Se. 8809,
Woensdag 7 Mei 1924.
37iiö «iaargang*
leuws- en
Advertentieblad*
BRUIN—ZUIDEWIND
MOTORDIENST TEXEL»AMSTERDAM
via de ZAANSTREEK
tweemaal per week.
SMor- en Bootdieist.
Van week tot week
Uit blad verschijnt Woensdag- en Zaterdagmorgen
ABONNEMENTEN e» ABVERTENTIEN worde» a*Hge>*ó!S6tt b{j
Advertentlën daags voor de uitgave vóór 4 nor nam.
Prijs der Adeerlenttifj
2.08tt iA0
MIJNHARDT's
Staal-Tabletten 90«
Maag-Tabletten. .75
Zenuw-Tabletten 75«
Laxeer-Tabieiten .60"
Hoofdpijn-Tabletten eo
E COURANT
Abenr.emsntsprys per S maandeni
Voor den Burg 50 Lts. Franco per post door geheel
Nederland 75 Cts. Naar Amerika en andere landen
met verhooging de> porto's. Losse nummers 3 cent.
ITELEFOON INTERCOMMUNAAL No. 11.
Van 1 tot 5 regels 50 Cts. Iedere regel meer 10 Ct. Qroote
letters en Vignetten worden naar plaatsruimte berekena.
POSTCHEQUE- en OIRODIENST No. 652.
üitg. Eiaua LAN08VSLI ft BE ROOIJJ, Parkstraat, Bus» os Tr x a
Licht op
Van Zaterdag 3 Mei tot en met Vrijdag
9 Mei.
voor rijwielen 9,04 uur, voor rqtuigen 9,34 uur.
HOOGWATER reede van Texel.
Zomertijd.
Donderdag 8 Mei v.m. 12,12
Vrijdag 9 12,49
Zaterdag 10 1.09
Zondag 11. ''~3
Maandag 12 2,47
Dinsdag, 13 3,55
Woensdag 14 5,13
Des namiddags is het ongeveer een halt uur
later hoogwater.
Post- en telegraafkantoor den Burg
geopend.
Op Zon- en feestdagen
Vm. 8 tot 9 uur n.m. 1 tot 2 uur
Op werkdagen
voor Telegrammen
Vm. 8 uur tot n.m. 8 uur.
voor Postzaken
Vm. 8 uur tot n.m. 7uur.
Voor postwissels, kwitantien, Rijks
verzekeringsbank, postcheque en girodienst.
Vm. 8.30 uur tot n.m. 3 uur
Voor Rijkspostspaarbank
Vm. 9 uur tot n.m. 7,30 uur
Zaterdagavond na 6 uur voor postdienst gesloten
Auto-diensten.
Burg—Haven Oudeschild v.v.
Van Burg20 minuten vóór het vertrek v. d. boot
Van Havenna aankomst van de boot.
Cocksdorp—Burg v.v.
Van Cocksdorp v.m. half 10 en n.m. 1 uur.
Van Burg v.m. 10.50 en n.m. 5,15.
Dienstregeling 22 April 1924.
Vertrekuren van de Boot.
On Werkdagen:
Vertrek Texel 6.8,11.vm- 2,30 nm 5,30 nm
Vertrek Helder
7 vm. 9,30 vm. 12,— 'smidd. 4,15 nm. 6,45 nm.
Op Zon- en Feestdagen
Vertrek Texel 6,- vm 11,- vm 5,30 nm.
Helder 9,—vm 12,—'smidd. 6,45 nm
Vertrek en aankomst der treinen
van den Helder naar Amsterdam.
Vertrek Helder. Aankomst Amsterdam
6,29§ 9,04
6.49t
7,27 sneltrein 9.04
10,05§ '2.03
12,31 2,54
O Kj»« 0,--
4 146 6,40
724 9'31
Donderdag naar Schagen een markttrern, ver
trek 7 45 aankomst 8,35.
Van Amsterdam naar Helder.
Vertrek Amsterdam. Aankomst Helder
5.»9§ Hn
l?* 11,22
12,28§ 2.49
3 04 0,1
5495 8,07
9,16 'I-O»
U,21t
Niet op Zon- en feestdagen
t Alleen op Zon- en Feestdagen,
ff Alleen op Zaterdag
Niet op Zaterdag, Zon- en Feestdagen.
Lammerenmarkt.
