3064 - Zaterdag 9 December 1922. S68U Jaaiv» Nieuws- en Advertentieblad. Spoor- en Bootdienst. Hïnnenlaad Dit blid nrichQnt Woensdag- en Zaterdagmorgen - De QezondheïdsQeup n/an UFEBU O Yverdwijnt na het gebruik ..'...doch laat een weldadige friachheid achten Dit is een van' de won derlijkste eigenschappen van LIFEBUOY Jdet beroemde ROODH labiet. TEXELSCHE COURANT. Abonnementtpryt per S maanden, Voor den Burg 50 Cts. Franco per post door geheel Nederland 75 Cts. Naar Amerika en andere landen met verhooging der porto's. Losse nummers 3 cent.; idvertentiën daags voor de uitgave vóór i uur nam. Prpt der Adverts*ifiSaj Van 1 tot 5 regels 50 Cts. Iedere regel meer 10 Ct. Qroote letters en Vignetten worden naar plaatsruimte berekena. TELEFOON INTERCOMMUNAAL No. 11. - S POSTCHEQUE- en QIRODIENST No. 652. ABONNEMENTEN an A9VERTENTIEN worden aangenomen bfl d. üitg. Tituk LANdEVILI k »E ROOIJ, Par j(rit, Bar i ov LICHT OP Van Zaterdag 9 December tot en met Vrij dag 15 December. voor rijwielen 4,16 uur, voor rijtuigen 4,46 uur HOOGWATER Reede van Texel. Donderdag 7 Dec. v.m. 10,18 Vrijdag 8 10,59 Zaterdag Zondag Maandag Dinsdag Woensdag 8 9 10 11 12 13 11,45 12,09 1- 1,59 3,07 Des namiddags Is het ongeveer een halfuur later hoogwater. Post- en telegraafkantoor Den Borg geopend. Op Zon- en feestdagen Vm. 8 tot 9 uur n.m. 1 tot 2 uur Op werkdagen voor Telegrammen Vm. 8 uur tot n.m. 8 uur. voor Postzaken Vm. 8 uur tot n.m. 71/, uur. Voor postwissels, kwitantiBn, Rijks verzekeringsbank, postcheque en girodienst. Vm. 8.30 uur tot n.m. 3 uur Voor Rijkspostspaarbank Vm. 9 uur tot n.m. 7,30 uur Zaterdagavond na 6 uur voor postdienst gesloten Dienstregeling 8 October 1933 Vertrekuren van de Boot. Op Werkdagen; Vertrek Texel 7,45 vm. 11.—vm. 2.40 nm. Helder 9,15 12,—midd.4,15 Op Zon- en Feestdagen: van Texel7,45 vm. 3,15 nm. van Helder: 8,45 4,15 Vertrek en aankomst der treinen van den Helder naar Amsterdam. Vertrek Helder. 6,32§ 6.49t 7,31 sneltrein 10.04S 12,41 203ft 3,52" 4,17§ 7,20 Aankomst Amsterdam 9,04 9,04 9,04 12,10 3,23 4.39 5,59 6,41 9,29 Donderdag naar Schagen een markttrein, ver trek 7,45 aankomst 8,35. Van Amsterdam naar Helder. Vertrek Amsterdam. Aankomst Helder 5,21 7,56§ 9,13 12,28§ 3,11 5,52§ 8,54 11,21f Niet op Zon- en feestdagen, t Alleen op Zon- en Feestdagen, ff Alleen op Zaterdag Niet op Zaterdag, Zon- en Feestdagen. 8,36 9,40 11,21 2,44 6,16 8,04 10,49 12,59 Vrijstelling van den Dienstplicht. De Burgemeester van Texel brengt ter ken- nis van belanghebbenden, dat bij beschikking van den Minister van Oorlog van den 5den December 1922 Afdeeling Dienstplicht aan den dienstplichtige Cornelis johan Gerrit Dros, lo tingsnummer 8 der lichting 1921, uit deze ge meente, voor den tijd van een jaar, ingaande 3 Februari 1923, vrijstelling van den dienstplicht is verleend wegens kostwinnerschap. Tegen elke omtrent vrijstelling gedane uit spraak kunnen binnen tien dagen te rekenen van den dag, waarop de uitspraak ter algemeene kennis is gebracht - bij de Koningin in beroep komen, de ingeschrevene wien de uitspraak geldt, elk der overige voor de gemeente inge schreven personen of de wettige vertegenwoor digers Voor zooveel betreft de uitspraken van gedeputeerde staten, kan bovendien de commis- saris der koningin binnen denzelfden termijn bij de Koningin in beroep komen. Het verzoekschrift, dat met redenen omkleed moet zijn, wordt ingediend bij den burgemees ter der daarbij betrokken gemeente De Bur gemeester zendt het verzoekschrift aan de Koningin door. Texel, 6 December 1922. De Burgemeester van Texel, BUYSING DAMSTE.