N°. 3819, Woensdag 11 Juni 1924* 37at# Jaargang. Nieuws- en Advertentieblad. BRUIN—ZUÏDEWIND JEUK MOTORDIEN"ST TEXEL»AMSTERDAM via de ZAANSTREEK, tweemaal per week. ALESIAKA. Van week tot week GRENADINE5AU5 Heesters Abdijsiroop Texelsche Berichten. i fliï bis* verschans Woensdag-- es Eaterdaf morgen a&npaJhe URANT. AbennentettUpry* per 3 maande». Voor den Burg 50 Cts. Franco per post door gebeei Nederland 75 Cts. Naar Amerika en andere landen met verbooging de. porto's. Losse nummers 3 cent. Adverteatiëo daags voor de uitgave vóór 4 aar nam, Prüt der Adtertenltfn,. Van i tot 5 regels 50 Cts. Iedere regel meer 10 Ct. Qroote letters en Vignetten worden naar plaatsruimte berekend, TELEFOON INTERCOMMUNAAL No. 11. V V POSTCHEQUE- en OIRODIENST ]No. 652, iHONNïMENTSN ss ABVERTKNTIEN wordo* afta^nome* de üitff. Tint*. LA.NGH5VKL»* BE ROOI!, Ptrkgtraat, BoisorTiiut. Licht op Van Zaterdag 7 Juni tot en met Vrijdag voor"rijwielen 9,52 uur, voor rqtuigen 10,22 uur. HOOGWATER reede van Texel. Zomertijd. Donderdag 12 Juni v.m. 4,30 Vrijdag 13 5,42 Zaterdag 14 6,43 Zondag 15 7.40 Maandag 16 8,35 Dinsdag 17 9.25 Woensdag 18 10,13 Des namiddags Is het ongeveer een half uur later hoogwater. Post- en telegraafkantoor den Burg geopend. Op Zon- en feestdagen Vm. 8 tot 9 uur n.m. 1 tot 2 uur Op werkdagen voor Telegrammen Vm. 8 uur tot n.m. 8 uur. voor Postzaken Vm. 8 uur tot n.m. 7'/s uur. Voor postwissels, kwitantign, Rijks verzekeringsbank, postcheque en girodienst. Vm. 8.30 uur tot n.m. 3 uur Voor Rijkspostspaarbank Vm. 9 uur tot n.m. 7,30 uur Zaterdagavond na 6 uur voor postdienst gesloten Auto-diensten. Burg—Haven Oudeschild v.v. Van Burg 20 minuten vóór het vertrek v. d. boot Van Havenna aankomst van de boot. Cocksdorp—Burg v.v. Van Cocksdorp v.m. half 10 en n.m. 1 uur. Van Burg v.m. 10.50 en n.m. 5,15. Dienstregeling 1 Juni 1924. Vertrekuren van de Boot. Od Werkdagen V ertrek Texel 6.— 8,— 11vm. 2,30 nm 5,30 nm Vertrek Helder 7 vm. 9,30 vm. 12,— 'smidd. 4,15 nm. 6,45 nm. Op Zon- en Feestdagen Vertrek Texel 6,- vm 11,- vm 5,30 nm Helder 9,— vm 12,—'smidd. 6,45 nm Vertrek en aankomst der treinen van Helder naar Amsterdam. Vertrek Helder. Aankomst Amsterdam 6,29 Zond. niet (tot Alkm.) 9,04 6.49 Zondags (tot Alkmaar) 9,04 7,27 sneltrein 9,04 10,05 Zondags niet 14,13 12 31 206 alleen Zaterdags 4.39 3,51 Zaterdags en Zond. niet 5,5a 4,14 Zondags niet 6,tl 7 24 Donderdag naar Schagen een markttrein, ver trek 7 45 aankomst 8,32. Van Amsterdam naar Helder. Vertrek Amsterdam. Aankomst Helder 5,16 Zondags niet 8,32 7,57 sneltrein Zondags niet 9,40 9,11 '',22 12)28 Zondags niet 2,46 3,05 5,40 alleen Zond. in Juli, Aug. 8.07 5,49 Zondags niet 8,07 9,16 sneltrein 1JO8 Zondags aankomst 11,29 11,25 sneltrein alleen Zondags 1,04 1. De stranding. Voorzoover het ons Texelaars aangaat, hebt ge hier het begin van 't verhaal In de nacht van 18 op 19 December van het vorige jaar kwam er in den Burg een telegram van de Eijerlandsche vuuitoien, luidende ongeveer als volgt„Richting Zuid van Eiierland wordt voortdurend gestakeld. Het lid'van de reddingskommissie tede Koog werd gewaarschuwd, de auto ging naar Oudeschild om de reddingbootsbeman ning af te halen, en, toen men tegen het grauwen van de morgen achtei de Westei- mientsche bosschen op het strand kwam, zat daar een groot, donker gevaarte, hoog bijna droog. Het was de Alesia. De bemanning van het gestrande schip, bestaande uit de Engelsche kapitein, Mr. Beck, en een aantal Duitschers, werd met de reddingboot van boord gehaald. Hadden