N°. 3819,
Woensdag 11 Juni 1924*
37at# Jaargang.
Nieuws- en
Advertentieblad.
BRUIN—ZUÏDEWIND
JEUK
MOTORDIEN"ST TEXEL»AMSTERDAM
via de ZAANSTREEK,
tweemaal per week.
ALESIAKA.
Van week tot week
GRENADINE5AU5
Heesters
Abdijsiroop
Texelsche Berichten.
i
fliï bis* verschans Woensdag-- es Eaterdaf morgen
a&npaJhe
URANT.
AbennentettUpry* per 3 maande».
Voor den Burg 50 Cts. Franco per post door gebeei
Nederland 75 Cts. Naar Amerika en andere landen
met verbooging de. porto's. Losse nummers 3 cent.
Adverteatiëo daags voor de uitgave vóór 4 aar nam,
Prüt der Adtertenltfn,.
Van i tot 5 regels 50 Cts. Iedere regel meer 10 Ct. Qroote
letters en Vignetten worden naar plaatsruimte berekend,
TELEFOON INTERCOMMUNAAL No. 11. V V POSTCHEQUE- en OIRODIENST ]No. 652,
iHONNïMENTSN ss ABVERTKNTIEN wordo* afta^nome* de üitff. Tint*. LA.NGH5VKL»* BE ROOI!, Ptrkgtraat, BoisorTiiut.
Licht op
Van Zaterdag 7 Juni tot en met Vrijdag
voor"rijwielen 9,52 uur, voor rqtuigen 10,22 uur.
HOOGWATER reede van Texel.
Zomertijd.
Donderdag 12 Juni v.m. 4,30
Vrijdag 13 5,42
Zaterdag 14 6,43
Zondag 15 7.40
Maandag 16 8,35
Dinsdag 17 9.25
Woensdag 18 10,13
Des namiddags Is het ongeveer een half uur
later hoogwater.
Post- en telegraafkantoor den Burg
geopend.
Op Zon- en feestdagen
Vm. 8 tot 9 uur n.m. 1 tot 2 uur
Op werkdagen
voor Telegrammen
Vm. 8 uur tot n.m. 8 uur.
voor Postzaken
Vm. 8 uur tot n.m. 7'/s uur.
Voor postwissels, kwitantign, Rijks
verzekeringsbank, postcheque en girodienst.
Vm. 8.30 uur tot n.m. 3 uur
Voor Rijkspostspaarbank
Vm. 9 uur tot n.m. 7,30 uur
Zaterdagavond na 6 uur voor postdienst gesloten
Auto-diensten.
Burg—Haven Oudeschild v.v.
Van Burg 20 minuten vóór het vertrek v. d. boot
Van Havenna aankomst van de boot.
Cocksdorp—Burg v.v.
Van Cocksdorp v.m. half 10 en n.m. 1 uur.
Van Burg v.m. 10.50 en n.m. 5,15.
Dienstregeling 1 Juni 1924.
Vertrekuren van de Boot.
Od Werkdagen
V ertrek Texel 6.— 8,— 11vm. 2,30 nm 5,30 nm
Vertrek Helder
7 vm. 9,30 vm. 12,— 'smidd. 4,15 nm. 6,45 nm.
Op Zon- en Feestdagen
Vertrek Texel 6,- vm 11,- vm 5,30 nm
Helder 9,— vm 12,—'smidd. 6,45 nm
Vertrek en aankomst der treinen
van Helder naar Amsterdam.
Vertrek Helder. Aankomst Amsterdam
6,29 Zond. niet (tot Alkm.) 9,04
6.49 Zondags (tot Alkmaar) 9,04
7,27 sneltrein 9,04
10,05 Zondags niet 14,13
12 31
206 alleen Zaterdags 4.39
3,51 Zaterdags en Zond. niet 5,5a
4,14 Zondags niet 6,tl
7 24
Donderdag naar Schagen een markttrein, ver
trek 7 45 aankomst 8,32.
Van Amsterdam naar Helder.
Vertrek Amsterdam. Aankomst Helder
5,16 Zondags niet 8,32
7,57 sneltrein Zondags niet 9,40
9,11 '',22
12)28 Zondags niet 2,46
3,05
5,40 alleen Zond. in Juli, Aug. 8.07
5,49 Zondags niet 8,07
9,16 sneltrein 1JO8
Zondags aankomst 11,29
11,25 sneltrein alleen Zondags 1,04
1.
De stranding.
