3064 - Zaterdag 9 December 1922.
S68U Jaaiv»
Nieuws- en
Advertentieblad.
Spoor- en Bootdienst.
Hïnnenlaad
Dit blid nrichQnt Woensdag- en Zaterdagmorgen
- De
QezondheïdsQeup
n/an UFEBU O Yverdwijnt
na het gebruik ..'...doch
laat een weldadige
friachheid achten
Dit is een van' de won
derlijkste eigenschappen
van LIFEBUOY
Jdet beroemde ROODH
labiet.
TEXELSCHE COURANT.
Abonnementtpryt per S maanden,
Voor den Burg 50 Cts. Franco per post door geheel
Nederland 75 Cts. Naar Amerika en andere landen
met verhooging der porto's. Losse nummers 3 cent.;
idvertentiën daags voor de uitgave vóór i uur nam.
Prpt der Adverts*ifiSaj
Van 1 tot 5 regels 50 Cts. Iedere regel meer 10 Ct. Qroote
letters en Vignetten worden naar plaatsruimte berekena.
TELEFOON INTERCOMMUNAAL No. 11. - S POSTCHEQUE- en QIRODIENST No. 652.
ABONNEMENTEN an A9VERTENTIEN worden aangenomen bfl d. üitg. Tituk LANdEVILI k »E ROOIJ, Par j(rit, Bar i ov
LICHT OP
Van Zaterdag 9 December tot en met Vrij
dag 15 December.
voor rijwielen 4,16 uur, voor rijtuigen 4,46 uur
HOOGWATER Reede van Texel.
Donderdag 7 Dec. v.m. 10,18
Vrijdag 8 10,59
Zaterdag
Zondag
Maandag
Dinsdag
Woensdag
8
9
10
11
12
13
11,45
12,09
1-
1,59
3,07
Des namiddags Is het ongeveer een halfuur
later hoogwater.
Post- en telegraafkantoor Den Borg
geopend.
Op Zon- en feestdagen
Vm. 8 tot 9 uur n.m. 1 tot 2 uur
Op werkdagen
voor Telegrammen
Vm. 8 uur tot n.m. 8 uur.
voor Postzaken
Vm. 8 uur tot n.m. 71/, uur.
Voor postwissels, kwitantiBn, Rijks
verzekeringsbank, postcheque en girodienst.
Vm. 8.30 uur tot n.m. 3 uur
Voor Rijkspostspaarbank
Vm. 9 uur tot n.m. 7,30 uur
Zaterdagavond na 6 uur voor postdienst gesloten
Dienstregeling
8 October 1933
Vertrekuren van de Boot.
Op Werkdagen;
Vertrek Texel 7,45 vm. 11.—vm. 2.40 nm.
Helder 9,15 12,—midd.4,15
Op Zon- en Feestdagen:
van Texel7,45 vm. 3,15 nm.
van Helder: 8,45 4,15
Vertrek en aankomst der treinen
van den Helder naar Amsterdam.
Vertrek Helder.
6,32§
6.49t
7,31 sneltrein
10.04S
12,41
203ft
3,52"
4,17§
7,20
Aankomst Amsterdam
9,04
9,04
9,04
12,10
3,23
4.39
5,59
6,41
9,29
Donderdag naar Schagen een markttrein, ver
trek 7,45 aankomst 8,35.
Van Amsterdam naar Helder.
Vertrek Amsterdam. Aankomst Helder
5,21
7,56§
9,13
12,28§
3,11
5,52§
8,54
11,21f
Niet op Zon- en feestdagen,
t Alleen op Zon- en Feestdagen,
ff Alleen op Zaterdag
Niet op Zaterdag, Zon- en Feestdagen.
8,36
9,40
11,21
2,44
6,16
8,04
10,49
12,59
Vrijstelling van den Dienstplicht.
De Burgemeester van Texel brengt ter ken-
nis van belanghebbenden, dat bij beschikking
van den Minister van Oorlog van den 5den
December 1922 Afdeeling Dienstplicht aan den
dienstplichtige Cornelis johan Gerrit Dros, lo
tingsnummer 8 der lichting 1921, uit deze ge
meente, voor den tijd van een jaar, ingaande 3
Februari 1923, vrijstelling van den dienstplicht
is verleend wegens kostwinnerschap.