ze een paar uurtjes geduld gehad dan had den ze op d'r dooie gemak, zonder natte voeten te krijgen, met een laddertje van boord kunnen wandelen En hiermede was het eerste hoofdstuk van de Texel-Alesia geschiedenis afgeloopen. Later bleek dat de Alesia vroeger een Duitsch schip geweest was. Na de oorlog was het aan Engeland uitgeleverd entoen bij de P. and O - Lijn in dienst gekomen. Het schip was in 1896 in Flensburg (Slees- wyk-Holstein) gebouwd, groot 5144 bruto- Register ton en ongeveer 8000 ton laad vermogen. Het had twee, zgn. overlappende, schroeven. Waarschijnlijk voldeed het schip niet goed aan zijn bestemminghet was althans, gesleept door de Duitsche sleepboot Hohe- weg, onderweg naar Bremen, om daar ge sloopt te worden. Dit verklaart tevens hoe het mogelijk was dat zoo'n groot schip bij een betrekkelijk lichte storm, hier op het strand kon slaan Immersmen had geen kolen aan boord, de machine was onbruik- haar, en de schroeven afgekoppeld... Het was een totaal leeg sleepschip, met veel windvang, en geen inwendige kracht om zich tegen de elementen teweer te stellen. Toen dan ook de sleeptros van de Hoheweg brak, was de Alesia's lot bezegeld, en eenige tyd later zat hij op Texels strand. Waarom die onnoodige kwellingen verdragen van huiduitslag, enz. Krabt niet, Akker's Kloosterbalsem zal den jeuk doen bedaren, ver zachting en genezing brengen. 31 Mei7 Juni. Behalve bet Koninklijk bezoek aan Drente, dat zich kenmerkte door een spontane barteiy fcheid der bevolking, trok in de af geloopen week tuzonderheid bet onderwijs debat in de Tweede Kamer de aandacht. Vrijwel de gebeele Kamerweek is er mee gemoeid geweest. Het debat waszakeiyfe, wat echter niet wil zeggen, dat de plannen van minister de Visser geen scherpe critiek hebben uitgelokt. Zelfs van enkele spre kers der rechterzijde kwam critiek, doch de minister gaf niets toe. Hij verklaarde, dat de nood hem had gedwongen en andere wegeu tot de beslist noodzakelijke bezuini ging er niet waren. Mocht de Kamer zijn voorstellen verwerpen, dan zou hij ni6t langer de verantwoordelijkheid kunoen dragen. De recbtsche Kamermeèrderbeid heeft ben echter alles gegeven wat hij vroegen na verwerping van eenige amendementen werd het weteontwerp iu zijo geheel aan genomen De stemming was rechts t6grn links met de enkele uitzondering dat mtj. van Dorp roet de rechterzijde voor het ontwerp stemde. De Tweede Kamer beeft tevens bij eind stemming het ontwerp tot wijziging van de Motor- en Rijwielwet aangenomen, zoo dat we de f 3 nieuwe belasting voor oos karretje maar gereed kunDeü leggeD Do bedoeling toch is haar ook r og voor dit jaar te vrager. —O-O—O— Van het buitenland bleef vooral Frankrijk in de laatste dagen de aandacht ioateike mate beziebonden De nieuwe Kamer is bijeengekomen en heelt Painle'é tot presi dent gekozen en daarna ver wachtte uu-c <f6 benoeming van H rriot tof Kibinete formateur. Inderdaad Dtefc prtsiaent in iederpafte Millerand ook daartoe de noodige stappen gedaan. In bet onderhoud echter dat Herriot met den president had moest het hooge woord er wel uit, n.l. dat hjj geen kaos zag een opdracht als kabinetsforma teur uit te voeren als de president aan het bewind bleef. Millerand heeft daarop Herriot onder het oog gebracht, dat het president schap hem werd opgedragen door de Nationale Vergadering te Versailles, dat zijn mandaat pas eindigt op 23Soptember 1927 en dat hy volgens de grondwet nie mand verantwoording schuldig is voor zijn daden, zoolaDg hij geen hoogverraad be gaat. Herriot heeft