
van alle zjjden goed zichtbaar is.
Zeilvaartuigen mogen op ruime vaarwaters, in
stede van het boven bepaalde toplicht, de in art.
7 genoemde zijlichten voeren.
Visschersvaartuigen die in span aan de netten
liggen moeten een helder wit licht aan den voor
steven voeren.
Art. 11. Vaartuigen in eenig vaarwater ten
anker of jgemeerd liggende, mogen niet de lichten
voeren, die voor in de vaart zijnde schepen zijn
voorgeschreven. Zoodanig vaartuig voert ter
plaatse waar zulks het beste kan gezien worden,
evenwel niet lager dan 3 meter en niet hooger
dan 6 meter boven den romp, een helder wit
licht, dat aan alle zjjden goed zichtbaar is.
Dit licht moet bjj donkeren nacht en goed
zicht op ten minste 1 zeemyi (van 60 in den
breedtegraad, 1852 meter) zichtbaar zyn.
Dit artikel is niet van toepassing op vaartuigen,
liggende
lo. in vaarwaters, waarin de vaart door ys
of andere oorzaken gestremd is
2o. aan een behooriyk verlichte lig- laad- of
losplaats.
Art. 14. Van alle vaartuigen zonder onder
scheid, hetzy zy in de vaart zijn of stil liggen,
die door een ander vaartuig in een richting
genaderd worden, waarin hun licht of hunne
lichten, moeilyk of in het geheel niet kan of
kunnen gezien worden, moeten de schippers
tydeiyk een helder wit licht vertoonen, in zoo-
danigen stand, dat dit van het naderend vaartuig
tydig kan worden waargenomen.
Art. 15. Wanneer door mist, sneeuwjacht of
andere oorzaken het goed zicht belemmerd wordt,
zorgen de schippers van vaartuigen, die zich in
het vaarwater bevinden, dat zoowel by dag als
by nacht, de volgende seinen van hunne vaar
tuigen gegeven worden
a. Een stoomvaartuig, enz.
b. Ieder ander vaartuig, dat varende is, doet met
den misthoorn korte stooten geven, met kleine
tusschenpoozen
c. Ten anker liggende vaartuigen doen tenminste
iedere minuut, en tevens wanneer luidsignalen
de nadering van andere vaartuigen aanduiden,
de klok luiden of vergeiyk geluid hooren.
Texel, 1 December 1893.
De Burgemeester voornoemd,
STRICK VAN LINSCHOTEN.
TEXEL, 2 Dec. 1893.
In ons vorig nummer verzuimden wij te
vermelden dat de heer C. Dros Albz. alhier,
vroeger leerling aan de Machinistenschool te
Amsterdam, in de vorige week met gunstig
gevolg examen heeft gedaan, waarvoor hem
diploma werd uitgereikt dat hij met goed gevolg
de lessen aan de kweekschool voor machinisten
heeft gevolgd en een jaar practisch heeft
gewerkt.
Helder, 1 Dec. Men is hier eenigszins
bezorgd voor eeuige visschersvaartuigen, die
zich bij den aanvang van den sneeuwstorm
uit het Noord-Oosten, die heden namiddag
zoo plotseling woedde, nog in zee bevonden.
Een paar schuiten, keerde in 't hevigst van
den storm naar de haven terug en waren zoo
gelukkig er binnen te loopen. Met spanning
wordt uitgezien naar de andere vaartuigen.
Met het oog op de by gelegenheid van het
aanstaande St.-Nicolaasfeest te verwachten drukte,
wordt de vergunning om meerdere pakketten aan
hetzelfde adres per pakketpost te verzenden,
vergezeld van slechts ééne adreskaart, voor den
tyd van 2 tot en met 6 December a.s. ingetrokken,
en zal derhalve by elk, gedurende dat tydvak, ter
verzending aangeboden pakket ééne adreskaart
gevoegd moeten zyn.
Voorts wordt met nadruk aanbevolen om by
de onderwerpelyke gelegenheid
1° voor eene stevige en doelmatige verpakking
der te verzenden pakketten zorg te dragen, in
dier voege, dat de inhoud op afdoende wyze voor
breken of beschadigen gevrijwaard zy
2°. zooveel mog6iyk de adressen op het omslag
der pakketten zelf te schryven, en waar opplakking
of aanhechting van het adres onvermydeiyk is,
dit in ieder geval zoo te doen plaats hebben, dat
voor het verloren geraken daarvan, tydens het ver
voer, redelijkerwys geen vrees behoeft te bestaan.
Dinsdagochtend is te Amsterdam het onder
zoek aangevangen naar de oorzaak van het
spoorwegongeluk op Zondag jl. door eerstaan
wezende ambtenaren van de staatsspoorwegen,
de heeren Beunke, Just de la Paissières en
Achenbach.
Gelijktijdig had een onderzoek plaats vanwege
den Raad van toezicht op de spoorwegdiensten,
en is ook door de justitie de instructie geopend
geworden.
Voor zooveel met eenige zekerheid is bekend
geworden, had de brugwachter, die dienst moést
doen voor dengeen die op dien Zondag vry was,
zich verslapen. Deze beambte was den vorigen
middag vyf uur vrij geweest en moest te vijf
uur 's morgens op zijnen post wezen.
De goederentrein, die gestopt had voor het
onveilig brugsein, is opgereden op het geroep
dat het sein veilig was geworden. Het tegendeel
is te laat bemerkt en öf de uit dertig wagens
bestaande trein, die tegen de helling opstoomde,
kon niet meer gehouden worden, öf door de
duisternis is het gevaar niet bemerkt.
De materieele schade is niet zoo belangryk
als in den aanvang werd verondersteld.
De personentrein uit Amsterdam stond voor
het onveilig sein aan de andere zyde van de
brug, toen de goederentrein er iDreed.
Voor den kantonrechter. Een eieren-
handelaar of zooals de Utrechtsche kanton
rechter verbeterde een koopman in eieren,
verdedigde zich tegen de beschuldiging, dat hij
als beheerder en bestuurder van eene hondenkar
een hond er voor had gespannen, welke niet
tusschen boomen liep. Hij was niet de
beheerder en bestuurder van de hondenkar
geweest, verzekerde hij herhaalde malen, en
hij zei dit zoo dikwijls, dat hij eindelijk de woorden
door elkaar haspelde en verklaarde dat zijn
buurman, de eigenaar van de hondenkar, deze
ook „bestudeerde". Bij het verhoor van dezen
beklaagde, die zich soms met verontwaardiging
tot den hem bekeurd hebbenden agent van
politie wendde, deed zich het merkwaardig
geval voor, dat de kantonrechter en de agent
beiden tegelijkertijd denzelfden wensch of
schoon elk om eene andere reden uitspraken.
„Spreek tot mij", zei de kantonrechter. „Ja,
asjeblieft", zei de agent, „want je stinkt zoo
naar de jenever, dat ik het niet uit kan
houden."
Den 30 November vierden Samuel Berclon
en Rachel Elkan Cohen, respectievelijk 84 en
78 jaar, woonachtig Uilenburgerstraat 108, te
Amsterdam, hun diamanten bruiloft.
De oude man verdient als timmerman nog
zoo goed en kwaad als het kan, zijn brood,
doch de oudjes hebben het niettemin verre
vftn rijk. (Amst.)
TEXELSCHE COURANT.