N*. 2712, Donderdag 2 October 1913. 27"t# Jaargang Nieuws- en Advertentieblad. Binnenland. Van week tot week Dit blad verschijnt Woensdag:- en Zaterdagavond Abonnementsprijs per 3 maanden. Voor de» Borg 30 Cta. Franco per post door ge heel Nederland 45 Cts. Naar Amerika en andere 1-tnden met verhooging der porto's. Advertentiën vóór 9 nar op den dag: dw uitgave Prijs der Advertentièn. Van 1 tot 5 regels 30 Cts. Iedore regel moer 8 Ct. Qrooto letters en Vignetten worden naar plaatsruimte borekend. Bewijsnummers 3 Cts. per nummer. ABONNEMENTEN en ADVERTENTIÈN worden aangenomen bij de üitg. Firma LAN GEVELD DE ROOIJ, Parkstraat, Burg op Texkl. .Abonnementsgeld. De Uitg. van de Texelsclie Courant geeft door deze aan de geabonneerden buiten Texel kennis, dat de kwit. voor abonnementsgeld aan de post ter incas- seering zijn afgegeven. Ter voorkoming van onnoodige kosten worden de geabonn. beleefd verzocht, de kwitantie bij aanbieding wel te willen voldoen. Aanbevelend, De Uitg, Kostelooze Vaccinatie, Burgemeester en Wethouders der Ge meente Texel maken bekend, dat de gelegenheid zal zijn opengesteld tot kos telooze inenting en herinenting van de ingezetenen, die zich daartoe aanmelden: te Ben Burg, in de O. L. School, dp Woensdag 8 October 's midd. 12 uur. Texel, den 29 September 1913. Burgemeester en Wethouders voornoemd, De Secretaris, De Burgemeester, JONKER. GAARLANDT. 18-85 Sept. Er was onder de groote corporaties, die ons vaderland telt in de afgeloopen week een jubilaressö. Een jubilaresse waaraan wjj allen veel verschuldigd zijn, en het vaderland groote verplichtingen heeft. Het is een jubilaresse met een langen naam, die echter door de spraakmakende menigte al tot twee hoofdletters verkort is. We bedoelen de Maatschappij tot exploitatie van Staatsspoorwegen, kortweg ook S. S. genoemd. Deze maatschappij herdacht in de afge loopen week hoe ze 50 jaren lang de voor rekening van het Rijk aangelegde spoor wegen in ons land heeft mogen exploiteeren. Er is ruimschoots reden voor een opgewekt herdenken van dit beteekenisvolle feit. Niet alleen voor de aandeelhouders der maat schappij, die tegenwoordig geenszins te klagen hebben, of voor de vele duizenden onzer landgenooten die bij „den spoor wagen" hun kost verdienen, maar ook voor hen, die niet onmiddellijk in financieel of ander opzicht bij de S. S. betrokken zijn. De spoorwegen door genoemde maat schappij 50 jaren lang geëxploiteerd, ver beterd en uitgebreid hebben ontzaggelijk veel bijgedragen tot verhooging van den welvaart en de algemeene ontwikkeling. Vruchtbare streken werden door hen in het wereldverkeer opgenomen waardoor deze nog tot grooter ontwikkeling konden komen en aan de minder welvarende ge deelten van ons land verschaften zy de gelegenheid om tot zich te brengen wat voor de opheffing en verbetering noodig was. Wat zou Nederland geworden zijn zonder zijn spoorwegen Ze brachten aan ons volk geheel nieuwe en andere toestan den, gandsche streken werden uit hun isolement verlost, het onderling verkeer werd verlevendigd en vergemakkelijkt, de afstanden verdwenen, de handel kon beter dan voorheen zyn breede vlerken uitslaan, de banden met onze naburen werden ver sterkt en wat al niet meer. Nu zijn er die beweren, dat de spoorwegen ook aan ons volk zijn kalmte en rust ontroofd hebben en dat de „goede oude tijd" toch ook zjjn aantrekkelijke zijde had, doch zonder daarop af te dingen mag toch gezegd worden, dat er wel niemand zal zijn, die naar de trek schuit en de diligence terugverlangt. De zegeningen van het moderne verkeer, waar toe op het oogenblik nog wel in de eerste plaats het spoorwegverkeer behoort, zijn