N°. 3646 Zaterdag 7 October 1922i S6rti Jaargang. Nieuws- en Advertentieblad. Spoor- en Bootdienst. Binnenland. Gemengd Nieuws. 4,17§ £'2Jl GROOTE HITTE TEXELSCHE COURANT. Dit klit verschijnt Woensdag- en Zaterdagmorgen Abcnnementtpriji per 8 maandeni Voor den Burg 50 Cts. Franco per post door geheel Nederland 75 Cts. Naar Amerika en andere landen met verhooging der porto's. Losse nummers 3 centj TELEFOON INTERCOMMUNAAL No. 11. Advertentlën daags voor de uitgave vóór t nnr nam. Prv's der Advertentie») Van 1 tot 5 regels 50 Cts. Iedere regel meer 10 Ct. Qroote letters en Vignetten worden naar plaatsruimte berekend. POSTCHEQUE- en QIRODIENST No. 652. ABONNEMENTEN en ADVBRTENTIE N worden aangenomen bfl de Uiig. Timua LAN»EVIL»é»BROOII, ParkstraatBoa» orTiï.i LICHT OP Van Zondag 8 October tot en met Vrij dag 13 October. voor rijwielen 5,45 uur, voor rijtuigen 6,15 uur HOOGWATER Reede van Texel. Zomertijd. Donderdag 5 Oct. v.m. 9,25 Vrijdag 6 9,54 Zaterdag 7 10,22 Wintertijd. Zondag 8 9,51 Maandag 9 10,23 Dinsdag 10 10,55 Woensdag 11 11,31 Des namiddags is het ongeveer een halfuur later hoogwater. Post- en telegraafkantoor Den Burg geopend. Op Zon- en feestdagen Vm. 8 tot 9 uur n.m. 1 tot 2 uur Op werkdagen voor Telegrammen Vm. 8 uur tot n.m. 8 uur. voor Postzaken Vm. 8 uur tot n.m. 7'/, uur. Voor postwissels, kwitantiën, Rijks verzekeringsbank, postcheque en girodienst. Vm. 8.30 uur tot n.m. 3 uur Voor Rijkspostspaarbank Vm. 9 uur tot n.m. 7,30 uur Zaterdagavond na 6 uur voor postdienst gesloten Dienstregeling 8 October 1932 Vertrekuren van de Boot. Op Werkdagen; Vertrek Texel Helder Op Zon van Texel: van Helder 7,45vm. 11— vm. 2.40nm. 9,15 12,—midd.4,15 - en Feestdagen 7,45 vm. 3,15 nm. 8,45 4,15 Vertrek en aankomst der treinen van den Helder naar Amsterdam. Vertrek Helder. Aankomst Amsterdam 6,32§ 9,04 6.49f 9,04 7,31 sneltrein 9,04 10,04§ 12,10 12,41 3,23 2.03 ft 4.39 3,52** 5,59 7,20 9,29 Donderdag naar Schagen een markttrein, ver trek 7,45 aankomst 8,35. Van Amsterdam naar Helder. Vertrek Amsterdam. Aankomst Helder 5,21§ 8,36 7,56§ 9,40 9,13 11,21 12,28§ 2,44 3,11 6,16 5,52§ 8,04 8,54 10,49 11,21 j* 12,59 Niet op Zon- en feestdagen. T Alleen op Zon- en Feestdagen, ff Alleen op Zaterdag Niet op Zaterdag, Zon- en Feestdagen. Eindiging Zomertijd. De Burgemeester van Texel brengt ter openbare kennis, dat de zomertijd zal eindigen den 8sten October a.s. te drie uur in den voormiddag. Op dat tijdstip wordt wederom inge steld de tijdregeling naar den middelbaren zonnetijd van Amsterdam, welke tijdre geling alsdan aanwijst twee uur in den voormiddag. Texel, 5 October 1922. De Burgemeester van Texel, BUYSING DAMSTE. De passiespelen te Ober-Ammergan. (Ontstaan en geschiedenis) In 1633 beerschte in de geheele omgeving van Ober-Ammergau de pest. Beter nog gezegd de pest heerschte in de streken om het Ammerdal heen. Het Ammerdal zelf was door bergen gescheiden van het be smette gebied. Men scheen toen al op primitieve w|jze veel te voelen voor het isoleersysteem en nam alle mogelijke maat regelen om te voorkomen, dat iemand van het besmette gebied in het Ammerdal zou komen. Een daglooner echter die in Escheloho werkte, had een groot verlangen om met z(Jn gezin, dat te Ober-Ammergau woonde, het feest van de kerkwijding te vieren. Langs geheime weggetjes en paadjes kwam hij over en tussohen de bergen door Daar huis. Hij bracht de ziekte mee. Na twee dagen was hij gestorven en binnen drie weken waren er al 84 menschen dood. De Ober-Ammergauers hulp bij God zoekend legden de belofte af dat ze dan elke tien jaar de lijdensgeschiedenis van Jezus als passiespel zouden opvoeren. Deze belofte wordt in de moderne Ober- Ammergau literatuur op bijzondere wijze uitgelegd. Hoogstwaarschijnlijk was de opzet welAls God ons helpt, dan zullen w(j iets doen ter eere Gods. Maar de moderne opvatting wil dit niet meer. Er sit bijna iets van omkooping in. En dus is nu de uitleg zooOber-Ammer gau beloofde aan God elke tien jaar bet lijden van Christus als passiesoel te spelen. Daardoor zou God geëerd