N°. 1763.
Donderdag 14 Juli 1904.
17de Jaargang
Nieuws- en
Advertentieblad.
Voorheen en thans.
Dit blad verschflnt Woensdag- en Zaterdagavond.
Advertentiën vóór 10 uur op den dag der uitgave
ABONNEMENTEN en ADVERTENTIËN worden aangenomen bij de Uitgevers LANGEVELD DE ROOIJ, Parkstraat Bübö op Texel.
RAADSVERGADERING.
De Burgemeester der Gemeente Tex el,
Gelet op art. 41 der Gemeentewet
Brengt naar aanleiding daarvan, ter kennis
aan de ingezetenen, dat eene vergadering van
den Gemeenteraad is belegd op Zaterdag den
16 Juli 1904, des vóórmiddags te lO'/i uur, in
de daarvoor bestemde zaal ten Raadhuize dezer
Gemeente.
Te behandelen onderwerpen;
Burgemeester en "Wethouders der Gemeente
TEXEL brengen ter openbare kennis, dat ter
Gemeente-Secretarie ter inzage ligt een verzoek
met bijlagen van de American Petroleum Com
pany, Agentschap Amsterdam te Amsterdamom
VERGUNNING tot het maken van eene in
richting (Tank) voor opslag van geraffineerde
petroleum op het perceel kadastraal bekend in
Sectie D, no. 2251.
Op Maandag, den 25 Juli 1904, des middags
te 12 uren, zal ten Raadhuize gelegenheid
bestaan om bezwaren tegen dit verzoek in te
brengen en deze mondeling en schriftelijk toe
te lichten.
Zoowel de verzoeker, als zij, die bezwaren
hebben, kunnen gedurende drie dagen, vóór het
bovengemelde tijdstip, op de Secretarie der Ge
meente kennis nemen van de ter zake inge
komen schrifturen.
Texel, den 11 Juli 1904.
Burgemeester en Wethouders voornoemd,
De Burgemeester,
H. W. DE JONCHEERE.
De Secretaris,
A. LANGEVELD 1. s.
Schietoefeningen op de Hors te Teiel.
Blijkens van den Heer Schout-bij-nacht Direc
teur en Commandant der Marino ontvangen
mededeeling, brengt de Burgemeester van Texel
ter algemeene kennis,
dat deze maand vermoedelijk te beginnen en
vervolgens in volgende maanden Schietoefenin
gen zullen gehouden worden op de Hors, waar
bij gevuurd zal worden met gevulde granaten
van 7,5 c.M., gewicht 5,85 K.G., gevulde gra
naten van 5 c.M., gewicht 1,75 K.G. en gevulde
granaten van 3,7 c.M,, gewicht 0,5 K.G., in
Noord-Westelijke en West-Noord-Wostolijke
richting, zoodat do geheole nors, zoover deze
zich om de Noord en West uitstrekt, zoomede
het Noordergat en het Noord-Oostelijke deel
van do Onrust onveilig moet geacht worden op
de dagen dat dezo schietproeven gehouden wor
den, zullende op die dagen ter waarschuwing
oen zwarte bal geheschen worden aan oen staak
op don kop van den Stuifd(jk.
Tevens wordt do ernstige raad gegeven, eventueel
niet gesprongen granaten niet aan te rakkn of
te transporteeren en mochten dergelijke hierbovon
aangeduide projectielen gevonden wordeD, daar
van onmiddellijk aan hem, Burgemeester kennis
to geven.
Texel, don 3 Juni 1904.
De Burgemeester voornoemd,
H. W. DE JONCHEERE.
SCHAPENM ARKTEN.
BURGEMEESTER en WETHOUDERS van
Texel brengen ter kennis van belanghebben
den, dat er gelegenheid bestaat tot het bespreken
van hokken op de markten, tegen betaling van
5 cents per vijftiental schapen of gedeelte
daarvan.
De aangiften kunnen worden gedaan ter
Gemeente-Secretarie in de gewone bureau-uren
(van voormiddags 9 tot 's middags 2 uur) of
intijds bij den marktmeester.
In het belang eener goede regeling der markt
wordt den ingezetenen dringend verzocht, zooveel
mogelijk vooraf de noodige hokken te bestellen.