daarvoor te tastbaar en te groot. De S. S. ziet thans op een 50-jarige werk zaamheid terug, doch de eigenlijke spoor wegaanleg dateert van eenige jaren vroeger. De eerste spoorlijn werd geopend den 20 Sept. 1839. Ze bracht de snelverbinding tusschen Amsterdam en Haarlem en werd geexploiteerd door de Hollandsch IJzeren Spoorweg-maatschappij. Wat waren die eerste spoortreinen nog erg primitief. De derde klasse wagens waren met zeildoek omspannon en die zich de weelde veroor loven kon om in de tweede klasse plaats te nemen moest zich met harde banken tevreden stellen. De treinen liepen met een snelheid van 35 a 40 K.M. in het uur, wat echter al een enorme snelheid wa» in ver gelijking met den tragen gang van de trekschuit. Men kan zich voorstellen welk een ontzagwekkenden indruk zoo'n dreunend stampend spoortreingevaarte op de toe schouwers moest maken. De uit Engeland geïmporteerde „nieu wigheid" had in den eersten tjjd volstrekt niet de algemeene sympathie. Velen ver wachtten er geen heil van. Z6 meenden dat het heelemaal niet iets voor Holland was, doch dat dit zijn kracht moest blijven zoeken op het water. De spooraanleg zou in ons land met zijn onbetrou wbaren bodem en zijn vele rivieren en andere wateren veel te veel geld verslinden. Koning Wil lem I mocht zich al bijzonder voor de spoorwegplannen intresseeien en daarvan ook zelf financieel blijk geven, de Kamer wilde er aanvankelijk niets van weten. Zoo moest de Koning, wilde hij iets tot stand brengen uit zijn eigen vermogen de 47, rente garandeeren van het aanleg- kapitaal. De tegenstand van particuliere belanghebbenden bleef zich lang in allerlei vorm uiten. Er werd schrikkelijk over vraagd, wanneer de afstand van grond noodig was en er werden soms allerlei be lachelijke voorwaarden gesteld. Zoo eischte een molenaar te Delft toen de lijn Den Haag—Rotterdam zou worden aangelegd, dat de spoorlijn bij zijn perceel geheel over kapt zou moeten worden, omdat hij vreesde dat zijn molen anders spoedig een prooi der vlammen zou worden, terwijl een boer in de buurt van Den Haag by zijn huis een hooge schutting eischte, omdat hij bang was, dat de rook van de machine in zijn kelder zou dringen en al zijn melk zuur zou worden. Deze en dergelijke tegenkanting was intusschen nog gemakkelijker te over winnen dan die in de volksvertegenwoor diging tot uiting kwam. Daar gold vooral het bezwaar, dat de spoorwegaanleg door de vele groote rivieren veel te kostbaar zou worden. Een groot aantal concessie aanvragen werd naar de snippermand ver wezen en eerst moest er een ministerie over de spoorwegkwestie vallen voor het kloeke besluit genomen werd om Nederland het noodzakelijke net van spoorwegen te geven. Den 18 Aug. 1860 werd de wet afgekondigd waarbij jaarlijks 10 miljoen gulden beschik baar gesteld werd en in verschillende deelen van het rijk werd met Ijver door den Staat de aanleg van de spoorwegen ter hand genomen. In 1863 waren de eerste gedeelten zoover gereed dat ze in exploitatie gebracht konden worden en waar men van hoogerhand staatsexploitatie niet wensche- lijk achtte werd aan de toen bestaande maatschappij „Damlust" te Utrecht de ex ploitatie opgedragen. Deze werd omgedoopt in Maatschappij tot exploitatie van Staats spoorwegen, de acte van oprichting werd den 26 Sept. 1863 gepasseerd en den 5 October d. a. v. werd het eerste gedeelte van het spoorwegnet, de lijn Tilburg— Breda voor het publiek opengesteld. Daar mede had het groote en grootsche werk, dat de maatschappij ondernomen had een aanvang genomen. Het breidde zich schier met ieder jaar uit en thans nu heel het land met een dicht net van spoorlijnen overdekt