No. 3909 Zaterdag 25 April 1925 38ste Jaargang Het Verborgen Gebrek. Texelsche Berichten ABONNEMENTEN: UITGAVE: N.V.v/h LANGEVELD&DE ROOIJ DEN BURG OP TEXEL ADVERTENTIËN: TELEFOON: N°.11 U POSTGIRO: N°. 652 POSTBUS: N°. 11 J.P.'S koma^puddTnö DEN BURG: 50 ct. per drie Maanden. Franco p. post door geheel Nederland 75 ct p. 3 maanden. Losse nummers: 3 ct DE TEXELSCHE COURANT VERSCHIJNT WOENSDAG- EN ZATERDAGMORGEN I Van 1-5 regels: 50 ct. ledore regel moor: 10 ct. Dezelfdo advertentie 4 maal geplaatst wordt 3 maal berekend. Bij abonnement lagore rogelprljs. ADVERTENTIËN MOETEN DAAGS VOOR 'T VERSCHIJNEN 4 UUR NAM. IN ONS BEZIT ZIJN KRONIEK van MEDENBLIK. 5 daar verschrikt van waren, en daar vielen hagelsteenen zoo groot als henne eieren over 't geheele eiland. 1571. Was hier op Texel gelijk op veel meer plaatsen, een groot tumult om de Religie. In 't begin van de maand Maart kwamen de Watergeuzen op Texel, zij had den 3 groote oorlogsschepen en 23 jachten en namen een heele vloot schepen, wel tot 31 toe. Zij kwamen voor den Burg, maar de Burgers moesten vluchten terwijl zij handgemeen waren. Zy verbrandden het huis waar de schout Jacob van Haarlem in woonde, door Vrouwe Jacoba daartoe gemaakt. Alsmede de Kloosterkerk 5 van het Weeshuis, waarvan nog een gedeelte, van de muur nog kan gezien worden. 1591. In dit jaar is de Buitenkuil bij der. Hoorn, nadat hij ingebroken, wederom bedijkt. Welke polder nu, door't afspoelen van de zee, en het overstuiven vaa de duinen, bijna in zee en onder de duinen ligt. 1598. Hebben wollen- en linnenwevers op Texel een gilde verkregen, doch nader hand en nutertijde is dat t'eenemale ver vallen, de wollen hebben gehad een volmolen en 7 a 8 getouwen alhier voor dezen. 1624. Heeft Barend Bakker aan den Burg een weddenschap aangegaan, te weten dat '1 Dampige ketje met buikvliesontsteking. De meer-dan-gewoon pientere lezer zal bij het opschrift van dit artikel allicht een verdachte krieuweling in zijn politieke neus voelen en, als gevolg daarvan, bij zich zeiven zeggenaha, dat gaat zeker over de gemeenteflnanciën, het electriciteitsbe- drijf of de Texelsche post! Teveel schaadt echter, en zoo ook Ie veel scherpzinnigheidinderdaad gaat het over een simpel ketje, en dat ketje was dampig en had buikvliesontsteking, ja, is er zelfs aan gestorven. Maar zelfs aan zoo'n doodgewoon ketje kunnen zeer interessante rechtskundige kwesties verbonden zijn, en, waar de zaak waar het hier om gaat voorde Texelaren, voorzoover ze zich met koop en verkoop van vee bezighouden, van groot belang is, meenden we, naar aanleiding van een uit spraak van de Hooge Rae.d, er een paar woorden aan te moeten wijden Wij ont- leenen de stof hiervoor aan het blad „Handelsbelangen Alzoode heer Jan Jansen had een ketje en de heer Piet Pieterse had zin in dat ketje Na lang handjeplakken werden ze het eens: Pieterse betaalde de kooppennin gen en nam het ketje mee naar huis Toen het ketje eenige tijd het eigendom van de heer Pieterse was, kwam deze tot de ontdekking dat het dampig was. Hij ging nu raar z'n vrind Jansen en zeije moet dat dampige ketje weer terugnemen en mij m'n geld weei-gevenzie maar na artikel 154U van het Burgerlijk Wetboek Jansen evenwel neide: merci, verkocht is verkocht er. ik wist niets van die dam pigheid af; ik noem het ketje niet weer terug en jij kunt naar je dubbeltjes fluiten. De heer Jansen had ongelijk, heelernaal. Een enkele blik in ons Bui gerlijk Wetboek had hem daarvan kunnen overtuigen. Immers