s
Klooster
ba?sem
de Fietser
No 4111
Zaterdag 9 April 1927
40ste Jaargang
TWEEDE BLAD
VOOR DE VROUW.
Texelsche Berichten
ABONNEMENTEN:
UITGAVE: N.V.v/h LANGEVELD DE ROOIJ DEN BURG OP TEXEL
ADVERTENTIËN:
TELEFOON: N°.11 POSTGIRO: N°.652 POSTBUS: N°. 11
Ernstig auto-ongeluk bij Delft.
Op de Rotterdamsche weg bij Delft had
een ernstigauto-ongeluk plaats, waarbij
de chauffeur het leven verloor. Doordat
een uit tegenovergestelde richting
komende automobilist zijn lichten niet
gedoofd had, raakte een chauffeur van
de auto, waarin nog 5 personen zaten
het stuur kwijt. De auto kwam in een
sloot terecht. Links de zwaar be
schadigde wagen.
Communistische troebelen op Su
matra. Door het opbreken van spoor
lijnen trachtten de communistische
oproerkraaiers het verkeer te belem
meren en ongelukken te veroorzaken.
Deze euveldaad werd spoedig ontdekt
en vele communisten werden gevangen
genomen.
VAN JAREN HER.
De Post van Texel naar Vlieland.
Sinds de 31e Maart is de postverbinding
Texel—Vlieland opgeheven. De postritten
over de Hors, meermalen avontuurlijke
tochten waaraan een romantisch tintje niet
ontbrak, behooren dus tot het verleden en
een typisch brokje geschiedenis is daarmee
afgesloten.
Zoolang schipper Buys hier met het ver
voer van de post naar Vlieland was belast
werd aan de sinds lang bestaande plannen
tot opheffing van deza dienst geen gevolg
gegeven. Na bet verscheiden van gemelde
schipper is het nut van de dienst nog eens
nader onder de oogen gezien, met het re
sultaat, dat tot opheffing werd besloten.
We stellen het op prys thans dank, zg
de vriendelijke tusschenkomst van de heer
F. C. Rab te den Haag, te mogen besluiten
tot publicatie van een hoofdstuk uit „De
Geschiedenis van het Postwezen in Neder
land vöör 1795" van Mr. Dr. J. C. Overvoorde
archivaris der gemeente Leiden. De geleerde
schrijver en de uitg. Nijhof gaven daartoe
welwillend toestemming, deheerKab voegde
er nog eenige verklarende opmerkingen bij,
zoodat onze lezers een duidelijk beeld
verkrijgen van de oude postdienst Amster
dam-Oost-Vlieland, op een kaart in
genoemd boek als hoofd verbinding aan
geduid.
Naar aanleiding van het verzoek van
„vele notabele koopluyden tenderende tot
het oprechten van een posterge met paerden
en sloepen," om spoedig bericht te krijgen
der binnenvallende schepen werd 20 No
vember 1668 door burgemeesters en regeer
ders van Amsterdam aan Roelof de Huiter
voor de tijd van één jaar verlof verleend
om op eigen kosten een zeepost in te rich
ten op Texel »n het Vlie.
Hij zal de binnenvallende schepen doen
aanteekenen met de namen der schippers
en de plaats van herkomst, en deze op
Helder en van daar, met de brieven, da
gelijks in 10 a 12 uren per postiljon op
Amsterdam doen brengen, waar de zee
tijdingen op een „caert" gesteld en voor
het posthuis opgehangen worden. Hg zal
ook berichten brengen der bij Texel ge
strande schepen en hiervoor een postgeld
mogen vorderen, doch voor elk verkeerd
bericht een boete beloopen van f25. Van
de brieven uit Helder mag hg 6 st. port
heffen en van die daarheen gezonden
worden 3 st.
Het postgeld wordt bepaald op 1 st. per
last, doch voor Noordvaarders met hout
slechts een halve st. en voor ongeladen
schepen één-vierde st. per last, halfgeladen
schepen in evenredigheid. Het is alleen
verschuldigd voor de binnenvallende sche
pen, die te Amsterdam lossen, en waarvan
het binnenvallen door de Huiter in de zee
tijding is vermeld. De inladers betalen
hiervan drie-vierde en de reeders één-vierde
welke betaling geschiedt ten kantore van
de convooien en licenten.
De boekhouder van dit kantoor werd tot
het innen gemachtigd, en de roedragende
bode werd opgedragen om dagelijks kennis
te nemen van de opgehangen ljjst; hij zal
hiervoor 4 st. per dag ontvangen.
Toen de dipnst ingericht was, trachtte
Paulus de Huiter, vader van Roelof, zich
in het beheer te dringen, doch dit werd
gekeerd en Roelof werd 26 Februari 1670
opnieuw voor een jaar met de posterjj be
giftigd. Zgn verzoek om aanstelling voor
het leven of een aantal jaren werd echter
afgeslagen.
