yÏKIS DEEESIE HüLP
DIE U MI DE KEUKEn
KOM ftgflGEIMOEi
KEÜKEBiGfiï®i,GXAS
AAEDEWEDK, EMMIIE
IS IR EEH COCWEHK
GEEEfliIC.il mt EEIi
WEIH1&VIM OP EEfl
VOCHTI&EÏI DOEK
ET,
irt practische strooi sussen
..IN0.
3077.
Zaterdag 27 Januari 1923.
Nieuws- en
Advertentieblad.
Spoor- en Bootdienst.
Binnenla ad.
OVERAL VEKKRyGBAAR.
36"' JaafXHrtt
Dit klid Terschgnt Woensdag:- enZiterdafmoricen
[BONNEMENTEN 01 ABVERTENTIEN worden aangenomen bfl da üitg. Ti*u a LAN9SVILI k IE ROOIJ, Parkstraat, Bonn o» T n z a t>
m
SUNLIGHT
Fabrikanten
van
EN TwINK
:OB LÊVE&'S 2EÉP kV
„VLAA R DIJN C?EPN
TEXELSCHE COURANT.
Abonnementtprijt per S maanas*.
Voor den Burg 50 Cts. Franco per post door geheel
Nederland 75 Cts. Naar Amerika en andere landen
met verhooging der porto's. Losse nummers 3 cent.l
TELEFOON INTERCOMMUNAAL No. 11.
Advertentiëu daags voor do uitgave vóór 1 uur nam.
Prpt der AdetritnUè*,]
Van 1 tot 5 regels 50 Cts. Iedere regel meer 10 Ct. Groote
letters en Vignetten worden naar plaatsruimte berekend.
POSTCHEQUE- en GlRODIENST.No. 652.
I
Licht op
L/r Van Zaterdag 27 Januari tot en met Vrij
dag 2 Februari.
r rijwielen 5,10 uur, voor rqtulgen 5,40 uur
HOOGWATER reede van Texel.
Donderdag 25 Jan. v.m. 1,34
Vrijdag 26 2,22
- - 27 3,25
28 4,44
29 5,58
30 6,58
31 7,49
i)es namiddags is het ongeveer een half uur
iter hoogwater.
Zaterdag
Zondag
Maandag
Dinsdag
Woensdag
Post- en telegraafkantoor den Burg
geopend.
Op Zon- en feestdagen
n. 8 tot 9 uur n.m. 1 tot 2 uur
Op werkdagen
(voor Telegrammen
Vm. 8 uur tot n.m. 8 uur.
voor Postzaken
Vm. 8 uur tot n.m. 7'/s uur.
Voor postwissels, kwitantifin, Rijks-
'erzekerlngsbank, postcheque en girodienst.
Vm. 8.30 uur tot n.m. 3 uur
Voor Rijkspostspaarbank
Vm. 9 uur tot n.m. 7,30 uur
[terdagavond na 6 uur voor postdienst gesloten
Dienstregeling 8 October 1922.
Vertrekuren van de Boot.
Op Werkdagen.
Vertrek Texel 7,45 vm. 11 vm. 2.40 nm.
Helder 9,15 12,— midd.4,15
Op Zon- en Feestdagen
an Texel: 7,45 vm. 3,15nm.
Helder: 8,45 4,15
|Vertrek en aankomst der treinen
van den Helder naar Amsterdam,
ertrek Helder. Aankomst Amsterdam
6,32§ 9.04
6.49f 9.04
7,31 sneltrein 9,04
10,04§ 12,10
12,41 3,23
2.03ft 4.39
3,52** 5,59
4,17§ 6,41
7,20 9.29
Donderdag naar Schagen een markttrein, ver-
ftek 7,45 aankomst 8,35.
Van Amsterdam naar Helder.
Ifertrek Amsterdam. Aankomst Helder
8,36
9,40
11,21
2,44
6,16
8,04
10,49
12,59
en feestdagen
rji- en Feestdagen.
Tt Alleen op Zaterdag
Niet op Zaterdag, Zon- en Feestdagen.
Van de kolen.
De groote kwestieHad Duitschland ko
len kunnen leveren
Het is uit de aard der zaak een groote
iconomische kwestie het is een probleem
aarvan ik niet zal beweren, dat ik het
overzie.
8 Ik weet niet (niet voldoende tenminste)
''hoe de industrie, de Duitsche industrie
3-ataat tegenover het kolengebrek.
Maar wel heb ik ervaring op het punt
an huisbrand en de verzorging van de
-tfluuisbrand is treurig, en wijst op een enorm
tekort.
In Thüringen, in een stadje, dat eens rijk
■was en welvarend Het heele stadje onder
le sneeuw. Het is bijna de geheele winter
sen besneeuwd stadje, door de hooge ligging.
Maar wat hinderde dat vroeger Hinderen?
aee 't was een genotwintersport, vroolijk-
eid. Wintersport, vroolijke skisprongen,
rodelen en soms ook schaatsenrijden op
le vijvers. En dan thuiskomend een warm
maaltje en een warme kachel. Heerlijk
gezond was het leven in de 's winters
immer besneeuwde bergen
Maar nu och de warme kachel is er
meestal niet meer. Het beetje brandstof,
dat er is, wordt gebruikt om wat eten te
koken. Voor zoover er te koken valt.
