3=
2760
Donderdag 19 blaart 1914,
27,t# Jaargang
Nieuws- en
Advertentieblad.
lil Van week tof week
Binnenland.
amej
Dit blad verschijnt Woensdag- en Zaterdagavond
Abonnementsprijs per 3 maanden.
Voor de» Bobo 30 Cta. Franco per post door ge
heel Nederland 45 Cta. Naar Amïbixa. en »ndere
linden met rerhooging der porto's.
Advertentiën vóór 9 nnr op den dag der nltgave
Pr\js der Advertentiin.
Van 1 tot 5 regels 30 Cts. Iedere regel meer S Ct.
Groote letters en Vignetten worden naar plaatsruimte
berekend. Bewijsnummers S Cts. per nummer.
S.BONNEMENTEN en ADVERTENTIËN worden aangenomen bij de TJitg. Firma LANGEVELD b DE ROOIJ, Parkstraat, Burg op Tbx s a
a(0
fl)
"1 BEKENDMAKING.
I 0
3 DRANKWET.
I ««Burgemeester en Wethouders der Ge-
y ente Texel, brengen ter openbare
onis, dat op 17 Maart 1914 bij hen
ingekomen een verzoekschrift van
)RKJE VAN EIJCK, weduwe van Jan
uijn van beroep hötelhoudster, wonende
Texel, om vergunning voorden verkoop
|gp sterken drank in het klein in de
volgende localiteiten„de voor- en
Elntargelagkamer". van het perceel,
dastraal bekend Gemeente Texel,
3tie K, No. 1642, plaatselijk gemerkt
jk B, no. 397, en gelegen aan de
^"■oeneplaats aldaar,
ip linnen twee weken na de dagteekening
jer bekendmaking kan een ieder tegen
J1! verleenen van deze vergunning schrif-
bezwaren bij Burgemeester en
ethouders inbrengen.
Texel, den 17 Maart 1914.
rgemeester en Wethouders voornoemd,
De Secretaris, De Burgemeester,
JONKER. GAARLANDT.
MILITIE.
Vrijstelling vnn den Dienst.
De Burgemeester der gemeente Texel brengt
kennis Tan belanghebbenden, dat op de pu-
katieborden bekendmakingen zijn aangep'akt
arin op uitvoerige wijze de bepalingen zijn
■meld, welke gelden ten aanzieo van vrijstel-
g Van den dienst bij de militie om een der
.gende redenen
eigen vrijwilligen dienst
b. broederdienst
5. aanwezigheid van in hetzelfde jaar geboren
seders of halfbroeders
7jDd. kostwinnerschap
r8fB. het bekleeden van een geestelijk of een
'Isdienstigmenschlievend ambt of de opleiding
rartoe
"-f. woonplaats of toekomstige woonplaats in de
1 rloniën ot bezittingen des Rijks in andere
stilirelddeelen
en g. bijzondere redenen,
j, Zö die vermenen rechten op vrijstelling van den
ïnst bij de militie te kunneu doen gelden,
eDb:den uitgenoodigd zich te vervoegen ter ge
eentesecretarie en wel zoo de vrijstelling wordt
Jjfc'grond op de aanwezigheid van in hetzelfde jaar
agjiboren broeders of half broeders, tnsschen 10
ea 18 Juli e k. en zoo zij is si-grond op een der
oti idere redenen, tusschen '21 en 31 Maart e.k.
gj'Texel, den 13 Mi.art 1914.
De Burgemtester voornoemd,
GAARLANDT.
7—14 Maart.
rv8 Als d6ze regels onder de oogen der lezers
1 omen zal de Kamer haar werkzaamheden
lebben hervat. Spoedig ook zal een be
langrijke beraadslaging over de financieele
plannen van minister Bertling onze aan
dacht komen vragen. Het laat zich aanzien,
ÏTït het ontwerp Inkomstenbelasting al
L.poedig aan de orde zal worden gesteld.
•e-ïet het oog daarop kan het ongetwijfeld
ijn nut hebben, dat we omtrent dat be-
jkffigrijke ontwerp hier het een en ander
"nededeelen.
c'j Het denkbeeld om een Inkomstenbelasting
het leven te roepen, is niet nieuw. Reeds
d ninister de Meester zette dat denkbeeld om
n een ontwerp, dat echter door het aftreden
tan het Kabinet niet aan de orde kwam.
itfJinister Kolkman, van het vorig Kabinet,
liende eveneens een wetsontwerp in dat
!&n Inkomstenbelasting brengen zou, maar
3 jok dat ontwerp (kwam niet tot stand,
i Thans komt minister Bertling met een
Dntwerp. Niet een eigen ontwerp echter,
want hij nam het wetsvoorstel van zijn
ambtsvoorganger over, zij het ook met
eenige belangrijke wijzigingen.
