2773.
Zondag 3 Mei 1914,
27flt# Jaargang
KI
Nieuws- en
dei
tei
u
Advertentieblad.
Wat moet mijn zoon worden?
Binnenland.
igei
ONNEMENTEN en ADVERTENTIEN worden aangenomen bij de Uiig. Firma LANGEVELD DE ROOIJ, ParkstraatBurg of Tax ml.
Tot afscheid.
erzej
in
>ri
Q 2,
Oit blad verschijnt Woensdag;- en Zaterdagavond
Advertentiën vóór 0 nar op den dag; der uitgave
eiden doet wee, en ik ben er zeker
dat alleen de overweging „uwe laatste
isdagen, mocht het zijn „jaren" in
ring uwer verwanten te mogen slijten,
E ROOIJ, tot uw besluit geleid heeft,
zaak waarin gij vanaf de oprichting
,oo werkzaam aandeel had, die om
;e zeggen een deel van uw persoon
te verlaten, het viel u hard, maar de
stellen hare eischen, en wildet gij met
;e zekerheid van de welverdiende rust
ieten, dan was er maar één weg.
de zie ik U vertrekken, U, die door
rustige werkwijze, en vooral door uwe
igde leiding, de kurk was waarop
zaak dreef, zoo gaarne had 'ik U nog
'e jaren mij tot steun gehad,
tok ik zie U met weemoed vertrekken,
arde vriend DE ROOIJ, het ga U goed
e Dieuwe omgeving, moge een gezel-
genoegeiyken ouden dag U en Uwe
feenoote ten deel vallen.
Met bekende gevoelens,
J. G. KOOIMAN.
BEKENDMAKING.
BESCHRIJVING voor (le
itingop bedrijfs eu andere Inkomsten.
Een ernstige vraag, die zich in bijna elk
gezin een of meermalen voor doet is wel
deze Wat moet myn zoon worden Waar
men ruim van aardsche middelen is voor-
zieD, is zij dikwijls spoedig te beantwoorden.
Minder gemakkelijk gaat dit voor hen, die
dit aardsche slijk missen, van hunne, hetzy
vaste, hetzij wisselvallige verdiensten
moeten leven Bij deze laatsten is dikwijls
de hoofdvraag en moet zjj dit in verreweg
de meeste gevallen uit noodzaak ook
wel zijn Welke is de minst kostbare wijze
om mijn zoon aan een fatsoenlijk bestaan
te helpen? Niet zelden is bet slot der over
denkingen, als men al de opleidingsgelegen
heden de revue heeft laten passeeren en
de kosten van elk dezer nauwkeurig heeft
na gegaanWelnu, de jongen is vlug,
veel kunnen wy voor zyn opleiding niet
uitgeven; het beste zal dus wel zyn hem
onderwijzer te laten worden. Wellicht be
machtigt hij een rijksbeurs en is daardoor
onze zorg grootendeels opgeheven en gelukt
dit niet, dan is deze opleiding toch altijd
nog de minst kostbare en dit past ons het
meest.
Anderen zenden hun zoons naar een
H. B. S om ze dan, Da afloop van den
3 jarigen of 5 jarigen cursus, op een kantoor
geplaatst te krijgen
Wanneer men echter bedenkt welke ge
ringe kans het onderwijs of plaatsing op
een kantoor in den tegenwoordigen tyd aan
jongelieden biedt om het tot een eenigs-
zins voldoend zelfstandig bestaan in de
maatschappij te brengen en men vergelijkt
daarbij welke voordeelen het zeemansvak
aan zulke jongelui toekent, dan komt men
onwillekeurig tot de vraag: Hoe is het
mogelijk, dat nog zoo vele ouders hun
zoons bet beroep van onderwijzer laten
kiezen of hen het leven op een kantoorkruk
laten slijten, en daarbij het zeemansvak
voorbijzien, dat veel meer dan de andere
beroepen, in staat is hun gunstige vooruit
zichten en een goed bestaan te verschaffen?
