¥V
N° 3516.
Zaterdag 9 Juli 1921.
34at' Jaargang.
Advertentieblad.
Spoor- en Bootdienst.
Binn enlatich
Gemengd Nieuws.
FEUILLETON,
O it blad verschQnt Woensdag- en Zaterdagmorgen
Idvertenttëu daags voor de uitgave vóór 1 uur nam.
ABONNEMENTEN en ADVERTENTIEN worden aangenomen bij de üitg. Fimua LANQfEVELD A 9 E R O O IJ, Parkstraat, Bpk« OfTixaa
LICHT OP1
Dienstregeling
1 Juni 1921,
TEXEL, 8 Juli 1821.
Schoolreisje.
Voldaanteekenen over plakzegel?.
Het drankmisbruik.
Het vorig jaar werden te Bussum ter
plaatse 103 processen-verbaal opgemaakt
wegeDS openbare dronkenschap. In de
eerste helft van dit jaar zijn er te dier
zake nog slechts ruim 20 processen-ver
baal opgemaakt. Het duurder worden
van den sterken drank sehijnt daarop
dus wel van invloed te zjjn.
Omtrent het ernstige raotor-onge
geval te Eist (Betuwe) deelt men ons
mede, dat het slachtoffer, de 36 jai ige
koopman A. W. I. M. Hijckman uit
Nijmegen, nabij de plaats des onheils
eenige fietsers voorbij trachtte te rijden
en daarbij den linkerkant van den weg
bereed. Schijnbaar heeft hij niet goed
uitgehaald, want zijn motor raakte het
rijwiel van E., uit Elden. H. geraakte
Kapitein Colenso.
zijn stuur kwijt en met aanmerkelijke
vaart sloeg de zware H.D. tegen een
boom te pletter. De bestuurder was op
slag dood. Mej. Nelly Rijnders, die de
duo zitting bereed, de verloofde van het
ongelukkige slachtoffer, eveneens uit
NijmegeD, maakte een smak laogs den
noodlottigen boom op en kwam er met
geiinge kwetsuren af.
Om nooit te vergeten.
Het 3-jarig zoontje van den bakker S„
te Rampen, wilde bij zijn vader op den
broodwagen klimmen, juist toen deze het
span in beweging zette. Het kind viel
zoo ongelukkig dat zijn hooldje onder
een der wielen werd verbrijzeld.
Het is voor de gezondheid van be
lang, dat men op vaste tijden eet. Een
maaltijd, welke veel later dan gewoon
lijk gebruikt wordt, kan veel last be
zorgen.
A. F. Van Wezel f.
Aan boord van een der stoomschepen
der Holland Amerika-l(jn, dat op weg
was naar Holland, is, naar de „Tel"
meldt, overleden de heer A. F. v. Wezel
een der bekendste zakenlieden in den
diamanthandel. Hij was naar Amerika
gegaan om zijn zaken af te wikkelen.
Van Wezel is de onbekende edelmoe
dige gever geweest, die een raillioen
francs heeft geschonken voor den weder
opbouw van België en een millioen voor
Fi ankrijk.
Hij was de eerste, die Nederlandscbe
diamantslijpers en klovers naar Amerika
bracht om daar het vak te beoefenen.
Uok heeft hij daar een eigen fabiiek
opgericht.
De overledene laat vele millioenen na.
Geen dames op kantoren.
Bij de directie der Nederl. Spoorwegen
bestaat het voornemen alle vrouwelijk
personeel van de groote kantoren te
weren, omdat dit zich in het algemeen
als een minder geschikte en minder
wenschelijko werkkracht had doen ken
nen.
Aan de presidente en secretaresse van
den Nat. Vrouwenraad, die naar dit
voornemen kwamen informeereD, zeide
de directie, dat „eukele gunstige uit
zonderingen daargelaten het vrouwelijk
personeel weinig ernst betoonde bij het
werk, aanhoudend verzuimde en door
klecdiDg, houding, lachen, giebelen min-
der gunstig werkte op de mannelijke
collega's."
