lil EEfl CO&EHBllK IS DE H&KKAMEK. BS1SCK Efi HEEÈER, „"VIMIS OfiWERTREEEEfcRVCCB KEI SCHOCKHOÜDHlViK EWAIUE,HOUTWERK,1 TECELS Efi VLCEEïll N° 3679 Zaterdag 3 Februari 1923. 36s" Jaargang* Nieuws- en Advertentieblad. Spoor- en Bootdienst. Binnenlaad. Itt PPACTISCHE STROOtBOSSEtt VER KR.VG0AAD. Olt klad verschQnt Woensdag- en Zaterdagmorgen Abonnementspryt per 3 maanden. oor den Burg 50 Cts. Franco per post door geheel Nederland 75 Cts. Naar Amerika en andere landen met verhooging der porto's. Losse nummers 3 cent.; TELEFOON INTERCOMMUNAAL No. 11. idvertentiëu daags voor de uitgave vóór t uur nam. Pró's der Advertentiini] Van 1 tot 5 regels 50 Cts. Iedere regel meer 10 Ct. Oroote letters en Vignetten worden naar plaatsruimte berekend. POSTCHEQUE- en QIRODIENST No. 652. BONNEMENTEN on ABVERTENTIEN worden aangenomen bfl da üiig. Ti* ha LAN9ÜVILH IE ROOII, Parkstraat, Bund of T n tin Licht op Van Zaterdag 3 Februari tot en met Vrij- ig 9 Februari. >or rijwielen 5,20 uur, voor rijtuigen 5,50 uur HOOGWATER reede van Texel. Donderdag 1 Febr. v.m. 8,30 Vrijdag 2 ,9,11 Zaterdag 3 9,51 Zondagl 4 10,38 Maandag 5 11,17 Dinsdag 6 12,— Woensdag 7 12,26 Des namiddags ls het ongeveer een half uur ater hoogwater. Post- en telegraafkantoor den Burg geopend. Op Zon- en feestdagen Vm. 8 tot 9 uur n.m. 1 tot 2 uur Op werkdagen II rvoor Telegrammen Vm. 8 uur tot n.m. 8 uur. voor Postzaken ,Vm. 8 uur tot n.m. 71/, uur. Voor postwissels, kwltantién, Rijks- rerzekeringsbank, postcheque en girodienst. Vm. 8.30 uur tot n.m. 3 uur Voor Rijkspostspaarbank Vm. 9 uur tot n.m. 7,30 uur iterdagavond na 6 uur voor postdienst gesloten Dienstregeling 8 October 1922. Vertrekuren van de Boot. Op Werkdagen, ertrek Texel 7,45 vm. 11.—Vm. 2.40 nm. Helder 9,15 12,—midd. 4,15 Op Zon- en Feestdagen in Texel: 7,45 vm. 3,15nm. in Helder: 8,45 4,15 IVertrek en aankomst der treinen van den Helder naar Amsterdam, ertrek Helder. Aankomst Amsterdam 6,32§ 9.04 6.49f 9,04 7,31 sneltrein 9,04 10,04§ 12,10 12,41 3,23 2.03ft 4.39 3,52" 5,59 4,17§ 6,41 7.20 9,29 Donderdag naar Schagen een markttrein, ver- ek 7,45 aankomst 8,35. Van Amsterdam naar Helder, irtrek Amsterdam. Aankomst Helder 5.21 8,36 7,56§ 9,40 9,13 U.21 12,28§ 2,44 3,11 6,16 5,52§ 8,04 8,54 10,49 U,21f 12,59 Niet op Zon- en feestdagen. Alleen op Zon- en Feestdagen, t Alleen op Zaterdag Niet op Zaterdag, Zon- en Feestdagen. e: Paardenlijst. Burgemeester en Wethouders der gemeente exel brengen ter algemeene kennis, dat de, gevolge art. 17 van het Koninklijk besluit in 10 November 1892 (Staatsblad no. 253) >gemaakte alphabetische lijst, bevattende de imen der in deze gemeente metterwoon ge- istigde eigenaars of beheerders van een of eer ter vordering aan te bieden paarden, ge- irende de maand Februari, voor een ieder op i secretarie dezer Gemeente ter inzage is idergelegd. Texel, 1 Februart 1923. Burgemeester en Wethouders voornoemd, De Secretaris, De Burgemeester, JONKER. BUYSINü DAMSTE. e groote beteekenis van de verplaatsing van het kolensyndicaat. Het kolensyndicaat is naar Hamburg gaan. Men heeft het voor willen stellen alleen s een protest van een industriegroep. Dat is het natuurlek ook wel. Maar het veel meer. Om dit te overzien, moet men goed weten Je beteekenis van het syndicaat. Het is sn verkoopcentrale, maar een verplichte 5r koopcentrale. De m\jnen houden zelf alleen kolen voor gen gebruik (ook voor huisbrand arbei- en beambten). Maar ze verkoopen iet op eigen gelegenheid. Het syndicaat zegt hen aan wie ze k- k-n loeten zenden. Het syndicaat weet, wat de verschillende mijnen opleveren en weet waar de kolen heengezonden moeten worden. Het is een zeer ingewikkelde organisa tie die een absoluut overzicht heeft. Hadden de Franschen de boeken van het syndicaat in handen gekregen dan hadden enkele Fransche ambtenaren de kolenvoor- ziening kunnen controleeren. (Hoe ingewikkeld de organisatie wel is blijkt uit het feit, dat alleen deze verkoop centrale een personeel van 600, zegge zes honderd menschen heeft.j Deze organisatie is heen. En nn moge men van Fransche zijde zeggenwe scheppen een nieuwe organi satie Maar beseft