N*. 8761, Zaterdag 17 November 1923; 37'" Jaargang. Nieuws- en Advertentieblad, Spoor- en Bootdienst. DE ONDERGANG DER BOKRUITERS. FEUILLETON. Hi n li e \i ia POSTCHEQUE- en OIRODIENST No. 652. fyLLCN ZIJN MET H f NiEMEÊJER 'S STERTABAK TEXELSCHE COURANT. uit blad verschijnt Woensdag- en Zaterdagmorgen Abonnementtpry» per S maanden. ^or den Burg 50 Cts. Franco per post door geheel Nederland 75 Cts. Naar Amerika en andere landen met verhooging der porto's. Losse nummers cent. TELEFOON INTERCOMMUNAAL No. 11. Advertentlën daags voor de uitgave vóór t uur nam PrÜ* der AdvertenMni Van 1 tot 5 regels 50 Cts. iedere regel meer 10 Ct. Qroot® letters en Vignetten worden naar plaatsruimte berekend. ABONNEMENTEN en AMVIRTENTIEN worden Aangenomen bQ ie üity. Titm» LANÖEVIL1* 11 ROOIJ, Farkstrmt JBoit. o* T nx as Licht op Van Zaterdag 17Nov. toten met Vrijdag 23 November. voor rijwielen 4,40 uur, voor rijtuigen 5,10 uur HOOGWATER reede van Texel. Donderdag 15 Nov. v.m. 1,14 Vrijdag 16 2,17 Zaterdag 17 3,34 Zondag 18 4.52 Maandag 19 5,56 Dinsdag 20 6,47 Woensdag 21 7,28 Des namiddags is het ongeveer een half uur later hoogwater. Post- en telegraafkantoor den Burg geopend. Op Zon- en feestdagen Vm. 8 tot 9 uur n.m. 1 tot 2 uur Op werkdagen voor Telegrammen Vm. 8 uur tot n.m. 8 uur. voor Postzaken Vm. 8 uur tot n.m. 7'/, uur. Voor postwissels, kwitantiEn, Rijks verzekeringsbank, postcheque en girodienst. Vm. 8.30 uur tot n.m. 3 uur Voor Rijkspostspaarbank Vm. 9 uur tot n.m. 7,30 uur Zaterdagavond na 6 uur voor postdienst gesloten Dienstregeling 7 October 1923. Vertrekuren van de Boot. Dagelijks Vertrek Texel 8,—vm. 11,—v.m. 2 30nm Helder 9,30 vm. 12,— midd. 4.15 nm Vertrek en aankomst der treinen van den Helder naar Amsterdam. Vertrek Helder. Aankomst Amsterdam 6,326 9,04 6.49+ 9.04 7,30 sneltrein 9,04 10,04§ 12,10 12,40 2,54 2.04ft 4.40 3,54** 6,— 4,15§ 6,40 7,25 9.31 Donderdag naar Schagen een markttreiu, ver trek 7,45 aankomst 8,35. Van Amsterdam naar Helder. Vertrek Amsterdam. Aankomst Helder 5,19§ 8,35 757§ 9,37 9,11 11.21 12,28§ 2,41 3,04 6,19 5,49§ 8,05 9,16 11,05 11,21+ 12,57 Niet op Zon- en feestdagen. Alleen op Zon- en Feestdagen, ff Alleen op Zaterdag Niet op Zaterdag, Zon- en Feestdagen. EEN ZONDERLINGE HISTORIE, door A. MüTZELBURG. 85) Nadruk verboden. „Voor den duivel, schreeuw toch niet zoo antwoordde Festenrath half binnens monds. „Moet dan dadelijk het heele huis weten, dat ik vannacht niet thuis geweest ben?" „Ja, dat weet nu helaas iedereen al antwoordde Vliet, die zijn rol uitstekend speelde, bijna onderdanig. „Maar w'aar kunt u dan toch geweest zijn „Ben jij soms de politie-rechter?" vroêg Festenrath. „Ik zou denken, dat ik doen en laten kan wat ik wil. Ik heb gisteren al aan je knecht gezegd, dat ik waarschijn lijk laat zou terugkomen en nu ben ik toch maar liever den nacht in de stad overge bleven, omdat het mij veel te donker en het weer te slecht was." „Maar iemand heeft mij toch gezegd, dat hij u tfgen tien uur de poort uit heeft zien komen zeide Vliet. „U kunt het mij toch niet kwalijk nemen, dat ik terwille van u wat ongerust was en overal heb laten in- VEEMARKTEN. De Burgemeester van Texel brengt in herinnering, dat in het tijdvak van 16 November 1923 tot den'dag der eerst volgende groote lam meren markt alleen vee ter veemarkt mag worden toege laten van des voormiddags negen tot elf uur. Texel, 13 November 1923. De Burgemeester voornoemd, BUYSING DAMSTE. TEXEL 16 November '923 R.K. Tooneelvereeniging 