s Klooster ba?sem de Fietser No 4111 Zaterdag 9 April 1927 40ste Jaargang TWEEDE BLAD VOOR DE VROUW. Texelsche Berichten ABONNEMENTEN: UITGAVE: N.V.v/h LANGEVELD DE ROOIJ DEN BURG OP TEXEL ADVERTENTIËN: TELEFOON: N°.11 POSTGIRO: N°.652 POSTBUS: N°. 11 Ernstig auto-ongeluk bij Delft. Op de Rotterdamsche weg bij Delft had een ernstigauto-ongeluk plaats, waarbij de chauffeur het leven verloor. Doordat een uit tegenovergestelde richting komende automobilist zijn lichten niet gedoofd had, raakte een chauffeur van de auto, waarin nog 5 personen zaten het stuur kwijt. De auto kwam in een sloot terecht. Links de zwaar be schadigde wagen. Communistische troebelen op Su matra. Door het opbreken van spoor lijnen trachtten de communistische oproerkraaiers het verkeer te belem meren en ongelukken te veroorzaken. Deze euveldaad werd spoedig ontdekt en vele communisten werden gevangen genomen. VAN JAREN HER. De Post van Texel naar Vlieland. Sinds de 31e Maart is de postverbinding Texel—Vlieland opgeheven. De postritten over de Hors, meermalen avontuurlijke tochten waaraan een romantisch tintje niet ontbrak, behooren dus tot het verleden en een typisch brokje geschiedenis is daarmee afgesloten. Zoolang schipper Buys hier met het ver voer van de post naar Vlieland was belast werd aan de sinds lang bestaande plannen tot opheffing van deza dienst geen gevolg gegeven. Na bet verscheiden van gemelde schipper is het nut van de dienst nog eens nader onder de oogen gezien, met het re sultaat, dat tot opheffing werd besloten. We stellen het op prys thans dank, zg de vriendelijke tusschenkomst van de heer F. C. Rab te den Haag, te mogen besluiten tot publicatie van een hoofdstuk uit „De Geschiedenis van het Postwezen in Neder land vöör 1795" van Mr. Dr. J. C. Overvoorde archivaris der gemeente Leiden. De geleerde schrijver en de uitg. Nijhof gaven daartoe welwillend toestemming, deheerKab voegde er nog eenige verklarende opmerkingen bij, zoodat onze lezers een duidelijk beeld verkrijgen van de oude postdienst Amster dam-Oost-Vlieland, op een kaart in genoemd boek als hoofd verbinding aan geduid. Naar aanleiding van het verzoek van „vele notabele koopluyden tenderende tot het oprechten van een posterge met paerden en sloepen," om spoedig bericht te krijgen der binnenvallende schepen werd 20 No vember 1668 door burgemeesters en regeer ders van Amsterdam aan Roelof de Huiter voor de tijd van één jaar verlof verleend om op eigen kosten een zeepost in te rich ten op Texel »n het Vlie. Hij zal de binnenvallende schepen doen aanteekenen met de namen der schippers en de plaats van herkomst, en deze op Helder en van daar, met de brieven, da gelijks in 10 a 12 uren per postiljon op Amsterdam doen brengen, waar de zee tijdingen op een „caert" gesteld en voor het posthuis opgehangen worden. Hg zal ook berichten brengen der bij Texel ge strande schepen en hiervoor een postgeld mogen vorderen, doch voor elk verkeerd bericht een boete beloopen van f25. Van de brieven uit Helder mag hg 6 st. port heffen en van die daarheen gezonden worden 3 st. Het postgeld wordt bepaald op 1 st. per last, doch voor Noordvaarders met hout slechts een halve st. en voor ongeladen schepen één-vierde st. per last, halfgeladen schepen in evenredigheid. Het is alleen verschuldigd voor de binnenvallende sche pen, die te Amsterdam lossen, en waarvan het binnenvallen door de Huiter in de zee tijding is vermeld. De inladers betalen hiervan drie-vierde en de reeders één-vierde welke betaling geschiedt ten kantore van de convooien en licenten. De boekhouder van dit kantoor werd tot het innen gemachtigd, en de roedragende bode werd opgedragen om dagelijks kennis te nemen van de opgehangen ljjst; hij zal hiervoor 4 st. per dag ontvangen. Toen de dipnst ingericht was, trachtte Paulus de Huiter, vader van Roelof, zich in het beheer te dringen, doch dit werd gekeerd en Roelof werd 26 Februari 1670 opnieuw voor een jaar met de posterjj be giftigd. Zgn verzoek om aanstelling voor het leven of een aantal