Tegen elke omtrent vrijstelling gedane uit
spraak kunnen binnen tien dagen te rekenen
van den dag, waarop de uitspraak ter algemeene
kennis is gebracht - bij de Koningin in beroep
komen, de ingeschrevene wien de uitspraak
geldt, elk der overige voor de gemeente inge
schreven personen of de wettige vertegenwoor
digers Voor zooveel betreft de uitspraken van
gedeputeerde staten, kan bovendien de commis-
saris der koningin binnen denzelfden termijn bij
de Koningin in beroep komen.
Het verzoekschrift, dat met redenen omkleed
moet zijn, wordt ingediend bij den burgemees
ter der daarbij betrokken gemeente De Bur
gemeester zendt het verzoekschrift aan de
Koningin door.
Texel, 6 December 1922.
De Burgemeester van Texel,
BUYSING DAMSTE.^__
De Mark in Duitschland.
De waarde van een betaalmiddel in eigen
land. Die is tegenwoordig iets geb-el
anderr dan de internationale waarde.
De internationale waarde, die is vn
belang voor de internationale handel, vo« r
de handels- en effectenbeurs te New-York
en Londen en Amsterdam en Berlijn en
(och men kan daar het geheele lijstje
achterzetten
Maar de nationale waarde is van belang
voor het leven van een volk, van een volk
tot in al zijn deelen en deeltjes.
Het belang van de internationale waarde
is een belang voor bepaalde groepen, de
nationale waarde is een belang voor allen,
die in een land wonen, voor alle mannen,
vrouwen, kinderen.
De nationale waarde. Men kan die
waarschijnlijk het beste benaderen als men
gebruik maakt van de waardemeteruur
loon (of weekloon of maandloon
Want de verhouding tusschen inkomen
en uitgaven geeft de eenige zuivere be
oordeeling van de waarde van een betaal
middel in eigen omgeving.
Ik neem nu loonen en prtJzen van de
vorige week. Deze week z(jn de verhou
dingen al weer iets ongunstiger. Want
wel stjjgeo met de prjjzen de loonen, maar
niet in hetzelfde tempo.
Een arbeider verdient 125 200 mark
per uur. Tweehonderd mark, dat is een
loon voor een goed geschoolde arbeider,
laten we dus als gemiddeld nemeneen
uurloon 160.
Margarine is 870 mark per 'pond, dus een
pond margarine 57« uurloon, Wil men
nu de vergelijking hebben, dan zette men
dit om in Hollandsche toestanden, 5V, uur
loon 1 pond margarine.
Rjjst 180 mark per pond. Dus meer
dan een uurloon.
Rundvleesch 270 mark per pond, kalfs-
vleesch 280, varkensvleesch 700.
Nu is alleen bet varkensvleesch hier het
voedzame vleesch. Runderen loopen hier
allen voor ploegen en karren Niet alleen
ossen, maar ook koeien. Ze worden pas
geslacht, als ze oud en op zijn. Ealfsvleesch
is van pasgeboren dieren.
Het varkensvleesch is het beste, maar
duur. Spek is 800 mark, dus 5 uurlooneD.
Iodien u nu neemt 5 Hollandsche uur-
loonen, dan hebt u een begrip, hoe duur
alles wel is, of hoeveel de mark nog wel
waard is hier. 't Rekensommetje is een
voudig, maar heel tragisch.
Nog enkele prijzen het verzooien van
een paar schoenen is 2000 mark. Dus,
12'/3 uurloon of het loon van anderhalve
dag." 't Verzooien van een paar kinder
schoentjes is al 1500 mark, dus meer dan 9
maal een uurloon
Melk is 108 mark, op de bon, en bijna
niet te krijgen. Wie toch melk wil hebben
buiten de distributie, moet een busje koopen.
Een busje melk is 320 mark, inhoud
minder dan een halve liter. Ze is iets
dikker dan gewone melk, maar 't is lang
niet wat wij „gecondenseerde melk" noe
men. Men giet het heele busje met gemak
over in een groot waterglas.
En, 320 mark is twee uurloonen.
Och, als men nu eens denkt aan een
gezin met laat ik zeggen vier kinderen en
aan de schoentjes, dan begrppt men wel
dat van melk geen sprake meer ie.
