N° 2119. Zondag 12 Januari 1908. 21ste Jaargang Nieuws- en Advertentieblad. Binnenland. Dit blad verschijnt Woensdag- en Zaterdagavond Abonnementsprijs per 3 maanden. Voor den Borg 30 Cts. Franco per post door ge heel Nederland 15 Cts. Naar Amerika en andere landen met verhooging der porto's. Advertentiën vóór 10 nur op den dag der uitgave. Prijs der Advertentièn. Van 1 tot 5 regels 30 Cts. Iedere regel meer 6 Cts. Groote letters en Vignetten worden naar plaatsruimte berekend. Bewijsnummers 2 Cts. per nummer. ABONNEMENTEN en ADVERTENTIËN worden aangenomen bij de Uitgevers LAN9EVELD DE ROOIJ, Parkstraat, Burg op Texel. ZEEMILITIE. Burgemeester en Wethouders der ge- meeDto Texel brengen, ter voldoening aan art. 138 der Militiewet 1901, bij deze ter kennis van wie het aangaat, dat de lote lingen voor de lichtingen der nationale militie 1908, die voor volledige oefening bij de militie te land zouden moeten worden ingelijfd, een der na te melden beroepen uitoefenen en verlangen bij de Zeemilitie te dienen, worden uitgenoodigd zich vóór 1 Februari eerstkomende bij hen, Burge meester en Wethouders, aan te melden of te doen opgeven ter Gemeentesecretarie, De bovenbedoelde, bij beschikking van den Minister van Marine van 4 December 1903, Bureau SB No. 33, aangewezen be roepen zijn de volgende Zeevarenden A. Stuurlieden, stuurmans leerlingen, matrozen, lichtmatrozen en jon gens op koopvaardijschepen van de groote en kleine vaart en op sleepbooten. Stuur lieden, schippers en verdere opvarenden van loodsvaartuigen en tonnenleggers. Diepzeevisschers en Noordzeekustvisschers. Binnenschippers B. Stuurlieden, schippers en schippersknechts van Rijnschepen, aken, tjalken en kleinere vaartuigen, Stuurlieden, matrozen, schippers- en schippersknechts op passagiers- en sleepbooten op binnen wateren. Zuiderzeevi8schers. Visschers op Zeeuwsche wateren en op de groote rivieren Mossel- en oestervisschers. Schuitenvoer ders, vletterlieden en veerlieden. Smeden, stokers, machinisten en bank werkers C. Machinisten en machinist-leer lingen op schepen en vaartuigen, bij spoor- ot tramwegen en op fabrieken en andere inrichtingen. Stokers als boven. Machi nedrijvers. Smeden en smidsbankwerkers Machine-bankwerkers en gewone bankwer kers (hieronder ook te verstaan rijwielher stellers.) Werktuigmakors. Kolentremmers. Metaalbewerkers (hieronder te verstaan koperslagers, keteimakers, vijlenkappers en voorslagers). Electriciens. Overige ambachten. D. Scheepsbeschieters. Scheepstimmer lieden (scheepmakers). E. Koek- en banketbakkers of knechts. Koks en koksmaats, hetzij aan boord van schepen of vaartuigen, hetzij aan den wal. F. Koffiehuis- en hotelbedienden. Hof meesters en kelners op schepen of booten. G. Ziekenverplegers, Barbiers. Apothe kersbedienden. H. Personeel van 's Rijkswerven. N.B. De personen genoemd onder A. B. en D. komen allereerst in aanmer king voor inlijving als zeemilicien-matroos. C. komen allereerst in aanmerking voor inlijving als zeemilicien-stoker. E. komen in aanmerking voor inl. als zeemi- (licienkok. E. zoemilicienhof- [meester. G. zeemilicienzie- [kenverpleger. H, zeemilisienma- troos of stoker al naarmate van het beroep dat zij uitoefenen. Uit do lotelingen, die een dezer beroepen uitoefenen, wordt de voorkeur gegeven aan ten, die zich overeenkomstig deze uitnoo- diging voor den dienst ter zee hebben aangemeld of hebben doen opgeven, de overige voor dien dienst noodige man- sohappen worden te zijner tijd zoo noodig door loting aangewezen. De aandacht van do lotelingen wordt gevestigd op art. 116 dor Militiewet 1901, luidende als volgt „De bij de militie to land ingelijfdon worden niet tot hot aangaan van een ver bintenis voor de buitenlandsche zeevaart toegelaten zonder schriftelijke toestemming vanwege onzon Minister van Oorlog. Die toestemming wordt in gewone tijden niet geweigerd aan do lotelingon die reeds yóór hunne inlijving bij de militie hun beroep van de buitenlandsche zeevaart maakten en die zich overeenkomstig art. 138 voor de zeemilitie hebben aangeboden, doch daarbij niet hebben kunnen worden aangenomen. Texel, den 7 Januari 1908. Burgemeester en Wethouders, HIDDINGH, Burgemeester. RUIB1NG, Secretaris. TEXEL, 11 JANUARI 1908. Vergadering voor de Boot. Dat het vuur voor de „Nieuwe boot," zooals „Texels eigen stoombootdienst" iu de wandeling gewoonlijk genoemd wordt, nog verre van uitgedoofd is, bleek Woensdag j.l. toen