Se. 3807, Woensdag 30 April 1924. 37s" Jaargang. Niéuws- Advertentieblad. BRUINZUIDEWIN D Uit Texels Raadszaal, én MOTORDIENST TEXEL-AMSTERDAM via de ZAANSTREEK, tweemaal per week. &poor- en Bootdienst Van week tof week- i>Jt bli4 verschgai Woensdag- ea Zaterdagmorgen Advertentlën daags roor ds uitgave vóór 4 uur nam. ABONNEMENTEN en ABVKRTENTIEN wordon asngPüoaea bg d* Uiig. >'»ma LANGSVELB k B« ROOIJ, Parkstraat, Braa orTmi Dienstregeling 22 April 1924. Vertrekuren van de Boot. Op Werkdagen S» |>22 5:495 nol 19—26 April. TEXELSCHE COURANT. Abennemntttprini per maanaeiti Voor den Burg 50 Cts. Franco per post door geheel Nederland 75 Cts. Naar Amerika en andere landen met verhooging de? porto's. Losse nummers 3 cent. FrÓ'i der Advertentiinj Van 1 tot 5 regels 50 Cts. Iedere regel meer 10 Ct. Qroote letters en Vignetten worden naar plaatsruimte berekend. ITELEFOON INTERCOMMUNAAL No. 11. V. y J POSTCHEQUE- en OIRODIENST No. 052. Licht op Van Zaterdag 26 April tot en met Vrijdag 2 Mei. voor rijwielen 8,46 uur, voor rijtuigen 9,16 uur. HOOGWATER reede van Texel. Zomertijd. Donderdag 1 Mei v.m. 8,19 Vrijdag 2 8,58 Zaterdag 3 9,33 Zondag 4 10,04 Maandag 5 J0.34 Dinsdag 6 1 ,06 Woensdag 7 "'39 Des namiddags is het ongeveer een half uur later hoogwater. Post- en telegraafkantoor den Burg geopend. Op Zon- en feestdagen Vm. 8 tot 9 uur n.m. 1 tot 2 uur Op werkdagen voor Telegrammen Vm. 8 uur tot n.m. 8 uur. voor Postzaken Vm. 8 uur tot n.m. VI, uur. Voor postwissels, kwitantiSn, Rijks verzekeringsbank, postcheque en girodienst. Vm. 8.30 uur tot n.m. 3 uur Voor Rijkspostspaarbank Vm. 9 uur tot n.m. 7,30 uur Zaterdagavond na 6 uur voor postdienst gesloten Auto-diensten. Burg—Haven Oudeschild v.v. Van Burg 20 minuten vóór het vertrek v. d. boot Van Haven: na aankomst van de boot. CocksdorpBurg v.v. Van Cocksdorp v.m. half 10 en n.m. 1 uur. Van Burg v.m. half 12 en n.m. 5,15. Vertrek Texel 6.— 8,— 11vm 2,30 nm 5,30 nm Vertrek Helder 7,—vm. 9,30 vm. 12,—'smidd.4,15 nm. 6,45 nm. Op Zon- en Feestdagen Vertrek Texel 6,—vm 11,— vm 5,30 nm. Helder 9,— vm 12,— 'smidd. 6,4o nm Vertrek en aankomst der treinen van den Helder naar Amsterdam. Vertrek Helder. Aankomst Amsterdam 6,295 9.04 6-49T 9,04 7,27 sneltrein 9.04 10,05§ '2.03 '2-31 aan 2.08 ft 3'51" «'an 4.14§ 6,40 7,24 9,31 Donderdag naar Schagen een markttrein, ver trek 7 45 aankomst 8,35. Van Amsterdam naar Helder. Vertrek Amsterdam. Aankomst Helder 5 195 °>32 9.11 11 12,28§ 2,49 3 04 9,16 "-08 11,21 f Niet op Zon- en feestdagen, f Alleen op Zon- en Feestdagen, ff Alleen op Zaterdag Niet op Zaterdag, Zon- en Feestdagen. Tot de zegeaingea van onzen tijd behoort zeker uiet in de laatste plaats gerekend te worden ons moderne verkeer. Onze gr00t" en overgrootouders hadden hef ongetwijfeld rustiger in hun leren dan wy, en de trek schuiten en diligences boden ook hun ge makken en gerief, maar torn toch «oor het ters' oe stoomwagen" meteen voorzichtig vaar'je vau de eene stad naar de andere ieed, was dat een gebeurtenis, die niet gou den letters in de auoafen der historie werd opgeteekend. Daar was niets SDêllerw denk baar en het was alsof alle afstanden ver dwenen waren. Een reis van het noorden naar het zuiden van het land, waarvoor anders met schuit en omnibus drie A vier dagen noodig waren, kon du in een dag worden volbracht. Sedert is de stoom als voortbewegings kracht reeds voor een groot deel votvangen door den motor en bet zal misechien niet laDg meer duren of het reizen per trein wordt als uit de mode aangemerkt. Snelle auto's en motorwagens razen van stad tot stad en sedert de