¥V N° 3516. Zaterdag 9 Juli 1921. 34at' Jaargang. Advertentieblad. Spoor- en Bootdienst. Binn enlatich Gemengd Nieuws. FEUILLETON, O it blad verschQnt Woensdag- en Zaterdagmorgen Idvertenttëu daags voor de uitgave vóór 1 uur nam. ABONNEMENTEN en ADVERTENTIEN worden aangenomen bij de üitg. Fimua LANQfEVELD A 9 E R O O IJ, Parkstraat, Bpk« OfTixaa LICHT OP1 Dienstregeling 1 Juni 1921, TEXEL, 8 Juli 1821. Schoolreisje. Voldaanteekenen over plakzegel?. Het drankmisbruik. Het vorig jaar werden te Bussum ter plaatse 103 processen-verbaal opgemaakt wegeDS openbare dronkenschap. In de eerste helft van dit jaar zijn er te dier zake nog slechts ruim 20 processen-ver baal opgemaakt. Het duurder worden van den sterken drank sehijnt daarop dus wel van invloed te zjjn. Omtrent het ernstige raotor-onge geval te Eist (Betuwe) deelt men ons mede, dat het slachtoffer, de 36 jai ige koopman A. W. I. M. Hijckman uit Nijmegen, nabij de plaats des onheils eenige fietsers voorbij trachtte te rijden en daarbij den linkerkant van den weg bereed. Schijnbaar heeft hij niet goed uitgehaald, want zijn motor raakte het rijwiel van E., uit Elden. H. geraakte Kapitein Colenso. zijn stuur kwijt en met aanmerkelijke vaart sloeg de zware H.D. tegen een boom te pletter. De bestuurder was op slag dood. Mej. Nelly Rijnders, die de duo zitting bereed, de verloofde van het ongelukkige slachtoffer, eveneens uit NijmegeD, maakte een smak laogs den noodlottigen boom op en kwam er met geiinge kwetsuren af. Om nooit te vergeten. Het 3-jarig zoontje van den bakker S„ te Rampen, wilde bij zijn vader op den broodwagen klimmen, juist toen deze het span in beweging zette. Het kind viel zoo ongelukkig dat zijn hooldje onder een der wielen werd verbrijzeld. Het is voor de gezondheid van be lang, dat men op vaste tijden eet. Een maaltijd, welke veel later dan gewoon lijk gebruikt wordt, kan veel last be zorgen. A. F. Van Wezel f. Aan boord van een der stoomschepen der Holland Amerika-l(jn, dat op weg was naar Holland, is, naar de „Tel" meldt, overleden de heer A. F. v. Wezel een der bekendste zakenlieden in den diamanthandel. Hij was naar Amerika gegaan om zijn zaken af te wikkelen. Van Wezel is de onbekende edelmoe dige gever geweest, die een raillioen francs heeft geschonken voor den weder opbouw van België en een millioen voor Fi ankrijk. Hij was de eerste, die Nederlandscbe diamantslijpers en klovers naar Amerika bracht om daar het vak te beoefenen. Uok heeft hij daar een eigen fabiiek opgericht. De overledene laat vele millioenen na. Geen dames op kantoren. Bij de directie der Nederl. Spoorwegen bestaat het voornemen alle vrouwelijk personeel van de groote kantoren te weren, omdat dit zich in het algemeen als een minder geschikte en minder wenschelijko werkkracht had doen ken nen. Aan de presidente en secretaresse van den Nat. Vrouwenraad, die naar dit voornemen kwamen informeereD, zeide de directie, dat „eukele gunstige uit zonderingen daargelaten het vrouwelijk personeel weinig ernst betoonde bij het werk, aanhoudend verzuimde en door klecdiDg, houding, lachen, giebelen min- der gunstig werkte op de mannelijke collega's." De directie pleitte de mannen niet van schuld vrij, doch de samenwerking tus- schen beide sexen leidde h.i. tot minder gewenschte toestanden, en waar de da mes dit erkenden, vonden zij geen vrij moedigheid op intrekking van het besluit aau te dringen. De red. van De Vrouw in het Hbld. schrijft naar aanleiding hiervan, dat het werkelijk niet is te verwonderen dat het zoo is geloopen. In plaats, dat de geest op de kanto ren, sinds de vrouw daar haar intrede deed, er op verbeterde, zooals indertjjd algemeen werd verwacht en beweerd, is het er eerder slechter op worden. Het was te voorzieD, dat dat op een goeden dag spaak moest loopen. 