N° 2119.
Zondag 12 Januari 1908.
21ste Jaargang
Nieuws- en
Advertentieblad.
Binnenland.
Dit blad verschijnt Woensdag- en Zaterdagavond
Abonnementsprijs per 3 maanden.
Voor den Borg 30 Cts. Franco per post door ge
heel Nederland 15 Cts. Naar Amerika en andere
landen met verhooging der porto's.
Advertentiën vóór 10 nur op den dag der uitgave.
Prijs der Advertentièn.
Van 1 tot 5 regels 30 Cts. Iedere regel meer 6 Cts.
Groote letters en Vignetten worden naar plaatsruimte
berekend. Bewijsnummers 2 Cts. per nummer.
ABONNEMENTEN en ADVERTENTIËN worden aangenomen bij de Uitgevers LAN9EVELD DE ROOIJ, Parkstraat, Burg op Texel.
ZEEMILITIE.
Burgemeester en Wethouders der ge-
meeDto Texel brengen, ter voldoening aan
art. 138 der Militiewet 1901, bij deze ter
kennis van wie het aangaat, dat de lote
lingen voor de lichtingen der nationale
militie 1908, die voor volledige oefening
bij de militie te land zouden moeten worden
ingelijfd, een der na te melden beroepen
uitoefenen en verlangen bij de Zeemilitie
te dienen, worden uitgenoodigd zich vóór
1 Februari eerstkomende bij hen, Burge
meester en Wethouders, aan te melden of
te doen opgeven ter Gemeentesecretarie,
De bovenbedoelde, bij beschikking van
den Minister van Marine van 4 December
1903, Bureau SB No. 33, aangewezen be
roepen zijn de volgende
Zeevarenden A. Stuurlieden, stuurmans
leerlingen, matrozen, lichtmatrozen en jon
gens op koopvaardijschepen van de groote
en kleine vaart en op sleepbooten. Stuur
lieden, schippers en verdere opvarenden
van loodsvaartuigen en tonnenleggers.
Diepzeevisschers en Noordzeekustvisschers.
Binnenschippers B. Stuurlieden, schippers
en schippersknechts van Rijnschepen, aken,
tjalken en kleinere vaartuigen, Stuurlieden,
matrozen, schippers- en schippersknechts
op passagiers- en sleepbooten op binnen
wateren. Zuiderzeevi8schers. Visschers op
Zeeuwsche wateren en op de groote rivieren
Mossel- en oestervisschers. Schuitenvoer
ders, vletterlieden en veerlieden.
Smeden, stokers, machinisten en bank
werkers C. Machinisten en machinist-leer
lingen op schepen en vaartuigen, bij spoor-
ot tramwegen en op fabrieken en andere
inrichtingen. Stokers als boven. Machi
nedrijvers. Smeden en smidsbankwerkers
Machine-bankwerkers en gewone bankwer
kers (hieronder ook te verstaan rijwielher
stellers.) Werktuigmakors. Kolentremmers.
Metaalbewerkers (hieronder te verstaan
koperslagers, keteimakers, vijlenkappers
en voorslagers). Electriciens.
Overige ambachten.
D. Scheepsbeschieters. Scheepstimmer
lieden (scheepmakers).
E. Koek- en banketbakkers of knechts.
Koks en koksmaats, hetzij aan boord
van schepen of vaartuigen, hetzij
aan den wal.
F. Koffiehuis- en hotelbedienden. Hof
meesters en kelners op schepen of
booten.
G. Ziekenverplegers, Barbiers. Apothe
kersbedienden.
H. Personeel van 's Rijkswerven.
N.B. De personen genoemd onder
A. B. en D. komen allereerst in aanmer
king voor inlijving als zeemilicien-matroos.
C. komen allereerst in aanmerking voor
inlijving als zeemilicien-stoker.
E. komen in aanmerking voor inl. als zeemi-
(licienkok.
E. zoemilicienhof-
[meester.
G. zeemilicienzie-
[kenverpleger.
