3648 Zaterdag 14 October 1922; 36"' Jaargang. Nieuws- en Advertentieblad. Spoor- en Bootdienst. Gemengd Nieuws, Binnenland. Dit blad verschijnt Woensdag;- en Zaterdagmorgen idvertentlën daags voor de uitgave vóór t aar nam. ABONNEMENTEN n ABVERTENTIEN worden aangenomen bfl da üitg. Firma LANIïSVILié BB ROOIÏ, Parkstraat, Boaa or T x u LICHT OP n00GWATER Reede van Texel. TEXEL, 13 October 1922. Oosterend10 Oct. De meeste vrouwen spreken alleen ovep een moofe gelaatskleur» Vasrdm niet gezorgd voor een mooie cje.' zonde huid over het gansche lichaam? TEXELSCHE COURANT. Abonnentettlsprv' per 3 maanden. Voor den Burg 50 Cts. Franco per post door geheel Nederland 75 Cts. Naar Amerika en andere landen met verhooging der porto's. Losse nummers 3 cent.; Priider Adiertentiinf Van 1 tot 5 regels 50 Cts. Iedere regel meer 10 Ct. Qroote letters en Vignetten worden naar plaatsruimte berekend. TELEFOON INTERCOMMUNAAL No. 11. v POSTCHEQUE- en QIRODIENST No. 652. Van Zaterdag 14 October tot en met Vrij dag 20 October.- voor rijwielen 5,30 uur, voor rijtuigen 6,— uur Donderdag 12 Oct. v.m. 12, Vrijdag 13 12,33 13 Zaterdag 14 Zondag 15 Maandag 16 Dinsdag 17 Woensdag 18 1,26 2,37 4,05 5,25 6,28 Des namiddags Is het ongeveer een half uur later hoogwater. Post- en telegraafkantoor Den Bnrg geopend. Op Zon- en feestdagen Vm. 8 tot 9 uur n.m. 1 tot 2 uur Op werkdagen voor Telegrammen Vm. 8 uur tot n.m. 8 uur. voor Postzaken Vm. 8 uur tot n.m. 7'/s uur. Voor postwissels, kwitantiën, Rijks verzekeringsbank, postcheque en girodienst. Vm. 8.30 uur tot n.m. 3 uur Voor Rijkspostspaarbank Vm. 9 uur tot n.m. 7,30 uur Zaterdagavond na 6 uur voor postdienst gesloten Dienstregeling 8 October 1932 Vertrekuren van de Boot. Op Werkdagen; Vertrek Texel 7,45 vm. 11.—vm. 2.40 nm. Helder 9,15 12,—midd. 4,15 Op Zon- en Feestdagen van Texel7,45 vm. 3,15 nm. van Helder: 8,45 4,15 Vertrek en aankomst der treinen van den Helder naar Amsterdam. Vertrek Helder. Aankomst Amsterdam 6,32§ 9,04 6.49+ 9.04 7,31 sneltrein 9,04 10,04§ 12,10 12,41 3,23 2.03tt 4.39 3,52** 5.59 4,n§ 6,41 7.20 9,29 Donderdag naar Schagen een markttrein, ver trek 7,45 aankomst 8,35. Van Amsterdam naar Helder. Vertrek Amsterdam. Aankomst Helder 5.21 8,36 7,56§ 9,40 9! 13 11.21 12,28§ 2,44 3,11 6,16 5,52§ 8,04 8*54 10.49 11,211 12'59 Niet op Zon- en feestdagen, f Alleen op Zon- en Feestdagen, ff Alleen op Zaterdag Niet op Zaterdag, Zon- en Feestdagen. UET PASSIESPEL. De opvoering. Het spel speelt van 'smorgens acht tot 's middags twaalf. Dan verder van twee tot zes uur. Wat tooneel betreft, men heeft het mid- dentooneel, met aan beide kanten een straat, dan rechts het huis van Annas en links dat van Pilatus. Op de voorgrond het voortooneel. Op het voortooneel treedt het koor op, en bijna de geheele handeling is ook op het voortooneel. Zoo nu en dan, als men een besloten ruimte noodig heeft, wordt het middentooneel gebruikt. Dat is verder voor de „levende beelden." De decors op het middentooneel worden steeds veranderd, tijdens de decorsverande ring is het doek voor het middentooneel gesloten. Op het voortooneel speelt men intusscheü door. Het spel heeft drie afdeelingen. De eerste afdeeling is van de intocht van Jezus in Jeruzalem tot en met de gevangenneming. Het tweede deel is tot en met de ver- oordeeÜDg door Pilatus. Het derde deel is toten met de opstan ding. Het eerste deel bestaat uit zeven voor stellingen, het tweede ook uit zeven, het laatste uit drie. In de ochtend speelt het eerste deel, het tweede en derde in de middag. Met enkele afwijkingen bestaat elk deel uit: Proloog. Zang. Handeling. Gedurende de zang zijn er een of meer „levende beelden." Do gang is dezehet koor komt op, van twee zijden en plaatst zich op het voor tooneel in een laDge zij. In het midden staan de mannen, aan twee zijden de vrou wen. In het midden van de mannen de proloogspreker en de koorleider. De proloog zegt zijn verzen. Dan ziDgt de koorleider en na hem het geheele koor. Onder het zingen komt eeo moment, dat het koor zich wat terugtrekt, om de ruimte voor hot middentooneel vrij te laten. Dan wordt het doek terzijde