3863,
Woensdag 12 November 1924;
383U Jaargang.
Nieuws- en
Advertentieblad.
TWEEDE BLAD.
Texelsche Berichten,
INGEZONDEN 8T UKKEN.
TEXELSCHE COURANT.
■»it Hit verschQnl Woensdag- tiZittrdifmorjn
AbtnnenenUprüs fier S maanOen.
Voor den Burg 50 Cts. Franco per post door geheei
Nederland 75 Cts. Naar Amerika en andere landen
met verbooging dei porto's. Losse nummers 3 cent.
TELEFOON INTERCOMMUNAAL No. II.
Advertentlën daags voor de aitgave vóór 4 oor nam.
Prfr» der Adrertenttinfj
Van 1 tot 5 regels 50 Cts. Iedere reRel meer 10 Ct. Qroote
letters en Vignetten worden naar plaatsruimte berekend.
POSTCHEQUE- en Q1ROOIENST No. 652.
BüNNB JIÊNTEN «a AHVKRTENTIEN worde, aasgeuoac* 1»8 de JJitg. F»ka LANOfSVILbé R O OII, Parkstraat, Boa. orTnii
Vee-invoer.
Burgemeester en Wethouders brengen
ter kennis van belanghebbenden, dat
het in hun bedoeling ligt, met ingang
van 1 Decomber a.s, voorshands geen
verguuningen meer te verleenen tot den
invoer in deze gemeente van herkau
wende dieren, varkens en paarden.
Texel, 11 Novemher 1924.
Burgem.ien Weth. voornoemd,
R. P. KEIJSER Cz., Loco-B.
De Secretaris, JONKER.
Kostelooze vaccinatie.
Burgemeester en Wethouders van Texel
maken bekend dat de gelegenheid zal open
gesteld zijn tot kostelooze inenting en
herinenting van de ingezetenen die zich
daartoe aanmelden op Woensdag 19 Novem
ber 1924, des middags 12 uur ten huize van
Dr. Boswijk te den Burg.
De aandacht wordt er op gevestigd dat
deze gelegenheid tot inentiQg meer in het
bizonder wordt gegeven ter behoeve van
kinderen, die men in den loop van den win
ter tot een bewaarschool wenscht te zien
toegelaten.
Texel, 11 November 1924.
Burgemeester en Wethouders van Texel.
R P. Keijser Lo.B.
De Secretaris, Jonker.
30-Polders.
Bij de stemming voor 2 Hoofdingelanden
op Maandag jl. werden uitgebracht 151
stemmen. Hiervan kreeg Jac. ,Boogaardt
Hzn. 150 en Leendert Roeper Jzn. 145
stemmen, zoodat beide heeren herkozen zyn
Oosterend 10 November.
10-jarlg bestaan „Nieuw Leven".
De alhier bestaande Zangvereeniging
„Nieuw Leven", ouder Directie van de
heer M Kikkert, heeft hier Zaterdag
voor ouderen en gisteren voor jongeren
een uitvoeriDg gegeven Beide keeren
was er veel b°zoek od belangstelling.
Het openingswoord werd uitgesproken
doorMej N. Bakker Ad, die er op wees,
dat met deze zanguitvoering tevens net
10 jarig bestaan der vereenigiDg werd
gevierd, waarom men in een operette
iets ongewoons wensebte te geven
Eerst werden een zestal zangnummers
gegeven, die zeer voldoen, waart usschen
een komische voordracht„Algemeene
Dienstplicht", waai om haitelijk werd
gelachen en toen volgde het zangspel
Oom Samuel," komische operette in
twee bedrijven. Zang en Parlando waren
uitstekend ingestudeerd en de rollen
werden uitstekend vertolkt. De aan
wezigen hebben h'ervau volop genoten
en onbedaarlijk gelachen Doch Diet
alleeD genoot men van zang en spel maar
ook van de keurige costumes, voor do
operette gebuurd en vervaardigd, 't Was
een fantastisch gezicht toen de schitteren
de kleeaijen door verschillend bengaalsch
licht werden beschenen.
Na sfbop sloot Mej. Bakker met zeer
toepasselijke woordèn, waarbij aan Mej.
E Dijt een fraaie bloemruiker went
aangeboden voor haar uitstekende piano
begeleiding. Aan den Directeur weid
een keurig inktst.el aangeboden voor zijo
onvermoeide prestaties, gedurende tien
jaren, en aan zijn Eehtgeno ito een bloem
pot voor haar gedurige hulp.