vliegtechniek met reuzen schreden vooruitging, loopt de weg van het moderne verkeer ook door de lucht. Ook het spoorwegverkeer zelf is gemoderniseerd, de machines werden voortdurend zwaarder en sterker en het aantal kilometers dat per uur afgelegd kon worden, werd gestaag opgevoerd en vooral in het internationale verkeer ryden de vurige salamanders" met buitengewone snelheid. Het moderne verkeer heeft echter ook zijn schaduwzijden. Een rustige wandeling vooral in de straten of iD de omgeving van groote stedeD is nauwelijks meer mogelijk. En er gaat byna geen dag vooiby, dat bet moderne verkeer geen slachtoffers vraagt. De bladen staan er dagelijks vol van en als men de berichten over verkeersongevallen, welke alleen in ons land in het laatste jaar plaats baddeD, eens op een rfjtje had, zouden er eeDige bladen mee te vullen zijn. Men leest er in den regel vlug over heen. Onge vallen behooren nu eenmaal bij het moderne verkeer. Alleen als bet bijzondere gevallen betreft, scbiikken we er even van op, maar anders wordt er weinig aandacht aan ge schonken. Een bijzonder geval heeft ïd de laatste dagen onze aandacht gevraagd, d I. het verongelukken van een der vliegtuigen waarmee de luchtdienst onderhouden wordt tusscben Eogeland en ons land. Men leest herhaaldelijk in de bladen, dat er vliegers verongelukken, maar als in het vaste inter nationale verkeer zoo'o oDgeval plaats grijpt, dan moot dat wel een sterken ÏDdruk maken. In nog sterkere mate moest het bericht treffen van het groote spoorwegongeluk in Zwiiseriand, waarbij zoo'n groot aantal menscbenleveus een afscbuwelijken dood voDden en ook eenige mannen van interna tionale beteekenis het leven lieten. Ook dr. Helflferich, de leider der Duitsch Nationa- len, is er by omgekomen, naar men weet, en zyn dood vormt thans in Duitschland bet onderwerp van den dag. Dr. Helfferich was een man van groolen invloed en den erkenden leider van allen, die met hun protest stonden tegenover den vrede van Versailles. Men weet hoe hij destyds tegen Erzberger opgetreden is, waarbij bij weliswaar ook zelf) heel wat veeren mo6St laten en zich een veroordeeling op den hals baalde, maar waardoor toch ook aan Erzberger den politiekeu genadeslag werd toegebracht. Ook weet men. boe fel de z g. „vervullingspolitiek" van Wii then Ratbenau door Helfferich bestredeD werd. Zyn voortdurend sti-ydvoeren had echter zyn gezondheid ondermijnd' 6n g6ruimen tyd bad by in Italië vertoefd, om de ver loren energie en krachten te herwinnen. Hy was thans hersteld en op weg naar zyn vaderland, waar de verki6zingsstryd Item riep. Maar onderweg trad de onverbidde- ïyke dood op zijn weg en te Bellinzona werd zijn half verkoold lijk onderden ver ongelukten spoorwagen gevoDden. Voor de DuitBch nationalisten is b6t een harde slag, een groot verlies, dat deze stipabare en jnvloedryke figuur uit hun gelederen werd weggerukt. Weggerukt door de onverwachte ruwe greep van d6n dood, die in het moderne snelverkeer een zfiner mactitigsie' bondge- nooten gevonden beeft. o o—o Wat de kwestie van herstel en schade- veagoeding betreft, verkeert meD thans weer in een periode van afwachten. In beginsel zijn allen het er Datuurlijk mee eeDs, tot de Duitscbe regeering toe, maar op de uit werking ervan komt het nu aan. De Belgi sche ministers Theunis en Hymans zullen nu een poging ondernemen, om een over eenstemming tus8ohen Poincaré en Mac- donald voor te bereiden. Uit de berichten valt af te leiden, dat een overgangsregime voor de bezette gebieden zal worden ont worpen en dat ook de regeling der inter- geallieerde schulden nader