Predikbeurten.
Marktberichten.
De derde lammerenmarkt.
Vlugge handel was het kenmerk van
de derde groote lammerenmarkt. De
aanvoer begon wel wat laat, doch daar
voor waren zeker wel andere redenen
dan talmen voor de vrees van lage
prijzende markt te Leiden en het ge
rucht dat kort daarna lammeren in de
weide waren verkocht voor goeden prijs
deden een goede markt verwachten.
Zoo was het dan ook inderdaad. De
handel begon al spoedig, de kooplieden
waren gretig, er werdea goede prijzen
besteed. Gemiddeld was de prijs wel
f 1.00 a f 1.50 hooger dan den vorigen
marktdag, Van elf tot f 13.00 was
zeker de middenprijs, ofschoon er ook
wel tot hooger prijs, wij hoorden zeggen
zelfs tot f 16.50 van de hand ging.
Zulke goede prijzen zijn een rugsteun.
Er werden nagenoeg 6000 lammeren
aangevoerd.
Het Leger des Heils.
De stafmuziek van het Leger des
Heils, kondigde eene muzikale demon
stratie aan, op Maandag- en Dinsdagavond
in hotel Texel. Met belangstelling werd
zulks door meer dan een tegemoet
gezien, afgaande op de gunstig luidende
berichten over het corps. Belangstel
lenden zijn zeker niet teleurgesteld
geworden, de muziek welke ten gehoore
werd gebracht, mocht er wezen, klonk
liefelijk en zuiver. Bleek dit alreeds
Maandagavond, ook den volgenden dag
toen het corps zich op verschillende
plaatsen deed hooren, werd bij velen
de goede indruk versterkt. Het optreden
van het corps gaf groote tevredenheid.
Moog' van zijne zijde het corps even
tevreden kunnen zijn over de behaalde
recette.
Examen in Slelken.
Door de „Vereeniging tot ontwikkeling
van den Landbouw in Hollands Noor
derkwartier" was, om jonge meisjes aan
te moedigen het melken te gaan leeren
tegen 23, 24 en 25 Mei j.l. een examen
uitgeschreven voor meisjes om een di
ploma te verwerven voor het goed melken.
Het examen werd gehouden aan de
proefzuivelboerderij te Hoorn. Voor het
examen hadden zich aangegeven 27
meisjes waarvan zich echter 7 terug
trokken. Van de 20 deelneemsters wer
den 4 afgewezen, zoodat aan 16 meisjes
het diploma kon worden uitgereikt.
Onder de namen der geslaagden treffen
wij aan Mej. A. M. van Dissel, van Texel,
(Midden Eierland).
De vereeniging bovengenoemd had
f 400 uitgeloofd voor de beste melksters
n. 1. 16 premiën van f 25. Bij het diploma
was dus een premie van f25 het deel
der gediplomeerden.
Oosterend31 Mei.
Kon men in voorafgaande jaren voor
zeer billijken prijs ijs verkrijgen uit het
pakhuis van de handelsvereniging „Wil-
helmina", voor dit jaar kan dat niet
geschieden, daar men thans geen ijs uit
slooten en kolken heeft kunnen binnen
brengen, maar het van elders heeft
moeten laten komen. De prijs is daarom
hoog, en gesteld op f 1,50 per 100 pnd.
zoowel voor de leden der vereeniging,
als voor anderen.
Alleen voor zieken, die leden zijn,
van „het Witte Kruis", wordt het ijs
gratis afgegeven.
Zoo is een zachte winter niet in
alles voordeelig.
Oudeschild, 31 Mei.