jaren werd echter afgeslagen. Uit het rapport van de commissarissen N. van Capelle, .foban Huift en Cornelis Graeflland blijkt, dat de directie der posterg in 1669 aanleiding had gegeven tot „veel klachten, dispuyten, questien en oneenig- heden", en dat de ondernemer de posle- rjjea „tot sgn groote coste ende schade voor dit jaar heeft in train gebragt op hoope van in volgende jaren beter succes te genieten." Hg verzocht voortaan het postgeld aan zgn kantoor of aan dat van het paal- en vuurgeld te doen betalen en aan de schip pers aan te bevelen om hun brieven bg het binnenvallen aan de post af te geven. De genoemde commissarissen hadden geen bezwaar om de betaling aan het kantoor van het paal- en vuurgeld te doen ge schieden, doch achtten een advies aan de schippers overbodig, daar de reeders, die hun scheepspapieren per post wenschten te ontvangen, dit zelf aan hun kapiteins tonden bevelen en voor particulieren wei nig brieven over zee te verwachten waren, „gemerkt dat op meest alle quartieren van Eurcp seer spoedige posterne sijn aen- gestelt". Zg raadden tenslotte aan, om te bevelen, dat de lgsten der zeetijdingen '3 morgens op het kantoor kosteloos ter inzage moeten verstrekt worden, en dat geen afschriften hiervan mogen rondgezon den of in de couranten opgenomen worden. De 2J December 1677 werd door Pieter Nanessen Backer c s. aangeboden om deze posterg uit te breiden tot het Vlie. Deze posterjj werd later eenigszius ge wijzigd en opnieuw geregeld bg ordonnan tie van burgemeester van Amsterdam van 30 Januari 1706 en 16 Mei 1716*). Als post meesters worden na de Hulter nog ge noemd Pieter Roos, aangesteld in 1706, en Gerrit Hooft, aangesteld in 1716. Het lastgeld van de schepen bedroeg in 1752 1,50 st. van de schepen naar de Mid- dellandsche Zee, 1,25 st. voor die naar En geland en Frankrijk en een 0,50 st. voor die naar de Oostzee. Het werd grootendeels ontvangen aan het convooikantoor van de admiraliteit, die 2,5 pet voor in casso kortte; het overige werd te Texel ontvangen. De schepen van het Noorderkwartier wa ren vrijgesteld van dit lastgeld. Het blijkt dat de administratie op Texel niet al te nauwkeurig was, en dat het klaarmakers- boek, waarin de uitgezeilde schepen moes ten aangeteekend worden, slecht werd bij gehouden. Ook betaalden vele schepen het lastgeld slechts bij de terugkomst en ont liepen sommigen dit dan door in het Vlie binnen te vallen. Er werd daarom door Le Jeune in 1754 voorgesteld, om slechts één persoon, in plaats van drie, met de inning van het postgeld te belasten, waar door betere controle verkregtn werd, de zeepost uit te breiden tot het Vlie en geen schepen uit te klaren, voordat het post geld was betaald. In 1757 werd nogmaals op betere inning der postgelden aangedrongen en werd door de Staten verboden om schepen uit te loodsen, voordat het postgeld was betaald. Het brievenvervoer betrof brieven voor de vertrekkende en van de binnenvallende schepen. Dit was voornamelijk van belang voor de reeders, die met de zeepost hunne brieven en papieren in minder tgd ver zonden, dan de schepen zelf noodig had den tusschen Amsterdam en Texel. (Slot volgt Zaterdag a.s.) Dagelgksche Notulen van burgemees- teren. Voor het rit worden 6 paarden gebruikt. Het lastgeld bedraagt P/4 st. voor schepen op Engeland, Schotland, Zeeland, Frankrijk, [Rusland en Groen land, P/3st. voor straatvaarders en wester - schepen, en voor de overige schepen ]/a st. De schippers zullen het lastgeld verhalen door van de inlanders 1 pen ning per gulden van de vracht te vor deren en Va penning als de vracht meer dan f 8000 beloopt. Holland 1, Middenstandsp. 