De heer Kikkert dankte hartelijk voor
deze gtcffdyke blijken vau waanieering
en gaf te kennen, dat bij, zoo zijn ge
zondheid mocht blijven, nog gaarne zijn
boste klachten voor „Nauw Leven" zou
blijven gaven.
E9ü opgewekt bal, waaraan bijna allen
deelnamen volgde en algemeen was de
lof over den mooien avond.
Moge „Nieuw Leven" nog lang be
staan en ons nog menige uitvoering be
reiden 1
(Buiten verantwoordelijkheid der Rednotio)
Zeer geachte Redactie.
Mag ik ook een oogenblik gebruik maken
van uw gastvrijheid
Het hoofd der Christelijke school heeft
volgens het verslag in uw krant onder de
vele liefelijkheden tegen Rome ook gezegd:
„Rome gobruikt de schoolwet 192üenniet
altijd op een eerlijke maniermen denke
slechts aan het pas te Arnhem ontdekte
bedrog, waar van de 160 handteekeningen
voor een Roomsche school hoogstens
5 bleken echt te zijD."
Wat 'n bedriegers, die Roomschen, of
neen, Rome moet ik zeggen I
Ik mag natuurlijk niet onderstellen, dat
het hoofd eener Christelijke school wetens
en willens iemand valschelijk beschuldigt,
al is het dan ook Rome. Maar ik wilde
er toch het mijne van hebben en schreef
om inlichtingen aan het R.K. schoolbe
stuur te Arnhem.
Wat blijkt nu
Voor het oprichten niet van eén maar
van twee Roomsche scholen waren twee
lijsten ingediend, met te zamen niet 160
maar 101 handteekeningen.
Later verklaarden 30 ouders, „dat ze hun
kinderen maar op de openbare school zul
len laten," (Iets dergelijks moet, als ik
me niet vergis, ook gebeurd zijn meteen
schooltje) dat aan den heer Eelderink niet
geheel vreemd is.)
12 handteekeningen zijn volkomen in
orde.
42 erkennen hun handteekening, doch
meenen foutief te zijn ingelicht
17 ontkennen hun handteekening.
In hoeverre die laatste 17 waarheid
spreken, moet nog uitgemaakt worden
daarin zal de rechtbank hebben te be
slissen, daar de Officier van Justitie de
zaak ter hand genomen heeft.
Maar dat klinkt wel ietwat anders dan
hoogstens 5 van de 160 bleken echt
te zijn. DuDkt u ook niet, m'nheer de
Redacteur
Bedroefd toch, dat zooveel kinderen hun
kennis over Rome moeten hebben van
menschen, die zoo bitter weinig van Rome
blijken op de hoogte te zijn.
Wie eerlijke en betrouwbare gegevens
omtrent Rome verlangt wende zich tot
het R.K. Inlichtingenbureau te Driebergen
of tot ondergeteekende.
Met vriendelijken dank voor de mij ver
leende gastvrijheid in uw blad heb ik de
eer te zijn Hoogachtend,
Den Burg, UwEd dw.dr
10 Nov. 1924 Pastoor HOOSEMANS,
Geachte Redactie
Met instemming heb ik in uw blad ge
zien, dat het gedoe van den heer Eelderink
aan de kaak wordt gesteld. Zijn rede
voering streed dan ook zóó tegen elk ge
voel voor recht en rede en getuigde van
zulk een benepen opvatting, dat we dit
wel niét anders konden verwachten. Toch
dunkt me, staat er iets nog niet recht in
de stukken van de heeren v. d. Kuijl en
de Jager. M'n bedoeling was; daar even
op te wijzen, om de quaestie zuiver te
houden.
Ten eerste is het jammer, dat de heer
v. d Kuijl van deze gelegenheid gebruik
maakt, om meteen maar alle bijzondere
bijzondere scholen een schop te geven,
't Staat er wel niet zoo heel duidelijk,
maar je kunt het er wel uit opmaken alle
strijd voor bijzondere scholen is .klein
geestig gedoe Ik wilde den geachten
inzender er even aan herinneren dat de
zoig van ouders voor de-opvoeding hunner
kinderen een natuurrecht is, waar
een breedvoelend mensch niet aan moest
raken En waaneer na langen veel te
langen strijd eindelijk dat recht is ver
kregen, dan past het met om, daarover
sprekende 't woord „vloek" te gebruiken.