1. L. B. Woensdagavond gaf de damesafdeeling van bovengenoemde vereeniging in hotel de Zwaan haar eerste uitvoering in dit seizoen met „Het herderinnetje van Lourdes." De eerwaarde heer Kapelaan, die als leider de avond opende, kon aan een geheel bezette zaal, het welkom toeroepen. Spr. vroeg aller aan dacht en sprak de wensch uil, dat de aanwezigen een genoegelijke avond zouden hebben. Een verrassing ging door de zaal, toen het scherm werd weggetrokken, zoo trof ieder het keurig verzorgde tooneel, voorstellende de grot van Lourdes. Het was te zien, dat men zijn uiterste best had gedaan, van deze grot een trouwe nabootsing te geven. Ook het spel der dames was uitstekend, en gaf blijk, dat er goed gestudeerd was en dat het stuk, dat van ernstige aard is, door alle meespelenden, werd begrepen. Roerende tooneeltjes komen er in voor. Het herderinnetje, dat vol geloof in de grot neer knielthet blinde meisje, dat door haar moeder Gravin van Wallheim, wordt veracht, doch door de gouvernante en haar zusje Sofie met liefde wordt omringd, en door hun tusschenkomst vlucht naar de grot, waar het weer ziende wordtde bekeering der ongeloovige gravin, die, eerst een spotster, op het zien van de genezing van haar kind, tot het geloof wordt bekeerd. Mooi waren ook de uitbeeldingen, die de engeltjes gaven en treffend was de processie naar de grot, in het laatste bedrijf, waarin de gravin ook de vrouw van de prefect van Lour des van het heilige der plaats weet te overtuigen. Het spel van de gouvernante viel mede te roemen. Deze, hoewel ondergeschikte, wist zoo-echt van zich te spreken, en niet minder, dat van de pachteres Barbara, die de gravin menig raak woord toevoegde. In het kort, allen hebben zich ingespannen en getoond dat er door ernstige studie, wel iets goeds is te bereiken. Aan het slot werd door dé leider dank ge' bracht aan allen, die tot het welslagen hadden meegewerkt en werd meegedeeld, dat er Vrijdag middag een kindervoorstelling zou worden ge geven. formeeren. Ik weet immers," voegde hij er zachtjes aan toe, „dat eenige personen uit de stad u niet goed gezind zijn." „Zeer verplicht voor je deelneming zeide Festenrath kortaf. „Maar nu ben ik gezond en wel weer hier, dus stel je verder gerust. Je hebt al tamelijk veel bezoek, zoqals ik zie." „Ja, een paar boeren uit Meersen en Beek, die met Carsten eD Til wat te verhandelen hebben," antwoordde Vliet. „Mag ik biju op de kamer komen „Natuuilyk, ik denk, dat wij samen van daag nog heel wat te bespreken zullen heb ben antwoordde de kapitein en ging het huis binnen. Op klaarlichten dag kon er al slecht een aanval op hem in Vliets huis gewaagd wor den Festenrath gedroeg zich dus voor zijn omgeving, alsof hij zich volkomen vei lig waande. Toen Carslen juist in de deur van de gelagkamer te voorschijn trad, groet te hij hem beleefd en vroeg hem, hoe of het met den chirurg ging „O, die is in den zevenden hemelant- w.oordde de slotenmaker. Die viert morgen zijn verloving met de doohter van den rent meester." „En ik heb geheel en al vergeten, o:n mevrouw Riedenburg mjn stalencollectie Donderdag'werd weder een uitvoering gegeven voor een geheel uitverkochte zaal. Deze voor stelling werd gevolgd door een gezellig bal. Rechts houden. Niet altoos wordt men op even zachtzinnige wijze aan de regels van de weg herinnerd. D;.t ondervond Dinsdagmorgen een jongmensch op de Hoornderweg. Of hij een kameraad van uit dezelfde richting waaruit hij kwam, verwachtte, dan dat zulks