N°. 1249.
Zondag 20 Augustus.
A". 1899.
Nieuws- en
Advertentieblad.
Binnenland.
da
en
rid
Dit klad verschijnt Woensdag- en Zaterdagavond.
AbenntmtHieprpi per S maanden
Voor na* Busa 80 Cts. France per poei door go-
hooi Nmnaaxn 45 Cts. Naar Axbbika on andere
landen mot vorhooglng dor porto's.
Advertenties vóór 19 nnr op den dag der Uigave.
Prüi der Advertentien
Van 1 tot S rogols 80 Cta. - Iodoro rogol moor 8 Ots.
toette lettor» on Vignetten worden naar plaatsrnimto
borokond. Bswlsnnmmort 8 Ots. psr nnmmor.
ABONNEMENTEN en ADVERTENTIËN worden aangenomen bij de üitgmrt LANGEVEL® ES ROOII, Parkitraat, Bono or Tixel
TEXEL, 19 Augustus 1899.
ebt Voor de gisteren ten Raadhuize alhier gehouden
D, aanbesteding van brandstoffen voor de O. L.
^Scholen in deze Gemeente en voor het Raadhuis
etWas ingeschreven door 5 personen namelijk
ootroor pereeel I door de heeren J. Jae. Rab
r«;e den Burg voor f 61.45* en door den heer
Vris Wuis te Oudesehild voor f 72. Voor
idtJereeel II door de heereaP. Vos voor f221.71,
e iA.ris Wuis voor f 218 beiden te Oudesehild
lhen P. J. Bruin te dsa Burg voor f 209.75*.
line/oor pereeel III door de heeren P. Vos voor
>pi' 118.59, P. J. Bruin voor f 122 en Aris Wuis
e troor f 106*. Voor perceel IV door de heeren
ed?. Vos voor f 111.10 ea Aris Wuis voor f 111*.
re» Voor de pereeelen II, III en IV werd in-
jesehrevea door de heer Ki. Gz. Brouwer te
estOndeschild voor f 437.
lood Pereeel I is brandstof voor het Raadhuis,
uil Perceel n is brandstof voor de seholen te
ien Burg, de Koog en de Waal.
en. Pereeel III is brandstof voor de seholen te
liMen Hoorn, Oosterend en Oudesehild.
Pereeel IV is brandstof voor de seholen in
ordfjierlaad en Oost.
1,cï Aan deze inschrijvers werd de levering
1 elI:egund.
't Was schoon weder Woensdag j.!., wat
enj'elen niet verwacht hadden na het onweer
J ,.an den vorigen avond. Toch moet het hieraan
1 ïegesehreven worden, dat niet meerdere per-
„iipaea het toehtje naar Vlieland hebben mede-
•maakt.
mo: 15 onderwijzeressen en onderwijzers, bene'
>kt(MS 008 klein getal andere passagiers, waar*
7i,inder een Duitsehe sehool inspeeteur, waren
eP ket aangegeven uur op de haven aanwezig
a vertrokken te 7,15 uur met den sterken
lccc® zeewaardigen stoom-schelpenzuiger „De
Cbitoop" thans zoo goed mogeiyk en zeer vol*
oende tot passagiersboot ingericht, 't Was
ctedgsnstroom, waardoor de overtocht tot 11 uur
sr oflurde, doeh door gezellig gekout als anderszins
gifiBt men den tijd te korten en ongetwijfeld
slevMoot ieder van het heerlijke zeetochtje,
t gi By aankomst te Vlieland, waar men hartelijk
itvangen werd door den Burgemeester, tevens
wljinondissements-SchooIopziener, en vele ande-
werd al spoedig medegedeeld, dat ook de
J' ïderwijzers van Tersehelling aanwezig waren,
irgezeld door den Burgemeester en eenige
aadsleden dier Gemeente, alsmede door 160
idere personen. Een ea ander gaf eene
igewone drukte op het kleine dorp, dat er
'®r 8#t uitziet en daardoor een aaigenamen
«ruk op de onbekenden maakt.
De onderwyzers(essen) der drie eilanden
ïreenigden zich voor eenigen tijd in het keurig
gericht k ötel van den heer Meyer en werden
p^idaar, benevens de Burgemeester en de leden
vï* dlB vaB Terschelling, ook die van
vueiind, en bovengenoemde Inspecteur door
«en Arr.-Schoolopziener, den keer Veenkoven,
hartelijk welkom geheeten in de eerste ver
gadering van ket Arrondissement „Texel."
De Voorzitter stelde ziek voor, dat deze
vergadering slechts kort zou duren, opdat men
ziek meer kon wijden aan gezellig samenzijn.
Door den heer Van Ree, hoofd der Sehool
te Vlieland, werd hierna een korte doeh zeer
belangrijke lezing gehouden over „Onderwijs
in Natnurlijke Historie in de lagere school,"
waarin vooral gewezen werd op het groote
nut van dit vak en op het belangrijke van
schooltuinen. Aan het einde werd de spreker
luide geapplaudisseerd.
i Nadat nog enkele mededeelingen gedaan
I waren en bijna alle aanwezigen zich hadden
aangegeven voor den te 8 uur te houden ge-
meenschappelijken maaltijd, werd een wandel
tochtje gemaakt door het dorp en door de
duinen naar ket keurig ingerichte badpaviljoen,
dat dit jaar door vele vreemdelingen bezoekt
wordt. Een bezoek werd gebracht aan het
schoolgebouw, dat Betjes is ingericht en van
uitstekende leermiddelen is voorzien, waaruit
blijkt, dat het onderwijs te Vlieland mag deelen
in de gunst en de liefde niet alleen van den
Burgemeester-Schoolopziener, maar ook van
den Raad.
