N°. 2057.
Donderdag 6 Juni 1907.
20ste Jaargang
Nieuws- en
Advertentieblad.
Binnenland.
Van week tot week
Dit blad verschijnt Woensdag- en Zaterdagavond
Advertentiën vóór 10 uur op den dag- der uitgave.
ABONNEMENTEN en ADVERTENTIËN worden aangenomen bij de Uitgevers LA N GEVELD DE ROOIJ, Parkstraat, Burg op Texel.
Herijk van Maten en Gewichten.
Burgemeester en Wetb. van Texel,
maken bekend dat voor deze gemeente
dit jaar de herijk van maten en gewich
ten niet zal plaats hebben.
Texel, 4 Juni 1907.
Burgemeester en Wethouders vnd.
HIDDINGH, Burgemeester.
RUIBING, Secretaris.
KADASTER.
De Burgemeester van Texel maakt
bekend, dat de landmeter van het ka
daster op 10 Juni a.s. en volgende dagen
deze gemeente zal bezoeken tot het doen
van opmetingen van kadastrale verande
ringen.
Texel, den 4 Juni 1907.
De Burgemeester,
HIDDINGH.
BEKENDMAKING
DRANKWET,
Burgemeester en Wethouders der
Gemeente Texel brengen ter openbare
kennis, dat op den 3 Juni 1907, bij hen
is ingekomen een afschrift van een aan
Heeren Gedeputeerde Staten dezer Pro
vincie gericht verzoekschrift van JAN
FLENS wonende te de Koog alhier om
vergunning voor den verkoop van ster
ken drank in het klein alleen aan logeer
gasten in de conversatiezaal van het
perceel, kadastraal bekend Gemeente
Texel, Sectie G. No. 193, en gelegen in
de duinen aldaar.
Binnen twee weken na de dagteeke-
ning dezer bekendmaking kan een ieder
tegen het verleenen van deze vergunning
schriftelijk bezwaren bij Burgemeester
en Wethouders inbrengen.
Texel, den 4 Juni 1907.
Burgemeester en Wethouders voornoemd
De Secretaris, De Burgemeester,
RUIBING.HIDDINGH.
26 Mei 3 Juni.
Reeds eerder hebben we met enkele
woorden melding gemaakt van de elevator
kwestie te Rotterdam en toen niet gedacht
dat de bespreking daarvan nogmaals een
deel van ons overzicht zou opeischen. Toch
is dat het geval want juist in de voorbije
week en inzonderheid de laatste paar dagen,
heeft de kwestie luide van zich doen spreken
en zich doen kennen van haar slechtste
zijde. Ruwe tooneelen toch zijn in de laatste
dagen in de Maasstad afgespeeld, zóó dat
geweld met geweld moest worden gekeerd.
Menigeen zal zich dan ook met eenige
bezorgdheid afvragen wat het einde van
den strijd zal zyn. Bemoedigend zijn de
voorteekenen niet helaas.
'tKan zeker zijn nut hebben dat we hier
een overzicht gevon van de zoo naar voren
tredende elevatorkwestie.
Er bestaat te Rotterdam een Algemeene
Wegersvereeniging die den strijd heeft aan
gebonden tegen de elevators. Onder geen
enkele voorwaarde zyn de leden te bewe
gen met deze te werken. Ze werken daarom
alleen voor de Duitsche importeurs, met
wie ze een contract hebben, waardoor deze
zich verbonden hun graan zonder de hulp
dor elevators te ontvangen en voor een 1Ü0
tal Hollandsche importeurs die zich aan
den eisch der Wegers vereeniging eveneens
hebben onderworpen. Een 9-tal Hollandsche
importeurs echter hebben een contract met
de Maatschappij tot exploitatie van drijvende
elevators en deze zitten nu in de knoei.
Zooveel mogelijk ontvangen ze het graan
met de elevators en anders ongewogen.
Zij zijn het die zich niet gestoord hebben
aan de circulaire der wegers waarin deze
van hen verlangden dat zij zich vóór 28
April j.l. bereid zouden verklaren het graan
op de gewone wijze (dus zonder elevator)
te ontvangen. Yan dien datum af zyn ze
door de wegers uitgesloten en 'tis te be
grijpen dat door hen in overleg met de
elevatorsmaatschappij pogingen werden aan
gewend de benoodigde werkkrachten te
krijgen. Door hen werd toen opgericht
een corporatie van wegers „Volharding"
die bereid waren het graan te wegen wat
door de andere wegers geweigerd werd.
Toen mengden zich echter ook de boot
werkers in de kwestie door te verklaren met
de wegers van „Volharding" niet te willen
werken. Nu moesten er dus bootwerkers
gezocht worden die daartoe wel bereid waren
en om dezen te krijgen vraagt de vereeniging
van stuwadoors 100 vaste werklieden tegen
een vast weekloon van f 18 en emolumenten.
