Se. 3807,
Woensdag 30 April 1924.
37s" Jaargang.
Niéuws-
Advertentieblad.
BRUINZUIDEWIN D
Uit Texels Raadszaal,
én
MOTORDIENST TEXEL-AMSTERDAM
via de ZAANSTREEK,
tweemaal per week.
&poor- en Bootdienst
Van week tof week-
i>Jt bli4 verschgai Woensdag- ea Zaterdagmorgen
Advertentlën daags roor ds uitgave vóór 4 uur nam.
ABONNEMENTEN en ABVKRTENTIEN wordon asngPüoaea bg d* Uiig. >'»ma LANGSVELB k B« ROOIJ, Parkstraat, Braa orTmi
Dienstregeling 22 April 1924.
Vertrekuren van de Boot.
Op Werkdagen
S» |>22
5:495 nol
19—26 April.
TEXELSCHE COURANT.
Abennemntttprini per maanaeiti
Voor den Burg 50 Cts. Franco per post door geheel
Nederland 75 Cts. Naar Amerika en andere landen
met verhooging de? porto's. Losse nummers 3 cent.
FrÓ'i der Advertentiinj
Van 1 tot 5 regels 50 Cts. Iedere regel meer 10 Ct. Qroote
letters en Vignetten worden naar plaatsruimte berekend.
ITELEFOON INTERCOMMUNAAL No. 11. V. y J POSTCHEQUE- en OIRODIENST No. 052.
Licht op
Van Zaterdag 26 April tot en met Vrijdag
2 Mei.
voor rijwielen 8,46 uur, voor rijtuigen 9,16 uur.
HOOGWATER reede van Texel.
Zomertijd.
Donderdag 1 Mei v.m. 8,19
Vrijdag 2 8,58
Zaterdag 3 9,33
Zondag 4 10,04
Maandag 5 J0.34
Dinsdag 6 1 ,06
Woensdag 7 "'39
Des namiddags is het ongeveer een half uur
later hoogwater.
Post- en telegraafkantoor den Burg
geopend.
Op Zon- en feestdagen
Vm. 8 tot 9 uur n.m. 1 tot 2 uur
Op werkdagen
voor Telegrammen
Vm. 8 uur tot n.m. 8 uur.
voor Postzaken
Vm. 8 uur tot n.m. VI, uur.
Voor postwissels, kwitantiSn, Rijks
verzekeringsbank, postcheque en girodienst.
Vm. 8.30 uur tot n.m. 3 uur
Voor Rijkspostspaarbank
Vm. 9 uur tot n.m. 7,30 uur
Zaterdagavond na 6 uur voor postdienst gesloten
Auto-diensten.
Burg—Haven Oudeschild v.v.
Van Burg 20 minuten vóór het vertrek v. d. boot
Van Haven: na aankomst van de boot.
CocksdorpBurg v.v.
Van Cocksdorp v.m. half 10 en n.m. 1 uur.
Van Burg v.m. half 12 en n.m. 5,15.
Vertrek Texel 6.— 8,— 11vm 2,30 nm 5,30 nm
Vertrek Helder
7,—vm. 9,30 vm. 12,—'smidd.4,15 nm. 6,45 nm.
Op Zon- en Feestdagen
Vertrek Texel 6,—vm 11,— vm 5,30 nm.
Helder 9,— vm 12,— 'smidd. 6,4o nm
Vertrek en aankomst der treinen
van den Helder naar Amsterdam.
Vertrek Helder. Aankomst Amsterdam
6,295 9.04
6-49T 9,04
7,27 sneltrein 9.04
10,05§ '2.03
'2-31 aan
2.08 ft
3'51" «'an
4.14§ 6,40
7,24 9,31
Donderdag naar Schagen een markttrein, ver
trek 7 45 aankomst 8,35.
Van Amsterdam naar Helder.
Vertrek Amsterdam. Aankomst Helder
5 195 °>32
9.11 11
12,28§ 2,49
3 04
9,16 "-08
11,21 f
Niet op Zon- en feestdagen,
f Alleen op Zon- en Feestdagen,
ff Alleen op Zaterdag
Niet op Zaterdag, Zon- en Feestdagen.
