Nf. 3781. Woensdag 30 Januari 1924; 37rtl Jaargang. Nieuws- en Advertentieblad. Spoor- en Bootdienst. Van week lot week M»4 vfc. scatJn* Woensdag- ei Zaterdagmorgen Advertentlfin daags voor de uitgave vóór 4 uur nam. PrU* der Adeerieniiênl POSTCHEQUE- en OIROD1ENST No. 652. ABONNEMENTEN «a ABVERTENTIEN worden aangenomen b(j d. D ito Eiaua LANGEVELB* BE R O O II, Parkstraat, Bonn o* T x a a Licht op HOOGWATER reede van Texel. Donderdag 31 Jan. v.m. 3,31 Vrijdag 1 Febr. 4,53 Zaterdag 2 6,11 Zondag 3 7,18 Maandag 4 8,11 Dinsdag 5 8,56 Woensdag 6 9.38 Des namiddags Is het ongeveer een half uur later hoogwater. Post- en telegraafkantoor den Burg geopend. Dienstregeling 7 October 1923. Dekhengsten. De Scheepskapitein door Dr. Frank Crane, New-York, (vertaald door S. S. S.) E.XELSCHE COURANT. OU Abonnemenitpriji per 3 maanden» Voor den Burg 50 Cts. Franco per post door geheel Nederland 75 Cts. Naar Amerika en andere landen met verhooging der porto's. Losse nummers 3 cent. TELEFOON INTERCOMMUNAAL No. 11. Van 1 tot 5 regels 50 Cts. Iedere regel meer 10 Ct. Oroote letters en Vignetten worden naar plaatsruimte berekend. Van Zaterdag 26 Jan. tot en met Vrijdag I 1 Februari, voor rijwielen 5,12 uur. voor rqtuigen 5,42 uur Op Zon- en feestdagen Vm. 8 tot 9 uur n.m. 1 tot 2 uur Op werkdagen voor Telegrammen Vm."8 uur tot n.m. 8 uur. voor Postzaken Vm. 8 uur tot n.m. 7'/: uur. Voor postwissels, kwltantiën, Rijks verzekeringsbank, postcheque en girodienst. Vm. 8.30 uur tot n.m. 3 uur Voor Rijkspostspaarbank Vm. 9 uur tot n.m. 7,30 uur Zaterdagavond na 6 uur voor postdienst gesloten Vertrekuren van de Boot. Dagelijks Vertrek Texel 8,—vm. 11,—v.m. 2 30 nm Helder 9,30 vm. 12,— midd. 4.15 nm Vertrek en aankomst der treinen van den Helder naar Amsterdam. Vertrek Helder. Aankomst Amsterdam 6,32§ 9,04 6.49+ 9.04 7,30 sneltrein 9,04 10,04§ 12.10 12,40 2,54 2.04++ 4.40 3 54** 6,— 4;,5§ 6,40 7,25 9,31 Donderdag naar Schagen een markttrein, ver trek 7,45 aankomst 8,35. Van Amsterdam naar Helder. Vertrek Amsterdam. Aankomst Helder 5,19§ 8,35 7 57§ 9,37 9|ll '1.21 12,28§ 2,41 3,04 6,19 5,49§ 8,05 9,16 11.0o 11,21+ '2.57 Niet op Zon- en feestdagen. Alleen op Zon- en Feestdagen. Alleen op Zaterdag Niet op Zaterdag, Zon- en Feestdagen. Bekendmaking. Alphabetische lijst van de in deze gemeente metterwoon gevestigde eigenaars of beheerders van paarden. Burgemeester en Wethouders der gemeente Texel brengen ter algemeene kennis, dat de, ingevolge art. 17 van het Koninklijk besluit van 10 November 1892 (Staatsblad no. 253) opgemaakte alphabetische lijst, bevattende de namen der in deze gemeente metterwoon geves tigde eigenaars of beheerders van één of meer ter vordering aan te bieden paarden, gedurende de maand Februari, voor een ieder op de secre tarie dezer gemeente ter inzage is nedergelegd. Texel, den 28 Januari 1924. Burgemeester en Wethouders voornoemd, De Secretaris, De Burgemeester, JONKER. BUYSING DAMSTE. De Burgemeester der gemeente Texel brengt in herinnering, dat ingevolge de Paardenwet 1918, ieder die eigenaar of houder is van een 2-jarigen of ouderen hengst, daarvan jaarlijks vóór I Februari aangifte heeft te doen aan den Burgemeester der gemeente zijner inwoning. Zij, die zulks verzuimd hebben, wordt ter voorkoming van een strafvervolging ernstig ip overweging gegeven, de aangifte alsnog ten spoedigste in te dienen Formulieren daarvoor zin ter gemeente secretarie kosteloos verkrijg aaar. Texel, 30 Januari 1924. De Burg:;meest -r voori oemd, BUYSING DAMSTE. De kapitein van een oceaan-stoomer is een van de opvallendste verschijningen van onze tijd. Hij vereenigt allerhande personen in zich; hij is een zakenman, want hij heeft voor veler lei handelsbelangen zorg te dragenhij is een wiskundige, want hij moet de theorie der zee vaartkunde meester zijnhij moet voldoende boekhouder zijn om te zorgen dat z'n geld zaken niet in 't honderd loopenhij is loon trekkend employé