Uit het rapport van de commissarissen
N. van Capelle, .foban Huift en Cornelis
Graeflland blijkt, dat de directie der posterg
in 1669 aanleiding had gegeven tot „veel
klachten, dispuyten, questien en oneenig-
heden", en dat de ondernemer de posle-
rjjea „tot sgn groote coste ende schade
voor dit jaar heeft in train gebragt op
hoope van in volgende jaren beter succes
te genieten."
Hg verzocht voortaan het postgeld aan
zgn kantoor of aan dat van het paal- en
vuurgeld te doen betalen en aan de schip
pers aan te bevelen om hun brieven bg
het binnenvallen aan de post af te geven.
De genoemde commissarissen hadden geen
bezwaar om de betaling aan het kantoor
van het paal- en vuurgeld te doen ge
schieden, doch achtten een advies aan de
schippers overbodig, daar de reeders, die
hun scheepspapieren per post wenschten
te ontvangen, dit zelf aan hun kapiteins
tonden bevelen en voor particulieren wei
nig brieven over zee te verwachten waren,
„gemerkt dat op meest alle quartieren van
Eurcp seer spoedige posterne sijn aen-
gestelt". Zg raadden tenslotte aan, om
te bevelen, dat de lgsten der zeetijdingen
'3 morgens op het kantoor kosteloos ter
inzage moeten verstrekt worden, en dat
geen afschriften hiervan mogen rondgezon
den of in de couranten opgenomen worden.
De 2J December 1677 werd door Pieter
Nanessen Backer c s. aangeboden om deze
posterg uit te breiden tot het Vlie.
Deze posterjj werd later eenigszius ge
wijzigd en opnieuw geregeld bg ordonnan
tie van burgemeester van Amsterdam van
30 Januari 1706 en 16 Mei 1716*). Als post
meesters worden na de Hulter nog ge
noemd Pieter Roos, aangesteld in 1706,
en Gerrit Hooft, aangesteld in 1716.
Het lastgeld van de schepen bedroeg in
1752 1,50 st. van de schepen naar de Mid-
dellandsche Zee, 1,25 st. voor die naar En
geland en Frankrijk en een 0,50 st. voor
die naar de Oostzee. Het werd grootendeels
ontvangen aan het convooikantoor van de
admiraliteit, die 2,5 pet voor in casso kortte;
het overige werd te Texel ontvangen.
De schepen van het Noorderkwartier wa
ren vrijgesteld van dit lastgeld. Het blijkt
dat de administratie op Texel niet al te
nauwkeurig was, en dat het klaarmakers-
boek, waarin de uitgezeilde schepen moes
ten aangeteekend worden, slecht werd bij
gehouden. Ook betaalden vele schepen het
lastgeld slechts bij de terugkomst en ont
liepen sommigen dit dan door in het Vlie
binnen te vallen. Er werd daarom door
Le Jeune in 1754 voorgesteld, om slechts
één persoon, in plaats van drie, met de
inning van het postgeld te belasten, waar
door betere controle verkregtn werd, de
zeepost uit te breiden tot het Vlie en geen
schepen uit te klaren, voordat het post
geld was betaald.
In 1757 werd nogmaals op betere inning
der postgelden aangedrongen en werd door
de Staten verboden om schepen uit te
loodsen, voordat het postgeld was betaald.
Het brievenvervoer betrof brieven voor de
vertrekkende en van de binnenvallende
schepen. Dit was voornamelijk van belang
voor de reeders, die met de zeepost hunne
brieven en papieren in minder tgd ver
zonden, dan de schepen zelf noodig had
den tusschen Amsterdam en Texel.
(Slot volgt Zaterdag a.s.)
Dagelgksche Notulen van burgemees-
teren. Voor het rit worden 6 paarden
gebruikt. Het lastgeld bedraagt P/4 st.
voor schepen op Engeland, Schotland,
Zeeland, Frankrijk, [Rusland en Groen
land, P/3st. voor straatvaarders en wester -
schepen, en voor de overige schepen ]/a
st. De schippers zullen het lastgeld
verhalen door van de inlanders 1 pen
ning per gulden van de vracht te vor
deren en Va penning als de vracht meer
dan f 8000 beloopt.
Holland 1, Middenstandsp. 1, en lyst-den
Hartog (Vrgh. Bond) 1.
Dus: S.D.A P. wint 5 zetels, Vrijb. Bond
(de zetel-den Hartog inbegrepen) 2 zetels
en de Mldd. p. 1 zetel.
De R.K. Staats p. en de Chr. Ilist. ver
liezen ieder 2 zetels, de Vrijz. Dem Bond,
de Vrijz. Dem. Plattelanders, de Anti. Rev.
en Chr. Dem. elk één zetel,
Geen van Texel's candidaten zal thans
in de Staten zitting nemen.
Fransche medailles voor Heldersche
redders, s.s. Perdreau.