Tot de zegeaingea van onzen tijd behoort
zeker uiet in de laatste plaats gerekend te
worden ons moderne verkeer. Onze gr00t"
en overgrootouders hadden hef ongetwijfeld
rustiger in hun leren dan wy, en de trek
schuiten en diligences boden ook hun ge
makken en gerief, maar torn toch «oor het
ters' oe stoomwagen" meteen voorzichtig
vaar'je vau de eene stad naar de andere
ieed, was dat een gebeurtenis, die niet gou
den letters in de auoafen der historie werd
opgeteekend. Daar was niets SDêllerw denk
baar en het was alsof alle afstanden ver
dwenen waren. Een reis van het noorden
naar het zuiden van het land, waarvoor
anders met schuit en omnibus drie A vier
dagen noodig waren, kon du in een dag
worden volbracht.
Sedert is de stoom als voortbewegings
kracht reeds voor een groot deel votvangen
door den motor en bet zal misechien niet
laDg meer duren of het reizen per trein
wordt als uit de mode aangemerkt. Snelle
auto's en motorwagens razen van stad tot
stad en sedert de vliegtechniek met reuzen
schreden vooruitging, loopt de weg van het
moderne verkeer ook door de lucht. Ook
het spoorwegverkeer zelf is gemoderniseerd,
de machines werden voortdurend zwaarder
en sterker en het aantal kilometers dat per
uur afgelegd kon worden, werd gestaag
opgevoerd en vooral in het internationale
verkeer ryden de vurige salamanders" met
buitengewone snelheid.
Het moderne verkeer heeft echter ook
zijn schaduwzijden. Een rustige wandeling
vooral in de straten of iD de omgeving van
groote stedeD is nauwelijks meer mogelijk.
En er gaat byna geen dag vooiby, dat bet
moderne verkeer geen slachtoffers vraagt.
De bladen staan er dagelijks vol van en als
men de berichten over verkeersongevallen,
welke alleen in ons land in het laatste jaar
plaats baddeD, eens op een rfjtje had, zouden
er eeDige bladen mee te vullen zijn. Men
leest er in den regel vlug over heen. Onge
vallen behooren nu eenmaal bij het moderne
verkeer. Alleen als bet bijzondere gevallen
betreft, scbiikken we er even van op, maar
anders wordt er weinig aandacht aan ge
schonken.
Een bijzonder geval heeft ïd de laatste
dagen onze aandacht gevraagd, d I. het
verongelukken van een der vliegtuigen
waarmee de luchtdienst onderhouden wordt
tusscben Eogeland en ons land. Men leest
herhaaldelijk in de bladen, dat er vliegers
verongelukken, maar als in het vaste inter
nationale verkeer zoo'o oDgeval plaats
grijpt, dan moot dat wel een sterken ÏDdruk
maken.
In nog sterkere mate moest het bericht
treffen van het groote spoorwegongeluk in
Zwiiseriand, waarbij zoo'n groot aantal
menscbenleveus een afscbuwelijken dood
voDden en ook eenige mannen van interna
tionale beteekenis het leven lieten. Ook
dr. Helflferich, de leider der Duitsch Nationa-
len, is er by omgekomen, naar men weet,
en zyn dood vormt thans in Duitschland
bet onderwerp van den dag.
Dr. Helfferich was een man van groolen
invloed en den erkenden leider van allen,
die met hun protest stonden tegenover den
vrede van Versailles. Men weet hoe hij
destyds tegen Erzberger opgetreden is,
waarbij bij weliswaar ook zelf) heel wat
veeren mo6St laten en zich een veroordeeling
op den hals baalde, maar waardoor toch
ook aan Erzberger den politiekeu genadeslag
werd toegebracht. Ook weet men. boe fel
de z g. „vervullingspolitiek" van Wii then
Ratbenau door Helfferich bestredeD werd.
Zyn voortdurend sti-ydvoeren had echter
zyn gezondheid ondermijnd' 6n g6ruimen
tyd bad by in Italië vertoefd, om de ver
loren energie en krachten te herwinnen.
Hy was thans hersteld en op weg naar zyn
vaderland, waar de verki6zingsstryd Item
riep. Maar onderweg trad de onverbidde-
ïyke dood op zijn weg en te Bellinzona
werd zijn half verkoold lijk onderden ver
ongelukten spoorwagen gevoDden.
Voor de DuitBch nationalisten is b6t een
harde slag, een groot verlies, dat deze
stipabare en jnvloedryke figuur uit hun
gelederen werd weggerukt.
