N*. 8761,
Zaterdag 17 November 1923;
37'" Jaargang.
Nieuws- en
Advertentieblad,
Spoor- en Bootdienst.
DE ONDERGANG DER BOKRUITERS.
FEUILLETON.
Hi n li e \i ia
POSTCHEQUE- en OIRODIENST No. 652.
fyLLCN ZIJN MET
H f
NiEMEÊJER 'S
STERTABAK
TEXELSCHE COURANT.
uit blad verschijnt Woensdag- en Zaterdagmorgen
Abonnementtpry» per S maanden.
^or den Burg 50 Cts. Franco per post door geheel
Nederland 75 Cts. Naar Amerika en andere landen
met verhooging der porto's. Losse nummers cent.
TELEFOON INTERCOMMUNAAL No. 11.
Advertentlën daags voor de uitgave vóór t uur nam
PrÜ* der AdvertenMni
Van 1 tot 5 regels 50 Cts. iedere regel meer 10 Ct. Qroot®
letters en Vignetten worden naar plaatsruimte berekend.
ABONNEMENTEN en AMVIRTENTIEN worden Aangenomen bQ ie üity. Titm» LANÖEVIL1* 11 ROOIJ, Farkstrmt JBoit. o* T nx as
Licht op
Van Zaterdag 17Nov. toten met Vrijdag
23 November.
voor rijwielen 4,40 uur, voor rijtuigen 5,10 uur
HOOGWATER reede van Texel.
Donderdag 15 Nov. v.m. 1,14
Vrijdag 16 2,17
Zaterdag 17 3,34
Zondag 18 4.52
Maandag 19 5,56
Dinsdag 20 6,47
Woensdag 21 7,28
Des namiddags is het ongeveer een half uur
later hoogwater.
Post- en telegraafkantoor den Burg
geopend.
Op Zon- en feestdagen
Vm. 8 tot 9 uur n.m. 1 tot 2 uur
Op werkdagen
voor Telegrammen
Vm. 8 uur tot n.m. 8 uur.
voor Postzaken
Vm. 8 uur tot n.m. 7'/, uur.
Voor postwissels, kwitantiEn, Rijks
verzekeringsbank, postcheque en girodienst.
Vm. 8.30 uur tot n.m. 3 uur
Voor Rijkspostspaarbank
Vm. 9 uur tot n.m. 7,30 uur
Zaterdagavond na 6 uur voor postdienst gesloten
Dienstregeling 7 October 1923.
Vertrekuren van de Boot.
Dagelijks
Vertrek Texel 8,—vm. 11,—v.m. 2 30nm
Helder 9,30 vm. 12,— midd. 4.15 nm
Vertrek en aankomst der treinen
van den Helder naar Amsterdam.
Vertrek Helder. Aankomst Amsterdam
6,326 9,04
6.49+ 9.04
7,30 sneltrein 9,04
10,04§ 12,10
12,40 2,54
2.04ft 4.40
3,54** 6,—
4,15§ 6,40
7,25 9.31
Donderdag naar Schagen een markttreiu, ver
trek 7,45 aankomst 8,35.
Van Amsterdam naar Helder.
Vertrek Amsterdam. Aankomst Helder
5,19§ 8,35
757§ 9,37
9,11 11.21
12,28§ 2,41
3,04 6,19
5,49§ 8,05
9,16 11,05
11,21+ 12,57
Niet op Zon- en feestdagen.
Alleen op Zon- en Feestdagen,
ff Alleen op Zaterdag
Niet op Zaterdag, Zon- en Feestdagen.
EEN ZONDERLINGE HISTORIE,
door
A. MüTZELBURG.
85) Nadruk verboden.
„Voor den duivel, schreeuw toch niet
zoo antwoordde Festenrath half binnens
monds. „Moet dan dadelijk het heele huis
weten, dat ik vannacht niet thuis geweest
ben?"
„Ja, dat weet nu helaas iedereen al
antwoordde Vliet, die zijn rol uitstekend
speelde, bijna onderdanig. „Maar w'aar kunt
u dan toch geweest zijn
„Ben jij soms de politie-rechter?" vroêg
Festenrath. „Ik zou denken, dat ik doen
en laten kan wat ik wil. Ik heb gisteren
al aan je knecht gezegd, dat ik waarschijn
lijk laat zou terugkomen en nu ben ik toch
maar liever den nacht in de stad overge
bleven, omdat het mij veel te donker en
het weer te slecht was."