in het lokaal de „Vergulde Kikkert" eene vergadering van aandeelhouders werd gehouden ter be noeming van 7 leden voor den Raad van advies. Ondanks de minder gunstige wegen was men namelijk van heinde en ver opgekomen tot bijwoning dezer verga dering. Door den Voorzitter van den Raad van Beheer werd de vergadering geopend met een welkom aan de velen, welke weder door hun verschijning ter verga dering getuigenis gaven van hunne be langstelling. Thans nu de Koninklijke goedkeuring is verkregen op onze statuten zegt spr., moet worden overgegaan tot de benoeming van leden van den Raad van advies, zoo mogelijk op elk dorp éen, opdat elk dorp een vertegenwoor diger zal hebben. Spreker verheugt er zich over dat zoovelen aan de roepstem om ter vergadering te komen, hebben gehoor gegeven, een bewijs zegt spr„ dat de belangstelling in den algemeenen strijd nog niet is verflauwd. Het aantal van hen, die niet de zaak zijn toegedaan, is maar zeer gering; maar er is niemand blinder dan zij die niet zien willen. Als ieder Texelaai medewerkt, ben ik er van overtuigd, dat de strijd moet worden gewonnen. Allerlei fantastische verhalen zegt spr. doen de rondte, meestal zijn die verhalen min of meer tendencieus. Volgens die verhalen dan kan de boot niet bestaan en krijgen wij nooit de post. Niemand op Texel echter kan weten, of we de post zullen krijgen of niet. Beweerd wordt dan dat de heer Bosman de post zooveel jaren best heeft bediend. Maar zegt spr. als de post goed is bediend, was dat te danken aan de flinke be manning der boot en niet aan de firma Bosman, want het materieel waarmede gewerkt moest worden was dikwijls verre van goed. Verder wordt dan verhaald de heer Bosman zal blijven varen en waagt er een groot kapitaal aan, welnu, wij kun nen blijven varen ook zonder de post. De firma B. is steeds eene belemmering geweest voor het verkeer naar en van Texel. De firma B. heeft al zoovele jaren op onze levensader gezeten, waardoor onze ontwikkeling werd belemmerd, laat ieder dit steeds bedenken en ook wat de ge volgen zullen zijn wanneer hij daar weder zich op mocht gaan plaatsen. Dat zal echter nooit gebeuren wanneer ieder blijft medewerken als tot heden, dan toch zullen wij ten slotte overwinnen en binnen betrekkelijk korten tijd. Luid applaus bewees dat de vergadering het volkomen eens was met de dooi den Voorz. met zooveel gloed uitgespro ken openingsrede. Overgegaan werd thans tot da ver kiezing van 7 leden voor den Raad van advies, voor elk dorp 1 lid. Ten einde te voorkomen, dat door het mogelijk bedanken van een of andere verkozene, die toevallig niet ter verga dering zou zijn, weder een nieuwe verg. zou moeten worden uitgeschreven, werd het bestuur gemachtigd om in zoo'n geval den persoon te nemen, die na den benoemde het grootst aantal stemmen op zich had vereenigd. Verder werd ter voorkoming van te groote versnippering van stemmen in overweging gegeven enkele candidaten te stellen, door namen op te geven van perso nen welke men daarvoor geschikt achtte. Op de vraag van een der aanwezigen wat de Raad van advies moet doen en of het niet gewenscht zou zijn dat de Voorz. maar personen aanwees, ant woord de Voorz. dat hij beter vond als de namen maar door anderen werden genoemd, terwijl verder voorlezing werd gedaan van hetgeen de Statuten over den Raad van advies vermelden, n.l. dat over alle belangrijke zaken die R^ad wordt geraadpleegd, dat hij het recht heeft (lees het zijn plicht is) de boeken enz. in te zien en medewerkt bij de benoeming van een directeur en admi nistrateur; verder is een lid van dien Raad de persoon tot wien men zich richt als men iets omtrent een of ander heeft op-te merken of aan te merken. De Raad van advies kan dan mogelijke aan merkingen of aanwijzingen die tot ver betering kunnen strekken, zoo noodig ter kennis van den Raad van beheer brengen, Tot stemming overgaande werden bij eerste stemming gekozen Voor den Burg de heer A. de Waard; voor Oudesclnld, de heer F. Zegel Kz.; voor de Waal, de heer J. de Jongh, welke ter vergadering aanwezig hun benoeming aannamen. Voor Oosterend werd gekozen de heer P. Sz. Koning in herstemming met den heer J. Daalder Dz.; de heer Koning was niet ter vergadering zoodat hem de be noeming zal worden gemeld. Voor den Hoorn werd gekozen de heer K. Kuiper in herstemming met den heer Q. Huijser; de heer Kuiper nam de be noeming aan. Voor de Koog werd gekozen de heer C. Kuip