Bijna 25 jaren geleden werd reeds door
Heeren Commissarissen van het Vader-
landsch Fonds ter aanmoediging van 's Lands
Zeedienst er od gewezen, dat jongelieden,
die een behoorlijke opleiding hebbon ge
noten, by voorkeur worden gezocht voor
de mail- en passagiersvaart en voor do
groote vrachtvaart. Reeds bij de intrede aan
boord wacht hem dan do omgang met
beschaafde lieden. Nu is het bekend clat in
de laatste jaren de Hollnndsche Koopvaardy
vaart een enorme vlucht heeft genomen
on dat nog steeds groote vraag bestaat naar
g06d opgeleide officieren tor koopvaardy.
Volgens de Almanak uitgegeven door de
Vereeniging van Nederlandsche Gezag
voerders en Stuurlieden ter koopvaardij,
bestond de Nederlandsche handelsvloot in
1913 uit ongev. 288 Stoomschepen, tcrwyi
er nog 35 in aanbouw waren. Hier zijn
niet bij inbegrepen de Steamtrauwlers en
de Stoomschepen, bestemd voor de kleine
vaart. Nu dienen op da grootste schepen
der mail- en passagiersvaart één gezag
voerder en vier officieren, op dc kleinere
zoowel als op de meeste vrachtschepen één
gezagvoerder en drie officieren. Rekent
men gemiddeld één gezagvoerder en 3 offi
ciereu voor elk schip, dan vinden minstens
1200 gezagvoerders en officieren een bestaan
bij do koopvaardy. Reeds op jeugdigen
leeftyd, ongev. 18 a 20 jaar, genieten zy
aan boord huisvesting, bedieningen voeding,
benevens een maandeiykscbe bezoldiging
van 50 a 70 gulden. Mot bet klimmen in
rang vermeerderen de inkomsten eu onder
normale omstandigheden kan een man van
25 a 30 jaar er op rekenen, dat by het
minstens tot eersten Officier zal hebben
gebracht op een maandelijkscbe bezoldiging
van 100 tot 200 a 250 gulden, naar ge
lang van de Maatschappij waarbij hy vaart.
Is hy eenmaal gezagvoerder, dan kan hy,
wat zyn finnntieele positie betreft, de toe
komst onbezorgd tegemoet gaan, en moch
ten de omstandigheden hem noodzaken om,
nog in de kracht van zijn leven aan den
wal te biyven, dan zyn er nog vele betrek
kingen, met d6 scheepvaart meer of min
in verband staaude, waarin hij kan worden
geplaatst.
In don Staat van gages, voorkomende in
de voorwaarden voor dienstname van gezag
voerders en officieren by de Juva-China-
Japan-Lijn en bij de Kon. Paketv. Maatscb.
komt het volgende voor:
By de Java Cli. Jap. Lijn:
Gezagvoerder gage per maand 350—400
gulden, alsmede eene premie van 1°/Oover
alle bruto passage- en vrachtgelden,
le Officier 150—200 gulden 'smaands.
2e 110-130
3e 80-100
*4e 60-70
Bij de Kon. l'aketv. Maatscli.
Gezagvoerder: gage per maand f 400,
alsmede een premie van 1 over a"e
bruto passage- en vrachtgelden,
le Officier 150 -225 gulden 'smaands.