Hebben we thans een Bediijfs- en een
^Vermogensbelasting, de minister wil deze
splitsing laten verdwenen. Hij wenscht
één belasting op het Inkomen. En als in
komen wil hij beschouwd zien, de som van
hetgeen, in geld of geldswaarde, zuiver ge
noten wordt als opbrengst van onroerende
goederen, roerend kapitaal, arbeid of onder
neming en rechten op periodieke uitkee-
ringen van het leven afhankelijk. Daar
de minister evenwel van meening is, dat
menschen met een vermogen van f16000
meerdere draagkracht bezitten dan anderen
wil hij ook de Vermogensbelasting laten
bestaan, zij het dan in gewijzigden vorm.
Uit de opsomming, die de minister geeft,
blijkt dat zoo goed als het geheele inkomen
door deze wet zal worden getroffen, d.w.z.
het zuiver inkomen, daar aftrek zal worden
toegestaan voor de onkosten voor het ver
krijgen van het inkomen, bedrijfsonkosten,
onderhoud van onroerende goederen, af
schrijvingen op machines enz. Echter
zullen niet als bedrijfs- of beroepsonkosten
worden aangemerkt de uitgaven vooraan
koop stichting of verbetering van gronden,
werktuigen etc.
Onder de wet zullen ook vallen de in het
rijk gevestigde vennootschappen, vereeni-
gingen en maatschappijen Deze vallen
thans ook onder de bedrijfsbelasting en
betalen f2,75 van elk bedrag van f 100.
Door de Inkomstenbelasting zal dit bedrag
haast worden verdubbeld Minister Bertling
wil n.l. f5 van iedere f 100. Ook „stich
tingen" zullen onder de wet vallen, voor
zoover zij een bedrijf uitoefenen.
Voor de belasting, welke zal worden ge
heven van „natuurlijke personen* is een
tarief opgemaakt waaraan we ontleenen dat
inkomens beneden f625, evenals thans,
onbelastbaar zullen zijn. Van t 650f700
wordt f 1,25 betaald, van f7U0—f750 f2,
van f750-f800 f2,75. van f800-f850
f3,50, van f8.50 f900 f4,25, van f900
f950 f5, van f950—f 1000 f5,75 enz. Van
f 1450—f 1500 zal f 14 moeten worden be
taald. Boven f1500 tot f2000 bedraagt de
aanslag f 15 benevens f2 voor elk bedrag
van f 100 boven f 1500. Voor inkomens van
van f2000--f 10U00 wordt betaald f25,
benevens f 3 van elk geheel bedrag van
f IOU, waarmede het inkomen het bedrag
van f2000 te boven gaat. Voor aanslagen
boven f 10000 wordt afgedragen f265 be
nevens f4 voor elk bedrag van f 100 boven
de f 10000. Wordt meer dan f20000 ver
diend, dan bedraagt de aanslag f665 bene
vens f5 voor elke flOU boven f200U0.
Men ziet uit het bovenstaande, dat de
minister een sterke progressie wil invoeren.
Aftrek voor kiudereD, f50 voor elk min-
jarig kind, zal toegestaan worden, voor
inkomens beneden f5000. Zij dief5000of
meer verdienen hebben dien aftrek, naar
's ministers meening nietnoodig. Uitzon
dering van de landbouwers acbt de minister
evenmin noudig. Voor dezen is het ontwerp
stellig niet aanlokkelijkwaar ze thans
niet e6ns bedrijfsbelasting betalen zullen ze
straks niet alleen moeten betalen van hun
inkomen uit hun bedrijf, doch ook zal de
waarde hunner bezittingen voor de ver
mogensbelasting geschat worden naar de
werkelijke verkoopwaarde, welke 2 3
maal zooveel zal bedragen dan de wettelijke
waarde van thans.
Boven merkten we reeds op dat de Ver
mogensbelasting bestaan blijft, zij het in
gewijzigden vorm. Vermogens beneden
f16000 zullen vrij zijn thans f 13000.--
Heeft iemand meer dan f 16000 doch minder
dan f30000 dan zal hij betalen fl voor
elke f 1000 boven de f15000 Is het ver-
-mogen f30000 of meer, dan betaalt hij f 1,50
voor elke f1000.