De directie pleitte de mannen niet van
schuld vrij, doch de samenwerking tus-
schen beide sexen leidde h.i. tot minder
gewenschte toestanden, en waar de da
mes dit erkenden, vonden zij geen vrij
moedigheid op intrekking van het besluit
aau te dringen.
De red. van De Vrouw in het Hbld.
schrijft naar aanleiding hiervan, dat het
werkelijk niet is te verwonderen dat het
zoo is geloopen.
In plaats, dat de geest op de kanto
ren, sinds de vrouw daar haar intrede
deed, er op verbeterde, zooals indertjjd
algemeen werd verwacht en beweerd,
is het er eerder slechter op worden. Het
was te voorzieD, dat dat op een goeden
dag spaak moest loopen.
't Is nog te bewonderen, dat dat gebrek
aan plichtsbeset zoo lang oogluikend is
toegelaten.
Hoe kwam die in een café verzeild.
Bij de installatie van den nieuwen
burgemeester van Egmond Binnen was
op het gewichtige oogenblik de voor
zittershamer zoek. De veldwachter
stelde een onderzoek in en toen bleek
dat de hamer in 'n naburig cafe wa3
waar hij spoedig vandaan gehaald werd,
waarna de plechtige installatie voort
gang kon hebben. H b 1,
Eerlijk duurt hel langst.
Zooals al weder wanneer men het
nu maar niet als een uitzonderingsgeval
beschouwt blijkt uit het volgende.
Iemand was met een kaartje 2e klas
van Amsterdam gekomen. Vlak bj)
Utrecht bemerkte hjj dat zijn kaartje
verdwenen was. Al zjjn zoeken leverde
geen resultaat op. Tenslotte begaf hjj
zich Daar de controle en zette de zaak
uiteen.
„Daar is niets aan te doeD, meneer.
U moet betalen. Van waar komt u?
„Van Amsterdam".
„Van Amsterdam? welke klasse?*
Toen bedacht hij, dat de zaak toch al
duur genoeg werd en hij loog„Derde
klasse."
„Ja, dan zult u toch moeten betaleD.
Er is zoopas wel een kaartje van Am
sterdam gevonden, maar dat was van
een passagier tweede klasse."
Do goede man stond paf, en „terug-
liegen" had ook geen effect.
Abonnementiprió* per 3 rr.aandetti
Voor den Burg 50 Cts. Franco per post door geheel
Nederland 75 Cts. Naar Amerika en andere landen
met verhooging der porto's. Losse nummers 3 cent.
Prvi der Advertentiini
Van 1 tot 5 regels 50 Cts. iedere regel meer 10 Ct. Qroote
letters en Vignetten worden naar plaatsruimte berekend.
Van Zaterdag 9 Juli tot en met Vrijdag
voorrij wielen 9,49 uur, voor rijtuigen 10,19 uur
HOOGWATER Reede van Texel.
Zomertijd.
Donderdag 7 Juli v.rn. 0,46
Vrijdag 8
Zaterdag 9 12.23
Zondag 10 Q
Maandag 11 i',.
Dinsdag 12 *»2£
DeYnamfdd^gs^s het ongeveer een halfuur
later hoogwater.
Post- en telegraafkantoor Den Bnrg
geopend.
Op Zon- en feestdagen
Vm. 8 tot 9 uur n.m. 1 tot 2 uur
Op werkdagen
voor Telegrammen
Vm. 8 uur tot n.m. 8 uur.
voor Postzaken
Vm. 8 uur tot n.m. 7'/? uur-
Voor postwissels, kwitantiën, Rijks
verzekeringsbank, postcheque en girodienst.
Vm. 8.30 uur tot n.m. 3 uur
Voor Rijkspostspaarbank
Vm. 9 uur tot n.m. 7,30 uur
Zaterdagavond na 6 uur voor postdienst gesloten
Vertrekuren van de Boot.
