N°. 2384. Donderdag 4 Augustus 1910. 23ste Jaargang Nieuws- en Advertentieblad. van en naar Texel. BOOT- EN SPOORDIENST Dit blad verschijnt Woensdag- en Zaterdagavond Advertentiën vóór 10 nnr op den dag der uitgave ABONNEMENTEN en ADVERTENTIËN worden aangenomen bij de Uitgevers LANGE VELD DE RÓOIJ, Bübg op Texel. Arbeiders-Ziekteverzekering. TEXELSCHE COURANT. Abonnementsprijs per 3 maanden. Voor de Burg 30 Cts. Franco per post door ge heel Nederland 45 Cts. Naar Amerika en andere landen met verhooging der porto's. Prijs der Advertentiën. Van 1 tot 5 regels 30 Cts. Iedere regel meer 6 Ct Groote letters en Vignetten worden naar plaatsruimte berekend. Bewijsnummers 2 Cts. per nummer. aansluiting gevende O BOOT van TEXEL Dagel. 4,15 6,40; 11,-; 2,50; 6,- TREIN van HELDER 6,30; 7,51; 9,18; 12,33; 4,17; 7,32. Aankomst Trein Helder. Vertrek Boot. TREIN te HELDER 8,45*; 11,40; 3,11; 6,56 Zondags 9,50. BOOT van HELDER: Dagelijks 5.15; 9,30; 12,15; 4,15 7,30 Zondags 5.15; 10.20; 12,15; 4,15 7,30 Men lette er wel op dat de met een aangeteekende treinen des Zondags niet rijden. Voor de uren van de boot geldt de gewone tijd, evenzoo voor die der treinen; Men raadplege verder de door ons verstrekte Boot- en Spoordienst, gratis aan ons bureau verkrijgbaar. Bij de Tweede Kamer zijn ingediend twee wetsontwerpen le. een ontwerp-Radenwet. 2e. een ontwerp-Ziektewet. Deze beide ontwerpen zijn blijkens de toelichting als één geheel te beschouwen. De behoefte aan voorziening hangt samen met de wijziging, die de voortbrenging ondergaan heeft. De vraag of de overheid wel bevoegd is op deze wijze zich te mengen in de persoonlijke belangen der burgers beantwoordt de Minister aldus: dat het recht, immers de taak der over heid is, om, waar zij daartoe in staat is, zorg tè drag6n, dat niet de verhoudingen, die door haar beschermd en in stand ge houden worden voor de burgery, of een deel daarvan, gevolgen hebben, die het rechtsbesef bij de bevolking ondermijnen en daardoor het rechtsleven en daarmede haar eigen bestaan bedreigen. Wil het loon strekken ook voor den tijd van ziekte, dan is een opzettelijke regeling noodig om dit te verzekeren. Indien krachtens wettelijk voorschrift den arbeider 66n deel van hetgeen hij zich door den arbeid verworven heeft niet wordt uitbetaald, is het noodig te zorgen, dat dit teruggehouden deel zoo worde aangewend, dat aan de door hem verkregen aanspraken op het oogenblik dat het noodig is ook ten volle zal worden voldaan. Deze zekerheid wordt alleen verkregen door een publiekrechtelijke regeling onder waarborg van den Staat, en op dit gebied een regeling in den vorm van verzekering. De wettelijke regeling die thans wordt voorgesteld omvat alleen de verze kering tegen de gevolgen van een ziekte; bij het ontwerpen der organi satie is echter mede het oog gericht op d6 audore takken der arbeidersverzekering. Naar de meening des ministers, reeds vroeger door hem uiteengezet, behoort er verband gelegd tusscben de verschillende takken van arbeidersverzekering en zal dat verband o. a. hierin moeten bestaan, dat bij de uitvoering der onderscheidene verzekeringswetten de medewerking wordt gevraagd van dezelfde, uit de kringen der belanghebbenden samengestelde, met zekere zelfstandigheid bekleede organen. De Raden van Arbeid. Deze organen, de Raden van Arbeid van bet eerste der thans aangeboden ontwerpen, zullen zijn do dragers der ziekteverzekering; Wegens het geringere risico dezer verze kering kan zij geschieden by de kassen, die de bedoelde organen zullen beheeren. Hun taak ten opzichte van de andere takken van verzekering komt tor sprake, voor zooveel de ongevallenwet betreft, by ten daartoe in te dienen wijziging dier wet; voor zooveel