Vrijdagavond jj. had de Texelsche
Schippers en Visschersbond na eene
bestuursvergadering eene algemeene
vergadering uitgeschreven, met het doel
den heer Schaper, lid der Tweede Kamer
alle mogelijke inlichtingen te verschaffen
omtrent de hier bestaande oester- en
wierkwestie. De vereeniging had de
hulp van Z.W.E.M. ingeroepen teneinde
in deze bij de hooge Regeering de noo-
dige stappen te doen tot verkrijging
van het beoogde doel. Nadat de zaken
van alle kanten waren bekeken, werd
nog uitvoerig gesproken over eene in
het vooruitzicht gestelde strafwet van
de militaire autoriteiten, ten opzichte
van de schietoefeningen. Algemeen was
men van gevoelen, dat, wanneer die
oefeningen weiden gehouden van 1 Juni
tot 1 November, de garnalenvisschers
er het minst last van zouden hebben.
Te ongeveer half 10 sluit de voorzitter,
met een hartelijk woord van dank aan
allen, maar in het bijzonder aan den
afgevaardigde van Appingedam, die zich
bereid verklaarde de vereeniging in
deze naar zijne beste krachten te steunen
de bijeenkomst.
Zaterdag j.l. viel onze plaatsgenoot
J. V. die met visch te vent geweest
was en het geluk had mee te kunnen
rijden, door een ongelukkig toeval bij
de Waaldersluis met 2 aaneengekoppelde
wagens aan den binnenkant van den
dijk naar omlaag. Doordat op dat punt
een andere wagen moest passeeren,
kwamen de wagens dicht aan den kant.
Juist op dat oogenblik brak er iets; de
paarden, die door den voerman werden
gehouden, geraakten los van de wagens
en deze vielen van den dijk. Boven alle
verwachting liep alles buitengewoon
goed af. De heer J. Y. kwam met den
schrik vrij en ook waren de wagens
betrekkelijk weinig beschadigd.
Gisteren werden met de „Burge
meester van Alkmaar", „Pomona" en
„Texelstroom" weder tal van lammeren
van Texel vervoerd. Wel was 't aantal
niet zoo groot als in de afgeloopen week
doch in alle gevallen nog zeer belangrijk.
Vlieland.
De Weleerw. Heer B. J. Kanis, pred.
te Oude Niedorp, heeft voor het beroep
naar deze gemeente bedankt.
Uit angst voor de horneet.
Uit Heusden schrijft men d. d. 23 dezer
aan „De Maasbode"
De komeet van Halley heeft hier velen
in de war gebracht. Er waren warempel
menschen die geloofden dat de wereld
zou vergaan en daarom maakten zij den
boel maar op. Een was er die zooveel,
taartjes en lekkernij had gegeten dat
hij ernstig ongesteld is geworden. Weer
een ander verkocht zijn antieke staande
klok, een waarde vertegenwoordigende
van f 700, nu maar gauw voor f 50.
Of hij nu spijt heeft 1
Nieuwe postzegel-automaten.
De postzegel-automaten, welke op 4
plaatsen in Amsterdam door de maat
schappij „Peram" geplaatst zijn, zullen
in den loop der volgende maand door
nieuwe en betere vervangen worden. Een
Deensche fabriek is er in geslaagd een
automaat te vervaardigen, waarbij on
deugdelijke muntstukken en vreemde
voorwerpen, die in de automaat gewor
pen worden, van zelf uit het toestel
vallen. Daardoor zal een gegronde reden
tot klachten over het niet-tunctionneeren
der automaten vervallen. Het ligt in de
bedoeling der maatschappij „Peram" in
het geheel 25 dezer nieuwe toestellen
in de hoofdstad te plaatsen. Men zal de
volgende maand meteen tiental beginnen.
Mogelijk wel wat vroeg.
Met het warme weder is het scheren
der schapen in Friesland reeds begonnen.
Met dit scheren is ook de handel in
scheermol begonnen; de opkoopers be-
talen thans 80 a 85 ct. per kilo.
Jaarverslag over 1909,
„Texels Eigen Stoombootonderneming''
te Texel.
Zondag; 5 Juni.
HERVORMDE GEMEENTE.
Burg. Nam. balf 3 ds. Visser.