1, en lyst-den Hartog (Vrgh. Bond) 1. Dus: S.D.A P. wint 5 zetels, Vrijb. Bond (de zetel-den Hartog inbegrepen) 2 zetels en de Mldd. p. 1 zetel. De R.K. Staats p. en de Chr. Ilist. ver liezen ieder 2 zetels, de Vrijz. Dem Bond, de Vrijz. Dem. Plattelanders, de Anti. Rev. en Chr. Dem. elk één zetel, Geen van Texel's candidaten zal thans in de Staten zitting nemen. Fransche medailles voor Heldersche redders, s.s. Perdreau. Dinsdag I.l. zijn in de receptiezaal van het Kon. Instituut van de Marine te Helder medail les uitgereikt, aan de bemanning van de red dingboot Doms Rijkers, namens de F>ansche reddingmaatschappij Fédération Nationale de de Sauvetage, voor het redden van de beman ning van het Fransche stoomschip Perdreau, dat op 12 November van het vorige jaar in de gronden, n a b ij Texel, is gestrand. Overste Boldingh, voorzitter van de afdeeling Helder van de Noord- en Zuid-Holl. Redding maatschappij, reikte de medailles met een toe passelijk woord uit. De schipper van de redding boot, de heer C. Bot, ontving een gouden rr edaille, de monteur Eelman een zilveren en de verdere bemanning, bestaande uitdeheeren W. de Boer, KI. Bijl, Corn. Bijl en T. Sluiter, een bronzen medaille. Uitslag Statenverkiezing Provincie Noord-Holland. In het bezit van de volledige uitslagen kunDen we melden, dat de Statenzetels in Noord-Holland zijn verdeeld als volgt: 5.D.A.P. 24 RK. Staatspartij 17, Vrijh. Bond 9, Chr. H. 8. Vrijz Dern Bond en Vr. Dem. Plattelanders samen 8. Ant. Rev 6, Comm. groep Wijnkoop 2, Comm. partg. Leuke Modellen. De mode zorgt goed voor de kinderen tegen woordig. De ontwerpers bestudeeren met zorg vuldigheid, wat ze noodig hebben. Jumperpakjes zijn zoo gewild ais ooit in dit seizoen en dat zal iedereen genoegin doen, want het jumber- pakje is bij jong en oud zeer gewild. De mode ontwerpers hebben echter besloten, dat het met de „mannelijke lijnen nu maar eens uit moet zijn en alle nieuwe jurken en mantels hebben een zeer vrouwelijk cachet. Een bizonder aantrekkelijk jumperpakje is afgebeeld onder No. 1288. Het is bedoeld voor vroeg-Lente en wordt gemaakt van wollen maroccain in een aardige tint blad-groen. Het korte rokje is rondom fijn geplooid en wordt gehecht aan een voeringlijfje zonder mouwen, terwijl de tamelijk lange jumper niet erg wijd wordt gemaakt. Twee pakjes zonder klep vor men een aardige garneering en om er wat bij af te steken in kleur, wordt er een aardige das bij gedragen, welke onder het goed-sluitende omgeslagen kraagje geknoopt wordt. Dit pakje is geschikt voor meisjes van 10—16 jaar. Knip patronen zijn verkrijgbaar onder opgave van No. 1288 en vermelding van de leeftijd. Kosten 55 cents. Het andere toiletje, afgebeeld onder No. 1287 is van een meer frivool type en het is duidelijk dat dit bedoeld is vooreen avondje of partijtje. De stof, waarvan het wordt gemaakt is crème taffetas en het wordt gegarneerd met dwarse banden in twee kleuren blauw aan de onderzijde van het nauwsluitend lijfje en van de zeer wijde rok. Een rijtje kleine zilveren knoopjes wordt vóór op het lijfje gezet. Dit modelletje is geschikt voor meisjes van 8—14 jaar. Knippatronen zijn verkrijgbaar onder opgave van No. 1287 en vermelding van de leeftijd. Kosten 55 cents. TEXELSCHE COURANT DEN BURG: 50 ct. per drie Maanden. Franco p. post door geheel Nederland 75 ct p. 3 maanden. Losse nummers: 3 ct DE TEXELSCHE COURANT VERSCHIJNT WOENSDAG- EN ZATERDAGMORGEN Van 1-5 regels: 50 ct Iedere regel meer: 10 ct. Dezelfde advertentie 4 maal geplaatst wordt 3 maal berekend. BIJ abonnement lagere regel prijs. ADVERTENTIËN MOETEN DAAGS VOOR 'T VERSCHIJNEN 4 UUR NAM. IN ONS BEZIT ZIJN Hoe heerlijk om met mooi weer langs de wegen te rijden, alle beslommeringen "te vergeten en te ge nieten van de mooie natuur en de ge zonde buitenlucht. Maar elke medaille heeft zijn keerzijde. Velen hebben last van zadelpijn en stijve spieren. Wist U niet, dat Kloosterbalsem ook daarvoor prachtig en afdoende helpt? Neem een pot Akkers Kloosterbalsem (60 cent) mee in Uw zadcltaschje en Uw fietstocht wordt een ongestoord genot. En als ge het ongeluk hebt U te bezceren of te verwonden, doe er dan dadelijk wat Kloosterbalsem op, die de wond zui vert en geneest. Dan zult gij begrijpen, waarom men van Klooster- r j jf> balsem reeds IjggftgQUd ZOO $020 (aren lang zegt:

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1927 | | pagina 1