„Maar iemand heeft mij toch gezegd, dat
hij u tfgen tien uur de poort uit heeft zien
komen zeide Vliet. „U kunt het mij toch
niet kwalijk nemen, dat ik terwille van u
wat ongerust was en overal heb laten in-
VEEMARKTEN.
De Burgemeester van Texel brengt in
herinnering, dat in het tijdvak van 16
November 1923 tot den'dag der eerst
volgende groote lam meren markt alleen
vee ter veemarkt mag worden toege
laten van des voormiddags negen
tot elf uur.
Texel, 13 November 1923.
De Burgemeester voornoemd,
BUYSING DAMSTE.
TEXEL 16 November '923
R.K. Tooneelvereeniging 1. L. B.
Woensdagavond gaf de damesafdeeling van
bovengenoemde vereeniging in hotel de Zwaan
haar eerste uitvoering in dit seizoen met „Het
herderinnetje van Lourdes."
De eerwaarde heer Kapelaan, die als leider de
avond opende, kon aan een geheel bezette zaal,
het welkom toeroepen. Spr. vroeg aller aan
dacht en sprak de wensch uil, dat de aanwezigen
een genoegelijke avond zouden hebben.
Een verrassing ging door de zaal, toen het
scherm werd weggetrokken, zoo trof ieder het
keurig verzorgde tooneel, voorstellende de grot
van Lourdes. Het was te zien, dat men zijn
uiterste best had gedaan, van deze grot een
trouwe nabootsing te geven.
Ook het spel der dames was uitstekend, en
gaf blijk, dat er goed gestudeerd was en dat
het stuk, dat van ernstige aard is, door alle
meespelenden, werd begrepen.
Roerende tooneeltjes komen er in voor. Het
herderinnetje, dat vol geloof in de grot neer
knielthet blinde meisje, dat door haar moeder
Gravin van Wallheim, wordt veracht, doch door
de gouvernante en haar zusje Sofie met liefde
wordt omringd, en door hun tusschenkomst
vlucht naar de grot, waar het weer ziende
wordtde bekeering der ongeloovige gravin,
die, eerst een spotster, op het zien van de
genezing van haar kind, tot het geloof wordt
bekeerd.
Mooi waren ook de uitbeeldingen, die de
engeltjes gaven en treffend was de processie
naar de grot, in het laatste bedrijf, waarin de
gravin ook de vrouw van de prefect van Lour
des van het heilige der plaats weet te overtuigen.
Het spel van de gouvernante viel mede te
roemen. Deze, hoewel ondergeschikte, wist
zoo-echt van zich te spreken, en niet minder,
dat van de pachteres Barbara, die de gravin
menig raak woord toevoegde.
In het kort, allen hebben zich ingespannen
en getoond dat er door ernstige studie, wel iets
goeds is te bereiken.
Aan het slot werd door dé leider dank ge'
bracht aan allen, die tot het welslagen hadden
meegewerkt en werd meegedeeld, dat er Vrijdag
middag een kindervoorstelling zou worden ge
geven.
formeeren. Ik weet immers," voegde hij
er zachtjes aan toe, „dat eenige personen
uit de stad u niet goed gezind zijn."
„Zeer verplicht voor je deelneming
zeide Festenrath kortaf. „Maar nu ben ik
gezond en wel weer hier, dus stel je verder
gerust. Je hebt al tamelijk veel bezoek,
zoqals ik zie."
„Ja, een paar boeren uit Meersen en Beek,
die met Carsten eD Til wat te verhandelen
hebben," antwoordde Vliet. „Mag ik biju
op de kamer komen
„Natuuilyk, ik denk, dat wij samen van
daag nog heel wat te bespreken zullen heb
ben antwoordde de kapitein en ging het
huis binnen.
Op klaarlichten dag kon er al slecht een
aanval op hem in Vliets huis gewaagd wor
den Festenrath gedroeg zich dus voor
zijn omgeving, alsof hij zich volkomen vei
lig waande. Toen Carslen juist in de deur
van de gelagkamer te voorschijn trad, groet
te hij hem beleefd en vroeg hem, hoe of
het met den chirurg ging
„O, die is in den zevenden hemelant-
w.oordde de slotenmaker. Die viert morgen
zijn verloving met de doohter van den rent
meester."