Het beetje brandstof-briketten per dis
tributie.
Als het distributiedag is, staan ze in de
5,21§
7,56§
sl
ke:
9,13
12,28§
3,11
Wi
5,52
da
et j
8,54
U,21
Niet op 2
rij in de sneeuw met slee ofcorriekar En
laten voor het loketje de kaart afstempelen.
En dan weer in de rij voor een of twee
zakken briketten.
Dat is nu de wintersport.
En ach, wat is een zak met briketten?
't Is zoo heel gauw verstookt.
In Thüringen is enorm veel t. b. c. Dok
ters en leeken praten erover op dokters- en
leekenmanier. Maar wetenschappelijk en
onwetenschappelijk komt men tot dezelfde
conclusieondervoeding.
Maar de wetenschap gepopulariseerd
gaat door met de propaganda, die men voor
de oorlog al hadlucht, licht, water. En
aan de stations hangen platen met badende
kinderen, die al badende gezond blijven.
Realiseert men wel wat men propageert.
Er is niet voldoende brandstof voor warm
water. Dus koud water. Dat gaat ook in
de winter. Maar als men daarna moet
leven in een onverwarmde kamer. Als men
onvoldoende gekleed is en onvoldoende
gevoed. Als de schoenen chronisch stuk
zijn. Och, dan is het verlangen naar koud
water zoo groot niet.
't Is de oude propaganda (oud, dat wil
zeggen van eenige jaren her) en 't is mis
schien wel waar, nee zeker is 't waar, dat
lucht en licht en water gezond zijn. Maar
die lucht en dat water dat is zoo koud in
de winter als je geen brandstof hebt.
De studenten, afkomstig uit de midden
stand, kunnen geen kachel warmte meer
betalen. En zitten in de kou, of als ze
nog wat geld hebben, zakken ze af naar een
café, waar één kachel velen verwarmd.
De zeer volhardenden komen toch afge
studeerd, maar zij. die minder Ausdauer
hebben, zij mislukken. Hoeveel cultuur
waarde gaat er zoo wel verloren
De kinderen loopen te bibberen, en vele
scholen zijn 's middags gesloten om de
kolennood. Of ze verwarmen de helft van
de lokalen en de eene helft van de klassen
heeft 's morgens school, de andere helft
's middags. Zoodat de kinderen dus weer
een halve dag warmte ontberen.
Wie rust hebben? De buizen van de
centrale verwarming. Want centrale ver
warming is niet meer te betalen.
Zoo is l\et in Thüringen en zoo is het
niet in Thüringen alleen Zoo koulijdend
is de geheele Duitsche middenstand. En
de arbeiders, die het wel wat beter hebber),
maar toch ook arm zijn en op de distri
butie zijn aangewezen, hebben het iets
beter dan de middenstand. Maar voldoende
verwarming hebben ook zij niet.
Er is hier kolengebrek in het land, dat
toch nog zooveel kolen heeft, of had want
zijn de Ruhrkolen op dit ougenblik nog
wel Duitsch
De toestand is misschien gecompliceer
der, dan het oogenschijnlijk lijkt. Maar
toch, de bevolking lijdt kou.
En men zou eerder moeten vragen heeft
Duitschland niet te veel kolen geleverd, ten
koste van de levenskracht vaia eigen bevol
king?
De Fransche cavaleristen zijn met opge
heven sabel Elssen binnengetrokken Als
een siddering gaat het door heel Westfalen.
De machtigste'heerscht door zijn macht.
Maar waarom het zoeken naar een rechts
grond.
Had Duitschland meer kolen kunnen
leveren? Oc,k misschien wel, men had
misschien de eigen bevolking kun nen laten
bevriezen.
'k Reisde laatst met een Franschman, die
me vertelde dat om Parijs de wegen verhard
worden met Duitsche kol en. (Jk weet niet
volgens welk procédé, maar het schijnt
overeen te komen met een reerbehandeling).
Is dat waar 't Is maa r een vraag.
En ik denk aan de rillende kinderen hier.
Och macht is macht, en hoe ouder men
wordt, hoe minder m.en ge looft aan recht
vaardighe d.
Maar waarom altjjil hettoeken naar een
rechtsachtergrond
VIM
V
Had Duitschland meer kolen kunnen
leveren
Ik denk aan de huiverende, bibberende
menschen in de sneeuw bij de kolendistri-
butie. De meeste met kapotte schoenen.
En aan de cavalerie, die met opgeheven
sabels Essen binnen is gerukt.
NINE MINNEMA.
Eelecke, Westfalen.
TEXEL, 26 Januari 1?23,
Naar het Mekka der zeep.
Er worden door de winkeliers vele artjjielen
verkocht, waarvan de wijze van fabriceeren
hun vrijwel onbekend is. Toch kan het zijn
nut hebben, dat ze hiermede wel op de hoogte
zijn en dit bracht de bekende „De Lever's Zeep
Maatschappij14 te Vlaardingen op het denkbeeld
een aantal harer afnemers uit te noodigen haar
fabriek te bezoeken, teneinde deze te bezich-