een andere reden had, maar welgemoed kwam hij aanpeddelen, steeds omkijkende. Een motor rijder kwam hem tegemoet. Door herhaalde signalen trachtte deze de opmerkzaamheid van de wielrijder tot zich te trekken, waarin hij eindelijk slaagde toen de onderlinge afstand tot 20 5 30 Meter was ingekort. Die geringe af stand verrastte blijkbaar de wielrijder en daar door de positieven kwijt, scheen hij niet te weten, naar welke kant uit te wijken. Het onver mijdelijk gevolg was een aanrijding, die het rijwiel in en hem aan de overzijde van de sloot terechtbracht. De motorrijder, heeft ons het geval medege deeld, met verzoek het ter waarschuwing te willen vermelden. Na zich te hebben over tuigd, dat de wielrijder geen beduidend letsel was overkomen, (hij zag hem de terugweg over de sloot nemen) heeft hij zijn reis vervolgd. Hoe de toestand van het rijwiel was, kon hij ons niet vertellen. De schade zal zich dus ditmaal hoogstens tot een van stofielijke aard hebben bepaald. Hoe licht had het anders kunnen zijn I Rechts houden I Gewetensvrijheid en Roomsch leergezag. Bovenstaand onderwerp behandelde Woens dag Pater M. Gijiswijk in de eerste conferentie voor niet-hatholieken in de Roomsch katho lieke kerk te den Burg. Spr. stelt zich voor als Dominicaan uit het klooster te Zwolle en voegt er als toelichting aan toe, dat de orde der Dominicanen werd gesticht in de 13e eeuw met het doel, in die dagen van ongeloof, het evangelie aan de menschen ie verkondigen. Deze kloosterorde legt aan h; re leden de verplichting op: levari vrijwillige gehoorzaamheid, onvoorwaardelijk op te vol ;en de bevelen van de overste, 2t van vrijwil ige armoede, afstand doen van alle wereldlijk bezit en 3e van vrijwillige zuiver heid, zich ontzeggen elke bevrediging var zinnelijke begeerten. Waar in de tegenwoordige tijd ieder hel recht meert te hebben zijn meening te ver kondigen, het ongeloof welig tiert en daarbij is op te rrn rken een zoeken van zoovelen, die in hun gods lienst geen bevrediging vinden, acht spr. het zie niet alleen een recht, maar vooral een plicht im te getuigen. De confe-enties, zegt spr., hebben niet dc bedoeling proselieten te maken in de kwade zin van het woord, maar om hen, die kennis willen makt n met het katholieke geloof, daartoe in de geleg nheid te stellen, uit de mond van een kathol ek. Was het de bedoeling, om leden te wi inen voor de katholieke kerk, spr. zou een meer aantrekkelijk onderwerp thans te lateD zi 3n riep Festenrath ontsteld uit, alsof het he m nu plotseling te binnen schoot. „Enfin, da; rvoor is altijd nog wel gelegen heid. Groi t u den heer chirurg van mij en zeg u 1 em, dat 'ik vandaag nog, of an ders overmorgen mijn beloofde bezoek bij zijn schooi.moeder zal afleggen. Morgen wil ik niet storen. Ea in 't laatst van de week vertrek ik." Het ontg ing den kapitein niet, dat Cars- ten's blikken uitvorschend op hem rustten. Maar evenmin ontging het hem, dat de slotenmaker zichtbaar verbaasd was door het onbepaalde vertrouwen, dat Festenrath in hem scheen te stellen. Vliet had bij de deur staan luisteren. De kapitein ging kalm naar zijn kamer. Snel onderzocht hij tafel en ka3t. Beide waren gedurende zijn afwezigheid doorzocht. Enfin, daarin be vond zich niets, dat den schurken eenige bijzonderheid omtrent zijn persoon of om trent zijn plannen had kunnen verschaffen. Spoedig daarop verscheen Vliet. Hij ge droeg zich nu, omdat hij zich alleen tegen over den kapitein in diens kamer bevond, eenigszins angstigmaar