Burgemeester en Wethouders der gemeente
Texel brengen belanghebbenden het volgende
'"üe r'Jroote "iammerenmarkten zullen alhier dit
iaar worden gehouden Maandagen 19 en 26 Mei
en 2 Juni, op Dinsdag 10 Juni en op Maandagen
toelating^ot deze markten geschiedt, bij
zondere gevallen uitgezonderd, alleen, wanneer
vooraf hetzij mondeling of schriftelijk de noo-
dige hokken zijn besproken. Daartoe zal gele-
gtanhter gemeente-secretarie op alle weikdagen
uitgezonderd marktdagen gedurendede gewone
bureau-uren van 9 uur voormiddags tot 1 uur
namiddags
b. des Maandags van 9 uur voorniiddags tot
2 uur namiddags aan de kiosk op of nabij het
marktplein
c. bij den marktcontroleur, die daartoe daags
voor den marktdag zitting zal houden van des
voormiddags 10,30 uur tot namiddags 1,30 uur
in een der aan het marktplein gelegen hotels.
Zij, die lammerenhokken bespreken, worden
dringend uitgenoodigd daarbij het verschuldigde
marktgeld onmiddellijk te vol
doen en gepast geld mede te bren
gen.
Aangiften, hetzij mondeling of schriftelijk ter
secretarie of door den marktmeester ontvangen
na Zondagmiddag half 2 uur voor de markt op
Maandag d.a.v. worden niet meer ten uitvoer
gebracht.
Het vee mag ter markt enkel worden
aangevoerd des voormiddags tusschen 6
en 10 uur.
De aanvoer van alle vee behoort te ge
schieden uitsluitend door de Parkstraat, met
dien verstande, dat de Parkstraat niet anders
bereikt mag worden dan door den ingang bij de
Weverstraat.
De aanvoerders zijn verplicht; zoowel op den
openbaren weg als op het marktterrein, zich te
onderwerpen aan de bevelen omtrent orde en
regelmaat, het rijden in een bepaalde richting,
het oprijden, drijven en stilhouden, welke worden
gegeven door den marktmeester of de politie
in het belang van een geregelden aanvoer, de
geldelijke controle of ter voorkoming van op
stoppingen of wel door de met de keuring
belaste personen met het oog op den eisch van
een deugdelijk veeartsenijkundig onderzoek.
Alvorens vee op het marktterrein wordt toe
gelaten, zal het bij den toegang van gemeente
wege veeartsenijkundig worden onderzocht.
Het is verboden de met dit onderzoek belaste
personen in de uitoefening van hun taak te
belemmeren.
Zonder daarmede van gemeentewege belast
te zijn is het verboden
a. de namen of nummers, voorkomende op
de hokken, boomen of palen, staande op het
marktterrein, uit te wisschen, onleesbaar te
maken, te veranderen, om te wisselen of op die
hokken, boomen of palen, namen of nummers
bij te schrijven
b. strooisel op het marktterrein te brengen,
te hebben of daarvan weg te voeren
c. strooisel in de hokken te verwisselen, uit
de hokken te verwijderen of in eenig ander hok
te brengen.
Zonder vergunning van Burgemeester en Wet
houders is het verboden met het wegvoeren
der op het marktterrein aanwezige lammeren
vóór 10,30 uur voormiddags een aanvang te
maken.
Tijdens de groote lammerenmarkten mag het
marktterrein met rij- of voertuigen of vee niet
worden verlaten door de Parkstraat.
Texel, 5 Mei 1924.
Burgemeester en Wethouders voornoemd.
BUYSINQ DAMSTE.
De Secretaris, JONKER.
NAAR CANADA.
L
Van bevriende zijde verschafte men ons
inzage van een pas ontvangen brief over
de reis van een landverhuizer naar Canada,
en, waar de emigratie naar dit land tegen
woordig wel in het middelpunt van de
belangstelling s<aat, daar gelooven wij
onze lezers een dienst te kunnen doen,
door een gedeelte uit dit schrijven voor
zoover het zich daartoe leent natuurlijk
over te nemen.
Onze emigrant schrijft dan
Van de Canadian Pacific Railroad
kreeg ik bericht, dat ik Woensdagsmiddags
om 4 uur aan de Boompjes te Rotterdam
moest zijn, bij de Batavierlijn. Mijn koffer
had ik al een dag te voren laten balen
We mochten niet direkt aan boord, mede
in verband met de bootwerkersstaking.
