Texels Eigen StoombootGnderneming. N°. 2279, Zondag 1 Augustus 1909. 22Bte Jaargang Nieuws- en Advertentieblad. Advertentiën vóór 10 nnr op den dag der uitgave Dit bind verschijnt Woensdag- en Zaterdagavond Abonnementsprijs per 3 maanden Voor en Borg 30 Cts. Franco per post door ge heel Nederland 45 Cts. Naar Amerika en andere landen met verhooging der porto's. COURANT. Prijs der Advertentièn. Van 1 tot 5 regels 30 Cts. Iedere regel meer 6 Ct Groote letters en Vignetten worden, naar plaatsruimte berekend. Bewijsnummers 2 Cts. per nummer. ABONNEMENTEN en ADVERTENTIËN worden aangenomen bij de Uitgevers LANGEVELD DE ROOIJ, Parkstraat, Burg op Texel. LOTING VOOR DE MILITIE. Burgemeester en "Wethouders der Ge meente Texel maken bekend, dat de loting voor de lichting van 1910 voor deze ge meente zal plaats hebben te deu Burg alhier in een lokaal der o. 1. scholen op Donderdag 19 Augustus 1909, des voor- middags te eli uur. Aan de loting nemen deel de ingeschreve nen voor die lichting wier inschrijving plaats had vóór den lsten Juli j.l. met inbegrip van hen, wier inschrijving voor de lichting nh even vermelden datum krachtens art. 24 der Militiewet 1901 mocht zijn bevolen. Bedoelde ingeschrevenen worden mits dien uitgenoodigd om op het hierboven vermelde uur ter aangegeven plaatse aan wezig te zijn. BEPALINGEN BETREKKELIJK DE LOTING. De ingeschrevenen worden in de volgorde der alphabetische naamlijst afgeroepen ten einde zelf een nommer te trekken. Voorden ingeschrevene die niet is opgekomen of, hoezeer opgekomen, buitcc staat of onwillig is zelf een nummer to trekken, kan dit geschieden door zijn vader, moeder, voogd of curator. Is ook deze niet opge komen, dan geschiedt het trekken door den Bur gemeester of het Lid van den gemeenteraad, bij de loting tegenwoordig; het lotingsbiljet wordt alsdan bewaard ter gemeentesecretarie, waar de loteling het binnen drie maanden na de trekking kan afhalen of doen afhalen. Voor hen, die op den dag der loting blijken te zijn overleden, wordt niet geloot. Door belanghebbende lotcliugen of door hun vader, moeder, voogd of curator kunnen tegen de wijze waarop de loting is geschiedt, bezwaren worden ingebracht bij Gedeputeerde Staten. Het bezwaarschrift kan op ongezegold papier worden gesteld, doch moet, na behoorlijk te zijn onder teekend, binnen vijf dagen, te rekenen van den dag waarop de loting beeft plaats gehad, tegen bewijs van ontvang worden ingeleverd bij den Burgemeester. Gedurende vijf dagen, te rekenen van den dag waarop de uitspraak ter kennis van belanghebbenden is gebracht, kan daarvan bij de Koningin in beroep worden gekomen door be langhebbende lotelingen, of door bun vader, moeder, voogd of curator. Het daartoe strekkend verzoekschrift kan op ongezegeld papier worden gesteld. Het moet rechtstreeks aan Hare Majesteit worden verzonden en behoeft niet gefrankeerd te zijn. VRIJSTELLING VAN DEN DIENST. De loteling, die vermeent recht te hebben op vrijstelling van den dienst, geeft de redenen van vrijstelling op bij de loting, na het trekken van zijn nominer. Is de loteling niet in persoon bij de loling tegenwoordig, of is hij, hoewel tegenwoordig, builen staat die opgave zelf te doen, dan kan het opgeven der redenen van vrijstelling ook geschieden door zijn vader, moeder, voogd of curator. Onverminderd de opgave bij de loting gedaan, moet do vrijstelling in elk geval nog worden ge vraagd bij den Militieraad, zulks op bet tijdstip nader bij openbare kennisgeving bekend te mnken. Voorls wordt ter kennis gebracht le. Dat eigen militaire dienst en broederdienst alleen dan als reden van vrijstelling in aanmerking komen, zoo deze bestond op den lsten Augustus van het jaar, waarin de loteling, voor wien de vrijstelling wordt gevraagd, het lSe levensjaar volbracht 2o. dat tot hel hekomen van vrijstelling wegens eigen militairen dienst moot worden overgelegd hetzij een paspoort"of ander bew(js van ontslag, hetzij een uittreksel uit het stamboek of een be wijs van werkelijkon dienst. 