Texel, den 9 Juli 1904.
Burgemeester en Wethouders voornoemd,
H. W. de Joxcheere, Burgemeester.
A. Langeveld Lo. Secrs.
Middelen van vervoer. Vreemdelingenverkeer.
j-Een woord aan allen
Er is een tijd geweesi, ouderen van dagen
weten er nog van te spreken, dat het eene bij
zonderheid was, wanneer een vreemdeling zich
bewoog door de kom van eenig dorp, en de
straten doorwandelde; de gordijntjes werden
dan op zijde geschoven en met verbazing werd
zoo iemand aangegaapt, alsof h(j een wonder -
mensch ware.
'tWas zeker in denzelfden tijd, toen het als
eene stoute onderneming werd beschouwd, wan
neer iemand zich van zjjne woonplaats begaf
naar eene eenigszins verwijderde plaats, 'tzij
h(j zich daar voor goed ging vestigen of er
slechts tijdelijk vertoefde.
Dat was in de dagen, toeri men door gemis
van haast ieder comfortabel vervoermiddel, wel
genoodzaakt was zich maar stillekens bij honk
te houden en zich te vergenoegen met hetgeen
in de omgeving was te verwerventoen men
als het ware nagenoeg geen gemeenschap hield
met- af kennis kreeg van hetgeen buiten de
veste eener stad of de kom van eenig dorp
plaats vonddat was de goede oude tjjd,
waarop nog zoo menigmalen wordt geteerd.^
Die goede oude tijdhij is voorbij gegaan
en willens of onwillens heeft ieder moeten
mededoen aan de wisseling, welke de tijdgeest
heeft aangebracht. Dat zulk medegaan niet
altijd met veler instemming geschiedde, zullen
wij zeker niet behoeven aan te toonen waarlijk
't is nog zoo heel lang niet geleden dat men
vreesde de publiciteit welke werd gegeven aan
goede tijden in eenig bedrijf, omdatnu ja,
omdat men vreesde dat op die gunstige berichten
vreemden zouden afkomen om als het ware
als roofdieren te azen op de voordeelen welke
waren behaald.
Zooiets is niet vrij te pleiten van egoïsme,
maar toch, 't kwam voor, en 't bewees hoe
moeielijk men zich wist los te maken van dat
oude, hoe men strijd voerde tegen de begrippen
van den nieuweren tijd, tegen den tijdgeest
een strijd die zich steeds zal blijven openbaren
tegen elke nieuwigheid welke de wereldhervor
ming op het programma brengt.
't Zal niet baten, evenmin als het tot nu toe
hoeft mogen baten den strijd aan te binden
tegen het „voorwaarts" wat de tijdgeest doet
hooren.
De goede oude tijd is voorbij,we moeten mede
met den nieuweren tijd.
Of die nu zooveel beter is Och, de meeningen
zullen daarover zeker nog al verschillen, en zelfs
iemand niet zoo erg achterlijk in leven en
begrippen, zegt niet onmogelijk; 't gaat wel wat
snel."
Doch hoe het zij, die nieuwere tijd heeft veel
goeds gewrocht.
't Was de stoom, die hier het groote woord
sprak. De toepassing der stoom als drijfkracht
voor vaartuigen en voertuigen, riep in het leven
stoombooten en stoomwagens (de spoorwegdienst)
en opende een tot toen ongekend middel van ge
meenschap, waarvan de voordeelen zich al spoe
dig dedig gevoelenwat in afzondering leefde
werd opgezocht, 't geen daar werd geproduceerd
en voortgebracht, werd voor goede prijzen aange
kocht en naar elders vervoerd omdat de gelegen
heid daarvoor zoo gemakkelijk was; wederkeerig
werden naar de in afzondering wonenden voort
brengselen gebracht aan hen onbekend, en zoo
ontstond bij het gemakkelijker verkeer tevens
eene kennismaking en waardeering, welke beide
partijen aangenaam en zeker niet onvoordeelig
was. Dat was de vrucht welke de stoomkracht
bezorgde.