art. 1542 van dat wetboek zegt: (Bij een verborgen gebrek)..." heeft de kooper de keus om het goed terug te geven en den koopprijs tanig te vorderen of het goed te behouden, e n zich zoodanig gedeelte van den koopprijs te doen teruggeven als de regter, na ueskundigen hierop te hebben gehoord, zal bepale n." De beide vrinden tiokken nu aan het rechten. En het leed geen twijfel of Pie terse zou in het gelijk gesteld woiden eo zijn koop jenr.iugt n terug krijgen Maar: aat me nu dal ketje door buik vliesontsteking worden aangetast en daa- aan sttrvrn Nu wordt, heb recht taakje pas belang wekkend. Want nu zegt Jansende laatste alinea van art. 1546 zegt dat, indien de zaak door toeval tenietgaat, de schade voor rekening van de kooper is Nu was deze buikvliesontsteking van 't ketje een toevalligheid die geen verband hield met deszelfs dampigheidJansen zei nuhet ketje is dood en kan my dus niet meer teruggegeven worden en dus ben ik, zie art 1543, ook niet tot teruggave van de kooppenningen verplicht De Hooge Raad besliste nu ongeveer als volgt. Toen het ketje nog in leven was, en Pieterse het aan Jansen wilde terug geven, was deze in z'n recht. Jansen had het ketje moeten terugnemen en de kooppenningen teruggeven dat staat dui delijk in de wet. Jansen weigerde evenwel, schoon ten onrechte. Nu had Pieterse aan zijn verplichtingen voldaan, en werd voortaan beschouwd als de zaakwaarnemer, die het ketje zoolang voor Jansen in de kost hield, totdat deze door de rechter er van overtuigd zou z(ju dat-ie ongelijk had Het aan buikvliesont steking gestorven ketje was dus, om het nu maar eens gewoon uit te drukken, alweer eigendom van Jansen geworden, direkt toen Pieterse zijn beklag over de dampigheid, met verzoek om teruggave van de koop penningen, indiende. En 't eind van 't liedje wasJansen moest niet alleen de kooppenningen terug geven hij werd ook nog veroordeeld tot het betalen van onderhoudskosten voor 't ketje. Men doe er zijn voordeel mede. Anti-revolutionaire Kiesvereeniging „Nederland en Oranje". Onder voorzitterschap van de heer Lievaart uit Oosterend vond 11. Dinsdagavond een open bare vergadering met debat plaats in Hotel Texel. De voorzaal was, naar schatting, gevuld met een honderdtal personen, waarvan een ge deelte met twee autobussen uit Oosterend was gekomen. Als spreker trad op de heer Amelink, sekre- taris van het Christelijk Nationaal Vakverbond. Deze zeide ongeveer het volgende. Over eenige weken zullen wij ter stembus moeten optrekken om daardoor mede te beslissen over de richting waarin ons land in de vier eerstvolgende jaren bestuuid zal worden. En daarbij gaat het over de vraag van de beginselen e.n de belangen, waartusschen geen tegenstel ling behoeft te bestaan, indien men het beginsel slechts vooropstelt. Beginselen beheerschen de wereld en voor ons gaat het erom of wij in hoogste instantie de opperhoogheid en opper- souvereiniteit Gods voor heel or.s leven zuilen erkennen. Wanneer wij als anii-revolutionairen dit er kennen, dan stellen wij ons hiermede lijnrecht tegenover de geheele linkerzijde vanaf sociaal- demokraat tot liberaal, immers deze erkennen de oppersouvereiniteit Gods nief. Spr. staaft deze bekering met het aanhalen van enkele passages van Cort v. d. Linden, Treub en v. d. Vlngt. De soc.