ETÊfiE X 3493 Zaterdag 16 April 1921* 34rt# Jaargang. Nieuws- en Advertentieblad. Spoor- en Bootdienst. Binnenland. Gemengd Nieuws. FEUILLETON. Dit blad verschijnt Woensdag;- en Zaterdagmorgen tdvertenttëu daags voor de uitgave vóór 4 uur nam. ABONNEMENTEN en ABVERTENTIEN worden aangenomen bft do Uitg. Firma LANGEVELB& BE R O O IJ, Parkstraat, Bdis or Tixtt. LICHT OP! HOOGWATER Reede van Texel. l»ost- en telegraafkantoor Den Burg geopend. 6.30 9-°£ TEXEL, 15 April 1821. De statuten van de geitenfokver- eeniging Vooruitgang alhier hebben dezer dagen de koninklijke goedkeuring kunnen erlangen. De verbinding met de eilanden. Het is velen in Noord-Holland lang niet naar den zin, dat het verkeer van de eilanden Vlieland en Terschelling met den vasten wal gaat via HarliDgen. Werd eerst tegen den zin der eilan ders, die de verbinding met Harlingen prefereeren een dienst op Enkhuizen gepropageerd, nu dat van de baan is worden ernstige pogingen aangewend om te komen tot een dienst Helder-Ter- schelling-Vlieland. Het is vooral de heer Joh. M. Duioker van Amsterdam, die zich'zeer voor deze zaak interresseert. In eene door ge noemden heer geleide vergadering, waar mede aanwezig waren de heeren Jhr. Rappard, directeur van 's Rijks werf, H. Nypels, D. H. Grunwald, J. de Vries en H. van Willigen, allen leden van de Economische Commissie, te Den Helder, heeft de heer Duinker eene uiteenzotting gegeven die volgens het verslag in de „Heldersche Courant", waaraan wij een en ander ontieenen, niet alleen de mogelijkheid van zoo'n verbinding, maar zelfs van de absolute levensvatbaarheid van de zaak bewijst. Wij laten hier het meest belangrijke uit het verslag volgen, opdat men zoo wel op de eilanden als te Harlingen met een en ander bekend zal zijn. De heer Duinker dan zeide, dat het ontegenzeggelijk waar is dat Harlingen vanaf de eilanden de naaste haven is, maar even waar is het z. i,, dat er van de eilandbewoners, waoneer ze op reis gaan, geen 5 pet. te Harlingen blijft. Genoemde eilanden hebben veel zeeva renden, wier gezinnen te Amsterdam, Rotterdam, IJmuiden of Helder woneD, en hun familie op de eilanden hebbeü, en dus daar vandaan of daar naar toe reizen. Het is dus alleszins billijk, als we Amsterdam als basis nemen voor onze berekening. Passagiersvervoer, thans Vertrek Terschelling-Vlieland 7 uur aankomst Amsterdam via Zwolle 4,31 uur, via .Enkhuizt-n 5,30 uur. Passagiersprijs Amsterdam-Harlingen via Enkhuizen (korste, goedkoopste reis) 2e klasse f 7,90 Bootprijs Ilarlingen-Terschelling- Vlieland f 1,50 Totaal 19,40 Passagiersvervoer, zooals het zyn kan Vertrek Terschelling-Vlieland 7 uur aankomst Helder 11 uur; vertrek 12 uur; aankomst Amsterdam 1,40 uur. Vertrek Amsterdam 10 uur aankomst Heldor 11.40; vertrek 12,30aankomst Terschelling-Vlieland 4,30 uur. Vrachtprijs Amsterdam-Helder 2e klasse f 3,85 Vrachtprijs Heider-Terschelling Vlieland f4,50 Totaal f 8,35 De bootreis Harlingen-Terschelling- Vlieland duurt ongeveer drie uurhot moet dus bij deze berekening direct de aandacht trekken, dat de stoomboot onderneming naar Helder, door één derde langer te varen, driemaal zooveel passagiersvracht ontvangt als thans, de passagiers de reis