worden, daardoor zou worden gewerkt aan de godsdienstige opvoeding van het volk. God zou dit wil len en daarom de Ober-Ammergauers sparen. Dus piet meer de tegenstelling. Helpt gij ons, zoo eeren wi) u. Maar de belofte: W(j wenschen U te eeren, ook om het volk godsdienstig op te voeden, spaar ons opdat w(J U eeren kunnen. Zoo is de moderne uitleg. Maar wat de opvatting van de Ober-Ammergauers in 1633 geweest is. Ik denk meer de eerste. God, help ons in deze nood. En dan de belofte, evenals vroeger het offer. Er stierf niemand meer aan pest, zelfs de personen die de ziekte banden genazen. In het volgende jaar 1634 werd het spel op gevoerd en toen telkens na tien jaren. In 1780 weid het spel verlegd op de volle tientallen van jaren. Tegenwerking was er, men zegt door ge beurtenissen, die in München voorvielen. München had ook z(jn passiespel (Vele plaatsen hadden het, het passiespel vormt een bepaalde periode in de tooneelgescbie- denis.) Naar aanleiding van uitspattingen ge durende de opvoeringen werden de passie spelen door de geestelijkheid verboden. (Alleen Ober-Ammergau mocht doorspelei)). Het opmerkelijke in dit verhaal is, dat de onregelmatigheden speciaal buiten Ober- Ammergau geplaatst wordeD, dat men hiermee de geestelijkheid verontschuldigt, die de spelen verbood. En dan hiermee gegrond werd een privelege voor Ober-Am mergau, In de Fransche tijd komt weer een onder breking. In 1800 is het spelen volgens de geschiedenis niet mogelijk in 1801 is het weer wel mogelijk en speelt men. In 1810 wil men weer spelen, de Mün- chener overheid echter verklaart, dat een passiespel niet in overeenstemming was met de heiligheid van de godsdienst. De Ober- Ammergauers zonden een deputatie naar München aanvankelijk zonder resultaat. In München zeide men hun, dat ze maar zoo gauw mogelijk naar Ober-Ammergau terug moesten gaan, en dat ze moesten luisteren als de pastoor hen predikte vaD God en Christus, maar dat ze de Christus niet op bun theater moesten brengen. De Ober-Ammergauers gingen niet terug hun leider George Lay; had connecties in München. Zoo stonden er gauw twee mach ten tegenover elkaar. Het resultaat was, dat in 1811 het spel vijfmaal gespeeld werd. Heel moeilijk was in dië t(jd de situatie van de pastoor te Ober-Ammergau. De Münchener tegenstand was niet alleen tegen stand van de staatsoverheid, maar ook van de geestelijke overheid. En de pastoor voelde ook met zijn Ober- Ammergauers mee. Daarbij kwam nog de groote moeilijkheid dat er in het spel werkelijk dingen inge slopen waren, die nu niet bepaald „eerbie dig* genoemd konden worden. Maar dan komen er 'n paar persoonlijkheden, die beschaving genoeg schijnen tejhebben, om het spel in andere richting te brengen. Bi schaving en capaciteiten en ontwikkeling en, voldoende overwicht op de bevolkiDg. Het waren de Benedictijnen, pator van Ettal (nabijgelegen klooster) Othmar Weiss en zijn leerling Duisenberger, later pastoor te Ober-Ammergau. En dan krijgen we geleidelijk de moderne ontwikkeling van het passiespel. Alles is fijner, beschaafder, aesthetisohe geworden. Het passiespel heeft zich uiterlijk ont wikkeld toteen drama als van Sophocles. Innerlijk niet, omdat in het passiespel de innerlijke strijd ontbreekt (die is er slechts ia het gebed op de Olijfberg). Alles is fijner, besnaarder, meer cultuur geworden. Het is aesthetiscb. Maar of het nog godsdienst is? Men speelt het spel nu In een openlucht theater. Vroeger is het waarschijnlijk in het dorp gespeeld, In een orgineel ma nuscript van 1815 leest men daarvan. Het spel speelde dus waarschijnlijk door het geheele dorp been. Een deel van het spel speelde op het kerkhof, later werd waarschijnlijk het geheele spel naar het kerkhof verplaatst, en werden er tegen de kerkhofmuur decors opgeslageD. De gra ven hadden alle eenvoudige houten of ijzeren kruisen, die zoo lang weggenomen werden. Toen had men dus al de bepaalde plek grond, bet tooneel. AI was dat dan op gewijde plaats: het kerkhof om de kerk. Deze idee is uitgegroeid en uitgebouwd tot het theater, dat er nu