Op Werkdagen;
Vertrek Texel 6,- vm 11-vm 2.45 nm 5.15 nm
Nieuwediep 9,15 12,10 nm 4,- 6,35
Op Zon- en Feestdagen
van Texel; 6-v.rn. 5,15nm.
van Nieuwediep8,45 o.ao
Vertrek en aankomst der treinen
van den Helder naar Amsterdam.
Vertrek Helder. Aankomst Amsterdam
6,30 1
7,28 sneltrein 9J j
10,27§ 3'24
12,37 ;M,
1.52ft 636
4'12** 839
4.25§ S'f?
7 30
'Van Amsterdam naar Helder.
Vertrek Amsterdam. Aankomst Helder
5,20§
7,52§
9,15
12,19§
3,C6
6,07
8,56
11,15+
?Nlet op Zon- en feestdagen.
Alleen op Zondag.
Alleen op Zaterdag
m Niet op Zaterdag, Zon- en Feestdagen.
8,36
9,45
11,42
3,11
6,06
8,47
10,58
1,03
De typische lotgevallen van een govangone
ia Engeland
door STEVENSON.
123-i a
De Luna:di daalde met groote snelheid
vloog voorbij hot schip en smakte toen in
Ik zegsmakte inderdaad was het
een alles behalve zachte landing. De Lu-
nardi dreef en werd met kracht door den
wind voortgestuwd. De ballon sleepte het
schuitje aokter zich aan als een oingokeerda
emmer, w(j, vier, luoktrenigers lagen in
hot natte sop te spartelen, maar wij grepen
ons vast, drukten onze nagels in de ge-oliede
zijde om ons boven water te houden. In
het vreemde elcmeiit scheen het ding op
eens met een helsche, nieuwe kraoht bezield
en vertoonde een aactal tot nu toe ons
onbekende nukken en trillen. Zoodra wu
beproefden er boven op te klauteren, zonk
de gladde bal opeens in de diepte en rolde
om. 7
We hadden geen seconde om op acem
to komen en 'o ftijv.ea of men ouj> »o g 0
Daar hoorde ik sen er rntj roepen m bet
geluid i aa piasstune neim a en eea nana
Woensdagavond deden de veranderde wind
richting en enkele milde regendruppels ver
wachten, dat eindelijk de lang verbeide regen
mildelijk zou gnan komen.
Wij willen niemand beschuldigen, maar ge-
looven vast en zeker, dat hoe nijpend het
gebrek aan water is, meerdere moeders toch
den wensch gekoesterd hebben, dat het nog één
dag zou droog blijven.
En het is droog gebleven en de kinderen van
de M. U. L. O. school ze hebben er Donderdag
van geprofiteerd, 's Morgens heel vroeg hebben
ze het bed moeten ruimen om per eerste ge
legenheid ons eiland te verlaten en in de
bosschen van Schoorl en Bergen genot en
vermaak te zoeken.
De tocht is uitstekend geslaagd, de kinderen
hebben reusachtig genoten en geleiders en
geleidsters niet minder.
Het was een heerlijke dag.
Per laatste gelegenheid keerden ze weer
huiswaarts, aan de haven afgehaald door de
rijtuigen, die daarvoor weer gtatis waren be
schikbaar gesteld. ;het modern vervoermiddel,
de auto, ontbrak daarbij niet.
Voor zakenmenschen is het mogelijk dienstig
te weten
dat blijkens ministrieel besluit van 28 Juni jl.
het stellen van meer dan één handteekening
over één plakzegel niet meer als een overtreding
der zegelwet wordt beschouwd, terwijl bij een
zelfde besluit van 4 Juli j. f., voldaanteekening
met inktpotlood over plakzegel voor geoorloofd
is verklaard.
vatte mij stevig in de kraag. Zoo werc'en
wij een voor een opgepikt uit de water
plas, gered uit wat Schapebout noemde,
terwijl hij zijne brille glazen afveegde, „een
toestand van hulpeloosheid, die nis.t te ver
gelijken is met iets wat ifr in mijn leven
neb ondervonden."
HOOFDSTUK XXXIV.
Maar wat zullen we met den ballon
doen, mijnheer vroeg de bevelhebber van
den sloep.