^__ De Mark in Duitschland. De waarde van een betaalmiddel in eigen land. Die is tegenwoordig iets geb-el anderr dan de internationale waarde. De internationale waarde, die is vn belang voor de internationale handel, vo« r de handels- en effectenbeurs te New-York en Londen en Amsterdam en Berlijn en (och men kan daar het geheele lijstje achterzetten Maar de nationale waarde is van belang voor het leven van een volk, van een volk tot in al zijn deelen en deeltjes. Het belang van de internationale waarde is een belang voor bepaalde groepen, de nationale waarde is een belang voor allen, die in een land wonen, voor alle mannen, vrouwen, kinderen. De nationale waarde. Men kan die waarschijnlijk het beste benaderen als men gebruik maakt van de waardemeteruur loon (of weekloon of maandloon Want de verhouding tusschen inkomen en uitgaven geeft de eenige zuivere be oordeeling van de waarde van een betaal middel in eigen omgeving. Ik neem nu loonen en prtJzen van de vorige week. Deze week z(jn de verhou dingen al weer iets ongunstiger. Want wel stjjgeo met de prjjzen de loonen, maar niet in hetzelfde tempo. Een arbeider verdient 125 200 mark per uur. Tweehonderd mark, dat is een loon voor een goed geschoolde arbeider, laten we dus als gemiddeld nemeneen uurloon 160. Margarine is 870 mark per 'pond, dus een pond margarine 57« uurloon, Wil men nu de vergelijking hebben, dan zette men dit om in Hollandsche toestanden, 5V, uur loon 1 pond margarine. Rjjst 180 mark per pond. Dus meer dan een uurloon. Rundvleesch 270 mark per pond, kalfs- vleesch 280, varkensvleesch 700. Nu is alleen bet varkensvleesch hier het voedzame vleesch. Runderen loopen hier allen voor ploegen en karren Niet alleen ossen, maar ook koeien. Ze worden pas geslacht, als ze oud en op zijn. Ealfsvleesch is van pasgeboren dieren. Het varkensvleesch is het beste, maar duur. Spek is 800 mark, dus 5 uurlooneD. Iodien u nu neemt 5 Hollandsche uur- loonen, dan hebt u een begrip, hoe duur alles wel is, of hoeveel de mark nog wel waard is hier. 't Rekensommetje is een voudig, maar heel tragisch. Nog enkele prijzen het verzooien van een paar schoenen is 2000 mark. Dus, 12'/3 uurloon of het loon van anderhalve dag." 't Verzooien van een paar kinder schoentjes is al 1500 mark, dus meer dan 9 maal een uurloon Melk is 108 mark, op de bon, en bijna niet te krijgen. Wie toch melk wil hebben buiten de distributie, moet een busje koopen. Een busje melk is 320 mark, inhoud minder dan een halve liter. Ze is iets dikker dan gewone melk, maar 't is lang niet wat wij „gecondenseerde melk" noe men. Men giet het heele busje met gemak over in een groot waterglas. En, 320 mark is twee uurloonen. Och, als men nu eens denkt aan een gezin met laat ik zeggen vier kinderen en aan de schoentjes, dan begrppt men wel dat van melk geen sprake meer ie. Nog eens eenige looreD'. Een arbeider verdient 125 a 200 per uur. Per week wordt dat 7000 10,000 mark. Als er een week gewerkt wordt. Sommige fabrieken zetten nog la 2 dagen per wetk stop. tMaar dit wordt veel minder, men heeft blijkbaar wel afzetgebied, 