Nf. 3781.
Woensdag 30 Januari 1924;
37rtl Jaargang.
Nieuws- en
Advertentieblad.
Spoor- en Bootdienst.
Van week lot week
M»4 vfc. scatJn* Woensdag- ei Zaterdagmorgen
Advertentlfin daags voor de uitgave vóór 4 uur nam.
PrU* der Adeerieniiênl
POSTCHEQUE- en OIROD1ENST No. 652.
ABONNEMENTEN «a ABVERTENTIEN worden aangenomen b(j d. D ito Eiaua LANGEVELB* BE R O O II, Parkstraat, Bonn o* T x a a
Licht op
HOOGWATER reede van Texel.
Donderdag 31 Jan. v.m. 3,31
Vrijdag 1 Febr. 4,53
Zaterdag 2 6,11
Zondag 3 7,18
Maandag 4 8,11
Dinsdag 5 8,56
Woensdag 6 9.38
Des namiddags Is het ongeveer een half uur
later hoogwater.
Post- en telegraafkantoor den Burg
geopend.
Dienstregeling 7 October 1923.
Dekhengsten.
De Scheepskapitein
door Dr. Frank Crane, New-York,
(vertaald door S. S. S.)
E.XELSCHE COURANT.
OU
Abonnemenitpriji per 3 maanden»
Voor den Burg 50 Cts. Franco per post door geheel
Nederland 75 Cts. Naar Amerika en andere landen
met verhooging der porto's. Losse nummers 3 cent.
TELEFOON INTERCOMMUNAAL No. 11.
Van 1 tot 5 regels 50 Cts. Iedere regel meer 10 Ct. Oroote
letters en Vignetten worden naar plaatsruimte berekend.
Van Zaterdag 26 Jan. tot en met Vrijdag
I 1 Februari,
voor rijwielen 5,12 uur. voor rqtuigen 5,42 uur
Op Zon- en feestdagen
Vm. 8 tot 9 uur n.m. 1 tot 2 uur
Op werkdagen
voor Telegrammen
Vm."8 uur tot n.m. 8 uur.
voor Postzaken
Vm. 8 uur tot n.m. 7'/: uur.
Voor postwissels, kwltantiën, Rijks
verzekeringsbank, postcheque en girodienst.
Vm. 8.30 uur tot n.m. 3 uur
Voor Rijkspostspaarbank
Vm. 9 uur tot n.m. 7,30 uur
Zaterdagavond na 6 uur voor postdienst gesloten
Vertrekuren van de Boot.
Dagelijks
Vertrek Texel 8,—vm. 11,—v.m. 2 30 nm
Helder 9,30 vm. 12,— midd. 4.15 nm
Vertrek en aankomst der treinen
van den Helder naar Amsterdam.
Vertrek Helder. Aankomst Amsterdam
6,32§ 9,04
6.49+ 9.04
7,30 sneltrein 9,04
10,04§ 12.10
12,40 2,54
2.04++ 4.40
3 54** 6,—
4;,5§ 6,40
7,25 9,31
Donderdag naar Schagen een markttrein, ver
trek 7,45 aankomst 8,35.
Van Amsterdam naar Helder.
Vertrek Amsterdam. Aankomst Helder
5,19§ 8,35
7 57§ 9,37
9|ll '1.21
12,28§ 2,41
3,04 6,19
5,49§ 8,05
9,16 11.0o
11,21+ '2.57
Niet op Zon- en feestdagen.
Alleen op Zon- en Feestdagen.
Alleen op Zaterdag
Niet op Zaterdag, Zon- en Feestdagen.
Bekendmaking.
Alphabetische lijst van de in deze gemeente
metterwoon gevestigde eigenaars of
beheerders van paarden.
Burgemeester en Wethouders der gemeente
Texel brengen ter algemeene kennis, dat de,
ingevolge art. 17 van het Koninklijk besluit
van 10 November 1892 (Staatsblad no. 253)
opgemaakte alphabetische lijst, bevattende de
namen der in deze gemeente metterwoon geves
tigde eigenaars of beheerders van één of meer
ter vordering aan te bieden paarden, gedurende
de maand Februari, voor een ieder op de secre
tarie dezer gemeente ter inzage is nedergelegd.
Texel, den 28 Januari 1924.
Burgemeester en Wethouders voornoemd,
De Secretaris, De Burgemeester,
JONKER. BUYSING DAMSTE.
De Burgemeester der gemeente Texel brengt
in herinnering, dat ingevolge de Paardenwet
1918, ieder die eigenaar of houder is van een
2-jarigen of ouderen hengst, daarvan jaarlijks
vóór I Februari aangifte heeft te doen aan den
Burgemeester der gemeente zijner inwoning.
Zij, die zulks verzuimd hebben, wordt ter
voorkoming van een strafvervolging ernstig ip
overweging gegeven, de aangifte alsnog ten
spoedigste in te dienen
Formulieren daarvoor zin ter gemeente
secretarie kosteloos verkrijg aaar.