Voorzoover het ons Texelaars aangaat,
hebt ge hier het begin van 't verhaal
In de nacht van 18 op 19 December van
het vorige jaar kwam er in den Burg een
telegram van de Eijerlandsche vuuitoien,
luidende ongeveer als volgt„Richting Zuid
van Eiierland wordt voortdurend gestakeld.
Het lid'van de reddingskommissie tede
Koog werd gewaarschuwd, de auto ging
naar Oudeschild om de reddingbootsbeman
ning af te halen, en, toen men tegen het
grauwen van de morgen achtei de Westei-
mientsche bosschen op het strand kwam,
zat daar een groot, donker gevaarte, hoog
bijna droog. Het was de Alesia.
De bemanning van het gestrande schip,
bestaande uit de Engelsche kapitein, Mr.
Beck, en een aantal Duitschers, werd met
de reddingboot van boord gehaald. Hadden
ze een paar uurtjes geduld gehad dan had
den ze op d'r dooie gemak, zonder natte
voeten te krijgen, met een laddertje van
boord kunnen wandelen
En hiermede was het eerste hoofdstuk
van de Texel-Alesia geschiedenis afgeloopen.
Later bleek dat de Alesia vroeger een
Duitsch schip geweest was. Na de oorlog
was het aan Engeland uitgeleverd entoen
bij de P. and O - Lijn in dienst gekomen.
Het schip was in 1896 in Flensburg (Slees-
wyk-Holstein) gebouwd, groot 5144 bruto-
Register ton en ongeveer 8000 ton laad
vermogen. Het had twee, zgn. overlappende,
schroeven.
Waarschijnlijk voldeed het schip niet
goed aan zijn bestemminghet was althans,
gesleept door de Duitsche sleepboot Hohe-
weg, onderweg naar Bremen, om daar ge
sloopt te worden. Dit verklaart tevens hoe
het mogelijk was dat zoo'n groot schip bij
een betrekkelijk lichte storm, hier op het
strand kon slaan Immersmen had geen
kolen aan boord, de machine was onbruik-
haar, en de schroeven afgekoppeld... Het
was een totaal leeg sleepschip, met veel
windvang, en geen inwendige kracht om
zich tegen de elementen teweer te stellen.
Toen dan ook de sleeptros van de Hoheweg
brak, was de Alesia's lot bezegeld, en eenige
tyd later zat hij op Texels strand.
Waarom die onnoodige kwellingen
verdragen van huiduitslag, enz.
Krabt niet, Akker's Kloosterbalsem
zal den jeuk doen bedaren, ver
zachting en genezing brengen.
31 Mei7 Juni.
Behalve bet Koninklijk bezoek aan Drente,
dat zich kenmerkte door een spontane
barteiy fcheid der bevolking, trok in de af
geloopen week tuzonderheid bet onderwijs
debat in de Tweede Kamer de aandacht.
Vrijwel de gebeele Kamerweek is er mee
gemoeid geweest. Het debat waszakeiyfe,
wat echter niet wil zeggen, dat de plannen
van minister de Visser geen scherpe critiek
hebben uitgelokt. Zelfs van enkele spre
kers der rechterzijde kwam critiek, doch
de minister gaf niets toe. Hij verklaarde,
dat de nood hem had gedwongen en andere
wegeu tot de beslist noodzakelijke bezuini
ging er niet waren. Mocht de Kamer zijn
voorstellen verwerpen, dan zou hij ni6t
langer de verantwoordelijkheid kunoen
dragen.
De recbtsche Kamermeèrderbeid heeft
ben echter alles gegeven wat hij vroegen
na verwerping van eenige amendementen
werd het weteontwerp iu zijo geheel aan
genomen De stemming was rechts t6grn
links met de enkele uitzondering dat mtj.
van Dorp roet de rechterzijde voor het
ontwerp stemde.
De Tweede Kamer beeft tevens bij eind
stemming het ontwerp tot wijziging van
de Motor- en Rijwielwet aangenomen, zoo
dat we de f 3 nieuwe belasting voor oos
karretje maar gereed kunDeü leggeD Do
bedoeling toch is haar ook r og voor dit
jaar te vrager.
