N°. 1249. Zondag 20 Augustus. A". 1899. Nieuws- en Advertentieblad. Binnenland. da en rid Dit klad verschijnt Woensdag- en Zaterdagavond. AbenntmtHieprpi per S maanden Voor na* Busa 80 Cts. France per poei door go- hooi Nmnaaxn 45 Cts. Naar Axbbika on andere landen mot vorhooglng dor porto's. Advertenties vóór 19 nnr op den dag der Uigave. Prüi der Advertentien Van 1 tot S rogols 80 Cta. - Iodoro rogol moor 8 Ots. toette lettor» on Vignetten worden naar plaatsrnimto borokond. Bswlsnnmmort 8 Ots. psr nnmmor. ABONNEMENTEN en ADVERTENTIËN worden aangenomen bij de üitgmrt LANGEVEL® ES ROOII, Parkitraat, Bono or Tixel TEXEL, 19 Augustus 1899. ebt Voor de gisteren ten Raadhuize alhier gehouden D, aanbesteding van brandstoffen voor de O. L. ^Scholen in deze Gemeente en voor het Raadhuis etWas ingeschreven door 5 personen namelijk ootroor pereeel I door de heeren J. Jae. Rab r«;e den Burg voor f 61.45* en door den heer Vris Wuis te Oudesehild voor f 72. Voor idtJereeel II door de heereaP. Vos voor f221.71, e iA.ris Wuis voor f 218 beiden te Oudesehild lhen P. J. Bruin te dsa Burg voor f 209.75*. line/oor pereeel III door de heeren P. Vos voor >pi' 118.59, P. J. Bruin voor f 122 en Aris Wuis e troor f 106*. Voor perceel IV door de heeren ed?. Vos voor f 111.10 ea Aris Wuis voor f 111*. re» Voor de pereeelen II, III en IV werd in- jesehrevea door de heer Ki. Gz. Brouwer te estOndeschild voor f 437. lood Pereeel I is brandstof voor het Raadhuis, uil Perceel n is brandstof voor de seholen te ien Burg, de Koog en de Waal. en. Pereeel III is brandstof voor de seholen te liMen Hoorn, Oosterend en Oudesehild. Pereeel IV is brandstof voor de seholen in ordfjierlaad en Oost. 1,cï Aan deze inschrijvers werd de levering 1 elI:egund. 't Was schoon weder Woensdag j.!., wat enj'elen niet verwacht hadden na het onweer J ,.an den vorigen avond. Toch moet het hieraan 1 ïegesehreven worden, dat niet meerdere per- „iipaea het toehtje naar Vlieland hebben mede- •maakt. mo: 15 onderwijzeressen en onderwijzers, bene' >kt(MS 008 klein getal andere passagiers, waar* 7i,inder een Duitsehe sehool inspeeteur, waren eP ket aangegeven uur op de haven aanwezig a vertrokken te 7,15 uur met den sterken lccc® zeewaardigen stoom-schelpenzuiger „De Cbitoop" thans zoo goed mogeiyk en zeer vol* oende tot passagiersboot ingericht, 't Was ctedgsnstroom, waardoor de overtocht tot 11 uur sr oflurde, doeh door gezellig gekout als anderszins gifiBt men den tijd te korten en ongetwijfeld slevMoot ieder van het heerlijke zeetochtje, t gi By aankomst te Vlieland, waar men hartelijk itvangen werd door den Burgemeester, tevens wljinondissements-SchooIopziener, en vele ande- werd al spoedig medegedeeld, dat ook de J' ïderwijzers van Tersehelling aanwezig waren, irgezeld door den Burgemeester en eenige aadsleden dier Gemeente, alsmede door 160 idere personen. Een ea ander gaf eene igewone drukte op het kleine dorp, dat er '®r 8#t uitziet en daardoor een aaigenamen «ruk op de onbekenden maakt. De onderwyzers(essen) der drie eilanden ïreenigden zich voor eenigen tijd in het keurig gericht k ötel van den heer Meyer en werden p^idaar, benevens de Burgemeester en de leden vï* dlB vaB Terschelling, ook die van vueiind, en bovengenoemde Inspecteur door «en Arr.-Schoolopziener, den keer Veenkoven, hartelijk welkom geheeten in de eerste ver gadering van ket Arrondissement „Texel." De Voorzitter stelde ziek voor, dat deze vergadering slechts kort zou duren, opdat men ziek meer kon wijden aan gezellig samenzijn. Door den heer Van Ree, hoofd der Sehool te Vlieland, werd hierna een korte doeh zeer belangrijke lezing gehouden over „Onderwijs in Natnurlijke Historie in de lagere school," waarin vooral gewezen werd op het groote nut van dit vak en op het belangrijke van schooltuinen. Aan het einde werd de spreker luide geapplaudisseerd. i Nadat nog enkele mededeelingen gedaan I waren en bijna alle aanwezigen zich hadden aangegeven voor den te 8 uur te houden ge- meenschappelijken maaltijd, werd een wandel tochtje gemaakt door het dorp en door de duinen naar ket keurig ingerichte badpaviljoen, dat dit jaar door vele vreemdelingen bezoekt wordt. Een bezoek werd gebracht aan het schoolgebouw, dat Betjes is ingericht en van uitstekende leermiddelen is voorzien, waaruit blijkt, dat het onderwijs te Vlieland mag deelen in de gunst en de liefde niet alleen van den Burgemeester-Schoolopziener, maar ook van den Raad. Aan het gemeenschappelijk dit namen deel ongeveer 40 personen, waaronder enkele par ticulieren. De verschillende gerechten, zeer goed toebereid, werden met smaak