Deze arbeiders verbinden zich echter niet
alleen in het graan te werken maar ook alle
andere werkzaamheden te verrichten die
van hen gevraagd worden. Natuurlijk
beschouwen de bootwerkers deze werk
krachten als onderkruipers en trachten ze
te voorkomen dat er zich personen aan
melden om met de „Volharding" te werken.
Daar hun dit niet altijd gelukt en het
getal van deze z.g. vaste arbeiders steeds
grooter wordt zyn ze tot daden van geweld
overgegaan, door de stuwadoors en de
arbeidswilligen te molesteeren. Deze werden
op een hagelbui van steenen onthaald en
er vielen reeds enkele gewonden. De politie
treedt krachtig tegen de manifestanten op
en eenige keeren reeds dreef ze hen met
de blanke sabel uiteen. Intusschen nemen
de bootwerkers nog dreigender houding aan,
de beweging breidt zich gaandeweg uit en
de autoriteiten beducht op nog ernstiger
rustverstoringen hebben de hulp van hu
zaren moeten inroepen.
By dat alles komt nu nog het feit dat
door de Algemeenen Nederlandschen Zee-
liedenbond de algenleene werkstaking is
geproclameerd voor de Alg. Scheepvaart-Mij
en de andere week- en beurtbooten. Ze
eischen meer loon en betere arbeids voor
waarden.
Deze staking houdt evenwel geen verband
met de elevatorkwestie. Zij omvat de or
ganisaties der matrozen, stokers, machi
nisten en dekpersoneel, in een woord de
equipage der schepen en is alleen gericht
tegen de genoemde Maatschappij en de
beurt- en weekschepen en niet tegen de
vreemde schepen. Ook niet tegen de vaste
Rotterdamsche lijnen als de Holl. Amerika-
lijn, de Batavierlijn en de Rotterdamsche
Lloyd daar by deze de arbeidsvoorwaarden
goed zyn.
Een gevolg van dezo staking is dat tal
van schepen bij gebrek aan equipage niet
konden vertrekken.
Wat de gevolgen van deze staking zullen
zijn is nog moeielijk te voorspellen, maar
het samenvallen daarvan met den elevator-
strijd, zal ongetwijfeld wel niet medewerken
om de rust in de Rotterdamsche haven
spoedig te doen terugkeeren.
Inderdaad het ziet daar niet rooskleurig
uit en de vrees voor ernstige conflicten
lijkt niet geheel zonder grond.
—o—o—o—
Niet alleen in Rotterdam heerscht beroe
ring onder de zeelieden en havenwerkers,
ook uit Frankrijk kwam Zaterdag zeer
onverwacht de tijding van een staking op
zeevaartgebied. En deze bepaalt zich niet
tot een enkele haven maar zoowat alle
groote havens. Te Marseille namen Vrijdag
de inscrits maritimes het besluit tot een
algemeene werkstaking, die niet eerder zal
eindigen dan nadat de regeering hun recht
zal hebben laten wedervaren.
De inscrits zijn de mannen der maritieme
reserve, gereserveerd uit de matrozen der
Handelsmarine en der visscherij. De staking
is gericht tegen de wet die indertijd door
Kamer en Senaat werd aangenomen en de
arbeidsvoorwaarden, pensioen en het aantal
koppen waaruit een equipage mag bestaan,
regelt. De stakers waren daarmede niet
tevreden omdat ze van oordeel waren dat
hun belangen ten bate van die der ieeders
waren verwaarloosd. Ze protesteerden,
wat evenwel niets uitwerkte en toen werd
besloten een algemeene staking voor te
bereiden. Alles werd nauwkeurig in elkaar
gezet, zonder veel opzien te wekken en
toen Vrijdag het besluit viel werkte de
stakingsmachine onverbeterlijk.
Als één man verliet Zaterdag de beman
ning van de schepen in de verschillende
havens hun bodem. Een bewijs van een
goede organisatie der strijdkrachten.
Iets eigenaardigs in dezen strijd is dat
hoog en laag samen gaan. Niet alleen de
matrozen hebben de schepen verlaten maar
ook de officieren en de stuurlui. Dat laat
zich alleen verklaren door het feit dat het
hier geen loonkwestie maar eene van recht
geldt. De stakers vragen een wet waardoor
hun belangen behartigd worden. In dit
opzicht gaat het hun als de wijnbouwers
die ook een wet eischen. Clemenceau weet
dus waarmee hij beginnen kan.
—o—o—o—
Ter afwisseling nu iets over gebeurte
nissen waarbij van staking niet gesproken
behoeft te worden.
De Duitsche journalisten hebben de voorbije
week bezoek gekregen van hun Engelsche
colleges en de samenkomst dezer pers
broeders is stellig niet van belang ontbloot.
Men kent de verhouding tusschen Engeland
en Duitschland en weet dat die nu juist
niet altijd van de vriendschappelijkste is,
een gevolg van den onderlingen naijver
tusschen beide Staten op koloniaal en
handelsgebied.
