Stop dien hoest... 3858 Zaterdag 25 October 1924; 388li Jaargang. Nieuws- en Advertentieblad. Van Schapenfokken, Kontrole- fokken en van goede tronw. Texelsche Berichten, Uw gezondheid WYBERT "'I verscitaat Wonidif- aa£at«rdafmorses ABONNEMENTEN ca ABVtRTBNTI E N worde* bfl «T Vitg Advertentlën daags voor d« uitgave vóór 4 oor nam. Fuma ,t A.N9ÏVBL1 SE H O O IJ, Parketraat, Buk* or T kx ka Christelijk-Historische Unie. Rheumatiek geneest men door Mijnhardt's Sanapirln-Tabletten. met: bons voor fraaie MJJNHARDT'S Zenuw-Tableften 75« Laxeer-Tabietten .60" Hoofdpijn-Tabletten 6Ó<* Voetballen. TEXELSCHE COURANT. AbennevicnUprjjt per 8 maanden* Voor den Burg 50 Cts. Franco per post door geheel Nederland 75 Cts. Naar Amerika en andere landen met verhooging dei porto's. Losse nummers 3 cent. TELEFOON INTERCOMMUNAAL No. 11. Pr#* der Adnrtenttênj'; Van 1 tot 5 regels 50 Cts. Iedere regel meer 10 Ct. Qroote letters en Vignetten worden naar plaatsruimte berekena. POSTCHEQUE- en CHRODIENSTJNo. 652. Ten einde bij iedereeD vr\jen toegang te verkrijgen, zal onze Courant zich houden buiten alle partijschappen en zich bepalen tot het mededeelen van hetgeen in onze omgeving voorvalt en der vermelding waar dig isOns blaadje vinde in iedere woning eene plaats en worde bij allen een welkome vriendhet worde een middel van gemeenschap tusschen verschillende personen, en voor allen een bron om bekend te worden met hetgeen op ons eiland plaats vindt, in één woord, het worde de vraag baak voor allen,- die niet onverschillig zijn, voor hetgeen op Texels bodem voorvalt. TexelscJie Courant, no. 1, 15 September A° 1887. Reeds eerder schreven wij over boven staand onderwerp in dit blad. Tot een op lossing der toen gestelde vraagpunten is het tusschen de HH. Keijser en Govers niet gekomenwij meenen dat het daarom zijn nut kan hebben de zaak, ontdaan van alle persoonlijke bijmengselen, voor de lezers van ons blad nog eens rustig uiteen te zetten. De vraag waarom het gaat kan nu, naar wij zouden zeggen, als volgtgesteld worden Geeft de kontrole, uitgeoefend door de In- spekteur van de Vereeniging tot verbetering van de schapenfokkerij in Noord-Holland een volledige, wiskundige, zekerheid om trent de afstamming der geko troleerde lammeren, of, zijn de eerlijkheid en de goede trouw van de fokker in meerdere of mindere mate medebepalende faktoren in dezen Gaan wij, om tot een beantwoording van deze vraag te geraken, na hoe de kontrole geschiedt. Des najaars worden een genummerde ooi en eenzelfde ram, gepaard, zonder dat de Inspekteur voornoemd hierbij tegenwoordig is of, als regel, kan zijn. De eerste mogelijkheid van fraude is hiermede aangeduid, waardoor de wiskun dige zekerheid reeds vervallen verklaard kan worden. Bij de daaropvolgende geboorte van de lammeren zijn, als regel tenminste, enkel de boer en zijn knecht aanwezig, de ambte naar van de schapen-burgerlijke stand is ook hierbij niet ter plaatse, en kan zich dus ook hier niet met eigen oogen van de afstamming overtuigen. Nu is het' volstrekt geen geheim, dat iedere boer wel weet hoe hjj de lammeren van verschil lende ooien, direkt na de geboorte, kan omwisselen. Met de mogelijkheid van dit „overwennen* is tevens de tweede, en laatste, mogelijkheid van fraude aange geven. Op 6 wekige leeftijd nu worden de lammeren met het jongvee-registratienum mer in het linker oor gemerktpas vanaf dht oogenblik begint, zoo tevoren geen ongerechtigheden gepleegd zijn, de wiskundige afstammings/.ekerheid van het konirolelam. Dan volgt nog, op lVo-jmMge leeftijd, de keuring, (op punten,) voor de geschikt heid tot doorfokken deze keuring geschiedt door de inspekteur