N°. 1601. Zondag 14 December. A0. 1902. Nieuws- en Advertentieblad. Binnenland. Dit blad verschflnt Woensdag- en Zaterdagavond. Advertentiën vóór 10 nor op den dag der uitgave ABONNEMENTEN en ADVERTENTIËN worden aangenomen bij de Uitgevers LANQ-EVELD DE ROOLJ, Parkstraat, Bueg op Tbxel GEVONDEN VOORWERPEN. TEXEL, 13 December 1902. Van onderstaand artikeltje, toegezonden aan een der dagbladen, werd ons welwillend afschrift verleend tot opname in ons blad. DOOR IJS INGESLOTEN. Texel, December 1902. 't Is volop win ter. Dat is zeker geen nieuwigheid, wan neer ik dit neerschrijf, want 't zal bij U in de hoofdstad des Rijks wel niet veel anders zijn, ook daar gevoelt men zeker wel de koude en de ongemakken welke het winter weder met zich brengt, maar toch is dat niet te vergelijken met de ongemakken welke de winter voor ons, eilandbewoners alzoo bezorgt. Dat geldt evenwel niet voor allen; voor velen is enkel de koude temporatuur het ongemak van den winter, plus moeilijk to begane wegen, als ook eene mogelijke prijs- verhooging van levensbenoodigdheden, indien men daarvan niet bijtijds een goeden inslag heeft kunnen doen - overigens heeft de win ter voor hen die ik bedoelde, slechts deze schaduwzijde, dat het gestaakt verkeer van vreemdelingen een zekere stilte teweegbrengt. „Texel door ijs ingesloten", is voor hen dan ook volstrekt geen benauwend denkbeeld. Doch dat is niet voor allen zoo;—behalve de categorie personen, welke ik hierboven schetste, zijn er tal van anderen, voor wien het „ingesloten door het ijs" inderdaad een zeer groot ongemak is. Niet in dien geest zooals wellicht velen uwer lezers, welke steeds aan den vasten wal gewoon zijn, zich dat „ingesloten door het ijs" wellicht zouden denken als zouden b.v. de ijsschotsen om het hoekje van de deur liggen, neen, die gedachte zou wel wat overdreven zijn, maar het verbreken der communicatie, tot zelfs het postverkeer, dat bevat het grootste on gerief en dat is waarlijk erger dan men wel vermoedt voor mannen van zaken, voor amb tenaren en voor allen, die öf bloedverwanten aan den vasten wal hebben öf op andere wijze daarmede in betrekking staan, voor hen is het „ingesloten door ijs" wel eens een benauwende gedachte. En zulk een toestand viel als Sint Nico- laas-surprise ons dit jaar ten deel 't Was Vrijdagmorgen, de vijfde van Win termaand, toen den volke werd verkondigd, dat de stoomboot „Ada" hair dienst moest staken, tengevolge het ijs; die tijding viel nog kouder op het lijf dan de koude alreeds was, want dat beteekende de eenige com municatie verbroken, en wat dat wil zeggen daarvan kan ieder lezer zich zeker wel een denkbeeld maken, temeer als men weet, dat reeds de invallende winter van medio Novem ber, ons beroofde van elke aanvoer per gewone scheepsgelegenheid, van levensbenoodigdhe den, etc., welke tot vulling der voorraadschu ren nog zoo dringend noodig was. Van dien dag af (Vrijdag) wordt de com municatie per ijsvlet onderhouden, voorna melijk ten dienste der posterijen, van welke gelegenheid particulieren ook wel eens kunnen profiteeren en dat dan ook wel doen, niet tegenstaande de groote kosten welke daar van het gevolg zijn. Toch, hoe goed de flinke bemanning van de ijsvlet zich weert, weet het meermalen te gebeuren dat een geheele dag, somtijds in twee dagen ('t heeft nog wel eens langer geduurd) ons geen postverzending bereikte, en zoo was het ook nu alreeds in den aan vang van Wintermaand. Beroerde toestand, zult ge wellicht zeggen, en dan hebt ge de toestand met goede woorden geschetst. Doch wat daartegen te doen Een verbeterde