De minister wil in iedere gemeente een
schattingHCommissie instelleD, bestaande
uit 5 leden, welke door den gemeenteraad
worden benoemd. De inspecteur der directe
belastingen is ambtshalve voorzitter van
die commissies. Verder zullen eraanslag-
commissiën zijn, te benoemen door Gedepu
teerde Staten waarvan de inspecteurs der
registratie en directe belastingen ambts
halve lid zijn. De aanslagen van hen, die
tevens in de Vermogensbelasting zijn
aangeslagen worden behandeld door de
inspecteurs der registratie, de overige door
de inspecteurs der directe belastingen.
Belastingontduiking wil do minister
tegengaan door het recht van navordering
in de wet op te nemen en in gevallen dat
dit toegepast moet worden een verhoogd
percentage te heffen.
Hiermede hebben we de voornaamste
bepalingen van het ongetwijfeld belangrijke
wetsontwerp, weergegeven. Mogelijk dat
dit beknopt overzicht onzen lezers van
dienst kan zijn als straks de Kamer het
ontwerp in behandeling neemt.
o-o-o—
Het Engelsche Lagerhuis heeft in de
laatste dagen wedei in sterke mate de aan
dacht tot zich getrokken. Maandag j.l heeft
de regeering weder de Home-Rule kwestie
aan de orde gesteld en de zitting werd
daardoor zoo belangrijk, dat men ze gerust
kan opnemen in de rij der historische
zittingen. Zelden ook was er meer belang
stelling in het Lagerhuis en daarbuiten.
Het Huis was tot den nok gevuld, en menige
afgevaardigde of Lord moest zich tevreden
stellen met een staanplaatsje, tenvjjl alle
tribunes meer dan bezet waren.
De regeering had aangekondigd, dat z(j
zou mededeelen tot welke tegemoetkoming
zij inzake de netelige Iersche kwestie be
reid was. Men weet, waarom gesproken
moet worden van een netelige kwestie. Een
deel van Ulster wenscht geen zelfregeering
en dreigt met opstand en gewapend verzet.
En de Unionisten, de oppositie, steuDt de
beweging in Ulster, waar men maatregelen
neemt om desnoods een legermacht van
ÏOOOUO man op de been te brengen als men
het bij Ierland zou willen inlijven. Het
dreigement van Ulster is in de laatste
maanden zeer in kracht en scherpte toege
nomen en de oppositie heeft niets onbeproefd
gelaten, om de regeering daarvoor zooveel
vrees in te boezemen, dat zij op haar
schreden terugkeerde. Maar daaraan denkt
de regeering niet. In 1912 diende zij de
Home-Rule bill in en het Lagerhuis aan
vaardde ze met 101 stemmen meerderheid.
In Ulster hield men zich toen nog vrjj kalm,
want het Hoogerhuis was er immers nog.
De lords verwierpen het wetsontwerp dan
ook. Doch de regeering gaf den kamp niet
op. Door de Parliament Act had ze het
Hoogerhuis den muilkorf omgedaan en ver
leden jaar kwam het Home Ruleontwerp
opnieuw ter tafel. Het Lagerhuis nam het
aan met 98 stemmen meerderheid. Weer
verworpen de Lords het ontwerp, maar dat
was dan ook voor den laatsten keer. Thans
heeft de regeering het ontwerp voor de
derde maal aanhangig gemaakt en al mogen
de Lurds zich er ook tegen verzetten, als
het Lagerhuis het ontwerp aanneemt is de
zaak beslist en krijgt Ierland zijn lang
rends begeerde zelfregeering.' Maar des te
barder roert Ulster zich en laten de Unio
nisten zich booren, nu het tijdstip met
rassohe schreden nadert, waarop het ont
werp zal zijn aangenomen.
De regeering heeft al het mogelijke ge
daan om met de oppositie tot een vergelijk
te komeD, maar tot nog toe zonder resultaat.
Zij eischt ontbinding van bet parlement of
uitschakeling van Ulster uit de Iersche
zelfregeering. De regeering kan noch in het
een, noch in het ander toestemmen. Het
Engelsche volk heeft zich reeds meer dan
eens ten gunste van Home Rule uitge
sproken meent de regeering en Ulster uit
sluiten gaat niet, Maar wat de regeering
wel wilde toestaan, dat zou Asquith mede
deelen in de zitting van Maandag. Vandaar
die levendige belangstelling.