Waal. Nam. half 3 ds. van Grasstek.
Oudeschild. Vm. 10 u, ds. Boeke.
Den Hoorn. Vm. 10 uur ds. Visser.
(Bedieniog H. Doop.)
Oosterend. Vm. 10 uur ds. Van Grasstek.
CocksdorpNm, half 3 ds. Boeke.
GEREFORMEERDE KERK.
Oosterend. Vm. half 10 j Leesdienst
Nam. 3 uur
DOOPSGEZINDE GEMEENTE.
Burg. Vm. 10 uur ds. Kuperus.
Den Hoorn. Vm. 10 uur ds Bussemaker.
Texel 30 Mei. Aangevoerd werden:
19 koeien f 135 a f 215.
16 N. Kalveren f 14 a f 16.00.
1 Ram
11 schapen f 20 a f 24.
5279 lammeren f 11.— a f 15.50.
46 schrammen f 25 a f 35.
21 biggen f 14 a f 16.00
1 stier f
4 pinken f 80 a f 85.
Handel vlug.
Amsterdam, 30 Mei. Aangevoerd
311 Runderen, le kwal. 78 I 82 ct. j*1
2e kwal. 72 a 76 ct.
3e kwal. 60 a 70 ct. g,
95 Melk- en Kalfkoeien f 140 a f 300,
91 Nuchtere Kalveren 1 10,h i 15,'
307 Vette Varkens 52 a 56 ets.
32 Schapen 1 20 k t 28.
I'urmerend, 31 Mei, Aangevoerd:
743 Runderen waaronder:
161 vette koeien 60 k 80 Ct. per KG,
-7n Gelde koeien f 160 k 220.
°'u Melkkoeien f 170 4 280.
12 stieren
188 vette kalveren f 0,70 a 0.96 p. Kg.
524 Nuchtere kalveren f 12a f 24
3537 Schapen f21,Ai 30.00 prijsh.h.mtg
2736 Lammeren t 9,a f 16,
272 vette varkens f 0,52 a I 0,56 per Kg.;
51 magere varkens f 16 a f26,
207 biggen f 11 a 1 14;
kipeieren f 3.40 a f 3.90 per 100;
Sticrenkeuring.
Voor de heden gehouden stierenkeu
ring werden aangeboden 2 tweejarige
en 7 eenjarige stieren.
Aan de tweejarige stieren werd geen
premie toegekend.
Voor ééujarige stieren aan de inzen
ding van:
1. D Mantje Kz. f60
2. Gebr. Bakker (Westen) f45.
3. Gebr. Stoopker f 35,
Tot zijn spijt moet de Raad Tan Beheer aan de
vergadering mededeelon dat het finantieel resul
taat over het tweede boekjaar verkregen, wel
iets te wenschen overlaat. Het is voor de R.v.B.
echter geenszins een motief om den toekomst
minder hoopvol tegemoet te gaan, integendeel
koestert hij daarvan de beste verwachtingen. Het
ongunstig finantieel resultaat over 1909 is grooten-
deels een gevolg van het feit dat de Dageraad in
dat jaar herhaalde malen uit de vaart genomen
moest worden tot het ondergaan van verschillende
herstellingen en verbeteringen, wat gepaard ging
met vele extra uitgaven voor dokloon, personeel,
kolenverbruik, boothuur enz. De in 1909 heer-
schende concurrentie heeft ook niet nagelaten
invloed uit te oefenen op het finantieel resultaat.
Met genoegen kan de R. v. B. echter nu con-
slateeren dat de toestand van schip, machine en
ketel uitstekend is, en verkeert hij in het volste
vertrouwen dat de Dageraad, onvoorziene omstan
digheden natuurlijk voorbehouden, het geheele
jaar den dienst op eene uitstekende wijze zal
kunnen vervullen en slechts zal behoeven te
dokken voor het gewone jaarlijksche onderhoud
en schoonmaken. De geldelijke opofferingen die
wij ons hebben moeten getroosten om alles in
orde te later, maken, zullen ongetwijfeld in den
toekomst ten goede komen.