is, niet bij de kerk, maar bij bet station. De toeschouwershal bevat ruim 4000 zit plaatsen. Dan nog staanplaatsen. Ze is 47,3 M. lang en 47,6 M. breed. Er zijn ruime kleedkamers. De hoofd personen hebben een eigen kleedkamer, er is veel bergruimte enz. Het theather voldoet in bijna alle opzich ten aan de eischen van een openluchttbea- ther, maar het is dan ook een openlucht- theather geworden. Men heeft nieuwe waarden gewonnen en oude prijsgegeven. NINE MINNEMA. TEXEL, 6 October 1922. Sport. Naar wij vernemen, zullen Zondag twee groepen sportbeoefenaars van hier in het krijt treden tegen eveDzooveel te Helder. Het voetballerselftal Texel I komt uit tegen Helder III, en onze korfbalclub Texel tegen H.K.C. III. Ongetwijfeld zullen bij goed weer heel wat supporters de reis meemaken. Einde van den zomertijd. De zomertijd eindigt in den nacht van Zaterdag 7 op Zondag 8 October, 's> mor gens 3 uur. Hedenavond dus de klokken een uur lateu stilstaan I Dienstregeling 8 October. De dienstregeling aan het hoofd van ons blad is overeenkomstig de winter- dienst der Spoorwegen, die 8 October aanvangt, gewijzigd. Collecte op de Roode Kruisdag. Het Bestuur van de afd, Texel van de Vereeniging het Ned. Roode Kruis, deelt ons mede, dat de op 30 Sept. gehouden collecte, tot resultaat bad, dat te den Burg werd gecollecteerd, f74,92, den Hoorn 16,06', de Waal 12,40, Oudeschild 23,57, Oosterend 26,47', Eierland 4,12', de Cocksdorp 18,44', de Koog 11,24\ Totaal f 187,23'. Wij voldoen hiermee gaarne aan het verzoek van het bestuur van de afdee- liDg bovengenoemd, om langs dezen weg alleD, die medewerkten, om dit resultaat te bereiken, vooral de jonge dames, die gecollecteerd hebben, hartelijk te danken voorde moeite die ze zich getroost hebben. Bij paal 31, (nabij de vuurtoreD) is een mijn aangespoeld, welke heden veroorzaakt RIEKENDE HUID LIFEBUOy verwijdert onver, wijld de onaangename reuk en men gevoelt zich over f het gansche lichaam ve der aangenaam en fn'schj Het beroemde "ROODE tdbkt in de roode obosj DE LEVER'S ZEEP tl* VLAARDINOE.N fcbrikanten van Sunlight Zeep en Lux 5 Oct. door de marine-autoriteiten on schadelijk gemaakt is. De mijn was van 1916 en vermoedelijk van Engelsche oorsprong. Zegeltjes plakken. Bij twee landbouwers te Ede, die wei geren zegeltjes te plakken, is beslag op den inboedel gelegd. Overreden. Hedenmorgen had in de Lijnbaansteeg te Amsterdam een droevig ODgeluk plaats. Een 4 jarig meisje, dat met haar moe der in een winkel stond, ging spelender wijs de straat op en geraakte onder een met paard bespannen vrachtwagen. Het meisje kreeg paard en wagen over het lichaam. Het kind werd bij een geneesheer binnengedragen, die slechts den dood kon constateeren. Een voorbeeld van den burgemeester. De Burgemeester van Leiden heeft zich met een particulier schrijven tot de leden van de gemeenteraad gericht met de mededeeling dat naar zijn overtui ging de malaise met baar nasleep van werkeloosheid en andere ellenden niet uit stad en land wijkeD, wanneer niet, behalve dat ook andere gunstige factoren moeten intreden, de belastingdruk aan zienlijk worde verminderd. Daartoe is bezuiniging noodig ook op de uitgaven van de gemeentelijke huishouding. Het* is gemakkelijk steeds over bezuiniging te spreken, doch tot doorvoering kan men niet komen, als men steeds bezui niging bij anderen bepleit, doch zichzelf liefst buiten die bezuioiging wil houden. Mijn plicht, aldus de burgemeester, en tevens ook de liefde tot mijn ingezetenen noopt mij derhalve het voorbeeld te geven en met mij zelf te beginnen. Het is daarom, dat ik u beleefd doch dringend vraag aan Ged. Staten te willen ver zoeken onder koninklijke goedkeuring mijn jaarwedde 'met ingang van 1 Januari 1923 te willen vaststellen op f 10,000 's jaars, waardoor deze met een zesde verminderd zal worden. Tevens verzoekt hij den Raad hierover in de eerstvolgende raadsvergadering te beslissen. Houtskool en gebluschts kalk ^ijn goede midde'tjes om stank te verdrijven.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1922 | | pagina 1