2e 110-130
3e 80-100
•4e „60
Stuurmansll. 40
Zien we alleen de cyfers voor 4e en 3e
Officier, of wat daarmede gelijk staat, 3e
Stuurman. Welk een groot verschil maken
deze reeds met de bezoldiging van een
gewoon onderwijzer of klerk. Deze mogen
zich hoogst gelukkig rekeDen, als zij in
den tegenwoordigen tijd op 20 jarigen
leeftyd een betrekking van f600 weten te
bemachtigen, een klerk dikwyls nog veel
minder. Trek hiervan af het benoodigdo
voor kost en inwoning, voor kleeren, zak
reis- en studie- of examengelden, voor
boeken enz. en vraag dan wat er overblijft
of liever hoe hij het moet overleggen om
zijn ouders niet telkens lastig te vallen met
aanvrage tot bijspringen. De 3e stuurman
daarentegen geniet, boven huisvesting en
voeding aan boord, en dus alleen voor
kleeding, zakgeld en enkele studieboeken,
een jaarlijksche bezoldiging, in het minste
geval van f600 en in eeD meer gunstig
zooals bij bovengenoemde en soortgeiyke
maatschappijen van 700 tot 1200 gulden.
En daarvoor moeten eerstgeDoemden min
stens een 3 of 4-tal jaren op een H. B S.
of op een normaal of kweekschool hebben
*De 4e Officier is gewoonlykin het bezit
van 3e Stuurmans diploma.
doorgebracht, torwyl de laatste slechts «en
twee-jarigen cursus op eene der Zeevaart
scholen heeft te doorloopen.
Aan de meeste zeevaartscholen is een
tweejarigen cursus verbonden. Zoo ook
aan de zeevaartschool te Texel. Daarom
is het zaak, als de gelegenheid zich voor
doet, ze niot te laten voorbijgaan, maar ze,
zoo mogeiyk aan te grypen en zich niet
te laten weerhouden door gedaohten als
bijv. dozo: Het zeemansleven stelt aan
zoovele gevaren bloothet geeft zooveel
aanleiding tot ruwheiden wat niet al meer.
Die gedachten toch zyn, al mogon ze, wat
meer speciaal de eerste betreft, niet geheel
weggecyferd kunnen wordon, toch in don
regel vorre overdreven. Het is er mee
evenals met allesde mindere bekendheid
doet ook onwillekeurig een minder goed
vertrouwen stollen. Zoo die gevaren in
werkelijkheid iD zoo erge mato bostonden
dan zouden zy, die op zeeplaatsen wonen
en er derhalve de eerste getuigen van zyn,
ook het eerst er door afgeschrikt worden.
En toch het tegendeel is juist bet geval.
Uit de plaatsen die aan zee gelegen zijn,
komt groot6ndools do bemanniDg voort,
dio onze schopon bevolkt; wol eon bewijs,
dat die gevaren niot zoo groot zijn als
velen zich wel voorstellen. En wat do
vermeende ruwheid aan boord botreft, in
vroegere dagen moge die hebben gebeorscht
togenwoordig is dat geheel anders. Met
de tyden zyn ook de zeden veranderd. Het
zeilschip heeft zyn plaats moeten ruimen
voor het stoomschip. Dit laatste stelt aan
zijne bemanning hoogere eischcn van
ontwikkeling, en wel voornamelijk aan
officieren en gezagvoerders, waarvoor nu
ook een degelijk onderwijs in theorie nood-
zakeiyk is geworden. Die meerdere ont
wikkeling brengt op hare beurt weer een
hoogere beschaving aan, die alle ruwheid
verafschuwt en weert en zoo bevindt de
pas bij do scheepsbevolking ingelijfde
jongeling zich in eene omgeving waar
ruwheid en ongemanierdheid slechts zelden
voorkomen, ja meestal zelfs minder nog
dan aan den vasten wal.
De heer P Tjebbes wecis er in zyn lezing,
gehouden 13 December van 't vorig jaar
roeds op, „dat er een tyd geweest is. dat
Texel een groot contingent voor de koop
vaardij leverde; thans is het geen zeevaart
eiland meer" Dit moet veranderen. In
de Texelsche jongens zit nog het zeemans-
bloed van hun voorvaderen. Voor elk
jongmensch, hetzy hij arbeiderszoon of
kind van een minister is, mits hy maar
aanleg en gezonde hersenen heelt bestaat
op de zeevaartsohool te Texel gelegenheid
zich een eervolle positie op een der schepen
van onzo handelsvloot te veroveren. Wie
zich finantieel niet redden kan, wende
zich tot de Directies der Java—China
Japanlyn of de Kon. Paketv. Maatschappy
dio jongelieden onder zeker voorwaarden,
gratis laten studeeren en ze een plaats als
officier op een hunner schepen bezorgen.