voornoemd, in overleg met de boer eigenaar. Hierbij krijgt het schaap een nummer in 't rechter oor. Deze laatste keuring zouden we kunnen noemen de garantie dat het ras op peil gehouden wordt. Uit het bovenstaande is zonder meer duidelijk dat er twee mogelijkheden bestaan om op betrekkelijk eenvoudige wijze fraude te plegen. Hieruit volgt dus omgekeerd dat het vertrouwen in de eerlijkheid en de goede trouw der schapenfokkers, ook nog bij de kontrolefokkerij, een voorname rol speelt. Keeren wij nu de zaak echter om, dan kan gevraagd worden wanneer zelfs de kortrole, zooals deze wordt uitgeoefend door de Vereeniging tot verbetering van de Schapenfokkerij in Noordholland, geen afdoende, wiskundige zekerheid geeft, heeft dan de kontrolefokkerij hiermede zijn recht van bestaan niet verloren Het antwoord op deze vraag moet - natüürlijk zouden we haast geneigd zijn te zeggen een krachtig neen zijn. Het vertrouwen in de eerlijkheid en de goede trouw der schapenfokkers is nog wel zoo groot dat, ofschoon de mogelijk heid van fraude bestaat, vrijwel iedereen ervan overtuigd is dat de werkelijkheid van fraude uitermate gering is, zoo zij al bestaat. Uit bet feit dat de geschiedenis inder daad wel enkele gevallen van onderge schoven of verwisselde kinderen kent, zou men tóch niet willen afleiden dat de heele instelling van de Burgerlijke Stand nu maar opgedoekt moet wórden Zoolang de toestand zal blijven zooals zij nu is, zoo'ang zal de kontrolefokkerij o.i. werkzaam kunnen zjjn en blijven in het belang van de handhaving en ver betering van ons schapenras. voordat Uw verkoudheid ontaardt in een ernstige en moeilijk te genezen borstaandoening. Neem de kleine oorzaken weg en voorkom al dus de groote gevolgen met de ver zachtende en genezende Akker's Abdijsiroop f150 f2.75 f4.50 Overal per koker De groote flacons lijn voordccllgerl Laatstleden Dinsdagavend heeft in het gebouw Eben Haëzer te den Burg de heer K. Eelderink. hoofd der school voor Christelijk Volksonderwijs een lezing gehouden over de Hervormde Kerk, de Openbare school en de Politiek. De vergadering was bezocht door een dertigtal belangstellenden zij werd geopend met gezang en gebed. Na voorlezing van het XlIIe hoofdstuk van de Brief van den Apostel Paulus aan de Romeinen sprak de heer Eelderink ongeveer de volgende rede uit: y ,De hoofdlijnen voor het politieke beleid, vooizoover de Nederlandsch-Hervormde Kerk hare leden hieromtrent iets voorschrijft, zijn te vinden in artikel 36 van onze geloofsbelijdenis, tot opschrift dragende: Van het ambt der over heid. Het begin van dit artikel richt zich tegen alle sekten en groepen die de overheid willen omver werpen; ook tegen de wederdoopeis, die,in de tijd waarin dit artikel ontstond, de Staat een werktuig van de Satan noemden. Hel midden van art, 36 legt de nadruk op het protestantsch-christelijke karakter van onze natie; men moge nu al veel pogingen waarnemen hieraan te tornen, toch blijft waar wat de libe rale geschiedschrijver van Rijssen zeide het Calvinisme is voor Nederland geweest wat het llllllllllllllllllllllll Ulllllll lllllllllllllll llllllllllllllllllllllll llllllllltnilll - MIK-lil kunt U tegen de gevaren van verkoudheid het beste beschutten met de desin- fecteerend en oplossend werkende YASS-cTTYÊW Groote doozen 65 Cts i:ii:iiiiiiiiiiitii'iiiiiiiiiiiiiiiinii'i!i'Miiiiiiiiiii:ifiiiiiiiiiimi"iiiiinimiiMiit'i'i!'ii'iiit'ii! licht voor onze oogen Is. De overheid mag dit protestantsch-christelijke karakter van onze natie niet verdoezelen, art. 36 richt zich ook tegen de neutrale staat. Gelijk recht voor allen is in onze verworden dagen de eischgelijk recht voor wie In Jezus Christus hun Zaligmaker zien en voor wie, gelijk de kommunisten, zeggen: godsdienst is opium. De overheid is geroepen de kerk, dat wil zeggen de Ned.