Jr. in herstemming met den heer M. Langeveld; ook de heer Kuip was bereid de functie te aanvaarden. Ten slotte bij een tweede vrije stem ming voor Cocksdorp de heer A. Dros Pz., terwijl na hem de heer D. Buijs het grootste aantal stemmen op zich had vereenigd. De heer Dros zal ook kennis worden gegeven van zijne benoeming. De benoeming eindelijk geschied zijnde wordt door een der leden, die reeds bij de benoeming voor den Hoorn ook reeds er op had gewezen, gevraagd of er nog geen lid bij kon worden benoemd voor 't Horntje, daar volgens den spreker zoo iemand aldaar bij ijsgang wel gewenscht was. De Voorz. antwoordt dat de Statuten dit niet toelaten en dat verder de schipper van de vlet, aan 't Horntje [bij ijsgang gestationneerd, de noodige adviezen kan geven. Door een ander werd geklaagd, dat laatst iemand die met de boot mede wilde, moest vernemen dat hij wel met een rijtuig naar't Horntje kon, doch niet met den gewonen dienst maar per extra rijtuig, aangezien er met dien dienst geen rijtuig ging, niettegenstaande wordt ge adverteerd dat zoolang de boot naar 't Horntje vaart, ook daarheen en vandaar gelegenheid zal zijn tot rijden. Ook de verhooging van de vracht van 30 op 50 cent acht spr. niet billijk, aangezien de ondernemer van den wagendienst er zeker al een goed zaakje van heeft. De Voorz. antwoordt, dat hem van het eerstgenoemde niets bekend is, terwijl de Raad van beheer zelf den ondernemer had gezegd het personentarief wel op 50 cent te mogen stellen en voor het vrachtgoed 5 cent per colli meer rekenen. De wenk van den spreker zal echter in gedachte worden gehouden. Nog werd gevraagd naar den naam welke de boot zou krijgen. De Voorz. antwoordt dat er in de com missie-vergaderingen al eenige keer en over was gesproken en men had gemeend dat de naam „Texel" zeer gepast was. (Zoo komt het ook ons voor. Red.) Naar aanleiding van deze mededeeling wordt door een ander opgemerkt, dat we hebben gehad een baron (Reügers) en nu een minister (Havelaar) hebben, zoodat het zeker niet ongepast zou zijn als wij daarna een dokter (Wagemaker) kregen. Deze opmerking werd met luid applaus begroet. De Voorz. dankt voor dit applaus, doch zegt zich er nog niet mede te kunnen vereenigen. Op de opmerking welke verder nog gemaakt werd, dat men wel eens ver plicht was te loopen omdat de deligence te vol was, gaf de Voorz. ten antwoord, dat men moeielijk vooruit kan weten hoeveel personen mede zullen willen rijden. Een grooter wagen zou met den thans bestaanden weg over de Hoogte 4 in plaats van 2 paarden vergen. Verder merkt de Voorz. op dat maar moet worden aangedrongen en nog eens aan gedrongen op een verkorten weg en wel een straatweg van den Burg naar de Haven. De commissie zegt spr., verliest ook het vervoer over land geenszins uit het oog, doch eerst moet dat over zee naar wensch geregeld zijn en dan kan het vervoer te land worden ter hand genomen. Niemand meer iets hebbende op te merken, worden door den Voorz. enkele mededeelingen gedaan omtrent de nieuwe boot en omtrent den strijd tot op heden. Aan deze mededeelingen ontleenen wij dat op 6 Dec. jl. het contract werd ge- teekend waarbij de boot werd besteld. Volgens dit contract moet de boot op 1 Aug. a. s. gereed zijn, terwijl een zware boete is bepaald voor mogelijk latere oplevering. De kiel is nog niet gelegd, aangezien eerst de noodige materialen moesten worden besteld eer met den bouw kan worden aangevangen. De Voorz. belooft echter, dat zoodra bekend zal zijn wanneer de kiel zal worden gelegd, dit zal worden bekend gemaakt. Wanneer eenmaal onze boot gereed zal zijn zullen we, zegt spr., kunnen varen met een der mooiste salonbooten uit Nederland. Een technisch administrateur was ge vraagd, omdat men iemand moest hebben die goed op de hoogte van het beheer was, waardoor men niet vau het perso neel der boot afhankelijk was. Uit de sollicitanten was een 12 tal opgemaakt. Wat de financieele aangelegenheden betreft zegt spr. te kunnen mededeelen, dat ondanks de 30 a 40% verlaging van het tarief en al hebben we de post nog niet, toch de onderneming eene goede zaak zal zijn en, zegt spr krijgen we ook de post, dan zal het zijn eene goud winning. Met de opwekkiug vol moed den strijd voort te zetten en niet te versagen en persoonlijke veten te laten rusten, sloot de Voorz. ten slotte de vergadering. TEXELSCHE COURANT.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1908 | | pagina 1