H, zeemilisienma-
troos of stoker al naarmate van het
beroep dat zij uitoefenen.
Uit do lotelingen, die een dezer beroepen
uitoefenen, wordt de voorkeur gegeven aan
ten, die zich overeenkomstig deze uitnoo-
diging voor den dienst ter zee hebben
aangemeld of hebben doen opgeven, de
overige voor dien dienst noodige man-
sohappen worden te zijner tijd zoo noodig
door loting aangewezen.
De aandacht van do lotelingen wordt
gevestigd op art. 116 dor Militiewet 1901,
luidende als volgt
„De bij de militie to land ingelijfdon
worden niet tot hot aangaan van een ver
bintenis voor de buitenlandsche zeevaart
toegelaten zonder schriftelijke toestemming
vanwege onzon Minister van Oorlog.
Die toestemming wordt in gewone tijden
niet geweigerd aan do lotelingon die reeds
yóór hunne inlijving bij de militie hun
beroep van de buitenlandsche zeevaart
maakten en die zich overeenkomstig art.
138 voor de zeemilitie hebben aangeboden,
doch daarbij niet hebben kunnen worden
aangenomen.
Texel, den 7 Januari 1908.
Burgemeester en Wethouders,
HIDDINGH, Burgemeester.
RUIB1NG, Secretaris.
TEXEL, 11 JANUARI 1908.
Vergadering voor de Boot.
Dat het vuur voor de „Nieuwe boot,"
zooals „Texels eigen stoombootdienst"
iu de wandeling gewoonlijk genoemd
wordt, nog verre van uitgedoofd is, bleek
Woensdag j.l. toen in het lokaal de
„Vergulde Kikkert" eene vergadering van
aandeelhouders werd gehouden ter be
noeming van 7 leden voor den Raad van
advies.
Ondanks de minder gunstige wegen
was men namelijk van heinde en ver
opgekomen tot bijwoning dezer verga
dering.
Door den Voorzitter van den Raad van
Beheer werd de vergadering geopend
met een welkom aan de velen, welke
weder door hun verschijning ter verga
dering getuigenis gaven van hunne be
langstelling. Thans nu de Koninklijke
goedkeuring is verkregen op onze statuten
zegt spr., moet worden overgegaan tot
de benoeming van leden van den Raad
van advies, zoo mogelijk op elk dorp
éen, opdat elk dorp een vertegenwoor
diger zal hebben. Spreker verheugt er
zich over dat zoovelen aan de roepstem
om ter vergadering te komen, hebben
gehoor gegeven, een bewijs zegt spr„
dat de belangstelling in den algemeenen
strijd nog niet is verflauwd. Het aantal
van hen, die niet de zaak zijn toegedaan,
is maar zeer gering; maar er is niemand
blinder dan zij die niet zien willen. Als
ieder Texelaai medewerkt, ben ik er van
overtuigd, dat de strijd moet worden
gewonnen.
Allerlei fantastische verhalen zegt spr.
doen de rondte, meestal zijn die verhalen
min of meer tendencieus. Volgens die
verhalen dan kan de boot niet bestaan
en krijgen wij nooit de post. Niemand
op Texel echter kan weten, of we de
post zullen krijgen of niet. Beweerd
wordt dan dat de heer Bosman de post
zooveel jaren best heeft bediend. Maar
zegt spr. als de post goed is bediend,
was dat te danken aan de flinke be
manning der boot en niet aan de firma
Bosman, want het materieel waarmede
gewerkt moest worden was dikwijls
verre van goed.
Verder wordt dan verhaald de heer
Bosman zal blijven varen en waagt er
een groot kapitaal aan, welnu, wij kun
nen blijven varen ook zonder de post.
De firma B. is steeds eene belemmering
geweest voor het verkeer naar en van
Texel.