Indien het mijn zaak ware geweest, zou
ik missobien een belaohelijke ingeving ge
volgd en geantwoord hebben „behoud hot
ding voor uw moeite en doe ermede wat
ge wilt," zoo genoeg had iir van de machine.
Byfield echter verzocht hen een i aid van
de geoliede zijde open te anijdeu en het
sohuitje ervan los te maken, d&t aan de
golven werd prijsgegeven. Onmiddellijk
zonk de Lunardi in elkaar en werd han
delbaar.
Zij werd achter aau de boot vastgebonden
en op sleeptouw genomen. Toen namen
da manschappen de riomea weo> op.
Mijne taudi-n flapperden van koude. De
reddiBgemsatrogekn badiea tamelijk lang
geduurd en vooroat we het schip bereistea
verliep ook weer g lUitn-n ti;;!.
't Ie a'aof wu een wslvisch opsleep-
touw hobbei», zeide een eteon aohtor mij.
Ik keek om. Da stem en hit gelaat
behoorden aan den man, die achter oss in
de boet aan hit roer zat, een Engelrche
ttoon, maar het gelaat was een geheel ander
(ype. N&a?t hem zat een tweede matroos
en de beide mannen geleken op eikander
als twee dtuppels water, evenals Sun en
Caodlisb, ik schatte beide op voertig jaar
grijze haren, diepliggende oogrn. En toen
ik de drie andore matrozen aankeek, die
wel is waar nog jong waren, kwam ik tot
de ontdekking dat zij dezelfde houding,
geslalte en gelaatstrekken hadden als do
twee oudeD, dezelfde lange, ernstige gezich
ten, dezelfde zonverbrande huid en dezelfde
peinzende oogen. De mannen en de jongens
droegen dezelfde zilveren oorringen.
Ik was bozig over deze merkwaardige
gelijkenis na te denkeD, toen wij het schip
bereikten. Wij klauterdea langs do ladder
naar boven en toen ik bijna op het dek
was, werd mijn hand gegrepen door een
groeten man, in blsuw zetmanshemd. Hij
was oud en mager en eenigszins gebukt
door ouderdom on zjjne waardige hcudipg
deed m|J in üem den kapitein van het schip
vermoedeD, en te oordeelen near ziju gelaat
mor st bij de pairiatch der familie zijn. Hij
nam zijn muts af .en sprak ons zeer beleefd
doch op eenigzins vermoeiden toon aan.
Een onaangenaam avontuur voor e,
mijna hoeren.
Wij bedankten hem voor 7iju hulp.
Het doet mij genoegen, dat ik u van
dienst heb kunnen z(]n. Gindsohe boot zou
minstens twintig minuten hebben noodig
gohp.d om u te bereiken. Het is een loods-
eloep. Ik heb hem geseind en hij zal u
hier komen afhalen om n raar Falmouth
terug te brengen. Ik hoop dat het natte
pak geen kwade gevolgen voor uwe ge
zondheid zal hebben.
Mijne vrienden zullen zeker gaa>ne
gebruik maken van de diensten vau den
loods, wat mij betreft, ik wensch niet terug
te keerec.
Hij scheen over mijne woorden na te
denken, hij was zichtbaar in verlegenhetd
omdat hij ze niet begreep. Zijne oogen
waren grjjs en eerlijk, ja tea kinderlijke
eerlijkheid sprak oruir, maar tevens een
afwezigheid van den geest, alsof de gang
der wereldeche zaken voor hem geen be-
teekems meer had. Ik heb op mQne reizen
steeds mij no oogen w|jd open en daardoor
gelegenheid gehad dienzelfden blik op te
merken bjj zeer oude mannen, die aan den
zoom van den weg zitten en ateonen klop
pen om in hun levensonderhoud te voorzien.
Ik vrees, dat-ik u niet goad heb De-
grepen, mijnheer, zeide hij.
Indien ik mij niet vergis, bevind ik
mij op een der beroemde pos'soaepen van
Faimoutb, zeide ik.
Wordt vervolgd