Texel, 30 Januari 1924.
De Burg:;meest -r voori oemd,
BUYSING DAMSTE.
De kapitein van een oceaan-stoomer is een
van de opvallendste verschijningen van onze
tijd. Hij vereenigt allerhande personen in zich;
hij is een zakenman, want hij heeft voor veler
lei handelsbelangen zorg te dragenhij is een
wiskundige, want hij moet de theorie der zee
vaartkunde meester zijnhij moet voldoende
boekhouder zijn om te zorgen dat z'n geld
zaken niet in 't honderd loopenhij is loon
trekkend employé van zijn reederij hij moet
zóó'n manusje-van-alles zijn dat-ie alles kan
doen wat zijn ondergeschikten kunnen doen, en
hij moet een keurig-gekleed heer zijn.
Waarschijnlijk is er geen enkele betrekking
te vinden die op een mensch zoo'n last van
persoonlijke verantwoordelijkheid legt. Wat ook
met het schip, of aan boord van dat schip,
gebeure, de verantwoordelijkheid rust recht
streeks op den kapitein. Hij staat geheel alleen
tusschen schip en lading, vaak millioenen dol
lars waard, en ondergang, tusschen heel een
stad vol menschelijke wezens, en de dood.
Zoolang zijn schip in 't ruime sop is, is hij
de machtigste alleenheerscher ter wereld. Geen
sultan, koning of gevangenisdirecteur is met
zooveel macht bekleed. Hij heeft absoluut ge
zag over elk ding en ieder wezen dat aan
boord is. Elk lid der bemanning, elke passa
gier kan hij gevangen zetten, jln sommige
uiterste gevallen beslist hij over leven en dood.
Erger nogonder bepaalde omstandigheden
kan hij huwelijken voltrekken.
Natuurlijk, zoodra hij aan wal komt moet hij
zich voor z'n doen en laten verantwoorden
tegenover de gestelde autoriteiten Maar zoo
lang het schip vaart, is hij beslist HET. Niets
of niemand is HETTER dan hij.
Tegenover deze bevoegdheden staan zekere
zware plichten.
Wanneer het schip vergaat dient hij, fatsoens
halve, de laatste man te zijn die 't schip ver
laat.
Bij mist moet hij op de brug zijn, zoodat
gij, wanneer ge een misthoorn hoort blazen,
kunt weten dat de kapteii. van dat schip bij de
hand is, met z'n volle verstand bij 't zaakje.
Eens maakte ik een reis van Hóvre naar
New-York met een Fransche mailboot en had
den we mist gedurende de geheele overtocht:
de gezagvoerder is toen niet van de kommando-
brug af geweest.
Hij moet een journal of dagboek bijhouden,
waarin hij alles moet arnteekenen wat aan
boord gebeurt en van belang zou kunnen zijn
voorde reederij of .de Wet." Doet-ie 't niet
dan wordt hij zwaar beboet.
De kapitein van een Pac fic-mailboot vertelde
mij, dat hij best kans zag om op één reis van
Vancouver naar Yokohama en terug, genoeg
fouten te begaan om voor veertigduizend dollars
beboet te worden.
Om zijn betrekking te kunnen bekleeden
moet hij een moeilijke en degelijke opleiding
ontvangen, die op z'n minst van zes tot acht
jaren duurt.
Men ziet dus: om kapitein te zijn is bescha
ving en opvoeding vereischt, n»oet men lang
studeeren, veel aanleg b:zitten en een ver
antwoordelijkheid aanvaarden waar je versteld
van staat, behalve dan nog de bereidwilligheid
om allerhande tegenspoed te dragen.
En voor dit alles krijgt hij dan een salaris
van 350 tot 450 dollar per maand. Er zijn heel
wat burgers die nóch zulk werk,, nóch zoo'n
verantwoordelijkheid, nóch zoo'n kennis hebben
en héél wat beter betaald worden.
(Neptunus, Jan. 1924.)
19 -26 Jan.
Het parlementaire bedrijf gaat thans,
onder de leiding van mr Kooien, weder zijn
gewonen kalmen gang. Twee weken zijn
er heengegaan, sedert d3 Kamer de kennis
making met net herboren oude kabinet
hernieuwde, en er is neg niet veel andtrs
gedaan dan wat praie.' over dingen die
gebeuirl z(jn of die bezig zijn zien af te
spelen eri waaraan wel niets meer vair. te
«erai deren. Dat. giDg oo met het debat
over te regeeriugsverk): ring. dat or idiiep
in tin paar motten, d; oetde ver» rrpeu
werd q en dat was, eveneens het gtval
met de inierpellatis van Al j Wtstei .nanD
Oplossen in liokoj
water volgen»
gebruik» *an «ruiing.
Iedereen heeft gaarne vrijen tijd. Voor de huisvrouw is dit
echter niet weggelegd. De behandeling der wasch vordert
veel teveel tijd. Toch kan zij hierin vcrandcringbrcngcn cn
volop tijd hebben om zich met de kleinen bezig tc houden.