Texel. P. BOSSEN.
TEXEL, 2 Mei 1914.
By gelegenheid van den jaardag van
n. K H. Prinses Juliana waaide van de
publieke en enkele particuliere gebouwen
de vaderlandsche driekleur.
Reeds weken waren ze er vol van
en hoe meer de dag naderde, boe grooter
werd de spanning, wat hebben ze ge
sjouwd en gezwoegd met zakken,
manden en karreD, vóór en na school
tijd en de vrije Woensdag- en Zaterdag
middag niet te vergeten en dat alles
voor de Meierblits.
Het traditioneele gezang hebben we
gemist, „hooi hei je geen strooi" heeft
ons niet in de ooren geklonken, maar
overigens, het was nog als van ouds,
dagen te voren gevraagd aan bloedver
wanten en kennissen om de schoon maak-
afval toch vooral i iet aan anderen te
geven.
De vuren hebben gebrand, begunstigd
door een fl nke bries, de vuren zijn weer
TEXELSCHE COURANT.
Abonnementsprijs per 3 maanden.
Voor den Borg 80 CU. Franco per post door ge
heel Nederland 45 Cts. Naar Amerika en Andere
l-.nden met verkooging der porto's.
Prjjs der Advertentiin.
Ven 1 tot 5 rogels 30 Cts. Iedere regel meer t Ct.
tiroote lettors en Vignetton worden near plaatsruimte
berekend. Bewijsnummers 2 Cts. per nummer.
;os'
Burgemeester en Wethouders der gemeente
xel
Wiet op artikol 13, 1, eerste zinsnede, en
Ikel 18, 7 der wet van den 2den October
3J (Staatsblad no. 149.)
.Brengen hiermede ter algemeene kennis, dat
jlKden Heer Commissaris der Koningin in deze
"^ncie is bepaald, dat met de uitreiking van
scbrijvingsbiljetten voor de belasting op de
jfs- en andere inkomsten over het dienstjaar
—1915 een aanvang zal worden gemaakt op
.sten Mei a,s. en dat de aanslagregeling voor
lolÊ'jaar den laten October dar. moet zijn ten
dtëff gebracht terwijl de regeling van aanslagen
ilke niet uit de beschrijving voortvloeien, of die
Bene andere reden zijn aangehouden moeten
len, moet zijn afgeloopen binnen één maand
|t ae Commissie van Aanslag of bet College
letters door den voorzitter daartoe zal zijn
•oepen.
orts wordt hierbij de aandacht gevestigd op
'e der voornaamste verplichtingen ten opzichte
effing van bovenbedoelde belasting, door het
,ek te vervullen
Artikel 15, 2.
er die optreedt als bestuurder of bebeerend
oot van eene bier te lande gevestigde ven-
ichap, onderlinge verzekeringsmaatschappij,
iraiieve vereeniging, of van eene vereeniging
chting, die een bedrijf of beroep uitoefent,
biekhouder eener hier te lande gevestigde
irij, is gebonden daarvan schriftelijk binnen
maand kennis te geven bij het bestuur der
eate waar hij woont.