Zooiets kan niet anders dan een zegen
zyn. 't Gaat ook niet aan, de weuschelyk-
heid van al of niet doorvoering van zulk
een natuurrecht te bepalen aan de hand
van een belastingbiljet. Dat is toch niet
fijn-gevoeld, nietwaar.
Ondersteuning voor minder gegoeden,
b.v. de ouderdomsrente, kost ook veel geld.
't Is ook jammer, dat zulke dingen noodig
zyn. Toch zult u net zoo min als ik voor
opheffing van zulke instellingen zyn.
Ik ben blij dat de heer v. d. Kuyi hart
heeft voor de openbare schoolhy is im
mers openbaar onderwijzer en dus komt
liet 't onderwijs ten goede, wanneer hij
ook voelt voor zijn werk. Maar hy dul'de
de overtuiging van anderen die zeggen
de openbare school geeft niet voor mijn
kinderen wat ik voor zo wensch. Als men
zooiets niet begrijpt dan komt dat, omdat
velen zoo n mal idoe hebben omtrent gods
dienst. Godsdienst is niet iets wat buiten
het leven staat dat zou strijden met
het logisch begrip: Godsdienst Neen, ze
doorzindert het heele leven, al naar mate
men meer of minder oppervlakkig is. Zou
zulk een levensbeschouwing dan maar aan
kant gezet kunnen wordeD bij de opvoeding
dus ook in de school Daardoor zou
de school een kennisfabriek wordeD, waar
onderwijzers juist zoo tegenop komen.
Voor wie dan ook een bepaalde godsdienst
oprecht belijdt kén de Openbare school
niet voldoende zijn. Wilt -gij vrede, laat
dan ieder z'n kinderen toevertrouwen aan
diegenen, die dezelfde beginselen hebben
en toepassen als hijzelf. Een geloof dat
werkelijk doorvoeld en beleefd wordt, eischt
dat absoluut. En wie over vrede praat,
moet die eisch billijken
Is 't verder wel goed doordacht, zoomaar
Ie beweren dat alle kerkelijke scholen be
volkt worden met kinderen van menschen,
die „door drijvers zijn gepaaid?" O ja,
misschien zijn er voorbeelden maar we zijn
toch neem ik aan geen menschen
die zich blind staren op afwijkingen wij
„volgen de groote lijn". Welnu, dan is
het een beleediging voor de duizenden, die
jaren lang de belasting moesten betalen
voor de openbare school en tevens u i t
eigen middelen een bijzondere school
onderhielden, om der wille van hun be
ginsel, dat voor hen boven alles ging, zóó
te spreken. Drijvers werk dacht u? Och
kom, de menschen laten zich zoo hard
niet drijven, als het „centen kost". Drij
vers hebben meer succes door de zwakke
menschelijke natuur in gevlei te nemen
en dat doen de menschen van de bijzondere
school nu juist niet zoo bijzonder. Aan
dien kant wordt meer offerzin gevraagd
eD dat is een kruid dat schaars en schraal
groeit. Of is de menschen aansporen en
propaganda maken ook al „drijven". Neen
maar zeg, dat doen de mannen van Volks
onderwijs toch ook
De heer de Jager steekt niet zoo haastig
van wal. Maar toch dat zinnetje van dat
„volstoppen met teksten en psalmen" en
„christendom dat uit bombast bestaat"
tegenover het „christendom van de daad"
der Openbare school, kijk zie je, dat geeft
den lezer nu zoo maar ineens de gedachte:
„o, dus op de bijzondere school bombast,
op de openbare, wa»r voor je geld." Mis
schien zijn er wel scholen van het „vol
stopsysteem" volstoppen met aardrijks-
kunde, volstoppen met jaartallen, met wie
weet wat meer voor feitenkennis, mogelijk
ook wel met teksten en spreukeD. Maar
net zoo min als dat volstoppen een nood
zakelijke vereischte is. met andere vakken,
evenmin is het dat met godsdieDstkennis,
waarmee men zich heel wat meer nut
kan doen dan met„Madrid aan de Manze-
nares" en „De zijrivieren aan de Wolga
zijn de Oka en Kama" etc.
Wat de quaestie van leger en vloot bc
treft, me dunkt dat 't niet moeilijk te
snappen-is dat die niet zoo maar uit de
wereld te praten is met: „De menschen
mogen elkaar niet het leven benemen."