Festenrath scheen het niet te bemerken. „Het is vanavond, en nog wel groote ver gaöering fluisterde hij. „Voortreffelijk riep Festenrath uit. „En Oueral he verhrygen OVER QE PRIHQ KWALITEITEN U. VAN VAN behandelen. Trouwens al is de groei van de kerk spr's vurige wensch, niemand mag daarin worden opgenomen, dan uit eigen innige over tuiging. Voor ieder, die dat wenscht,'is spr. na"de conferentie over geloofszaken te spreken aan de pastorie, wie meer van het katholieke ge loof wil weten of inlichtingen daaromtrent verlangt, schrijve aan het adres van de Overste der Dominicanen te Zwolle. Na deze inleiding komt pater 'Gijiswijk tot de behandeling van zijn onderwerp„Gewetens vrijheid en Roomsch leergezag, waarbij het standpunt der katholieke kerk in deze uitvoerig wordt behandeld en uiteengezet. Zeer in 't kort samengevat, komt het betoog hierop neer, dat het aan de mensch, als schep sel van God, niet geoorloofd is, zich in het bestaan van de Schepper te verdiepen of zich daaromtrent een eigen meening te vormen. De mensch is door de val van het eerste menschen- paar erfelijk belast, zijn hart is troebel en niet in staat zuiver te onderscheiden goed en kwaad. Daarom heeft God op de berg Sinaï zijne geboden gegeven, daarom ook gaf Hij zijn eenig geboren zoon; die Gods wil heeft ge openbaard en de kerk aanstelde tot wachtster over de goddelijk geopenbaarde waarheid. De door God gewilde, door Christus gestichte kerk, de Roomsch katholieke kerk, is gehouden die waarheid onveranderd te bewaren tot de jongste dag. Zij dicteert die waarheid aan hen, die tot die kerk behooren, zij legt aan hen die waarheid op en verbiedt hen aan die waarheid te twijfelen. In groote lijnen geeft de Roomsch katholieke kerk de weg aan, elke katholiek blijft overigens aangewezen zijn verstand en geweten te raad plegen. Niet als een knellende band, zegt spr., voelt de katholiek die beperking van zijn vrij heid, ze stemt hem veeleer rustig, die band is voor hem als de moederhand, die het kind-aan die hand geleid, voor struikelen behoedt. Aan het einde van zijn betoog brengt spr. dank, dat zoovelen, aan de uitnoodiging gevolg gaven, tevens voor het welwillend gehoor. baard en kleeding „Alles in orde!" antwoordde Vliet. „Ik heb alles daarginds in mijn eigen kamer. Wij zouden eens kunnen passen, als u er niet op tegen bent." „Ja, in ieder geval moeten wy die klee- ren eens passen 1" zeide de kapitein. „Het zou toch kunnen gebeuren, dat er iets niet goed zat, of dat er iets aan de vermomming ontbrak. En vanavond hebben we waar schijnlijk daarvoor geen gelegenheid meer. Maar. je hebt gasten beneden en je hebt zeker niet veel tijd meer?" „O, die daar beneden drinken ook wel zonder dat ik er by ben," hernam Vliet. „Ga maar mee „Zou hot eigenlyk niet beter zijn," ant woordde Festenrath, alsof hy overiets na dacht, „dat je mij al die dingen hier op mjjn kamer bracht? Ik kan my hier vei liger-vei kleeden en in ieder geval loopen wy hier veel minder in het oog dan ergens anders." „U schijnt my nog allijd niet te vertrou wen zeide Vliet. „Voorzichtigheid is de moeder van de porceleinkast," antwoordde Festenrath la chend. „Ik vertrouw je vanavond myn leven toe. Daarom kun je vandaag toch nog wel doen, wat ik wensch. Als iemand mij toevallig op jou kamer zag met een valschen baard en in een vree nde kleeding, dan zou dat wel eens leelijke gevolgen kun nen hebben." (Wordt vervolgd;

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1923 | | pagina 1