3o. dat lot het erlangen van vrijstelling op grond van broederdienst ten nanzien van eiken dienen den of gediend hebbenden broeder moet worden overgelegd een bewijs als onder 2o bedoeld, als mede een door den Burgemeester af le geven getuigschrift, waaruit blijkt het getal zonen tot liet gezin beboorende 4o. dat een gcluigsebrifl als ondor3o bedoeld, ook moet worden overgelegd, indien vrijstelling wordt gowensebt wegens vermoedelijke aanwijzing tok don dienst van een of meer in hetzelfde juar geboren broeders 5o. dat het getuigschrift hiervoren onder 3o cn 4o bedoeld, door of vanwege de lotelingen aan den Burgemeester kan wordon aangevraagd op Donderdag den 19 Augustus 1909, des voormid- dngs te 11 uron, ter Gemeentes jcrctarie uo. dat dc hiervoren gonoomde bewijsstukken, uoodig voor hol erlangen van vrijstelling wegens eigon militairen dienst of wegous dionst van een broeder of van broedors ton minste veertien dogen voor do opening der zitting van den Militieraad, atzoo voor den 11 October 1909, moeten worden ingeleverd bij don Burgemeester, tJlhnns voor zoover bedoelde stukken op dat tijdstip niet reeds ter Gemeentesecretarie berusten Waar in bet bovenstaande sprake is van vader, moeder of voogd, beeft zulks betrekking op min derjarigen en strekt de uitdrukkiog//vader//voor bet geval dat de vader de ouderlijke macht uitoefent de uitdrukking //moeder// voor het geval dat de moeder de ouderlijke macht uitoefent en de uit drukking //voogd// voor bet geval de minderjarige onder voogdij staat. De uitdrukking //curator// geldt deu meerderjarige, die onder curateele staat. Belanghebbenden worden er nog uitdrukkelijk op gewezen, dat nalatigheid in bet doen opmaken en in het tijdig inleveren van de vereischte be wijsstukken ten gevolge zal hebben, dat de lotelin gen tot den dienst zullen worden aangewezen. Gedaan voor de eerste maal te Texel den 27 Juli 1909. De Secretaris, De Burgemeester, RU1BING. HIDDINGH. Verslas: over het eerste boekjaar, aanvangende 15 Augustus 1907, eindigende ultimo December 1908. Het is den Raad van Beheer van T.E.S O. een groot genoegen aan het einde van ons eerste boekjaar, bij het uitbrengen van het verslag over den toestand onzer vennoot schap, te kuniien mededeelen dat onze onderneming zeer gunstig heeft gewerkt en bewezen heeft in alle opzichten te voldoen aan hetgeen er, van 't begin af, van verwacht werd. De redenen die hebben geleid tot het op richten onzer vennootschap zijn te vol doende bekend om hier nog te worden gereleveerd; het zij genoeg hier mede te deelen dat wij door T. E. S. O. volkomen hebben bereikt wat wij wenschten, nl. een zoo volmaakt mogelijke verbinding tusschen den vasten wal en ons eiland. Van af het tot stand komen der onder neming, 15 Aug. 1907, tot het in dienst stellen van het nieuwe stoomschip „de Da geraad," medio Aug. 1908, werd de gemeen schap tusschen Texel en Nieuwediep daar- gesteld door de stoomschepen „Baron Ren- gers" en „Minister Havelaar," waarvan vooral eerstgenoemde bodem het meest heeft dienst gedaan. Beide booten bleken voor onzen dienst vrij goed geschikt te zjjn, ook bij ijsgang en stormweer waren zij berekend voor hun taak, en hoewel niet geheel voldoende aan de hoogste eisohen van den tijd (vooral ook wat de kajuiten 2de klasse betreft) hebben zij ons in geen enkel opzicht teleurgesteld. In verband met de eigenaardige omstan digheden van vaarwater, haven als ander- sinds, zijn wij overtuigd geen betere keuze te hebben kunnen doen. Soliditeit en zeewaardigheid lieten niets te wenschen over en de passagiers beseften volkomen, dat zij, in aanmerking nemend de groote moeielijkheden verbonden aan het huren van een boot voor dezen dienst in alle opzichten geschikt, behalve aan deugdelijkheid en vertrouwbaarheid, geen al te strenge eischen mocht stellen. Aan de heeren Gebr. de Groot uit Kampen onzen dank, voor de bereidwilligheid waar mede zij ons ten allen tijde ten dienste hebben gestaan. Dat de passagiers waardeerden alles wat do directie in het werk stelde om den dienst zoo volkomen en zoo regelmatig niogeljjk te doen plaats hebben en de waarde van een eigen stoombootdienst op prijs wisten te stellen, is volkomen duidelijk geworden door het feit, dat van stonde af aan, na 't in dienst komen van de „Baron Rengers" de booten van de A. P. zfla.