onder de oogen zal worden gezien. Poincaré heeft dezer dagen weer eens een redevoering gehouden over de baDgende kwesties en de buitenlandscbe politiek, waarby hij, sprekende over de taak van de nieuwe Kamer, er op wees, dat zy niet de reëele panden mag inruilen tegen bloote beloften van Duitschland, waar het verle den van Duitschland geen waarborg biedt voor zijn oprechtheid. „Wij moeten", zei hij, „den debiteur waotrouweu, die niets heeft gedaan, om zich van zijn verplichtin gen te kwyten. Wij moeten Duitschlaud intresseeren by zyn bevryding, door het vooruitzicht van een snellere opheffing vaD zekere dwangmaatregelen". o—o—o— In Duitschland zyu de candidaten voor de Ryksdagverkiezingen gesteld en is de verkiezingsactie in volle gang. Het spreekt vanzelf, dat het herstel vraagstuk ook daarbij een belaügryke rol speelt. De regeeriogs- leiders laten zich niet onbetuigd, om bun houding ten opzichte van het rappoit der experts te rechtvaardigen. Zoo heeft ook de rijkskanselier Dr. Marx nog eeDs weer in de afgeloopen week uiteengezet, onder welke voorwaarden de regeering zich in principe bereid verklaarde, de conclusies der experts te aanvaarden. Hoofdvoor waarde is, dat de finaocieele en economische eeDbeid vaa het Ryk wordt hersteld. Het is een gunstig feit voor de regeering en de partijen, die baar steunen in den RykBdag, dat de luiers van de Duitscbe nyverbeid, industrie, bandel en landbouw, in een openly ke verklaring het regerings standpunt goedgekeurd hebben. o—o—o Het nieuwe Deeosche Kabinet is gevormd, met StauoiDg als premier, die tevens het departement van Handel voor zijn rekeniDg heeft genomen, omdat by de kwestie van den geldkoers van bet grootste belang acht. S'ainiDg heelt de toezegging van steun van de radicalen verkregen, en heeft reeds enkele hoofdpunten van zijn programma vastgesteM. Hy is alvast begonnen den titel van Excellentie voor de ministers af te schaffen en alleen de minister van bui tenlandscbe zaken zal een gafacostuum mogen dragen. Ook wil StauDiDg de ridder orders afschaffen. Dat klinkt alles zeer democratisch, maar betreft meer de uiter lijkheden. Afgewacht moet worden of Stauning in staat zal zyn het regeerings- scbip in socialistische koers te sturen. 26 April 1924. 't Was de eerste maal, dat onze nieuwe wethouder, de Hr. R. P. Keijser, in zyn hoedanigheid van loco-Burgemeester, een, nog wel voltallige, raadszitting presideerde. Ed dan, na een drie kwartier geduldig naar de voorlezing der schier eindelooze notulen geluisterd te hebben, meteen een nieuw raadslid ter installatie te krijgenHet ging echter van een leien dakje en deHr. Pisart kon, na de gebruikelijke eeden te hebben afgelegd, als jongste raadslid aan het benedeneinde van de tafel zijn plaats innemen. Onder de ingekomen stukken bevond zich een verslag over 1923 van de commissie van toezicht op het L.O., dat ditmaal van dusdanig belang wordt geacht, dat het bij de raadsleden zal circuleeren, om van de inhoud terdege kennis te kunnen nemen. De Gemeentekas is in orde bevonden er is een totaal aan kasmiddelen van f66 (5,96», en bovendien is f 75.000 tegen onderpand van effecten belegd bij de Nationale Bank- vereeniging. Behoudens een optel foutje van f 10", worden begrooting 1924 en de geldelijke regelingen v. h. Algem. Weeshuis goed gekeurd. De Heer Floris Evers wil tenslotte toch geen onderwyzer hier op Texel worden en dus trekt de Raad z'n benoeming als zoo danig weer in. Na een korte „zitting met gesloten deuren" gaat men een onderwy zeros benoemen; Mej. v. Dok komt met 9stem men uit de bus. Eén was er uitgebracht op