—O-O—O—
Van het buitenland bleef vooral Frankrijk
in de laatste dagen de aandacht ioateike
mate beziebonden De nieuwe Kamer is
bijeengekomen en heelt Painle'é tot presi
dent gekozen en daarna ver wachtte uu-c
<f6 benoeming van H rriot tof Kibinete
formateur. Inderdaad Dtefc prtsiaent
in iederpafte
Millerand ook daartoe de noodige stappen
gedaan. In bet onderhoud echter dat
Herriot met den president had moest het
hooge woord er wel uit, n.l. dat hjj geen
kaos zag een opdracht als kabinetsforma
teur uit te voeren als de president aan het
bewind bleef. Millerand heeft daarop Herriot
onder het oog gebracht, dat het president
schap hem werd opgedragen door de
Nationale Vergadering te Versailles, dat
zijn mandaat pas eindigt op 23Soptember
1927 en dat hy volgens de grondwet nie
mand verantwoording schuldig is voor zijn
daden, zoolaDg hij geen hoogverraad be
gaat. Herriot heeft daarop voor de opdracht
mo6ten bedanken.
Millerand heeft hiermee don strijd tegen
de nieuwe meerderheid in de Kamer nau-
gaboodeD. Hij weosebt niet vrijwillig heen
te gaan, zooals door de onpositiepers ge
hoopt en deels ook verwacht was. De
politieke situatie is daardoor in Frankrijk
opeens zeer interessant geworden en men
mag benieuwd zijn wie het in dezen strijd
zal winnen.
Nu Herriot niet onder Millerand wil die
nen zal de president naar iemand anders
moeten omzien. Ea die zal hy wel vindeu
ook, maar daarmee is er nog geen Kabinet
en heelemaal nog geen regeeringsme6rder-
heid
—0—0—0
De crisis in Frankrijk mag echter niet te
lang duren, omdat de onzekere toestand
voor de economische positie van het land
zeer nadeelig is. Poincaré beeft, voordat
by aftrad, nog eerst door president Millerand
de decreten laten teekenen, waardoor een
bezuiniging van 400 milliard op verschil
lende takken van dienst wordt verkregen,
indien do berekening niet faalt, wat ook
nog wel mogelijk is. De franc heeft in de
afgeloopen week ook al weer eens neiging
vertoond tot schommelen en er zal heel
wal noodig zijn om dezen voor verdere waar
dedaling te beschermen. En wel allereerste
vereischte zal daarvoor zyn, dat het
Fiansche budget in evenwicht wordt go-
bracht.
-0—0—0—
In Duitschlacd is het Kabinet-Marx in
eere hersteld en men moet nu maar afwach
ten wat er van terechtkomt. Samenwerking
van het middenbloc met de Duitsche natio-
nalen is mimogelijk gebleken door de verre
gaande eiscben welke van de zyde van
Hergt c.s. aan Dr. Marx werden gesteld.
Zoo zat er dan niets anders op- dan het
oude Kabinet maar weer in dienst te nemen.
De eerste ontmoeting tusschen het in
e°ro herstelde Kabioet en den nieuwen
Ryksdag heeft reeds plaa's gehad. Daarby
werd door Dr. Marx de regeeringsverklaring
voorgelezen, welke uit den aard der zaak
geen bijzonder nieuws bracht. Kort samen
gevat kwam ze hierop neer, dat de zaak op
den ouden voet ral worden voortgezet. Het
Kabinet zal streven Daar een eeriyke oplos
sing van de hangende buitenlandsche kwes
ties Het heeft het rapport der deskundigen
aanvaard en verwacht als de konsekwentie
daarvan eebter ook een ontruiming van bet
Roergebied. Met nadruk heeft do kunselier
betoogd, dat thans alle biDneDlaodscbe
ge'chrlleu Daar den achtergrond moet-n
verdwijnen. De „nationale discipline11 moet
woröeD hersteld. Alle partijen moeten thans
samenwerken om de regeenng te steuneD,
mede ie werken aan de oplossing, die het
zoo vaak reeds ontnuchterde cd vernederde
land eindelijk eens den vrede zal broDgen.
De conservatieven en communisten, die
elkander reeds eenige keeren rndeafgeloo-
pao week io de hareD gevlogen zyn, waren
bei nutuur yk lang Diet eens nret de ver
klaring van Dr. Ma x.
—0—0-0—
In E geland weer eens een staking. Die
zijn er in den laatslen iyd niet van de
lucht. Tirana rgi het spoorwegverkeer op
den oti'iergvundscüeu spoorweg zoo g-.ei
a.o g'.bebl S li
reinigt Uw keel van het vastzittende
slijm en verruimt Uw borst met AKKER'»
En dat is niet het eenige. Ook de bond
van spoorwegmachinisten dreigt weer met
een staking. Men weet dat nog niet zoo
beel lang geloden een stakingsregeling
werd getroffen met de machinistenbonden.
Deze beweren nu, dat die regeling niet
behoorlijk nageleefd wordt.
Eod staking van de machinisten zou het
geheele land treffen, zoodat het economisch
leven in Engeland opnieuw bedreigd wordt.
PINKSTERKRONIEK.
Meestal stellen we ons de Pinksterdagen voor
als dagen van stralende zon, blauwe luchten en
Pinksterbloemen... Nü Is dat wel wat anders
geweesttoch was liet weer niet van dien aard
dat het onze Pinksterstemming kon bederven.
't Begin was wel, 's morgens om zeven uur,
de afvaart van een aantal Pinkstergangers, met
een motorboot naar Wierlngen. Wie zich zoo
in de vroegte naar de haven begaf kon tevens
opmerken dat de Nieuwe weg weer geheel
voor 't verkeer geopend was. Op enkele ge
deelten na is alles met de nieuwe motorwals
en wegploeg bewerkt geworden. Het zag er
goed uit't wegdek lei mooi egaal rond en 't
fietste goed. Of de zoo bewerkte weg het
zware verkeer nu goed doorstaan zal Het is
te hopen.
Met een groote vlag achterop ging even over
zevenen de motorboot de haven uit: een flink
aantal passagiers bovenop en de fietsen in de
ruimen. Ze hebben een genoeglijke dag gehad
en waren onder meer nog in staat een zeer
leerzame indruk van de vorderingen der Zuider
zeewerken mee te nemen.
Later op de dag, men zat meest nog In de
kerk, pakten zich zware wolken boven den
Burg samen. Het begon te regenen, te lichten,
toen een felle bliksemstaal met direkt daarop
een ratelende donderslag:... brand buiten de
Waalderstraat, bij Maricol
Al dra was alles ter plaatse: motorspuit met
bedienende manschappen, de jeugd, de kerk
gangers, alles holde naar de brand. Menig lak
schoentje stond in een oogwenk diep in de
modder. En door alles heen een flinke, oud-
hollandsche plasregen. Gelukkig bleek de brand
wat mee te vallen. De bliksem was in een
klamp hooi geslagen en toen de spuit eenmaal
water gaf wist onze populaire straalpijpvoerder
het water met zoodanige virtuositeit in de hooi
berg te kwispelen, dat het hooi meters in 't
rond vloog en alles in een oogwenk gebluscht
was. Gelukkig was erger voorkomen.
Naar men ons mededeelt was het hooi ver
zekerd.
0—
Des namiddags vond opVilaNuova de reeds
aangekondigde voetbalwedstrijd tegen de Zaan-
sche toerkombinatie plaats.
De Zaanlanders hebben 1 invaller daar een
van hnn spelers in het Nederlandsch elftal te
Parijs moest meespelen. De invaller was een
oud Weensch in'ernational, trainer. Naar diens
mecning over het Texelsche voetbal gevraagd
gaf hij fe kennen dat dit zeer goed was. De
wedstrijd zelf werd vlot gespeeld, na de rust
beter dan ervoor. Jammer dat een van de
Texelsche backs de bal in eigen doel trapte,
hierdoor werd het resultaat 0—1 voor Texel.
0
De tweede Pinksterdag was het weer over
't algemeen wat beter. Wel is er zoo nu en dan
een enkel buitje regen gevallen, maar 't was
niet de moeite waard. Reeds des morgens om
halt elf vond fe Oudeschild de eerste samen
komst van het Leger des Heils plaats.
Om half twaalf in den Burg de korfbal
wedstrijd tusschen een Texelsch twaalftal en
H. K. C. Deze Heldersche kiub is een 2e klasser
der Nederlandsche Korfbalbond.
Het was een vlot gespeelde wedstrijdaan
winnen viel echter voor Texel niet te denken
De Helderschen waren veel sterker en gaven
keurig spel te zien. Toch heeft Texel zich flink
geweerd. Het resultaat was 4-1 waarover we
tenslotte toch nog tevreden kunnen zijn.
o
Des namiddags om half drie de voetbal
wedstrijd tusschen Texels Eerste elftal en een
kombinatie uit Intiem en Trekvogels uit Am
sterdam.
Deze wedstrijd heeft niet zooveel belangstel
lenden getrokken, 't Amsterdamsche elftal was
zeer versterkter waren even 3 spelers uit
Ajax I en de rest uit V. V. A. Een der Amster
damsche spelers, en wel een der besten, ver
zwikte in den aanvang zijn be-n, waardoor hij
verder vrijwel buiten spel bleef. Bij Texel moest