Wat Asquith medegedeeld heeft, valt in
weinige woorden te zeggen. De Home Rule
wet intrekken of Ulster uitsluiten kan de
regeering Diet, Maar wel wil zij de Ulster
graafschappen gelegenheid geven, vóór de
Wet in werking treedt, door stemming uit
te maken of zij buiten het Iersche zelf
bestuur willen blijven. Verklaren zij zich
daarvoor dan zouden de graafschappen ge
durende 6 jaren vrijgesteld worden. Tegen
den tjjd, dat die 6 jaren zouden zijn ge
ëindigd en men dus de Home Rule-regeering
in werking zou hebben gezien, zou gelegen
heid worden gegeven aan de Ulsterkiezers
te verklaren of zij dan het zelfbestuur wil
den aanvaarden.
Een tijdelijke vrijstelling van Ulster
derhalve of liever van de Ulster graafschap
pen, die niet alle zoo tegen de zelfregee
ring zijn gekant als men zou meenen.
Eigenlijk zijn er maar vier overwegend
protestantsche graafschappen in Ulster.
Als de regeering zich gevleid mocht
hebben met de hoop, dat de oppositie thans
tevreden gesteld zou zijn, dan heeft zjj zich
wel vorgist. Bonar Law en Sir Carson
hebben al dadelijk verklaard, dat zij de
aangeboden regeling niet aanvaarden.
Wat nu De regeering is tot de uiterste
grens van tegemoetkoming gegaan, volgens
haar verklaring. Zal de burgeroorlog nu
toch nog ontketend worden De naaste
toekomst zal op deze vragen het antwoord
geven.
TEXEL, 18 Maart 1914.
Bond voor Staatspensioen.
De pogiDg om alhier eene afdeeling
op te richten van den Bond voor Staats-
pensioneering, waartoe eene vergadering
was uitgeschreven tegen Zaterdagavond
j.l, in Hotel Texel, heeft geen gunstig
resultaat gehad.
Oorzaak daarvan was, eerstens dat
maar zeer weinigen waren opgekomen,
tweedens dat van de aanwezigen niemand
zich bereid verklaarde in een voorloopig
bestuur zitting te nemen.
Die weinige opkomst was wellicht te
verklaren door de minder gunstige weers
gesteldheid, zoomede dat zoo veel malen
een oproep tot vergadering wordt gehoord
en de liefhebberij daarvoor er wel wat
afgaatniet onmogelijk ook dat het
kwijnend leven van een vroegere af
deeling dezer bond, niet aanmoedigde
om er nog eens de proef mede te nemen.
Een en ander zal niet onwaarschijnlijk
als reden knnnen worden genoemd,
waarom deze vergadering geen bevredi
gend resultaat gaf.
De heeren die van elders voor dit
doel naar hier waren gekomen meenden
evenwel hunne zending te moeten vol
brengen en zoo werd niettegenstaande
de kleine opkomst, te ruim acht uur de
bijeenkomst geopend door den heer W.
de Boer, voorz, van de afd. Helder van
den Bond voor Staatspensioneering. Spr.
betreurde de weinige opkomst en belang
stelling, herinnerde er aan dat voor 10
jaren alhier eene afdeeling van den
Bond had bestaan en zeide dat de
aanbieding van hun komst was om de
kwijnende afdeeling en wat er nog van
restte, zoo mogelijk wat nieuw leven
in te blazen spr. gaf daarna het woord
aan den Heer Ds. Sinnighe Damsté,
den spr. voor dezen avond.
Wij zullen geen uitgebreid verslag
van de gehouden lezing geven, ofschoon
dezelve zeer zaakrijk was, doch deelen
er van mede dat de spreker herinnerde
hoe reeds voor 25 jaren geleden de idee
Staatspensionneering naar voren werd
gebracht; hoe in 1895 door aanneming
van een motie van het Kamerlid Heldt,
het overgroote deel der Kamerleden de
noodzakelijkheid van Staatspensioneering
uitsprakhoe achtervoigens door de
Ministers Lely, Kuiper en Heemskerk
een desbetreffend ontwerp werd ingediend
zij het dan ook met dwangverzekering,
en hoe slottens onder minister Talma,
door een amendement-Duijs, de thans in
werking zijnde wet voor ouderdomsrente
tot stand kwam.
Deze wet kan echter de Bond van
Staatspensioneering niet bevredigen en
het thans door Minister Treub ingediende
ontwerp evenmin. Sluit de wet Talma
velen uit voor wien pensioneering zoo
dringend noodig is, het ontwerp Treub,
thans ingediend, voldoet evenmin, omdat
het mede velen uitsluit en de toepassing
van die wet een gevaarlijk precedent
zal kunnen scheppen.
De Bond vraagt pensioen voor iedere
oude man en vrouw, zonder uitzondering.
Spreker meent dat voor zulk een doel
wel geld kan worden gevonden, b.v.
door verhooging successiebelasting als
TEXELSCHE COURANT.
>0!