Aan het gemeenschappelijk dit namen deel
ongeveer 40 personen, waaronder enkele par
ticulieren. De verschillende gerechten, zeer
goed toebereid, werden met smaak genuttigd
doeh niet alleen valt te roemen over de goede
tafel in fcötel M^yer, ook de bediening is er
boven lof verheven.
Gedurende en na den maaltijd werd menig
hartelijk woord gesproken en jammer werd
ket gevOBden, dat men reads weer zoo spoedig
scheiden moest. Alvorens uiteen te gaan,
deelde de Schoolopziener mede, dat hij in het
volgend jaar eene dergelijke bijeenkomst op
Terschelling wen sekt te houden, doek deze dan
twee dagen zal duren. Ea allee, die thans
medegisgen, zullen ook ongetwijfeld dan weder
van de party zy« en te denken is het, dat
ook vele anderen zullen worden opgewekt om
een dergeiyk reisje mede te maken.
Tot aan de stoomboot werd men uitgeleid
door velen en na een hartelijk afscheid werd
de terugtocht, die eveneens door heerlijk weder
begunstigd werd, aanvaard. Te ruim 8 uur
landde men weder in de haven.
Een openlijk woord van daak mag zeker
gebracht worden aan den heer Veenhoven,
voor de uitstekende maatregelen tot ket wel
slagen van dit tochtje geionen, doch een
dankwoord komt ook toe aan zoovele andere
bewoners van Vlieland voor de vriendelijke
ontvangst, waarover door allen met lof ge
sproken wordt, inzonderheid ook aan den
kapitein, den heer Van der Wal en de overige
bemanning van „De Hoop" voor de goede
zorgen aan de passagiers betoond.
Door een veehouder alhier, de heer
W. C. Eolman, werd een toestel uitgedacht,
dat zeker vooral tkaus au het ongeval, den
heer Brans overkomen, nog zoo kersversch in
het geheugen ligt, veler aandacht zal trekken
en dan ook naar onze meening die belang
stelling ten volle waard is. Op aanwijzing en
volgens model van bovengen, heer werd
het toestel vervaardigd op de werkplaatsen
van de firma Stoel en Zoon te Alkmaar; het
is zoodanig ingericht, dat het op gemakkelijke
wijze kan worden bevestigd op den kop van
een of ander rund en kan zeker in ruime
mate verhinderen, dat ket dier door middel
van de horens schade aanricht. Mocht ket
namelijk stooten, dan komen een paar voor
uitstekende armen van 't toestel, aan 't einde
voorzien van een paar katrollen, in aanraking
met het voorwerp dat gestompt zou worden.
Door den vorm dier armen, in verband met
genoemde katrollen, zal de stoot niet veel
schade doen, terwijl het dier zelf er door
wordt getroffen, daar, naarmate de stoot ge
noemde armen omhoog of omlaag duwt, een
rij scherpe punten het dier in voorhoofd of
nek dringt, zonder echter gevaar voor ket
leven van het beest op te leveren. Hinderlijk
by ket grazen of anderszins zal ket niet al
te zeer zyn, zoodat men het gerust in de
weide op den kop van het rund kan laten,
waardoor men tevens verhindert, dat ket dier
de tuinwallen enz. vernielt.
Vooral voor Btierenkouders en hen, die ziek
moeten belasten met ket vervoer van somtyds
vry woeste runderen, is zeker de aanschaffing
er van zeer aan te raden. Door het gebruik
er vab verschaft men ziek ongetwyfeld eenige
meerdere zekerheid en is de kans op ongelukken
zeer verminderd.
Volgens een keien door ons ontvangen
bericht is by de Cocksdorp een nog versch
ïyk aangespoeld. De linkerhand is voorzien
VAn een anker, terwyi het roode hemd gemerkt
is K. B. Niet onwaarsebyniyk is het een
der verongelukten der blazerschuit T. X. 149
nl. K. Boon van den Hoorn.
De Cocksdorp, 16 Aug. Als eene byzonder-
heid deelen wy mede, dat het Nederlandsehe
sehip„Zuiderzee" bevaren door kapitein G. Dros,
e?n zooa van den heer P. Dros Az. alhier,
het eerste zeeschip is, dat eenige dagen geleden,
door ket pas geopende Dortmund Ems-kanaal
is gevaren.
Het schip was geladei met gezaagd hout,
kwam van Koningsbergen (Oostzee) en was
beBtemd naar Munster in Westfalen.
Oodbsohild, 17 Aug. Alweer is uit onze
visscherswereld een droeve ramp te melden.
Terwyi de blazerscbuit T. X. 149 zich in
de nabykeid van het vuurschip van Terschel
ling bevond, nam de wind allengs tot een
krachtige bries toe en werd de toestand der
zee zeer onstuimig. De opvarenden, C. Burger
van Oosterend, T. Boon van den Burg en
K. Boon van den Hoorn, besloten naar de zee
gaten te Btevenen.
Een stortzee trof de schuit, dc stuurreep
brak en Burger met den jongsten, de derdeman
K. Boon, werden buiten boord geslingerd,
waar zy jammeriyk in de diepte moesten
wegzinken.
Ieder heeft deernis met de ongelukkige
familiëc, vooral ook met de nog jonge weduwe
van Burger en hare drie kindertjes. De ver
ongelukte zoon van C. Boon, te dei Hoorn,
telde pas zestien jaren. Onze vimkers zQi
d,
oop
:tit
irzs
Mk!
)kl;
the.
i zi
<Iap
:rr.
:ere
tie1
leti
i hi
>r i
zon
TEXELSCHE COURANT.
a,i
ent
gei.
rei:
om
VU I.'