communicatie in het leven roepen. Of daartoe gelegenheid bestaat? Ik bon geen man die in deze als specialiteit zou willen gelden, doch iemand met een gewoon leekenverstand, en dan zou ik zoo meenen dat een kortere verbinding van de vaart per stoomboot, dan tot heden geschiedt, daar aan alreeds veel ten goede zou komen. Bij de dienst met de ijsvlet zoekt men den kortst mogelijken afstand, en steekt men af vanaf het Horntje, hetwelk in lijnrechte verbinding met den Helder, in gewone omstandigheden wellicht een kwart uur zal vorderen, bij ijs gang natuurlijk veel meer. De gewone dienst met de „Ada", traject Holder-Oudescliild, vordert gemeenlijk 40 minuten, dat geeft dus aanmerkelijk verschil, waarbij nog komt, dat, hoe flink de beman ning der boot ook mag wezen, de communi catie op die route eerder zal zijn gestremd dan eene eventueele dienstlijn vanaf het Horntje naar den Helder. Gjj vindt het dwaas en vraagt wellicht, waarom wordt dan niet van de kortere maar wel van die langere lijn gebruik gemaakt? Och, zeer eenvoudig, voor die kortere route vindt de boot geen aanlegplaats, voor de lan gere lijn te Oudeschild eene haven, die echter altijd en immer wordt uitgekreten, als te zijn een onding, geheel onvoldoende, te klein voor onze uitgebreide visschersvloot, vaak te ondiep voor groote vaartuigen. Opzichtens die haven hoort men dan ook steeds klaagliederen en wordt met de Gemeen te vaak Rijk en Provincie te hulp geroepen tot verbetering van den onhoudbaren toe stand. Bij meer dan eene gelegenheid laat Rijk of Provincie zich dan wel eens verbidden en dan gaat men volijverig aan het werk, op dezelfde wijze als iemand doet die een oud ondoelmatig gebouw bezit, om door een plankje hier, een steentje daar, een verfje en zoo meer, daaraan een meer comfortabel aan zien te geven, zonder dat evenwel het dege lijke, het practische er iets op verbetert. Zoo iets kan men zich nu denken van een schacheraar in huizen, waartegen de wet somtijds nog zou waken, maar dat dezelfde tactiek wordt gevolgd door administratieve lichamen, dat is toch zeker wel wat gek. Ge vindt zulks wellicht ook vreemd doch laat ik U inlichten, dat, naar men beweert, op de bestaande haven nog steeds eenige schuld ligt, tengevolge waarvan niemand dezelve wil naasten, bevreesd dat daarmede ook de bestaande schuld zou worden genaast, en zoo blijft men maar steeds aan het prut sen en nog niet eens half werk doen, ten nadeele van de bevolking van een eiland dat niet de minste van onze eilanden is en op verschillend gebied waarlijk niet onbeteeke- nend. Veel kleinere eilanden zijn bedacht met rijkshavens, flink en afdoend ingericht, en hier sukkelt men metternauwernood half werk. Geen wonder, dat men ook hier wil afstu ren op het bekomen van eene flinke Rijks haven en zou men daardoor eene kortere route kunnen bewerkstelligen, 'k zou meenen we zouden daarmee zeer zijn gebaat. Allicht dat een ondernemend man, wanneer de bestaande of een andere goede stoomboot- dienst naar die verkorte route werd verlegd, zich zou aangorden om van daar uit eene tramlijn in het leven te roepen naar het 1 hoofddorp, hetgeen door de mogelijk niet zoo groete kosten voor landonteigening zeker nog wel loonend zou zijn, temeei daar een moge lijk veelvuldiger en drukker verkeer zulks zeer in de hand zou werken. En daar moet het op aan in onzen tijd De totstandkoming van havens, tramwegen, sluizen en dergelijken wordt door Rijk en Provincie allerwege in de hand gewerkt waar daaraan behoefte heet te bestaan, en wij leven hier ten dien opzichte nog weinig beter dan een kwart eeuw geleden, 