Nog eens eenige looreD'.
Een arbeider verdient 125 a 200 per uur.
Per week wordt dat 7000 10,000 mark.
Als er een week gewerkt wordt. Sommige
fabrieken zetten nog la 2 dagen per wetk
stop. tMaar dit wordt veel minder, men
heeft blijkbaar wel afzetgebied, 't is alleen
de invoer van ruw materiaal, die moeilijk
heden geeft.)
Er zijn arbeiders, die 12,000 mark ver
dienen, maar dat is ontzaggelijk veel. Een
Berljjnscbe firma vroeg per advertentie een
glasblazer en adverteerde het loon er bjj,
9000 mark per week. Dat loon moesteen
aanbeveling zijn, want Berlijn ia duur en
glasblazen oDgezond (er werd teomiDete
niet bij geadverteerd, dat er volgens de
nieuwe methode gewerkt werd, die niet
schadelijk is voor de gezondheid.)
Uit die advertentie blijkt wel, dat men
voor 12000 mark h6el w&t moet oresteei an.
Een waschvrouw werd gev; ragd vdoi
200 mark der dag. Een dienst neisje be
roemde er zich verleden week op, dat ze
wel 800, zegge 800 mark per week ver
diende.
Dat was verleden week. De loonen zijn
misschien iets gestegen, de prijzen al
weer veel.
Tusschen twee haakjes vergelijken
we eens even de loonen met Holland) (om
de concurrentie met onze industrie) laat ik
nu de gulden op 2000 mark stellen (dan
flatteer ik de looQen hier nog.)
Dus een arbeider per uur 5Va a 10
Hollandsche centen, de glasblazer te Berlijn
d'/s Hollandsche gulden per week, een
zeer geschoolde arbeider 6 Hollandsche
guldens.
„Och ja," zegt men hier, „de Hollandsche
industrie gaat dood." En met deze concur
rentie zal ze dood moeten. Daar helpen
geen grenzen en douanen voor. En geen
wetten, 't Komt toch over de grenzen.
En nu moge een deel van onze handel
verdienen met bet valutaprobleem, onze
industrie gaat er aan sterven.
Wil Holland z(jn houding tegenover het
valutavraagstuk bepalen, dan moet bet
zich afvragen willen we zijn alleen han
deldrijvend land Of willen we meer zijn,
willen we ook industriegebied blijven.
Behalve de industrie heeft Holland zijn
landbouw en veeteelt, die sterk moeten
lijden onder het onevenwichtige dor valuta.
Och, zegt men hier, al die heerlijke
Hollandsche groente, zooals die prachtige
Hollandsche bloemkool, die kunnen we niet
meer betalen.
De Hollandsche en Zwitserscbe kaas kost
hier 480 mark per pond, 3 X een uurloon
voor kaas. Och, wie eet er nu nog kaas.
Boter was verleden week al 1000 mark
(de echte nalunrboter) ruim 6 uurloonen.
Dat is voor Holland een zeer belangrijke
kant van het probleem.
Nog enkele prijzen, de meeste noemde
ik al
Rijst 180 mark, koffie 1000 mark, thee
1C00 mark, rundvl esch 280 mark, kalfs-
vleesch 240 mark, varkensvleesch 700 mark,
spek 800 mark, boter 1000 mark. marga
rine (vr(j goede) 870 mark, suiker 100
mark (maar zonder bon nagenoeg niet te
krijgeD.)
Juist werden er weer schoenen geprijsd.
Goede, maar loch heel eenvoudige mannen
schoenen. in natuuikleur 12,000 mark,
zwart 15.000 mark. Men vergelijke deze
prijs eens m6t de loonen.
Wordt vervolgd.
TEXEL, 8 December lv*22.
Ons electrisch bedrijf.
Lezers I onze pen is weer eens uitgegleden.
Wij hebben ons weer eens vergaloppeerd. Dat
komt de allerbeste draver over. Wij willen
goed maken wat wij bedorven hebbendaar
is reden voor.
In ons overzicht van wat de St. Nicolaas-
avond gaf, hebben wij melding gemaakt van
de groep aan ons lichtbedrijf gewijd en daarbij
gesproken van „onze voortdurende lichtellende."