daarop voor de opdracht mo6ten bedanken. Millerand heeft hiermee don strijd tegen de nieuwe meerderheid in de Kamer nau- gaboodeD. Hij weosebt niet vrijwillig heen te gaan, zooals door de onpositiepers ge hoopt en deels ook verwacht was. De politieke situatie is daardoor in Frankrijk opeens zeer interessant geworden en men mag benieuwd zijn wie het in dezen strijd zal winnen. Nu Herriot niet onder Millerand wil die nen zal de president naar iemand anders moeten omzien. Ea die zal hy wel vindeu ook, maar daarmee is er nog geen Kabinet en heelemaal nog geen regeeringsme6rder- heid —0—0—0 De crisis in Frankrijk mag echter niet te lang duren, omdat de onzekere toestand voor de economische positie van het land zeer nadeelig is. Poincaré beeft, voordat by aftrad, nog eerst door president Millerand de decreten laten teekenen, waardoor een bezuiniging van 400 milliard op verschil lende takken van dienst wordt verkregen, indien do berekening niet faalt, wat ook nog wel mogelijk is. De franc heeft in de afgeloopen week ook al weer eens neiging vertoond tot schommelen en er zal heel wal noodig zijn om dezen voor verdere waar dedaling te beschermen. En wel allereerste vereischte zal daarvoor zyn, dat het Fiansche budget in evenwicht wordt go- bracht. -0—0—0— In Duitschlacd is het Kabinet-Marx in eere hersteld en men moet nu maar afwach ten wat er van terechtkomt. Samenwerking van het middenbloc met de Duitsche natio- nalen is mimogelijk gebleken door de verre gaande eiscben welke van de zyde van Hergt c.s. aan Dr. Marx werden gesteld. Zoo zat er dan niets anders op- dan het oude Kabinet maar weer in dienst te nemen. De eerste ontmoeting tusschen het in e°ro herstelde Kabioet en den nieuwen Ryksdag heeft reeds plaa's gehad. Daarby werd door Dr. Marx de regeeringsverklaring voorgelezen, welke uit den aard der zaak geen bijzonder nieuws bracht. Kort samen gevat kwam ze hierop neer, dat de zaak op den ouden voet ral worden voortgezet. Het Kabinet zal streven Daar een eeriyke oplos sing van de hangende buitenlandsche kwes ties Het heeft het rapport der deskundigen aanvaard en verwacht als de konsekwentie daarvan eebter ook een ontruiming van bet Roergebied. Met nadruk heeft do kunselier betoogd, dat thans alle biDneDlaodscbe ge'chrlleu Daar den achtergrond moet-n verdwijnen. De „nationale discipline11 moet woröeD hersteld. Alle partijen moeten thans samenwerken om de regeenng te steuneD, mede ie werken aan de oplossing, die het zoo vaak reeds ontnuchterde cd vernederde land eindelijk eens den vrede zal broDgen. De conservatieven en communisten, die elkander reeds eenige keeren rndeafgeloo- pao week io de hareD gevlogen zyn, waren bei nutuur yk lang Diet eens nret de ver klaring van Dr. Ma x. —0—0-0— In E geland weer eens een staking. Die zijn er in den laatslen iyd niet van de lucht. Tirana rgi het spoorwegverkeer op den oti'iergvundscüeu spoorweg zoo g-.ei a.o g'.bebl S li reinigt Uw keel van het vastzittende slijm en verruimt Uw borst met AKKER'» En dat is niet het eenige. Ook de bond van spoorwegmachinisten dreigt weer met een staking. Men weet dat nog niet zoo beel lang geloden een stakingsregeling werd getroffen met de machinistenbonden. Deze beweren nu, dat die regeling niet behoorlijk nageleefd wordt. Eod staking van de machinisten zou het geheele land treffen, zoodat het economisch leven in Engeland opnieuw bedreigd wordt. PINKSTERKRONIEK. Meestal stellen we ons de Pinksterdagen voor als dagen van stralende zon, blauwe luchten en Pinksterbloemen... Nü Is dat wel wat anders geweesttoch was liet weer niet van dien aard dat het onze Pinksterstemming kon bederven. 