Terschelling- Vlieland-Amsterdam plus minus drie uur bekorten, en f 1,05 minder betalen, dus deze verbinding in ieders belang is. Als die verbinding tot stand kwam, zouden zeker van geheel Holland uit honderden (duizenden) toeristen en bad gasten de NoordHollandscbe eilanden Terschelling en Vlieland bezoeken, wat de welvaart der eilanden zeer zou bevor deren, Veel zou ook profiteeren Helder, als eerste plaats waar men handel zou drijven, maar ook Alkmaar en de Zaan streek zouden er wel bij varen. Duizenden en tienduizenden guldens gaan er thans van de Noord-Hollandsche eilanden naar Friesland, terwijl Noord- Holland de lasten heeft. Indien de pro vincie Noord-Holland haar subsidie geeft aan die onderneming, welke een verbiu ding onderhoudt tusschen Terschelling- Vlieland en Helder, (de plaats waar die behoort), dan zou het de geheele provin cie ten goede komen. In gesprekken, die spr. hieromtrent op deze eilanden voerde over dit onderwerp, zijn verschillende vragen gesteld, c. q. bedenkingen geopperd. Deze werden allen weerlegd of (beantwoord, waardoor hot plan van don heer Duinker een meer concrete vorm kreeg. Bij mistig weer kan de dienst even goed onderhouden worden als Vliereede-Harlingenhet vaarwater is even gemakkelijk te vinden slechts moet de kapitein do reis een paar maal gemaakt hebben. B(j vorst is de wind oost, en in de Noordzee het water onder de eilanden kalm bij westenwind en ruw weer kan men binnendoor varen naar Helder' Bij zwaron ijsgang is alles vóór een verbinding met Helder. Het vaarwater is veel dieper dan naar Har lingen. Ook bleek, dat de visschery op Terschelling van weinig beteekonis is, hetgeen in hoofdzaak komt door het slechte afzetgebied. Ook dit zou ver beteren, indien men in Helder markten kon of via Helder naar Amsterdam kon verzenden. Ook de bedenking als zou er een jaren lange band bestaan tusschen de eilanden en Friesland, werd door ^pr. weerlegd. Die band bestaat niet; doordat de boot op Harlingen vaart, komen er meest handelsreizigers uit Friesland en ook bij onderwijzersvacatures komen de sollici tanten uit die provincie. Maar dat is ook de eenige band, die bestaat. Ook zet spr, uiteen welk soort booten z. i. de voorkeur verdient. De dienst op Harlingen zou zeer goed kunnen bltjven bestaan. De boot, die 's morgens van Vlieland kamende, op de Vliereede langszij de Terschellinger boot komf om de pas sagiers van Vlieland aan boord te breDgen zou zeer goed door kunnen gaan naar Harlingen, en de passagiers van beide eilanden, die naar Friesland willen, kun nen medenemen. De Terschellinger boot vertrekt om 12,30 van Helder, de boot voor Vlieland zou 1,30 moeten vertrek ken van HarliDgen, dan zjjn beide booten weer gelijk op de Vliereede.Het over stappen is in het geheel niet moeilijk. Bij de discussie wees de heer Duinker nog op het onlogische; dat de inwoners van Noord-Holland mede belasting be talen voor deze eilanden, waarvan de baton bijna geheel naar Friesland gaan, terwijl Friesland als provincie natuurlijk een subsidie weigert aau deze Noord- Holl. eilanden. Uitvoerig werd gediscusseerd over de beste wijze om de zaak aanhangig te maken. Over 't algemeen voelde men bet meest voor