Die -uitdrukking was te. kras. Naar buiten
verwekt dat de gedachte van een bij herhaling
verstoken zijn van licht, van een telkens stop
staan van de lichtvoorzieningen niets is
minder waar dan dat.
Het aantal storingen, we kunnen dat met
voldoening constateeren, is in ons lichtbedrijf
miniem. Van „lichtellende" in die zin is dan ook
geen sprake.
Onze grief tegen ons lichtbedrijf is dan ook
alleen, dat het nog een noodbedrijf is.
Onze grief is in de eerste plaats, dat nog
steeds moet worden gewacht tot de motor
draait.
Dat ongerief, dat geen licht ter beschikking
is wanneer men het noodig heeft, vinden wij
het allerergste wat het noodbedrijf aankleeft.
En dan geen uitzicht op verbetering in de
naaste toekomst. Wij kunnen ons de ontevre
denheid van de lichtgebruikers indenken en
gaven er uiting aan.
En het gevolg?
Wij kuni en onze lezers thans als vaststaand
m ededeelen, dat ijverig wordt gezocht naar een
oplossing. Dat door het dagelijksch bestuur
onzer gemeente in vereeniging met de commiss'e
DE LEVER'S ZEEPV^"
VlAARDII-lüen.
Fabrikanten van Lux en TwinU
van het electrlsch bedrijf met ernst worden
onderzocht, plannen om ons noodbedrijf om te
zetten in een blijvend bedrijf niet alleen, maar
ook plannen voor directe verbetering van ons
noodbedrijf.
Deze mededeeling van officieeie zijde zal
ongetwijfeld de aangeslotenen bij hpt electriscli
bedrijf welkom zijn, de onzekerheid is daar
mede opgeheven.
Er wordt met ernst gewerkt aan' dc ver
betering van onze lichtvoorziening.
Dat uitglijden van de pen kan toch ook z'n
nut hebben 1
Het Duitsche stoomschip „Aldcbaran"
strandde bij stormweer op de kust vqn Ter
schelling. Met de combinatie Dros—Dockscn
is een bergingscontract -gesloten.
De Cocksdorp5 Dec.
De te Kopenhagen gebouwde, voor het red
dingstation de Cocksdorp bestemde motor-
reddingboot is dezer dagen alhier gearriveerd.
Het fraaie scheepje, dat op oordeelkundige
wijze voor het gebruik in ondiep water is in
gericht, is voorzien van een 3-cylindermotor
van 12 P.K. Vrijdag a.s. zal de eerste proef
tocht in tegenwoordigheid van autoriteiten
van het reddingswezen plaats hebben.
Het baggerwerk in de uitwateringsgeul
van den polder Eieriand is thans zoo goed
als voltooid.
Men heeft nu een rechte geul verkregen,
waarvan de bodem 1,60 M. beneden volzcc
ligt.
Voor de scheepvaart beteekent dit een ror 'c
verbetering.
Een schip met een diepgang van 5 voet kan
nu bij een „dagelijks tij", zooals dat in den
schippersmond heet, zonder gevaar voor vast-
loopen het haventje van de Cocksdorp bereiken.
Mej. K. Dros Ad. werd, na afgelegd exam< n
het diploma boekhouden Handelsinstituut uit
gereikt.
Het Sint-Nicolaasfeest werd hier op dc
gebruikelijke wijze gevierd.
Tal van gemaskerden vertoonden zich des
avonds op straat.
De onveiligheid am de Vu he
grens.
In Limburg woidt in do kringen du-
burger wachlbesturen overwogen, om, in
verband met de toenemende onveilig
heid in het grensgebied, de regeering te
verzoeken de burgerwachten te balas
ten met de hulpverleening aan politie en
rijksambtenaren. In sommige dorpr-n is
bereids een vrijwillige nachtpatrouille
door burgers ingesteld. Tel.
Een doodenrit.
Te Rijssel reed de bestuurder van een
vrachtauto een jonge student omvar, die
op slag gedood werd. Daar d9 man
vreesde gearresteerd te wordon, r ed hij
in volle vaart verder, tot hij eau over
weg naderde, welken hij nog wilde pas-
seeren, juist toen er een trein naderde.
De auto werd geheel verbrijzeld, ter
wijl den bestuurder zelf beide beenau
werden afgereden.