-dem. par lij is in wezen anti-christelijk omdat zij zich plaatst op de grondslag van het door Marx gegeven historisch materialisme, hetwelk onjuist is. Wij stellen steeds het begir.sel voorop Gods wil zooals deze zich openbaart in Gods Woord. Dit heelt niet alleen beteekenis voor ons ziele- leven en voor de Zondag, maar ook voor de dagen der week, ook voor de beantwoording van sociale en politieke vragen. Wat zou dat voor een Christendom zijn dat geen beteekenis had voor de sociale vragen Dat hebben Groen van Prinsterer en Dr Kuyper ons wel anders geleerd het licht van G-ds Woord moet schij nen op alle levensterreinen. Om der zonde wille zijn door God overheden en machten daar gesteld het onderscheid met de linksche partijen is dat men daar het „om der zonde wille onlkent. Wij echter zien niet de mensch als van nature goed. Ware dit wel het geval, dan zou men met scholen bouwen en ontwikkeling van de mensch tot een ideale maatschappij kennen geraken zooals de soc. dem. zich die droomen Wij echter weten dat de mensch van nature niet goed is, maar een zondaar, geneigd om God en zijn naaste te haten. Is de mensch volkomen a:tonoom?-of ge hoorzaamheid verschuldigd arn de Goddelijke wetien wij belijden het laatste: ock voor de marischappelijkt vragen is de mensch gebonden aan goddelijke wetten. War.nc-r wij dan de vraag stellen: mogen «wtacn in de til, Oc/i y"to-AiJt7jf CCTI CJ/1& (IzM/cr iii y ifxvn 17n&t£ A. J l* (re icid. J>UDOiNGfAB*icr\ A.J.PoiAn-Gnon/NotiN SMAAKT ALS «oor* wij deze samenleving in puin doen storten om op die ruïne een nieuwe op te richten over eenkomstig onze wenschen Dan antwoorden wijneen, want wij zien in de maatschappelijke ontwikkeling de leiding Gods. Er mogen dan misstanden zijn wij erkennen dat gaarne toch is de maatschappij zoo geworden onder het bestel Gods. En onze taak als antl-rev. is om in de goede zin reformeerend op te treden, daarbij steeds aansluitende op het historisch gewordene. Wij willen geen revolutie maar reformatie. Spr. toont dan met enkele voorbeelden en en uitspraken het verderfelijke van 't revolu tionaire streven nader aan. Evenwel, wanneer wij het beginsel voorop stellen, dan wil dat nog niet zeggen dat wij de belangen verwaarloozen. Op grond van de Chr. beginselen is ook alleen een bevrediging van onze belangen mogelijk. Spr. vindt daarbij gelegenheid om te wijzen op de zeer belangrijke sociale wetgeving der laatste jaren, die vrijwel geheel uit Christelijke kabinetten is voortgekomen. Andere landen mogen misschien nog mooiere wetgevingen op papier hebben, hier in ons land wordt ze ook uitgevoerd: wij slaan onder de moeilijke ekonomische omstandigheden toch een schitterend figuur. Ook de belangen van de arbeiders zijn bij een rechtsche meerderheid veilig. Spr. brengf'hulde aan het vele wat de regeering voor de volkshuisvesting deed geen land ter wereld deed meer; alleen de laatste3 jaren werd daarvoor 700 000 000 gulden uitge geven. Ook voor de werkverschaffing deed deze Regeering meer dan in eenig ander land, zooals zelfs door de soc.-dem. v. d. Tempel erkend wordtde laatste jaren werd hiervoor f45 000000 uitgegeven. Dan wil spreker nog enkele woorden wijden aan de sociale- en financieele politiek der re geering, en met name aan minister Colijn. Daar is dan ten eerste het tot stand komen van de Arbeidsgeschillenwet, een eerste voor zichtige schiede op het pad dat leidt naar de .arbitrage inplaats van strijd bij arbeidsconflicten. Immers de staking, de strijd tusschcn patroon en arbeider, is tot schade van beide en van de volksgemeenschap. En, al moge deze strijd niet altijd te ontgaan zijn, zij biedt geen waar borg dat aan de zijde van de overwinnaar ook het recht