N°. 2379.
Zondag 17 Juli 1910.
23ste Jaargang
Nieuws- en
Advertentieblad.
van en naar Texel.
Binnenland.
BOOT- EN" SPOORDIENST
l»it blad verschijnt Woensdag- en Zaterdagavond
Advertentiën vóór 10 nnr op den dag der uitgave
ABONNEMENTEN en ADVERTENTIËN worden aangenomen bij de Uitgevers LANGEVELD DE R O O IJ, ParkstraatBurg op Texel.
aansluiting gevende
BOOT van TEXEL
Dagel. 4,15 6,40; 11,-; 2,50; 6,-
TREIN van HELDER:
6,30; 7,51; 9,18; 12,33; 4,17; 7,32.
Aankomst Trein Helder. Vertrek Boot.
TREIN te HELDER
8,45*; 11,40; 3,11; 6,56
Zondags 9,50.
BOOT van HELDER:
Dagelijks 5.15; 9,30; 12,15; 4,15 7,30
Zondags 5.15; 10.20; 12,15; 4,15 7,30
Men lette er wel op dat de met
een aangeteekende treinen des Zondags
niet rijden.
Voor de uren van de boot geldt de
gewone tijd, evenzoo voor die der treinen;
Men raadplege verder de door ons
verstrekte Boot- en Spoordienst, gratis
aan ons bureau verkrijgbaar.
TEXEL, 15 JULI 1910.
Er is vooruitgang
doch niet genoeg.
Wanneer we in gedachten nog niet
eens zoo heel veel jaren teruggaan,
dan kunnen we niet ontkennen dat op
Texel groote vooruitgang valt waar te
nemen.
We zouden daarvoor kunnen wijzen
op de landbouw, welke door de vele
verbeteringen op landbouwgebied, als
daar zijnmachineriën, bemesting, ver
edeling van den veestapel, enz., als het
ware met reuzenschreden is vooruit
gegaan.
Doch niet het minst is in de laatste
jaren de verbetering van wegen krachtig
ter hand genomen, hetwelk zeker niet
weinig er toe medewerkt dat voor de
landbouw het bedrijf veel wordt verge
makkelijkt, waarvan grooter voordeelen
het gevolg zijn. Verbetering der wegen
houdt nog steeds aan, getuige de thans
weder aangekondigde aanbestedingen,
waarvan alweder verbetering het gevolg
zal wezen.
Wanneer wij de door ons in 1906
uitgegeven „Kaart van Texel" overzien,
dan kunnen we eerst goed bemerken
hoeveel zandwegen in beharde wegen
zijn herschapen; voortdurend moeten
wij de roode lijnen op die kaart (beharde
wegen) bijwerken en wanneer we dan
gaan vergelijken de kaart bij uitgave
en die op het huidige oogenblik, dan
springt de betere toestand nog al sterk
in het oog. Dit wijst op groote vooruit
gang en te verwachten is dat we daar
mede vooreerst nog niet aan het einde
zullen zijn. En dat is goed. Goede
wegen zijn een onmisbaar iets tot ver
betering van de welvaart.
Bestaat dus op dit punt groote reden
tot tevredenheid, niet zoo evenwel waar
het betreft de gelegenheid tot personen
vervoer langs die wegen. Men zou zoo
meenen dat eene verbetering der wegen
meerdere gelegenheid in het leven zou
roepen tot het vervoer van passagiers
door eenig openbaar middel van vervoer.
En zie, 'tis hier juist contrarie van dien.
De eenige gelegenheid naar Waal en
Oosterend is voor eenigen tijd geleden
reeds gestaakt en van nieuwe onder
nemingen hoort men niet gewagen. Van
Oudeschild naar Burg bostaat gelegenheid
tot personenvervoer, doch daarmede is
dan ook alles gezegd.
De „Vereeniging tot bevordering "van
het Vreemdelingenverkeer" doet veel
moeite om den stroom van reizigers
naar Texel te leiden. „Texels eigen
Stoombootonderneming" weet door een
heerlijk zeetochtje met een goed schip
het reizend publiek in een goed humeur
te brengen en opgewekt betreedt het
Texelsch bodem om al spoedigte
zijn teleurgesteld, doordien geen gelegen
heid bestaat om zonder groote kosten
het eiland ia zijn geheel te kunnen be
zichtigen. Naar den Burg, kan men
rijden, doch dat zou men ook kunnen
wandelen, doch vorder niets; geen
gelegenheid naar Waal, naar Oosterend,
naar den Eierlandschen polder of het
Noorden, naar Cocksdorp, naar de Koog
of andere deelen van het eiland wat
een teleurstelling. Roept men het
reizend publiek daarvoor naar hier 't- Is
wel wat dwaasInderdaad, het wordt
tijd dat daarin eens worde voorzien,
wauneer we ons niet belachelijk willen
maken.
Door wien en op welke wijze daarin
verbetering moet worden aangebracht?
Laten allen daar eens ernstig over na
denken. Het vervoer te water werd
goed ingericht, laat het mogelijk zijn dat
zulks ook te land tot stand kome. De
behoefte er aan blijkt met den dag.