Weggerukt door de onverwachte ruwe
greep van d6n dood, die in het moderne
snelverkeer een zfiner mactitigsie' bondge-
nooten gevonden beeft.
o o—o
Wat de kwestie van herstel en schade-
veagoeding betreft, verkeert meD thans weer
in een periode van afwachten. In beginsel
zijn allen het er Datuurlijk mee eeDs, tot
de Duitscbe regeering toe, maar op de uit
werking ervan komt het nu aan. De Belgi
sche ministers Theunis en Hymans zullen
nu een poging ondernemen, om een over
eenstemming tus8ohen Poincaré en Mac-
donald voor te bereiden. Uit de berichten
valt af te leiden, dat een overgangsregime
voor de bezette gebieden zal worden ont
worpen en dat ook de regeling der inter-
geallieerde schulden nader onder de oogen
zal worden gezien.
Poincaré heeft dezer dagen weer eens
een redevoering gehouden over de baDgende
kwesties en de buitenlandscbe politiek,
waarby hij, sprekende over de taak van de
nieuwe Kamer, er op wees, dat zy niet de
reëele panden mag inruilen tegen bloote
beloften van Duitschland, waar het verle
den van Duitschland geen waarborg biedt
voor zijn oprechtheid. „Wij moeten", zei
hij, „den debiteur waotrouweu, die niets
heeft gedaan, om zich van zijn verplichtin
gen te kwyten. Wij moeten Duitschlaud
intresseeren by zyn bevryding, door het
vooruitzicht van een snellere opheffing vaD
zekere dwangmaatregelen".
o—o—o—
In Duitschland zyu de candidaten voor
de Ryksdagverkiezingen gesteld en is de
verkiezingsactie in volle gang. Het spreekt
vanzelf, dat het herstel vraagstuk ook daarbij
een belaügryke rol speelt. De regeeriogs-
leiders laten zich niet onbetuigd, om bun
houding ten opzichte van het rappoit der
experts te rechtvaardigen. Zoo heeft ook
de rijkskanselier Dr. Marx nog eeDs weer
in de afgeloopen week uiteengezet, onder
welke voorwaarden de regeering zich in
principe bereid verklaarde, de conclusies
der experts te aanvaarden. Hoofdvoor
waarde is, dat de finaocieele en economische
eeDbeid vaa het Ryk wordt hersteld.
Het is een gunstig feit voor de regeering
en de partijen, die baar steunen in den
RykBdag, dat de luiers van de Duitscbe
nyverbeid, industrie, bandel en landbouw,
in een openly ke verklaring het regerings
standpunt goedgekeurd hebben.
o—o—o
Het nieuwe Deeosche Kabinet is gevormd,
met StauoiDg als premier, die tevens het
departement van Handel voor zijn rekeniDg
heeft genomen, omdat by de kwestie van
den geldkoers van bet grootste belang acht.
S'ainiDg heelt de toezegging van steun
van de radicalen verkregen, en heeft reeds
enkele hoofdpunten van zijn programma
vastgesteM. Hy is alvast begonnen den
titel van Excellentie voor de ministers af
te schaffen en alleen de minister van bui
tenlandscbe zaken zal een gafacostuum
mogen dragen. Ook wil StauDiDg de ridder
orders afschaffen. Dat klinkt alles zeer
democratisch, maar betreft meer de uiter
lijkheden. Afgewacht moet worden of
Stauning in staat zal zyn het regeerings-
scbip in socialistische koers te sturen.
26 April 1924.
't Was de eerste maal, dat onze nieuwe
wethouder, de Hr. R. P. Keijser, in zyn
hoedanigheid van loco-Burgemeester, een,
nog wel voltallige, raadszitting presideerde.
Ed dan, na een drie kwartier geduldig naar
de voorlezing der schier eindelooze notulen
geluisterd te hebben, meteen een nieuw
raadslid ter installatie te krijgenHet
ging echter van een leien dakje en deHr.
Pisart kon, na de gebruikelijke eeden te
hebben afgelegd, als jongste raadslid aan
het benedeneinde van de tafel zijn plaats
innemen.
Onder de ingekomen stukken bevond zich
een verslag over 1923 van de commissie
van toezicht op het L.O., dat ditmaal van
dusdanig belang wordt geacht, dat het bij
de raadsleden zal circuleeren, om van de
inhoud terdege kennis te kunnen nemen.
De Gemeentekas is in orde bevonden er
is een totaal aan kasmiddelen van f66 (5,96»,
en bovendien is f 75.000 tegen onderpand
van effecten belegd bij de Nationale Bank-
vereeniging.
Behoudens een optel foutje van f 10",
worden begrooting 1924 en de geldelijke
regelingen v. h. Algem. Weeshuis goed
gekeurd.