Is. Verder heeft deze regeering de ongevallenwet uitgebreid ook tot de landarbeiders terwijl min. Aalberse poogt de ziekteverzekering tot uitvoe ring te brengen. Spr. verdedigt vervolgens de financieele politiek van minisler Colijn en wijdt met name ten uitvoerige beschouwing aan de korting op de ambtenaarssalaiisscn en de intrekking van art. 40, dooi minister de Geer een staatsrech telijk monstrum gememd En al is in dit opzicht de toestand niet ideaal tn al heeft minister Ruys zijn .peccavi" te laat in de Kamer laten houten, ook in dit opzicht heeft de huidige regeering, afgezien van detail kritiek, alle lof verdiend. Wac ons programma voor de komende ver kiezingen betreft, aldus spr., daar vragen wij in de eerste pEats voortgaande bezuii iging op alle takken van staatsdienst, en geen verdere koningen op de ambtenaarssalarissen; zoo^ra er weer wat ruimte komt moeten ook deze weer een menschwaa-dig bestaan hebben, want min. Colijn heeft zelf gezegd dat de ambtenaarssala rissen, op zichzelf beschouwd, niet te hoog waren. De verkiezingen zijn in zichthet zal er r,u om gaan of we de beginselen van Gods woord zullen handhaven of met Wij anti revolutionairen willen strijden voor de a.-r. part ij en hare beginselen, om ie zorgen dat zooveel mogelijk christelijke menschen stemmen op de a.-r. lijsten zoodat onze partij onverzwakt in het pailernent rroge terugkeeren. Applaus. H erna werd 10 min. gepauzeerd, waarna de voorz. mededei 1de dat zich voor debat hadden opgegeven de HH. de Vries en Eelderink. De heer de Vries zegt als overtuigd anti revolutionair het ermede eens Ie zijn dat Gods woord niet alleen in geestelijke zaken maar ook op staatkundig terrein tot richtsnoer moet genomen. Maar de a.r.-partij zegt in art. 3 van haar beginselprogram dat ze de eenvoudige begin selen van Gods wm'd belijdt in 't s'aatsgezag evenwel zuo dat drze noch rechtstreeks neg Coor eenige ke kcli;ke uitspiaak, maa jl en in de consciëntie der overheidspersonen I staat. Dat is niet alien verdacht, neen, la: is sulver revolutionair. Ir de schoolstrijd hebber; we eer. slrcide ruil gedaan dour vuur de vrije schoei het algemeen en vrouwenkiesrecht te geven. Spr. Is één dergenen die 't er absoluut niet mede eens is dat de vrouw aan de stembus verschijnt. Dan Is er de handhaving van de coalitie weet men wel wat de pauselijke internuntius tegenover onze eenige Koningin, de eenige Oranjetelg, heeft gezegd Wanneer Willem van Oranje dat kon zien hue nu de a r. loopen aan de hand van Rome dan zou hem 't hart breken. En niet alleen met Rome, ook ter anderer zijde gedoogt deze regeering dat in den Haag een wagen rondrijdt met als opschrift: .God Is het grootste kwaad". Op deze wijze leidt de a.r. partij ons land erger ten verderve dan ooit de vrijzinnigheid heeft gedaan. Wat Colijn betreft: deze begint de bezuiniging van onderaf: bij de fietsplaatjes. Deze ver gadering moge dat slikken, er zijn ook nog menschen die er niet mee akkoord ga,tn. Tegen de Olympische spelen, die natuurlijk v<or het meerendeel op Gods heilige dag gehouden zullen worden, heeft spr. ook bezwaar. Spr. leest vervolgens enkele citaten v. d. lieer Abr. Staal man voor. De heer Eelderink zegt dat de a. r. partij de neutrale staat erkent en niet de christelijke slaat; zij voert de vrije school in haar program: voor jood, protestant, helden en mohammedaan elk z'n eigen school. Zoo stelt men, in lijn rechte strijd met art. 36, principieel geloof en ongeloof op een lijn. Ook op kerkelijk gebied