't is alleen de invoer van ruw materiaal, die moeilijk heden geeft.) Er zijn arbeiders, die 12,000 mark ver dienen, maar dat is ontzaggelijk veel. Een Berljjnscbe firma vroeg per advertentie een glasblazer en adverteerde het loon er bjj, 9000 mark per week. Dat loon moesteen aanbeveling zijn, want Berlijn ia duur en glasblazen oDgezond (er werd teomiDete niet bij geadverteerd, dat er volgens de nieuwe methode gewerkt werd, die niet schadelijk is voor de gezondheid.) Uit die advertentie blijkt wel, dat men voor 12000 mark h6el w&t moet oresteei an. Een waschvrouw werd gev; ragd vdoi 200 mark der dag. Een dienst neisje be roemde er zich verleden week op, dat ze wel 800, zegge 800 mark per week ver diende. Dat was verleden week. De loonen zijn misschien iets gestegen, de prijzen al weer veel. Tusschen twee haakjes vergelijken we eens even de loonen met Holland) (om de concurrentie met onze industrie) laat ik nu de gulden op 2000 mark stellen (dan flatteer ik de looQen hier nog.) Dus een arbeider per uur 5Va a 10 Hollandsche centen, de glasblazer te Berlijn d'/s Hollandsche gulden per week, een zeer geschoolde arbeider 6 Hollandsche guldens. „Och ja," zegt men hier, „de Hollandsche industrie gaat dood." En met deze concur rentie zal ze dood moeten. Daar helpen geen grenzen en douanen voor. En geen wetten, 't Komt toch over de grenzen. En nu moge een deel van onze handel verdienen met bet valutaprobleem, onze industrie gaat er aan sterven. Wil Holland z(jn houding tegenover het valutavraagstuk bepalen, dan moet bet zich afvragen willen we zijn alleen han deldrijvend land Of willen we meer zijn, willen we ook industriegebied blijven. Behalve de industrie heeft Holland zijn landbouw en veeteelt, die sterk moeten lijden onder het onevenwichtige dor valuta. Och, zegt men hier, al die heerlijke Hollandsche groente, zooals die prachtige Hollandsche bloemkool, die kunnen we niet meer betalen. De Hollandsche en Zwitserscbe kaas kost hier 480 mark per pond, 3 X een uurloon voor kaas. Och, wie eet er nu nog kaas. Boter was verleden week al 1000 mark (de echte nalunrboter) ruim 6 uurloonen. Dat is voor Holland een zeer belangrijke kant van het probleem. Nog enkele prijzen, de meeste noemde ik al Rijst 180 mark, koffie 1000 mark, thee 1C00 mark, rundvl esch 280 mark, kalfs- vleesch 240 mark, varkensvleesch 700 mark, spek 800 mark, boter 1000 mark. marga rine (vr(j goede) 870 mark, suiker 100 mark (maar zonder bon nagenoeg niet te krijgeD.) Juist werden er weer schoenen geprijsd. Goede, maar loch heel eenvoudige mannen schoenen. in natuuikleur 12,000 mark, zwart 15.000 mark. Men vergelijke deze prijs eens m6t de loonen. Wordt vervolgd. TEXEL, 8 December lv*22. Ons electrisch bedrijf. Lezers I onze pen is weer eens uitgegleden. Wij hebben ons weer eens vergaloppeerd. Dat komt de allerbeste draver over. Wij willen goed maken wat wij bedorven hebbendaar is reden voor. In ons overzicht van wat de St. Nicolaas- avond gaf, hebben wij melding gemaakt van de groep aan ons lichtbedrijf gewijd en daarbij gesproken van „onze voortdurende lichtellende." Die -uitdrukking was te. kras. Naar buiten verwekt dat de gedachte van een bij herhaling verstoken zijn van licht, van een telkens stop staan van de lichtvoorzieningen niets is minder waar dan dat. Het aantal storingen, we kunnen dat met voldoening