Dat gaat veel te diep om er hierop in te
gaan. Alleen ditals alle menschen
braaf en goeJ waren, dan was het zaakje
zoo in orde. Ergo: laten we ieder voor
zich zoo ver trachten te komen en maakt
er „propaganda" voor onder anderen. Wie
een boom die hom niet zint uit zjjn tuin
wil hebbeu, gaat niet de takjes er afbre
ken, inaar hy ziet don tronk er uit te
krjjgen.
Nu tot slot: Tk gun de voorstanders van
openbaar onderwijs bun school. Zeker ik
wilde dat ieder dozolfdo overtuiging had
als wümaar wie wil zooiets niot Laat
men echter ons recht op de Byz. school
respecteeren on om met den heer v. d.
Kuijl te spreken de eer onzer school
ongemoeid laten. Verder stelle men zich
do geest van al wat „christelijk" of „kerke
lijk" (net zooals u wilt hoor) heet, niet
voor naar de gedachten die een redevoering,
welke de heer Eelderink ons beliefd te
houden, in ons opwekt. Was dezo vor-
standiger geweest, al dit gewryf en go-
schryf ware niet noodig. My dunkt, hij
heeft heel wat meer kwaad qan do christe-
ïyke zaak gedaan dan goed. Men gaat zoo
gemakkeiyk generaliseeren en scheert alles
over een kaai met E's opvattingen. Dit
stukje moge het zyne gedaan hebben om
dit te voorkomen.
U, geachte Redactie, myn dank voor de
plaatsing.
Helder. J. H. ZIJP.
Geachte Redactie
De heer Huyser Qz. te Leerdam heeft
zich in myn polemiek mot den heer Eel
derink gemengd, dus staat u my wel toe
genoemde heer even van antwoord to dienen.
Ik heb betoogd, het onrechtvaardig te
vinden voor het heele onderwys te moeten
betalen.
Vele kerkelijke menschen kunnen zich
volkomen vereenigen met het Openbaar
onderwijs. Daarvan hebt U wel gehoord.
Dat er sommige menschen waron, niet
tevreden met de Openbare School en door
propaganda 't aantal ontevredenen wisten
te vergrooten was toch geen wonder.
Wy gunnen dien monschen een eigen
school, maarlaat ze die dan ook' zelf
betalen, dat is logisch.
Er is geen andere school die zoo aan de
christelyke eischen vaD verdraagzaamheid
voldoet als de openbare school. Zooals ik
al zoi, kunnen op die school jood naast
heiden, gereformeerde naast room'sche plaats
nemen. Kan dat op uw Christelyke school
Wanneer heer I-Iuijser mij van onwaar
heden beschuldigt, moet hy dit aantoonen.
Heeft hij dat gedaan Ik meen van niet.
Eerder zou ik de eer van onwaarheid spre
ken aan u toekennen, wanneer u zegt, dat
er een o. 1. s. geopend wordt of werd voor
0 (zegge nul) leerlingen.
Volgens mijn ideeön is de Openbare
School de eenigste school, die opleidt tot
allo Christel ij ke (niet Kerkelijke of
Kerksche) en maatschappelyke deugden.
En juist daarom, Texelaars, wek ik u op,
stuurtuw kinderen naar de Openbare School.
Een heele courant zou hierover wel vol
re schrijven zijn, maar. in gedachte zie ik
reeds de redacteur ""het hoofd schudden en
myn stuk aanmerkeiyk bekorten. [Inder
daad Red
Geachte Redactie myn oprechten dank
voor de vele ruimte, die ik in uw blad heb
mogen krijgen
Hoogachtend,
Heider, 10 Nov. L J. v. d. KUIJL
Laan 13.
Bekort. Red
■Beste Dirk.
.Ie wilt dus dat ik de ideeën van Ds.
Scbermerhorn als verderfelyk ga beschou
wen, zonder dat je een enkele pogiDg doet
om dat_ aan te toonen.
Dat is dus gelooven op gezag van een
groot man. Enfin ik zal er eens over
denken.
En dan Dirk vergis je je steeds tusschen
Christelijk en Kerkelyk. Daar is een groot
verschil tusschen. Ik noem Christenen
hen die leven in de geest van Christus.
Snap je. Zooals Christus dat ook zou
gedaan hebben, als hij nu nog leefd Kan
jy je Christus voorstellen met een zwaard
in de band Denk er eens over.
Vele groeten van J. de JAGER.
Cockbdorp Texel.