RINSO. de nieuwe uitvinding voor de gczinswasch, zal
haar taak verlichten. Zij behoeft alleen voor bet naar
bed gaan het goed te weeken tc zetten in RINSO
sop volgens de gebruiksaanwijzing op het pakje.
Terwijl zij slaapt reinigt RINSO bet goed. Des morgens
behoeft zij het alleen uit te spoelen.
RINSO is de zuiverst denkbare, geconcentreerde
zeep in korrelvorm cn overal verkrijgbaar.
Koop nog heden een pakje en probeer hel vanavond.
"2
O vergiet oo in de knip.
mso
DE I.EVER-3 ZEEP MAATSCHAPPIJ. VLAARniNOEN.
over het ontslaan der gehuwde ambtena
ressen die eveneens eindigde met twee
moties, welke verworpen werdeü. En met
de interpellatie van den heer Boon, over
de debacle van den postcheque- en giro
dienst, zal het verloop allicht Diet anders
z|jn. Aan het ontslaan der gehuwde ambte
naressen, voorzoover ze niet kostwinster
zijn, zal geen einde worden gemaakt en
bet eenige waartoe de regeering zich bereid
heeft verklaard, is 6en voorzichtige, milde
toepassing. Van de interpellatie over den
postcheque- en girodienst behoelt men ook
geen practische resultaten te verwachten.
De heer Buon heeft een heele rij vrageD
gesteld, om van den minister inlichtingen
te verkrijgen, maar minister van Swaay
heeft niet veel meer kunnen antwoorden,
dan wat reeds bekend was. Hoe groot de
strop is. die het Rijk eraau heeft, valt nog
op geeo duizend of wat te zeggen en dat
tal van rekeninghouders erg gedupeerd
z(jn geworden, kan ook de minister niet
ontkennen. WaDneer de kluwen ontward
zal z(jn, weet men nog evenmin Wel ver
telde de minister, dat misschieD binDeD e6D
paar weken de dionst weer geopend zal
kunnen worden, maar men heeft al te vaak
dergelijke mededeeliDgen gehad en .een
paar weken" blijkt in de praktijk in den
regel heel wat anders dan twee weken.
De minister schijnt nog altjjd vast te boudeD
aan het denkbeeld van de centralisatie,
maar wil omtrent die kwestie eerst nog
een Dader rapport van deskundigen afwach
ten De heer Boon heeft intusechen een
motie-ingediend, waarin h(j als het oordeel
der Kamer wil laten uitspreken, dat tot bet
stelsel van algeheels centralisatie niet moet
worden overgegaao, zoolang er geen alge-
heele zekerheid bestaat vooreen regelmatige
werking Daarover zal de Kamer in de
Dieuwe Kamerweek beslissen. Dan zal de
staart der interpellatie worden afgedaan.
Eo mogelijk dat de Kamer daarna tot wat
meer productieve werkzaamheden zal over
gaan.
o—o o
Van de buitenlandscbe gebeurtenissen in
de afgeloopen week, trokken begrijpelijker
wijze in sterke mate de aandacht, die,
welke zich aan de overzijde der Noordzee
afspeelden. Is het optreden van een nieuw
kabinet op zichzelf reeds een belangrijke
gebeurtenis, in Engeland kreeg deze ge
beurtenis dubbele beteekenis, nu voor het
eerst een arbeiderskabinet is opgetreden.
En als zooiets geschiedt iD een groot en
machtig rijk als ÈogelaDd, dal met recht
een wereldrijk kan heeten en waarvan
gezegd kan worden, dat daariD de zon
niet ondergaat, dan is dat ook een feit,
hetwelk in alle andere landen in sterke
mate de aandacht bezighoudt.
Msd kan dan ook gerust zeggen, dat het
heengaan van bet kabiDet Baldwin en het
optreden van het kabinet-Macdonald overal
groote belangstelling hebben gewekt.
Het feit van de kabinetverwisseling zelf
is slechts de kwestie van een paar uren
geweest Toen Baldwin aftrad, stond Mac-
donald al klaar, om zijn taak pver te nemen.
En eer er een dag voorbü was gegaan, was
het nieuwe Britsche ministerie kant en
klaar en was Macdonald reeds aan het werk
getogen.
Naar luid der berichten heeft het nieuwe
Kabinet zich al dadelijk bezig gehouden
met de groote binnen- en buitenlandscbe
vraagstukken. Er zijn commissies ingesteld
die zoo spoedig mogelijk bet Kabinet zullen
adviseeren, omtrent de brandende kwesties
van werkloosheid en woniognood. En wat
de buitenlandscbe politiek betreft, heeft
MacdoDald dadelijk Lord Parmoor, een der
leden van het nieuwe kabinet, benoemd tot
l6ider van de Britsche delegatie van den
Volkenbond, iDpiaats van Lord Cecil, die
met het oude Kabinet afgetreden is. Verder
wordt uit Londen gemeld, dat Macdonald
een bespreking had met de Tsjecbischeu