is, kan worden gezegd, 'dat de S. S. gegroeid is tot een van de grootste ondernemingen die in ons land worden aangetroffen en die met voldoening za! mogen terugzien op het tijdperk van een halve eeuw, dat thans achter ligt, o—o—o— Er zijn in de laatste dagen merkwaardige dingen gebeurd in Belfast, de hoofdstad van Ierlands pro testantsche provincie Ul3ter. Daar kwamen de vertegenwoordigers van de Oranjemannen onder leiding van lord Londonderry samen en hield Sir Edward Carson, de Iersche „oproerling" die heel Ulster afgereisd heeft om de bevolking tegen Home Rule in het goweer te roepen, een oorlogszuchtige redevoering. En dat niet alleen, maar op bedoelde sameu- komst werden uitgebreido maatregelen ge nomen om zoo noodig de vaan des opstands te ontplooien. Er werd. niet meer of minder gedaan dan een „voorloopige regeering* gevormd voor Ulster, die onmiddellijk in functie zal treden als de Home Rulowet aangenomen is en den oorlog zal verklaren aan het Iersche zelfbestuur dat te Dublin gezeteld zal zjjn. Die „Voorloopige Re geering* zal ter zijde worden gestaan door een Hoogerhuis, waarin de Iersche lords en door een een Lagerhuis, waarvan do Unionistische parlementsleden van Ulster leden zullen zijn. Sir Edward Carson zal leider van een en ander zijn. Voorts werden verschillende commissies benoemd die de verschillende takken van staatsdienst in Ulster onder hun beheer zullen nemen, terwijl terwijl tevens besloten werd tot het vormen van een fonds van een miljoen pond sterling, waaruit do mannen en hun gezinnen, die door een opstand schade mochten loopen schadeloos gesteld zullen worden. Sir Edward Carson zette de „kop" op de lijst een gift van 10,000 pond sterling. Ook in ander opzicht wordt het verzet in Ulster georganiseerd. Carson rekent er op dat hij in zijn verzet tegon Home Rule ter zijde zal worden gestaan door een goed geoefend leger van vrijwilligers. Reeds hebben zich daarvoor 60000 mannon opge geven en men gelooft dat dit getal tot 100000 zal klimmen. Dat is stellig een respectabel leger. De vrijwilligers worden nu reeds geregeld geoefend en er heeft te Belfast zelfs reeds een wapen schouw plaats gehad waarbij 14 bataljons Ulstermannen, ieder van 800, defileerden voor Sir Edward Carson 6n generaal Recharson, die met het bevel over het Ulster leger is belast. Dat alles wijst er op dat men zich in Ulster op een ernstig gewapend verzet tegen Home Rule voorbereidt en dat het oproerige optroden van Sir Carson niet zonder resultaat gebleven is. Waarover men zich verwonderen moet is wel de schier onverschillige houding die de Engelsche regeering tegenover deze merkwaardige en gevaarlijke handelingen aanneemt. Door een der regeeringspersoben werd wel een loopje genomen met de „Voorloopige RegeeriDg" van Sir Carson, maar dat is een al te goedkoope manier om zich van een ernstige zaak af t6 maken. Mogelijk ook is de regeering zeer wel van den ernst van den toestand overtuigd, doch wil dat voorloopig niet laten blijken en hoopt ze op een gunstig resultaat van de onderhandelingen die zij thans voert met de leiders der oppositie inzake de Home Rulekwestie. De dingen, die tegenwoordig in Belfast geschieden zijn intusschen wel zeer merk waardig. —o—o—o Van den Balkan komen weder ongunstige berichten. De Servische regeering heeft b6vel gegeven tot mobiliseering van de Morawadivisie. De mobiliseering is in vollen gang en de opmarsch naar de grenzen staat voor de deur. Ook de Grieksche regeering heeft een deel der naar huis gezonden troepen weder onder de wapens geroepen en koning Nicolaas van Monte negro heeft de strijdbare mannen der zwarte bergen weder tot den oorlog