De Heer Floris Evers wil tenslotte toch
geen onderwyzer hier op Texel worden en
dus trekt de Raad z'n benoeming als zoo
danig weer in. Na een korte „zitting met
gesloten deuren" gaat men een onderwy zeros
benoemen; Mej. v. Dok komt met 9stem
men uit de bus. Eén was er uitgebracht
op Mej. Bok, maar waar men algemeen van
meening was, dat een „bok" voor de klas
niet deugde, werd deze stem als ongeldig
beschouwd.
De Raad bleek geen bezwaren te hebben
tegen de opname van de kinderen van N.
Gomes in het Weeshuis, indien de vader,
natuuriyk goedschiks, van zyn rechten op
de kinderen afstand wil doen.
Nu kwam de knuppel in 't hoenderhok,
in de vorm van een verzoek van de
Oudercommissie der O.L.S. te Oost, om
subsidie voor schoolreisjes. Er ontspon
zich over dit punt eon levendige discussie.
De Hr. Pisart hield hier z'n maidenspeech,
hij was er niet voor de subsidie te verleenen,
men moest het dan maar wat minder
grootscheeps aanleggen. De Hr Vonk was
er vóór, evenzoo de Hr. v. d Ree. De Hr.
Epe wees op een geheel ander aspect der
zaakwe kunnen ons geld binnenkort wel
hard noodig hebben, om op onderwijsge
bied niet te verliezen wat we hebben
Waar moet het heen als we overal
éénmansschooltjes krygen „Laten we ons
kruit droog houden en niet aan school
reisjes verschieten" was de grondtoon van
zyn betoog.
De Hr. Roeper wilde nog trachten de
menschen de helft van 't gevraagde te
geven, maar tenslotte werd na nog eenig
heen en weer gepraat overeenkomstig het
prae-advies van B. en W. besloten, geen
subsidie te verleenen. Alleen de H. H.
Roeper, Vonk en v. d. Ree stemden tegen
het voorstel van B. en W.
De stoep voor 't Raadhuis wordt 1 meter
versmalder ging onder gezellig gekout
van de raadsleden een teekening van hand
tot hand, men berekende dat het wieden
per jaar ook heel wat kostte en er komt nu
een prachtstoep van kleine bruine klin
kertjes in portland-cement gezet. Wat zal
dat mooi zyn! Toch een groote verbetering
voor 't verkeer ter plaatse.
Vervolgens brak de Hr. Pisart een lans
voor de spoedige, ja zeer spoedige verbete
ring van de straat aan 't Schilderend. Vol
gens ZEdachtbare behoefde men niet meer
naar 't buitenland te gaan om herstel van
gezondheid in modderbaden te zoeken't
Schilderend was daar ook wel goed voor.
Nog eenige discussie over een advies v.
d Hr. Keesom om het straal mdken aan te
besteden en 't voorstel voor straataanleg
en -verbetering is aangenomen.
Dan komt de veebascule aan de orde
De Hr. Keesom blykt een stevig voorstander
van de evenaar met gewichten te zyn. B.
en W. voelen 't meest voor een flinke
moderne weegbrug, waarop wagens met
hooi, voederbieten, zoowel als vrachtauto's
gewogen kunnen worden.
Er ontspint zich een levendig debat over
de plaats waar deze weegbrug dan moet
komeneerst de stoep voor 't Raadhuis
versmallen om 't verkeer te verbeteren en
dan een weegbrug voor de vischafslag
zetten, waardoor 't verkeer weer leeiijk
belemmerd zou worden, is ook wel wat
vreemd Tenslotte laat men de zaak maar
bij 't oorspronkelijke plan een veebascule
en geen weegbrug.
Eenige ondergeschikte financieele rege
lingen worden goedgekeurd, en dan is men
aan de rondvraag. Enkele opmerkingen
over straten, regenbakken en zinkputjes
worden gemaabt, men praat nog wat over
een autostandplaats en'n verveloos school
tjedan schynt er nog even wat spanning
te komen als de Hr. Pisart een opmerking
maakt over de „praatjes" die men in 't
dorp hoorde over gemeentelijke geldzaken
en daaraan een opmerking vastknoopt over
„voorzichtigheid te betrachten door perso
nen die veel op 't Raadhuis komen", maar
als de Voorzitter opmerkt, dat de Gemeente
raad geen instituut tot het beoordeelen van
dergelijke „praatjes" is en de Hr. Pisart
dar. maar met namen en feiten moet komen,
dan is ook dit van de baan.
Er wordt met snelheid gewerkt aan een