Ondanks het ongunstig weer gedurende
bet reisseizoen 1909 hebber, de ontvangsten
vrijwel aan de verwachtingen die de Raad van
Beheer in het vorig jaarverslag daarvan koesterde
beantwoord. Ware bet weer gedurende den
zomer meer uitlokkend geweest, dan zouden de
ontvangsten ongetwijfeld belangrijk hooger zijn
geweest.
Een verblijdend verschijnsel mag bet bovendien
genoemd worden dat er tot heden (.Vlei 1910)
eene gestadige vermeerdering van ontvangsten
valt waar te nemen, terwijl bovendien alles er op
toegelegd wordt de uitgaven zooveel mogelijk te
beperken, zonder den dienst op eene minder
correcte wijze te ver\uilen. De heer Bakker,
onze ijverige technisch-commissaris, legt zicb op
eene voorbeeldige wijze toe, door doelmatig
gebruik van ketel en machine, de kosten in de
machinekamer zooveel mogelijk te beperken en
bet gebruik van steenkolen zoo zuinig mogelijk
te doen zijn.
In den Raad van Beheer valt over 1909 geen
verandering te constatccren.
De administrateur Goeman werd opgevolgd
door den administrateur Admiraal, welke laatste
tot teleurstelling van den R. v. B. wegens ver
betering van positie ook weer spoedig ontslag
heeft genomen. Deze wisselingen in het bestuur
waren zooals ieder begrijpt niet in het belang
der onderneming, want hoewel de heer H. Flens
steeds onmiddellijk bereid werd gevonden de
administratie enz. tijdelijk te voeren, gaf dat
telkens veranderen de R. v. B. veel onaangenaam
heden en werk. Het werd onsduidelijkdatde belan
gen der onderneming in de eerste plaats vorderden
dat aan het hoofd kwam te staan een directeur
administrateur, die in staat was, desnoods
onafhankelijk van den R. v. B., de geheele leiding
op zich te nemen, en die bovendien de capaciteiten
bezat, administratie enz. te voeren, zooals door
den accountant voor onze onderneming het meest
practisch geoordeeld wordt. Door de R. v. B.
werd besloten zoo iemand aan te stellen en hem
te salarieeren overeenkomstig hetgeen hij zal
hebben te presteeren en de diensten dio van
hem zullen worden verlangd. Hoewel de toestand
der kas zooals uit de winst en verliesrekening
blijkt, nu niet direct uitlokte tot het doen van
meerdere uitgaven, heeft de R. v. B. gemeend
met het bepalen van het salaris van den directeur
daarmee niet al te veel rekening te mogen houden
overtuigd als hij is dat een actief directeur voor
de onderneming een groot voordeel kan zijn.
In overleg met onzen accountant, den heer
Post, is als directeur benoemd de heer Stompff,
waarvan wij de beste verwachtingen hebben. Wij
hopen dat het moge blijken dat wij in den heer
Stompff den rechten man op de rechte plaats
gevonden hebben.
Als zeer belangrijk valt in dit jaarverslag te
vermelden het overnemen van de Mij.//Alkmaar
Packet// der stoomboot //Ada van Holland// met
den daaraan verbonden postdienst, alsmede van
de huizen en pakhuizen der A.P, op Texel, waarvan
in de vergadering van 10 December j.l. den
aandeelhouders kennis is gegeven.