„En ik heb geheel en al vergeten, o:n
mevrouw Riedenburg mjn stalencollectie
Donderdag'werd weder een uitvoering gegeven
voor een geheel uitverkochte zaal. Deze voor
stelling werd gevolgd door een gezellig bal.
Rechts houden.
Niet altoos wordt men op even zachtzinnige
wijze aan de regels van de weg herinnerd. D;.t
ondervond Dinsdagmorgen een jongmensch op
de Hoornderweg.
Of hij een kameraad van uit dezelfde richting
waaruit hij kwam, verwachtte, dan dat zulks
een andere reden had, maar welgemoed kwam
hij aanpeddelen, steeds omkijkende. Een motor
rijder kwam hem tegemoet. Door herhaalde
signalen trachtte deze de opmerkzaamheid van
de wielrijder tot zich te trekken, waarin hij
eindelijk slaagde toen de onderlinge afstand tot
20 5 30 Meter was ingekort. Die geringe af
stand verrastte blijkbaar de wielrijder en daar
door de positieven kwijt, scheen hij niet te
weten, naar welke kant uit te wijken. Het onver
mijdelijk gevolg was een aanrijding, die het
rijwiel in en hem aan de overzijde van de sloot
terechtbracht.
De motorrijder, heeft ons het geval medege
deeld, met verzoek het ter waarschuwing te
willen vermelden. Na zich te hebben over
tuigd, dat de wielrijder geen beduidend letsel
was overkomen, (hij zag hem de terugweg over
de sloot nemen) heeft hij zijn reis vervolgd.
Hoe de toestand van het rijwiel was, kon hij
ons niet vertellen.
De schade zal zich dus ditmaal hoogstens tot
een van stofielijke aard hebben bepaald.
Hoe licht had het anders kunnen zijn I
Rechts houden I
Gewetensvrijheid en Roomsch leergezag.
Bovenstaand onderwerp behandelde Woens
dag Pater M. Gijiswijk in de eerste conferentie
voor niet-hatholieken in de Roomsch katho
lieke kerk te den Burg.
Spr. stelt zich voor als Dominicaan uit het
klooster te Zwolle en voegt er als toelichting
aan toe, dat de orde der Dominicanen werd
gesticht in de 13e eeuw met het doel, in die
dagen van ongeloof, het evangelie aan de
menschen ie verkondigen. Deze kloosterorde
legt aan h; re leden de verplichting op: levari
vrijwillige gehoorzaamheid, onvoorwaardelijk
op te vol ;en de bevelen van de overste, 2t
van vrijwil ige armoede, afstand doen van alle
wereldlijk bezit en 3e van vrijwillige zuiver
heid, zich ontzeggen elke bevrediging var
zinnelijke begeerten.
Waar in de tegenwoordige tijd ieder hel
recht meert te hebben zijn meening te ver
kondigen, het ongeloof welig tiert en daarbij
is op te rrn rken een zoeken van zoovelen, die
in hun gods lienst geen bevrediging vinden, acht
spr. het zie niet alleen een recht, maar vooral
een plicht im te getuigen.
De confe-enties, zegt spr., hebben niet dc
bedoeling proselieten te maken in de kwade
zin van het woord, maar om hen, die kennis
willen makt n met het katholieke geloof, daartoe
in de geleg nheid te stellen, uit de mond van
een kathol ek. Was het de bedoeling, om
leden te wi inen voor de katholieke kerk, spr.
zou een meer aantrekkelijk onderwerp thans
te lateD zi 3n riep Festenrath ontsteld uit,
alsof het he m nu plotseling te binnen schoot.
„Enfin, da; rvoor is altijd nog wel gelegen
heid. Groi t u den heer chirurg van mij
en zeg u 1 em, dat 'ik vandaag nog, of an
ders overmorgen mijn beloofde bezoek bij
zijn schooi.moeder zal afleggen. Morgen
wil ik niet storen. Ea in 't laatst van de
week vertrek ik."
Het ontg ing den kapitein niet, dat Cars-
ten's blikken uitvorschend op hem rustten.
Maar evenmin ontging het hem, dat de
slotenmaker zichtbaar verbaasd was door
het onbepaalde vertrouwen, dat Festenrath
in hem scheen te stellen. Vliet had bij de
deur staan luisteren. De kapitein ging
kalm naar zijn kamer. Snel onderzocht hij
tafel en ka3t. Beide waren gedurende zijn
afwezigheid doorzocht. Enfin, daarin be
vond zich niets, dat den schurken eenige
bijzonderheid omtrent zijn persoon of om
trent zijn plannen had kunnen verschaffen.