aaugaat do iuvaliditeits- en ouderdomsvorzakering by het hierop be Rekking hebbend ontwerp. Reeds nu merkt de minister echter op, dat de kassen waarbij de ziekteverzekering geschiedt, niet tevens kunnen dienen voor de inva liditeitsverzekering. Deze laatste vereischt een geldelijk sterker kas, dus die zich over een grooter gebied uitstrekt dan de ziekte verzekering. Daarentegen brengt de eisch van decentralisatie mede, dat de bij ééne ziekenkas verzekerden tot een zoo beperkt mogelijk gebied behooren. Gemeenschap pelijke kassen zouden dus of voor de in validiteit en ouderdom t6 klein, öf voor de ziekte te groot zijn. Het is mede deze overweging, welke den minister de voorkeur deed geven aan regeling van beiderlei verzekering in afzonderlijke ontwerpen. De Raden van Arbeid, samengesteld uit een gelijk aantal werkgeversleden, en ar beidersleden, onder voorzitterschap van een door de Kroon benoemden ambtenaar zullen naast dragers der ziekteverzekering, zijn organen bij de uitvoering van andere takken van verzekering. Doch ook buiten het gebied der arbeidersverzekering zal de wetgever, naar de bedoeling van den minister, van hun diensten gebruik maken, hun bevoegdheden verleenen. Allen die onder de wet vallen, zullen voor de uitkeering van ziekengeld verzekerd zijn bij de kas, welke door den betrokken Raad van Arbeid wordt beheerd. De be staande zoogenaamde onderste uningsfondsen worden hierdoor, althans voor zooverre de Raden van Arbeid hun taak overnemen, overbodig. De wettelijke verzekering omvat niet de geneeskundige behandeling, terwijl ook in deze regeling het begrafenisgeld niet wordt betrokken. De premie. De Minister stelt voor de premie door werkgevers en arbeiders gezamenlijk te doen betalen. Ter wille van vereenvoudiging der admi nistratie moet z. i. de Raad van Arbeid het recht hebben de premie bij den werkgever in te vorderen, die dan het aandeel van den arbeider kan inhouden op diens loon, al moet de Raad tevens de bevoegdheid erlangen om voor bepaalde groepen van arbeiders de vordering bij den arbeider te doen plaats hebben, met het recht voor dezen om van den werkgever diens aandeel terug te vorderen. Bij deze opvatting be hoort de regeling zich te beperken tot hen die arbeider zijn. Dit neemt niet weg dat de vrijwillige verzekering de gelegenheid ook voor anderen opent om zich eene uit keering te verzekeren, al zal de Raad van Arbeid hier het recht moeten hebben om zelfs door weigering van verzekering mis bruik te keeren. Overigens wordt de werking der wet beperkt tot de arbeiders in een onderneming. Arbeiders in persoonlijken dienst, in het algemeen dus ook de huiselijke dienstboden vallen daarom niet. onder de verplichting. Van groot gewicht is ook de uitsluiting van de zoogenaamde losse arbeiders (volgens het ontwerp zij dio korter dan vier dagen achtereen ineenzelfdedienstbetrekking zyn). Deze beperking geschiedt uit overwegingen van uitvoering. Onder de verplichte verzekering worden overigens alle arbeiders gebracht, dus ook dio werkzaam zijn in bedrijven van den landbouw. Ten opzichte van de huisnijver heid worden alleen de arbeiders verzekerd zy dus die een overeenkomst als bedoeld in art. 1637a of c Burgerlijk Wetboek hebben aangegaan. De inrichting der Raden. Ten aanzien van de artikelen van het ont werp Radenwet wordt nog het volgende vermeld De bed06liug is dat overal in het Rijk Raden van Arbeid zullen komen. Het juiste aantal kan eerst worden vastgesteld iu verband met de hiervoor te maken indeeling van het Rijk. In ieder geval zal er een moeten komeu in elk der grootste vier gemeenten. Het gebied van den Raad van Arbeid zal ten minste 25,000 inwoners tellen. Bij de beoordeeling zoowel van don duur dei arbeidersovereenkomst als van het bedrag van het loon, wordt groote vrijheid gelaten aan de Raden van Arbeid. Wie meer verdient dan f 15 tot f30 in de week, valt buiten den kring der ontwerpen. Het ontwerp regelt voorts de samen stelling van de Raden (die door een secre taris worden bijgestaan)de ontslagneming; de kiesgerechtigheidde wijze van ver kiezing den zittingsduurde verkies baarheid, enz. De Verzekering. Een bepaling van het begrip ziekte is in het ontwerp niet opgenomen. Toch wordeD twee kenmerken aangegeven voor wat het ontwerp onder ziekte verstaat, n. 1. onge schiktheid tot werken of noodzakelijkheid van geneeskundige behandeling. De redenen om onder ziekte in deze wet ook het kraambed te begrijpen, liggen voor de hand. Ook bij een regelmatig be loop bestaat behoefte aan steun en hulp, zoowel geneeskundige hulp als financieelen steuD. Voor de kassen waaruit ziekengeld verstrekt wordt, wordt de benaming „zie kenkas" ingevoerd. Voor de berekening van termijnen wordt de gewone weg ge volgd. Een termijn van een maand, die b.v. aanvangt op 15 Februari, vervalt 15 Maart. Er is geen reden de uitkeering van ziekengeld te verlengen, omdat d6 laatste dag een Zon- of feestdag is. Waarborgen zijn gesteld, dat de zieken kas het_ haar verschuldigde altijd zal kunnen invorderen van dengene, die ten slotte de geldelijke aansprakelijkheid be hoort te dragen, te weten den werkgever naar burgerlijk recht. De verzekerde moet wegens ziekte on geschikt zijn tot het verrichten van zijn arbeid. De bedoeling der wet is niet om alle daaronder vallende arbeiders te verplichten tot het sluiten van een overeenkomst van verzekering, doch om ze te verzekeren. Daarom wordt den arbeider niet de ver plichting opgelegd om zich te verzekeren, doch in navolging van de Ongevallenwet, de Duitsche en Oostenrijksche verzekerings wetten, verklaard dat hij verzekerd is. Met den dag waarop hij arbeider in den zin der wet wordt is hij verzekerd, on verschillig of aangifte is geschied of niet. Er is geen reden personen in dienst van een publiekrechtelijk lichaam van de ver plichte verzekering in het algemeen uit te sluiten. De mogelijkheid van uitzondering bij Kon. besluit is voorbehouden. Personen, wier dagloon geacht wordt minder dan f 0,40 te bedragen, zullen in de overgroote meerderheid der gevallen niet behooren tot den kring der arbeiders wier verzekering bij dit ontwerp wordt bedoeld. Daarom wordt ontheffing op eigen verzoek mogelijk gemaakt. Lijders aan slepende ziekten zullen verzekerd zijn, doch hij, dio de bezwaren daarvan onder vindt, vrijgesteld kunnen worden. De aangifte. De aangifte schept niet de verzekering, doch dient slechts ter vergemakkelijking der uitvoering. Geschiedt geen aangifte, zoo moet de Raad van Arbeid toch inschrijven. De aangifte is echter voor de ziekenkassen van het hoogste belang. Het meest wen- scheljjke ware de verzekerden met de aangifte te belasten, doch in het algemeen wordt dit niet mogelijk geacht. De punten waaromtrent aangifte moet geschieden zul len in het algemeen de volgende zijn a. naam en woonplaats van den werk gever b. naam van den verzekerde en plaats waar hij zijn werkelyk verblijf heeft; c. dag waarop de verzekering is aan gevangen of geëindigd d. loon van den verzekerde e. of de verzekerde verzekerd is krach tens de Ongevallenwet 1901 of wegens eer. andere verzekering recht heeft op eenige vergoeding of uitkeering bij ziekte. Omtrent de inschrijving en indeeling in loonklasse staat beroep open op den Raad van Beroep. Blijkt bij inschrijving eene vergissing, dan is de verkeerde inschrijving nietig. In dat geval kan betaald ziekengeld worden teruggevorderd. Betaalde premiëu worden vergoed. De ziekenkas mag door verzuimde