Waal, 14 Juli.
Onze vroegere plaatsgenoot, de heer
B. J. de Jongh, thans hoofd eener school
te Mijdrecht, komt voor op de voor
dracht voor hoofd eener school in de
Gemeente Aalsmeer.
Oudeschild, 14 Juli.
Gisteravond lag de aak van schipper
A. Bruin, die met steen geladen was,
voor de haven ten anker. De veeboot,
„Burgemeester van Alkmaar," schipper
Botter, wilde er boven om de haven
instoomen. Door den sterken vloed kwam
zij echter in aanraking met het kluiver
hout van do aak, zoodat dit er geheel
afraakte. Ook de veeboot bekwam vrij
belangrijke averij aan hekwerk en ver
schansing.
Was in het afgeloopen seizoen de
verzending van hooi en stroo buiten
gewoon groot, thans schijnt dit niet
minder te zullen worden, tenminste er
gaat bijna geen dag voorbij of een vol
geladen tjalk met hooi verlaat de haven.
Oosterend, 15 Juli
Onze vroegere plaatsgenoot, de heer
R. D. Bouma, thans onderwijzer der 2e
klasse in Ned. Oost-Indië aan de open
bare Europeesche le lagere school te
Meester-Cornelis, is overgeplaatst als le
onderwijzer aan de openb. Eur. 4e lagere
school te Batavia.
Verstoord liefdesgeluk.
Het gebeurde in een der drukste
winkelstraten van Breda.
Een dienstmeisje, wier meesteres pas
verhuisd was had nog den sleutel van
het oude huis, een bovenhuis, in haar
bezit en misschien uit verlangen om
het oude huis nog eens te bezichtigen,
misschien met het doel om voor den
dreigenden regen te gaan schuilen,
misschien ook om een andere reden
betrad zij Zaterdagavond nog eens het
verlaten huis.
Daar het echter in zoo'n leeg huis
erg donker en beangstigend stil is nam
zij, als lijfwacht, een soldaat mede
naar boven.
De benedenburen hoorden tot hunne
verbazing op hot bovenhuis loopen en
praten. Hoe kon dit? Het bovenhuis
stond toch leeg! Er was slechts éón
verklaring mogelijk: Er waren inbrekers
boven.
De politie werd gewaarschuwd en bij
't geheimzinnige licht van walmende
kaarsen werd een onderzoek ingesteld.
Treffend was] de ontmoeting der politie
en het verschrikte paartjede eerste
lachten; het dienstmeisje en haar lijf
wacht evenwel vonden de zaak minder
komisch.
Dames past op uw taschje.
Een niet aangename gewaarwording
moet een dame gehad hebben, die voor
een winkel in de Haarlemmerstraat te
Amsterdam stond te kijken en meende
een taschje in de hand te houden en
tot de ontdekking kwam, dat zij alleen
de riempjes vasthield.
Een handige gauwdief had het taschje
er afgeknipt en daarmede een paar
gulden buit gemaakt.
Een spaarkas.
Sedert het vorige jaar maakte een
persoon in, en buiten Amsterdam er
zijn werk van, een z.g.n. spaarkas te
exploiteeren, onder den naam „Ver
eeniging tot nut voor allen". Hij wist
zegeltjes van 5 en 10 cents te plaatsen
waarvoor men later een huishoudelijk
artikel kon bekomen.
Hij handelde onder den naam E. Kor-
ver en Co., zooals later bleek den naam
van zijne vrouw, terwijl het „kantoor"
gevestigd was Westerdokslraat.
Sedert eenige weken heeft deze „Ver
eeniging," bestaande uit man, vrouw
en een bode, het uitgeven van zegeltjes
gestaakt. Zij verhuisden naar de Van
der Hoopstraat, vanwaar zij weder na
eenige weken vertrokken. Aan laatstge
noemd adres hebben zich reeds een
paar honderd personen aangemeld, zon
der hunne spaarpenningen, waaronder
bedragen van 10 20 gulden terug te
ontvangen.
Te Burgerdam en omiiggende plaatsen
zijn vele spaarders beetgenomen.
Beter laat clan nooit.
Toen de „Thea Lotte" Zondagmiddag
op het punt stond om de reis van
Schiermonnikoog naar Groningen weer
te aanvaarden, bleek het, dat nog een
tweetal heeren mankeerden. Zij hadden
nog een biefstukje besteld, dat nog eerst
verorberd had moeten worden. Nu
stonden ze in de verte te schreeuwen
en te wuiven, dat ze nog mee moesten.
Jammer genoeg voor de andere passagiers
voldeed de kapitein aan hun verzoek
om nog even te wachten, want toen de
heeren aan boord waren, was het getij
inmiddels precies zoo verloopen, dat de
boot aan den grond zat.
Er was geen denken aan om weg te
komen, eerst 's avonds om elf uur kon
zij toen vertrekken. De families van de
passagiers werden telegrafisch gewaar
schuwd, dat de boot dien dag niet weer
terug zou keeren, maar den volgenden
ochtend.