eene proefneming, waarvoor Abonnementsprijs per 3 maanden. Voor den Burg 50 Cts. Franco per post door geheel Nederland 75 Cts. Naar Amerika en andere landen met verhooging der porto's. Losse nummersJ3 cent. COURANT. Prüi der Adverlentiinj Van 1 tot 5 regels 50 Cts. Iedere regel meer 10 Ct. Qroote letters en Vignetten worden naar plaatsruimte berekend. Van Zaterdag 16 April tot en met Vrijdag 22 April voor rijwielen 8,35 uur, voor rijtuigen 9,05 uur Zomertijd. Donderdag 14 April v.m. 1,16 Vrijdag 15 2,10 Zaterdag 16 3,16 Zondag 17 4,38 Maandag 18 6,04 Dinsdag 19 7,13 Woensdag 20 8,10 Des namiddags is het ongeveer een halfuur later hoogwater. Op Zon- en feestdagen Vm. 8 tot 9 uur n.m. 1 tot 2 uur Op werkdagen voor Telegrammen Vm. 8 uur tot n.m. 8 uur. voor Postzaken Vm. 8 uur tot n.m. 71/, uur. Voor postwissels, kwitantiën, Rijks verzekeringsbank, postcheque en girodienst. Vm. 8.30 uur tot n.m. 3 uur Voor Rijkspostspaarbank Vm. 9 uur tot n.m. 7,30 uur Zaterdagavond na 6 uur voor postdienst gesloten Dienstregeling van 15 Haart 1921, Vertrekuren van de Boot. Op Werkdagen; Vertrek Texel 6,- vm 11 ■- vm 2.45 nm 5.15 nm Nieuwediep 9,15 12,10 nm 4,- 6,35 Op Zon- en Feestdagen van Texel: 6,—v.m. 5,15nm. van Nieuwediep8,45 6.35 Vertrek en aankomst der treinen van den Helder naar Amsterdam. Vertrek Helder. Aankomst Amsterdam 7,28 sneltrein 9.06 10,25§ 1.30 12 37 -3,25 1-54Ü- £42 4,08** 6,30 4,29§ 8,45 7,25 9,40 Van Amsterdam naar Helder. Vertrek Amsterdam. Aankomst Helder 5.28S 8,36 8,01 9>47 915 11-40 12:24§ 3,11 3 03 0,U1 8.57 J2-48 11,lit 12,54 Niet op Zon- en feestdagen, t Alleen op Zondag, ff Alleen op Zaterdag Niet op Zaterdag, Zon- en Feestdagen. De typisohe lotgevallen van een gehangene in Engeland door STEVENSON. 99.) Ik ben - ik moet ODzijdig zijn, ik ben toeziend, en het staat u waarlijk niet fraai mij te herinneren aan hen die lijden. Miss Gilchrist heeft het weeke hart der vrouw, zeide Chevenix. Wees daarvan niet al te zeer over tuigd Ik wensohte, dat ik aan den oorlog kon deelnemen En aan welke zijde zoudt ge u dan sobaren? vroeg ik. Hoe kunt u zoo iets vragen 1 Ik ben toch een Schotache vrouw Zij is een Schotsche vrouw, zeide de majoor mij aanziende, en haar medelijden gold u. En ik ben dankbaar voor lederen zweem vsn medelijden, dat zij voor m(j over becit, want medelijden grenst zeer dicht aau iiefd9. Welnu, laat ons aan miss Gilcbrrst de vraag voorleggen, iaat baar besi.fsen en wij -ruilen berusten bij b^ar ui p-aak, z ide Chevenix. Mits G ichris', wat grenst dichter aan liefde: medelijden of bewondering P Laten we toch liever duidelijker zijn, zeide ik. Geef haar een beschrijving vau uwen man en ik zal haar ereen geven van mijnen en miss Flora zal beslissen. Ik geloof dat ik u begrijp, zeide hij, en ik zal het beproeven, U denkt dat medelijden en de daarmede verwante ge voelens de grootste macht uitoefenen op het bart der vrouw. Ik heb een edeler opvatting van de vrouw. Ik geloof dat zij voor den man, dien zij liefheeft in de alleree'S^e plaats eerbied wil koesteren hij moet tegelijk 'standvastig, t-ots zijn, indien ge wilt, vervelend misschien, maar boven alles degelijk. Wanneer zy hem eerst wantrouwend aanziet en