Vele pogingen door den R v. B. aangewend
tot bekomen van eene geschikte reserveboot
zoowel in binnen- als buitenland, liepen op
teleurstelling uit. Ten slotte werden door den
R. v. B. daartoe gemachtigd op de voorlaatste
vergadering van aandeelhouders, ernstige plannen
gevormd om tot den bouw van eene nieuwe
reserveboot over te gaan, waartoe met verschillende
scheepsbouwmeesters reeds besprekingen en corres
pondenties waren gevoerd. Dat aan deze plannen
niet sneller meerdere uitvoering werd gegeven,
waarover menigeen zich verbaasde, had eene
bepaalde oorzaak. Er werden nl. reeds gedurende
geruimen tijd in het diepste geheim onderhan
delingen gevoerd met de Mij. //Alkmaar Packet//
om op deze wijze te trachten meer afdoende ons
doel te bereikeD.
Over het verloop dier onderhandelingen is in
de laatste vergadering voldoende mededeeling
gedaan en kunnen wij volstaan met in dit verslag
te verklaren, dat hoewel de onderhandelingen
meermalen dreigden af te springen door de hooge
eischen van de A. P. ze ten slotte toch met
succes werden bekroond. Niet alleen dat T.E.S.Ü.
door deze transactie in het bezit is gekomen van
eene bekende betrouwbare reserveboot, waaraan
in het belang der onderneming zoo'n dringende
behoefte bestond, doch ook de bestaande
concurrentie werd geheel opgeheven, terwijl
T.E.S.O. bovendien in het bezit van het post-
contract kwam, wat in de toekomst voor T.E.S.O.
een zaak van groot belang zal blijken te zijn.
Naar aanleiding van verschillende beweringen
als zou de R. v. B. voorheen hebben gemeend
dat de //Ada van Holland// onsolide en onzeewaardig
was, stellen wij er prijs op in dit verslag te
verklaren, dat die beweringen absoluut bezijden
de waarheid zijn. De soliditeit en zeewaardigheid
van de Ada is door ons nooit in twijfel getrokken.
Al onze grieven waren in dit opzicht geconcen
treerd tegen de Kampioen eü zeker niet ten
onrechte (men leze slechts het officieel rapport
van expertise betreffende die boet.)
Beide booten, zoowel de Ada als de Kampioen
waren echter wat inrichting en capaciteit betrof,
voor den tegenwoordigen geregelden dienst
ongeschikt; voor reserveboot, dus als noodhulp,
kan de Ada nqg langen tijd dienst doen. Schip
en machine verkeeren volgens deskundig rapport
vooral na de belangrijke schoonmaak en reparatie
die zij hebben ondergaan, in uitstekenden staat.
Voor den geregelden dienst is echter de Ada,
zoowel wat inrichting als grootte betreft, ongeschikt.
Het is reeds gebleken dat met het oog op het
toenemend verkeer, de geregelde dienst lusschen
Texel en Nieuwediep met geen kleiner boot zou
kunnen vervuld worden dan de Dageraad.
Dat het publiek de goede hoedanigheden van
de Dageraad weet te waardeeren en op prijs te
stellen, wordt ons steeds duidelijker op die dagen
waarop zij op de een of andere reden uit de vaart
wordt genomen en de dienst dnor de Ada meet
worden waargenomen. Ieder die in den laatsten
tijd met de Ada heeft gereisd, zal moeten toe
stemmen dat de Dageraad onmisbaar is geworden,
en met het oog op het steeds ruwer wordend
vaarwater en toenemend vervoer van passagiers,
goederen en vee, het een ramp voor Texel zou
zijn als de communicatie vooitdurend met een
kleiner boot zou moeten worden onderhouden.
De Dageraad voldoet in alle opzichten uitstekend
en hoewel, zooals in ons eerste jaarverslag is
uitgedrukt, het kiezen van een typeschip zeer
veei moeielijkbeden met zich bracht in verband
met de eigenaardigheid van het vaarwater, den
toestand van de haven te Oudeschild, enz., zijn
wij overtuigd dat onze keuze geen betere had
kunnen zijn. Het mooie doelmatige schip heeft
op eene schitterende wijze de minder gunstige
uitspraken, die men zich vroeger ten onrechte
veroorloofde, gelogenstraft.