men dan nietdat een dergelijke organisatie het werk is van jaren en jaren. En niet plotseling ontstaat, maar groeit. Deze organisatie is nu niet ter beschik king van de Franschen. Ze moeten dus zelf mjjn voor mijn controleeren (wat geen eenvoudig werk is, als de medewerking ontbreekt). Bovendien een deel der mijnen is privaat bezit. Privaatbezit is (tenminste in naam) in de niet Bolsjewistische landen altyd veilig geweest. Zelfs in tijd van oorlog was men toch altijd wat huiverig voor de idee „privaat bezit". Met requisities probeerde men indien mogelyk toch altijd een hooge prijs te beta len, om zoo de menschen tevreden testellen. En dan oorlog is 't nu eigenlijk niet. De houding van Frankrjjk is wel gericht op het nemen van privaatbezit. Duitsch- land heeft de groot kapitalisten iri het Ruhrgebied niet genoeg op laten brengen. Frankrijk zal 't zelf wel halen. Maar nu moet het zoo aanschouwelijk het privaat bezit aantasten. En dat is toch geen kleinigheid. Bovendien, een deel der Ruhrkolen ging naar de Duische industrie. Daarover had ook het syndicaat het over: zicht. Het wist waar en hoeveel kolen de Duitsche industrie noodig had. Hadden de Franschen de boeken van het syndicaat in handen, dan hadden ze de heerschappij over de Duitsche industrie. Men zegt dat in het Saargebied van de Duitsche industrie 61% van het kapitaal in Fransche handen is overgegaan, onder de bedreiging vananders kregen ze geen kolen meer, Met de administratie van het syndicaat in handen, waren ook de Ru.hrmijnen ge makkelijk onder invloed van Fransch kapitaal gekomen. Het Hamburgsche bijkantooi' van hét syndicaat is hoofdkantoor geworden. En al moge nu op de duur het syndicaat geneigd zijn regelend op te treden, de gegevens blijven in Hamburg. Als een macht tegenover machinegeweren De groote beteekenis van het* heengaan van het syndicaat is dus: de organisatie, die het overzicl it had is heen. De Franschen zullen een nieuwe organisatie moeten vormen of m ®n voor mijn controleeren, (beide mogel ijjk'neden hebben veel, enorm veel moeilijkh eden). Het inbreuk naaken op het re ciht van privaatbezit moet aanschouwelijk ïn veel vuldig gebeuren (door het indrin g en in elke mijn afzonderlijk). Frankrijk heeft geen overzicht over de kolen, die de Duitsche industrie noodig heeft en daardoor geen heerschappij over die industrie. Het dringen van F ra nsch kapitaal in die industrie gaat dus veel moeilijker. Het heengaan van het syndicaat is j pro test, maar het is veel meer. Het is i iet stellen van een groote macht tegenov er Fransch militairisme en Fransch kapitaal. NINE MINNEMA. Delecke, Westfalem. DE" LEVER'S ZEHPMV-VLAARDlhOHM VIM TWI LU X FAT3R IK/ANTE N VAN TEXEL, 2 Februari 1928. Witte Kruis. Wed. E. de Waal f 1,- Uitvoering D.E.O. De uitvoering op ^Woensdag was goed bezocht te noemen, het gehcele zaaltje van het gebouw Eben Haëzer was bezet. Na een gemeenschappelijk lied als inzet, werd de avond met een kort woord vaD Ds. Raabe en gebed geopend. Het ge mengd koor zong daarna het vereeni- giDgslied van D.E O. Tal van zangnummers, waariu soms lieve solo's, werden op verdienstelijke wijze ten gehoore gebracht. Fianc-muziek van mej. Dogger, en vierhandig van mej. Dogger endejoDge dh ecteur van het gezelschap, de heer jj- helman, wisselde de zangnummers af, terwijl door Ds. Raabe in plaats van de heer D. Smit, die daarin door ver koudheid verhinderd was, „Scheepspraat van Huygens" werd voorgedragen. Een gedicht van Héléne Swarth. „O, die afgrond zoo donker daaronder" en „Het lied van de Zee" van werden mede nog op meesterlijke wijze door Ds, Raabe ten beste gegeven. Vooral het ontroe rende „Lied van de Zee", liet stemming in de zaal achter, Het was een keurig geslaagde avond. Ds. Raabe sprak een slotwoord en sloot daarna met dankzegging. Rij kspostspaarbank. Aan het postkantoor den Burg Texel en de daaronder ressorteerende hulpkantoren werd gedurende de maand Jan. 1923. Ingelegd 6586,83 Terugbetaald 9299,23 Het laatste door dat kantoor uitgegeven boekje draagt het nummer 7081. TEXELSCHE COURANT. U'S

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1923 | | pagina 1