De firma B. heeft al zoovele jaren op
onze levensader gezeten, waardoor onze
ontwikkeling werd belemmerd, laat ieder
dit steeds bedenken en ook wat de ge
volgen zullen zijn wanneer hij daar weder
zich op mocht gaan plaatsen. Dat zal
echter nooit gebeuren wanneer ieder blijft
medewerken als tot heden, dan toch
zullen wij ten slotte overwinnen en
binnen betrekkelijk korten tijd.
Luid applaus bewees dat de vergadering
het volkomen eens was met de dooi
den Voorz. met zooveel gloed uitgespro
ken openingsrede.
Overgegaan werd thans tot da ver
kiezing van 7 leden voor den Raad van
advies, voor elk dorp 1 lid.
Ten einde te voorkomen, dat door het
mogelijk bedanken van een of andere
verkozene, die toevallig niet ter verga
dering zou zijn, weder een nieuwe verg.
zou moeten worden uitgeschreven, werd
het bestuur gemachtigd om in zoo'n
geval den persoon te nemen, die na den
benoemde het grootst aantal stemmen
op zich had vereenigd.
Verder werd ter voorkoming van te
groote versnippering van stemmen in
overweging gegeven enkele candidaten te
stellen, door namen op te geven van perso
nen welke men daarvoor geschikt achtte.
Op de vraag van een der aanwezigen
wat de Raad van advies moet doen en
of het niet gewenscht zou zijn dat de
Voorz. maar personen aanwees, ant
woord de Voorz. dat hij beter vond als
de namen maar door anderen werden
genoemd, terwijl verder voorlezing werd
gedaan van hetgeen de Statuten over
den Raad van advies vermelden, n.l. dat
over alle belangrijke zaken die R^ad
wordt geraadpleegd, dat hij het recht
heeft (lees het zijn plicht is) de boeken
enz. in te zien en medewerkt bij de
benoeming van een directeur en admi
nistrateur; verder is een lid van dien
Raad de persoon tot wien men zich richt
als men iets omtrent een of ander heeft
op-te merken of aan te merken. De
Raad van advies kan dan mogelijke aan
merkingen of aanwijzingen die tot ver
betering kunnen strekken, zoo noodig
ter kennis van den Raad van beheer
brengen,
Tot stemming overgaande werden bij
eerste stemming gekozen
Voor den Burg de heer A. de Waard;
voor Oudesclnld, de heer F. Zegel Kz.;
voor de Waal, de heer J. de Jongh, welke
ter vergadering aanwezig hun benoeming
aannamen.
Voor Oosterend werd gekozen de heer
P. Sz. Koning in herstemming met den
heer J. Daalder Dz.; de heer Koning was
niet ter vergadering zoodat hem de be
noeming zal worden gemeld.
Voor den Hoorn werd gekozen de heer
K. Kuiper in herstemming met den heer
Q. Huijser; de heer Kuiper nam de be
noeming aan.
Voor de Koog werd gekozen de heer
C. Kuip Jr. in herstemming met den heer
M. Langeveld; ook de heer Kuip was
bereid de functie te aanvaarden.
Ten slotte bij een tweede vrije stem
ming voor Cocksdorp de heer A. Dros Pz.,
terwijl na hem de heer D. Buijs het
grootste aantal stemmen op zich had
vereenigd. De heer Dros zal ook kennis
worden gegeven van zijne benoeming.
De benoeming eindelijk geschied zijnde
wordt door een der leden, die reeds bij
de benoeming voor den Hoorn ook reeds
er op had gewezen, gevraagd of er nog
geen lid bij kon worden benoemd voor
't Horntje, daar volgens den spreker zoo
iemand aldaar bij ijsgang wel gewenscht
was.
De Voorz. antwoordt dat de Statuten
dit niet toelaten en dat verder de schipper
van de vlet, aan 't Horntje [bij ijsgang
gestationneerd, de noodige adviezen kan
geven.