-Herv. kerk, te steunen artikel 36 dwingt ons, ons tegen Rome te keeren, tegen Rome, dat een greep naar de macht doet. Wij moeten hier onderscheiden tusschen Rome en de Roomschen, tusschen de R.K. kerk als machtsinstituut, welke wij verfoeien, en de R.K. personen, De R.K. kerk is niet meer schriftuurlijk, de moraal der Jezuïten is in haar belichaamd. Rome Is niet veranderd, Rome heeft nooit herroepen, krijgt Rome de macht dan wordt het feller dan ooitook in onze dagen zal dan nog de leer van Thomas van Aquino gelden, dat ketters niet alleen met excommuni catie, maar ook metterdood gestraft moeten worden. Rome geniet in ons land vrijheid door de voorrechten die de Protestanten ht bben be vochten en Rome gebruikt deze vrijheid om de Protestanten te nekken. De ruim 30 afgevaar digden in de Tweede Kamer zijn in laatste instantie gebonden aan de Bisschop, de Aarts bisschop. de Kardinaal of de Pauszij kunnen hun eigen meening wel achter slot en grendel zetten. Vele Protestanten zeggen maar Rome geeft ons toch het voorbeeld van de eenheid De bekende anti-papist Dr. Krop antwoordt hierop: wie de geschiedenis kent, glimlacht hierom geen synode, geen concilie, of zooveel hoofden zooveel .zinnen Rome is geen levende eenheid het is de eenheid van 't orkest waar niemand speelt om de harmonie niet te verstoren en alleen de dirigent zijn stokje zwaait om aan dooven de indruk te geven dat er iets schoons ten gehoore wordt gebrachthet is de eenheid van het kerkhof. Rome grijpt naar de macht; de eerste stap is geweest het listig, eerst tijdelijk, en toen vast, ingestelde gezantschap bij de Paus de tweede pion is de vraag om opheffing van het proces sieverbod, terwijl toch volgens onze geloofsbe lijdenis de processie een vervloekte afgoderij Is. De processie geeft aan een land het karakter van een Roomsche natie. Wee onzer, zoo' Rome beslag legt op de Tweede Kamer, dan is het uit met onze vrijheid. Heeft men niet reeds van Roomsche zijde gepro testeerd tegen het feit dat bij de laatste viering van Leidens ontzet H.M. de Koningin in de Hervormde Pieterskerk te Leiden de godsdienst oefening bijwoonde? Art. 36 schrijft ons voor de vrijheid van ge weten, ook van onderwijs. Maar datzelfde artikel zegt ook dat het plicht is van de Staat het evangelie van Jezus Christus te verbreiden dat van de openbare school de bijbel geweerd wordt is in strijd met artikel 36 De anti-revolution- nairen hebben een streep door dit gedeelte van art. 36 gehaald, zij hebben er vrede mee, dat de bijbel van de overheidsschool verdween. Zij staan de vrije school voorde overheid vraagt niet naar Roomsch, kommunist, socialist of Boeddhist. Maar de Chr. Hist., voor wie de vrije school volgens art. 36 verwerpelijk is, hoe staat die er vooi Het moet zoo zijn dat de staat alleen zélf onderh rudt scholen waar de bijbel wordt onderwezen en v/aar heel het onderwijs door drenkt is van christelijke beginselen. En voor wie het hier niet mee eens is, bestaat de vrijheid: hij verdwijne van de openbare school en richte een eigen school op. God geve dat in de toe komst de openbare, school de plaats herneme die haar toekomtnaast en een met de Ned.