willen de a r. de zilveren koorden tusschcn kerk en staat losma ken geen Hervormde kan in dezen de a. r. partij steunen. Ook spr. heeft ernstig bezwaar tegen hand haven van de coaJltie en het gezantschap bij de Paus. Een luisterpost volgen Colijn maar waarom moet daar dan een rooinsche Inplaats van een protestant op die luisterpost Door de coalitie zullen wij de processies weer krijgen. Ook bij de intrekking van art. 40 hebben de ambtenaren zich geërgerd aan de houding van de a. r. partijalles wat de geachte spr daar omtrent zeide was dan ook één veroordecling èn van Colijn èn van de a.r. partij. Wanneer men de ambtenaren wel liet bloeden waarom dan niet hen die geld leenden aan de staat, door de leeningen te converteeren in lager rentelypc De spreker, de heer Amelink, beantwoordt daarop de debaters. Aan de heer Eelderink anlwoordtspr. dat de anti-revolutionaire partij niet kerkelijk is en geen kerkcl. confessie aanvaardt. Zij is geen voorstandster van de christiani- seering van de openbare schoolhet ligt niet op de weg van de overheid ook een beetje gelegenhi id voor godsdienstonderwijs te geven; wij eischen voor onze kinderen dat heel het onderwijs doordrongen zij van de chr. geest. (Stemmen: zeer juisl). Het is er de a.r. niet om te doen de openbare school zoo onchristelijk zoo slecht mogelijk te maken. Dat doen de openbare onderwijzers, waarvan er zoovelen op revolutionair standpunt staan, zelf. De heer Eelderink: „die hebt gij antirevolutionairen be noemd De heer Amelink: dat is een per tinente onjuls heid en zooiels mag de heer Eeldtrink niet zeggen. (Applaus). Wij zijn inderdaad voor rte scheiding van kerk en staat maar de heer Eelderink vergal daarbij te zeggen dat wij recht eischen en de genaaste kerkelijie goederen terugverlangen. Verder is spr. voor handhaving van de coalitie omdat alleen van een chr. regeering heil is te verwachten. Wij erkennen door liet gezantschap de Paus niet als sledehouder Christi, maar enkel dat het Vaiicaan een belangrijk diplomatiek cen trum is. Wat de heer de Vries betrefl, heeft spr. zich, tijdens diens rede, m.ermalcn afgevraagd wat is dat nu voor een man Eerst leek hij anti revolutionair, toen christendemocraat, daarna scheen hel Staalkundig-gereformeerd en tenslutte van de oude Friesch-christelijk-histoiischerich ting. Dus zoo'n soort manusje van alles. Verlangt hij een theokratische staat, waarin God zelf een koningaanwijst Dat was vroeger in Israel zoo, maar nu regeert God langs andeie wegen. Verder heeft de heer de Vries dc ar. partij verschillende beschuldigingen zonder een schijn van bewijs naar 't hoofd geslingerd, spr. kan op zulke los e beweringen niet ingaan. Spr. heeft veel samengewerkt n et roomsch- katolic-ken en heeft ondanks verschil van mce- ning veel eerbied voor hunne christelijke over tuiging. Men moei nu in 1925 niet meer met het Roomsche spook komen aandragen. Wat de Olympische s, elen bcln ft is de heer de Viies totaal niet op de hoogte: in alle landen is op Zondag gespeeld maar in 't Christelijke Neder land zal dil niet gi beuren, De "Christen-Demo- craai". het door de haver,kapitalist Paul Nygh finantieel gesteunde bias Ije is spr. 1e min om er een wo rd aan 1e wijden. Tenslotte wekt spr. de kiezers op trouw *e blijven aan het a.r. 'aanzeide antirevoiutio lil zegen ziji voor ons Na re-en dupliek wok ilrceks 12 ure gesl tèn. ire bcgii sr-len zullen o (A; piaus de vergadering cm-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1925 | | pagina 1