Art. 16.
er te lande wonende beheerende vennooten
Nederlandsche vennootschappen en maat-
ipijen, als bedoeld in art. 6, 2, en van de
t. lb. bedoelde commanditaire vennootschap
op aandeeleD, bestuurders van hier te lande
tigde naamlooze vennootschappen, coöpera-
e en andere vereenigiugen en onderlinge
ikeringsmaatschappjjen, alsook boekhouders
hier te lande gevestigde reederijen. mogen
tot het doen van uitdeelingen of nitkeeringen
van volgens art. 4, 1 en 2 en art. 6, 2
iting verschuldigd is, overgaan, alvorens
van aangifte gedaan en de over vroegere uit-
ngen of uitkeeringen verschuldigde belasting
da te hebben.
ij liquidatie mogen de hier bedoelde uitdee-
n of uitkeeringen niet geschieden alvorens
rvoor verschuldigde belasting is voldaan.
Art. 45
tuurders van de bij art. lb en c bedoelde
looze vennootschappen, coöperatieve vereeni-
;en andere vereenigingingen en stichtingen,
een bedrijf of beroep uitoefenen, onderlinge
ekeringsmaatsckappijen en sociëteiten, alsook
jserende vennooten vftD bier te lande gevestigde
ibmanditaire vennootschappen op aandeelen en
boekhouders van bier te lande gevestigde reederijen
Hg gehouden binnen veertien dagen r.a de vast
stelling van balans of rekening een zoodanig
{■uittreksel als noodig is tot toelichting der winst,
Sltkeering of uitdeelingen te doet toekomen aan
den voorzitter der commissie van aanslag, bedoeld
bij art. 19, lb of 2, die den aanslag moet
regelon.
Art 47, 5.
Hij, die daartoe geboudon, nalaat de verplich
tingen na to komen, bedoeld bij art. 15, 1
eerste lid, en art. 15, 2 eerste lid, wordt gestraft
met eene geldboete van ten hoogste f 25.
Geljjke straf wordt opgelegd ingeval van over
treding van art. 45.
Art. 47, 6.
Overtreding van art. 16 wordt gestraft met eede
geldboete van ten hoogste f 400.
Art. 34, lo lid.
Handelsreizigers, kramers en allo verdere per
sonen, die bun bodrjjl of beroep rondtrekkende
uitoofenon, voor zoover zij bekooren tot do be
doelden bij art. la, b en k, zijn gehouden, on
verminderd hunne verplichting omschreven bij
art. 12 en 14, zich ter plantse binnen het Rijk,
waar zij zich na het begin van bet
belastingjaar bet eerst bevinden, hij het gemeente
bestuur schriftelijk aan te melden, met opgaaf
van bun naam, hunne woonplaats en hun bedryf
of beroep. Ten blijke dat zjj hieraan voldaan
hebben, ontvangen zij kosteloos een door of
vanwege bet hoofd van dat bestuur onderteekond
bewijs, dat zij gehouden zijn mede te onderteekenen
en op aanvraag aan ambtenaren der directe
belastingen te vertoonen.
Art. 47 7.
Personen, die van een bewijs voorzien moeten
zijn als bedoeld in art. 34 en die in gebreke
bljjven dit bewjjs op aanvrage aan bevoegde
ambtenaren te vertoonen, worden gestraft met
eene geldboete van ten hoogste f 25,
Geven zj) ter bekoming van dat bewijs aan het
bevoegd gezag een valschen nanm, woonplaats,
bedrijf of beroep op ot inaken zij gebruik van
het aan een ander afgegeven .bewijs, dan worden
zij gestraft met eene geldboete van teil hoogste
f 150.—.
Voorts wordt nog bijzonder gewezen op de in
art. 12, 2, 2e lid, lo, d, aan de ingezetenen
van het Rijk verleende bevoegdheid, omzieb, bij
de aanstaande beschrijving, de uitreiking van een
bescbrjjvirgsbiljet B te verzekeren, door voor of
op 15 Mei a.s. het verzook daartoe schriftelijk
te richten tot den Ontvanger der directe belas
tingen over hunne woonplaats.
Texel den 29 April 1914.
Burgemeester en Wethouders voornoemd,
GAARLANDT, Burgem.
JONKER, Secretaris.