zij ontdekt zijn ernstig gelaat, dat bij aan ieder toont, behalve aan haar, dan verdwijnt hear wan trouwen als door een tooverslag. Eerst kunnen vvertrouwen, zeg ikdat is de wenseb van iedere vrouw, die lief heef c. Uw man is zeer eerzuchtig, ja, hjj doet aan een held denken, zeide ik. De mijne is veel nederiger, veel mensche- lijfeer. Hij s'elt geen bijzonder groot ver trouwen in zich zelf, is niet zoo bijzonder degelijk, dat hij bewondering afdwiDgt, h|j ziet het gelast dar dame, bij hooit bare stem en zonder zich verder at te vragen hoe of waarom, wordt hij verliefd op haar. Wat verlangt hij anders dan medelijden P Medelijden met zijne zwakte, medelijden met zijne liefde, zijne lielde is z(jn leven. Volger,s u wenacht een vrouw steeds tegen een man op te zien, zij moot zich steeds z(jne mindere voelen, hein verafgoden, terwfil hij als een marmeren etacdbeold, met iju neus in de lucht, voor hears'aat om zich te laten bewierooken. Maar God is wijzer geweest dan gij, en de degelijksta van al uwe helden zou ten slotte toch met menscheiyk eigenschappen voor den dag kunnen komen. Laat ons het oordeel der koningin mogen vernemeo, eindigde ik met een buiging voor Fiors. Maar hoe zal do koningin oordeelen vrceg zo. Ik moet u een aetwooid geveD, dat geen antwoord is: ,De wind waait naar den kant, waarheen bij lust beeftde vrouw volgt de iogeving van haar bart." Zy bloosde, terwijl zQ dat zeide en ik ook, want ik las op baar geliat wat haar antwoord voor mij beteekende en mijn boezem zwol van vreugde. Caevenix werd doodsbleek. U maakt van het leven een lot^ry, miss Gilchrist, zeide by. Maar ik wanhoop '»nieb Ik geef de voorkeur aan eerlijkheid en onopgesmuktheid. Ik moet bekennen dat by, terwijl bij dat zeide, oen bewoodt-reoew ardigi bou- dini aannam en mij sterk herinnerde aan het marmeren standbeeld nut do nous in de lucht, waarmede ik bt-m had vc-rgoleken. Ik heb geheel v<-r,et;o, hoe wij op d t gespek zjjn gekomen, zeide Flora. Wy spraken over den oorlog, ant woordde Chevenix. En het is immers heel begrijpelijk dat do nujoor en ik groot belang in dat onderwe'p stellen, voegde ikerby. Boven dien alle wegen voeren naar Rome. Terwijl ik da laatste woorden uitte, b;mf:rkto ik d&t er beweging in het ver trek kwam, waar ik met den rug naar toe slond, maar ik sloeg ik daarop minder ach', dan wel goed was. Plotseling ver toonde zich een vreemde uitdrukking op Flora's gelaat, zij gaf met haar waaier wenken, die ik niet begreep, smeekend zag zij naar mij op. IIrt was duidelijk dat zij iets te zeggen had het eouige wat ik uit bare gebaren begreep, was dat ik moest beenguan en het veld mimen voor mijn medeminnaar, waarop ik niets geen plan bad. Eindelijk stond zij ongtdaldig van baar stoei op. Me dunkt, dat het tijd wordt voor u, meneer Ducie, zei le zo met nadruk. Ik begreep niet waarom en zeide haar dat. Da'.rop antwoordde ze tot mijn schrik Tante komt. Ii inirdei naa geen tijd had ik een buiging gemaakt en was verdwenen. Bij de deur keek ik nog oens om on smaakto het genoegen bot profiel met don gouden bril d r dame te zien, ee ik nam ijlings ds vlich Wordt vrvoi

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1921 | | pagina 1