Een poosje later kwamen vader, moedei en
JohannaOmstreeks zes uur werd ons
(we waren wel met 80 Hollandersj, mede
gedeeld, dat we aan boord konden gaan,
om onze hutteD te zien. 't Waren 4-per-
soons hutten en keurig in orde hoor Toen
gingtn we weer aan den wal, waar het
natuurlyk heel druk was, want zoowat
iedereen werd weggebracht. Omstreeks
zeven uur werd het sein tot vertrek ge
geven, de loopplanken werden ingehaald
en wreed langzaam draaide de boot. Ik
had me een plaatsje op het achterdek ge
zocht, zoodat ik nog met vader, moeder en
Johanna kon praten. Maar veel werd er
niet gesproken, dat begrijp je wel.
Nu had ik de heele avend niet het gevoel
of ik voor een paar jaar weg zou gaan.
Maar toen de boot zich van de wal ver
wijderde, voelde ik een prop in m'n keel.
Ik heb toen als een kloin kind staan
huilen. Lange tijd daarna stond ik nog
met myn zakdoek te zwaaien naar het
zwarte 'hoopje menschen daar ver weg.
Plet hoopje menschen, dat mij toch zoo
lief en dierbaar is Ik ben toen niet
lang meer aan dek gebleven, maar ben
naar beneden gegaan, waar een gemengd
gezelschap aan het avondeten zat. De een
stil, de ander luidruchtig. Er waren er
die zich verbazend aanstelden en er waren
er ook die stil voor zich uitstaarden. Je
begrijpt, dat er niet veel gegeten werd,
schoon over de samenstelling van het eten
niet te klagen viel. We kregen biefstuk
een beetje taai, doch niet onsmakelijk,
saus, aardappelen en snijboontjes. Zowaren
allemaal gauw klaar, en toen verdween de
eeD na den ander in z'n kooi. Niet lang
daarna was alles rustig.
Toen we de Hoek van Holland naderden,
kwam er weer wat leven in de brouwerij.
De een na de ander strompelde naar boven.
Het was een plechtige nacht. Stikdonker.
Op het achterschip hebben we toen met
z'n allen gezongen .Vaarwel m'n dierbaar
Vaderland". Zachtjes gleed de boot de
NWuwe Waterweg uit en de Noordzee in.
De overgang was nauwelijks te merken.
In de verte zag je het licht *an Scheve-
niDgen. Eenige tijd nog kon je de donkere
omtrekken van de kust waarnemen, maar
al gauw waren nog maar alleen de lichten
te zien.
Ik ben toen naar beneden gegaan, het
had geen zin langer op te blijven, daarbij
kwam dat ik me moe gevoelde en nu niet
bepaald in een opgewekte stemming ver
keerde. De slaap wilde niet erg komen.
Mijn gedachten wilden maar niet rustig
worden. Tenslotte schijn ik in slaap ge
vallen te zijn, want toen de Engelsche
kust in zicht was, werd ik geroepen. Hoofd
pijn en een slecht humeur. Maarwe
waren toch allemaal vreemd voor elkaar
en dus bleef ik de eerste tyd maar met
m'n gedachten alleen, totdat allengs mijn
somberheid verdwenen was. Ik had geen
tijd meer om slecht gehumeurd te zijn.
De eerste indruk van de Engelsche kust
nam al onze aandacht in beslag. En toch
had ik me er meer van voorgesteld We
voeren de Thames op, aan weerszijden de
heuvels van Engeland, sommige met bosch
begroeid. Visschersschuiten voeren ons bij
tientallen voorbij. Even achter ons kwam
een Engelsche kolenboot binnen We
stoomden tot Gravesend alwaar we de
douanen moesten passeeren. Daarna gingen
we met de express naar Londen, wat nog
ongeveer 3 uur sporen iseen flink eindje
dus. 't Is een heel mooie treinreis, dwars
door de krijtrotsen, prachtige vergezichten.
Tegen de middag waren we in Londen
hoe dat station heette weet ik Diet. Na
daar eenigen tijd gewacht te hebben, wer
den we allen in een groote autobus ge
pakt en gingen zoo dwars door de stad,
o.a. langs de Parlementsgebouwen, het
graf van de onbekende soldaat, het paleis
van de koning en het monument voor die
vermoorde verpleegster. Miss Cavell geloof
ik. En druk dat het er is verbazend.
Toen kwamen we aan het Euston station,
't Was onder de hand een uur of een ge
worden, en om 2 uur 40 vertrok de trein
naar Liverpool.