geschoveD, men ziet een voorstelling uit het oude testa ment als tableau vivant. Dit tableau duurt vrij lang. Terwijl men b.v. „de verdrijving uit het paradijs* ziet, zingt het koor „Die Menschheit ist verbannt aus Edens [Au'n, „Von Sünd umnachtet und von Todes [Grau'n „Ihr ist zum Lebensbaum derEingang, ach I versperrt, „Es drohet in des Cherubs Hand das [Flammenschwert". Dit wordt langzaam gezongen. En al die tijd is de groep absoluut onbewegelijk. Nu is dit voor deze groep nog wel te be grepen, dat zijn volwassen menscheD. Maar er zijn tableaux, waaraan kinderen meedoen, soms heel kleine kinderen, van twee of drie jaar. En die kleintjes zijn ook absoluut stil, onbewegelijk. Dan, na het „levende beeld", als het gordijn van het middentooneel weer is ge sloten, neemt het koor zijn vroegere plaats weer in. Heeft het koor gezongen, dan gaat het heen, naar twee zijden, in mooi majestu- euse optocht. Het koor is gekleed in witte zijde met gekleurd overkleed. Het overkleed is groen of blauw of bruin of rood of terra cottaof purper. De plaatsing ia zoo, dat de kleu ren goed harmonieeren. In de twee laatste voorstellingen is het gekleurd overkleed vervangen door een zwart, als teeken van rouw. Het overkleed en het wit zijden onder kleed regenen bi) slecht weer herhaaldelijk nat. Want het koor staat voortdurend op het voortooneel, dat niet overdekt is. Op regendagen wordt de kleediog eenige malen verwisseld. Ieder heeft dus van zjjn kleed eenige exemplaren De kleeding is prachtig van snit en stof. En uit de aard der zaak moet de stof eerste kwaliteit zijn, om tegen de regen bestand te wezen. De „levende beelden" zijn een fragment uit het oude testament. Ze geven een voorstelling aan, die analoog is met de handeling uit het nieuwe testament. Heel dikwijls is het verband tusschen oud- en nieuw testament zeer gezocht. Bijv. in de derüe voorstelling: Het af scheid te Betbania, waar Jezus afscheid neemt van zijn moeder en zijn vrienden te Bethania. Er zun daar twee levende beelden, het eerste isde jonge Tobias neemt [afscheid van zjjn ouders. Dit geval is toch vrjjwel gezocht atialoög met het afscheid van Jezus, 't Is allebei een afscheid, dat is de eenige overeenkomst. Tweede levende beeld is bij deze voor stelling: De bruid uit het Hooglied van Salomo, die weenend haar bruidegom zoekt. Bijzonder mooi is de eerste voorstelling De intocht te Jeruzalem. Ro-rend niet zoo zeer door de figuur van Christus, als wel door het meespelen van de kinderen. De figuur van Christus is te meDSchelijk met hier en daar kleine trekjes van (jdel- heid. (Dat komt bjj andereu der meespe lenden soms ook voor, maai hindert dan uit de aard der zaak niet zoo. De kinderen, die op hun bloote voetjes en met hun palmtakken mee optrekken met de bljjde feeststoet, de kinderen, die de trappen oploopen en dan boven op de trap wuiveD, rijn aandoenlijk. En op hun gezichtjes is een aandoenlijke ernst. Ze beleven de godsdienst mee, voor hen heeft het spel ook zijn oude waarde behouden. Alle schoolkinderen spelen mee. Ze zijn ln drie groepen verdeeld. Elke dag speelt een andere groep. Heel goed als tooneelspel, z(jn de ver gaderingen van de Hooge Raad, uitstekend de boogepriesters, mooi weergegeven hun manier om een volkstemmiDg te krijgen, die het „Kruist hem" zal roepen. Uitstekend de speelt Romein Pilatus, die 'n noot van fierheid breDgt in het spel. Heel goed ook Maria en Magdalena. Ze hebben het groote voordeel, dat hun rol ook goed is. Telkens spreken ze maar kort en kunnen dus volle hartstocht en volle toewijding leggen in enkele woorden. De rol van Judas wordt goed en met toewijding gespeeld. Maai is slecht geschre ven. De innerlijke gemoedstoestand van Judas wordt in woorden weergegeven. En veel te lang. In de tiende handeling b. v. is de geheele handeling alleen een monoloog van Judas. En deze opvatting, die als tooneelschrijf- kunst niet verdedigd kan worden, kan zich ook niet beroepen op de Bijbel, heeft ook als zoodanig geen waarde. De Bijbel geeft het verraad en het berouw aan, maar werkt het niet uit. Men is hier als het ware te naturalistisch geweest. Het spel