£ü£ti- als zonder passagiers en vrachtgoederen hebben gevaren, ondanks de bespottelijke lage tarieven die de Alkmaar PackëTgTng Betten," als 1 o k a a s om de menschen tot zich te trekken. Waar toch de firma A. P. had verklaard niet voor de door ons gevraagde, en later door ons aangenomen tarieven te kunnen varen, was juist deze unfaire verlaging voor liet nog weifelende gedeelte van het publiek cene aansporing om er absoluut geen gebruik van te maken. Het voelde als bij intuïtie wat voor. de toe komst van de A. P., die volgens eigen mede- deeling geen e e r 1 ij k e concurrentie vreesde, was tc verwachtun, cn met welk doel een dergelijke tariefsverlaging, waarop zeker de kwalificatie „eerlijke concurrentie" moeilijk van toepassing is, in het leven werd geroepen. Alleen enkele passagiers van buiten, die niet voldoende met de reden van den strijd bekend waren, maakten soms nog gebruik van de boot van de A. P., doch na vol doende te zijn ingelicht, werd meestal de terugreis met onze boot gemaakt. Echter, dit was immers slechts een be gin, een eigen stoomschip aan alle, zelfs de hoogste eischen, zoowel wat snelheid, soliditeit, ruimte voor vee en goederenver voer als comfort voor passagiers betreffende, ten volle beantwoordende, was het ideaal der eigen onderneming. De keuze van een type, speciaal voor dezen dienst geschikt, was echter verre van gemakkelijk. Met zeer veel moeielijke omstandigheden moest toch rekening gehouden worden, waarvan ik U de voornaamste hier wil noemen: Op den voorgrond stond natuurlijk 1°. Soliditeit en zeewaardigheid vooral met het oog op het steeds ruwer wordende vaarwater. 2°. grootere afmeting van het schip met het oog op het toenemend verkeer en toch rekening houdend met de geringe ruimte in de Texelsche haven. 3°, Kracht der machine met het oog op grootere snelheid, grootere afmeting der boot, ijsgang enz., en toch rekening houdend met het feit dat eene krachtige machine naar evenredigheid ook duurder in exploi tatie was. 4°. Meerdere of mindere diepgang in verband met het vastliggen der boot bij stormweer, en toch weer rekening houdend met de ondiepte vóór de haven en de even- tueele geringe diepte van den havenmond (met watertanks vóór en achter in het schip wordt hierin zoo goed mogelijk voorzien.) 5°. Ruimte en nette inrichting der ka juiten, zoowel voor eerste- als tweede-klasse passagiers en tevens voldoende gelegenheid tot het laden van vee en goederen onder dek. Nadat de plannen voor het nieuw te bouwen stoomschip, dat den symbolieken naam „de Dageraad" zou dragen, in overleg met onze deskundigen, de heeren Duinkei en Vierhout, waren vastgesteld en goed gekeurd, werd op de bouwwerf „N. V. Werf Hubertina te Haarlem," als laagste inschrij ver, de kiel hiervoor gelegd den 7 Febr. 1908. Het schip liep den 27 Mei 1908 met goed gevolg te water, in tegenwoordigheid van den E.A. Heer Burgemeester van Texel, enkele leden van den Raad van beheer tn raad van advies en vele belangstellenden en werd onder het gebruikelijke ceremonieel door Mevrouw Wagemaker—Keijser gedoopt met de woordenik doop dit stoomschip „de Dageraad" en laat het te water tot heil van Texel en zijne bewoners. Den 21en Juli d. a. v. kon gemeerd worden geproefstoomd, terwijl de officieele opleve- ringsproeftochten plaats hadden den 3en en 4en Augustus 1908, op welken laatsten datuni tevens de feestelijke inwijding van het nieuwe stoomschip plaats had onder overgroole belangstelling van geheel Texel en zeer velen van den Overwal. Met de grootste geestdrift werd het mooie nieuwe schip te Texel ontvangen, nadat het reeds halfweg het Marsdiep was begroet door „Texelstroom," vol beladen met fees telijk gestemde Texelaren, die hun boot waren tegemoet gevaren. Den volgenden dag 5 Aug. werd het schip definitief in dienst gesteld. Bepaald gelukkig was het in den eersten tijd niet. Al dadelijk bleek toch, dat niet alles direct volmaakt kan zijn, wat in de eerste plaats op een nieuw schip van toepassing is. Noch het roer met de bijbehoorende stuurmachine, noch de schroef voldeden aan de eigenaardige eischen van het vaarwater, waarop de Dageraad dienst moest doen. Nadat dit voldoende was vastgesteld en inmiddels eene nieuwe schroef en een nieuw roer