't Is treurig maar waar. Die desolate toestand houdt alles tegen, niet slechts de gewone gang van zaken, doch 't houdt ook tegen de oprichting van fabrie ken en dergelijke ondernemingen, waarvoor op ons eiland zooveel terrein beschikbaar is. Wie zal zich aangorden om in deze eens een krachtig woord mede te spreken Naar uit achterstaande advertentie zal blijken, zal de werkverschaffing, uitgaande van de Tex. IJsclub, Maandag a. s. worden aangevangen. Dat in verband daarmede de ingezetenen zullen worden uitgenoodigd hunne flnancieele steun te verleenen, vermeldt de zelfde advertentie Wij meenen daarop bijzonder de aandacht te mogen vestigen, opdat de commissie een welwillend gehoor moge vinden, wanneer zij eerstdaags bij de goê gemeente zal aankloppen om den ge- wenschten steun. Aan dit bericht kunnen wij nog toevoegen dat het bestuur der IJsclub voornemens is binnen eenige dagen een wedstrijd op schaat« sen te organiseeren, TEXELSCHE COURANT. Abonnementsprijs per 3 maanden Voor den Burg 30 Cts. Franco per post door ge heel Nederland 45 Cts. Naar Amerika en andere landen met verhooging der porto's. Prigs der Advertentiën Van 1 tot 5 regels 30 Cts. Iedere regel meer 6 Cts. Groote letters en Vignetten worden naar plaatsruimte berekend. Bewijsnummers 2 Cts. per nummer. Gedeponeerd ten Raadbuize een pelerine en twee zwarte gebreide hinder wantjes. Besmettelijke ziekte Roodvonk. De BURGEMEESTER van Texel Kennisgenomen hebbende van het feit, dat zich in deze Gemeente verscheidene gevallen van Roodvonk hebben voorgedaan Geeft den ingezetenen in ernstige overweging ter zoo mogelijke voorkoming van verdere ver spreiding dier besmettelijke ziekte, het binnen treden van besmette woningen en het in aanraking komen met voorwerpen af komstig uit clie ivonin- gen zoo veel mogelijk te vermijden en verder om melk voor het gebruik goed te koken. Wordende hierbij tevens de aandacht gevestigd op art. 8 der wet van 4 Dcc 1872 Stbl. 134, en daarvan in het bijzonder de laatste alinea, luidende art. 8 als volgt: „Het is verboden, lijders aan eene besmet telijke ziekte te vervoeren, of te doen ver boeren, behalve in de gevallen in deze wet „aangewezenzich, daaraan lijdende, naar „eene andere plaats te begeven voorwerpen „die in aanraking waren met lijders of over ledenen aan eene besmettelijke ziekte of „daarvan afkomstig, te vervoeren, te doen „vervoeren, ten geschenke ol in gebruik te „of te doen nemen, tenzij na ontsmetting vol- „gens art. 25: door onvoorzichtigheid of achte- loosheid gevaar van besmettingdat voorzien kon worden, voor anderen te doen ontstaan Overtreding van art. 8 wordt gestraft met geldboete van ten hoogste f25,ofmetgevan- gonisstraf van ten hoogste drie dagen. Texel, 28 November 1902. Do Burgemeester voornoemd, H. W. DE JONCUEERE. R A A D S V E R G A I) ERIN G. De BURGEMEESTER der Gemeente Texel: Gelet op art. 41 der Gemeentewet; Brengt, naar aanleiding daarvan, ter kennis van de ingezetenen, dat eene vergadering van den Raad door hem is belegd op Woensdag, den 17 December 1902,'s morgens lO'/aureninde daarvoor bestemde zaal ten Raadbuize dezer Gemeente. Texel, 13 December 1902. De Burgemeester van Texel, H. W. DE JONCHEERE. Tc behandelen onderwerpen: I. Mededeelingen. Ingekomen stukken. II. Benoeming 2 loden en 1 regentes Alge meen Armbestuur (periodieke altreding.) III. Benoeming 2 regenten en 1 regentes Alge meen Weeshuis (periodieke altreding.) I\. Suppletoire begrooting dienst 1903. V, Suppletoir kohier Hondenbelasting dienst 1902.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1902 | | pagina 1