Na eerst de inwendige mensch versterkt
te hebben, (we kregen een broodje met
vleesch eo een stuk cake, heel goed,maar
niet te veel,) konden we even de stad
ingaan. Veel hebben we niet gezien, want
geregeld kwamen we weer in Euslon ter- g
om niet te laat voor de trein te zijn. Ik
heb toen naar huis geschreven.
De stations zijn allemaal prachtig inge
richt, ruime zitplaatsen, met kussens.
Modellen van schepen en spoorwagens
stonden hier on daar in glazen kasten.
Het sein van vertrek werd gegeven, en
we werden in de trein geloodst. Des avends
om zeven uur waren we toen pas in Liver
pool.
26 April—3 Mei.
De Eerste Kamer ie eindelijk door de
algemeene beschouwingep over de Staats
begrooting heengekomen Eindelijk want
er leek haast geen eiDde aan te komen,
zoo breedvoerig waren onze deftige Sena
toren, in hun beschouwingen. Iin ook
werden nog eenige pogingen ondernomen
van de regeering los te krijgen, wat aan de
Tweede Kamer niet was gelukt. Zoo was
er een rnotie-Wibaut, waarin de regeeriDg
uitgenoodigd werd. op grond van de door
de Staatscommissie ontworpen regelingen
ia overeenstemming mot de toezegging
van minister de Geer, over bet jaar 1923,
alsnog een Dooduitkeering aan de daarvoor
in aanmerking komeDde gemeenteD te ver-
leenen. De motie werd echter verworpen
met 17 tegen 12 stemmen Verworpen
werd ook een motie van prof van Emöden,
die een uit bergers en militairen bestaande
Staatscommissie in het leven wenecht te
zien geroepen, teneinde een onderzoek in
te stellen omtrent de vraag „of het voor
een kleinen staat nog mogelijk is, door
het onderhouden van een oorlogsweermacht
's lands veiligheid te dienen"
De Eerste Kamer heeft tbans eenige der
begrootingen afgedaan en meteen ook
goedgekeurd, de verhoogiDg vaD de accijns
op bier en thee, nadat verschille ide spre
kers daartegen nogal breedvoerig hun be
zwaren hadden ter tafel gebracht en minis
ter Col Ij n nadrukkelijk verklaard had dat
bJj de verhooging niet missen kan. Ja,
dat we nog niet aan het eind vhd de
moeilijkheden zjja en ook in 1926 nog
Daar nieuwe verhooging der inkomsten
zal moeten worden gezocht.
De heer Wibaut heeft nog eeD poging
gewaagd om de Eerste Kamer oen vacantie-
dag te bezorgen. Hij wilde vrijaf geven op
de 1 Mei, de feestdag van zijn partij. Voor
zitter Van der VoorBt tot VoorBt was daar
eebter ni6t voor të vindeD. Toen 'a daags
te vorea de prinses verjaarde werd ook geen
vrjj gegeven n het ging dan ook niet aaD
„een uitzondering te maken voor dat deel
der burgerij, dat alleen de bovenste baan
van onze vlag wenscht te gebruiken
De Meifeesten zijn er wel om doorgegaan
en in de groote steden heelt men ook dit
j lar de groote demonstraties niet gemiet.
Bovendien beeft men ook in tal van kleiDere
plaatsen weer de jrarljjknobe Meibetoogin-
gen gehad.
Het buitenland is op dit punt qok niet
achterwege gebleven. In de giooto stedt-n
van vrijwel alle landen heelt men op de
gebruikelfike wijze het feest vaD den arbeid
g6vierd. .In Duilscblaud, waar men tevens
v/eer eeDs een hevige verkiezingskoorts
moot doormaken, ging dat hier en daar met
vechtpartijen gepaard, meest tusschen
politie en communisten, waarby etteiyke
dooden gevallen zyn.
EDgeland tv eft de primeur gehad, dat
het Meifeest met een offiuieeie boodschap
van de regeering werd ingeluid. Macdo-
nald richtte n.l. een Meigroet aau „de
arbeiders d-r gebeele wereld."
In ZwedeD kreeg de Meifeestviering ook
een officieel tintje. De demonstratie te
Up3ola werd bpgewoond door niemand
minder dan den Zweedacher: kroonprins.
En te S'ockholm was, naast Branting, de
burgemeester der hoofdstal de feestredenaar.
De tydon veranderen eo wy met heit.
—oo o
Do posit ie van de Britecbe regeering is
nog steeds een hacbdyke. Macdon ild staut
voortdurend vooreen „crisis", maar, hari.lig
politicus als by is, weet ny zicb er steeds
Bij Apoth. cn Drogisten.