- Herv. kerk. Onze leuze moet zijn Christiani- seering van de openbare school. De anti-revolutionnairen denken er niet zoo over: 44"/0 stuurt hun kinderen nog naar de openbare school, schoon er nu geen enkel gel delijk bezwaar meer behoeft te zijn om een eigen school op te richten 2/5 der kinderen geeft men over aan ongeloof en'bijgeloof. De christelijke of bizondere school is voor ons niet het ideaal, integendeel, het is ons een teeken van de verwording onzer natiewij Christelijke-Historischen eischen één christelijke openbare school. Rome gebruikt de schoolwet-1920 en niet altijd op eerlijke manier; men denke aan het pas te Arnhem ontdekte bedrog, waar van de 160 handteekeningen voor een Roomsche school hoogstens 5 echt bieken te zijn. Maar we be hoeven niet zoo ver van huis te gaan is niet hier op Texel, dank zij een slap Protestantisme de zetel van hoofd der Openbare school in het overwegend protestantsche den Hoorn aan Rome gegund En het grootste deel van de kiezers onder de Nederiandsch-Hervormden. waar Duymaer van Twist en Hugo Visser voor spreken, schel den op eigen kerk en zouden deze het liefst zich In vier verschillende deelen zien splitsen. Wie eenigszins thuis is In de geschiedenis weet dat de anti-revolutionnalren en Calvljn lijnrecht tegen elkaar ingaan. Wat enkele andere vraagstukken betreftde C.-H. zijn zelf grootendeels Hervormd, en zij houden vast aan de Ned.-Heiv. kerk als volks kerk. De C.-H. staan lijnrecht tegenover de eischen van Rome, tegen het gezantschap bij de Paus en teger. de processies. Ten opzichte van de ontwapening neeint de C.-H.-Unie, als zoodanig, geen standpunt In en heerscht er dus vrijheid van meening, maar de C.-H. kamerleden zijn voor een goed leger en een goede vloot, wel wetende dat, wat van Embden in den Haag en enSchermerhornhier op Texel verkondigde, dwaasheid is. De C.-H. zijn van meening dat de tegenwoor dige salarispolitiek de regeering te gronde zal richten. De anti-revolutionnairen hebben ge sold met art. 40, ja, zij hebben Gods woord er zelfs bij gehaald om aan te te toonen dat het ingetrokken mocht worden, schoon de bijbel ons wel anders leert. De Christelijk-Historische partij is de eenige paitij die strijdt voor één. volk, één kerk, één school." Na afloop van zijn rede beantwoordde de heer Eelderink enkele tot hem gerichte vragen over kommunisme en over kerkelijke belasting gelegenheid tot debat werd niet gegeven De bijeenkomst werd met gebed gesloten: daarna bestond gelegenheid zich op te geven als lid van de Christ. Hist. Unie. Aan de uit gang van 't gebouw werd gekollekteerd om de voor deze avend gemaakte kosten te dekken. Bij Apottu en Drogisten. Tot onze spijt zijn de voetbaluitslagen van de vorige Zondag, door omstandigheaen, niet ons vorig no. opgenomen, wij laten ze hier nog volgen In Helder speelde Texel I tegen een versterkt Helcer II, ofschoon het spel van Texel 1 niet op zijn gewone hoogte was, wist men toch met 62 te winnen. Hier op Texel speelde Texel II tegen H.R.C.1V, de uitslag was 2—1 voor Texel II. Oüaeecbitn21 October Afscheid Mej. G. Vlas. Op haar verzoek werd aan Mej. G. Vlas, die reeds sedert een achttal jaren in de Koningin Wilhelmina Bewaarschool werkzaam is, eervol ontslag verleend. Dinsdag nam zij afscheid van hare leerlingen, vour welke gelegenheid de direktrice Mej. G. Boon, het lokaal feestelijk versierd had. Door de oudste leerlingen werd de scheidende juffiouw een vers toegezongen, door de direk trice zelf vervaardigd dat het ongemerkt in- studeeren hiervan heel wat vernult vorderde laat zich denken. Namens de ouders der kinderen werd een cadeau overhandigd, terwijl ee direktrice ook, met een hartelijk toespraakje, een geschenk van zichzelf aanbood, 's Morgens en 's middags waren de kinderen door Mej. Vlas op versna peringen getrakteerd zoodat deze dag zoowel hij Mej. Vlas als bij de kinderen, nog wel lang in aangename herinnering zal blijven.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1924 | | pagina 1