't Is nog te bewonderen, dat dat gebrek aan plichtsbeset zoo lang oogluikend is toegelaten. Hoe kwam die in een café verzeild. Bij de installatie van den nieuwen burgemeester van Egmond Binnen was op het gewichtige oogenblik de voor zittershamer zoek. De veldwachter stelde een onderzoek in en toen bleek dat de hamer in 'n naburig cafe wa3 waar hij spoedig vandaan gehaald werd, waarna de plechtige installatie voort gang kon hebben. H b 1, Eerlijk duurt hel langst. Zooals al weder wanneer men het nu maar niet als een uitzonderingsgeval beschouwt blijkt uit het volgende. Iemand was met een kaartje 2e klas van Amsterdam gekomen. Vlak bj) Utrecht bemerkte hjj dat zijn kaartje verdwenen was. Al zjjn zoeken leverde geen resultaat op. Tenslotte begaf hjj zich Daar de controle en zette de zaak uiteen. „Daar is niets aan te doeD, meneer. U moet betalen. Van waar komt u? „Van Amsterdam". „Van Amsterdam? welke klasse?* Toen bedacht hij, dat de zaak toch al duur genoeg werd en hij loog„Derde klasse." „Ja, dan zult u toch moeten betaleD. Er is zoopas wel een kaartje van Am sterdam gevonden, maar dat was van een passagier tweede klasse." Do goede man stond paf, en „terug- liegen" had ook geen effect. Abonnementiprió* per 3 rr.aandetti Voor den Burg 50 Cts. Franco per post door geheel Nederland 75 Cts. Naar Amerika en andere landen met verhooging der porto's. Losse nummers 3 cent. Prvi der Advertentiini Van 1 tot 5 regels 50 Cts. iedere regel meer 10 Ct. Qroote letters en Vignetten worden naar plaatsruimte berekend. Van Zaterdag 9 Juli tot en met Vrijdag voorrij wielen 9,49 uur, voor rijtuigen 10,19 uur HOOGWATER Reede van Texel. Zomertijd. Donderdag 7 Juli v.rn. 0,46 Vrijdag 8 Zaterdag 9 12.23 Zondag 10 Q Maandag 11 i',. Dinsdag 12 *»2£ DeYnamfdd^gs^s het ongeveer een halfuur later hoogwater. Post- en telegraafkantoor Den Bnrg geopend. Op Zon- en feestdagen Vm. 8 tot 9 uur n.m. 1 tot 2 uur Op werkdagen voor Telegrammen Vm. 8 uur tot n.m. 8 uur. voor Postzaken Vm. 8 uur tot n.m. 7'/? uur- Voor postwissels, kwitantiën, Rijks verzekeringsbank, postcheque en girodienst. Vm. 8.30 uur tot n.m. 3 uur Voor Rijkspostspaarbank Vm. 9 uur tot n.m. 7,30 uur Zaterdagavond na 6 uur voor postdienst gesloten Vertrekuren van de Boot. Op Werkdagen; Vertrek Texel 6,- vm 11-vm 2.45 nm 5.15 nm Nieuwediep 9,15 12,10 nm 4,- 6,35 Op Zon- en Feestdagen van Texel; 6-v.rn. 5,15nm. van Nieuwediep8,45 o.ao Vertrek en aankomst der treinen van den Helder naar Amsterdam. Vertrek Helder. Aankomst Amsterdam 6,30 1 7,28 sneltrein 9J j 10,27§ 3'24 12,37 ;M, 1.52ft 636 4'12** 839 4.25§ S'f? 7 30 'Van Amsterdam naar Helder. Vertrek Amsterdam. Aankomst Helder 5,20§ 7,52§ 9,15 12,19§ 3,C6 6,07 8,56 11,15+ ?Nlet op Zon- en feestdagen. Alleen op Zondag. Alleen op Zaterdag m Niet op Zaterdag, Zon- en Feestdagen. 8,36 9,45 11,42 3,11 6,06 8,47 10,58 1,03 De typische lotgevallen van een govangone ia Engeland door STEVENSON. 123-i a De Luna:di daalde met groote snelheid vloog voorbij hot schip en smakte toen in Ik zegsmakte inderdaad was het een alles behalve zachte landing. De Lu- nardi dreef en werd met kracht door den wind voortgestuwd. De ballon sleepte het schuitje aokter zich aan als een oingokeerda emmer, w(j, vier, luoktrenigers lagen in hot natte sop te spartelen, maar wij grepen ons vast, drukten onze nagels in de ge-oliede zijde om ons boven water te houden. In het vreemde elcmeiit scheen het ding op eens met een helsche, nieuwe kraoht bezield en vertoonde een aactal tot nu toe ons onbekende nukken en trillen. Zoodra wu beproefden er boven op te klauteren, zonk de gladde bal opeens in de diepte en rolde om. 7 We hadden geen seconde om op acem to komen en 'o ftijv.ea of men ouj> »o g 0 Daar hoorde ik sen er rntj roepen m bet geluid i aa piasstune neim a en eea nana Woensdagavond deden de veranderde wind richting en enkele milde regendruppels ver wachten, dat eindelijk de lang verbeide regen mildelijk zou gnan komen. Wij willen niemand beschuldigen, maar ge- looven vast en zeker, dat hoe nijpend het gebrek aan water is, meerdere moeders toch den wensch gekoesterd hebben, dat het nog één dag zou droog blijven. En het is droog gebleven en de kinderen van de M. U. L. O. school ze hebben er Donderdag van geprofiteerd, 's Morgens heel vroeg hebben ze het bed moeten ruimen om per eerste ge legenheid ons eiland te verlaten en in de bosschen van Schoorl en Bergen genot en vermaak te zoeken. De tocht is uitstekend geslaagd, de kinderen hebben reusachtig genoten en geleiders en geleidsters niet minder. Het was een heerlijke dag. Per laatste gelegenheid keerden ze weer