constateeren, is in ons lichtbedrijf miniem. Van „lichtellende" in die zin is dan ook geen sprake. Onze grief tegen ons lichtbedrijf is dan ook alleen, dat het nog een noodbedrijf is. Onze grief is in de eerste plaats, dat nog steeds moet worden gewacht tot de motor draait. Dat ongerief, dat geen licht ter beschikking is wanneer men het noodig heeft, vinden wij het allerergste wat het noodbedrijf aankleeft. En dan geen uitzicht op verbetering in de naaste toekomst. Wij kunnen ons de ontevre denheid van de lichtgebruikers indenken en gaven er uiting aan. En het gevolg? Wij kuni en onze lezers thans als vaststaand m ededeelen, dat ijverig wordt gezocht naar een oplossing. Dat door het dagelijksch bestuur onzer gemeente in vereeniging met de commiss'e DE LEVER'S ZEEPV^" VlAARDII-lüen. Fabrikanten van Lux en TwinU van het electrlsch bedrijf met ernst worden onderzocht, plannen om ons noodbedrijf om te zetten in een blijvend bedrijf niet alleen, maar ook plannen voor directe verbetering van ons noodbedrijf. Deze mededeeling van officieeie zijde zal ongetwijfeld de aangeslotenen bij hpt electriscli bedrijf welkom zijn, de onzekerheid is daar mede opgeheven. Er wordt met ernst gewerkt aan' dc ver betering van onze lichtvoorziening. Dat uitglijden van de pen kan toch ook z'n nut hebben 1 Het Duitsche stoomschip „Aldcbaran" strandde bij stormweer op de kust vqn Ter schelling. Met de combinatie Dros—Dockscn is een bergingscontract -gesloten. De Cocksdorp5 Dec. De te Kopenhagen gebouwde, voor het red dingstation de Cocksdorp bestemde motor- reddingboot is dezer dagen alhier gearriveerd. Het fraaie scheepje, dat op oordeelkundige wijze voor het gebruik in ondiep water is in gericht, is voorzien van een 3-cylindermotor van 12 P.K. Vrijdag a.s. zal de eerste proef tocht in tegenwoordigheid van autoriteiten van het reddingswezen plaats hebben. Het baggerwerk in de uitwateringsgeul van den polder Eieriand is thans zoo goed als voltooid. Men heeft nu een rechte geul verkregen, waarvan de bodem 1,60 M. beneden volzcc ligt. Voor de scheepvaart beteekent dit een ror 'c verbetering. Een schip met een diepgang van 5 voet kan nu bij een „dagelijks tij", zooals dat in den schippersmond heet, zonder gevaar voor vast- loopen het haventje van de Cocksdorp bereiken. Mej. K. Dros Ad. werd, na afgelegd exam< n het diploma boekhouden Handelsinstituut uit gereikt. Het Sint-Nicolaasfeest werd hier op dc gebruikelijke wijze gevierd. Tal van gemaskerden vertoonden zich des avonds op straat. De onveiligheid am de Vu he grens. In Limburg woidt in do kringen du- burger wachlbesturen overwogen, om, in verband met de toenemende onveilig heid in het grensgebied, de regeering te verzoeken de burgerwachten te balas ten met de hulpverleening aan politie en rijksambtenaren. In sommige dorpr-n is bereids een vrijwillige nachtpatrouille door burgers ingesteld. Tel. Een doodenrit. Te Rijssel reed de bestuurder van een vrachtauto een jonge student omvar, die op slag gedood werd. Daar d9 man vreesde gearresteerd te wordon, r ed hij in volle vaart verder, tot hij eau over weg naderde, welken hij nog wilde pas- seeren, juist toen er een trein naderde. De auto werd geheel verbrijzeld, ter wijl den bestuurder zelf beide beenau werden afgereden.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1922 | | pagina 1