genuttigd doeh niet alleen valt te roemen over de goede tafel in fcötel M^yer, ook de bediening is er boven lof verheven. Gedurende en na den maaltijd werd menig hartelijk woord gesproken en jammer werd ket gevOBden, dat men reads weer zoo spoedig scheiden moest. Alvorens uiteen te gaan, deelde de Schoolopziener mede, dat hij in het volgend jaar eene dergelijke bijeenkomst op Terschelling wen sekt te houden, doek deze dan twee dagen zal duren. Ea allee, die thans medegisgen, zullen ook ongetwijfeld dan weder van de party zy« en te denken is het, dat ook vele anderen zullen worden opgewekt om een dergeiyk reisje mede te maken. Tot aan de stoomboot werd men uitgeleid door velen en na een hartelijk afscheid werd de terugtocht, die eveneens door heerlijk weder begunstigd werd, aanvaard. Te ruim 8 uur landde men weder in de haven. Een openlijk woord van daak mag zeker gebracht worden aan den heer Veenhoven, voor de uitstekende maatregelen tot ket wel slagen van dit tochtje geionen, doch een dankwoord komt ook toe aan zoovele andere bewoners van Vlieland voor de vriendelijke ontvangst, waarover door allen met lof ge sproken wordt, inzonderheid ook aan den kapitein, den heer Van der Wal en de overige bemanning van „De Hoop" voor de goede zorgen aan de passagiers betoond. Door een veehouder alhier, de heer W. C. Eolman, werd een toestel uitgedacht, dat zeker vooral tkaus au het ongeval, den heer Brans overkomen, nog zoo kersversch in het geheugen ligt, veler aandacht zal trekken en dan ook naar onze meening die belang stelling ten volle waard is. Op aanwijzing en volgens model van bovengen, heer werd het toestel vervaardigd op de werkplaatsen van de firma Stoel en Zoon te Alkmaar; het is zoodanig ingericht, dat het op gemakkelijke wijze kan worden bevestigd op den kop van een of ander rund en kan zeker in ruime mate verhinderen, dat ket dier door middel van de horens schade aanricht. Mocht ket namelijk stooten, dan komen een paar voor uitstekende armen van 't toestel, aan 't einde voorzien van een paar katrollen, in aanraking met het voorwerp dat gestompt zou worden. Door den vorm dier armen, in verband met genoemde katrollen, zal de stoot niet veel schade doen, terwijl het dier zelf er door wordt getroffen, daar, naarmate de stoot ge noemde armen omhoog of omlaag duwt, een rij scherpe punten het dier in voorhoofd of nek dringt, zonder echter gevaar voor ket leven van het beest op te leveren. Hinderlijk by ket grazen of anderszins zal ket niet al te zeer zyn, zoodat men het gerust in de weide op den kop van het rund kan laten, waardoor men tevens verhindert, dat ket dier de tuinwallen enz. vernielt. Vooral voor Btierenkouders en hen, die ziek moeten belasten met ket vervoer van somtyds vry woeste runderen, is zeker de aanschaffing er van zeer aan te raden. Door het gebruik er vab verschaft men ziek ongetwyfeld eenige meerdere zekerheid en is de kans op ongelukken zeer verminderd. Volgens een keien door ons ontvangen bericht is by de Cocksdorp een nog versch ïyk aangespoeld. De linkerhand is voorzien VAn een anker, terwyi het roode hemd gemerkt is K. B. Niet onwaarsebyniyk is het een der verongelukten der blazerschuit T. X. 149 nl. K. Boon van den Hoorn. De Cocksdorp, 16 Aug. Als eene byzonder- heid deelen wy mede, dat het Nederlandsehe sehip„Zuiderzee" bevaren door kapitein G. Dros, e?n zooa van den heer P. Dros Az. alhier, het eerste zeeschip is, dat eenige dagen geleden, door ket pas geopende Dortmund Ems-kanaal is gevaren. Het schip was geladei met gezaagd hout, kwam van Koningsbergen (Oostzee) en was beBtemd naar Munster in Westfalen. Oodbsohild, 17 Aug. Alweer is uit onze visscherswereld een droeve ramp te melden. Terwyi de blazerscbuit T. X. 149 zich in de nabykeid van het vuurschip van Terschel ling bevond, nam de wind allengs tot een krachtige bries toe en werd de toestand der zee zeer onstuimig. De opvarenden, C. Burger van Oosterend, T. Boon van den Burg en K. Boon van den Hoorn, besloten naar de zee gaten te Btevenen. Een stortzee trof de schuit, dc stuurreep brak en Burger met den jongsten, de derdeman K. Boon, werden buiten boord geslingerd, waar zy jammeriyk in de diepte moesten wegzinken. Ieder heeft deernis met de ongelukkige familiëc, vooral ook met de nog jonge weduwe van Burger en hare drie kindertjes. De ver ongelukte zoon van C. Boon, te dei Hoorn, telde pas zestien jaren. Onze vimkers zQi d, oop :tit irzs Mk! )kl; the. i zi <Iap :rr. :ere tie1 leti i hi >r i zon TEXELSCHE COURANT. a,i ent gei. rei: om VU I.'

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1899 | | pagina 1