wordt goed gespeeld en van enkelen, vooral van hen die voor het eerst meespelen, voelt men de toewijding. Toch een godsdienstige handeling is het, volgens mij, niet meer. Het is tooneel spel, dat zijn stof vindt in bet nieuwe testament. Tooneelspel, waarin als zoodanig veel gewaardeerd kan worden. En dat men ook critiseeren kan. Tooneelspel, dót was het passiespel niet, dat men eens speelde in de straten van het dorp en op het kerkhof. Muar de tijden zijn veranderd en met hen het passiespel van Ober-Ammergau. NINE MINNEMA. De voetbalclub O. V.V. I speelde Zondag morgen zijn derden competitie-wedstrijd en wel tegen g. C. 7 van Helder. Ook voor dezen derdon keer behaalde O. V. V. I de overwinning en wel met 3 0. 's Middags speelde de club vandeCocks- dorp tegen O. V. V. II. Uitslag 11. Zorgen. De Haarl. Kerkbode schrijft; „Het gebrek aan een behoorlijke ruimte voor de nieuwe bewoners van het Huis Doorn baart blijkbaar veel zorg de hof maarschalk confereert tenminste druk met bouwers en buizenverhuurders. Zoo lezen wij in een bericht over de verlo ving van den ex-keizer. Men weet, dat de oude keizer weer wil gaan trouwen. Dat is zijn zaak. Maar dat het gebrek aan eene behoor lijke ruimte voor de nieuwe bewoners van het kasteel te Doorn daar veel zorg baart, dat heeft ons geërgerd. Het groote volk, dat Wilhelm II in den steek heeft gelaten na het tot den rand van den afgrond te hebben gebracht heeft waarlijk wel andere zorgen dan de bruidegom te Doorn. En het volk waarheen hij gevlucht is en in(\velks midden hij gastvrijheid geniet, heeft nog in die mate met woniDgnood te worstelen dat reeds de goede smaak had moeten Het beroemde RÓODE J tablet met de heerlijke qezondJici'dsclmr^ Dt LEVERS ZEEPMÏ VLAARDinc.tr». /fabrikanten van TwinkcnLu*. verhinderen uit Doorn te schrijven van de zorg die het gebrek aan behoorlijke ruimte den gewezen keizer en zijne om geving baart. De mond- en hlauwzcerbacil. Eenigen tijd geleden deed in de Duit- sche pers het bericht de ronde, dat ge heimraad Titze, van het rijksbureau voor den gezondheidsdienst, er in was geslaagd den verwekker van het mond en klauw zeer, dien gevreesde geesel der veeteelt, te ontdekken of practiscber gesproken te dooden. Ook bij deze ontdekking kan men weer de opmerking maken dat tegelijkertijd ook verschillende anderen in dezelfde richting zoekende waren en velen hunner het doel, dat ze najaagden vrijwel hadden bereikt. Zoo deelt profes sor Reinhardt aan de veeartsenijschool te Rostock mede dat ook hij soortgelijke culturen heeft gekweekt als Titze. Een zelfde mededeeling doet professor Pfeiler van het veeartseDijkundig instituut van de universiteit van Jena, die zich jaren lang heeft beziggehouden met de bestu deering van de zoog, ultravisibele virus (smetstof), waartoe ook de verwekker van het mond- en klauwzeer wordt ge rekend. Terwijl Titze er slechts in is geslaagd, de virus van het mond- en klauwzeer tot in de vierde generatie te kweekeD, is het aan Pfeiler als eerste gelukt, de virus van het mond en klauwzeer tot in doorloopende generatie (tot op heden 141) te kweeken. Meteen virus uit de 30e generatie is hij er in geslaagd bij proefnemingen op dieren het mond- en Klauwzeer te verwekken. De diereu weiden onder de typeerende ver schijnselen ziek en van hen kon de virus verder overgedragen worden. Door deze proefnemingen is de tot op heden open ketting gesloten. Pfeilers proeven hebben het,bewijs geleverd, dat de verwekker van het mond-en klauw zeer gekweekt kan worden. De virus is echter niet met het oog waar te nemen, omdat daarvoor onze optische hulpmid delen nog niet volmaakt genoeg zijn. De proeven hebben verder het van alge meen belang zijnde gezichtspunt geopend, dat men er weldra in zal slagen, langs den weg der immuniseering een krachtig beschermingsmiddel te vinden tegen de ziekte. Dit zou inderdaad een belangrijke vooruitgang zijn, want alle tot op heden toegepaste preparaten en de vele ge heime middelen, welke worden aanbe volen, hebben bewezen in de practijk vrijwel waardeloos te zijn. R. N.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1922 | | pagina 1