Meer dan eens hebben de beide naties
in den laatsten tijd vijandig tegenover
elkaar gestaan en zelfs werd nu en dan de
vrees voor een oorlog niet ongegrond ver
klaard. Voor een groot deel moet de schuld
daarvan geweten worden aan de pers, die
in dien strijd tusschen de beide rijken
maar al te dikwijls de strijdklaroen luid
deden schallen. Daarom is het zeker een
geruststellend teeken dat de dienaars van
de Koningin der aarde van beide naties
elkanders vriendschap zoeken. Daardoor
zullen ze elkander beter leeren verstaan
en de vriendelijkheid van het onthaal zal
later wellicht medewerken om bij voor
komende geschillen minder scherp en ver-
dachtmakend elkander te beoordeelen.
Want aan een vriendelijk onthaal ontbrak
het de Engelsche gasten geenszins. De
Duitschers hebben zich uitgesloofd om de
Britten genoegen te bereiden en zelfs Keizer
Wilhelm heeft zich gehaast de Engelsche
journalisten welwillend te ontvangen en toe
te spreken.
—o—o—o—
Ten slotte iets over het Hemelsche rijk
waar het thans alles behalve hemelsch
toegaat. Er komen verontrustende tijdingen
uit China. Er is een opstand van grooten
omvang uitgebroken die inzonderheid in
Zuid-China in de buurt van Hongkong woedt.
Deze opstand is gelijk te stellen met een
formeele revolutie omdat het tegen de
regeering gericht is en gaat uit van de
oud-Chineezen. Men wil de dynastie omver
werpen omdat men de Mandsjoe deputatie
Trias, beschuldigt geen recht op den troon
te hebben. Deze zou bezet moeten zijn
door het echt Chineeze geslacht van Ming.
Sedert lang bestaat er een geheime bond
vaD patriotten die op de dynastieverandering
aansturen. Deze bond, die den naam van
Trias of drie-eenigheidsvereeniging draagt,
is zeer gevreesd en heeft groote macht.
De regeering zelf durft niet in te grijpen
en hoewel de leiders bekend zijn wacht ze
zich wel die gevangen te nemen, omdat
Trias vreeselijk is in zijn wraak.
De bond, die groote voorraden amunitie
en geweren heeft is thans openlijk opge
staan en bloedige gevechten met de troepen
der regeering hadden reeds plaats. En wie
weet wat nog volgen zal daar de revolutie
pas begonnen is.
TEXEL, 5 JUNI 1907.
Bij Kon. besluit is benoemd tot ont
vanger der registratie en domeinen te
Texel de heer J. C. Verhoeff, tot heden
surnumerair.
De derde groote lammerenmarkt
voor dit jaar is Maandag gehouden en
gaf zeker ook reden tot tevredenheid.
Mochten de prijzen al niet hooger zijn
geweest dan voorgaande marktdagen,
een verschijnsel dat zich meer voordoet
als de grootste afnemers zijn voorzien,
toch waren de prijzen goed te noemen.
Reeds tijdig werd met de aanvoer
begonnen en zonder veel oponthoud be
reikten de aanvoerders de hokken tot
plaatsing van hun beestjes aangewezen.
Te 9 uur was dan ook de marktweder
geheel vrij van rijtuigen. Dat doet een
goede regeling. Met het van de markt
vervoeren van het vee ging het daarom
evenzoo niet minder vlug. Opladen en
afrijden ging naar wensch.
Aangevoerd werden 6511 Lammeren,
6 Schapen, 14 Koeien, 1 Stier, 3nucht.
Kalveren, 41 Schrammen, 75 Biggen.
Prijzen warenLammeren f 12 a 15;
Koeien f 165 a 185; Stier f 150; nucht.
Kalveren f 14 a 15; Schrammen f 18 a
f 24; Biggen f 7,50 a 13,50.
Flinke omzet.
Het onweder dat hier Zaterdag
namiddag en avond waarneembaar was
doch geen onheilen veroorzaakte voor
zoover ons bekend, schijnt elders nog al
verwoesting te hebben aangericht naar
de bladen melden.
Onder die gevallen merkten wij op
dat nabij Burgerbrug de bliksem sloeg
in een boerenwoning en deze in lichte
laaie zette. De bewoner stond juist
reisvaardig om met zijn vrouw zich op
reis naar Texel te begeven, toen het
onheil plaats greep. Dat van de reis
nu niets kwam kan ieder wel denken.
Vlieland. De heer J. H. Oterdoorn,
candidaat tot den H. D. te Bellingwolde,
heeft voor het beroep naar deze gemeente
bedankt.
TEXELSCHE COURANT.
Abonnementsprijs per 3 maanden.
Voor den Borg 30 Cts. Franco per post door ge
heel Nederland 45 Cts. Naar Amerika en andere
landen met verhooging der porto's.
Prijs derr Advertentièn.
Van 1 tot 5 regels 30 Cts. Iedere regel meer 6 Cts.
Groote letters en Vignetten worden naar plaatsruimte
berekend. Bewijsnummers 2 Cts. per nummer.