En die stoomkracht breidde zich voortdurend
meer en meer uit't werd het middel tot eene
gemakkelijker verplaatsing van de eene plaats
naar de andereafstanden verdwenen, stad en
dorp werden als 't ware door een ijzeren baan
aaneengehecht, en dank dat gemeenschapsmiddel
verdween veel bekrompenheid, waarin vele achter
hoekers jaren lang hadden verkeerd.
Nog steeds breidt het spoorwegnet zich uit,
't is nog niet te voorzien, dat daar vooreerst een
einde aan zal komen, zelfs de meest achterlijke,
oudorwetsche, stijfhoofdigste onder de stijfhoof-
digen zal moeten gedoogen dat de stoomkracht
zijn omgeving in beslag neemt.
Een gevolg van die gemakkelijker verplaatsing
is een voortdurend drukker verkeer van men-
schen die óf voor zaken óf voor genoegen van
de aangeboden gelegenheid gebruik maken.
En alsof dat nog niet genoeg ware, wordt dat
verkeer niet weinig in de hand gewerkt door
een mede door den nieuweren tijd uitgevonden
middel van vervoer, de fiets of wel rijwiel,
waarbij ook al de stoom een woordje begint
mede te spreken en waaruit een reizen en trekken
is ontstaan waarvan men zich ternauwernood
een denkbeeld kan maken het doet uithuizig
heid ontstaan zegt menigeen, en wij wagen niet
het tegen te spreken, doch een feit is het, dat
hdt bestaat, en met dat feit hebben wij rekening
te houden.
Is het wonder dat men in vele plaatsen zulks
gevoelt en dat men tracht den vreemdeling tot
zich te trekken Immers, neen, niet waar
Men ziet daar de voordeelen welke zulke be
zoekers kunnen teweegbrengen en men beijvert
zich om het den bezoekers zoo aangenaam
mogelijk te maken. Hoe dat hangt af van de
plaats, welke het betreft, en naar hetgeen dooi
de commission tot bevordering van vreemde
lingenverkeer wordt aan den hand gedaan.
Ook ons eiland trekt voortdurend meer be
zoekers, nu eens is het een gezelschapje fiets
rijders, dan weder eenige plantenzoekers, eier-
zoekers, bewonderaars van vogels en hunne
nesten, jagers op wild, en dergelijken, die een
tocht over het eiland maken.
En nu noemden wij nog niet de kooplieden
van vee en andere zaken, die zoo menigmalen
op het eiland wederkomen, zoomede enkele fa-
miliën uit den vreemde, welke zoo nu en dan
hier eenigen tijd vertoeven.
Ook die bezoeken zijn een gevolg van de ver
beterde vervoermiddelen, van den nieuweren
tjjd, en strekken tot voordeel; want wie zal het
loochenen dat het gemakkelijker verkeer om naar
hier te komen, en de betere en vlugger gelegen
heid tot verscheping, niet van invloed zijn op
den handel? Men ziet het op onze lammeren-
markton, waar vroeger die handel aan weinigen
TEXELSCHE COURANT.
Abonnementsprijs per 3 maanden
VooO den Burg 30 Cts. Franco per post door ge
heel Nederland 45 Cts. Naar Amerika en andere
landen met rerhooging der porto's.
Prijs der Advertentién
Van 1 tot 5 regels 30 Cts. Iedere regel meer 6 Cts.
Groote letters en Vignetten worden naar plaatsruimte
berekend. Bewijsnummers 2 Cts. per nummer.
I. Mededeelingen. Ingekomen stukken.
II. Aanbieding Gemeenterekening 1903.
III. Idem rekening Algemeen Armbestuur 1903.
IV. Vaststelling kohier schoolgeld 3de kwartaal en
suppletoir-kohier 2de kwartaal.
V. Onttrekking grond a/d openbaren dienst a/d Koog
en verkoop aan C. Kuip aldaar.
VI. Wijziging Bouw- en Woningvorordening.
VII. Vaststelling verordeningen helling en invorde
ring schoolgeld voor het Herhahngsonderwijs.
VIII. Voordracht 2 leden v/h College van Zetters.
IX. Benoeming ambtenaar belast met bediening
telefoon-kantoor te Den Hoorn.
X. Benoeming klokkenist te Den Hoorn.
XI. Benoeming Gemeente-Secretaris.
INRICHTINGEN,
welke gevaar, schade of hinder kunnen
veroorzaken.