van zijn reederij hij moet zóó'n manusje-van-alles zijn dat-ie alles kan doen wat zijn ondergeschikten kunnen doen, en hij moet een keurig-gekleed heer zijn. Waarschijnlijk is er geen enkele betrekking te vinden die op een mensch zoo'n last van persoonlijke verantwoordelijkheid legt. Wat ook met het schip, of aan boord van dat schip, gebeure, de verantwoordelijkheid rust recht streeks op den kapitein. Hij staat geheel alleen tusschen schip en lading, vaak millioenen dol lars waard, en ondergang, tusschen heel een stad vol menschelijke wezens, en de dood. Zoolang zijn schip in 't ruime sop is, is hij de machtigste alleenheerscher ter wereld. Geen sultan, koning of gevangenisdirecteur is met zooveel macht bekleed. Hij heeft absoluut ge zag over elk ding en ieder wezen dat aan boord is. Elk lid der bemanning, elke passa gier kan hij gevangen zetten, jln sommige uiterste gevallen beslist hij over leven en dood. Erger nogonder bepaalde omstandigheden kan hij huwelijken voltrekken. Natuurlijk, zoodra hij aan wal komt moet hij zich voor z'n doen en laten verantwoorden tegenover de gestelde autoriteiten Maar zoo lang het schip vaart, is hij beslist HET. Niets of niemand is HETTER dan hij. Tegenover deze bevoegdheden staan zekere zware plichten. Wanneer het schip vergaat dient hij, fatsoens halve, de laatste man te zijn die 't schip ver laat. Bij mist moet hij op de brug zijn, zoodat gij, wanneer ge een misthoorn hoort blazen, kunt weten dat de kapteii. van dat schip bij de hand is, met z'n volle verstand bij 't zaakje. Eens maakte ik een reis van Hóvre naar New-York met een Fransche mailboot en had den we mist gedurende de geheele overtocht: de gezagvoerder is toen niet van de kommando- brug af geweest. Hij moet een journal of dagboek bijhouden, waarin hij alles moet arnteekenen wat aan boord gebeurt en van belang zou kunnen zijn voorde reederij of .de Wet." Doet-ie 't niet dan wordt hij zwaar beboet. De kapitein van een Pac fic-mailboot vertelde mij, dat hij best kans zag om op één reis van Vancouver naar Yokohama en terug, genoeg fouten te begaan om voor veertigduizend dollars beboet te worden. Om zijn betrekking te kunnen bekleeden moet hij een moeilijke en degelijke opleiding ontvangen, die op z'n minst van zes tot acht jaren duurt. Men ziet dus: om kapitein te zijn is bescha ving en opvoeding vereischt, n»oet men lang studeeren, veel aanleg b:zitten en een ver antwoordelijkheid aanvaarden waar je versteld van staat, behalve dan nog de bereidwilligheid om allerhande tegenspoed te dragen. En voor dit alles krijgt hij dan een salaris van 350 tot 450 dollar per maand. Er zijn heel wat burgers die nóch zulk werk,, nóch zoo'n verantwoordelijkheid, nóch zoo'n kennis hebben en héél wat beter betaald worden. (Neptunus, Jan. 1924.) 19 -26 Jan. Het parlementaire bedrijf gaat thans, onder de leiding van mr Kooien, weder zijn gewonen kalmen gang. Twee weken zijn er heengegaan, sedert d3 Kamer de kennis making met net herboren oude kabinet hernieuwde, en er is neg niet veel andtrs gedaan dan wat praie.' over dingen die gebeuirl z(jn of die bezig zijn zien af te spelen eri waaraan wel niets meer vair. te «erai deren. Dat. giDg oo met het debat over te regeeriugsverk): ring. dat or idiiep in tin paar motten, d; oetde ver» rrpeu werd q en dat was, eveneens het gtval met de inierpellatis van Al j Wtstei .nanD Oplossen in liokoj water volgen» gebruik» *an «ruiing. Iedereen heeft gaarne vrijen tijd. Voor de huisvrouw is dit echter niet weggelegd. De behandeling der wasch vordert veel teveel tijd. Toch kan zij hierin vcrandcringbrcngcn cn volop tijd hebben om zich met de kleinen bezig tc houden. RINSO. de nieuwe uitvinding voor de gczinswasch, zal haar taak verlichten. Zij behoeft alleen voor bet naar bed gaan het goed te weeken tc zetten in RINSO sop volgens de gebruiksaanwijzing op het pakje. Terwijl zij slaapt reinigt RINSO bet goed. Des morgens behoeft