was geconstrueerd, vertrok het schip op nieuw naar Haarlem en Amsterdam, ten einde genoemde gewijzigde hoofddeelen aan te brengen, en kon het schip pas den 21en Augustus geheel in den vollen dienst komen; de „Baron Rengers" welke voorzichtigheids halve in reserve was gehouden, bewees ook nu nog hare goede diensten. Bij de stuurmachine werden later, nadat in den loop van den tijd voldoende was vastgesteld welke fouten dit hoofdorgaan aankleefden, deze gebreken verholpen. Tijdens de te Texel gehouden Landbouw tentoonstelling in het begin van Sept. 1908, bleek het nieuwe stoomschip, wat comfort aangaat, aan de meest moderne eischen des tijds te voldoen en bewees met hare groote ruimte voor passagiers onschatbare diensten aan de vreemdelingen, door de zeereis naar Texel, in weerwil van het slechte weêr, nog tot een betrekkelijk aan genaam zeetochtje te maken. Toch kleefden ook dit schip, zooals bij ieder nieuwgebouwd vaartuig, nog detail- fouten aan, ook wat het machine complex aanging, welke wel is waar op zich zelf gering, doch door hunne gevolgenhet onderbreken van den geregelden dienst, niet te onderschatten waren; welke fouten, zich gaandeweg vertoonend, geleidelijk echter werden verholpen. Ware het geen passagierboot geweest, die dagelijks verscheidene malen a la minute moest varen, en waarop duizende oogen gevestigd waren, of hadden wij eene reserve boot gehad, die tijdelijk in den dienst had kunnen voorzien, dan waren die kleine ongevallen onopgemerkt gepasseerd. Een zwak punt was de schroef. Gege ven de omstandigheid dat deze uit gietijzer was vervaardigd en het vaarwater, voorna melijk dat vóór de haven van Oudeschild, niet zeer „schoon" was. Nadat dan ook einde September bij lagen waterstand, op een zich onder water bevin dend voorwerp, eeD der bladen was afge slagen, en de schroef weder door eene andere vervangen moest worden, werd in beginsel besloten dat de schroef voortaan in staal vervaardigd moest zijn en werd half October de stalen schroef besteld. De levering van deze stalen schroef, welke in Duitscbland moest worden aangemaakt, werd echter door verschillende omstandig heden en moeielijkheden vertraagd, zoodat de stalen schroef pas in het nieuwe boek jaar kon gereed komen. Hoewel niet behoorende tot het verslag van 1908 wil ik er nog bijvoegen dat de stalen schroef ongeveer medio Maart 1909 kon worden aangebracht, nadat nogmaals begin Januari en begin Februari 1909 van de toen aanhangende gietijzeren schroeven een blad was afgeslagen, door dezelfde oorzaken als de eerste maal in September 1908. Ook het roer voldeed nog altijd niet; bij zeer lagen waterstand zoog het schip vóór de haven van Texel te veel aan den grond, om met het aanhangende tweede roer, waariD den grondvorm „zeeroei" was be houden, in "net nauwe ondiepe vaarwater voldoende te kunnen sturen, waarom in overleg met onzen deskundigen adviseur, werd besloten het schip te voorzien van een nieuw roer, waarin de vorm „binnen roer" meer op den voorgrond trad. Daar verder ook was gebleken dat bij ijsbezetting het bestaande roer een te lich ten „koning" had, waardoor achteruit stoo- mend, om van den wal in het vaarwater te komen, de „roerkoning" verwrongen was, werd besloten het nieuwe roer tevens met een zwaarder koning te construeeren. Van de verschillende gelegenheden bij het dokken voor het aanzetten der schroeven werd gebruik gemaakt om de verschillende détailfouten in de machines afdoende te veranderen; terwijl tevens besloten werd ook de ingang van het laadruim, die in de praktijk niet breed genoeg gebleken was, ruim 90 c.M. in de breedte van het schip te doen vergrooten. Tevens werd besloten de stoomfluit wel ker geluid niet aan de eischen, aan een groot stoomschip te stellen, voldeed, deze door een ander te vervangen. Wat overigens het stoomschip „de Dage raad" als schip aangaat, is dit, in weerwil van de beste aan den wal staande stuurlui, volgens gezaghebbende deskundigen een uitstekend sterk schip, met sterke ketel en machine, en heeft het bewezen, zoowel bij ijsbezetting als bij stormweer, een prachtig voldoend schip te zijn voor het

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1909 | | pagina 1