Door een ander werd geklaagd, dat
laatst iemand die met de boot mede
wilde, moest vernemen dat hij wel met
een rijtuig naar't Horntje kon, doch niet
met den gewonen dienst maar per extra
rijtuig, aangezien er met dien dienst geen
rijtuig ging, niettegenstaande wordt ge
adverteerd dat zoolang de boot naar 't
Horntje vaart, ook daarheen en vandaar
gelegenheid zal zijn tot rijden. Ook de
verhooging van de vracht van 30 op 50
cent acht spr. niet billijk, aangezien de
ondernemer van den wagendienst er zeker
al een goed zaakje van heeft.
De Voorz. antwoordt, dat hem van het
eerstgenoemde niets bekend is, terwijl
de Raad van beheer zelf den ondernemer
had gezegd het personentarief wel op
50 cent te mogen stellen en voor het
vrachtgoed 5 cent per colli meer rekenen.
De wenk van den spreker zal echter in
gedachte worden gehouden.
Nog werd gevraagd naar den naam
welke de boot zou krijgen.
De Voorz. antwoordt dat er in de
com missie-vergaderingen al eenige keer en
over was gesproken en men had gemeend
dat de naam „Texel" zeer gepast was.
(Zoo komt het ook ons voor. Red.)
Naar aanleiding van deze mededeeling
wordt door een ander opgemerkt, dat
we hebben gehad een baron (Reügers)
en nu een minister (Havelaar) hebben,
zoodat het zeker niet ongepast zou zijn
als wij daarna een dokter (Wagemaker)
kregen. Deze opmerking werd met luid
applaus begroet.
De Voorz. dankt voor dit applaus, doch
zegt zich er nog niet mede te kunnen
vereenigen.
Op de opmerking welke verder nog
gemaakt werd, dat men wel eens ver
plicht was te loopen omdat de deligence
te vol was, gaf de Voorz. ten antwoord,
dat men moeielijk vooruit kan weten
hoeveel personen mede zullen willen
rijden. Een grooter wagen zou met den
thans bestaanden weg over de Hoogte
4 in plaats van 2 paarden vergen. Verder
merkt de Voorz. op dat maar moet
worden aangedrongen en nog eens aan
gedrongen op een verkorten weg en wel
een straatweg van den Burg naar de
Haven. De commissie zegt spr., verliest
ook het vervoer over land geenszins uit
het oog, doch eerst moet dat over zee
naar wensch geregeld zijn en dan kan
het vervoer te land worden ter hand
genomen.
Niemand meer iets hebbende op te
merken, worden door den Voorz. enkele
mededeelingen gedaan omtrent de nieuwe
boot en omtrent den strijd tot op heden.
Aan deze mededeelingen ontleenen wij
dat op 6 Dec. jl. het contract werd ge-
teekend waarbij de boot werd besteld.
Volgens dit contract moet de boot op
1 Aug. a. s. gereed zijn, terwijl een zware
boete is bepaald voor mogelijk latere
oplevering. De kiel is nog niet gelegd,
aangezien eerst de noodige materialen
moesten worden besteld eer met den
bouw kan worden aangevangen. De
Voorz. belooft echter, dat zoodra bekend
zal zijn wanneer de kiel zal worden
gelegd, dit zal worden bekend gemaakt.
Wanneer eenmaal onze boot gereed zal
zijn zullen we, zegt spr., kunnen varen
met een der mooiste salonbooten uit
Nederland.
Een technisch administrateur was ge
vraagd, omdat men iemand moest hebben
die goed op de hoogte van het beheer
was, waardoor men niet vau het perso
neel der boot afhankelijk was. Uit de
sollicitanten was een 12 tal opgemaakt.
Wat de financieele aangelegenheden
betreft zegt spr. te kunnen mededeelen,
dat ondanks de 30 a 40% verlaging van
het tarief en al hebben we de post nog
niet, toch de onderneming eene goede
zaak zal zijn en, zegt spr krijgen we
ook de post, dan zal het zijn eene goud
winning.
Met de opwekkiug vol moed den strijd
voort te zetten en niet te versagen en
persoonlijke veten te laten rusten, sloot
de Voorz. ten slotte de vergadering.
TEXELSCHE COURANT.