aangifte natuurlijk geen nadeel lijden. De vordering wegens premie verjaart in twee jaren. Verzuim in de aangifte door den werk gever is strafbaar ingevolge art. 120. Bovendien is de werkgever de aohterstallige premie verschuldigd. Dat verband is gelegd tusschen het be drag van het ziekengeld en dat van de premie en het loon van den verzekerde ligt in den aard der zaak. Het ziekengeld. Het ziekengeld bedraagt de helft van het gemiddelde der toonklasse waartoe de verze kerde bij dm aanvang der ongeschiktheid tot werken behoorde. Het wordt uitgekeerd over iederen dag, uitgezonderd Zondagen en volgens het plaat selijk gebruik daarmede gelijk gestelde dagen dat de ongeschiktheid duurt,te beginnen met den vijfden dag na dien waarop zij aanving gedurende ten hoogsten zes maanden. Bij zwangerschap van een verzekerde wordt ziektegeld uitgekeerd van den eersten dag der ongeschiktheid tot werken af. Bij opneming in een ziekenhuis wordt het ziektegeld ingekort, omdat de schade die de verzekerde door zijn ziekte lijdt door opneming in een ziekenhuis grootendeels wordt opgeheven. Of vervallen van de aanspraak op ziekengeld moet geschieden beoordeelt de Raad van Arbeid met beroep op den Raad van Beroep. Het ziekengeld vervalt: a. indien niet is voorzien in genees kundige hulp, tenzij hij aantoont dat zulks onmogelijk is geweest; b. indien de ziekte is veroorzaakt door zijn opzet; c. voor den tijd gedurende welken hij in een gevangenis, Rijkswerkinrichting, tuchtschool of Rijksopvoedingsgesticht is geweest d. indien met toepassing van krachtens art. 33 uitgevaardigde bepalingen minder dan het tiende gedeelte van het gemiddelde der loonklasse zou worden uitgekeerd. In geneeskundige hulp wordt geacht te zijn voorzien, indien die hulp den ver zekerde wordt verleend door een ingevolge deze wet erkend ziekenfonds of door ge neeskundigen en apothekers die niet ver bonden zijn aan een niet erkend ziekenfonds. Vaststelling der premiën. Voor de vaststelling der premiën mogen de verzekerden in groepen worden inge deeld. De premie wordt voor iedere groep vastgesteld met inachtneming van het risico, dat zij blijkens betrouwbare statistiche gegevens voor de ziekenkas oplevert. De indeeling mag niet naar den leeftijd der verzekerden geschieden. De uitvoering merkt de Regeering op wordt verge makkelijkt door decentralisatie, die aan het ontwerp ten grondslag ligt. De premiën worden vastgesteld in hon dersten van de gemiddelden derloonklassen. Klasse I minder dan f0,70, gemiddelde f0 50klasse II van f 0,70—0,99, gemiddelde fO,SO; klasse III van f 1 139, gemiddelde f 1,20; klasse IV van f 1,40—1,89, gemiddelde f 1,60 klasse V van f 1,90 2,49, gemiddelde f 2.20klasse VI van f 2,50 of meer, ge middelde f3. De Raad van Arbeid is bevoegd in de loonklassen onderverdeelingen te maken. Van de premie is de helft door den werkgever en de helft door den verzekerde verschuldigd. Voor zooverre een hoogere premie is vastgesteld, omdat een geneeskundig onder zoek door toedoen vau den verzekerde niet heeft kunnen plaats hebben, is het verschil geheel door den verzekerde verschuldigd. De premie wordt door den werkgever betaald. De werkgever m^g van het loon van den verzekerde afhouden het door dezen ver schuldigde deel der premie over den tijd waarover dat loon betaald wordt. Bovengemelde bepalingen geven in hoofd zaak de geest aan van de ingediende wetsontwerpen. Verder komen er nog in voor verschillende aanwijzigingen voor vrij willige verzekering, terwijl slottens ver schillende bepalingen worden aangegeven met betrekking tot de berechting van geschillen. Zoowel geldboeten als vrijheids straffen worden bedreigd.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1910 | | pagina 1