Aldus geschiedde. Maandagmorgen
om half acht kwamen allen in goeden
welstand te Groningen terug. Enfin,
beter laat dan nooit. (Pr. Gron. Ct).
Een jammerlijk schouwspel.
Maandagmiddag bevonden zich op den
Haarlemmerweg, even voorbij Sloterdijk,
een man en vrouw, die blijkbaar heftige
onsenigheid hadden. Plotseling sprong
de vrouw in de trekvaart, en eenige
fietsers en visschers, die in de nabijheid
waren, hieven wel luide hulpkreten aan
maar deden niets om de vrouw te redden.
Eerst toen meer publiek opdaagde, werd
zij opgedregd, maar de levensgeesten
waren reeds geweken. De man, die niet
de minste poging had aangewend om
zijn vrouw te redden, en ongevoelig
het ophalen van het lijk bijwooude, wilde
zich daarna rustig verwijderen, maar
werd door de politie in verzekerde be
waring gesteld.
Angst in Almelo.
Door de vele inbraken in den omtrek
beginnen de menschen zoo langzamer
hand tegen iederen vreemdeling achter
docht te koesteren. Gedachtig aan het
spreekwoord: „Men moet het ijzer sme
den als het heet is", vervoegde zich
dezer dagen bij verschillende ingezetenen
aldaar een agent van een verzekering
maatschappij tegen inbraak. En wat
zeiden nu sommigen: Dat kan wel juist
iemand zijn' van het inbrekersgilde, die
zich op deze wijze eerst op de hoogte
komt stellen met den plaatselijken toe
stand om binnenkort des te beter zijn
slag te kunnen slaan.
In revolvers en andere vuurwapenen
is hier thans veel aftrek. Bij een win
kelier in deze artikelen zijn reeds twee
bestellingen totaal uitverkocht.
Iemand, die 's nachts in de aangren
zende kamer gerucht meende te hooren,
zag zijn eigen jas, die aan een spijker
tegen de muur hing, voor een inbreker
aan en loste er eenige revolverschoten
op, waardoor dit kleedingstuk eenige
gaten kreeg.
Vreemd en eigen.
Het „Vad." verteltAan de brug
over het Ververschingskanaal nabij het
tramstation Laan van Meerdervoort, te
's Gravenhage, is men bezig met repa
raties. Uit het bovendek der brug waren
nu eenige liggers weggenomen, waardoor
over de geheele breedte een dieper
liggend gedeelte ontstond, waar
men met de flets wel overheen kon
rijden, maar ten koste van een paar
hevige stooten, die niet bepaald profij
telijk zijn voor do banden en de velgen.
Kwam er nu een fletser aan, dan kon
men direct zien, of de fiets zijn eigen
dom was of niet.
Zij, van wie men kon aannemen, dat
zij hun eigen fiets bereden, stapten af.
Zij die een andermans fiets bereden
(inzonderheid slagers- en kruideniers
jongens) reden zonder bedenken door,
ten koste van een dubbelen stoot.
Eén slagersjongen, één enkele, stapte af.
Van wien is die fiets? vroeg iemand.
Van m'n ége, tneheer!
Vreemde handelxoijse.
Naar de „Limb. Ct." verneemt, is te
Maastricht door de gemeentepolitie op
last van de justitie een onderzoek inge
steld tegen een boekhouder eener han
delsfirma, die verdacht wordt reeds ge-
ruimen tijd anonieme brieven aan bank
instellingen, beursmannen enz. te hebben
geschreven, waarin gewaarschuwd wordt
tegen het aanknoopen of voortzetten
van handelsrelaties met bedoelde firma
daar deze financieel zeer zwak zou staan.
Van deze manoeuvres van haar eigen
bediende heeft de firma reeds sinds ge-
ruimen tijd in haar bedrijf de onaange
naamste gevolgen ondervonden, zonder
dat zij wist, van welken kant de machi-
natiën kwamen.
Ook een reden.
Een vischkoopman op de Bloemgracht
te Amsterdam had Maandagmorgen
twist gehad met zijn vrouw. Daarom
hing hij een briefje voor het raam,
waarop stond: Wegens onbehoorlijk ge
drag van mijn vrouw van 2-4 uur ge
sloten."
Een vrouw die zwijgt.
Henriëtte Roland Holst verzoekt aan
het volk mede te deelen, dat zij geen
spreekbeurten van welken aard ook,
meer in de arbeidersbeweging kan ver
vullen en op correspondentie dienaan
gaande niet zal antwoorden.
TEXELSCHE COURANT.
Abonnementsprijs per 3 maanden.
Voor de Borg 30 Cts. Franco per post door ge
heel Nederland 45 Cts. Naar Amerika en andere
landen met verhooging der porto's.
Prijs der Advertenlièn.
Van 1 tot 5 regels 30 Cts. Iedere regel meer 6 Ct
Groote letters en Vignetten worden naar plaatsruimte
berekend. Bewijsnummers 2 Cts. per nummer.
O