opge roepen. Alles als een gevolg van het oorlogszuchtige optreden der Albaneezen. Het is zeer waarschijnlijk dat dit optreden uitgelokt is door de wijze waarop de Serviërs de Albaneesche bewoners van het veroverde gebied behandelen. Volgens de voorloopige Albaneesche regeering worden deze door de Serviërs zeer onderdrukt. De Servische regeering ontkent dat echter 6n beweert; dat de Albaneezen zich niet willen neerleggen by het Londensche verdrag, en aan Servië willen ontnemen wat dit by bedoeld verdrag toegewezen is. De Albaneesche „opstandelingen" rukken op de Servische grens aan en de zwakke Servische afdeelingen waren genoodzaakt zich terug te trekken. Hetzelfde was het geval in het gebied dat aan Montenegro toegewezen is. De toestand is op het oogenblik zeer gevaarlyk en het laat zich aanzien, dat de oorlogsfakkel op den Balkan opnieuw zal worden ontstoken. TEXEL, 1 October 1918. Als eene illustratie zoowel van de handelswaarde als van de kwaliteit van Texelsch wolvee, diene, dat door den heer S. Lap Bz., jongstleden Maandag een vijftal lammeren ter markt waren aangevoerd, die tot den ongekenden prijs van f 26.— per stuk werden van de hand gedaan. Reisgelegenheid. In ons vorig nummer deden wij mede- deeling dat met ingang 1 Oct. de laatste dienst van Texel en van Helder Diet meer wordt vervuld. Men maakt ons er echter opmerkzaam op dat met dien datum ook de twee eerste diensten eene wijziging zullen ondergaan. T. E. S. O. aldus nu reeds de volledige winterdienst invoert, evenals zulks bü de spoordienst plaats heeft. Wat de treinenloop betrett is de wijzi ging slechts enkele minuten. Wjj zullen eerstdaags als naar gewoonte onze ge abonn, een Boot- en spoordienst doen toekomen. O osterend, 29 Sept Tot wachtèr op het RJjks-oesterveld op Texelstroom is aangewezen de vis- scher B. Vlaming Pzn. met het vaartuig T.X. 11 van hier. De heer B. Elzer, hoofd der school te Oost, komt voor op de voordracht ter benoeming van een hoofd te Venhuizen. Waal, 29 Sept. Vrijdag, 's middags half 2 werd een ringrijderij gehouden op versierde fietsen: 18 personen namen er aan deel. 1ste prijs (inkstel) P. C. Roeper; 2e prijs (taschje) Ma. de Porto. Ie prijs voor versierde fiets (lantaarn) H. Kejjser Burg; 2e prijs (album) Joh. Eelman; 3e prys (fietspomp) A. Slot. Hierna ringrijden op onversierde fiet sen. Ie prijs (lantaarn) Me. Kejjser, Harkebuurt; 2e prys (fietspomp) D. J. Bruin. Na afloop dezer wedstrijden, hield de heer Burgemeester, die inmiddels met zijne echtgenoote was aangekomen, een toespraak, die door den Voorzitter der feestcommissie beantwoord werd. Hierna stoelendans, (dames)le prijs (nickel trekpot) Me. Roeper; 2e prijs (melkstel) Ma. Kuiper. Touwtrekken (heeren): le prijs (ICO sigaren) S. de Porto; 2e prijs (50 sigaren) J. Sleutel. Stembuswedstrijd (dames) le prijs (klokje) Wa. Mantje2e prijs (collier) Ma. Kuiper. Stembuswedstrijd (heeren): le prijs (sigarendoos) S. de Porto2e prijs (asch- bak) C. Bruin. 's Avonds half 8 werden de gewonnen prijzen in het Cafó Eelman door den Voorz. der feestcommissie met een ge paste toespraak overhandigd. Daarna bleven nog velen een uurtje vertoeven in de beide café's. Het feest mag in elk opzicht goed geslaagd heeten. Oudeschild, 29 Sept. De feesten Zaterdag en Zondagmiddag alhier gehouden ter herdenking van bet 100-jarig bestaan van Nederlands onaf hankelijkheid, zijn begunstigd door fraai weder, uitstekend geslaagd. Er heersclite reeds Zaterdagmorgen eene echte feest stemming, die er tot het einde toe in bleef, 's Morgens om half tien werd er TEXELSCHE COURANT.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1913 | | pagina 1