zij het alleen uit te spoelen. RINSO is de zuiverst denkbare, geconcentreerde zeep in korrelvorm cn overal verkrijgbaar. Koop nog heden een pakje en probeer hel vanavond. "2 O vergiet oo in de knip. mso DE I.EVER-3 ZEEP MAATSCHAPPIJ. VLAARniNOEN. over het ontslaan der gehuwde ambtena ressen die eveneens eindigde met twee moties, welke verworpen werdeü. En met de interpellatie van den heer Boon, over de debacle van den postcheque- en giro dienst, zal het verloop allicht Diet anders z|jn. Aan het ontslaan der gehuwde ambte naressen, voorzoover ze niet kostwinster zijn, zal geen einde worden gemaakt en bet eenige waartoe de regeering zich bereid heeft verklaard, is 6en voorzichtige, milde toepassing. Van de interpellatie over den postcheque- en girodienst behoelt men ook geen practische resultaten te verwachten. De heer Buon heeft een heele rij vrageD gesteld, om van den minister inlichtingen te verkrijgen, maar minister van Swaay heeft niet veel meer kunnen antwoorden, dan wat reeds bekend was. Hoe groot de strop is. die het Rijk eraau heeft, valt nog op geeo duizend of wat te zeggen en dat tal van rekeninghouders erg gedupeerd z(jn geworden, kan ook de minister niet ontkennen. WaDneer de kluwen ontward zal z(jn, weet men nog evenmin Wel ver telde de minister, dat misschieD binDeD e6D paar weken de dionst weer geopend zal kunnen worden, maar men heeft al te vaak dergelijke mededeeliDgen gehad en .een paar weken" blijkt in de praktijk in den regel heel wat anders dan twee weken. De minister schijnt nog altjjd vast te boudeD aan het denkbeeld van de centralisatie, maar wil omtrent die kwestie eerst nog een Dader rapport van deskundigen afwach ten De heer Boon heeft intusechen een motie-ingediend, waarin h(j als het oordeel der Kamer wil laten uitspreken, dat tot bet stelsel van algeheels centralisatie niet moet worden overgegaao, zoolang er geen alge- heele zekerheid bestaat vooreen regelmatige werking Daarover zal de Kamer in de Dieuwe Kamerweek beslissen. Dan zal de staart der interpellatie worden afgedaan. Eo mogelijk dat de Kamer daarna tot wat meer productieve werkzaamheden zal over gaan. o—o o Van de buitenlandscbe gebeurtenissen in de afgeloopen week, trokken begrijpelijker wijze in sterke mate de aandacht, die, welke zich aan de overzijde der Noordzee afspeelden. Is het optreden van een nieuw kabinet op zichzelf reeds een belangrijke gebeurtenis, in Engeland kreeg deze ge beurtenis dubbele beteekenis, nu voor het eerst een arbeiderskabinet is opgetreden. En als zooiets geschiedt iD een groot en machtig rijk als ÈogelaDd, dal met recht een wereldrijk kan heeten en waarvan gezegd kan worden, dat daariD de zon niet ondergaat, dan is dat ook een feit, hetwelk in alle andere landen in sterke mate de aandacht bezighoudt. Msd kan dan ook gerust zeggen, dat het heengaan van bet kabiDet Baldwin en het optreden van het kabinet-Macdonald overal groote belangstelling hebben gewekt. Het feit van de kabinetverwisseling zelf is slechts de kwestie van een paar uren geweest Toen Baldwin aftrad, stond Mac- donald al klaar, om zijn taak pver te nemen. En eer er een dag voorbü was gegaan, was het nieuwe Britsche ministerie kant en klaar en was Macdonald reeds aan het werk getogen. Naar luid der berichten heeft het nieuwe Kabinet zich al dadelijk bezig gehouden met de groote binnen- en buitenlandscbe vraagstukken. Er zijn commissies ingesteld die zoo spoedig mogelijk bet Kabinet zullen adviseeren, omtrent de brandende kwesties van werkloosheid en woniognood. En wat de buitenlandscbe politiek betreft, heeft MacdoDald dadelijk Lord Parmoor, een der leden van het nieuwe kabinet, benoemd tot l6ider van de Britsche delegatie van den Volkenbond, iDpiaats van Lord Cecil, die met het oude Kabinet afgetreden is. Verder wordt uit Londen gemeld, dat Macdonald een bespreking had met de Tsjecbischeu

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1924 | | pagina 1