Mej. Bok, maar waar men algemeen van meening was, dat een „bok" voor de klas niet deugde, werd deze stem als ongeldig beschouwd. De Raad bleek geen bezwaren te hebben tegen de opname van de kinderen van N. Gomes in het Weeshuis, indien de vader, natuuriyk goedschiks, van zyn rechten op de kinderen afstand wil doen. Nu kwam de knuppel in 't hoenderhok, in de vorm van een verzoek van de Oudercommissie der O.L.S. te Oost, om subsidie voor schoolreisjes. Er ontspon zich over dit punt eon levendige discussie. De Hr. Pisart hield hier z'n maidenspeech, hij was er niet voor de subsidie te verleenen, men moest het dan maar wat minder grootscheeps aanleggen. De Hr Vonk was er vóór, evenzoo de Hr. v. d Ree. De Hr. Epe wees op een geheel ander aspect der zaakwe kunnen ons geld binnenkort wel hard noodig hebben, om op onderwijsge bied niet te verliezen wat we hebben Waar moet het heen als we overal éénmansschooltjes krygen „Laten we ons kruit droog houden en niet aan school reisjes verschieten" was de grondtoon van zyn betoog. De Hr. Roeper wilde nog trachten de menschen de helft van 't gevraagde te geven, maar tenslotte werd na nog eenig heen en weer gepraat overeenkomstig het prae-advies van B. en W. besloten, geen subsidie te verleenen. Alleen de H. H. Roeper, Vonk en v. d. Ree stemden tegen het voorstel van B. en W. De stoep voor 't Raadhuis wordt 1 meter versmalder ging onder gezellig gekout van de raadsleden een teekening van hand tot hand, men berekende dat het wieden per jaar ook heel wat kostte en er komt nu een prachtstoep van kleine bruine klin kertjes in portland-cement gezet. Wat zal dat mooi zyn! Toch een groote verbetering voor 't verkeer ter plaatse. Vervolgens brak de Hr. Pisart een lans voor de spoedige, ja zeer spoedige verbete ring van de straat aan 't Schilderend. Vol gens ZEdachtbare behoefde men niet meer naar 't buitenland te gaan om herstel van gezondheid in modderbaden te zoeken't Schilderend was daar ook wel goed voor. Nog eenige discussie over een advies v. d Hr. Keesom om het straal mdken aan te besteden en 't voorstel voor straataanleg en -verbetering is aangenomen. Dan komt de veebascule aan de orde De Hr. Keesom blykt een stevig voorstander van de evenaar met gewichten te zyn. B. en W. voelen 't meest voor een flinke moderne weegbrug, waarop wagens met hooi, voederbieten, zoowel als vrachtauto's gewogen kunnen worden. Er ontspint zich een levendig debat over de plaats waar deze weegbrug dan moet komeneerst de stoep voor 't Raadhuis versmallen om 't verkeer te verbeteren en dan een weegbrug voor de vischafslag zetten, waardoor 't verkeer weer leeiijk belemmerd zou worden, is ook wel wat vreemd Tenslotte laat men de zaak maar bij 't oorspronkelijke plan een veebascule en geen weegbrug. Eenige ondergeschikte financieele rege lingen worden goedgekeurd, en dan is men aan de rondvraag. Enkele opmerkingen over straten, regenbakken en zinkputjes worden gemaabt, men praat nog wat over een autostandplaats en'n verveloos school tjedan schynt er nog even wat spanning te komen als de Hr. Pisart een opmerking maakt over de „praatjes" die men in 't dorp hoorde over gemeentelijke geldzaken en daaraan een opmerking vastknoopt over „voorzichtigheid te betrachten door perso nen die veel op 't Raadhuis komen", maar als de Voorzitter opmerkt, dat de Gemeente raad geen instituut tot het beoordeelen van dergelijke „praatjes" is en de Hr. Pisart dar. maar met namen en feiten moet komen, dan is ook dit van de baan. Er wordt met snelheid gewerkt aan een

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1924 | | pagina 1