't Begin was wel, 's morgens om zeven uur, de afvaart van een aantal Pinkstergangers, met een motorboot naar Wierlngen. Wie zich zoo in de vroegte naar de haven begaf kon tevens opmerken dat de Nieuwe weg weer geheel voor 't verkeer geopend was. Op enkele ge deelten na is alles met de nieuwe motorwals en wegploeg bewerkt geworden. Het zag er goed uit't wegdek lei mooi egaal rond en 't fietste goed. Of de zoo bewerkte weg het zware verkeer nu goed doorstaan zal Het is te hopen. Met een groote vlag achterop ging even over zevenen de motorboot de haven uit: een flink aantal passagiers bovenop en de fietsen in de ruimen. Ze hebben een genoeglijke dag gehad en waren onder meer nog in staat een zeer leerzame indruk van de vorderingen der Zuider zeewerken mee te nemen. Later op de dag, men zat meest nog In de kerk, pakten zich zware wolken boven den Burg samen. Het begon te regenen, te lichten, toen een felle bliksemstaal met direkt daarop een ratelende donderslag:... brand buiten de Waalderstraat, bij Maricol Al dra was alles ter plaatse: motorspuit met bedienende manschappen, de jeugd, de kerk gangers, alles holde naar de brand. Menig lak schoentje stond in een oogwenk diep in de modder. En door alles heen een flinke, oud- hollandsche plasregen. Gelukkig bleek de brand wat mee te vallen. De bliksem was in een klamp hooi geslagen en toen de spuit eenmaal water gaf wist onze populaire straalpijpvoerder het water met zoodanige virtuositeit in de hooi berg te kwispelen, dat het hooi meters in 't rond vloog en alles in een oogwenk gebluscht was. Gelukkig was erger voorkomen. Naar men ons mededeelt was het hooi ver zekerd. 0— Des namiddags vond opVilaNuova de reeds aangekondigde voetbalwedstrijd tegen de Zaan- sche toerkombinatie plaats. De Zaanlanders hebben 1 invaller daar een van hnn spelers in het Nederlandsch elftal te Parijs moest meespelen. De invaller was een oud Weensch in'ernational, trainer. Naar diens mecning over het Texelsche voetbal gevraagd gaf hij fe kennen dat dit zeer goed was. De wedstrijd zelf werd vlot gespeeld, na de rust beter dan ervoor. Jammer dat een van de Texelsche backs de bal in eigen doel trapte, hierdoor werd het resultaat 0—1 voor Texel. 0 De tweede Pinksterdag was het weer over 't algemeen wat beter. Wel is er zoo nu en dan een enkel buitje regen gevallen, maar 't was niet de moeite waard. Reeds des morgens om halt elf vond fe Oudeschild de eerste samen komst van het Leger des Heils plaats. Om half twaalf in den Burg de korfbal wedstrijd tusschen een Texelsch twaalftal en H. K. C. Deze Heldersche kiub is een 2e klasser der Nederlandsche Korfbalbond. Het was een vlot gespeelde wedstrijdaan winnen viel echter voor Texel niet te denken De Helderschen waren veel sterker en gaven keurig spel te zien. Toch heeft Texel zich flink geweerd. Het resultaat was 4-1 waarover we tenslotte toch nog tevreden kunnen zijn. o Des namiddags om half drie de voetbal wedstrijd tusschen Texels Eerste elftal en een kombinatie uit Intiem en Trekvogels uit Am sterdam. Deze wedstrijd heeft niet zooveel belangstel lenden getrokken, 't Amsterdamsche elftal was zeer versterkter waren even 3 spelers uit Ajax I en de rest uit V. V. A. Een der Amster damsche spelers, en wel een der besten, ver zwikte in den aanvang zijn be-n, waardoor hij verder vrijwel buiten spel bleef. Bij Texel moest

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1924 | | pagina 1