Met de Dageraad, en de Ada als reserve,
is zeer zeker bet hoofddoel waarvoor onze
vennootschap is opgericht, n.l. eene, zoo volmaakt
mogelijke verbinding tusschen den vasten wal en
ons eiland in het leven te roepen, volkomen
bereikt. Hoewel de directe voordcelen, in den
vorm van rente aan de aandeelhouders, nog niet
bevredigend genoemd mag worden, moge men
niet over het hoofd zien, dat de indirecte
voordeden in den vorm van lagere tarieven en
verbeterde vcrvocrmiddi len voor Texel in het
algemeen zeer bclangryk zijn.
Nu echter de dienst met, de Dageraad als
geregeld dienst doende boot, cn do Ada als
reserveboot dusdanig is georganiseerd dat wij
gewaarborgd zijn dat de vervulling onder alle
omstandigheden stipt zal kunnen plaats hebben,
zooals wij boven reeds weergaven, begint liet ook
tijd te worden dat pogingen worden aangewend
om de ontvangsten dusdanig te trachten te ver
hoogen dat rente aan aandeelhouders en afschrijving
op de booten zal worden verkregen. De aandeel
houders, vooral de buiten Texel wonenden, die
ons in staat gesteld hebben den dienst op eene
wijze te organiseeren zooals de thans bestaande,
waarvan iedereen kan profitecren, moeten daarvoor
eene billijke vergoeding in den vorm van rente
ontvangen. Mocht het dus blijken dat tegen de
tegonwoordige tarieven die rente en afschrijving
niet te bekomen is, dan zal de R.v.B. niet
aarzelen door eene bescheiden tariefverhooging
de ontvangsten te vermeerderen, zoo, dat rente
en afschrijving zal verkregen worden. Wij hopen
in ieder geval bij eventueele verhooging ver
beneden de vroeger bestaande tarieven te kunnen
blijven zoodat T.E.S.O. ook in den toekomst
hare groote finantieele voordeelen zal blijven geven.
Behalve de enkele zwartgalligen, zal ieder die
geen aanspraak wil maken op den naam van
kortzichtige moeten toestemmen dat T.E.S.O.
tot beden eene voor Texel in bet algemeen,
belangrijke zaak is geweest en dit op den duur
nog in meerdere mate zal blijken te zijn.
Het spreekt van zelf dat wij nog wel met
bezwaren, vooral finantieele, zullen te kampen
hebben, doch wij wanhopen niet om ook deze
langzamerhand te overwinnen, rekenende op den
steun van alle aandeelhouders. In het bijzonder
moeten wij vooral onze Texelsche aandeelhouders
op het hart drukken mede te werker, om ons in
staat te stellen aan onze verplichtingen te voldoen.
In do uitgeschreven obligalielceuing in verband
met de overname van de Ada enz. waartoe in de
laatste vergadering werd besloten, wordt door de
Texelaars tot nog toe op zeer onvoldoende wijze
deelgenomen. Wanneer het tot teleurstelling
van de R. v. B. mocht blijken dat het benoodigd
bedrag op deze wijze niet te bekomen is, dan zal
hij verplicht zijn hypotheek op booten en huizen
der maatschappij te nemen. Voor de onderneming
zijn hieraan niet alleen groote bezwaren ver
bonden, doch het zou ook te betreuren zijn indien
tot eene dergelijke maatregel moest worden
overgegaan. De Raad van Beheer hoopt echter
alsnog door meerdere deelname in de obligatie-
leening, die beslist solide en waarvan de rente
verzekerd is, die bezwaren te kunnen ontgaan.
In de verwachting dat die hoop! niet ijdel
moge zijn, en overtuigd dat T.E.S.O. op eene
zeer gezonde basis berust, gaat de R.v.B. met
het volste vertrouwen de toekomst tegemoet.
Wij meenden dit verslag belangrijk genoeg
om hetzelve alsnog in zijn geheel op te nemen.