Spoedig daarop verscheen Vliet. Hij ge
droeg zich nu, omdat hij zich alleen tegen
over den kapitein in diens kamer bevond,
eenigszins angstigmaar Festenrath scheen
het niet te bemerken.
„Het is vanavond, en nog wel groote ver
gaöering fluisterde hij.
„Voortreffelijk riep Festenrath uit. „En
Oueral he
verhrygen
OVER QE PRIHQ
KWALITEITEN
U. VAN
VAN
behandelen. Trouwens al is de groei van de
kerk spr's vurige wensch, niemand mag daarin
worden opgenomen, dan uit eigen innige over
tuiging.
Voor ieder, die dat wenscht,'is spr. na"de
conferentie over geloofszaken te spreken aan
de pastorie, wie meer van het katholieke ge
loof wil weten of inlichtingen daaromtrent
verlangt, schrijve aan het adres van de Overste
der Dominicanen te Zwolle.
Na deze inleiding komt pater 'Gijiswijk tot
de behandeling van zijn onderwerp„Gewetens
vrijheid en Roomsch leergezag, waarbij het
standpunt der katholieke kerk in deze uitvoerig
wordt behandeld en uiteengezet.
Zeer in 't kort samengevat, komt het betoog
hierop neer, dat het aan de mensch, als schep
sel van God, niet geoorloofd is, zich in het
bestaan van de Schepper te verdiepen of zich
daaromtrent een eigen meening te vormen. De
mensch is door de val van het eerste menschen-
paar erfelijk belast, zijn hart is troebel en niet
in staat zuiver te onderscheiden goed en kwaad.
Daarom heeft God op de berg Sinaï zijne
geboden gegeven, daarom ook gaf Hij zijn
eenig geboren zoon; die Gods wil heeft ge
openbaard en de kerk aanstelde tot wachtster
over de goddelijk geopenbaarde waarheid. De
door God gewilde, door Christus gestichte
kerk, de Roomsch katholieke kerk, is gehouden
die waarheid onveranderd te bewaren tot de
jongste dag. Zij dicteert die waarheid aan
hen, die tot die kerk behooren, zij legt aan
hen die waarheid op en verbiedt hen aan die
waarheid te twijfelen.
In groote lijnen geeft de Roomsch katholieke
kerk de weg aan, elke katholiek blijft overigens
aangewezen zijn verstand en geweten te raad
plegen. Niet als een knellende band, zegt spr.,
voelt de katholiek die beperking van zijn vrij
heid, ze stemt hem veeleer rustig, die band is
voor hem als de moederhand, die het kind-aan
die hand geleid, voor struikelen behoedt.
Aan het einde van zijn betoog brengt spr.
dank, dat zoovelen, aan de uitnoodiging gevolg
gaven, tevens voor het welwillend gehoor.
baard en kleeding
„Alles in orde!" antwoordde Vliet. „Ik
heb alles daarginds in mijn eigen kamer.
Wij zouden eens kunnen passen, als u er
niet op tegen bent."
„Ja, in ieder geval moeten wy die klee-
ren eens passen 1" zeide de kapitein. „Het
zou toch kunnen gebeuren, dat er iets niet
goed zat, of dat er iets aan de vermomming
ontbrak. En vanavond hebben we waar
schijnlijk daarvoor geen gelegenheid meer.
Maar. je hebt gasten beneden en je hebt
zeker niet veel tijd meer?"
„O, die daar beneden drinken ook wel
zonder dat ik er by ben," hernam Vliet.
„Ga maar mee
„Zou hot eigenlyk niet beter zijn," ant
woordde Festenrath, alsof hy overiets na
dacht, „dat je mij al die dingen hier op
mjjn kamer bracht? Ik kan my hier vei
liger-vei kleeden en in ieder geval loopen
wy hier veel minder in het oog dan ergens
anders."
„U schijnt my nog allijd niet te vertrou
wen zeide Vliet.
„Voorzichtigheid is de moeder van de
porceleinkast," antwoordde Festenrath la
chend. „Ik vertrouw je vanavond myn
leven toe. Daarom kun je vandaag toch
nog wel doen, wat ik wensch. Als iemand
mij toevallig op jou kamer zag met een
valschen baard en in een vree nde kleeding,
dan zou dat wel eens leelijke gevolgen kun
nen hebben."
(Wordt vervolgd;