huiswaarts, aan de haven afgehaald door de rijtuigen, die daarvoor weer gtatis waren be schikbaar gesteld. ;het modern vervoermiddel, de auto, ontbrak daarbij niet. Voor zakenmenschen is het mogelijk dienstig te weten dat blijkens ministrieel besluit van 28 Juni jl. het stellen van meer dan één handteekening over één plakzegel niet meer als een overtreding der zegelwet wordt beschouwd, terwijl bij een zelfde besluit van 4 Juli j. f., voldaanteekening met inktpotlood over plakzegel voor geoorloofd is verklaard. vatte mij stevig in de kraag. Zoo werc'en wij een voor een opgepikt uit de water plas, gered uit wat Schapebout noemde, terwijl hij zijne brille glazen afveegde, „een toestand van hulpeloosheid, die nis.t te ver gelijken is met iets wat ifr in mijn leven neb ondervonden." HOOFDSTUK XXXIV. Maar wat zullen we met den ballon doen, mijnheer vroeg de bevelhebber van den sloep. Indien het mijn zaak ware geweest, zou ik missobien een belaohelijke ingeving ge volgd en geantwoord hebben „behoud hot ding voor uw moeite en doe ermede wat ge wilt," zoo genoeg had iir van de machine. Byfield echter verzocht hen een i aid van de geoliede zijde open te anijdeu en het sohuitje ervan los te maken, d&t aan de golven werd prijsgegeven. Onmiddellijk zonk de Lunardi in elkaar en werd han delbaar. Zij werd achter aau de boot vastgebonden en op sleeptouw genomen. Toen namen da manschappen de riomea weo> op. Mijne taudi-n flapperden van koude. De reddiBgemsatrogekn badiea tamelijk lang geduurd en vooroat we het schip bereistea verliep ook weer g lUitn-n ti;;!. 't Ie a'aof wu een wslvisch opsleep- touw hobbei», zeide een eteon aohtor mij. Ik keek om. Da stem en hit gelaat behoorden aan den man, die achter oss in de boet aan hit roer zat, een Engelrche ttoon, maar het gelaat was een geheel ander (ype. N&a?t hem zat een tweede matroos en de beide mannen geleken op eikander als twee dtuppels water, evenals Sun en Caodlisb, ik schatte beide op voertig jaar grijze haren, diepliggende oogrn. En toen ik de drie andore matrozen aankeek, die wel is waar nog jong waren, kwam ik tot de ontdekking dat zij dezelfde houding, geslalte en gelaatstrekken hadden als do twee oudeD, dezelfde lange, ernstige gezich ten, dezelfde zonverbrande huid en dezelfde peinzende oogen. De mannen en de jongens droegen dezelfde zilveren oorringen. Ik was bozig over deze merkwaardige gelijkenis na te denkeD, toen wij het schip bereikten. Wij klauterdea langs do ladder naar boven en toen ik bijna op het dek was, werd mijn hand gegrepen door een groeten man, in blsuw zetmanshemd. Hij was oud en mager en eenigszins gebukt door ouderdom on zjjne waardige hcudipg deed m|J in üem den kapitein van het schip vermoedeD, en te oordeelen near ziju gelaat mor st bij de pairiatch der familie zijn. Hij nam zijn muts af .en sprak ons zeer beleefd doch op eenigzins vermoeiden toon aan. Een onaangenaam avontuur voor e, mijna hoeren. Wij bedankten hem voor 7iju hulp. Het doet mij genoegen, dat ik u van dienst heb kunnen z(]n. Gindsohe boot zou minstens twintig minuten hebben noodig gohp.d om u te bereiken. Het is een loods- eloep. Ik heb hem geseind en hij zal u hier komen afhalen om n raar Falmouth terug te brengen. Ik hoop dat het natte pak geen kwade gevolgen voor uwe ge zondheid zal hebben. Mijne vrienden zullen zeker gaa>ne gebruik maken van de diensten vau den loods, wat mij betreft, ik wensch niet terug te keerec. Hij scheen over mijne woorden na te denken, hij was zichtbaar in verlegenhetd omdat hij ze niet begreep. Zijne oogen waren grjjs en eerlijk, ja tea kinderlijke eerlijkheid sprak oruir, maar tevens een afwezigheid van den geest, alsof de gang der wereldeche zaken voor hem geen be- teekems meer had. Ik heb op mQne reizen steeds mij no oogen w|jd open en daardoor gelegenheid gehad dienzelfden blik op te merken bjj zeer oude mannen, die aan den zoom van den weg zitten en ateonen klop pen om in hun levensonderhoud te voorzien. Ik vrees, dat-ik u niet goad heb De- grepen, mijnheer, zeide hij. Indien ik mij niet vergis, bevind ik mij op een der beroemde pos'soaepen van Faimoutb, zeide ik. Wordt vervolgd

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1921 | | pagina 1