Dinsdag I.l. zijn in de receptiezaal van het
Kon. Instituut van de Marine te Helder medail
les uitgereikt, aan de bemanning van de red
dingboot Doms Rijkers, namens de F>ansche
reddingmaatschappij Fédération Nationale de
de Sauvetage, voor het redden van de beman
ning van het Fransche stoomschip Perdreau,
dat op 12 November van het vorige jaar in de
gronden, n a b ij Texel, is gestrand.
Overste Boldingh, voorzitter van de afdeeling
Helder van de Noord- en Zuid-Holl. Redding
maatschappij, reikte de medailles met een toe
passelijk woord uit. De schipper van de redding
boot, de heer C. Bot, ontving een gouden
rr edaille, de monteur Eelman een zilveren en
de verdere bemanning, bestaande uitdeheeren
W. de Boer, KI. Bijl, Corn. Bijl en T. Sluiter,
een bronzen medaille.
Uitslag Statenverkiezing Provincie
Noord-Holland.
In het bezit van de volledige uitslagen
kunDen we melden, dat de Statenzetels in
Noord-Holland zijn verdeeld als volgt:
5.D.A.P. 24 RK. Staatspartij 17, Vrijh.
Bond 9, Chr. H. 8. Vrijz Dern Bond en
Vr. Dem. Plattelanders samen 8. Ant. Rev
6, Comm. groep Wijnkoop 2, Comm. partg.
Leuke Modellen.
De mode zorgt goed voor de kinderen tegen
woordig. De ontwerpers bestudeeren met zorg
vuldigheid, wat ze noodig hebben. Jumperpakjes
zijn zoo gewild ais ooit in dit seizoen en dat
zal iedereen genoegin doen, want het jumber-
pakje is bij jong en oud zeer gewild. De mode
ontwerpers hebben echter besloten, dat het met
de „mannelijke lijnen nu maar eens uit moet
zijn en alle nieuwe jurken en mantels hebben
een zeer vrouwelijk cachet.
Een bizonder aantrekkelijk jumperpakje is
afgebeeld onder No. 1288. Het is bedoeld voor
vroeg-Lente en wordt gemaakt van wollen
maroccain in een aardige tint blad-groen. Het
korte rokje is rondom fijn geplooid en wordt
gehecht aan een voeringlijfje zonder mouwen,
terwijl de tamelijk lange jumper niet erg wijd
wordt gemaakt. Twee pakjes zonder klep vor
men een aardige garneering en om er wat bij
af te steken in kleur, wordt er een aardige das
bij gedragen, welke onder het goed-sluitende
omgeslagen kraagje geknoopt wordt. Dit pakje
is geschikt voor meisjes van 10—16 jaar. Knip
patronen zijn verkrijgbaar onder opgave van
No. 1288 en vermelding van de leeftijd. Kosten
55 cents.
Het andere toiletje, afgebeeld onder No. 1287
is van een meer frivool type en het is duidelijk
dat dit bedoeld is vooreen avondje of partijtje.
De stof, waarvan het wordt gemaakt is crème
taffetas en het wordt gegarneerd met dwarse
banden in twee kleuren blauw aan de onderzijde
van het nauwsluitend lijfje en van de zeer wijde
rok. Een rijtje kleine zilveren knoopjes wordt
vóór op het lijfje gezet.
Dit modelletje is geschikt voor meisjes van
8—14 jaar. Knippatronen zijn verkrijgbaar onder
opgave van No. 1287 en vermelding van de
leeftijd. Kosten 55 cents.
TEXELSCHE COURANT
DEN BURG: 50 ct. per drie Maanden.
Franco p. post door geheel Nederland 75 ct p. 3 maanden.
Losse nummers: 3 ct
DE TEXELSCHE COURANT VERSCHIJNT
WOENSDAG- EN ZATERDAGMORGEN
Van 1-5 regels: 50 ct Iedere regel meer: 10 ct.
Dezelfde advertentie 4 maal geplaatst wordt 3 maal berekend.
BIJ abonnement lagere regel prijs.
ADVERTENTIËN
MOETEN DAAGS VOOR 'T VERSCHIJNEN
4 UUR NAM. IN ONS BEZIT ZIJN
Hoe heerlijk om met
mooi weer langs de
wegen te rijden, alle
beslommeringen "te
vergeten en te ge
nieten van de mooie
natuur en de ge
zonde buitenlucht.
Maar elke medaille
heeft zijn keerzijde. Velen hebben last van
zadelpijn en stijve spieren. Wist U niet, dat
Kloosterbalsem ook daarvoor prachtig en afdoende
helpt? Neem een pot Akkers Kloosterbalsem
(60 cent) mee in Uw zadcltaschje en Uw fietstocht
wordt een ongestoord genot. En als ge het ongeluk
hebt U te bezceren of te verwonden, doe er dan
dadelijk wat Kloosterbalsem op, die de wond zui
vert en geneest. Dan zult gij begrijpen, waarom men
van Klooster- r j jf>
balsem reeds IjggftgQUd ZOO $020
(aren lang zegt: